Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Mathias Schneider Andersen
|
Hold
|
2023 IdB1-h (2hf IdB1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pickleball
FORLØBET ER TAGET MED FRA 1.HF
Forløb med udgangspunkt i GI's pickleballforløb:
https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/klassiske-og-nye-idraetter/pickleball-undervisningsforloeb/
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning og dink . Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Tilføjet i 2. HF: Smash
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Viden:
Viden om spilfaserne (Servefase, spilfase og slutfase) i Net/vægspillet
Viden om bølger i dansk idræt og Pickleball i relation til dette
Materialer:
Pickleballkompendium 1hf Idræt C (ligger i OneNote)
Idræt B - idrætsteori, s. 137-138 kap. 4.3 - Nye tendenser for organisering af sport og motion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Step aerobic
TAGET MED FRA 1. HF
Mål for forløbet step:
Kunne udføre basis trin samt nogle (delvist selvvalgte) sværere variationer og sætte dem sammen til blokke a 32 takter. Derudover have teoretisk viden om aerob træning og koordinationstræning.
Basis step trin: basis, over the top, A-step, V-step, L-step, across the top (uden og med spark), T-step, Y-step.
Armbevægelser sat på: basis, V-step, L-step.
Yderligere fælles trin: knæ, lunges, repeater
Teknisk udførelse af optrin og nedtrin samt betydningen af stephøjde, armbevægelser og musiktempo i forhold til energiomsætning, herunder pulsmålinger.
Fokus på sammensætninger i blokke med glidende overgang imellem trinnene.
Tilføjet i 2.HF: Mere komplicerede variationer, skifte stepbænk mellem hinanden, bruge rummet omkring stepbænken mere
Gruppearbejde med udarbejdelse af blokke med både kendte og nye trin. Herunder selvvalgte trin fx fra http://www.turnstep.com/Moves
Teori fra Din idræt C s. 79-82 om grundtræning og 88-89 om koordination. Herunder:
· Aerob energiomsætning
· Superkompensation
· Træning af aerob energiomsætning med fokus på aerob effekt/kondition
· Puls og pulsmålinger
· Træning af koordination
Afprøvning af koordinationsøvelser fra https://www.youtube.com/watch?v=JGX2E0_bOoY&ab_channel=MySportsMentor
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Træningslære
Kernestof:
- grundlæggende principper for træning
- centralt arbejdsfysiologisk stof
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
Teori om aerobe og anaerob processer samt aerob og anaerob træning, som supplement til elevernes træningsprojekt
Teori:
- åndedræt og blodkredsløbet
- Dannelse af ATP
- Superkompensation, arbejdets tre faser, aerob træning og aerob træning
- Anaerobt arbejde og anaerob træning
- Arbejdskravsanalyse
Materialer:
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal, 2. udgave: side 126+128 (superkompensation)
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal, 2. udgave: side 66-82+90 (aerobt arbejde)
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal, 2. udgave: side 92-97 + 99-104 (anaerobt arbejde)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt med fokus på politiets test
Kernestof:
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- grundlæggende principper for træning
- centralt arbejdsfysiologisk stof
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
Praktik:
- Arbejde med anaerob og aerob træning
Test (politiets optagelsesprøve):
- 2400 meter løb
- Stående længdespring
- Sprinttest
- Kropshævning
- Bænkpres
Teori:
- Målsætning og motivationsteori
- Superkompensation og træningsplanlægning
Materialer:
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal 2. udgave: side 144-147 + 150-152 (motivation og målsætning)
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal 2. udgave: side 126+128 (superkompensation)
Borgskala
Politietstest:
Mænd:
https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-maend
Kvinder:
https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-kvinder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold
Fodbold forløb med udgangspunkt i ''Fodbold for alle'' fra GI's hjemmeside:
https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/boldspil/fodbold-for-alle/
Teorikoblinger til aerob og anaerob træning/processer, da forløb blev kørt sideløbende med træningsprojekt og træningslære
Faglige mål
Tekniske færdigheder:
• Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
• Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
• Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
• Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
• Dækning af egen bold.
• Skud med inderside.
Taktiske færdigheder
• Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
• Formationer og positioner på banen.
• Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
• Forståelse for og udførelse af: Bandespil, overlap og modløb
• Defensivt arbejde med højt og lavt pres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Springgymnastik
Færdighedsområde
Nye og klassiske idrætter
Springgymnastik
I forløbet har vi arbejdet med springtrappen (forskellige niveauer) inden for springretninger ''verjmølle til rondat'', ''kolbøtte til salto'' og ''håndstand til kraftspring''. Elever har arbejdet sig op af trappen gennem forløbet og forventes at vise deres aktuelle niveau på springtrappen
Faglige mål
Kendskab til og beherske centrale og grundlæggende bevægelser i springgymnastik : Kropsspænding, balance, tilløb og afsæt, rotationer om egen akse samt diverse forøvelser til de færdige spring
Opvarmning med fokus på basisforudsætning fra ''Springsikker - basis''
a.Indre bevægelsessansning
b. Ydre bevægelsessansning
c. Balanceevne og rytmefornemmelse
d. Styrke
e. Smidighed
f. Kropspænding
g. Areal awareness (luftsans)
Kunne forevise springgymnastiske færdigheder, herunder forudsætninger for håndstand, kraftspring, vejrmølle, rondat og forlæns salto.
Materialer:
Springsikker - basis - DGI kompendium
Springtrapper (findes i OneNote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sundhed i det senmoderne samfund
I forløbet "Sundhed i det senmoderne" har vi arbejdet sundhedsdefinitioner, en naturvidenskabelig tilgang til sundhed (KRAM-faktorer, metabolisk syndrom, livsstilsygdomme) og en samfundsvidenskabelig tilgang (sociologi, idrætsdeltagelse og ulighed i sundhed). Forløbet blev afrundet ved at analysere personerne i 1. afsnit af ''En syg forskel''
Kernestof:
- natur- og sundhedsvidenskabeligt samt samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
-de for undervisningen relevante digitale redskaber
Teori:
- Sundhedsdefinitioner (fundamentalistisk, relativt, relationelle, Antonovsky)
- KRAM-faktorer - deres indvirkning på sundhed, KRAM-venlig livsstil
- Statistisk arbejde om KRAM og motionsvaner for danskere
- Det metaboliske syndrom, herunder: hjertekarsygdomme og Type 2-diabetes
- Mental sundhed
- Sociologer: Bourdieu (habitus og kapital), Giddens (identitetsdannelse og refleksivt projekt), Maslow (behovspyramide)
- Ulighed i sundhed
Materialer
Engsted, Jesper og Andersen, Rasmus, Sygt sund!, Columbus 2014, s. 28-33 - Hvad er sundhed? (sundhedsdefinitioner)
Supplerende tekster til ovenstående tekst:
https://echo.tv2.dk/2023-10-06-unge-pjaekker-mest-fra-arbejdet-for-ikke-at-knaekke-og-det-er-okay-mener-psykolog
https://www.tv2nord.dk/aalborg/australsk-opskrift-pa-mental-sundhed-skal-afproves-i-aalborg
Statistik for KRAM-faktorer:
https://www.danskernessundhed.dk
Engsted, Jesper og Andersen, Rasmus, Sygt sund!, Columbus 2014, s. 124-130 - Er vi syge i hovedet? (mental sundhed, sociologer)
Franch, Jesper, Idræt B - idrætsteori, Systime 2022, 3. udgave s. 122-123 (Bourdieu)
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal, 2. udgave: side 24-31 (Sundhed naturvidenskabeligt syn)
Dokumentar: En syg forskel afsnit 1:
https://www.youtube.com/watch?v=3gnrryE0NDo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Cha cha cha
Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Cha-cha-cha i særdeleshed.
Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer (stil, rytme, føring og bevægelsesmuligheder i pardans, og I skal kunne anvende disse i jeres dans.
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder :
- Grundtrin
- til forskellig musik
- med fokus på stil (små skridt, skridt på strakte ben, ikke hælene i først, hoftebevægelser, brug af arme i variationer)
- Med rotation
- Med forskellige dansefatninger
- Fatning (dansefatning og forskellige håndfatninger)
- Føring
- Rytmen i cha cha cha (start på 1 med skridt til siden, gå på 2 og 3, chassé på 4 og 1)
- Følgende variationer:
- New Yorker
- Spot Turn
- Damedrejning
- Hand to Hand
- Triple Lockstep
- En selvvalgt variation fundet på Youtube
Materiale:
Udpluk: Dans for 2 - De 4 grundelementer i pardans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Basketball
Basketballforløb med udgangspunkt i forløbet ''Inkluderende basketball'':
https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/boldspil/inkluderende-basketball/
Særlige pædagogiske regler – inkluderende basketball:
1. Ingen pres over midten af banen - forsvaret starter derfor altid under egen kurv (når bolden mistes løbes hjem og rører egen endevæg).
2. Uden tidsregler. Stå gerne længe med bolden for at opnå overblik, center må gerne stå i feltet.
3. Personligt forsvar.
4. Ingen dribling. Dribling kan dog foretages, når der er sat en screening.
Formål
At alle eleverne opnår viden og færdigheder til at indgå på og bidrage til at deres team spiller sig til gode scoringsmuligheder.
Uddybende formål for praksis og praksisteori:
- Eleverne skal gennem forløbet opnå viden om roller og rolleklarhed. Herunder både formelle og uformelle roller. (relateret til teoriforløbet team og roller)
- De praktiske færdigheder der fokuseres på i forløbet er systemiske, og er derfor baseret på helheden og spil- og bevægelsesmønstrene i basketball. Det er derfor ikke de tekniske færdigheder, der er i fokus.
- I grundspillet har fokus været på Give and go og V-cuts, mens gennembrudsspillet særligt har fokuseret på backdoor samt en af screeningerne on- the ball (Pick and roll)
- Forsvarsspillet er nedtonet i forløbet, men er dog en forudsætning for at angrebsspillet kan fungere, så derfor vigtigt at italesætte det. Forsvarsmæssigt har der særligt været fokuseret på personlig opdækning
Mål
1. Viden
I forhold til basketball
● Eleven kan redegøre for centrale regler i basketball.
● Herunder skridtregel, opdækningsregel, inde-/ude-regel.
● Eleven kan redegøre for position nr. 1-4 på et basketballhold (OBS: Vi spiller med 4 på banen ad gangen). Forward, center og guard.
● Eleven kan redegøre for grundlæggende principper i spacing, cut, samt screening on the ball ( ”Pick’n’roll”).
2. Færdigheder
a. I forhold til ”boldspil” generelt
● At eleven kommunikerer hensigtsmæssigt verbalt med medspiller(e) (kalde på bolden, kommunikerer, med medspiller og modstander, brug af koder i faser, afklare hvem man dækker op).
● At eleven viser tydeligt nonverbalt hvor de gerne have bolden (løb, signal med hænder eller lign.).
● At eleven kan gøre sig spilbar i en spilsituation.
● At eleven kan lave et temposkift således spilleren frigør sig af sin modstander.
● At eleven kan lave et retningsskift således spilleren frigør sig af sin modstander.
● At eleven kan bidrage til at teamet kommer til gode scoringsmuligheder.
b. I forhold til basketball
● At eleven tilegner sig færdigheder inden for:
1. To-håndsaflevering
2. Pivotering
3. Layup
4. Stående skud
5. Spacing og cuts
6. ”Pick and Roll” i forbindelse med screening on the ball sammen med en holdkammerat imens spillet er i gang.
7. Udnyttelse af screening og bevægelse i relation til denne.
8. Hensigtsmæssig kommunikation i basketball.
Litteratur – praksisteori
1. Friedrich, Rob et al: Basketball ABC (2002)
Zoner. Basketball ABC, s. 76 (0,5 side)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Team og roller
Teoriforløb med fokus på teamudvikling og roller. Anvendt praktisk i forbindelse med basketball forløb
Kernestof:
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Teori:
- Roller
- Teamudviklingsteori
Materialer:
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal 2. udgave: side 160-168 (teamudviklingsteori)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mental styrke i idræt
Formålet:
I det teoretiske forløb "Mental styrke i idræt" arbejdes der ud fra et humanistisk perspektiv, da eleverne skal beskæftige sig med dele af sportspsykologien herunder præstationspsykologien. Undervejs egenrefleksion over mental styrke og afprøvning af forskellige værktøjer. Eleverne skal anvende deres teoretiske viden på dokumentaren "Sarah Mahfoud - champ eller fiasko?"
Kernestof:
- humanistisk teoristof om fysiskaktivitet
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Teori:
- Ydre/indre problemer
- RAR-modellen
- Normative og non-normative transitioner
- Visualisering
- Sammenhængen mellem spænding og præstation
Materiale:
Franch, Jesper, Idræt B - idrætsteori, Systime 2022, 3. udgave s. 93-110
Dokumentar: Sarah Mahfoud (champ eller fiasko?)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Styrketræning
Teori forløb i styrketræning med fokus på musklens opbygning og funktion, samt styrketræningsformerne eksplosiv styrke, maksimal styrke, muskeludholdenhed og spændstighedstræning. 1RM test som værktøj til at planlægge styrketræning.
Kernestof:
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- grundlæggende principper for træning
- centralt arbejdsfysiologisk stof
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Teori:
Musklens opbygning
Begreberne styrke og power
Muskelfibertyper
Styrketræningsområderne eksplosiv styrke, maksimal styrke, muskeludholdenhed og spændstighedstræning
1RM test som værktøj til at planlægge styrketræning
Materialer:
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal, 2. udgave: side 106-108 (musklens opbygning)
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal, 2. udgave: side 114-118 (muskelfibertyper)
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal, 2. udgave: side 118-124 (styrketræning i praksis)
Video om musklens opbygning og kontraktion:
https://www.youtube.com/watch?v=ebKpegjq9tI&t=405s
https://www.youtube.com/watch?v=SoFzP6uAXso
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition og lanciers
Repetition af de praktiske forløb
Primært step aerobic og pickleball fra 1.hf (2 moduler hver)
Derudover 1 modul til springgymnastik, fodbold og lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397717",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397717",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397717"
}