Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Mona Tykgaard Mortensen
|
Hold
|
2022 NgB (2h3g NgB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
4
|
Forløb#4: Hvor skal råstofferne til den grønne oms
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Råstoffer – samfundets byggesten
-
Kristiansen, Kjær og Fosgaard: Naturgeografi - vores verden 3. udg., GO; sider: 235-237, 289-290
-
Kulstoffets kredsløb
-
Mangelsen, Kristiansen, Kortnum, Kjær: Naturgeografi -vores verden, Geografforlaget; sider: 64-66, 179-183
-
Jorden og mennesket s. 64-68.pdf
-
12.2 Pladebevægelse og konvektion | NaturgeografiGrundbogen B
-
9.2 Den danske undergrund og det geologiske kredsløb | NaturgeografiGrundbogen B
-
Lykke-Andersen, Anne-Lise m.fl.: NATURGEOGRAFI - 2. udgave, Geografforlaget; sider: 68, 76, 232-235
-
Formation of an Ore Deposit
-
Mineralske råstoffer, bæredygtighed og innovation
-
Geoviden: Sjældne jordartsmetaller
-
12.6 Fremtidens råstoffer | NaturgeografiGrundbogen B
-
Lektie: som aftalt i projektgruppe - jeg forventer at I afsætter 20 min.
-
Hvad sker der i en mine?
-
MiMA - Skal vi åbne en mine? - Underground Channel
-
Fokusspørgsmål til videoen
-
Råstofknaphed
-
Forløbet vi nu forlader har jeg kaldt: Hvor skal råstofferne til den grønne omstilling komme fra?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5: Landbrug og vandmiljø
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Hvordan tilpasser vi os klimaforandringer
Klimatilpasning i Svendborg. Først baggrund om klimaet og de ændringer vi ser. Lidt repetition i form af en klimaartikel (klimaet 2024 ) og forklaring af graferne deri med udgangspunkt i at være klimaforsker eller lignende.
Vi arbejder med Svendborg som case i forhold til klimatilpasning. Vi ser på hvordan byen er tilpasset øget mængde regn og havniveaustigning inkl stormfloder. Hvilke områder er mest udsat i byen og er der sammenhæng iforhold med topografien. Vi arbejder med et skriftligt produkt og tager udgangspunkt i Svendborg Kommune egen hjemmeside og projektet "Den blå kant". Vi ser dokumentaren fra DR (2021) - Fremtidens havnebyer - et værn mod stormfloder". Til sidst i forløbet tager vi på en ekskursion til Svendborg havneområde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave (2)
|
25-04-2025
|
Klimaet 2024 - opgave
|
02-05-2025
|
Klimatilpasning i Svendborg
|
08-05-2025
|
Besvarelse af spørgsmålene fra ekskursionen
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397349",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397349",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397349"
}