Holdet 2022 ps2-stx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Mikkel Uhre Rasmussen
Hold 2022 ps2-stx (3g ps2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 Livet som ung
Titel 3 Udvikling og sårbarhed
Titel 4 Det kulturelle og gruppesøgende menneske
Titel 5 Det lærende menneske
Titel 6 Hvad er psykologi?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Introduktionstema til psykologi på c-niveau. Temaet har introduceret til psykologifagets flere søjler med fokus på psykologi c som temabaseret undervisning. Der er arbejdet med introduktion til den videnskabelige psykologi og metode med fokus på:

Fokuspunkter i undervisningen, herunder gennemløbende psykologisk metode for holdets fire temaer:
- Psykologiens metoder (kvalitativ og kvantitativ)
- Observation, spørgeskema, interview & eksperiment + eksperimenttyper.
- Psykologiens “søjler”/ f.eks. udviklings-, social, kognitions- og personlighedspsykologi.
- Undersøgelsers fejlkilder (Kvalitativ og kvantitativ metode, etik, undersøgelseseffekten, selvrapportering, pygmalioneffekten, repræsentativitet, undersøgelsesrammer)

Materiale:
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje:
14-18, 20, 75 & 309-310.
Jensen, Charlotte & Katrine Quorning: Forskningsmetoder i psykologi:
8-13.
- www.ordnet.dk
- Bandura's Bobo Doll Experiment
- The Asch Experiment

Undervisningsformer:
Læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde, klassearbejde, eksempler på metoder, film, fremlæggelser mm.

Estimat = 15 sider.

Temaet opgives ikke til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Livet som ung

Temaet "Livet som ung" omhandler et nuanceret fokus på at undersøge, hvilke problemstillinger, muligheder og udfordringer, som ungdommen i det senmoderne samfund møder på forskellig vis. I temaet har vi blandt andet kigget på udvikling af identitet og personlighed, mobiltelefoners rolle samt stress.

Fokuspunkter i undervisningen:
- Personlighedspsykologien
- Senmoderne samfund
- Identitetsudvikling (Giddens og Gergen)
- Personlighed (Femfaktormodellen)
- Bourdies kapitaler og habitus-begrebet
- Sartre i eksistentialisme
- Stress (Akut og kronisk stress, Holmes og Rahes belastningsskala, Krav-kontrolmodellen, indre faktorer)
- Coping
- Goffman (kommunikation)
- Evolutionspsykologisk perspektiv på skærme

Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Identitet og personlighed
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Materiale:
- Psykologiens Veje, Ole Larsen. 2024, 4. udgave. S. 288-289, 318-320, 355-356, 431-434, 437-441, 447-449,
- PsykC - Grundbog til psykologi på C-niveau, 2021 (4. udgave), s. 51-54 og 146-148
- https://www.pjkp.dk/tests/personlighedstest-voksne/
- https://www.youtube.com/watch?v=GqK8asIZFug
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/arv-eller-miljoe-hvad-bestemmer-vores-personlighed/
- Case: Fester giver unge identitet (uddrag)
- Case: Martin vil flytte til København
- Case: "Helene på 17 år gik ned med stress: Mine ben knækkede under mig. Jeg hulkede og græd." Berlinske, 2017.
- Kronik: "De unge får stress, fordi de er slaver af tiden." - uddrag fra Information.dk. Af Søren Hansen, 2022
- Dokumentar om stress: https://www.dr.dk/drtv/se/superhjerner-_-med-peter-lund-madsen_-stress_73379
- Podcast: De unge har det ikke så godt, 2022. Fra 00:00-00:28 - https://www.buzzsprout.com/1355827/episodes/5671972
- Artikel: Den digitale verden belønner vores hjerne. Morten Fenger, 2020 uddrag.
- https://ordnet.dk/

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg / gruppearbejde / individuelt arbejde / pararbejde / eksamensøvelser / kreative opgaver / matrixarbejde / refleksionsskrivning / dokumentarfilm / klassediskussioner / mm.

Estimat =  55-60 ns.

Eksamenstema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Udvikling og sårbarhed

Temaet "Udvikling og sårbarhed" arbejder med menneskets udvikling i de tidlige år, herunder med blik på udviklingspsykologien. Der tages i temaet fat i en række teorier inden for udviklingen men også med blik på en række af de sårbarheder, som børn kan møde i livet. I denne forlængelse er der tillige arbejdet med resiliens.

Fokuspunkter i undervisningen:
- Udviklingspsykologien
- Harlows abeforsøg
- Bowlbys tilknytningsfaser og tryghedscirklen
- Ainsworths tilknytningstyper og fremmedsituationstesten
- Stern (fokus: Begyndende selv, kerneselv & ansigtsduetter)
- Kauai-undersøgelsen - risiko- og resiliensfaktorer
- Baumrinds forældrestile
- Omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt
- Bobo-eksperimentet

Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Materiale:
- Psykologiens Veje, Ole Larsen. 2024, 4. udgave. s. 81-87, 97-104, 117-118, 123-127, 130-132, 147-149 & 157-160.
- Case med Jacob (Psykologiens veje og Stern)
- Case med Jimmy og julehjælp fra Godmorgen Danmark - Tv2
- Case: Preben og Tobias på en græsplæne - fra Anvendt Psykologi, Systime 2005.
- Case: Jeg blev voksen allerede som barn. Ude og Hjemme, 2015.
- Tabel: Omfang af forskellige former for svigt - 2022. Fra Børns Vilkår.
- Diverse cases fra udstillingen "Ser I mig nu?" - fra Børns Vilkår - Centrumpladsen i Svendborg
- Dokumentar: Hvorfor vil du ikke passe dine egne børn?, 2014.
- Dokumentar: Den perfekte opdragelse (afsnit 1), Tv2.
- Podcast om robusthed: https://mortenmunster.com/podcast-saadan-goer-du-dine-boern-robuste-med-professor-per-schultz-joergensen/
- https://www.youtube.com/watch?v=m_6rQk7jlrc (video af Strange Situation Test)
- https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I (video af Harlows Aber)
- https://www.youtube.com/watch?v=f1Jw0-LExyc (Still Face Experiment - i forbindelse med Stern)
- Diverse billeder og modeller
- https://ordnet.dk/

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg / gruppearbejde / eksamensøvelser / pararbejde / kreative opgaver / matrixarbejde / blokdag (besøg af sundhedsplejersker fra Svendborg Kommune og oplæg om deres møde med nybagte forældre / case-analyser om omsorgssvigt fra Børns Vilkår udstilling på Centrumpladsen  / mm.

Estimat =  50 ns.

Eksamenstema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det kulturelle og gruppesøgende menneske

Temaet "Det kulturelle og gruppesøgende menneske" undersøger menneskets adfærd ud fra samspil i kulturelle- og gruppefokuseret regi, hvor fokus især har været på kultures og gruppers påvirkning af individers handlemønstre. I temaet har der ligeledes været et par nedslag i, hvordan konflikter opstår og brydes grupper imellem. Under temaet havde skolen og eleverne oplæg fra Deniz Serinici, der fortalte om opvæksten med forældre, der var i et tvangsægteskab.

Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelse
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologik viden
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
- Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- Stereotyper, fordomme og diskrimination

Fokuspunkter i undervisningen:
- Socialpsykologien
- Kulturbegrebet
- Kulturerelativisme og etnocentriske syn på kultur
- Kollektivistisk og individualistisk kultur
- Majoritet og minoritet
- Tilpasningstrategier (assimilation, integration & segregation)
- Stereotyper
- Kontaktteori
- Rollebegrebet (intrarollekonflikt, interrollekonflikt, rolleforventninger, rolleoplevelsen, rolleaccept, rolledistance & rolleudførsel)
- Aschs stregforsøg og gruppepres
- Kognitiv dissonans og konsonans
- Robbers Cave

Materiale:
- Psykologiens Veje, Ole Larsen. 2024, 4. udgave. s. 376-378, 385-386, 390-393, 406-408, 413-414, 416-417, 418-421 og 422-424.
- Case: "Fra en præmieperkers dagbog.", Politiken 2007, af Güzel Turan.
- Case: Lene & Noah i Billeder på integration, 2012.
- Artikel: Forskere før Özlems TED-talk: Dialogkaffe nedbryder fordomme. Fra Videnskab.dk, 2018 (uddrag).
- Dokumentar: Sådan er danskerne, afsnit 1 - 2014 (https://www.dr.dk/drtv/se/saadan-er-danskerne_-en-sloev-krop-og-en-traet-sjael_241490)
- Dokumentar: Flokdyr eller egotripper? Afsnit 3, sæson 1 fra dr.dk.
- https://www.youtube.com/watch?v=dHY_zQujuzE - Danske ordsprog
- https://www.youtube.com/watch?v=BjNwetJfqgI - Når Mohammed kommer for sent
- https://www.youtube.com/watch?v=7KU5u75J8VU - Robbers Cave

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg / gruppearbejde / eksamensøvelser / pararbejde / individuelt arbejde / CL-learning / pararbejde / matrixarbejde / mm.

Estimat = 45 sider

Eksamenstema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det lærende menneske

Temaet "Det lærende menneske" undersøger de mange facetter, der er indvirkende på mennekets læringsprocesser. Der undersøges dels, hvordan læring finder sted, dels hvilke komponenter, der kan være forstærkende eller forringende for læring, samt dels en diskussion af hvorvidt læring er dynamisk.

Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Stereotyper, fordomme og diskrimination

Fokuspunkter i undervisningen:
- Kognitionspsykologien
- Vygotskys samspilsprocesser og zonen for nærmeste udvikling
- Opmærksomhed (selektiv, ufrivillig og frivillig)
- Hukommelsesmodellen
- System 1 og 2
- Skumfidustesten
- Dwecks mindsetteori
- Motivation (indre og ydre)
- Selvdisciplinens rolle
- Haloeffekten
- Rosenthaleffekten

Materiale i Psykologiens veje 4. udgave, 2024 (fysisk eksemplar), Ole Larsen: s. 174-175, 187-190, 230-232 & 234-236

Supplerende stof:
- https://psykveje.systime.dk/?id=5089#c11136 - om Skumfidusundersøgelsen
- Forskningsnyt: Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen! (Fra Psykologiens Veje)
- PsykC (Riisager, 2021), s. 133-134 - om System 1 og 2
- Fra Celle til Selfie, Wolf, Troels & Flemming Ravn. Afsnit om stereotyper, Halo- & Rosenthaleffekten.
- Artikel: https://videnskab.dk/kultur-samfund/5-grunde-til-at-boern-stadig-har-brug-for-at-laere-at-skrive-i-haanden/
- Artikel: Pisa eller Skumfidustesten (uddrag), Højskolebladet af Ove Korsgaard, 2014
- Artikel: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-10-30-seks-nemme-trick-saadan-traener-professor-sin-hjerne - tricks til at træne hukommelse
- Artikel: https://www.folkeskolen.dk/didaktik-paedagogik-undervisning/laereres-forventninger-til-eleverne-er-altafgorende-for-deres-succes/1863969 - lærerens rolle og forventningens betydning
- De digitalt debile, Weekendavisen (uddrag) 23.10.2023 - Olivier Babeau
- ”Mobilfrie zoner i fællesområderne”, fra Børne – og undervisningsministeriet. Vidensnotat om Digital støj i undervisningen
- ”Skærme tager elevernes opmærksomhed – og det sker helt ubevidst”, fra Videnskab.dk d. 28. februar 2019, af Jesper Aagaard
- Carol Dweck: https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve
- Opmærksomhed:  https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&t=56s&ab_channel=DanielSimons
- Diverse billeder (f.eks. Zonen for nærmeste udvikling, System 1 og 2 mm.)
- Rosenthal-effekten: https://www.youtube.com/watch?v=kO1kgl0p-Hw&ab_channel=NationalGeographic

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg / gruppearbejde / pararbejde / skrivearbejde / kreativt arbejde gennem projekter / CL-learning / eksamensøvelser / dialogøvelser / mm.

Estimat =  40 sider

Eksamenstema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer