Titel
4
|
Forløb 4 Klassisk genetik, genteknologi, evolution
I forløbet arbejdes med den klassiske genetik, herunder Mendels love, nedarvningsmønstre, eksempler på kønsbundne og autosomalt nedarvede egenskaber, proteinsyntese, mutationstyper og celledelinger (mitose & meiose). Genteknologi, herunder gensplejsning og GMO belyses. Endelig arbejdes med livets oprindelse, evolutionsmekanismer og artsdannelse.
Eksperimentelt arbejde:
- Bestemmelse af blodtype i ABO- og Rh-systemet (R) (6 sider)
- Forsøg over Mendels 2.lov med majs (J) (4 sider)
- Øvelse med mitose og meiose (J) (4 sider)
- Tørforsøg med gensplejsning (J) (4 sider)
Kernestof:
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, og genteknologi
- cellebiologi: livets opståen
- makromolekyler: proteiner
Supplerende/Perspektiverende stof:
- Det etiske råd: Samtale om CRISPR (https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/genteknologi-til-sygdomsbehandling-og-til-forbedring-af-mennesker/samtale-om-crispr)
-DR3 dokumentar (24/1 2019): En helt særlig klode (https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=331901241950)
Arbejdsformer:
- Varierede arbejdsformer
Læste sider: ca. 76 sider
- Lone Als Egebo "Genetikbogen - genetik, genteknologi og evolution" (Nucleus 1. udg. 5. opl. 2008): s. 15-23, 27-30, 32-34, 51-52, 57-62, 75-82, 107-115, 117-124 ( 49 sider)
- Bodil Blem Bidstrup m.fl. "Biologi i fokus" (Nucleus 2. udg.): s. 16-17, 69-73, 74-75, 86-93 ( 14 sider)
- M. Frøsig m.fl. "Et godt liv" (Nucleus, 1.udg, 2.opl 1992): s. 110-113 (3 sider)
- Øvelsesvejledning: Bestemmelse af blodtype i ABO- og Rh-systemet (R) (6 sider)
- Øvelsesvejledning: Forsøg over Mendels 2.lov med majs (J) (4 sider)
|