Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Lea Lindstrøm
Hold 2022 BI/y (1y BI, 1y BI-øv, 2y BI, 2y BI-øv, 3y BI, 3y BI-øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0
Titel 2 Klima og bæredygtig kost
Titel 3 Genetik og evolution.
Titel 4 Forsuring af verdenshavene
Titel 5 Motion og livsstilssygdomme
Titel 6 Øl, gær og alkohol
Titel 7 Hormoner og sexologi
Titel 8 Nervesystemet og rusmidler
Titel 9 Skoven som økosystem
Titel 10 Lungekredsløb og muskler
Titel 11 Genetik og hormoner
Titel 12 Sundhedsfremmende bioaktiv kost
Titel 13 Evolution og population
Titel 14 Diabetes, insulin og enzymer
Titel 15 Immunforsvaret
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0

Hjælpemidler til skriftlig og mundtlig eksamen i biologi:

One note
Bøger
Yubio
Hjemmesiden Undervisningslokalet.dk ink. videoer på Undervisningslokalet.
Egne noter
Eksempler på skriftlige opgaver og egne opgaver som findes på Lectio og One Note må gerne bruges under den skriftlige eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klima og bæredygtig kost

Tema: Klima og bæredygtig kost samt danskernes sundhed.
"Hvilke konsekvenser har mine madvaner for klimaet - og hvad kan jeg gøre?"

Kernestof:
- Respiration
- Åndedrætssystem
- Samspil mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
- Energistrømme
- Bioteknologiske metoder og deres anvendelse
- Opbygning af kulhydrater, protein og fedt.

Oplæg fra Consito
Lave sin egen klimavenlige ret - fællesspisning.
Innovationsuge om forbrug

Besøg i Zoologisk have:
- Dyr, mennesker og ansvarligt forbrug
- Forsøg og oplæg.
Karrierelæring: fortælling fra zoo-underviser om sin vej til jobbet. Lærerstuderende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik og evolution.

Grundgenetik.

Kernestof:
- Cellens opbygning (dyrecelle)
- Replikation
- Proteinsyntese
- Evolution (Oplæg Odense Zoo med fokus på naturlig selektion og biologisk variation)
- Nedarvning (Autosomal og kønsbundet)

Karrierelæring:
Besøge KBH Zoo (faderskabsbestemmelse)
Besøge SDU og høre om farmaceutuddannelsen samt få undervisning og lave forsøg med hjælp fra studerende.

Forsøg: Fra ide til pille.
Forsøg: Blå og brune øjne, proteinsyntesen, DNA fra jordbær og blodtype
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forsuring af verdenshavene

Tema: Hvilken betydning har forsuring for livet i havet?

Kernestof:
- Fotosyntese og respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, økotoksikologi og biodiversitet.

Forsøg:
- Fotosyntese og respiration med vandpest
- Mikroskop af plantecelle
- Muslingefiltration af gær
- Forsuring med muslingeskaller
- Biotopundersøgelse af Amager strand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Motion og livsstilssygdomme

Tema: Hvilken betydning kan motion have for at undgå livsstilssygdomme?

Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb og arbejdsfysiologi.
- Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder.

Forsøg:
- LIFE (Wingate og VO2 mak)
- Blodtryk
- Puls
- Dissektion af hjerter

Besøg:
- Medicinsk Musedum
- LIFE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Øl, gær og alkohol

Tema: Hvilken betydning har enzymer for ølbrygning?

Kernestof:
- Biokemiske processer: gæring (glykolysen)
-  Enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten.
- Cellebiologi: gærsvamp/gærceller
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- Bioteknologi

Forsøg:
- Ølbrygning
- Gæringsforsøg

SRO
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nervesystemet og rusmidler

Tema: Hvilken betydning har rusmidler som alkohol på nervesystemet?

Klassen har arbejdet med:
- cellebiologi: opbygning af eukaryote celler og membranprocesser
- fysiologi: nervesystemet
- eksperimentelle metoder: spektrofotometri

Set:
- Tv2 Play "Alkoholeksperimentet"

Forsøg:
- Forsøg med rødbede, cellemembran og ethanol.
- Forsøg nerveledningshastighed
- Forsøg Alkobriller

Studietursprojekt med kemi B (FF5)
Projekter om kemiske påvirkninger på nervesystemet.
• Hash
• Ecstasy
• Kokain
• Amfetamin
• Opioider
• Benzodiazepiner
• Nikotin (cigaretter og snus)  
• Lattergas

- Metoder og problemformulering i biologi
- Skriftlig eksamensopgave
- Udarbejde eksamensspørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skoven som økosystem

Tema: Hvilke forskelle er der mellem en driftskov og en vildtskov?

Klassen har arbejdet med skoven som økosystem, artsdiversitet, succession, jordbundsforhold, biodiversitet samt forskelle mellem drift - og vildtskov.

Klassen har været i Faaborg og lavet øvelser med fangst - genfangst, bestemmelse af primærproduktion hos 1-årige planter, vurdere naturens tilstand ud fra 6 indikatorer og undersøge artsammensætningen i forskellige områder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lungekredsløb og muskler

Tema: Hvilke fysiologiske ændringer sker der i kroppen når man er fysisk aktiv?

Klassen har arbejde med kernestof om åndedrætssystem, muskler, arbejdsfysiologi og carbohydraternes intermediære stofskifte.

Eleverne har anvendt arbejdsfysiologiske målemetoder ved coopertest, biptest samt måling af hæmatokritværdig og vitalkapaciteten.

Derudover har eleverne diskuteret hvilken type doping (bloddoping, EPO og anabolske steroider) der er relevant ved styrke- og udholdenhedstræning.

Eleverne har også lavet forsøg med længde-spændingsforhold (muskelkontraktion).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Genetik og hormoner

Tema: Hvilken påvirkning har hormonforstyrrende stoffer?

Klassen har arbejdet med DNA, proteinsyntese, dominans, nedarvning, hormonforstyrrende stoffer, mutationer, fænotype og genotype. De har arbejdet og regnet opgaver med Hardy-Weinberg.

Klassen har lavet forsøg med PTC, testet kemi på produkter med Kemiluppen og været på KU hvor de har lavet PCR og gelelektroferese.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sundhedsfremmende bioaktiv kost

Tema: Sundhedsfremmende bioaktiv kost betydning for immunforsvaret?

Klassen har arbejdet med fordøjelsessystemet, mavetarmsystemets mikrobiom, immunforsvaret, pro - og præbiotika samt bakteriers vækstfaser.

Besøge KU og høre om hack dit mikrobiom med fermenterede fødevarer
Her har eleverne også smagt på forskellige fermenterede fødevarer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Evolution og population

Tema: Hvordan opstår en ny population?

Klassen har arbejdet med endosymbiont-teorien og Darwins evolutionsteori.

Forsøg:
- Birkemålere,  at efterligne den naturlige selektionsproces ved at bruge forskellige baggrunde og birkemålere i sort og hvide farver.
- EVOLUTIONSFORSØG SØM OG SKRUER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Immunforsvaret

Tema: Immunforsvaret reaktion på en mikroorganisme.

Klassen har arbejdet med opbygning af immunforsvaret, virus og bakterier samt immunforsvarets respons ved en infektion.

Klassen har besøgt Københavns Professionshøjskole (Bioanalytiker) og lavet ELISA.

Forsøg:
- Antibiotikaresistens hos bakterier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer