Holdet 2023 BiB1-h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Peter Teglhøj
Hold 2023 BiB1-h (2h BiB1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Celler og mikrobiologi
Titel 2 Forløb 2 Økologi - Vandløbet
Titel 3 Forløb 3 Kredsløb, åndedræt og doping
Titel 4 Forløb 4 Klassisk genetik, genteknologi, evolution
Titel 5 Forløb 5 Nervesystem, rusmidler og enzymer
Titel 6 Forløb 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Celler og mikrobiologi

I forløbet arbejdes pro- og eukaryotes cellers generelle opbygning og transportprocesser over cellemembranen. Der arbejdes bakterier og vira opbygning og livscyklus (HIV). Fokus lægges på bakteriers vækst og resistensudvikling samt metoder til bestemmelse af vækst og påvisning af erhvervet resistens.


Eksperimentelt arbejde:

- undersøgelse af resistens ved agardiffusionsmetoden (J)
- osmose over vandpestcellemembran (J)

Kernestof:

- cellebiologi: opbygning af pro-og eukaryote celler
- virus: opbygning og formering
- evolutionsbiologi: udvikling af resistens

Perspektiverende/supplerende stof:

- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- Politiken 240322: "Vores vigtige tarmbakterier uddør" (2 sider)

Arbejdsformer: varierede

Læste sider: ca. 43 sider

-Bodil Blem Bidstrup m.fl. "Biologi i fokus" (Nucleus 1. udg, 1. opl. 2009): s. 7-15 (9 sider)
-L.A. Egebo "Mikroskopisk liv - biologi med fokus på mikroorganismer" (Nucleus, 1. udg. 1. opl. 2004): s. 8-14, 20-23, 35-38, 41-42, 78-82, 90-91 (24 sider)
-L.A. Egebo "Mikrobiologibogen" (Nucleus, 1.udg, 1. opl. 2021): s. 80-81(2 sider)
- Politiken 240322: "Vores vigtige tarmbakterier uddør" (2 sider)
-Øvelsesvejledning - undersøgelse af resistens ved agardiffusionsmetoden (2 sider)
-Øvelsesvejledning - osmose over vandpestcellememebran (4 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 Økologi - Vandløbet

I forløbet arbejdes med økosystemers generelle opbygning, herunder biotiske og abiotiske faktorer. Eleverne introduceres til fødekæder/fødenet, begreberne brutto- og nettoproduktion samt fotosyntese og respiration. Vandets kredsløb og dyrs tilpasninger til livet i vand eksemplificeres gennem arbejde med vandløbet som økosystem, herunder undersøgelse af forureningsgraden af et lokalt vandløb. Endelig inddrages C- og N-kredsløb og renseanlægs betydning for fjernelse af organisk stof og næringssalte fra spildevand.

Kernestof:

- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet
- biokemiske processer: fotosyntese og respiration


Eksperimentelt arbejde:

- Økologisk vandkvalitet i vandløbet (makroindex) (J) (6 sider)
- Påvisning af fotosyntese og respiration (J) (4 sider)
- Mikroskopi af læbeceller (J)  (1 side)


Supplerende stof:

- Artikel: Klimakrise og biodiversitetskrisen hænger sammen og skal tackles sammen (https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskeropraab-klimakrisen-og-biodiversitetskrisen-haenger-sammen-og-skal-tackles-sammen/)

Udadrettede aktiviteter:

- Blokdag 17/9 24: Ringmærkning af småfugle i lokal biotop samt vandløbsundersøgelse af lokalt vandløb.
- Klimahandledag d. 20/9 24: Klimakrise, biodiversitetskrise, bioblitz på Gymnasiets område


Arbejdsformer:

- Varierede arbejdsformer

Antal læse sider: ca. 40 sider

-Bodil Blem Bidstrup m.fl. "Biologi i fokus" (Nucleus 1. udg, 1. opl. 2009): s. 131-135, 138-140, 144-151, 153-157 (21 sider)
- Lone Als Egebo m.fl "Biologi til tiden" (Nucleus, 2. udg. 9. opl. 2010): s. 132-135, 137 (5 sider)
- Vagn Juhl Larsen m.fl. "Biologiens ABc - økologi og økotoksikologi" (NICHE, 1. udg. 2007): s. 116-119 (3 sider)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 Kredsløb, åndedræt og doping

Eleverne arbejder med blodkredsløb og åndedrætssystemernes opbygning og funktion. Energifrigørelse under aerobt/anaerobt arbejde belyses. De kredsløbsmæssige og åndedrætsmæssige tilpasninger der sker som følge af længerevarende aerob træning eksemplificeres. Opbygning og funktion af kulhydrater og den hormonelle regulering af blodsukker undersøges.  Konditionsbegrebet bliver genstand for eksperimentel bestemmelse af kondital ved 2-pkt. test og doping berøres herunder EPO og hæmatokrit.

Kernestof:

- biokemiske processer: respiration og gæring
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- fysiologi: åndedrætssystem og blodkredsløb, andre udvalgte organsystemer (bugspytkirtel, hormoner)
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af kuldhydrater og lipider

Eksperimentelt arbejde:

- Bestemmelse af kondital - 2-punkt test (J)
- Måling af vitalkapacitet (J)
- Undersøgelse af blodtryk og puls (J)
- Måling af blodsukker (J)
- Bestemmelse af hæmatokritværdi (J)

Supplerende/perspektiverende stof:

- Dokumentar: Doping af sjæl og legeme (http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030909292000)
- Foredrag Ask V. Christiansen (AU): Sport og doping  https://www.youtube.com/watch?v=FxitDy1Qz7k

Arbejdsformer: varierede

Læste sider: ca. 52 sider


-K. Hede & P. Paludan-Müller "Kroppen i fokus" (Nucleus, 1. udg. 1.opl. 2012): side 9-12, 20-22, 39-40, 42-51, 63-69, 155-161 (31 side)
- M. Frøsig m.fl. "Biologi i udvikling - C-niveau" (Nucleus 2. udg. 1. opl. 2020). s. 102-103 (2 sider)
-Bodil Blem Bidstrup m.fl. "Biologi i fokus" (Nucleus 1. udg, 1. opl. 2009): s. 24-29, 32, 57-60 (6 sider)
-Øvelsesvejledning: Måling af vitalkapacitet (2 sider)
-Øvelsesvejledning: Bestemmelse af kondital - 2-punkt test (3 sider)
-Øvelsesvejledning: Måling af blodsukker (J) (3 sider)
-Øvelsesvejledning: Bestemmelse af hæmatokritværdi (J) (3 sider)
-Øvelsesvejledning: Undersøgelse af blodtryk og puls (2 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 Klassisk genetik, genteknologi, evolution

I forløbet arbejdes med den klassiske genetik, herunder Mendels love, nedarvningsmønstre, eksempler på kønsbundne og autosomalt nedarvede egenskaber, proteinsyntese, mutationstyper og celledelinger (mitose & meiose). Genteknologi, herunder gensplejsning og GMO belyses. Endelig arbejdes med livets oprindelse, evolutionsmekanismer og artsdannelse.

Eksperimentelt arbejde:

- Bestemmelse af blodtype i ABO- og Rh-systemet (R) (6 sider)
- Forsøg over Mendels 2.lov med majs (J) (4 sider)
- Øvelse med mitose og meiose (J) (4 sider)
- Tørforsøg med gensplejsning (J) (4 sider)


Kernestof:

- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, og genteknologi
- cellebiologi: livets opståen
- makromolekyler: proteiner


Supplerende/Perspektiverende stof:

- Det etiske råd: Samtale om CRISPR (https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/genteknologi-til-sygdomsbehandling-og-til-forbedring-af-mennesker/samtale-om-crispr)

-DR3 dokumentar (24/1 2019): En helt særlig klode (https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=331901241950)


Arbejdsformer:

- Varierede arbejdsformer

Læste sider: ca. 76 sider

- Lone Als Egebo "Genetikbogen - genetik, genteknologi og evolution" (Nucleus 1. udg. 5. opl. 2008): s. 15-23, 27-30, 32-34, 51-52, 57-62, 75-82, 107-115, 117-124 ( 49 sider)
- Bodil Blem Bidstrup m.fl. "Biologi i fokus" (Nucleus 2. udg.): s. 16-17, 69-73, 74-75, 86-93 ( 14 sider)
- M. Frøsig m.fl. "Et godt liv" (Nucleus, 1.udg, 2.opl 1992): s. 110-113 (3 sider)
- Øvelsesvejledning: Bestemmelse af blodtype i ABO- og Rh-systemet (R) (6 sider)
- Øvelsesvejledning: Forsøg over Mendels 2.lov med majs (J) (4 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 Nervesystem, rusmidler og enzymer

I forløbet fokuseres på nervesystemets opbygning og funktioner, herunder neuronets opretholdelse af stabilt indre miljø og mekanismer bag etablering af aktionspotentiale samt udbredelse af nerveimpulser. Rusmidlers indvirkning på nervesystemet eksemplificeres ved alkohol, herunder alkohols optagelse, omsætning og effekter. Eleverne laver mini-projekt om specifikke rusmidler. I forløbet inddrages enzymteori og øvelse.

Kernestof:

- fysiologi: nervesystem

Eksperimentelt arbejde:

- Måling af nerveledningshastighed (J)
- More juice from apples (J)
- Stroops test

Supplerende/perspektiverende stof (sundhed, sygdom og medicin):

- sundhed, sygdom og medicin:  Ædru hjerneskade (DR2 dokumentar 13/1 2008)
- lokale/globale problemstillinger indenfor produktion, bioteknologi mv.: Aktuel Naturvidenskab, 3, 2008 "På enzymjagt i Ikka-søjlerne" (4 sider)


Arbejdsformer:

- Varierede arbejdsformer

Læste sider: ca. 42 sider

H. Rindom "Rusmidlernes biologi - om hjernen, sprut og stoffer" (sundhedsstyrelsen, 3. udg. 2. opl. 2002): s.7-14, 16-24, 32-34, 37-46 (29 sider)
-Aktuel Naturvidenskab, 3, 2008 "På enzymjagt i Ikka-søjlerne" (4 sider)
Øvelsesvejledning - Stoops test (4 sider)
Øvelsesvejledning - Måling af nerveledningshastighed (3 sider)
Øvelsesvejledning - More juice from apples (2 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer