Holdet 2022 PsB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Margrethe Runge Sørensen
Hold 2022 PsB (3g PsB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 Det gode liv
Titel 3 Retspsykologi
Titel 4 Tilknytning og kærlighed
Titel 5 Feltarbejde
Titel 6 Klinisk psykologi
Titel 7 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det gode liv

Kort introduktion til forløbet:
I dette tema har vi arbejdet med fokus på det gode liv.
Vi har set på forskellige psykologiske perspektiver, der kan skabe det gode liv, samt hvad man kan gøre for at skabe  livstilfredshed . Vi har også set på hvilke hindringer, kan der ligge for, at et individ får et godt liv? Og hvad kan individet  selv og samfundet gøre for at få et bedre liv. Endvidere er det blevet undersøgt hvordan man gennem adfærdsdesign og nudging  kan skabe bedre liv for andre,  samt hvad kulturforskelle  betyder for opfattelsen af det gode liv.
Eleverne  startede forløbet med at  vælge 1- 2 teknikker til at øge livstilfredsheden og lykken (Martin Seligman og  Sonja Lyubonirsky) og  skulle dagligt notere deres oplevelser ned.
Eleverne evaluerede til sidst i forløbet deres egen livstilfredshed og lykke  udfra de valgte teknikker.  
Temaet er afsluttet med en introduktion til arbejdet med synopsis og eleverne udarbejdede en kortere form for synopsisbesvarelse.


Psykologiske problemstillinger:
- Hvilke psykologiske perspektiver er der ift spørgsmålet om, hvad der skaber det gode liv?
- Hvordan øger man livstilfredsheden og lykke og hvordan skaber man mere meningsfuldhed i livet?
- Hvilke psykologiske perspektiver er der ift spørgsmålet om, hvad der skaber det gode liv?
- Hvordan øger man livstilfredsheden og lykke og hvordan skaber man mere meningsfuldhed i livet?
- Hvilke psykologiske perspektiver er der ift spørgsmålet om, hvad der skaber det gode liv?
- Hvilke hindringer kan der ligge i vejen for, at et individ får et godt liv?
- Hvad kan individet og samfundet gøre for at få et bedre liv ?
- Hvordan kan man gennem adfærdsdesign og nudging skabe bedre liv for andre ?
- Hvad betyder kulturforskelle for opfattelsen af det gode liv?

Indhold  og litteratur :
Psyk B Temaer til psykologi på B-niveau , af Magnus Riisager (red), Frydenlund 1. udg. 1. oplag, 2023, Kap. 7 :  Tema : Det gode liv  ( 32,9 ns)

s. 215- 222 : Den positive psykologi om det gode liv som et lykkeligt liv
s. 222-224:  Honneth om værdien af anerkendelse
s. 225-226: Det eksistenspsykologiske syn på det gode liv: Autensitet
s. 227 - 229: Rosa om det gode liv som et liv i resonans
s. 232 -239:  Hindringer for det gode liv, Medfødte hindringer,  Hæmmende tankemønstre, Hindringer erhvervet i barndommen eller i det senere liv ,  Undersøgelse om forskellene i livstilfredshed hos pessimister, optimister og realister, Hindringer på strukturet plan : Dan Gilbert og hans begreb om syntetisk lykke.
s. 239 Brevkasseindlægget
s. 240-   247 : Adfærdsdesign, Nudging, Daniel Kahneman og dobbelt procesteorien, system 1 og system 2, Foggs adfærdsmodel fig. 33
s. 247  Undersøgelse om effekten af nudges i form af gentagen eksponering af sunde snacks
s. 248- 252 Kulturforskelle på det gode liv, Tværkulturel undersøgelse om opfattelsen af lykke
Artikeluddraget s. 252-254 : Kollektivistiske og individualistiske kulturer, Konfucianismen og de filosofiske strømninger, Kritikken af kulturbegreberne om det kollektivistiske og det individualistiske


Udsendelser + øvelser:
-  Klasse- øvelse: Husker vi bedst de positive eller de negative oplevelser?
   Kreativ psykologi – øvelser til leg og læring, Systime  

-  Teknikker til at øge livstilfredsheden og lykken:  s. 218-219.  Psyk B Temaer til psykologi
   på B-niveau , af Magnus Riisager (red), Frydenlund 1. udg. 1. oplag, 2023,      
   (ifølge  Martin Seligman og  Sonja Lyubonirsky)

• Undlade at udtrykke negative emotioner
• Praktisere mindfulness
• Nedskrive dagens ting og oplevelser
• Gøre noget godt for andre
• Udtrykke taknemmelighed

-  Arthur Aron The science of love
https://youtu.be/gVff7TjzF3A?si=EidL0T7mp-T_q-oj

- Udsendelse fra Folkeuniversitetet Aarhus - Mød forskerne: Hans Henrik Knoop,  uddrag ,
   ca 1 time , https://www.youtube.com/watch?v=XzS0_O3jYSI

-  Hans Henrik Knoop: Positiv psykologi - evidens for et bedre  samfund...
   YouTube·Aarhus Universitet·22. jan. 2014  ( fra 2:50 - 14.30)
   https://www.youtube.com/watch?v=bIy9x3Ys9a8


-  TED-Talk med  professor Dan Gilbert:
   Dan Gilbert: The surprising science of happiness (20:50 min)  ( 3ns)

-  Klasseøvelse +  teorikobling med Martin Seligmans teori om forklaringsstile ( 3ns)
   Kreativ psykologi – øvelser til leg og læring, Systime

Blokdag:
-  Oplæg af sundhedsplejersker Pernille og Gry fra Svendborg Kommune  om Barnets
   udvikling
   tilknytningstyper, tryghedsscirklen, Alarm Distress Baby scale, Stillface eksperimentet,
   omsorgssvigttyper , Ainsworth og Bowlby, Stern ansigtsduetter, følelsesmæssig smitte,
   Harlows eksperiment, Sårbarhed

-  Opsamling af oplæg og kobling til temaet det gode liv + Karrierelæring:
   Hvordan bruger i som sundhedspersonale jeres viden i praksis?
   Hvad gør i, når der ikke er tegn på god udvikling?

-  Research om forskelle i opdragelsesstile i forskellige lande?  s 141ff  om følelser i
   forskellige kulturer)
   Synet på spædbarnets evner?
   Forældrenes vigtigste opgaver ift. børns opdragelse?
   I hvor høj grad skal børn inddrages i beslutninger?

Podcast:
-  Barndommens betydning for et godt liv?  ( uddrag  >   ca 4 ns)

Temaet blev afsluttet med udarbejdelse af en synopsis i grupper.
Synopsisartikler:( 6 ns)

-  1.. https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/lykken-er-blevet-et-belastende-krav-til-
        unge.
-   2. Lykke er ...frihed, lighed og velstand.pdf
        Lykke er ...frihed, lighed og velstand.pdf
-   3. Vores selvværd afhænger af omgivelserne.pdf


Følgende faglige mål har været i fokus på i forløbet:

”demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”

- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst”

”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”

”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”

”demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk
vide”.

”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”.

- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”

- ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med
andre fag”


Estimat:  ca. 63 sider





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retspsykologi

Kort introduktion til forløbet:
I dette tema har vi arbejdet med fokus på retspsykologi og den del af den anvendte psykologi, der beskæftiger sig med forholdet mellem individ, ret og samfund. Temaet har særligt haft fokus på dyssocial personlighedsforstyrrelse  (DP) /psykopati og hvordan psykologi anvendes i sager om kriminalitet.
Temaet er afsluttet med synopsis-arbejde i grupper.

  
Psykologiske problemstillinger:
-  Hvad kendetegner retspsykologien som område inden for den anvendte psykologi?
-  Hvordan arbejder retspsykiatere og retspsykologer?
- Hvad kendetegner dyssocial personlighedsforstyrrelse og hvilke årsager er der til DP?
-  Hvad kendetegner en person med psykopatiske træk og hvordan opleves det at leve
   sammen med en hverdagspsykopat?
-  Hvorfor bliver man psykopat, og hvad betyder vores gener for udvikling af
   DP/psykopati?
-  Hvad betyder vores opvækst og miljøfaktorer for udvikling af  DP /psykopati? -  Hvilke
   kendetegn er der ved kvinder der falder for voldelige mænd herunder indsatte og
   psykopater?
-  Hvad kendetegner psykopaters tænkning?
-  Hvorfor er mænd mere aggressive?
-  Hvilke motiver kan der ligge bag et drab begået af et 'normalt' menneske og hvilke
   årsagsforklaringer kan der gives ?


Indhold  og litteratur :
Psyk B Temaer til psykologi på B-niveau , af Magnus Riisager (red), Frydenlund 1. udg. 1. oplag, 2023, Kap. 9 :  Tema :  Retspsykologi (  ca 40 ns)
  
s. 309-310,  Retspsykologi, indledning
s. 312-313 : Psykisk syg eller psykopat?
-  Retspsykologien som område
-  Retspsykiaterens opgaver
-  Mentalobservationer
-  Rorschach- testen
-  Egnethed til straf

s. 315-319: Dyssocial personlighedsforstyrrelse og Robert Hares psykopatitjekliste  
-  Diagnosekriterier for DP
-  ICD-11
-  Forskellige årsager til DP herunder genetik og omsorgssvigt
-  Karakter/personlighedstræk ved DP

s. 320 -323: Hvorfor bliver man psykopat? Genernes betydning. Hjernescanningsundersøgelse af psykopaters emotionelle

s. 324-328: Betydningen af erhvervede skader i hjernen, casen James  H. Fallon: Den venlige psykopat.
-  MAOA-gen MAOA-L variant
-  Biomarkører reaktioner
-  MRI scanninger,
-  Amygdala, hippocampus og den orbitofrontale kortex
-  Gage casen + James Fallon: den venlige psykopat
-  Forskellen mellem den erhvervede hjerneskade og den ikke erhvervede/integreret del af
   psykopatens personlighedsstruktur

s. 328- 336:  Miljøets betydning  + Undersøgelse  af sammensætningen af danske fængselspopulationer,
Køn og kriminalitet- hvorfor er mænd mere aggressive?  + Hormonelle forskelle
Social kognition, Socialiseringens rolle,   Socialiseringsforskelle: Piger ser ud, drenge handler
- Copingstrategier
-  Hormonet østrogen
-  Prosociale færdigheder
-  Vikarierende læring
-- Eksperiment om imitation af aggressiv adfærd hos voksne rollemodeller - Bobo Doll-
   eksperimentet  (Albert Banduras forsøg om børns imitation af voldelige rollemodeller )
-  Kønsstereotyper ift. voldelig adfærd, Piger begår også vold

s. 344 - 348 : Casen Peter Lundin,  Hvordan tænker psykopater?
-  Kiehls undersøgelser af psykopater
-  Fænomenet  "the mask of sanity"
-  Psykopater som "tonedøve"

Newmans undersøgelse af psykopaters strategiske tænkning
-   Elektronisk spil kort med 100 kort
-   Psykopaters hjerner er opmærksomhedsmæssigt ufleksible

s. 352-354 : Når 'normale' mennesker bliver mordere, Motiver til drab, Samfundsmæssige forandringer som årsagsforklaring
-   De syv væsentlige motiver til drab
-   Dispositionelle faktorer hos den enkelte
-   Situationelle faktorer

s. 356-359: Den typiske gerningsmand - om gerningsmandsprofiler
-  Typer af potentielle gerningsmænd


Podcast:
-   Lyt til din krop: Pas på psykopaten, 2022, 57 min (8s)
     https://www.dr.dk/lyd/p1/laegens-bord/laegens-bord-2022/laegens-bord-lyt-til-din-krop-
     pas-paa-psykopaten-11802200802
-    - Hvad kendetegner dyssocial personlighedsforstyrrelse og hvilke årsager er der til DP?


-    https://www.weekendavisen.dk/2020-49/24spoergsmaal/ind-i-psykopaten  45 min. (6,5,s)


Dokumentarer :
-  For syg til fængsel, Dansk dok.-serie i 7 afsnit.  Udgiver: DR1, 2020, Spilletid: 29 min. ( 4 s)

-   Hvorfor bliver man psykopat?  Cfu 52 min, 2020  ( 7,5,s)

-  Morderen på den hvide hest,  Cfu 60 min, 2016 (8 s)

Videoklip:
-    Bandura's Bobo Doll Experiment ( 3,47 min, 1 s)
-    Justice - a big lesson

TED talk :
-     The erosion of empathy | Simon Baron Cohen | TEDxHousesofParliament
       https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18  12 min,  ( 2 s)


Artikler :  
-   https://www.bt.dk/krimi/saadan-blev-broenderslev-faderen-et-monster ( 2 ns)

Temaet blev afsluttet med synopsis arbejde i grupper.

Synopsis artikler: ( 6 ns )
-   Kan en psykopat selv gøre for det? https://videnskab.dk/krop-sundhed/kan-en-psykopat-
    selv-goere-for-det/
-   Hvorfor er mænd mere kriminelle end kvinder? https://videnskab.dk/kultur-
    samfund/hvorfor-er-maend-mere-kriminelle-end-kvinder/
-   I lære som gangster > Titel https://moreinfo.addi.dk/2.11/more_info_get.php?
lokalid=35120114&attachment_type=f56_a&bibliotek=870971&source_id=870970&key=f62eb6638f3b52343ac2  


Følgende faglige mål har været i fokus på i forløbet:

”demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”

- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst”

”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”

”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”

”demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk
vide”.

”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”.

- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”

- ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med
andre fag”


Estimat: ca.90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tilknytning og kærlighed


Kort introduktion til forløbet:
I dette tema har vi arbejdet med fokus på tilknytning og kærlighed.
Eleverne har l undersøgt den romantiske kærlighed som udtryk for tilknytning og lært om hvordan tilknytningen mellem barn og forældre påvirker relationer senere i livet. De har undersøgt hvilken betydning de forskellige tilknytningstyper har for kærlighedsforhold,  
og hvilke udviklingsmuligheder samt problemer, der kan opstå i parforhold.
Forskellige typer af kærlighedsforhold er undersøgt baseret på graden af passion, intimitet og forpligtelse.   
Endvidere er kønnenes hemmeligheder, tiltrækning og præferencer ved partnervalg samt kærlighed som fortælling og forventninger undersøgt.
Afslutningsvis blev den evolutionære baggrund for kærlighed undersøgt.
Temaet blev afsluttet med et fælles mini - feltarbejde i form af en spørgeskemaundersøgelse om kærlighed og partnervalg. Eleverne lavede databehandling efterfølgende og det mundede ud i en teoridannelse og en metodekritik.


Psykologiske problemstillinger:
- Hvordan påvirker tilknytningen  mellem barn og forældre relationer senere i livet?
-  Hvordan kan destruktive eller støttende oplevelser i voksenlivet påvirke  tilknytningsstilen?
-  Kan man lave et videnskabeligt kontaktbureau udfra  forskellige videnskabsfolks teorier
   om kærlighed og forelskelse?
-  Hvad kan man bruge Robert Sternbergs trekomponent model til og hvad kan den sige om
   kærlighedsforhold?
-  Hvilke udfordringer  kan true et kærlighedsforhold og hvad kan man bruge Sternbergs
   STLS spørgeskema til?
-  Hvilke  forskellige kærlighedsforhold findes der som fortælling og er der forskel på
   kærlighedsforhold i forskellige kulturer og ift. forskellige aldersgrupper?
-  Hvordan kan forskellige kærlighedsforhold og fortællinger forstås vha. Gergens og
   Giddens opfattelse af identiteten?
-  Hvad kan evolutionspsykologien forklare  os om menneskelig adfærd og er der noget den
   ikke kan ?
-  Hvad forstås ved romantisk kærlighed  og hvilke præferencer har vi ved partnervalg?
-  Hvilke præferencer har mænd og kvinder ift. partnervalg?


Indhold og litteratur :
Psyk B Temaer til psykologi på B-niveau , af Magnus Riisager (red), Frydenlund 1. udg. 1. oplag, 2023, Kap. 8 :  Tema : Tilknytning og kærlighed ( 40 ns)

Kærlighed som tilknytning - i barndommen og i voksenlivet
s. 256- 260
-   John Bowlbys tilknytningsteori
-   Indre arbejdsmodeller
-   Mary Ainsworth og fremmedsituationstesten og de 4 tilknytningstyper
-   Sammenhængen mellem tilknytningstype, adfærd hos barnet og
     adfærd hos omsorgspersonen, Skema 15
-   Undersøgelse af sammenhængen ml. tilknytningsstil og faktorer i barndom og voksenliv

s. 259-260
-   Cindy Hazan og Philip Shavers  empiriske undersøgelse af  kærlighedsforhold mellem
    voksne som udtryk for tilknytning

s. 261- 265
-   Undersøgelsen af sammenhængen ml. tilknytningsstil og faktorer i barndom og voksenliv
-   Cindy Hazan og Philip Shavers  empiriske undersøgelse af  kærlighedsforhold mellem
    voksne som udtryk for tilknytning.
-   Shavers flerdimensionale model fig. 35
-   Hvordan er sammenhængen mellem tilknytning, omsorg og sex?

s. 267- 270 : Udviklingsmuligheder og tilknytningsstile  
-   Hvad viser undersøgelsen af ændringer i tilknytningsstil over tid
    De fire idealtyper og deres oplevelse af at indgå i et forhold og hvordan de er som
    partnere, skema 17

s. 272- 276 : Mange slags kærlighed + Syv slags forhold, fig. 38
-   Den romantiske kærlighed
-   Sterbergs model over de tre komponemter i kærlighed:  Intimitet, passion og forpligtelse
-   De 7 slags forhold ift. intimitet, passion og forpligtelse:
    Den tomme kærlighed, affæren, venskab, romantisk kærlighed, fuldbyrdet kærlighed,
    overfladisk kærlighed, venskabelig kærlighed

Opgaver:
s. 274  : Find en You-Tube video eller klip fra et realityprogram eller en serie, hvor der optræder et forelsket par eller et vennepar med eksempler på adfærd og tale, der afspejler de tre komponenter i forholdet.

s. 277 -278: Udarbejdelse + fremlæggelse af arbejde med datingprofiler og brevkassespørgsmålene

s. 278 – 281: Kærlighedens geometri og udfordringer
-   De 8 udfordringer, der kan true et kærlighedsforhold
-   Sternberg's Triangular Love Scale ( STLS)
-   Undersøgelsen af den triangulære kærlighedsskala på tværs af 25 lande

s. 281- 286:  : Kærlighed som fortælling
-   De 4 mest populære forestillinger/fortællinger hos begge køn:
-   Kærlighed som rejse ( udvikle sig sammen
-   Kærlighed som havearbejde … tid til at passe og pleje
-   Kærlighed som demokratisk ledelse ( fælles og ligeværdige)
-   Kærlighed som historie ( skabe en fælles historie)

De mindst populære forestillinger/fortællinger :
-   Kærlighed som rædsel
-   Kærlighed som samling
-   Kærlighed som autokratisk ledelse
-   Kærlighed som spil

s. 287-288 : Den evolutionære baggrund for kærlighed
s. 290- 292 : Natur, kultur og den frie vilje + Romantisk kærlighed
-   Evolutionspsykologien bruges til at forklare mange typer af adfærd
-   Adfærdsmønstre hos dyr
-   Etnografiske og arkæologiske studier af kulturer ( fortiden og nutiden
-   Moderne tværkulturelle studier
-   Adfærd der kan genbruges eller har en økonomisk effekt > evolutionær fordel
-   Adfærd motiveres af hjernens straf-og belønningssystem  
    Romantisk kærlighed som en universel egenskab

s. 290 - 293 : Romantisk kærlighed  og Kønsforskelle i partnervalg
-   Romantisk kærlighed som en universel egenskab
-   Buss' tværkulturelle klassiske studie fra1989 af partnervalg
-   Jankowiak og Fischer's  etnografiske studie fra 1992


s. 296- 299 : At finde den rigtige partner + Kritik og replikation af  Buss' forskning + -
-   Undersøgelse af partnerpræferencer.
-   Forældreinvestering
-   Den sociale rolleteori af Eagly og Wood, 1999
-   Undersøgelse af partnerpræferencer


Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, Systime, 4. udg. 1 oplag: ( 6s )

s. 260-261 : Forskellige tilknytningsstile, Tilknytningstyper.pdf
s. 326- 329  Sociale arenaer, roller og identitet (indtil den narcissistiske ungdom)
-  Gergen og det multiple selv -de mange identiteter
-   Identitetsforvirring
-   Kamæleonagtig adfærd
-   Den postmoderne psykologi
-   Giddens og identitet som et refleksivt projekt
-   Kulturelle frisættelse
-   Sociale arenaer
-   Tilliden til verden - en ontologisk sikkerhed
-   Jegidentitet


Mini- projekt feltarbejde:
Eleverne udarbejdede  en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse om kærlighed og parterpræferencer, primært målrettet mod gymnasieelever.
Eleverne foretog en efterbehandling af spørgeskemaet om kærlighed og partnerpræferencer.
Efterbehandlingen af det udsendte spørgeskema om kærlighed og partner præferencer blev mundtligt præsenteret af eleverne.
Afslutningsvis  diskuterede klassen  fordele og ulemper ved metodevalget og forholdt sig kritisk til arbejdet /spørgeskemaet .


Udsendelser og dokumentarer:

- "Kønnenes hemmeligheder - Tiltrækning,"  udsendelse på DR 2, 50 min, 2006 ( 7s)
  Hvordan kommer det til udtryk, når vi leder efter en partner, og hvilke ting tiltrækkes vi af
  hos det modsatte køn?

- "Min barndom i helvede" -  om Lisbeth Zornings opvækst ,  Cfu, DR 1, 58 min ( 8 s)

-  Realityprogrammet : "For lækker til love 2 ", cfu  43 min . 2009  ( 6,5 s)

-  Elskling : Instr.:Lilja Ingolfsdottir, Drama, Norge, 2024. 101 min. (8,5 s)


Artikel : "
"Tør du se dig selv og dit kærlighedskompas efter i sømmene?" Politiken 30.1.2025 (2s)



Følgende faglige mål har været i fokus på i forløbet:

”demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”

- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst”

”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”

”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”

”demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk
vide”.

”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”.

- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”

- ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med
andre fag”


Estimat: ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Feltarbejde

Kort introduktion til forløbet:

I forløbet feltarbejde har eleverne i projektgrupper selv valgt et fokusområde, som de ville undersøge. De har opstillet et undersøgelsesdesign, valgt undersøgelsesmetoder, formuleret en/flere problemstillinger, evt.  en hypotese og taget kontakt til evt. involverede, lave aftaler m.m.
Endvidere har eleverne gjort sig nogle  grundlæggende videnskabsteoretiske  overvejelser  vedr.  de tre fakulteter indenfor psykologien: Den naturvidenskabelige, den humanistiske og den samfundsvidenskabelige tradition.
De har foretaget databehandling, lavet en teoretisk kobling mellem teori og de empirisk fundne data, diskuteret etiske forholdsregler ift. deres undersøgelser samt vurderet de anvendte metoder kritisk.
Projektgrupperne  har mundtligt fremlagt deres  feltarbejde for klassen med  respons fra en opponentgruppe. Afslutningsvis udarbejdede  projektgrupperne en skriftlig rapport over deres empiriske arbejde.
Det supplerende stof indgår sammen med kernestoffet i feltundersøgelser og
medvirker til udvikling af elevernes metodiske forståelse, innovative kompetencer samt karrierekompetencer.


Indhold og litteratur :
Psyk B Temaer til psykologi på B-niveau , af Magnus Riisager (red), Frydenlund 1. udg. 1. oplag, 2023, Kap. 3 :  Tema : Sådan designer og udfører man feltarbejde (14,1s)

s. 45 –61 i Psyk- B- bogen :  
-  Undersøgelsesmetoder. Ting man skal være opmærksom på, når man bruger bestemte metoder.
-  Om teknikker til at finde deltagere  til en undersøgelse.
-  Huskeliste til forarbejdet,  huskeliste til udførselsen af undersøgelsen
-  Etiske retningslinjer for god psykologisk forskning.
-  Databehandling af undersøgelsens empiri
-  Præsentation af det empiriske arbejde - rapportskrivning

Observation - åben og skjult - forforståelser
Eksperimenter - kræver en hypotese/påstand, uafhængig og afhængig variabel,  sampling på 20-30 deltagere
Spørgeskemaer - formuleringen er afgørende,hvor åbne skal de være, hvilke svarmuligheder er der, hvordan sælger man undersøgelsen?
Interviews - det kvalitative -  en samtale med informanten, man vælger nogle få stykker - det dybdeborende, unikke og særegne, forklaringer, åbne og lukkede spørgsmål.  Det semistrukturede interview, lav en interviewguide med underspørgsmål, icebreackers ift. samtalen.
Samling Techniques , skema 7, side 52  Bekvemmelighedssample - sneboldssample - selvudvælgelse

Udleveret dokument:
Krav Psykologiske feltundersøgelser.docx ( 1s)


Film:
Elskling : Instr.:Lilja Ingolfsdottir, Drama, Norge, 2024. 101 min. (8 s)

Artikel : "Tør du se dig selv og dit kærlighedskompas efter i sømmene?" Politiken 30.1.2025 (2s)


Følgende faglige mål har været i fokus på i forløbet:

”demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”

- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst”

”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”

”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”

”demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk
vide”.

”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”.

- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”

- ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med
andre fag”

Estimat :  ca. 25 s






Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feltarbejde rapport 26-03-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Klinisk psykologi

Forløbet opgives ikke til eksamen


Kort introduktion til forløbet:
I dette  lille korte tema har vi arbejdet med fokus på  klinisk psykologi. Eleverne har arbejdet med et miniprojekt omkring et selvvalgt emne indenfor klinisk psykologi. Miniprojektet udmundede i udarbejdelse af synopser indenfor hver gruppes emne.

Temaet er afsluttet med udarbejdelse af en synopsis og eleverne  fremlagde deres mini projekter for klassen.

Litteratur:
Psyk B Temaer til psykologi på B-niveau , af Magnus Riisager (red), Frydenlund 1. udg. 1. oplag, 2023, Kap. 11 :  Tema : Klinisk psykologi  ( 7 ns)

s. 415- 418
-  De tre psykologiske normtyper der bruges til at vurdere  om en adfærd  ligger inden for normen:
-  Statistisk norm (  kvantitativt defineret hvad der er normalt og ikke normalt)
-  Ideale normer  ( kvalitativt, et værdigrundlag der  både kan være sociale og subjektive normer)
-  Funktionelle normer ( kvalitativ vurdering  baseret på forventninger fra en selv eller samfundet om at kunne klare krav og opgaver)
-  Fig. 50 s. 418  : Trivsel, tegn på  stress, tegn på psykisk mistrivsel og alvorlige psykiske problemer
-  s. 419-420 om Johnny  Jack  Olsen ( fordomme, stigmatisering og diskrimination).

Undervisnmingsmateriale:
Jeg er ikke den eneste.  https://jegerikkedeneneste.dk/forberedelse
- Mytequizzen om psykisk sygdom og mistrivselom psykisk sygdom (ca 2s)

-  Videoer: Jeg er ikke den eneste.  https://jegerikkedeneneste.dk/forberedelse. ( 2 s)
-  Psykisk sygdom i ungdommen  (2,19 min)
-  Sprogets rolle og at give og modtage støtte ( 4,41 min).
-  Stigma & Mentalt helbred  ( 3,21 min)

-  Frederiks Historie
-   Klasse Øvelse : Tillidscirklen  ( 1 s)


Mini projekter :
• Diagnosesamfundet - overdiagnosticering/ stigmatisering af psykisk syge.
• Spiseforstyrrelser/patologisering
• Spiseforstyrrelser
- Skizofreni
- OCD

Eleverne arbejdede med egne fundne tekster inden for deres emne/mini projekt ( 6 sider)
Mundtlige synopsis fremlæggelser ca.10 min's oplæg fra gruppen og herefter dialog.


Estimat  : ca 18 sider




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klinisk psykologi : Synopsis 3 15-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensforberedelse

Eksamensforberedelse:

Eksamensvideoen på B- niv : Mennesket i parforhold
Læs opgavens bilag igennem, så i er klædt på til at høre videoen og vurdere præstationen.

Eksamensgrupper 3 mandsgrupper og en gruppe med 2 elever.


Læs : Psyk-B-2022-Opgaver-inkl.forside.pdf   (6 ns)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer