Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Anders Jakobsen
|
Hold
|
2023 ReB-h (2h ReB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jødedom
Fokus: Jødedommens historie, diasporaen, staten Israel, klassificering af forskellige jøders forhold til jødedommen, at leve som jøde, pogromer gennem historien.
Til forløbet hører forskellige religionsfaglige begreber vedr. mytologi, ritualer og socialisering og sekularisering.
Grundlæggende jødisk historie og bøgerne:
Jødedommen i Danmark: Det fælles fundament: side 51 - 58
Martin Krasnik: En smal bro over afgrunden: 2023: side 39 - 45
Jødernes historie (1) Udvandringen: DR2: 2008
Jødernes historie (2) Udlændighed: DR2: 2008 (kun de første 15 min).
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/det-vigtigste-vide-om-toraen-joedernes-hellige-lovbog
1. Mosebog, 17
2. Mosebog, 12, 1 - 34
2. Mosebog, 20, 1 - 21 + 24, 1-5 + 23, 20-33
Ritualer og helligdage: Fokus på Yom Kippur og Pesach
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/faa-et-overblik-over-de-joediske-hoejtider
Begrebsnøglen: side 115 og 131
Syndebuksmyten:
3.Mosebog, kap. 16
Kosher:
https://joediskinfo.dk/
3. Mosebog, 11
Begrebsnøglen: Mytebegreber: side 79 - 80
https://joediskinfo.dk/vidensbank/kosher
https://mosaiske.dk/kosherlisten/
https://mosaiske.dk/wp-content/uploads/kosherlisten-2023-1.pdf
Israel:
Powerpoint om Israel / Palæstina-konflikten.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/israelsk-minister-provokerer-med-nyt-besoeg-paa-tempelbjerget
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/politiker-underskylder-kalde-israel-et-racistisk-land
Steffen Jensen: De jødiske bosættere: Det her er vores land: 2013
Hasidiske jøder i Brooklyn: One of us: Netflix: 2017
Begrebsnøglen: Jan Hjärpes indefra-positioner, Dobbelaires sekulariseringsteori:
Socialiseringsteori, Deprivationsteori:
Jødisk historie, pogromer, holocaust
Luther: om jøderne og deres løgne
Adolf Hitler: Uddrag af Mein Kampf
http://www.holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/nlovene.asp#10+asp#11
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/joeden-og-arieren (20:00 - 37:00)
https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-40/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-38/
Begrebsnøglen: Luhmanns os/dem - teori:
At være jøde i Danmark:
https://joediskinfo.dk/skoletjeneste/undervisningsmateriale/ny-podcast-til-undervisningsbrug
https://www.justitsministeriet.dk/wp-content/uploads/2024/06/Aftaletekst.pdf
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/formand-det-joediske-samfund-jeg-har-haft-et-godt-liv-som-joede-i-danmark-men-der-er-kommet (uddrag)
Derudover har vi besøgt Synagogen i Krystalgade til rundvisning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hinduisme
Fokus: Hinduismens komplekse sammensætning og forskellige veje for religiøs udførelse samt forståelsen af den hinduistiske kultur. Fokus desuden på de problematiske dele af hinduismen.
Baggrunden:
Powerpoint om hinduismens baggrund:
Tekster og sider om hinduismen er alle fra Allan Poulsen: Hinduismen: Systime: 2014
Vedatekst: Purusha-hymnen: tekst 29
Upanishadetekst: Krop og forgængelighed: tekst 1
Kastesystemet:
De kasteløse: Født til prostitution, Verdens værste job, Gældsslaverne (uddrag): DR2, 2006
Hinduismen: side 100 - 108
https://globalvoices.org/2020/05/31/dalit-youth-and-five-of-his-friends-stoned-to-death-in-nepal-because-of-his-love-for-an-upper-caste-girl/
Karma / samsara:
Hinduismen: side 29 - 34
Dharma:
Hinduismen: 91 - 99 (minus afsnittet om overgangsriter)
Det tilbagetrukne stadium: tekst 28:
Puja:
Hinduismen: side 56 - 60
Teenageren og gudinden: DR2: 2006
Tekst 15 og 16
Guderne:
Hinduismen side 40 - 51
Tekst 6: Bhagavadgita: Tre veje til frelse
Desuden har vi besøgt Krishnabevægelsen/Iskcon i Vanløse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Overordnet fokus har været på de forskellige måder de konflikter det sekulære vestlige samfund og islam har.
Mini-sociologisk analyse af livet i Danmark med fokus på Karel Dobbelaires sekulariseringsteori, socialiseringsteori, Jan Hjärpes skema for religion, deprivationsteori.
