Holdet 2023 BiB2-h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Lone Dyring
Hold 2023 BiB2-h (2h BiB2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Økologi
Titel 2 2. Kost og fordøjelse
Titel 3 3. Motion
Titel 4 4. Nervesystemet
Titel 5 5. Mikroorganismer
Titel 6 6. Gener, gentik og ønskebørn

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Økologi

Klassen har arbejdet med økologiske grundbegreber gennem undersøgelse af livet i det lave vand ved kysten, samt strandengen Monnet. Der er arbejdet med sam-spillet mellem arterne og deres miljø, biodiversitet, energistrøm, fotosyntese, respiration og gæring, samt betydningen af næringsstoffer, eutrofiering og kulstofs kredsløb.

Kernestof og supplerende stof:
Undervisning.wwf.dk / Opdag havet, kap 2, kap 3,2 og 3.3, kap 5, kap 6, Miljøtema 4: eutrofiering
Økologi-danske naturtyper. Nucleus 2023: 9-10 (grundbegreber) Havet 161-167
Økologibogen, Nucleus 2009, side 83, 87-90, 103-105 (Strandenge, dok).
Biologi i  Fokus, Nucleus side 163-164 (succession)
Monnet-folder, Svendborg kommune (dok)
Biologi i udvikling - B: 115, 117-131, 146-150
Fyns Natur. Erik Vinter & Søren Strandgaard, Lindhardt og Ringhof 2020, side 22-23

Ekskursioner til det lave vand ved kysten (Rantzausminde) og til strandeng (Monnet)

Vejledninger til journaler og rapporter:
Fotosyntese og respiration
Biotopundersøgelse af det lave vand
Biotopundersøgelse af Monnet
Ekstraktion af plantefarvestoffer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det lave vand Rantzausminde 10-09-2024
Biotopundersøgelse af Monnet 25-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Kost og fordøjelse

Klassen har arbejdet med sundhedsbegrebet og baggrunden for kostråde-ne/kostpyramiden. Ernæring og næringsstoffernes opbygning og funktion i kroppen. Fordøjelsen, herunder regulering af blodglukose og fremstilling af insulin, gensplejsning af gær, enzymer, transport gennem cellemembran.

Kernestof og supplerende stof:

Biologi i udvikling C 2. udg: side 19-27, 57-67, 72-84

Sundhedsbegreber: Jensen, B.B. Jensen, B.B. Deltagelse som forudsætning for læring, trivsel og sundhed. I Schulz, A. & von Seelen, J. (red.) (2017). En skole i bevægelse. Læring, trivsel og sundhed. Akademisk Forlag

Biologibogen, Systime 2017, side 380-381 (gensplejsning, dok)

Ingeniøren, artikel 29.maj 2016: Sådan bliver gær til medicin.

Biologi i industrien, Nucleus 2019, side 107-110 (diabetes, dok.)

De officielle kostråd: http://altomkost.dk/deofficielleanbefalingertilensundlivsstil/de-officielle-kostraad/
Madpyramiden: http://www.madpyramiden.dk/

Vejledninger til journaler og rapporter:
Undersøgelse af 4 madder
Vandindhold i fibre
Måling af blodglukose

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse af 4 madder 05-12-2024
Plantefibres vandbindingsevne 17-12-2024
Blodglukose 03-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Motion

Klassen har arbejdet med kredsløbets opbygning og funktion, herunder anaerob og aerob energiforsyning, kondition og effekten af konditionstræning. Der er arbejdet med de tværstribede musklers opbygning, muskelfibertyper, superkompensation, atrofi og sygdomsforebyggelse.

Biologi i udvikling C, 2. udgave: 87-109
Biologi i Udvikling C, 1.udgave 2014: 121-124 (Muskler, dok)
Videnskab.dk: Hvad er den bedste konditionstræning Hvad er den bedste konditionstræning? (videnskab.dk)
Fysiologibogen 2. udgave 2016, side 142-144 (Atrofi og sygdomsforebyggelse, dok)
Blodets sammensætning: Biologi til tiden, Nucleus, side 41, samt figur 3.19 fra Biologibogen, Gads Forlag. (dok)
Superkompensation: ”Ingen skade til...” af Sundhedsstyrelsen/Vejle Amt 1995, side 185-186. (dok)

Vejledninger til journaler og rapporter:
Måling af blodtryk og puls
Mikroskopering af muskelvæv
Metode til måling af kondition

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtryk og puls 20-01-2025
Måling af kondition 30-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Nervesystemet

Klassen har arbejdet med hjernen og nervesystemets opbygning og funktion, herunder nerveimpulsen og synapser. Belønningssystemet og agonist/antagonist er inddraget.  Effekten af koffein er undersøgt.

