Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Mette Tangaa-Andersen
Hold 2020v de/1 (1g de/1)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Produktdesign: Siddemøbel til kantinen
Titel B Kommunikationsdesign: Bogforsider
Titel C Arkitektur og byrum: Tiny houses (Virtuelt)
Titel D Produkt- og immaterielt design: Bæredygtigt tøj

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Produktdesign: Siddemøbel til kantinen

Vores produktdesign-forløb ligger i grundforløbet, og det gør kernestofliste osv. derfor også. Vi designer siddemøbler til skolens kantine. For at gøre dette laver vi først analyser af oplukkeres form og funktioner; derefter laver vi en manden-i-midten-profil, hvilket vil sige, at vi laver en beskrivelse af "den typiske bruger" af CGs kantine, altså CG-elever, og på baggrund af denne profil laves moodboards. Vi udfører desuden brugeradfærds-observationer af kantinen og af rummets udformning og indretning inden det endelige forslag, som skitseres.
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Kommunikationsdesign: Bogforsider

I dette forløb om kommunikationsdesign skal eleverne i grupper designe en bogforside. Vi gennemgår derfor teori om typografi, komposition og farvepaletter. Metodisk tager vi udgangspunkt i Designskolen Koldings 6C-model i alle vore forløb, og vi arbejder derfor med progressionen Collect, Comprehend, Conceptualize, Create - eller på dansk indsaml, forstå, udtænk og skab.
I dette forløb arbejder vi desuden med Minervamodellen for at forstå vores potentielle bruger.
Briefet giver eleverne mulighed for at vælge at designe en forside til en genudgivelse af en klassiker, til en ny Jussi Adler Olsen-krimi eller til en genudgivelse af en roman, der er blevet til en tv-serie.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Arkitektur og byrum: Tiny houses (Virtuelt)

I dette forløb arbejder vi som altid efter 6C-modellen. Briefet er at designe et tiny house til et ungt menneske, og til det formål gennemgår vi de fire faser udforsk, forstå, udtænk og skab.
I research/udforsk-fasen lytter vi til podcast med Jan Geel om arkitekturens og byrummets psykologi, vi er ude og analysere arkitektur med fokus på funktionelle såvel som æstetiske detaljer, og vi ser forskellige udsendelser, hvor tiny houses forskellige steder fremvises og analyseres. Ligeledes i udforsk-fasen læser vi om fremtidens grønne byer (Louisianas- uv-materiale), og eleverne interviewer hinanden og udformer personaer og moodboards.
Til sidst tegnes der skitser og bygges modeller.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Produkt- og immaterielt design: Bæredygtigt tøj

Dette lille afsluttende forløb skydes i gang af et foredrag af Tanja Gotthardsen, bæredygtighedsekspert og aktivist med den meget forurenende tøjindustri som sit fokus. Med udgangspunkt i den viden, vi her opnår, og i vores garderobe-analyser (baseret på podcasten Bedre modes opskrift) samt interviews med voksne tøj-forbrugere skal vi ende med selv at formulere en bæredygtigs-strategi samt redesigne et outfit med udgangspunkt i udvalgt brugt tøj.
Forløbet er således både produktdesign og immaterielt design (strategien).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer