Holdet 2022 BT/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Anne Holt Müller
Hold 2022 BT/x (1x BT, 1x BT øv, 2x BT, 3x BT)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0
Titel 2 Cellernes biologi og kemi
Titel 3 Proteiner og enzymer
Titel 4 Se på DNA
Titel 5 Mængdeberegninger
Titel 6 Kemiske ligevægte og lægemiddelfremstilling i. K
Titel 7 Evolution og genetik incl. karierrelæring
Titel 8 FF3, livet i havet incl karrierelæring
Titel 9 Syrer og baser i biologiske systemer
Titel 10 DNA-teknologi
Titel 11 Organisk kemi - det levendes kemi
Titel 12 Nervesystemet
Titel 13 Miljøforurening incl. karrierelæring
Titel 14 Biodiversitet i de danske skove
Titel 15 Blod
Titel 16 Enzymkinetik incl. karierrelæring
Titel 17 Kulhydrater og fotosyntese
Titel 18 Hormoner og forplantning
Titel 19 Økotoksiologi
Titel 20 Proteinkemiske metoder
Titel 21 Øl -et eksempel på fødevareproduktion
Titel 22 Bioinformatik
Titel 23 Forløb#17

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0

Tilladte hjemmesider:

www.biodiversitetigymnasiet.dk
https://undervisning.life.dk/fb
https://undervisning.life.dk/ex

Opgavebesvarelser gennemgået i undervisningen i lectio og klassenotesbogen.


OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Cellernes biologi og kemi

Vi arbejder med forskellen på pro- og eukaryote celler herunder forskellen på gram positive og gramnegative bakterier. De forskellige celleorganeller herunder endosymbiont teorien for mitokondrier og grønkorn.
Vi beskæftiger os med basal kemi bla. Bohrs atommodel, grundstoffernes periodesystem, ioner, intermolekylære bindinger og polaritet.
Faserne i både cellens liv og mitose.
Eksperimentelt: Mikroskopi, sikkerhed i laboratoriet og osmose i kartofler

Karierrelæring: Kemiske demonstrationsforsøg og oplæg om at være studerende på KU

Kernestof:
-uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser
-celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper, stamceller og membranprocesser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sikkerhed i laboratoriet 07-12-2022
Osmose i kartofler 16-01-2023
Genaflevering af osmose 23-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Proteiner og enzymer

Dette forløb beskæftiger sig med proteiner, enzymer og aminosyrer.
Særlig fokus har været på enzymernes 3D struktur, hvad der skaber den og hvorfor enzymet kun "virker" hvis det er foldet rigtigt.
Ud over det har vi beskæftiget os med hvorledes temperatur og pH påvirker enzymeffektiviteten.

Eksperimentelt:
Bromelin i ananas (rapport)
Laktases evne til at nedbryde laktose under forskellige forhold.

IT:
Hæmoglobins 3D struktur. (PDB.org)

Kernestof:
-makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, nucleinsyrer og proteiner, herunder
enzymer, transportproteiner og receptorer
-enzymer: enzymatiske hovedklasser og enzymkinetik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Se på DNA

Dette forløb har DNA som centralt tema.
Vi har beskæftiget os med den kemiske opbygning af både DNA og RNA samt forskellen på de to.
Replikation incl. DNA-polymeraser, helikaser, primere og ligaser.
Proteinsyntese incl. transkriotions faktorer, promotorregioner, terminator, modifikationer af RNA og den genetiske kode.
Metoder: DNA oprensning, PCR og gelelektroforese (både teori og praktisk)


Eksperimentelt:
Oprensning af DNA fra kiwi
PCR -GMO øvelse på Københavns Universitet.

IT:
NCBI (gensekvens)
BLAST

Karierrelæring:
Oplæg om KUs uddannelser i forbindelse med PCR øvelse.

Eksternt:
Foredrag om blod via UNF

Kernestof:
-makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, nucleinsyrer og proteiner, herunder
enzymer, transportproteiner og receptorer
-genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, mitose, meiose, replikation, proteinsyntese, genregulering, mutation,
genteknologi, anvendt bioinformatik og evolutionsmekanismer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gen aflevering af ananasrapport 09-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mængdeberegninger

Dette forløb har fokuseret på kemiske mængdeberegninger.
Herunder sammenhængen mellem mol, masse og molarbasse.

Kernestof:
-Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PCR aflevering 03-05-2023
Gen aflevering af PCR 12-05-2023
Mængdeberegninger 17-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kemiske ligevægte og lægemiddelfremstilling i. K

i.K =incl. karierrelæring

I dette forløb har vi arbejdet først med kemiske ligevægte herunder ligevægtsloven, opstilling af ligevægtsbrøk og Le Chateliers princip.
Vi har desuden brugt tid på lægemiddelfremstilling herunder "Lipinskis rule of 5", logP og forskellen på kemiske lægemidler og biofarmaceutiske lægemidler.

Metoder, teori og praksis
Omkrystalisering
Smeltepunktsanalyse
TLC

Eksperimentelt:
indgreb i kemisk ligevægt (rapport)

Ud af huset:
SDU: "Fra ide til pille" heldags arrangement med praktisk laboratoriearbejde, incl karierrelæring.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ligevægts regneopgave 23-08-2023
Genaflevering af ligevægtsopgave 29-08-2023
Indgreb i kemisk ligevægt 01-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Evolution og genetik incl. karierrelæring

I dette forløb har vi beskæftiget os med genetik og genetiske grundbegreber så som, genotype, fænotype, karyotype, homologe fromosomer, dominante og ressecive egenskaber, meiose og stamtræs analyse.
Desuden har vi som et led i undervisningen været på besøg i Odense Zoo hvor vi hørte et oplæg om evolution. Her kom vi blandt andet ind på artsdannelse, naturlig selektion, variation og rovdyr/byttedyr.

Ud af huset:
September 2023 Odense Zoo incl. karierrelæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 FF3, livet i havet incl karrierelæring

Forløbet var et flerfagligt (biotek/engelsk) innovativt forløb om Københavns kommunes implementering af FNs 17 verdensmål. Eleverne arbejdede med mål nummer 14 Livet i havet og beskæftigede sig primært med forsurring af verdenshavene, men også med andre problematikker så som PFAS forurening og manglende biodiversitet. Produktet var en engelsksproget PowerPoint (der blev præsenteret for klassen på dansk)

Karrierelæring: Øresundsakvariet i Helsingør oplæg om udvikling af pH-sensorer ved post. doc Maria Sørensen (på engelsk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Syrer og baser i biologiske systemer

Vi fortsætter hvor vi slap med FF3.
Eleverne har beskæftiget sig med syrer, basser og puffere.
Herunder har vi beskæftiget os med pH begrebet og udregninger af pH for stærke syrer og baser, ikke-stærke syrer og baser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 DNA-teknologi

Vi beskæftiger os med DNA og den teknologi der gør det muligt at transformere bakterier så man kan få dem til at producerer alle mulige proteiner.

Transformationer, restriktionsenzymer. o.s.v.

Eksperimentelt: pGLO eksperiment.
Klippe-klistre øve gen-splejsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Organisk kemi - det levendes kemi

Forløb om organisk kemi. Eleverne har arbejdet med alkaner, alkener og alkyner og deres egenskaber herunder forbrænding, addition og substitution. Desuden hydroxyforbindelser, carbonylforbindelser (aldehyder og ketoner), carboxylsyrer, estre, aminer og amider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nervesystemet

Forløbet handler om nervesystemet. Herunder nervesystemet opdeling, neuronets opbygning, blod-hjerne barrierren, aktionspotentialet, neurotaransmittere, neuroreceptorer, spændingsstyrede ion-kanealer og smerte.

Eksperimentelt: Forsøg med placering af nociceptore forskellige steder på kroppen vha. en skydelærer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Miljøforurening incl. karrierelæring

Fokus har i dette forløb været på redox reaktioner i forbindelse med luftfourening samt fældningsreaktioner i forbindelse med spildevandsransning.

Eksperimentelt: Fremstilling af jern(II)sulfat. Fældning af fosfat med det hjemmelavede produkt.

Karrierelæring: Besøg på et rensningsanlæg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering 12-08-2024
Opgaveløsning på klassen 27-08-2024
Fremstilling af Jern(2)sulfat 02-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Biodiversitet i de danske skove

Forløbet tager udgangspunkt i forløbsmaterialet www.biodiversitetigymnasiet.dk
Kernebegreber der er gennemgået indeholder bla. artsdiversitet/genetisk diversitet/økosystemdiversitet. Vi har været på felttur og lavet en undersøgelse af artsdiversiteten med Raunkiærs cirkel metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Blod

I dette forløb har vi arbejdet med immunologi som grundlaget for den molekylærbiologiske test ELISA. Herunder antistoffer og antigener, samt hvad der sker i kroppen hvis vi bliver inficeret af virus og bakterier.

Praktisk: "Fight the bite" et forløb om slangegift incl ELISA test.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fight the bite 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Enzymkinetik incl. karierrelæring

Enzymers inddeling i hovedklasser. Særlig fokus på enzymkinetik, Michaelis-Menten og lineweaver-burk plot. Compettetive og non-kompettitive inhibitore.

Desuden carbohydraternes intermediære stofskifte.

Karierrelæring: Hel dag på KU biologist institut. Oprensning af proteiner samt enzymkinetik.

Eksperimentelt: Proteinoprensning og enzymkinetik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Enzymkinetik opgave 10-11-2024
Valgfrit enzym 12-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Hormoner og forplantning

Forløb der især har fokuseret på de forskellige hormoners opbygning og opløselighed.
Herunder FSH og LH samt kønshormonerne testosteron og østrogen.
Kvindens mensturationscyklus, forplantning samt bioteknologiske metoder til fosterdiagnostik.

Eksperimentelt: Måling af LH vha LFA sticks.
Måling af blodsukker efter indtag af forskellige kulhydrater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Økotoksiologi

Kort forløb omhandlende økotoksilogi.

Herunder miljøfremmede stoffer med særlig fokus på PFOS og dets polaritet som den afgørende faktor for bioakumulation og biomagnifikation.

Eksperimentelt: Forsøg med karse og pesticid nedbrydning i jord.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Proteinkemiske metoder

Metoder til proteinoprensning og analyse.

Lysering af celler, oprensning af proteiner og analyse. Særlig fokus på Western blot.
Det har været et meget generelt forløb hvor fokus primært har været på metoder fremfor konkrete proteiner.

Gennemgåede metoder:
Lysering af celler, gradient centrifugering, fældning med salt, dialyse, forskellige kromatografi metoder særlig fokus på søjlekromatografi, proteiners isoelektriske punkt, SDS-PAGE, 2D-PAGE og western blot.

Intet eksperimentelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Bioinformatik

I dette forløb har vi arbejdet med store datasæt og incl eksempler på programmer der bruges i den virkelige verden med særlig fokus på PDB, ncbi og BLAST, herunder hvordan man kan bruge disse programmer til at tjekke primerer, produktstørrelser og i tilfælde af at man arbejder med noget transgent materiale at de udelukkende anealer til det "transgene" og ikke noget endogent.
Desuden har vi beskæftiget os med slægtskabsanalyser (arterne imellem) via allignment, eDNA og andre bioinformatiske metoder.
Derudover har de lært om forskellige typer RNA: mRNA, tRNA, miRNA, shRNA og dsRNA samt deres strukturniveauer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Forløb#17

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer