Holdet 2022 fi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) John Larsen
Hold 2022 fi (3g fi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksistentialisme
Titel 2 Magt
Titel 3 Erkendelsesteori og videnskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksistentialisme

Faglige mål:
demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
udvise elementært kendskab til argumentationsteori
genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger

Kernestof:
grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
centrale filosofiske begreber og positioner
elementære argumentationsteoretiske begreber

Filosoffer:

Kierkegaard. primærtekst: Af "B-s papirer"
Nietzsche: Primærtekst. Af "Antikrist"
Sartre - ingen primærtekst
Camus: Af Sisyfosmyten
de Beauvoir: Af "Det andet køn"

Fra Refleksion: Siderne
22-26
160-165
168-172
184-185-
173-177
188-189

Desuden:
filmen : Examined LIfe
Eksistens og Ansvar: Hvad er livskvalitet?
Artikel: Information: "Den moralske panik over AI..."
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Magt

Et forløb om magt ud fra et filosofisk perspektiv. politisk filosofi.  

Forløbet har forsøgt at indkredse forskellige perspektiver på magten, retfærdigheden  og samfundet. Forløbet er opbygget med et historisk perspektiv - fra Platon til Nozick.


Fremstilling og primærtekster fra "Refleksion"

Siderne: 49-59; 55-59; 63-67; 90-96; 97-100; 111-113; 120-122.

Heraf primærteksterne:
Platon Af "Staten" - siderne 111-113
Bentham: Af En indføring i principperne for moral og lovgivning" - side 78-79.
Kant: Af "Grundlæggelse af sædernes metafysik" - - side 84-85 , linje 70
Robert Nozick: Anarki, Stat og Utopi - side 120 - 122

Andre primærtekster:
Karl Marx: Af "Kritik af den politiske økonomi" - fra Vor tids filosofi. - side 118-121.
Machiavelli: Af "Fyrsten" - kapitel 14+18.


Faglige Mål:

Eleverne skal kunne:
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af
menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske
sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ udvise elementært kendskab til argumentationsteori
̶ genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Begreber med særligt fokus i undervisningen:
Kontraktteorier
Magt
retfærdighed
Borger - Stat
Suveræn
Fordeling
Fornuft
Lyst, lykke
naturtilstand
Frihed
demokrati







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Erkendelsesteori og videnskab

Forløb om erkendelse og viden.

fra Grundbogen: refleksion har vi læst siderne:
220-224
220 - 225.
257-258




vigtige filosoffer:
Platon
Descartes
Hume
Kant
Kuhn (Kopi-ark) -
gadamer - fremlagt af pædagogikumkandidat, Filip.

Følgende filosoffer er læst som primærtekst:
Platon: Af Staten: Hulelignelsen. (7. bog)
Popper: Af "Gisninger og gendrivelser", Fra Karin ann Madsen: Viden, videnskab virkelighed", side 37-41
D. Hume: Af "En undersøgelse af den menneskelige forstand" (Refleksion side 257-258)
Descartes: Af Meditationer (1+2 med), AF Karin Ann Madsen: Cogito,

Centrale begreber:
Epistemologi
Ontologi
Rationalisme
Empirisme
Kritisk rationalisme
Sanseerfaring
Fornuft/ration
Falsificerbarhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer