Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Tine Nielsen
|
Hold
|
2022 EN (3g EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tilladte hjælpemidler
Følgende digitale hjælpemidler og læremidler er tilladte ved terminsprøven og eksamen 2025
Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger:
http://www.ordbogen.com/ - herunder Gyldendals røde ordbøger
https://abc.ordbogen.com
Engelsk-engelsk ordbøger:
Oxford Advanced Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster Dictionary: https://www.merriam-webster.com/
The Free Dictionary: http://www.thefreedictionary.com/
Ordbøger med synonymer:
Thesaurus: http://www.thesaurus.com/
Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/
OBS! Noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evil - eksamensemne
In this theme we work on definitions of evil and discuss the nature/nurture aspect of many of the characters we meet.
Kernestof:
Doris Lessing "The Fifth Child", Longman Literature: 1996
"Bad or Mad" by Sean Spence, i antologien "Wider Contexts", Engberg-Pedersen, Gørnvold og Ohland-Andersen, Gyldendal: 2014.
Shakespeare's Macbeth, I, v, uddrag fra ovennævnte antologi Wider Contexts.
Film: We Need to Talk About Kevin, instrueret af Lynne Ramsay: 2011
-"Don’t Feel Sorry for the Menendez Brothers" af Alan Abrahamson’s , The Free Press, 10/10 2024 (brugt som oplæg til analytical essay)
Supplerende stof:
Filmen Macbeth, Justin Kurzel: 2015
National Theatre London opfører "Frankenstein" i den lokale biograf.
Grammatik:
Komplekse verballed: Sammensat tid, Modalverber, DO-omskrivning, passiv, aktiv
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Please rummage through your things and find the grammar book you might still have from last year. Bring it to class today, please.
-
Please bring your grammarbook(s)
-
Ups, du har glemt at indsætte dine sætninger i Samarbejdsområdet. Gør det lige, når du har tid. Også selvom du kun har én sætning (doesn't matter).
-
Bad or Mad.pdf Today's homework is to read the short article "Bad or Mad", which you find attached.As you read, please look out for all the definitions of evil, which you find in the text.
-
Please bring The Fifth Child
-
Please read in "The Fifth Child" pages 8-27
-
Homework is to read in The Fifth Child: Pages 27-37
-
No homework, but please bring your brain and The Fifth Child AND The Grammar to class.
-
The Fifth Child: Read pages 48-59
-
Bring Fifth Child
-
Medbring The Grammar og din Fejlstøv, hvis du har den
-
Informationer om Haahrsbesøg:
-
If you use studienet, studieportalen or AI or otherwise cheat me with this essay......
-
Please read the short story "Jellyfish", which is for your next written assignment. In class we do a brainstorm and help each other get more ideas for the analysis. You find the text under opgaver, the link with the secret code...
-
The Fifth Child, Doris Lessing, PAGE 74-83
-
In "The Fifth Child" please read pages 83-98. If you want to be prepared for the questions, which we will discuss in class, you can do (some of) those, too. They are in Onenote and also here:
-
No homework because of written assignment for this evening
-
image.png
-
In "The Fifth Child" please read pages 98-110. Just so you know, Tine has an evil plan about getting you to talk to her about the homework in smaller groups. It was such a great succes the last time, so today we shall make the groups even smaller, so
-
Finish reading "The Fifth Child" for today. Pages 110-122
-
PLease udfyld spørgeskema om Menendez brothers
-
Never homework after a break (almost)
-
Lektien er at nærlæse dine noter til Fifth Child og læse om følgende grammatikemner:Aktiv/passivModalverberKomplekse verballed (hovedverbets og hjælpeverbets roller i en sætning med sammensat tid)
-
Afsnit
-
Please watch/finish watching the documentary about Shakespeare (MitCFU, all ready for you). The documentary takes 45 minutes to watch. In class, Tine will ask you some quick questions about the documentary:
-
If you are taking the test, here is your homework:
-
You finish watching "We Need to Talk About Kevin" at home. It's available on Mitcfu, and we got as far as 1.15. If you want to prepare for class, you might want to consider these questions:
-
Please read at home in the Macbeth excerpt: Page 145, line 11 to line 26 (page 146). As we know, Lady Macbeth just had this letter from Macbeth, saying that he has been "promoted" by King Duncan and that the "weird sisters" also mentioned that he mig
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatikopgave fra eksamenssæt
|
25-08-2024
|
Audio assignment The Fifht Child
|
26-08-2024
|
Wordclasses + Entry in your diary
|
11-09-2024
|
Analytical essay fiction
|
03-10-2024
|
Test in class
|
23-10-2024
|
Analytical essay non-fiction
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
US election - Meeting the Americans - eksamensemne
Efter et indledende fokus på amerikanske værdier og det amerikanske valgsystem, og med afskub i de amerikanske temaer, som eleverne har haft i deres B-niveauhold, gik vi i detalje med det store spørgsmål: Why did the Americans vote for Trump? Vi fokuserede mest på følgende emner: abortion, economy (prices and poverty). Desuden en smule fokus på våbenlovgivning.
Hele tiden fokuserede vi på hvordan emnerne relaterede sig til de amerikanske værdier fra vores udgangstekst.
Kernestof:
- "How the System Works" fra antologien Election Year, Lotte Genefke et al, Columbus: 2024, page 1-12
- "The Context of traditional American Values" fra antologien American Ways, Datesman et al, forlag Pearson: 1997, page 28-34
- "Six Trump Voters on why he won their support in 2024", by Ana Faguy, the BBC, 6 November 2024 https://www.bbc.com/news/articles/cwyg5jdgzy1o
- "Frihedsgudinden fra Texas", DR Horisont, 5 marts 2024, Lasse Engelbrecht
- "Adam" by Michael Lee Cohen, fra antologien "Contexts", Forlag: Gyldendal, Ohland-Andersen et al: 2005
- Uddrag af BBCs dokumentar/Newsclip "Life after Roe v Wade" (2023) fra mitcfu.
- Første 20 minutter af afsnit af en dokumentarserie fra ENDVR med titlen "Poverty in the USA", fra 2023: https://www.youtube.com/watchv=f78ZVLVdO0A - Her møder vi personerne Eric og Maria.
- Statistik til brug i gruppearbejde med fremlæggelser fra artiklen "How voting demographics changed between 2020 and 2024 presidential elections", af Max Molski, NBC News, 6 November 2024: https://www.nbcwashington.com/decision-2024/2024-voter-turnout-election-demographics-trump-harris/3762138/
Supplerende stof:
Foredrag af Niels Bjerre Poulsen på Svendborg Gymnasium i forbindelse med det amerikanske valg
Følgende onlinemateriale til emnet Abortion (vi lavede en debat i timen, hvor klassen var delt i to og skulle argumentere for deres sag på baggrund af disse videoer/hjemmesider):
1) https://aul.org/mission/, fra Americans United for LIfe
2) https://www.createdequal.org/what_is_abortion/, "About Abortion" fra "Created Equal"
3) https://www.youtube.com/watch?v=R3X4ms07BWA, Abortion Survivor Tells Her Story in New "No on Amendment 4" Ad
4) https://www.youtube.com/watch?v=hRYVgGKdtxE, New Andy Beshear campaign ad
5) https://www.youtube.com/watch?v=cRz5XHRpifw, New Lincoln Project Ad Warns of Abortion Bans Under Project 2025
6) https://www.youtube.com/watch?v=qJ_PjUVBsrk&t=4s , "Before" fra Florida
Grammatik: Relativ pronomen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt modul
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Poets of The Great War - eksamensemne
I dette emne undersøger vi eksempler på, hvordan krigen i samtiden og eftertiden er blevet beskrevet i fiktionen. Fra det heroiske og patriotiske syn på krigen og fædrelandet til desillusion. Vi træner digtanalyse og filmanalyse.
Som introduktion har eleverne holdt forskellige oplæg om fx soldaterlivet i skyttegravene, the Home Front, hvervekampagnerne og ændringerne i det sociale liv i Storbritannien under og efter krigen.
Kernestof:
The War Poets i Denis Delaney et al, Fileds of Vision, 2, Longman (2003)
- "Dulce et Decorum Est", Wilfred Owen
Desuden "In Flanders Fields", John McCrae
"Men Who March Away" af Thomas Hardy + hverveplakater fra
https://www.iwm.org.uk/learning/resources/first-world-war-recruitment-posters
"Once more unto the breach, dear friends, once more" fra Shakespeare's Henry V
Filmen "My Boy Jack", instrueret af Brian Kirk, 2007
Supplerende stof:
Sainsbury's Christmas Ad 2014
Flere små videoer som viser ceremonien ved Remembrance Day i tidens løb, blandt andet denne:
https://www.youtube.com/watch?v=A56e-IhIW14&t=205s
Video med historien til The Poppy: https://www.youtube.com/watch?v=K8Jv0T9eFUY
Grammatik:
Genitiv
adj/adv
adjektivernes gradbøjning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Creative assignment: short story or film analysis
|
12-12-2024
|
Grammatikopgaver fra eksamen
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
South Africa - eksamensemne
Vi starter forløbet med at læse os ind på emnet ved at bruge kerneudtrykkene fra antologien From Apartheid to Zefside, page 7. Nærmere studeres Sydafrikas historie via videoen fra Geodide. Vores hovedfokus har herefter været hvordan hvide og sorte sydafrikanere levede "sammen", undertrykkelsen af den sorte befolkning, konsekvenserne af Apartheid og afskaffelsen af Apartheid. I dette forløb har vores fokus kort været engelsk som lingua franca versus engelsk som global language.
I løbet af forløbet havde skolen besøg af en teatertrup som opførte Shakespeare's Midsummer Night's Dream, hvilket vi også bruget et par moduler på.
Kernestof:
"Life for a Life" Alan Paton (i antologien From Apartheid to Zefside, Trier Josefsen, Lindhardt og Ringhof: 2016)
- Each student has watched one of these films, for which they must be able to account at the exam:
"Long Walk to Freedom" instrueret af Justind Chadwick, 2014
"Incivtus" instrueret af Clint Eastwood, 2009
" Sharpeville: Humphrey Tyler's eye-witness report" fra antologien From Dompas to Democracy, Andersen og Axen, Gyldendal: 2015
- Key words and concepts - the list
- Video about the TRC hearings: Only the first 4 minutes from this report from a TRC hearing: https://www.youtube.com/watch?v=YY-ee1hhghQ
- Nelson Mandela's inauguration speech - i uddrag
Supplerende stof:
- This video about the TRC from the Desmond Tuto Foundation: https://www.youtube.com/watch?v=9k4deBth2K8
- Video about South Africa's history: https://www.youtube.com/watch?v=VHdBw3k5KcQ
Grammatik:
Foreløbigt subjekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3g EN skr. prøve
|
07-02-2025
|
Corrections of your terminsprøve
|
26-02-2025
|
Grammar assignments from the exam
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Battered Britain - eksamensemne
Emnet har centreret rundt om post-Brexit UK. Vi har undersøgt hvordan det står til i Storbritannien i dag og til det formål har vi kort arbejdet med de store emner ved Brexit-afstemningen og siden har vi arbejdet med den finansielle og sociale krise i Storbritannien i dag. Krisen har vi set gennem kerneteksterne, som er fiction og non-fiction. Vi kan forsøge at forklare mulige årsager til eller karakteristika ved den økonomiske krise, men først og fremmest kan vi gennem kerneteksterne belyse hvordan det kan føles at bo i Storbritannien i dag.
Kernestof:
"Shuggie Bain" af Douglas Stuart (Grove Press, New York: 2020), chapter 10
"How Britain Falls Apart" af Tom McTague, The Atlantic, Januar 2022
"People's Faces" af Kae Tempest (2019)
Supplerende stof:
- Eleverne har i fællesskab arbejdet med tre emneområder (enkelt arbejde + fremlæggelser i små grupper), hvortil de har set en del britiske nyhedsudsendelser. Emnerne var: "Financial crisis, food prices, poverty", "Rotherham grooming gangs" og "Southport Stabbings"
- Som intro til emnet har vi brugt øvelser fra antologien "Divided Kingdom, Brexit and Beyond", Thaysen og Christensen, Columbus: 2023
- Nyheder fra mayoral by-elections 2. maj
Grammatik:
Genopfriskning af aktiv/passiv, sammensatte verballed, substantivers flertal,
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejdselv
|
26-03-2025
|
South African film assignment
|
26-03-2025
|
Last analytical essay
|
27-04-2025
|
Final cosy test
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397500",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397500",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397500"
}