Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
John Larsen
|
Hold
|
2022 fi (3g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksistentialisme
Faglige mål:
demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
udvise elementært kendskab til argumentationsteori
genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
Kernestof:
grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
centrale filosofiske begreber og positioner
elementære argumentationsteoretiske begreber
Filosoffer:
Kierkegaard. primærtekst: Af "B-s papirer"
Nietzsche: Primærtekst. Af "Antikrist"
Sartre - ingen primærtekst
Camus: Af Sisyfosmyten
de Beauvoir: Af "Det andet køn"
Fra Refleksion: Siderne
22-26
160-165
168-172
184-185-
173-177
188-189
Desuden:
filmen : Examined LIfe
Eksistens og Ansvar: Hvad er livskvalitet?
Artikel: Information: "Den moralske panik over AI..."
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære filosoffer. Ingen lektie for til timen her. Men jeg glæder mig til at møde jer, og høre, hvorfor I har valgt filosofi.
-
Vi fortsætter med at læse Platons hulelignelse på klassen.
-
Timen her kræver ingen lektielæsning. Der veksles mellem læreroplæg og diskussion i grupper. Temaer. førsokratikerne: Thales, Anaximander, Anaximenes, Heraklit og Parmenides.
-
https://www.information.dk/debat/2023/05/moralske-panik-ai-forhastet-intelligente-bevidste
-
Thomas Falk Larsen, Michael Rasmussen: Refleksion, Gyldendal; sider: 22-26, 160-165, 168-177, 184-185, 188-189
-
Vi skal nu i gang med noget argumentationsteori. Læs fra side 22 midt og frem. Når du har læst skal du kunne forklare hvad følgende begreber betyder:
-
Vi tager nu fat på et egentligt forløb i filosofi: eksistentialismen. Dagens lektie præsenterer dig for Søren Kierkegaard: Vær særlig opmærksom på, hvad der karakteriserer hans tre stadier: Spidsborger, æstetiker og etiker.
-
Ingen lektie for til timen her. Vi skal læse lidt Kierkegaard-tekst og så Vi skal se lidt af filmen : Examined life. Optakt til Blok-dag.
-
https://www.youtube.com/watch?v=8rEgcLMamZE
-
Præsentation af blok-dag. Fælles med det andet filosofihold.
-
Lektien til denne time præsenterer dig for Kierkegaards tyske modpart: Filosoffen Friedrich Nietzsche. Lektien rummer nogle vanskelige begreber, som er gode at fokusere på:
-
Vi ser noget af filmen : "examined life".
-
Filosofi blokdag .docx
-
Eksistens og ansvar kap 6 Hvad er livskvalitet.pdf
-
Dagens lektie er er et tilbud, eller en udfordring. Du kan læse hurtigt: Den er kort og kan læses på under 5 minutter. Sproget er let - men indholdet kræver nok en kommentar. Så hvis du ikke kommer igennem den er det helt o.k. - vi tager en grundig p
-
Du behøver faktisk IKKE at medbringe bogen.
-
Ingen lektie for til modulet her: Gennemgang af Nietzsche-teksten.
-
Sartre: Lektien forsøger at afdække dele af Sartres filosofi. Vigtige begreber her er Eksistens, Essens, ansvar, fakticitet.
-
Camus - eller Simone de Beauvoir? Du vælger selv :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Magt
Et forløb om magt ud fra et filosofisk perspektiv. politisk filosofi.
Forløbet har forsøgt at indkredse forskellige perspektiver på magten, retfærdigheden og samfundet. Forløbet er opbygget med et historisk perspektiv - fra Platon til Nozick.
Fremstilling og primærtekster fra "Refleksion"
Siderne: 49-59; 55-59; 63-67; 90-96; 97-100; 111-113; 120-122.
Heraf primærteksterne:
Platon Af "Staten" - siderne 111-113
Bentham: Af En indføring i principperne for moral og lovgivning" - side 78-79.
Kant: Af "Grundlæggelse af sædernes metafysik" - - side 84-85 , linje 70
Robert Nozick: Anarki, Stat og Utopi - side 120 - 122
Andre primærtekster:
Karl Marx: Af "Kritik af den politiske økonomi" - fra Vor tids filosofi. - side 118-121.
Machiavelli: Af "Fyrsten" - kapitel 14+18.
Faglige Mål:
Eleverne skal kunne:
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af
menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske
sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ udvise elementært kendskab til argumentationsteori
̶ genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Begreber med særligt fokus i undervisningen:
Kontraktteorier
Magt
retfærdighed
Borger - Stat
Suveræn
Fordeling
Fornuft
Lyst, lykke
naturtilstand
Frihed
demokrati
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Thomas Falk Larsen, Michael Rasmussen: Refleksion, Gyldendal; sider: 55-59, 63-67, 90-104, 111-113, 120-122
-
Dagens lektie introducerer dig til Platons ideer om, hvordan vi kan skabe et perfekt samfund. Læg mærke til, hvordan han definerer begrebet "retfærdighed". Hvem skal have magten i Platons stat? Og hvordana er forholdet mellem borgere og staten?
-
Tekstlæsning : Platons "Staten" - Dagens lektie er et uddrag af Platons berømte tekst "Staten". Læs teksten igennem én gang - du behøver ikke at tage noter. Hvordan argumenterer Platons talerør Sokrates i talen?
-
Vi tager lige fat på et par vigtige filosoffer, som skal bane vejen fra Platon og frem. Den første er Bentham, som er i fokus i dagens lektie. Læs de fire sider og kast et løst blik på eksemplet på side 58. Stil bagefter dig selv spørgsmålet: Er jeg
-
Selvfølgelig er den en modpol til Benthams utilitarisme: Kants pligtetik. Lektien her er svær og kræver lidt fordybelse. Vigtige begreber: Pligt, fornuft, morallov, kategorisk, imperativ, den gode vilje.
-
Spørgsmål til Kant-lektien
-
Tekstlæsning - Bentham + Kant. Ingen lektie for, men medbring grundbogen, "Refleksion"
-
Politisk filosofi: Liberalisme - John Locke og Adam Smith.
-
Læs afsnittet om John Locke. Fokuser din læsning på, hvad han mener om "naturtilstanden" og ejendomsretten.
-
Marx.pdf Der er ingen lektie for til moduler her. Jeg præsenterer jer for de konkrete tanker i Marxismen og så læser vi en lille primærtekst af Marx. Desuden: Eksempler på SRP og filosofi.
-
I denne tid - med autokratierne på fremmarch kan det være indsigtsfuldt at læse Machiavelli. Det gør vi så. Prøv om du kan fange pointerne i denne lille renæssance-tekst. Bemærk: Machiavelli bruger mange konkrete eksempler. Dem behøver du ikke nærstu
-
Rensch, Bent: RET OG MAGT, Systime; sider: 49-51
-
Ingen lektie for - men Tid til at få samlet op på filosofferne. Medbring Ret og magt. Vi gennemgår Machiavelli i denne time.
-
Machiavelli - alm udgave.pdf
-
Læs om Rawls
-
Nozick - lektien som sætter et andet perspektiv på spørgsmålet om en retfærdig fordeling af goder. lektien er Nozicks egen tekst, men giv den lige et skud - den er faktisk ikke så svær.
-
Ingen lektie for til modulet her. Argumenter og fejlslutningstyper. Hvad kan vi vide - ? optakt.
-
Trump Criticizes Spending Deal, Pushing Congress Toward a Shutdown
-
https://rhetor.dk/logiske-fejlslutninger-den-ultimative-guide-til-darlige-argumenter/
-
Evaluereing af undervisning i filosofi.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Erkendelsesteori og videnskab
Forløb om erkendelse og viden.
fra Grundbogen: refleksion har vi læst siderne:
220-224
220 - 225.
257-258
vigtige filosoffer:
Platon
Descartes
Hume
Kant
Kuhn (Kopi-ark) -
gadamer - fremlagt af pædagogikumkandidat, Filip.
Følgende filosoffer er læst som primærtekst:
Platon: Af Staten: Hulelignelsen. (7. bog)
Popper: Af "Gisninger og gendrivelser", Fra Karin ann Madsen: Viden, videnskab virkelighed", side 37-41
D. Hume: Af "En undersøgelse af den menneskelige forstand" (Refleksion side 257-258)
Descartes: Af Meditationer (1+2 med), AF Karin Ann Madsen: Cogito,
Centrale begreber:
Epistemologi
Ontologi
Rationalisme
Empirisme
Kritisk rationalisme
Sanseerfaring
Fornuft/ration
Falsificerbarhed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Thomas Falk Larsen, Michael Rasmussen: Refleksion, Gyldendal; sider: 220-228
-
Læs til afsnittet om rationalisme.
-
Filosofiolympiade: Husk at medbringe din grundbog.
-
Ingen lektie for til modulet her. Timen kommer til at handle om definitioner, induktion og deduktion. Overvej som en lille forøvelse, hvad det mest centrale begreb i din kommende SRP er. Hvad er det, du er nysgerrig på?
-
Denne gang skal I læse om Descartes (Udtales: Dekar). Bemærk særligt: Hvad er "den metodiske tvivl)"?, kausalitet? Medfødt viden?
-
Afrunding: Descartes
-
Filosofifilm
-
Lektien til dette modul er en tedtalk med den berømte filosof David Chalmers. Han har et ret originalt syn på, hvad bevidsthed er.
-
Vi tager fat i filosoffen David Hume. Medbring varmt tøj, grundbogen og AirPods - vi skal ud (se note nedenfor). Husk: Standpunktssamtaler
-
Ingen lektie for til dette modul. I timen planlægger jeg at gennemføre nogle ret korte samtaler. gerne om et tal, men også - og måske mere interessant, om min oplevelse af jeres tilgang til filosofien. Jeg gennemfører dem udendørs - som led i en walk
-
hume3.mp3
-
Dagens lektie: . Læs frem til side 39 i vedhæftede pdf. Den handler om en bestemt videnskabsteoretisk position kaldet falsifikationisme. De første sider er ikke vanskelige, og du behøver ikke at tage noter. Det svære kommer sidst i teksten, men det t
-
popper: K. Popper Gisninger og gendrivelser.pdf
-
Lektie: Læs fra side 3-5 i vedhæftede pdf. Afsnittet handler om Thomas Kuhn. Vigtige begreber: Paradigme, Krise normalvidenskab.
-
EC-Paradigmerogparadigmeskift-frabog.pdf
-
Invitation_Demokrati og Resonans.pdf
-
I timen her gør vi det lidt anderledes: Først gennemgår jeg lidt af Kants erkendelsesteori. derefter afsættes der tid til læsning.
-
Husk: survey monkey - dansk forfatterforening. Spørgeskema om læsning
-
evt. hermeneutikken: Filip.
-
Gadamer: Gadamer-tekst.pdf
-
Læs dine noter fra vores eksistentialisme-forløb.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397312",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397312",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397312"
}