Den danske grundlov om religion:
Ægteskab i islam: Konflikter med dansk sekulær lovgivning.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-vil-forbyde-flerkoneri-i-danmark-men-hvor-stort-er-problemet-egentlig
https://www.dr.dk/nyheder/indland/14-anbefalinger-fra-forskere-skal-hjaelpe-religioese-kvinder-der-vil-ud-af-islamiske
Grundbegreber i islam:
Jens Foreman: Muslimernes religion- tro, praksis og sharia: side 29 - 35, og 42 - 49
Læreroplæg om islams grundlæggelse
http://www.religion.dk/artikel/481202:Spoerg-om-religion--Kan-man-vaere-en-god-muslim-i-Danmark
Broderismen: Er islam en trussel for det vestlige demokrati:
Florence Bergeaud-Blackler: Broderismen: 47-48, 62 - 69, 79 - 80: 2024
Hanne Følner og Bente Lund: Fundamentalisme i kristendom og islam: side 21 - 29: 2008
Selvvalgte tekster og koblinger, så alle elever har ikke kendskab til alle tekster:
Formålet var at arbejde selvstændigt og selv vælge relevant teori ud.
Yaqoub Ali: Han er tidligere bandeleder og islamist - og han bakker Frederik Vad op: kommentar, Berlingske, 2024
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/religionsdebatten-har-faaet-nye-unge-stemmer
https://www.bt.dk/samfund/goer-jer-klar-til-jihad-dansk-islamistisk-chatgruppe-bekymrer-terrorekspert
PET: Center for terroranalyse: https://pet.dk/pet/nyhedsliste/terrortruslen-mod-danmark-er-skaerpet/2024/03/21
PET: Center for terroranalyse:https://pet.dk/-/media/mediefiler/pet/dokumenter/analyser-og-vurderinger/vurdering-af-terrortruslen-mod-danmark/vurdering-af-terrortruslen-mod-danmark-2024.pdf
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/dfs-mikkel-bjoern-kritiserer-praest-inshallah-gudstjeneste
https://www.facebook.com/100044485657667/posts/1207060487453462/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v
Integrationsformer:
Assimilation
Pluralistisk integration
Segregation
Oprør fra ghettoen: Frihed til at være mig: DR2: 2015
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Problematiske religiøse fællesskaber
Miniforløb med fokus på såkaldte dommedagssekter og andre problematiske religiøse fællesskaber med fokus på brugen af fagbegreber:
Teoretisk materiale:
Hans Wagner m.fl: Begrebsnøglen til religion: karismatisk ledelse, kategorisering af religiøse udøvere, konversion, myter, religiøse fællesskaber, deprivation:
Materialet er benyttet som opslagsværk, så altså ikke gennemgået i dybden.
Alle har set og læst i følgende tekster:
Peoples temple: Jonestown-massakren: Hvad skete der?: DR2: 2018
https://www.religion.dk/viden/7-morderiske-dommedagsreligioner?_ga=2.109411650.653396410.1546603783-1105892003.1546251036
Holdet er delt i tre og analyserer én af følgende sekter:
"Heaven's Gate",
"The Branch Davidians"
"Aum Shinrikyo"
• Hvad er sektens teologiske indhold (hvad tror de på? Er de kristne, buddhister, muslimer?) (myter)
• Hvordan hverver sekten medlemmer? Hvem hverver de? (konversionsteori) (deprivationsteori)
• Lav en personkarakteristik baseret på karismatisk ledelse, af deres leder: (karismatisk ledelse)
• Hvordan forholder sekten sig til omverdenen? (kategorisering af religiøse udøvere, religiøse fællesskaber, ydre / indre dimension)
• Hvordan forholder disse sekter sig til eskatologien? (myter)
Faderhuset:
Indslag om Faderhuset fra TV2 Lorry: https://www.youtube.com/watch?v=c4JUkfkJyEM
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-09-08-medlemmer-vi-blev-tvunget-til-sex-i-faderhuset
https://www.youtube.com/watch?v=rYA6OJNPiwI
https://www.youtube.com/watch?v=VzNAcJwZ6gM
Gud er din læge: https://play.tv2.dk/afspil/a68f0dd3-d1e1-4694-8689-91a3febdb7bc
Andreas Karker: Ruth: Dyrk sex i min seng: BT: 2012
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kristendom med fokus på amerikansk kristendom
Grundteologi i kristendommen med fokus på Jesu reform af moseloven, hans virke og påskefortællingen.
Matt, kap. 1, vers 1-18
Hvad skal den lange kæde af mennesker vise?
Bjergprædikenen (kapitel 5-7)
Matt 5, 1 - 13
Matt 5, 27 - 30
Matt, kap 8, 1-5,
Matt, kap 8, 23-27,
Matt 9, 32 - 34,
Joh, kap 8, 1-11
Jens Formann: De kristnes religion: side 64 - 68, 70 - 72, 11-12
Mel Gibson: The Passion of the Christ: 2004
Johannes Møllehave: Et ord er et mord - prædiken over Bjergprædiken: 1984
Læst værk på religion-B:
Johannes Åbenbaring
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2023/bibelen-leth-fortalt-johannes-aabenbaring-apokalypsens-fire-ryttere-16122311214
https://denstoredanske.lex.dk/Johannes'_%C3%85benbaring
https://www.bibelselskabet.dk/brevkassen-hvordan-forstar-jeg-johannes-abenbaring-bedre
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2023/bibelen-leth-fortalt-johannes-aabenbaring-dommens-dag-16122311234
Amerikansk protestantisme overordnet:
So fucking special: DR1: 2013
Thor Banke Hansen og Andreas Bonne Sindberg: USA: historie, samfund, religion 137 - 142
Hillsong: https://www.youtube.com/watch?v=U49hSt8jg0g
Dispensationel præmillenarisme:
https://www.raptureready.com/
Pastor Robert Jeffress on controversy over embassy prayer
https://www.youtube.com/watch?v=hWRgEqRQ2D8
Pastor Robert Jeffress: Obama paving the way for the anti-Christ to take over the world
https://www.youtube.com/watch?v=lY3CuSLLk_4
Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA, side 75 - 81
USA: religion og politik:
Thor Banke Hansen og Andreas Bonne Sindberg: USA: historie, samfund, religion: 142 - 156
Dokumania: Trump, religion og penge: DR2: 2021
https://www.dr.dk/nyheder/udland/trump-vil-rykke-guds-eget-land-taettere-paa-gud
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Danmark, 2025
Forløbet har været et forsøg på at afdække en mangfoldighed af religion i det senmoderne samfund: Fra folkekirkens institutionelle rolle til utraditionelle blandinger, hvor man på tværs af religiøse traditioner blander sin egen religion.
Birgit Andersen: Senmoderne religiøsitet i Danmark: side 8 - 12
Begreberne: tradition, valg af identitet, sekularisering, globalisering, pluralisme, affortryllelse, genfortryllelse, religiøs aktør, eklektiker, ikke-institutionaliseret religion
Thomas Ziehes skema over reaktionsmønstre i det senmoderne samfund:
Opgave:
I skal udforme spørgsmål til en undersøgelse af religiøsiteten på SG eller i Svendborg:
Spørgsmålene skal afdække, hvordan elever på SG eller personer i Svendborg forholder sig til de forskellige fagbegreber, som ligger under "Det senmoderne samfund", men uden at begreberne fremgår af jeres spørgsmål:
I kan vælge at arbejde kvantitativt (spørgeskema / afkrydsning) eller kvalitativt (interviews) - men begge dele skal repræsenteres, så jeg trækker lod, hvis alle vil det samme:
I jeres undersøgelse skal I finde ud af, hvordan og hvorfor eleverne her på stedet eller folk i Svendborg er religiøse / ikke-religiøse. I kan eventuelt udvide ved at sammenligne med elevernes forældre.
Fredag går med at undersøge og systematiserer jeres undersøgelse. Vælger I Svendborg kan vi lave en aftale om, at man enten gør det på et andet tidspunkt eller starter fredagen i Svendborg.
Arbejder man kvantitativt skal man have 20 spørgsmål, og de skal godkendes af mig, før de sendes ud.
Arbejder man kvalitativt, skal man have en række startspørgsmål man kan uddybe. Samt vurdere, hvor mange man skal interviewe, - og så skal man huske at optage det.
Religion og selvudvikling:
Birgit Andersen: Religion og psykologi: side 125 og 131: 2013
https://riejespersen.dk/
https://www.mathiasbransholm.dk/emotionskoden
Kristendommens historie i Danmark:
Luther:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvad-er-forskellen-paa-katolicisme-og-protestantisme
Eric Till: Luther: 2003
Folkekirken:
https://www.folkekirken.dk/
Eleverne fremlagde forskellige dele af folkekirkens roller:
1. Døden.
2. At være et kristent menneske
3. Tro og reformation
4. Folkekirkens grønne omstilling
Folkekirkens organisering:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/den-danske-folkekirke
PowerPoint om kristne retninger i folkekirken: Indre mission, Grundtvigianisme:
https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-praester_52117 : afsnit 1
Interview med Per Ramsdal: Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven: Jyllandsposten: 2014
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514398079",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514398079",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514398079"
}