Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Andreas Melholt Lundberg, Kirsten Andersen
Hold 2018 id/jk2 (1jk id/3, 2jk id/2, 3jk id/2)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A opvarmning og kreativ bevægelse til musik
Titel B Nye og klassiske idrætter badminton
Titel C forskellige boldspil
Titel D Boksning
Titel E Volley
Titel F Træningsprojekt
Titel G fodbold
Titel H softball/fodbold
Titel I Salsa
Titel J musik og bevægelse
Titel K boldspil
Titel L repetition

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A opvarmning og kreativ bevægelse til musik

I laver alle opvarmningsprogrammer i grupper og små koreografier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C forskellige boldspil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Boksning

I boksning er eleverne blevet præsenteret for en del tekniktræning som også kan bruges som en del af styrketræning: Lige slag (jab og cross), hook og uppercut. Fokus på rigtig ben- og fodstilling, desuden bevægelse både rundt og afvigelser fra slag med duk og skridt til siden. Både med slag i luften og på plethandsker.
Slagene er blevet sat sammen i forskellige serier, fx:
- antal slag meldes. Start altid med venstre (alle nedenstående med udgangspunkt i at man er højrehåndet - og dermed venstre fod forrest)
- jab-jab-cross
-jab-cross-til siden - cross
- jab-jab-cross-til siden med hovedet-cross-jab-cross
- jab-cross-venstre hook-cross-til siden-cross-jab-højre hook
- uppercut venstre-uppercut højre-venstre hook-højre hook
- jab-cross-uppercut-cross -under- uppercut-uppercut-cross - til siden - cross-hook-cross (kan fortsættes i uendelighed med hhv. under og til siden
- fuld power i 1 min: lige, hook, uppercut
- højre uc, venstre hook, højre lige

Sammensæt serierne og kald dem fx A, B og C og makkeren melder hvilken serie bokseren skal lave.

Desuden har der været fokus på styrketræning, både i boksetræningen og alternative øvelser med kroppen som redskab til at træne smidighed, balance, koordination, styrke og udholdenhed.
Eleverne har også selv i grupper lavet et lille program med fokus på et af de elementer, som de har skullet præsentere for resten af klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Volley


Der har igennem hele forløbet været stort fokus på grundslagene: Fingerslag/hævning, baggerslag, smash og blokade. Desuden underhåndsserv.
Forskellige øvelser med fokus på teknik, reaktion, kommunikation og rækkevidde - ikke kun at nå bolde lige omkring hvor man står.
Ideel spilopbygning: Baggerslag/opsamling-->fingerslag/hævning-->smash.
Introduktion til regler og taktik med fokus på at få hæveren til at lave boldberøring nummer 2. Rotationsorden, forskel på bagspillere og netspillere - spillernes roller rundt på banen
Spil på både badmintonbane i starten (3 mod 3) og på fuld bane (6 mod 6).

Øvelser fra YuBio kap. 13: A4, A6-8, B1, B4-10, B13, C10-11  

I starten af forløbet var det tilladt, at bolden ramte jorden én gang før et slag, hvis nødvendigt. Senere blev det progressivt udviklet til at den måtte jorden én gang på hver side af nettet og siden det rigtige spil. Spil både 3 mod 3 og 6 mod 6.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G fodbold

De første gange laver vi idrætsprojekt, derefter deles holdet op i softball og fodbold, der er to grupper hver gang, som strækker ud.
fodbold:refgler,  teknik inderside, vristspark, tæmning og drible. Teknikøvelser, skudtræning, opvarmningsspil, spilbarhed, presspil, tæmninger, konditionsspil, sammenspil og overblik. Youbio fodbold s. 461- 499
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H softball/fodbold

Vi har to gange med repetition af løbeprojekt.
Derefter har I softball, hvis I har haft bodbold og omvendt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I Salsa

Historien og musikken bag salsa. Grundtrin, herre /dametrin i rundkreds, rytme, hofter, lille koreografi, Salsatron med freestyle, variationer og danse til Uno, dos, tres. Cubansk salsamusik bruge musikken Pa Venezuela. Derefter egne koreografier uploadet på Stream og uploadet logbog til forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel J musik og bevægelse

Eleverne ender op med at lave i opvarmningsprogrammer i grupper opvarmningsprogram : teori, praksis og feedback
Udholdenhed:(hurtig gang 2,5 km eller løb i eget tempo 20 minutter)
Stræk/yoga: eksempler på yogaprogrammer gennemføres og klassiske poses introduceres og evalueres
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel K boldspil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel L repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer