Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Lea Lindstrøm
Hold
2022 BI/y (
1y BI
,
1y BI-øv
,
2y BI
,
2y BI-øv
,
3y BI
,
3y BI-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 0
Titel 2
Klima og bæredygtig kost
Titel 3
Genetik og evolution.
Titel 4
Forsuring af verdenshavene
Titel 5
Motion og livsstilssygdomme
Titel 6
Øl, gær og alkohol
Titel 7
Hormoner og sexologi
Titel 8
Nervesystemet og rusmidler
Titel 9
Skoven som økosystem
Titel 10
Lungekredsløb og muskler
Titel 11
Genetik og hormoner
Titel 12
Sundhedsfremmende bioaktiv kost
Titel 13
Evolution og population
Titel 14
Diabetes, insulin og enzymer
Titel 15
Immunforsvaret
Titel 16
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 0
Hjælpemidler til skriftlig og mundtlig eksamen i biologi:
One note
Bøger
Yubio
Hjemmesiden
Undervisningslokalet.dk
ink. videoer på Undervisningslokalet.
Egne noter
Eksempler på skriftlige opgaver og egne opgaver som findes på Lectio og One Note må gerne bruges under den skriftlige eksamen.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Klima og bæredygtig kost
Tema: Klima og bæredygtig kost samt danskernes sundhed.
"Hvilke konsekvenser har mine madvaner for klimaet - og hvad kan jeg gøre?"
Kernestof:
- Respiration
- Åndedrætssystem
- Samspil mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
- Energistrømme
- Bioteknologiske metoder og deres anvendelse
- Opbygning af kulhydrater, protein og fedt.
Oplæg fra Consito
Lave sin egen klimavenlige ret - fællesspisning.
Innovationsuge om forbrug
Besøg i Zoologisk have:
- Dyr, mennesker og ansvarligt forbrug
- Forsøg og oplæg.
Karrierelæring: fortælling fra zoo-underviser om sin vej til jobbet. Lærerstuderende.
Indhold
Kernestof:
Uddannelserne har brug for et ordentligt klimaløft
Unges madvaner.pdf
Fødevarer - Sustainable - Grundskole
Yubio A
guide acrobat reader.pdf
Yubio A; sider: 45-46, 159-169
Læs om kulhydrater, fedtstoffer og proteiner
Kostråd 2021.docx
Spis planterigt, varieret og ikke for meget
En fødevares rejse - Livscyklus
Den Plads Vi Bruger
Mad og Vand
Transport og Fødevarer
https://videnskab.dk/krop-sundhed/kan-morgenmad-pavirke-borns-eksamenskarakterer
Skader det børns hjerne at spise vegansk_.pdf
Cellen - TV - Professionshøjskolen Absalon
Arbejdshæfte til eleverne_BioAB.pdf
Hypoteserne A og B side 4 og 5.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Genetik og evolution.
Grundgenetik.
Kernestof:
- Cellens opbygning (dyrecelle)
- Replikation
- Proteinsyntese
- Evolution (Oplæg Odense Zoo med fokus på naturlig selektion og biologisk variation)
- Nedarvning (Autosomal og kønsbundet)
Karrierelæring:
Besøge KBH Zoo (faderskabsbestemmelse)
Besøge SDU og høre om farmaceutuddannelsen samt få undervisning og lave forsøg med hjælp fra studerende.
Forsøg: Fra ide til pille.
Forsøg: Blå og brune øjne, proteinsyntesen, DNA fra jordbær og blodtype
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 862-874, 893-909, 918-935, 962-969
Arbejdsark 1 genetik DNA.docx
image.png
video replication - Bing video
TRÆK DNA UD AF ET JORDBÆR.docx
Afsnit
Genetiske grundbegreber.docx
forsøg blå og brune øjne.doc
kryds og tværs genetiske ord.pdf
Læs vejledningen, artikel og lav krys og tværs hjemme. :)
Hvordan ændres øjenfarve.docx
Fokus på at forstå figurerne. Husk at læse figurteksterne.
HAR DU EN SJÆLDEN ØJENFARVE?
Autosomal nedarvning.docx
Prøv at forstå figurerne
Blodtype øvelse med billeder.pdf
Tekst Blodtyper Biologibogen.docx
Arb ark 1 blodtype og forsøgsspørgsmål.docx
Spørgsmål: Hvilket kromosompar er der tale om når vi snakker "kønsbundet nedarvning"?
Kønsbundet nedarvning.docx
Arbejdsark til faderskab efterbeabejdning.pdf
Proteinsyntesen
Genetik og molekylærbiologi - Det Centrale Dogme | Biotech Academy
Proteinsyntesen transkription.docx
Genlæs proteinsyntesen.
Genlæs om proteinsyntesen og jeres arbejdsark.
Proteinsyntesen C.docx
Proteinsyntese - Bilag.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forsuring af verdenshavene
Tema: Hvilken betydning har forsuring for livet i havet?
Kernestof:
- Fotosyntese og respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, økotoksikologi og biodiversitet.
Forsøg:
- Fotosyntese og respiration med vandpest
- Mikroskop af plantecelle
- Muslingefiltration af gær
- Forsuring med muslingeskaller
- Biotopundersøgelse af Amager strand
Indhold
Kernestof:
PDF i Onenote side 6-17
wwf_opdag_havet_undervisning.pdf
læs side 6-20 og svar på begrebslisten i Onenote under "grundbegreber"
side 15 - 20 i PDF (Onenote)
20-22 i PDF grundbog - stofkredsløb
Side 23-27 i PDF
28 - 34 i pdf - Tilpasninger og biotopundersøgelse
60- 71 i pdf - Tema om eutrofiering Jeg ved godt at det er mange sider men der er mange billeder, så de er hurtigt læst :) Hvis du er tidspresset så fokuser på figurere om fosfor- og kvælstofkredløbet.
Læs tema om forsuring. Side 39 - 44 i PDF
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Motion og livsstilssygdomme
Tema: Hvilken betydning kan motion have for at undgå livsstilssygdomme?
Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb og arbejdsfysiologi.
- Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder.
Forsøg:
- LIFE (Wingate og VO2 mak)
- Blodtryk
- Puls
- Dissektion af hjerter
Besøg:
- Medicinsk Musedum
- LIFE
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 106-114, 151-153, 197-202, 548-569, 583-585
de_fire_kram-faktorer (1).pdf
Fysisk-aktivitet_fagtekst.pdf
Test:
VO2 max Arthur.pdf
VO2 max Marco.pdf
Wingate resultat Filippa.pdf
Wingate resultat William.pdf
Inaktivitet-doedsrate LIFE.jpg
Hjertets anatomi og fysiologi.
HjertesvigtSpørgsmål til lektien: Hvilke årsager kan være forbundet med hjertesvigt?
Genlæs teori til prøven - se studieplanen. Prøven er primært uden hjælpemidler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Øl, gær og alkohol
Tema: Hvilken betydning har enzymer for ølbrygning?
Kernestof:
- Biokemiske processer: gæring (glykolysen)
- Enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten.
- Cellebiologi: gærsvamp/gærceller
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- Bioteknologi
Forsøg:
- Ølbrygning
- Gæringsforsøg
SRO
Indhold
Kernestof:
Fra malt til urt
Læs de 4 afsnit i link til biotech academy
Genlæs om gærsvampen, gæring og vækstfaser.
Katabolismen. Glykolyse, krebs cyklus, respirationskæden
Yubio A; sider: 769-772, 778-784, 795-805
Ølflaskefigur Dannelse af alkohol.docx
Optimum temperatur forsøg med forklaring
Læs om enzymer.
Enzymers inddeling navngivning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Hormoner og sexologi
Tema: Hvorfor kan det være svært at opnå en graviditet?
Kernestof:
- Fysiologi: hormonel regulering og forplantning
- Genetik og molekylærbiologi: mutation, mitose, meiose, nedarvningsprincipper
Forsøg:
- LH
- Mikroskop af æg- og sædcelle.
Besøg:
- Vitanova, fertilitetsklinik.
Indhold
Kernestof:
Siddepladser januar 2024.docx
Yubio A; sider: 307-313, 342-349, 367-369, 874-879
Spørgsmål I kan tænke over og får svar på efter dagens timer:
Hvilke af kroppens celler skifter vi oftest ud_.pdf
Danske unge slår igen egen rekord i klamydia - se hvor udbredt sygdommen er i din kommune _ Sex & Samfund.pdf
Sex, køn og grænser 2023.pdf
Seksualundervisning: Menstruationscyklus & sædproduktion
Lektie: Forberede fremlæggelserne.
Genstart | Forsømt fertilitet | DR LYD
I skal læse siderne i Yubio og høre podcasten om forsømt fertilitet så I er klædt lidt på til vores besøg fra en fertilitetsklinik i 2. time.
quiz
Kevins elendige sæd gav ham dårlig samvittighed
Siddepladser efter vinterferien uge 7 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nervesystemet og rusmidler
Tema: Hvilken betydning har rusmidler som alkohol på nervesystemet?
Klassen har arbejdet med:
- cellebiologi: opbygning af eukaryote celler og membranprocesser
- fysiologi: nervesystemet
- eksperimentelle metoder: spektrofotometri
Set:
- Tv2 Play "Alkoholeksperimentet"
Forsøg:
- Forsøg med rødbede, cellemembran og ethanol.
- Forsøg nerveledningshastighed
- Forsøg Alkobriller
Studietursprojekt med kemi B (FF5)
Projekter om kemiske påvirkninger på nervesystemet.
• Hash
• Ecstasy
• Kokain
• Amfetamin
• Opioider
• Benzodiazepiner
• Nikotin (cigaretter og snus)
• Lattergas
- Metoder og problemformulering i biologi
- Skriftlig eksamensopgave
- Udarbejde eksamensspørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 50-56, 176-180, 246-247, 393-414, 432-440, 451-453
Læs om aktionspotentialet (AP). Det er okay hvis man synes det er svært. Prøv at se om I kan forstå Figur 8.12 side 402 som giver et samlet overblik over AP.
Besøg på Biologisk Institut_2g-Marts2024.pdf
Neurologi - Aktionspotentiale | Biotech Academy
Neurologi - Impulsledning | Biotech Academy
Måling af nerveledningshastighed.doc
Læs forsøgsbeskrivelsen og skriv en hypotese hjemme.
Cellemembran opbygning
Hvad betyder hydrofil og hydrofob for cellemembranens opbygning?
Metoder - Spektrofotometri | Biotech Academy
I skal kunne forklare de to figurer på arbejdsarket i One note. Vi skal have to elever til tavlen som forklarer dem.
rusmidlr.pdf
Hjemme skal I lave promilleopgaven. Den sidste opgave fra øvelsesoversigten med alkoholbrillerne.
Program til eleverne Amsterdam 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Skoven som økosystem
Tema: Hvilke forskelle er der mellem en driftskov og en vildtskov?
Klassen har arbejdet med skoven som økosystem, artsdiversitet, succession, jordbundsforhold, biodiversitet samt forskelle mellem drift - og vildtskov.
Klassen har været i Faaborg og lavet øvelser med fangst - genfangst, bestemmelse af primærproduktion hos 1-årige planter, vurdere naturens tilstand ud fra 6 indikatorer og undersøge artsammensætningen i forskellige områder.
Indhold
Kernestof:
Måling af hæmatokritværdi.pdf
Yubio A; sider: 106-108, 1259-1271
Læs side 67-72 i Yubio (2023) (se link nedenfor) godt nok til at du kan redegøre for nedenståendeSuperkompensation - du skal kunne tegne og forklare modellen uden hjælpemidler.Arbejdets 3 faser - du skal kunne tegne og forklare modellen uden hjælpemi
Intervaltræning - forskellige programmer.docx
Coopertest. Intro og guide. Holmen.docx
Kompendium Skoven-som-økosystem_okt2020.pdf
Faaborg info og program.docx
I skal læse om primær - og sekundærproduktion som vi skal arbejde med på turen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Lungekredsløb og muskler
Tema: Hvilke fysiologiske ændringer sker der i kroppen når man er fysisk aktiv?
Klassen har arbejde med kernestof om åndedrætssystem, muskler, arbejdsfysiologi og carbohydraternes intermediære stofskifte.
Eleverne har anvendt arbejdsfysiologiske målemetoder ved coopertest, biptest samt måling af hæmatokritværdig og vitalkapaciteten.
Derudover har eleverne diskuteret hvilken type doping (bloddoping, EPO og anabolske steroider) der er relevant ved styrke- og udholdenhedstræning.
Eleverne har også lavet forsøg med længde-spændingsforhold (muskelkontraktion).
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 92-109, 122-125, 144-145, 474-496, 508-521, 529-537, 551-569, 577-579, 616-625, 806-821
Blodets iltbindingskurve
iltoptagelse lunger til blod og til musklerne
Arbejdsark skal laves i timen men spanskeleverne laver det hjemme.
I skal gennemgå alle figurerne og reflektere over hvordan de kan bruges i jeres træningsprojekt.
RQ respiratorisk kvotient
Forstå aerob og anaerobt energiomsætning. Iltdeficit, ilgæld og kreatinfosfat
FF6 - 3y efterår. opgavebeskrivelse.docx
CGs vejledning i at lave problemformuleringer januar 2021 wp.pdf
Katabolismen. Glykolyse, krebs cyklus, respirationskæden
- Hvilken type doping ville være relevant i forhold til at forbedre sin coopertest eller biptest?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Genetik og hormoner
Tema: Hvilken påvirkning har hormonforstyrrende stoffer?
Klassen har arbejdet med DNA, proteinsyntese, dominans, nedarvning, hormonforstyrrende stoffer, mutationer, fænotype og genotype. De har arbejdet og regnet opgaver med Hardy-Weinberg.
Klassen har lavet forsøg med PTC, testet kemi på produkter med Kemiluppen og været på KU hvor de har lavet PCR og gelelektroferese.
Indhold
Kernestof:
Hjemmeopgave:
Yubio A; sider: 318, 331-338, 344-352, 357-365, 862-870, 880-883, 893-909, 918-941, 944-945, 962-966, 974-983, 987-994, 997-1009
DNA og proteinsyntesen
Ny risikofri blodprøve kan finde kromosomfejl hos fostre
Maibritt vil ændre loven: 'Jeg føler lidt, mine aborter har været forgæves'
Lillebitte næringsstof i modermælk fremmer babys hjerneudvikling.pdf
Abortgrænsen hæves fra 12. til 18. uge
PCR Hjemmeopgave.pdf
Læs øvelsesvejledningen PCR
Velkomstbrev_Nov2024.pdf
image.png
Skriv SRP/SOP om miljøDNA – Københavns Universitet
Studieretningsprojekt - fokus.ku.dk
https://ruc.dk/srp-sop-oevelser-paa-roskilde-universitet
PTC The Genetics of Bitter Taste
Kan du smage bitterstof- (R).docx
Hardy Weinberg- Hvad er det?
Links til en af øvelserne - skal først anvendes når i når til denne post:
I skal regne resten af Hardy-Weinberg opgaverne. Vi gennemgår dem i timen.
I skal tage 3 af jeres hverdagsprodukter med. Fx. læbepomade, deodorant osv.
I skal regne resten af Hardy-Weinberg opgaverne. Vi gennemgår dem i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Sundhedsfremmende bioaktiv kost
Tema: Sundhedsfremmende bioaktiv kost betydning for immunforsvaret?
Klassen har arbejdet med fordøjelsessystemet, mavetarmsystemets mikrobiom, immunforsvaret, pro - og præbiotika samt bakteriers vækstfaser.
Besøge KU og høre om hack dit mikrobiom med fermenterede fødevarer
Her har eleverne også smagt på forskellige fermenterede fødevarer.
Indhold
Kernestof:
Genstart | Ode til tarmen | DR LYD
Professorens grønne sundhedstip er et stort hit. S (e9e2600a).pdf
Alle skal have læst alle 6 temaer på Biotech.
Sundhedsfremmende bioaktiv kost
I skal have lov til at fordybe jer derhjemme med en eksamensopgave.
2021 juni opgave 4.pdf
Yubio A; sider: 1154-1157
Tjekliste terminsprøve biologi 2025.docx
Status 3Y.docx
Boksplot
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Evolution og population
Tema: Hvordan opstår en ny population?
Klassen har arbejdet med endosymbiont-teorien og Darwins evolutionsteori.
Forsøg:
- Birkemålere, at efterligne den naturlige selektionsproces ved at bruge forskellige baggrunde og birkemålere i sort og hvide farver.
- EVOLUTIONSFORSØG SØM OG SKRUER
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 1132-1138, 1142-1157
Evolution
Tre mutationer, der ændrede mennesket.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Diabetes, insulin og enzymer
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 713-730
læs forsøgsvejledningen "GLUKOSEMÅLING GI" på One note og lav en hypotese hjemme.
Insulin c-niveau
Insulin B og A niveau
Glykæmisk indeks
Type II diabetes
Type I diabetes
Ubehandlet diabetes
Protein struktur og aminosyrers opbygning. Primær, sekundær og tertiær struktur.
Proteins opbygning
Læs øvelsesvejledningen og lav en hypotese hjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Immunforsvaret
Tema: Immunforsvaret reaktion på en mikroorganisme.
Klassen har arbejdet med opbygning af immunforsvaret, virus og bakterier samt immunforsvarets respons ved en infektion.
Klassen har besøgt Københavns Professionshøjskole (Bioanalytiker) og lavet ELISA.
Forsøg:
- Antibiotikaresistens hos bakterier.
Indhold
Kernestof:
Yubio A; sider: 258-276, 280-288
Virus
Virus typer
2022 maj opgave 2.docx
Adaptive immunforsvar
ELISA analyse
Vejledning IgA - Januar 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Repetition
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682807153", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682807153", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682807153" }