Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2020/21
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Eva Ravn Møenbak
Hold 2019v Fr/1 (1g Fr/1, 2g Fr/1)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Les lycéens ca. 40s (med grundforløb)
Titel B L'identité (1. del) ca. 25s
Titel C L'antisémitisme (1. del) ca. 25s
Titel D Le Québec ca. 25s.
Titel E Les SDF ca. s. 35
Titel F L'amitié ca. 30s
Titel G L'identité (2.del) ca. 20s
Titel H Nyt emne
Titel I L'antisémitisme (2.del) ca. 10
Titel J Eksamensopgivelser
Titel K Eksamensopgivelser

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Les lycéens ca. 40s (med grundforløb)

Holdet færdiggør  Quatre Amis  fra grundforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C L'antisémitisme (1. del) ca. 25s

Holdet har valgt emnet Antisemitisme. Vi starter med Louis Malle: Au revoir les enfants (film + manuskript). Derefter arbejder med Philippe Grimbert: Un secret (roman + film af Claude Miller)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Le Québec ca. 25s.

Holdet arbejder med det francophone område le Québec. Sideløbende vil der være materiale om le coronavirus en France. Undervisningen foregår som fjernundervisning.
Grundtekst er Le Québec, Fiches de présentation (Entrées, Gyldendal 2009)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Frankofont område, relevant ordforråd
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel E Les SDF ca. s. 35

Holdet arbejder med novellen af Le Clézio: L'enfant de sous le pont. Derefter ser vi filmen Leos Carax: Les amants du pont neuf (1991) og læser uddrag af filmmanuskriptet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel F L'amitié ca. 30s

Holdet har valgt emnet l'amitié. Vi arbejder med Intouchables (manuskript, øvebog og film) samt læser novellen Bonjour ma chérie af Marianne Maury Kaufman.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel I L'antisémitisme (2.del) ca. 10

Vi supplerer emnet l'antisémitisme fra 1g og læser uddrag af Tahar Ben Jelloun: Le racisme expliqué à ma fille sammen med Ben Jellouns forord til 2021-udgaven af bogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel K Eksamensopgivelser

Holdet opgiver følgende emner og værker til eksamen:

1. L'identité: Luc Besson: Nikita
                    Marjane Satrapi: Persepolis

2. Les SDF: Le Clézio: L'enfant de sous le pont
                    Leos Carax: Les Amants du Pont Neuf

3. L'antisémitisme: Louis Malle: Au revoir les enfants
                               Tahar Ben Jelloun: Le racisme expliqué à ma fille

4. L'amitié: Eric Toledano et Olivier Nakache: Intouchables
                   Marianne Maury Kaufman: Bonjour ma chérie
                  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer