Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Nanna Vesterdorf
Hold 2018 EN/n (1n EN, 2n EN, 3n EN)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Lyrics & Stylistics 101
Titel B Christmas!
Titel C Creative Writing
Titel D Man and Nature
Titel E FF1 - Punk Music
Titel F Evil
Titel G Multicultural Britain
Titel H Minimalism
Titel I FF4: SRO: Identitetsdannelse i 1960'ernes USA
Titel J Crime in fiction
Titel K FF5: Scotland
Titel L Black American History
Titel M EKSAMEN: Victorian Era
Titel N EKSAMEN: The Presidential Election 2020
Titel O EKSAMEN: Shakespeare
Titel P EKSAMEN: The Catcher in the Rye
Titel Q Poetry and prosody
Titel R SRP-skriveuger...
Titel S EKSAMEN: Indian Women

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Lyrics & Stylistics 101

We analyze song lyrics and work with basic stylistics, practising terms such as metaphors, similes, rhyme, rhythm, and repetition. In pairs, you will be doing oral presentations of your song analyses.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel B Christmas!

We will be reading about Christmas traditions in the English-Speaking world, reading a graphic novel version of Charles Dickens's "A Christmas Carol" and watching Robert Zemecki's adaptation from 2009.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Creative Writing

We are going to work with different creative writing exercises in order to expand our vocabulary and consciousness of literary and stylistic devices.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Man and Nature

We are going to work with the theme of Man and Nature, using the texts and exercises in "Wider Contexts". We will be reading Ray Bradbury's short story "The Sound of Thunder", Ian McEwan's "The Hot Breath of Our Civilisation", and an excerpt of Jon Krakauer's "Into The Wild". Finally, we will be watching the adaptation of "Into the Wild".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel E FF1 - Punk Music

Our FF1 is a collaboration between Music and English, and our focus is punk music. We are going to talk about the musical and lyrical characteristics of punk music, and then the students will choose a song to analyse musically and stylistically (in groups) in order to give a presentation of their analyses to the class.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel F Evil

We will be working with the theme of evil, using "Wider Contexts" as our course book. We are going to read the article "Mad or Bad?", EA Poe's story "The Tell-Tale Heart", and Ted Hughes's poem "Hawk Roosting". Finally, we are going to watch the film "We Need To Talk about Kevin" (2011).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Multicultural Britain

We are going to work with the idea of multiculturalism and train the relevant vocabulary. We will be reading Hanif Kureishi's short story "My Son the Fanatic", an excerpt of Tarquin Hall's novel "Salaam, Brick Lane" and the opening of Monica Ali's novel "Brick Lane", before we watch the film adaptation of the novel. We are going to read about the windrush generation and watch a documentary about them and their problems today.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde
Titel H Minimalism

We are going to read different examples of (mainly American) minimalist literature and talk about the characteristics of the genre. The students are going to write their own minimalist stories or poems inspired by pictures in the book "When Less is More".

Raymond Carver: The Idea (short story)
Raymond Carver: Neighbors (short story)
Frederick Barthelme: Harmonic (short story)
Amy Hempel: The Annex (short story)
Raymond Carver: The Man Outside (poem)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel I FF4: SRO: Identitetsdannelse i 1960'ernes USA

Vi arbejder i engelsk og musik med 1960'ernes USA, med særligt fokus på identitetsdannelse, kultur og subkulturer i perioden.

I engelsk kommer vi ind på nogle af periodens vigtigste begivenheder og strømninger, herunder borgerettighedsbevægelsen, Vietnamkrigen og kvindebevægelsen. Vi læser og analyserer bl.a. tekster af Martin Luther King, Paule Marshall og Ralph Waldo Ellison. Undervejs arbejder vi med nogle af engelskfagets litterære og sproglige metoder og arbejder med struktureret skriftlig formidling og lidt julehygge.

The Port Huron Statement: Agenda for a generation (manifesto)
Tim O'Brien: How To Tell A True War Story (short story)
Paule Marshall: Reena (short story)
Martin Luther King: I Have A Dream (speech)
Ralph Ellison: The Invisible Man (novel excerpt)
Betty Friedan: The Feminine Mystique (excerpt)
Abel Meeropol: Strange Fruit (poem)
Clement Clark Moore: Twas the Night Before Christmas (poem)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel J Crime in fiction

We are going to read and work with Ian Rankin's crime novel Knots & Crosses. In connection with this, we are going to look at and talk about the different kinds of literary detectives, using Arthur Conan Doyle's Sherlock Holmes and Christopher Marlowe's Sam spade as primary examples. We will be reading the Sherlock Holmes story "A Scandal in Bohemia" and watching a modern adaptation of the story, "A Scandal in Belgravia". After this, we will be reading Dashiell Hammett's "Slippery Fingers" and watching "The Maltese Falcon".

Arthur Conan Doyle: A Scandal in Bohemia (short story)
Dashiell Hammett: Slippery Fingers (short story)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel K FF5: Scotland

We worked with Scottish history and literature in connection with our trip to Edinburgh, which was cancelled due to the novel corona virus. Our focus was on Scottish folklore and Scottish heroes that have influenced present day Scotland, in particular Robert the Bruce and William Wallace.

We read a few poems by Robert Burns, read and listened to David Campbell's version of "The Sword in the Loch", and watched a documentary and the drama film "The Outlaw King" about Robert the Bruce. We read the poem "Summer Farm" by Norman MacCaig, and Ian Welsh's short story "The First Day of the Edinburgh Festival" (from "Trainspotting"). Finally, we read the story "The Selkie Bride", before the students wrote their own stories or poems inspired by what they had learned about Scotland and Scottish heroes.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel L Black American History

We are going to examine and discuss Black American history, taking our starting point in the Jim Crow era, through the civil rights movement of the sixties and to today's America. In groups, the students will research particular parts of Black American history and give a presentation about their topic to the class. We are going to look at a literacy test from Louisiana and read John Steinbeck's short story "The Vigilante", which the students will be writing an analytical essay about. We will be analysing the lyrics and video of Childish Gambino's "This Is America" and reading Langston Hughes's short story "One Friday Morning", and then we will be watching Ava Duvernay's documentary "13th".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel M EKSAMEN: Victorian Era

I dette forløb arbejder vi med victoriatidens England og dets litteratur. Vi lægger ud med nogle fakta om forholdene i tiden og ser bl.a. på børnearbejde, kvindens situation og den generelle udvikling i samfundet, samt følgerne af industrialiseringen. Undervejs bliver der arbejdet med analyse og fortolkning af prosa, lyrik og film.

Vi arbejder med følgende tekster:
Charles Dickens: "Oliver Twist", kapitel 1 (roman)
Roman Polanskis filmatisering af "Oliver Twist" (2005)
Oscar Wilde: "The Happy Prince" (eventyr)
Alfred Lord Tennyson: "The Lady of Shalott" (digt)
Lewis Carroll: "Alice's Adventures in Wonderland", kapitel 1 (roman)
Arthur Conan Doyle: "The Speckled Band" (novelle)
John Bruces filmatisering af "The Speckled Band" (1984)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel N EKSAMEN: The Presidential Election 2020

Vi arbejder med det amerikanske præsidentvalg og indleder med at se på de grundlæggende amerikanske værdier (ud fra The Declaration of Independence & The Bill of Rights). Derefter gennemgår vi magtens tredeling, valgmandssystemet og den overordnede indretning af de føderale valg. Vi ser og analyserer en række kampagnevideoer fra både republikansk og demokratisk hold. Eleverne skal undervejs bl.a. holde gruppefremlæggelser om "American Values" og udarbejde en retorisk analyse af en kampagnevideo af enten Joe Biden eller Donald Trump, som bliver genstand for en skriftlig aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel O EKSAMEN: Shakespeare

Vi skitserer nogle grundlæggende træk ved det engelske samfund på Shakespeares tid, gennemgår nogle af de grammatiske forskelle på elizabethansk og nutidigt engelsk, og læser derefter resumeer og uddrag af tre af Shakespeares værker, som vi analyserer og fortolker i fællesskab: Much Ado About Nothing, Romeo & Julie og Hamlet. Efter hvert uddrag ser vi en filmatisering af det pågældende værk.

Vi afslutter forløbet med at læse sonetterne 18, 97 og 130 og derefter skrive vores egne sonetter.

Shakespeare-uddrag:
"Much Ado About Nothing": I, i, ll. 52-58 ("Four of his five wits") & II, iii, ll. 43-59 ("Hey, nonny nonny")
"Romeo & Juliet": The Prologue and II, ii ("The Balcony Scene")
"Hamlet": III, i, ll. 57-91 ("To be or not to be")

Film:
Kenneth Branaghs "Much Ado About Nothing" (film, 1993)
Baz Luhrmans "Romeo + Juliet" (film, 1996)
Franco Zeffirellis "Hamlet" (film, 1990)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel P EKSAMEN: The Catcher in the Rye

Vi læser og arbejder med JD Salingers roman "The Catcher in the Rye". I arbejdet har vi særligt fokus på personkarakteristik af Holden, herunder hans sprog, og romanens brug af symbolik. Som afslutning på forløbet ser vi Burr Steers komediedrama "Igby Goes Down" (2002) og perspektiverer filmen til romanen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel Q Poetry and prosody

Vi læser og analyserer en række forskellige digte med udgangspunkt i Amanda Gormans "The Hill We Climb" fra Joe Bidens indsættelsesceremoni. Undervejs arbejder vi desuden med det engelske sprogs prosodi og laver en række mundtlige øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel R SRP-skriveuger...

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel S EKSAMEN: Indian Women

Vi gennemgår indledningsvist et rids af den historiske baggrund for Storbritanniens forhold til Indien, før vi retter fokus mod nutidens Indien og særligt kvindernes situation. Vi ser dokumentarfilmen "Storyville: Sex, Death and the Gods" af Beeban Kidron for BBC4 om Devadasi-systemet. Vi drøfter spørgsmålet om valgfrihed, selvbestemmelse og seksuelle normer før og efter briternes kolonisering af landet. Undervejs kommer vi ind på spørgsmål om medgift, arrangerede ægteskaber, og hvad det kan betyde for fattige par kun at få piger eller slet ikke at få børn. Vi kigger på nogle statistikker fra de seneste 10 år om vold mod kvinder i Indien, herunder voldtægt og kønsrelaterede aborter. Vi studerer nogle af kunstneraktivisten Sujatro Ghosh's billeder og andre kreative forsøg (fx spoken word poetry) på at ændre situationen og sprede bevidsthed om problemerne. Undervejs kommer vi ind på engelsks rolle som lingua franca, og endelig læser vi Amrita Pritams novelle "A Stench of Kerosene" (1991) og artiklen "#MeToo in India: 'Women's rights need more than just a social media campaign'" (2018).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer