Titel
2
|
Det gode liv
Kort introduktion til forløbet:
I dette tema har vi arbejdet med fokus på det gode liv.
Vi har set på forskellige psykologiske perspektiver, der kan skabe det gode liv, samt hvad man kan gøre for at skabe livstilfredshed . Vi har også set på hvilke hindringer, kan der ligge for, at et individ får et godt liv? Og hvad kan individet selv og samfundet gøre for at få et bedre liv. Endvidere er det blevet undersøgt hvordan man gennem adfærdsdesign og nudging kan skabe bedre liv for andre, samt hvad kulturforskelle betyder for opfattelsen af det gode liv.
Eleverne startede forløbet med at vælge 1- 2 teknikker til at øge livstilfredsheden og lykken (Martin Seligman og Sonja Lyubonirsky) og skulle dagligt notere deres oplevelser ned.
Eleverne evaluerede til sidst i forløbet deres egen livstilfredshed og lykke udfra de valgte teknikker.
Temaet er afsluttet med en introduktion til arbejdet med synopsis og eleverne udarbejdede en kortere form for synopsisbesvarelse.
Psykologiske problemstillinger:
- Hvilke psykologiske perspektiver er der ift spørgsmålet om, hvad der skaber det gode liv?
- Hvordan øger man livstilfredsheden og lykke og hvordan skaber man mere meningsfuldhed i livet?
- Hvilke psykologiske perspektiver er der ift spørgsmålet om, hvad der skaber det gode liv?
- Hvordan øger man livstilfredsheden og lykke og hvordan skaber man mere meningsfuldhed i livet?
- Hvilke psykologiske perspektiver er der ift spørgsmålet om, hvad der skaber det gode liv?
- Hvilke hindringer kan der ligge i vejen for, at et individ får et godt liv?
- Hvad kan individet og samfundet gøre for at få et bedre liv ?
- Hvordan kan man gennem adfærdsdesign og nudging skabe bedre liv for andre ?
- Hvad betyder kulturforskelle for opfattelsen af det gode liv?
Indhold og litteratur :
Psyk B Temaer til psykologi på B-niveau , af Magnus Riisager (red), Frydenlund 1. udg. 1. oplag, 2023, Kap. 7 : Tema : Det gode liv ( 32,9 ns)
s. 215- 222 : Den positive psykologi om det gode liv som et lykkeligt liv
s. 222-224: Honneth om værdien af anerkendelse
s. 225-226: Det eksistenspsykologiske syn på det gode liv: Autensitet
s. 227 - 229: Rosa om det gode liv som et liv i resonans
s. 232 -239: Hindringer for det gode liv, Medfødte hindringer, Hæmmende tankemønstre, Hindringer erhvervet i barndommen eller i det senere liv , Undersøgelse om forskellene i livstilfredshed hos pessimister, optimister og realister, Hindringer på strukturet plan : Dan Gilbert og hans begreb om syntetisk lykke.
s. 239 Brevkasseindlægget
s. 240- 247 : Adfærdsdesign, Nudging, Daniel Kahneman og dobbelt procesteorien, system 1 og system 2, Foggs adfærdsmodel fig. 33
s. 247 Undersøgelse om effekten af nudges i form af gentagen eksponering af sunde snacks
s. 248- 252 Kulturforskelle på det gode liv, Tværkulturel undersøgelse om opfattelsen af lykke
Artikeluddraget s. 252-254 : Kollektivistiske og individualistiske kulturer, Konfucianismen og de filosofiske strømninger, Kritikken af kulturbegreberne om det kollektivistiske og det individualistiske
Udsendelser + øvelser:
- Klasse- øvelse: Husker vi bedst de positive eller de negative oplevelser?
Kreativ psykologi – øvelser til leg og læring, Systime
- Teknikker til at øge livstilfredsheden og lykken: s. 218-219. Psyk B Temaer til psykologi
på B-niveau , af Magnus Riisager (red), Frydenlund 1. udg. 1. oplag, 2023,
(ifølge Martin Seligman og Sonja Lyubonirsky)
• Undlade at udtrykke negative emotioner
• Praktisere mindfulness
• Nedskrive dagens ting og oplevelser
• Gøre noget godt for andre
• Udtrykke taknemmelighed
- Arthur Aron The science of love
https://youtu.be/gVff7TjzF3A?si=EidL0T7mp-T_q-oj
- Udsendelse fra Folkeuniversitetet Aarhus - Mød forskerne: Hans Henrik Knoop, uddrag ,
ca 1 time , https://www.youtube.com/watch?v=XzS0_O3jYSI
- Hans Henrik Knoop: Positiv psykologi - evidens for et bedre samfund...
YouTube·Aarhus Universitet·22. jan. 2014 ( fra 2:50 - 14.30)
https://www.youtube.com/watch?v=bIy9x3Ys9a8
- TED-Talk med professor Dan Gilbert:
Dan Gilbert: The surprising science of happiness (20:50 min) ( 3ns)
- Klasseøvelse + teorikobling med Martin Seligmans teori om forklaringsstile ( 3ns)
Kreativ psykologi – øvelser til leg og læring, Systime
Blokdag:
- Oplæg af sundhedsplejersker Pernille og Gry fra Svendborg Kommune om Barnets
udvikling
tilknytningstyper, tryghedsscirklen, Alarm Distress Baby scale, Stillface eksperimentet,
omsorgssvigttyper , Ainsworth og Bowlby, Stern ansigtsduetter, følelsesmæssig smitte,
Harlows eksperiment, Sårbarhed
- Opsamling af oplæg og kobling til temaet det gode liv + Karrierelæring:
Hvordan bruger i som sundhedspersonale jeres viden i praksis?
Hvad gør i, når der ikke er tegn på god udvikling?
- Research om forskelle i opdragelsesstile i forskellige lande? s 141ff om følelser i
forskellige kulturer)
Synet på spædbarnets evner?
Forældrenes vigtigste opgaver ift. børns opdragelse?
I hvor høj grad skal børn inddrages i beslutninger?
Podcast:
- Barndommens betydning for et godt liv? ( uddrag > ca 4 ns)
Temaet blev afsluttet med udarbejdelse af en synopsis i grupper.
Synopsisartikler:( 6 ns)
- 1.. https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/lykken-er-blevet-et-belastende-krav-til-
unge.
- 2. Lykke er ...frihed, lighed og velstand.pdf
Lykke er ...frihed, lighed og velstand.pdf
- 3. Vores selvværd afhænger af omgivelserne.pdf
Følgende faglige mål har været i fokus på i forløbet:
”demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst”
”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
”demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk
vide”.
”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”.
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
- ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med
andre fag”
Estimat: ca. 63 sider
|