Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Lene Brink Magnussen
|
Hold
|
2022 eø (2h3g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart og strategi
Opstartsartikler omhandlende
Jorgensens Engenieering
Iværksætterne Noah og Noah
Strategi hvor markedsstørrelse, markedsvækst mgennemgåetarkedsandel er
Modellsene: STEPPLE, SWOT/TOWS, div Konkurrenceformer, Porters Five Forces, Porters Generiske Konkurrencestrategier, Posioneringskortet, BCG, PLC, Intern og ekstern vækst, Ansoffe vækstmatrix, Blue ocean strategy og ganske lidt CSR.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Markedsføring
Købsbeslutninger med infokøb, vanekøb og impulskøb. Vigtigheden af branding.
Segmentering af sine kunder på markeded med Bl.a Minerva.
Elevprojekt efter virksomhedsbesøg på fabrikken Carl Hansen & Søn, hvor eleverne skal lave en reklame over et produkt fra Carl Hansen & Søn, hvor markedtingsmixet skal selvlæres via projektet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Regnskab og nøgletal
Hvad skal en årsrapport indeholde og hvorfor
Hvad indgår i en resultatopgørelse og i en Balance. Kan vi stole på disse regnskabstal
Hvor stærkt står virksomheden finansielt tjekkes ved udregning og forståelse af nøgletal.
Endeligt skal vi have om obligationer og aktier og vi starter et 3 mdr aktiespil op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
organisation, ledelse og motivation
Vi skal igennem siderne 183-205, 214-228, 230-236, 243-259
præsentation af diverse teoretikere: Mintzberg, Burns and Stalker omkring organisk og mekanistisk strukturer, Greigner
Der arbejdes med forskellige organiske og mekanistiske modeller
Historist tilgang til ledelse og diverse ledelsesformer
Hvordan kendskab til kultur kan hjælpe ledere til at forstå sine medarbejdere og handelspartnere
Hvordan man kan motivere sine medarbejdere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
iværksætteri og eksamensprojekter + eksamensspørgs
Iværksætteri og iværksættertyper
forretningsplan - spec Canvasmodellen, som eksamensprojektet er lavet ud fra
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397539",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397539",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397539"
}