Kernestof og supplerende stof:
Biologi i udvikling, B-niveau: side19-33
Belønningssystemet: Husk hjernen, af Troels Wolf, Gyldendal 2012, side 83-85 (dokument)
https://ugeskriftet.dk/videnskab/koffeins-indvirkning-pa-blodtrykket

Vejledninger til rapporter og journaler
Undersøgelse af hudens temperatur-sans
Nerveledningshastighed
Koffeins indflydelse på blodtryk og puls



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hudens tempertursans 06-02-2025
Nerveledningshastighed 18-02-2025
Forsøg med indtagelse af koffein 03-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Mikroorganismer

Klassen har arbejdet med endosymbiontteorien og evolution, livscyklus for bakterier og virus, herunder bakteriers vækstkurver. Der er arbejdet med børnevaccinationsprogrammet, antibiotika og antibiotikaresistens.


Kernestof og supplerende stof:
Biologi i udvikling C, 2. udgave: side 15, 173-174, 195-198, 205-206.
Biologi i udvikling, B-niveau: side 37-38, 53-55, 97-101, 104-107, 109
Biologi i udvikling, B-niveau, 2. udgave: side 158-164
Endosymbiontteorien: Liv, Lindhardt og Ringhof: side 55-56 (dokument)

https://www.youtube.com/watch?v=6sLZitMcun8

Relevante dele af Evolution.dk

Artikel: http://videnskab.dk/krop-sundhed/ti-myter-om-vaccinationer

Hvad er antibiotika (dok): https://antibiotika.ssi.dk/antibiotika/hvad-er-antibitoika

Antibiotikaresistens (dok): https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-vira-antibiotikaresistens/#1604601165870-34cd99e6-c3e2

Vejledninger til rapporter og journaler:
Bakterier i miljøet
Bakteriers følsomhed
Birkemåler (virtuelt forsøg)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bakterier i miljøet 12-03-2025
Bakteriers følsomhed 17-03-2025
Birkemåler 26-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Gener, gentik og ønskebørn

Klassen har arbejdet med klassisk genetik, herunder kønsbunden nedarvning og stamtræer,  mitose og meiose, proteinsyntese, mutationer. Menneskets reproduktion, herunder kønsorganernes opbygning og funktion, hormonel regulering, prævention, klamydia. Graviditets-undersøgelser og fosterdiagnostik, PCR og gelelektroforese.

Kernestof og supplerende stof:
Biologi i udvikling C, 2. udg: 120-123, 128-135, 139-141, 144-147, 155-174, 176-186, 189, 192-194.
Cystisk fibrose: Biologi i fokus, Nucleus, side 96-100 (redigeret)

https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/seksuelt-overfoerte-sygdomme/

Danske unge slår igen egen rekord i klamydia - se hvor udbredt sygdommen er i din kommune | Sex & Samfund (ritzau.dk)

https://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/genteknologi/undervisning-til-gymnasieskolen/genteknologi/sygdomsbehandling (udvalgte dele af teksten).

https://ouh.dk/til-patienter-og-parorende/odense/afdelinger/d-gynaekologisk-obstetrisk-afdeling/graviditet-fodsel-og-barsel/graviditet

https://videnskab.dk/krop-sundhed/kinas-fejlslaaede-eksperiment-viser-at-vi-ikke-er-klar-til-genmanipulation-af-menneskefostre/

Må Mathilde dø? (om cystisk fibrose): https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=021610172050


CRISPR https://biologibogenc.systime.dk/?id=650

Vejledninger til apporter og journaler:
Bestemmelse af egen blodtype
Gel-elektroforese
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 31-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer