Holdet 2023 IdB2-h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Jesper Rex Brokmose
Hold 2023 IdB2-h (2hf IdB2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold, team og trænigsprojekt
Titel 2 Bordtennis, opvarmning og idrætshistorie
Titel 3 Opkvalificering af stepaerobic
Titel 4 Badminton, styrke og anaerob træning.
Titel 5 Volleyball og anatomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold, team og trænigsprojekt

Fra læreplan:
Faglige mål/Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

Praktiske færdigheder:
Taktisk indblik i hvordan man stiller op og organisere sig på banen. brug af banens bredde og dybde.
Teknikken har bl.a. fokus på enkeltmandfærdigheder som spark, afslutninger, dribling, tæmning og aflevering af bold samt hovedspil.
fysisk er der bl.a. fokus på intervalspil udholdenhed og styrke i bl.a. nærkampssituationer.

Primær litteratur:

Wolf, T og Hansen j. ”B – for bedre idræt” 1.  udg. 1. oplag. 2009, Gyldendal. side 24-34, 65-90, 155-165. I ALT 35 SIDER.

Sekundær litteratur:
http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Bordtennis, opvarmning og idrætshistorie

Fra læreplanen:
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant
fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ grundlæggende principper for træning
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
̶ humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Herudover skal undervisningen præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.

Det praktiske:
Opvarmning til musik er opkvalificeret fra sidste år/ 1. HF.
Mere præcise mål for undervisningen i opvarmning til musik:
- Teori om opvarmning af kroppen.
- Musikkens bidrag, herunder, taktslag, beats, tempo og relevans ifm opvarmningsprogram bestående af gang, løb, sving, styrke og udstrækning.
- viden om grundlæggende fysiologiske aspekter under opvarmning
- kunne udforme et basis- opvarmningsprogram til musik
- gennemføre og styre et opvarmningsprogram til musik
- kunne følge musikken under øvelserne
kunne udføre øvelserne korrekt

Bordtennis:
Mere præcise mål for undervisningen i bordtennis.
- Regler og pointælling.
- Serv, både forhånd og baghåndsserv, og servemodtagning
- Underskrue og overskuede server.
- Spil i forhånd og baghånd med både under- og overskru.
- Smash.
- Benarbejde og de taktiske element med at spille kort, dybt, Højre og venstre og med temposkift.
- Vi har spillet både single og doublebordtennis. Doublebordtennis med tilhørende regler.
Primær litteratur:
- Wolf, T og Hansen j. ”B – for bedre idræt” 2.  udg. 1. oplag. 2020, Gyldendal. Side: 11-22, 171-182. i alt sider. 22 sider.
- Idræt C, Teori i praksis, Systime, side 119-123, 85-92, i alt 11 sider.
-

Sekundær litteratur:
- https://bordtennisinfo.blogspot.com/p/reglerne.html
- https://www.youtube.com/watch?v=G7cwYOq7zWY
- https://www.youtube.com/watch?v=vWJLnOskqV8
- https://www.youtube.com/watch?v=Axta6b0nzCc
- https://www.youtube.com/watch?v=S8oq6f9aKkg
- https://www.youtube.com/watch?v=QOF4_1VmA40
- https://www.youtube.com/watch?v=bs8_5VWe6bE
- https://www.youtube.com/watch?v=xb0FU8rSisU
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-vil-bruge-drastiske-metoder-stoppe-druk-og-rygning-hos-unge
- https://www.sst.dk/da/udgivelser/2022/Danskernes-sundhed
- https://www.dif.dk/om-dif
- https://www.dgi.dk/om
- https://www.dif.dk/om-dif/historie/idraettens-historie/idraettens-historie-i-danmark
- https://denstoredanske.lex.dk/idr%C3%A6t
-
- https://damsholte-skf.dk/historie/
- https://ffd.dk/om-foreningen/historie
- https://www.ft.dk/da/leksikon/Systemskiftet
- https://www.dif.dk/om-dif/historie/idraettens-historie/idraettens-historie-i-danmark
-




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Opkvalificering af stepaerobic

Forløb, opkvalificering i stepaerobic:

Fra læreplanen:
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: musik og bevægelse,
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ grundlæggende principper for træning
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶ humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Herudover skal undervisningen præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.

Det praktiske:
Stepaerobic er opkvalificering fra 1. HF. Tidligere er der bl.a. lagt vægt på:
At kunne udføre basis trin samt nogle (delvist selvvalgte) sværere variationer og sætte dem sammen til blokke a f.eks.  32 takter.
Basis step trin: basis som f.eks. over the top, A-step, V-step, L-step, across the top (uden og med spark), T-step, Y-step.
Armbevægelser sat på: basis, V-step, L-step.
Yderligere fælles trin: knæ, lunges, repeater, 3xknæ, "hofte/skrig"-variation,
Teknisk udførelse af optrin og nedtrin samt betydningen af stephøjde, armbevægelser og musiktempo.
Teknisk udførelse af optrin og nedtrin samt betydningen af stephøjde, armbevægelser og musiktempo i forhold til intensitet/træningsudbytte
Fokus på sammensætninger i blokke med glidende overgang imellem trinnene.
Gruppearbejde med udarbejdelse af blokke med både kendte og nye trin. Herunder selvvalgte trin fx fra
Step Aerobics | Quick Cardio Workout Video Anyone Can Do | Learn to Step At Home | Beginner Fitness
Og gæstelærer/ stepinstruktør fra Solofitness.

Primær litteratur:
Idrætsdeltagelse??
Wolf, T og Hansen j. ”B – for bedre idræt” 2.  udg. 1. oplag. 2020, Gyldendal. Side 184-200. i alt 16 sider.

Sekundær Litteratur:
- https://www.dr.dk/sporten/seneste-sport/danmarks-idraetsforbund-og-dgi-saetter-medlemsrekord
- https://volleyball.dk/2024/04/04/fremgang-i-volleyball-danmarks-medlemstal-for-femte-aar-i-streg/
- https://badminton.dk/2024/04/04/nedgang-i-medlemstal-for-badmintonsporten/
- BEST ROBOT DANCE FROM CHINA
- Michael Jackson - Smooth Criminal - Live HIStory Tour Munich 1997 HD
- Laban artikler x 2. Se i lectio. Kilderne er desværre forsvundet.
-
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 4 Badminton, styrke og anaerob træning.

Badmintonforløb og styrke og anaerob træning.
Fra:  til   i alt moduler:

Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
Bruge fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ grundlæggende principper for træning
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
̶ natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner.

Praktiske færdigheder:
Taktiske elementer som at stå rigtigt i forsvaret, i spilcentrum lidt bag t-linien, Spil kort langt, H-V. spil rundt i de 4 hjørner og ”alt” derimellem.
Slag som serv, clear, drop, netdrop, lop, smash og tilhørende benarbejde.
Tekniske ting som slagene, men også i begge sider: proner/supiner i underarmen forhånd/baghånd ved netspil.
Regler mht. banen, point.
Relevant opvarmning i ft aerobt og anaerobt arbejde.


Primær litteratur:
Wolf, T og Hansen j. ”B – for bedre idræt” 2.  udg. 1. oplag. 2020, Gyldendal. Side: 35-42, 91-124. ia lt: 40 sider.


Sekundær litteratur:
- https://www.musclehouse.dk/blogs/news/aerob-vs-anaerob-traening
- Frividen | Fysiologi
- Sundhedsmagasinet: Muskler, muskler, muskler, DR1, 2018, 25min

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Volleyball og anatomi

Fra læreplan:
Eleverne skal:
gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
opnå kropsbevidsthed
indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
fysiologisk teori
kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestoffet er:
aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
grundlæggende principper for træning
basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet,
Herudover skal undervisningen præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.
Praktisk:
Regler og pointtælling.
Taktiske overvejelser med ”beton”, hvor alle skiftes til at hæve. Resten står i en M-formation med 5 modtagere.
Slag: Baggerslag, finderslag, smash. Derudover serv, underhånd som overhånd og blokade.
Benstilling ved finger og baggerslag, stå i ”x-et” og arbejde højt/smalt eller lavt/bredt.
Smash, smashtilløb, Hævning med fingerslag primært forlæns.
Sammenspil, kommunikation taktiske overvejelser vedr. arbejdsfordeling i angreb, forsvar og i transitionsspillet.
Primær litteratur:
Wolf, T og Hansen j. ”B – for bedre idræt” 2.  udg. 1. oplag. 2020, Gyldendal. Side:35-64, i alt 29 sider.

Sekundær litteratur:
- https://www.holdsport.dk/da/sportsregler/volleyball-regler
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer