Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
Anne Holt Müller
|
Hold
|
2022 BT/x (1x BT, 1x BT øv, 2x BT, 3x BT)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 0
Tilladte hjemmesider:
www.biodiversitetigymnasiet.dk
https://undervisning.life.dk/fb
https://undervisning.life.dk/ex
Opgavebesvarelser gennemgået i undervisningen i lectio og klassenotesbogen.
OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cellernes biologi og kemi
Vi arbejder med forskellen på pro- og eukaryote celler herunder forskellen på gram positive og gramnegative bakterier. De forskellige celleorganeller herunder endosymbiont teorien for mitokondrier og grønkorn.
Vi beskæftiger os med basal kemi bla. Bohrs atommodel, grundstoffernes periodesystem, ioner, intermolekylære bindinger og polaritet.
Faserne i både cellens liv og mitose.
Eksperimentelt: Mikroskopi, sikkerhed i laboratoriet og osmose i kartofler
Karierrelæring: Kemiske demonstrationsforsøg og oplæg om at være studerende på KU
Kernestof:
-uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser
-celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper, stamceller og membranprocesser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sikkerhed i laboratoriet
|
07-12-2022
|
Osmose i kartofler
|
16-01-2023
|
Genaflevering af osmose
|
23-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Proteiner og enzymer
Dette forløb beskæftiger sig med proteiner, enzymer og aminosyrer.
Særlig fokus har været på enzymernes 3D struktur, hvad der skaber den og hvorfor enzymet kun "virker" hvis det er foldet rigtigt.
Ud over det har vi beskæftiget os med hvorledes temperatur og pH påvirker enzymeffektiviteten.
Eksperimentelt:
Bromelin i ananas (rapport)
Laktases evne til at nedbryde laktose under forskellige forhold.
IT:
Hæmoglobins 3D struktur. (PDB.org)
Kernestof:
-makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, nucleinsyrer og proteiner, herunder
enzymer, transportproteiner og receptorer
-enzymer: enzymatiske hovedklasser og enzymkinetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Se på DNA
Dette forløb har DNA som centralt tema.
Vi har beskæftiget os med den kemiske opbygning af både DNA og RNA samt forskellen på de to.
Replikation incl. DNA-polymeraser, helikaser, primere og ligaser.
Proteinsyntese incl. transkriotions faktorer, promotorregioner, terminator, modifikationer af RNA og den genetiske kode.
Metoder: DNA oprensning, PCR og gelelektroforese (både teori og praktisk)
Eksperimentelt:
Oprensning af DNA fra kiwi
PCR -GMO øvelse på Københavns Universitet.
IT:
NCBI (gensekvens)
BLAST
Karierrelæring:
Oplæg om KUs uddannelser i forbindelse med PCR øvelse.
Eksternt:
Foredrag om blod via UNF
Kernestof:
-makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, nucleinsyrer og proteiner, herunder
enzymer, transportproteiner og receptorer
-genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, mitose, meiose, replikation, proteinsyntese, genregulering, mutation,
genteknologi, anvendt bioinformatik og evolutionsmekanismer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gen aflevering af ananasrapport
|
09-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mængdeberegninger
Dette forløb har fokuseret på kemiske mængdeberegninger.
Herunder sammenhængen mellem mol, masse og molarbasse.
Kernestof:
-Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PCR aflevering
|
03-05-2023
|
Gen aflevering af PCR
|
12-05-2023
|
Mængdeberegninger
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kemiske ligevægte og lægemiddelfremstilling i. K
i.K =incl. karierrelæring
I dette forløb har vi arbejdet først med kemiske ligevægte herunder ligevægtsloven, opstilling af ligevægtsbrøk og Le Chateliers princip.
Vi har desuden brugt tid på lægemiddelfremstilling herunder "Lipinskis rule of 5", logP og forskellen på kemiske lægemidler og biofarmaceutiske lægemidler.
Metoder, teori og praksis
Omkrystalisering
Smeltepunktsanalyse
TLC
Eksperimentelt:
indgreb i kemisk ligevægt (rapport)
Ud af huset:
SDU: "Fra ide til pille" heldags arrangement med praktisk laboratoriearbejde, incl karierrelæring.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ligevægts regneopgave
|
23-08-2023
|
Genaflevering af ligevægtsopgave
|
29-08-2023
|
Indgreb i kemisk ligevægt
|
01-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution og genetik incl. karierrelæring
I dette forløb har vi beskæftiget os med genetik og genetiske grundbegreber så som, genotype, fænotype, karyotype, homologe fromosomer, dominante og ressecive egenskaber, meiose og stamtræs analyse.
Desuden har vi som et led i undervisningen været på besøg i Odense Zoo hvor vi hørte et oplæg om evolution. Her kom vi blandt andet ind på artsdannelse, naturlig selektion, variation og rovdyr/byttedyr.
Ud af huset:
September 2023 Odense Zoo incl. karierrelæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
FF3, livet i havet incl karrierelæring
Forløbet var et flerfagligt (biotek/engelsk) innovativt forløb om Københavns kommunes implementering af FNs 17 verdensmål. Eleverne arbejdede med mål nummer 14 Livet i havet og beskæftigede sig primært med forsurring af verdenshavene, men også med andre problematikker så som PFAS forurening og manglende biodiversitet. Produktet var en engelsksproget PowerPoint (der blev præsenteret for klassen på dansk)
Karrierelæring: Øresundsakvariet i Helsingør oplæg om udvikling af pH-sensorer ved post. doc Maria Sørensen (på engelsk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Syrer og baser i biologiske systemer
Vi fortsætter hvor vi slap med FF3.
Eleverne har beskæftiget sig med syrer, basser og puffere.
Herunder har vi beskæftiget os med pH begrebet og udregninger af pH for stærke syrer og baser, ikke-stærke syrer og baser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
DNA-teknologi
Vi beskæftiger os med DNA og den teknologi der gør det muligt at transformere bakterier så man kan få dem til at producerer alle mulige proteiner.
Transformationer, restriktionsenzymer. o.s.v.
Eksperimentelt: pGLO eksperiment.
Klippe-klistre øve gen-splejsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Organisk kemi - det levendes kemi
Forløb om organisk kemi. Eleverne har arbejdet med alkaner, alkener og alkyner og deres egenskaber herunder forbrænding, addition og substitution. Desuden hydroxyforbindelser, carbonylforbindelser (aldehyder og ketoner), carboxylsyrer, estre, aminer og amider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nervesystemet
Forløbet handler om nervesystemet. Herunder nervesystemet opdeling, neuronets opbygning, blod-hjerne barrierren, aktionspotentialet, neurotaransmittere, neuroreceptorer, spændingsstyrede ion-kanealer og smerte.
Eksperimentelt: Forsøg med placering af nociceptore forskellige steder på kroppen vha. en skydelærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Miljøforurening incl. karrierelæring
Fokus har i dette forløb været på redox reaktioner i forbindelse med luftfourening samt fældningsreaktioner i forbindelse med spildevandsransning.
Eksperimentelt: Fremstilling af jern(II)sulfat. Fældning af fosfat med det hjemmelavede produkt.
Karrierelæring: Besøg på et rensningsanlæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering
|
12-08-2024
|
Opgaveløsning på klassen
|
27-08-2024
|
Fremstilling af Jern(2)sulfat
|
02-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Biodiversitet i de danske skove
Forløbet tager udgangspunkt i forløbsmaterialet www.biodiversitetigymnasiet.dk
Kernebegreber der er gennemgået indeholder bla. artsdiversitet/genetisk diversitet/økosystemdiversitet. Vi har været på felttur og lavet en undersøgelse af artsdiversiteten med Raunkiærs cirkel metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Blod
I dette forløb har vi arbejdet med immunologi som grundlaget for den molekylærbiologiske test ELISA. Herunder antistoffer og antigener, samt hvad der sker i kroppen hvis vi bliver inficeret af virus og bakterier.
Praktisk: "Fight the bite" et forløb om slangegift incl ELISA test.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fight the bite
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Enzymkinetik incl. karierrelæring
Enzymers inddeling i hovedklasser. Særlig fokus på enzymkinetik, Michaelis-Menten og lineweaver-burk plot. Compettetive og non-kompettitive inhibitore.
Desuden carbohydraternes intermediære stofskifte.
Karierrelæring: Hel dag på KU biologist institut. Oprensning af proteiner samt enzymkinetik.
Eksperimentelt: Proteinoprensning og enzymkinetik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymkinetik opgave
|
10-11-2024
|
Valgfrit enzym
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Kulhydrater og fotosyntese
Forløbet gennemgår fotosyntesens delprocesser, opbygningen af forskellige kulhydrater, samt nedbrydningen i kroppen herunder glykolysen, citratcyclus og oxidativ phosphoylering.
Eksperimentelt:
Forsøg med Fehlings
Fotosyntese i spinat
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forsøg med Fehilngs
|
18-11-2024
|
Fotosyntese hos spinat
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Hormoner og forplantning
Forløb der især har fokuseret på de forskellige hormoners opbygning og opløselighed.
Herunder FSH og LH samt kønshormonerne testosteron og østrogen.
Kvindens mensturationscyklus, forplantning samt bioteknologiske metoder til fosterdiagnostik.
Eksperimentelt: Måling af LH vha LFA sticks.
Måling af blodsukker efter indtag af forskellige kulhydrater.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Økotoksiologi
Kort forløb omhandlende økotoksilogi.
Herunder miljøfremmede stoffer med særlig fokus på PFOS og dets polaritet som den afgørende faktor for bioakumulation og biomagnifikation.
Eksperimentelt: Forsøg med karse og pesticid nedbrydning i jord.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Proteinkemiske metoder
Metoder til proteinoprensning og analyse.
Lysering af celler, oprensning af proteiner og analyse. Særlig fokus på Western blot.
Det har været et meget generelt forløb hvor fokus primært har været på metoder fremfor konkrete proteiner.
Gennemgåede metoder:
Lysering af celler, gradient centrifugering, fældning med salt, dialyse, forskellige kromatografi metoder særlig fokus på søjlekromatografi, proteiners isoelektriske punkt, SDS-PAGE, 2D-PAGE og western blot.
Intet eksperimentelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Øl -et eksempel på fødevareproduktion
Vi arbejder med øl som opsamlingsforløb:
Carbohydrater
Marvin sketch
Redoxreaktioner
Gæring, destillation
Ølbrygningens faser
Eksperimentelt:
Destillation
Gæring
Ølbrygning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Bioinformatik
I dette forløb har vi arbejdet med store datasæt og incl eksempler på programmer der bruges i den virkelige verden med særlig fokus på PDB, ncbi og BLAST, herunder hvordan man kan bruge disse programmer til at tjekke primerer, produktstørrelser og i tilfælde af at man arbejder med noget transgent materiale at de udelukkende anealer til det "transgene" og ikke noget endogent.
Desuden har vi beskæftiget os med slægtskabsanalyser (arterne imellem) via allignment, eDNA og andre bioinformatiske metoder.
Derudover har de lært om forskellige typer RNA: mRNA, tRNA, miRNA, shRNA og dsRNA samt deres strukturniveauer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Forløb#17
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682829373",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682829373",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682829373"
}