Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Søren Rathje
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0
Titel 2 radiomontagen - at fortælle med lyd
Titel 3 gys og gru
Titel 4 grønland - dengang og nu ... optakt til dho
Titel 5 Mellemkrigstiden - opbrud og radikalitet
Titel 6 værklæsning - Rødby-Puttgarden
Titel 7 Journalistikkens mange former
Titel 8 oplysningstiden med værklæsning - Erasmus
Titel 9 dokumentarfilm
Titel 10 essay - kort introforløb
Titel 11 høj og sort romantik
Titel 12 forvrængningens kunst
Titel 13 diskursanalyse
Titel 14 værklæsning - bavian
Titel 15 det moderne gennembrud
Titel 16 eksistentialisme
Titel 17 Forløb#15

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0

det således ud og det sidste punkt har jeg selv tilføjet:
Forløb#0 Tilladte hjælpemidler til skrift. og mund

Tilladte hjælpemidler (online):
• Netprøver.dk: https://www.netproever.dk/ Netprøver
Til at hente opgavesættet og aflevere besvarelsen i

• Lectio: https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
Kun til at aflevere besvarelsen i (back up til Netprøver)

• powerpoints fra 1. til 3.g

• Gyldendals online ordbøger
Ordbogen.com

• Retskrivningsordbogen - ordnet
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/

• Synonymordbogen
Synonymet.dk

• Klassenotesbogen 2022 DAe samt elevens egen notesbog (offline)
https://chrgym.sharepoint.com/:o:/s/Section_1313/EjpfUUlHt_RCo9-qRVswCAMBhhrZWHSQB5TTQ_BDI9_N_Q?e=UTxAom


Generelt:
• Offline musik er tilladt
• Det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail, Messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.                        
• Bøger og opslagsværker fra undervisningen er tilladte: Litteraturhistorien på langs og på tværs (systime), Håndbog til Dansk (Systime)
• Det er ikke tilladt at bruge andres arbejde (opgaver eller analysearbejde) under prøven

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 radiomontagen - at fortælle med lyd

radiomontagen er radioens rolls royce og en forløber for nutidige, gennemarbejdede podcast som Third ear (fx kvinden med den tunge kuffert). Vi introduceres til montagebegrebet og måden at fortælle personlige og vedkommende historier vha erindringsglimt og nøje korreograferede scener
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 gys og gru

forløb om gys og gru fra middelalderen til vor tid, litteraturhistorisk  og eksistentielt

Forløbet undersøger, hvad der ligger bag den umiddelbare fascination af gyset ved at trække tænkere som Kierkegaard  (angst) og Freud (das unheimliche + personlighedsmodellen (ægget) ind i billedet.

Forløbet (gen)introducerer også eleverne til en række litteraturanalytiske greb og kommer også genremæssigt vidt omkring fra folkevise over horrornovelle til gyserfilm

tekster:
Folkevise: German Gladensvend
Gert Halbeck: Vampyrer, praktisk og kritisk
Charlotte Weitze: Biller
Poe: Hjertet der sladrede
Ebbe Krogh, Finn Lykke Schmidt:  Gys, splat og Freud
Perkins Gilman: Det gule tapet
Joakim Trier: Thelma, film

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 grønland - dengang og nu ... optakt til dho

I forløbet arbejder vi med tekster der tematiserer forholdet mellem Danmark og Grønland, både historisk og nutidigt, både i fiktion og nonfiktion. Målet er at kortlægge de historiske omstændigheder for at forstå det nutidige forhold.

I historie introduceres eleverne til erindringshistorisk analyse, herunder begreber som erindringssteder (materielle og immaterielle), selv- og fremmedbillede, fortællinger indefra og udefra, grundfortællinger herunder paternalistisk, imperial og modfortælling.

I deres DHO skal eleverne skrive om en at de læste fiktionstekster.
I vejledningen er der fokus på udarbejdelsen af problemformuleringer og anvendelsen af dansk- og historiefaglig sekundærlitteratur og beskrivelse af metode.

Materialer:
- Christian Rosing, ”Om lampeslukning, konebytning, flerkoneri og hyppige skilsmisser”: [Danske kolonihistorier – Antologi: 96-98].

- aviaja egede lynge – interview, børnenes talsmand, Deadline 1/12-2022

-  Niviaq Korneliusen: Blomsterdalen, uddrag 2020

-  Niviaq Korneliusen,:Takketale v Nordisk Råds litteraturuddeling, 2021

- Sume, Lyden en revolution, dokumentar, uddrag 2014

- Lin Alluna: Twice Cololonized, dokumentarfilm, (værk)

- Knud Rasmussen, ”Nordpolen og polarekskimoerne”: [Danske kolonihistorier – Antologi: 111-120].

- Kim Leine, af Profeterne i Evighedsfjorden [Danske kolonihistorier – Antologi: side 148-153].

- Aqqaluk Lynge, ”Ode til danaiderne” og ”Se vort land” [Danske kolonihistorier – Antologi: side 131-135].


Forløbet er forberedt i historie med udgangspunkt i Winnie Færk, "Undskyld? - Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid"

begreber:
- kolonialisme
- postkolonialisme
- danificering
- mimicry
- den anden
- hybriditet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mellemkrigstiden - opbrud og radikalitet


Periodelæsning med fokus på 20ernes radikale og vilde ismer og 30ernes mere sociale realisme

tekster:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Robert Wiene: Caligaris kabinet (film)
Tove Ditlevsen: Barndommens gade, uddrag
Andersen-Nexø: Tyvetøs

supplerende:
babylon-berlin: uddrag
Yeats: The second coming, uddrag
1verdenskrig, ptsd og granatchok: forskellige youtube-videoer
Kurt Schwitters: Ursonate
Bønnelycke: New York
Kurt Schwitters: Ursonate
Hugo Ball: Karawane
Bønnelycke: New York
Hans Richter: Dada film
Nietzsche:
Blendstrup: John danser grøntsag
billedanalyse ekspressionisme: Grosch,



Vigtige holdepunkter i forløbet:

opbrud og opgør

politisk og kunstnerisk radikalitet

realisme-modernisme

kulturkamp

den klassiske avantgarde og dens ismer (dadaisme, futurisme, ekspressionisme, surrealisme)

entartete kunst (nazisternes forhold til avantgarden)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 værklæsning - Rødby-Puttgarden

vi læser Helle Helles roman med fokus på klasse, karakteranalyse, land-by-konflikter
samt de bristede illusioner fra Giddens senmodernitet

gruppearbejde som undersøger og tilbageviser Giddens seks kendetegn ved senmoderniteten, som de kommer til udtryk i romanen:

Gruppe 1 Social mobilitet
Gruppe 2 selvidentitet – holde en fortælling om selvet kørende
Gruppe 3 muligheder – empowerment
Gruppe 4 aftraditionalisering  
Gruppe 5 øget refleksivitet
Gruppe 6 udlejring af sociale relationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Journalistikkens mange former

Forløbet stiller skarpt på den klassiske såvel som den helt nye journalistik i form af fem undergenrer:

klassisk nyhedsjournalistik og kort avishistorie
- vinkling
- nyhedskriterier
- målgruppe
- avistyper (omnibus, tabloid, regional, lokal)
- journalistiske genrer (opinion vs. redaktionelt)

konstruktiv journalistik
- baggrund og relation til klassisk journalistik
- aktionskompasset (hyrdehund, vagthund, jagthund, redningshund)

fake news
- de mange forskellige årsager bag fake news (satire, clickbait, propaganda, røgslør, konspiration)

fortællende journalistik
- karakteristika (dialog, scener, følelser, indre tanker)
- den tredje fortællemåde (kombi oplysning-oplevelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 oplysningstiden med værklæsning - Erasmus

Forløbet præsenterer de vigtigste kendetegn og tendenser i oplysningstiden (kritik, fornuft, deisme, autonomi, , frigørelse) og sætter disse i relation til Holbergs Erasmus Montanus

Læsningen af Erasmus kredser i høj grad om konflikter omkring land-by, hånd-ånd, kommunikation, status, viden og fake new. Herunder sproglig pragmatik (samarbejdsprincippet, høflighedhedsmarkører, op- og nedtonere)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 dokumentarfilm

Tekster

Christian Sønderby Jepsen: Testamentet  (værkanalyse)
Emil Næsby Hansen: Skjold og Isabel, anslag
Max Pedersen: Socialpornografi og mediealfonser
Kirsten Andersen: Dokumentaren i undervisningen
Filmcentralen: Filmleksikon

derudover nedslag og anslag til en række af de øvrige dokumentariske undergenrer:
• observerende
• dybdeborende/autoritativ
• deltagende/performativ
• refleksiv
• poetisk, dramatiserede

løbende inddragelse af filmiske virkemidler:
• lys
• lyd
• klip
• beskæring
• perspektiv
• fakta- og fiktionskoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 høj og sort romantik

Forløbet koncentrerer sig om romantikkens to store underperioder - universalromantikken og romantismen - og stiler efter at revurdere og vitalisere elevernes ofte klicheprægede og mangelfulde opfattelse af perioden som blot og bar nationalistisk og sentimental.

Biedermeier og nationalromantik vil dog også blive inddraget kort for at sætte de to andre i perspektiv

værklæsning: Sildig opvaagnen (Blicher)

kernetekster:

nationalromantik
Grundtvig: Langt højere bjerge
HCA:  I Danmark er jeg født
oehlenschläger: Der er et yndigt land

romantisme
Blicher: Sildig opvaagnen
HCA: Skyggen
Aarestrup: Angst og Distraction
Kierkegaard: Forførerens dagbog, uddrag

universalromantik
Kasper David Friedrich: "Vandreren ved tågehavet" og "Den store fælled"
oehlenschläger: Guldhornene


supplerende:
Klaus Wivel: Nature Morte, essay, weekendavisen 30/1-2021
Eckersberg: En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl
Aronofsky: Black swan, film
litteraturens veje: om universalromantik, nationalromantik, biedermeier og romantisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 forvrængningens kunst


forvrængningens kunst
Forløbet tegner konturerne af en nyere tendens i dansk litteratur, her kaldt Forvrængningens kunst. Med udgangspunkt i poststrukturalismen forsøger disse digtere og billedkunstnere at afmontere sproglig og diskursiv magt ved at forvrænge og satirisere over umiddelbart almindelige og selvfølgelige positioner og udsagn. Vi har læst, set og analyseret;

Asger Jorn og situationisterne (detournement)
Ivan Malinowski: kritik af sproget
Mette Moestrup: Drama Queen
Ursula Andkjær Olsen: Forbrugsgaader
Maja Lee Langvad: Find Holger danske  (værklæsning)


supplerende materiale:
Add Busters (semiotisk jiujitsu): forskellige forvrængede anti-reklamer
The yesmen: uddrag fra filmen "changing the world"

begreber:
detournement/forvrængning
dekonstruktion, poststrukturalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 diskursanalyse


Forløbet skal ses i forlængelse af det forrige om Forvrængningens kunst, da disse deler et poststrukturalistisk samt magt- og sprogkritisk udgangspunkt, hvor det første forløb primært bruger æstetiske virkemidler i sin magtkritik, bruger dette forløb i højere grad analytiske og begrebsmæssige.

I forløbet har vi indkredset og anvendt diskursanalysens mange forskelligartede begreber på en lang række områder, fx rygning, prostiutution, sugardating og  museumsformidling. Sidstnævnte i forbindelse med besøg på M/S - museet for søfart

Vi har analyseret tekster fra en lang række områder, såvel fra etablerede medier og organisationer som fra firmaer og privatpersoner.

I forløbet bliver vi først fortrolige med de mange begreber og tilgange knyttet til metoden og dykker derefter ned i nogle konkrete eksempler:

begreber:
poststrukturalisme-socialkonstruktivisme
defintionskampe
diskurs
faircloughs tredimensionelle analyse: Tekstuel, diskursiv og social praksis
nodalpunkt
ækvivalenskæde
flydende betegnere
konotation-denotation
hegemoniske diskurser
antagonistisker diskurser
antagonismepar: Oppe-nede, Ude-inde Venstre-højre Før-efter

vi har anvendt metoden på områder som:
prostitution og sugerdating (frit valg eller offergjort)
buste-sænkningen af Kathrine Dirknick-Holmfeldt (hærværk eller kunst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 værklæsning - bavian

værklæsning med gruppearbejde, remediering og fremlæggelser

Forløbet undersøger bogen i relation til en række samfundsaktuelle temaer, fx
køn
identitet
umættelighed/grådighed/mangel på besindelse
(selv)kontrol
faldet fra et fast defineret ståsted

Derudover introduceres litteraturanalytiske begreber som
tomme pladser
underrapportering
remediering
paratekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 det moderne gennembrud


introduktion til periodens opgør med romantikken (opgør med idealisme, helhelds- og harmonitanker), fokus på samtid/nutid/sociale prolemer, de 3 k'er (køn, kirke, klasse)

og læsning af en række kanonforfattere:

Brandes: Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag)
Bang: Foran alteret
Pontoppidan: Ane-Mette
Skram: Karens jul

begreber:
de 3 k'er
social arv
naturalisme
modernitet
opgør med dannelsesromanen/dannelsestanken (romantikken): Hjem-ud-hjem
udviklingsromanen: Hvem-ud-hjemløs (selvmord, skilsmisse, sindssyge, ydmygelse, flugt osv)

supplerende materiale:
L A Ring: Banevogteren
Litteraturens veje om perioden
Birgitte Possing: Argumenter mod kvinder, uddrag
Ibsen: Et dukkehjem, uddrag
det naturalistiske teater, præsentation
det moderne sammenbrud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 eksistentialisme

Forløbet præsenterer eksistentialismen som litterær og bevidsthedshistorisk fænomen i efterkrigstiden. Forløbet centreres om følgende tematiske omdrejningspunkter: Angst, etik og ansvar, valget, absurditet og fremmedfølelse, at gribe dagen.

tekster:
Camus: Sisyfosmyten
Seeberg: Hullet
Blixen: En skibsdrengs fortælling
Kafka: Foran loven

Faglige mål:

kendskab til eksistentialismen som filosofisk og litterær strømning

anvende danskfaglige begreber i en tematisk analyse og fortolkning

placere teksterne i forhold til større bevidsthedshistoriske strømninger.


centrale begreber og tilgange
valg
frihed
angst
det absurde
absurd teater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#15

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer