Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
Rune Høirup Madsen
|
Hold
|
2022 as1 (3g as1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Forløb 1: Introduktion
Indhold:
Afstandsforhold i rummet
Galaktiske år
Kort introduktion til astronomiens historie
Geocentrisk og heliocentrisk verdensbillede
Hubbles lov
Læsepensum er:
Side 7-13 i Helle og Henrik Stub: Det Levende Univers, Praxis - Nyt Teknisk Forlag, 2015.
Aktiviteter:
Gruppefremlæggelser om udvalgte højdepunkter indenfor astronomiens historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Solen, Månen, Årstiderne og Stjernehimlen
Forløb 2: Solen, Månen, Årstiderne og Stjernehimlen
Indhold:
Solens opbygning indefra og ud
Solens energiproduktion (pp-processen)
Strålingszonen og konvektionszonen
Strukturer på Solens overflade
Månens opbygning
Månens bane om Jorden
Siderisk og synodisk omløbstid
Månens faser
Sol- og måneformørkelser
Årstiderne
Dyrekredsen og ekliptika
Stjernebilleder nær himmelkuglens nordpol
Stjernebilleder som er typiske for årstiderne
Brug af planetarieprogrammet Stellarium
Aktiviteter:
1. Vi bruger det gratis planetarieprogram Stellarium (www.stellarium.org) til at opnå øvelse i at genkende stjernebilleder og planeter.
2. Holdet har deltaget i Naturvidenskabsfestival 2024, hvor de har formidlet astronomi til folkeskoleelever, bl.a. ved fremvisning af modeller (fx af Jorden og Månens placering i forhold til Solen) og elevinddragende aktiviteter (fx quiz og spil).
Læsepensum er:
Siderne 17-25, 57-72 i Helle og Henrik Stub: Det Levende Univers, Praxis - Nyt Teknisk Forlag, 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Solsystemets Opbygning
Forløb 3: Solsystemets opbygning
Indhold:
Planeternes opbygning og fysiske forhold på overfladen
Klippeplaneterne: Merkur, Venus, Jorden og Mars
Asteroidebæltet
Gasplaneterne: Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun
Kuiperbæltet, herunder Pluto
Kometer og Oort-skyen
Cirkelbaner og ellipsebaner
Keplers love
Newtons tyngdelov
Cirkelbanehastighed og undvigelseshastighed
Tyngdeaccelerationen ved en planetoverflade
Læsepensum er:
Siderne 77-83, 91-115 i Helle og Henrik Stub: Det Levende Univers, Praxis - Nyt Teknisk Forlag, 2015.
Aktiviteter:
1. Gruppearbejde om de indre planeter i Solsystemet med efterfølgende præsentationer.
2. Opgaveregning om planetbaner (cirkelbaner, ellipsebaner, Keplers love, undvigelseshastighed, tyngdeacceleration m.m.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Exoplaneter og Liv i Universet
Forløb 4: Exoplaneter og liv i Universet
Stikord:
Solsystemets dannelse
Hvad er exoplaneter?
Keplers love, især Newtons version af Keplers 3. lov
Eksempler på exoplaneter (Hot Jupiters, vandplaneter etc.)
NASA’s Kepler-teleskop
Planetpassager (transitmetoden)
Bestemmelse af en exoplanets omløbstid og størrelse
Temperaturen på planetens overflade
Radialhastighedsmetoden
Bestemmelse af en exoplanets masse og densitet
Hvad er liv?
Betingelser for liv
Den beboelige zone (Guldlokzonen)
Biomarkører
Søgningen efter liv
Drakes ligning
Aktiviteter:
Vi har gennemført øvelserne i Afsnit 2.5, 2.7 og 3.4 i i-bogen Exoplaneter.
1. Lyskurvesimulatoren (Afsnit 2.5) er et virtuelt eksperiment, der handler om, hvilke parametre der har indflydelse på måling af planetpassager.
2. Analyse af data fra Kepler-missionen (Afsnit 2.7). Ved hjælp af det interaktive redskab bestemmes omløbstiden, planetens størrelse, afstanden mellem stjernen og planeten m.m.
3. Analyse af radialhastighedsmålinger (Afsnit 3.4). Ved hjælp af det interaktive redskab bestemmes stjernens hastighed om det fælles massemidtpunkt, som efterfølgende kan bruges til beregning af exoplanetens masse og densitet.
Læsepensum er:
Afsnittene 1.1-1.3, 2.1-2.4, 2.6, 2.8, 3.1-3.3, 3.5-3.6, 5.1-5.3, 6.2 i i-bogen Exoplaneter af Torben Arentoft og Hans Kjeldsen, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stjerners udvikling
Forløb 5: Stjerners udvikling
Indhold:
Stjernernes udvikling
Stjernedannelse, hovedserien, kæmpestjernefasen, stjernedød
Energiproduktion og fusionsprocesser
Lette og tunge stjerners levetid og udviklingsforløb
Hvide dværge, neutronstjerner og sorte huller
Klassifikation af stjerner: Spektralklasse og luminositetsklasse
Hertzsprung-Russell diagrammet
Udviklingsspor
Aktiviteter:
Vi har undersøgt computermodeller af stjerners udvikling og deres udviklingsspor i Hertzsprung-Russell diagrammet (http://rainman.astro.illinois.edu/ddr/stellar/index.html).
Læsepensum er:
Siderne 143-156, 163-171 i Helle og Henrik Stub: Det Levende Univers, Praxis - Nyt teknisk forlag, 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mælkevejen, Galakser og Kosmologi
Forløb 6: Mælkevejen, Galakser og Kosmologi
Indhold:
Mælkevejens opbygning
Skiven og spiralarmene
Centralområdet
Stjernepopulationer
Indhold af gas og støv
Haloen og koronaen
Mørkt stof i Mælkevejen
Galaksetyper
Hubbles gaffeldiagram
Stjernedannelse i galakser
Galaksehobe
Universets storstruktur
Hubbles lov
Den historiske baggrund for Big Bang teorien
Den kosmiske baggrundsstråling
Universets udvikling ifølge Big Bang teorien
Dannelsen af partikler og atomer, stjerner og galakser
Modeller for Universets udvidelse
Begreberne skalafaktor og tæthedsparameter
Almindeligt stof, mørkt stof og mørk energi
Den accelererende udvidelse
Læsepensum er:
Siderne 175-184, 186-187, 193-200m, 221-242 i Helle og Henrik Stub: Det Levende Univers, Praxis - Nyt teknisk forlag, 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397404",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397404",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397404"
}