Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Søren Rathje
Hold
2022 DA/a (
1a DA
,
2a DA
,
3a DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#0
Titel 2
radiomontagen - at fortælle med lyd
Titel 3
gys og gru
Titel 4
grønland - dengang og nu ... optakt til dho
Titel 5
Mellemkrigstiden - opbrud og radikalitet
Titel 6
værklæsning - Rødby-Puttgarden
Titel 7
Journalistikkens mange former
Titel 8
oplysningstiden med værklæsning - Erasmus
Titel 9
dokumentarfilm
Titel 10
essay - kort introforløb
Titel 11
høj og sort romantik
Titel 12
forvrængningens kunst
Titel 13
diskursanalyse
Titel 14
værklæsning - bavian
Titel 15
det moderne gennembrud
Titel 16
eksistentialisme
Titel 17
Forløb#15
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#0
det således ud og det sidste punkt har jeg selv tilføjet:
Forløb#0 Tilladte hjælpemidler til skrift. og mund
Tilladte hjælpemidler (online):
• Netprøver.dk:
https://www.netproever.dk/
Netprøver
Til at hente opgavesættet og aflevere besvarelsen i
• Lectio:
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
Kun til at aflevere besvarelsen i (back up til Netprøver)
• powerpoints fra 1. til 3.g
• Gyldendals online ordbøger
Ordbogen.com
• Retskrivningsordbogen - ordnet
Ordnet.dk
:
https://ordnet.dk/
• Synonymordbogen
Synonymet.dk
• Klassenotesbogen 2022 DAe samt elevens egen notesbog (offline)
https://chrgym.sharepoint.com/:o:/s/Section_1313/EjpfUUlHt_RCo9-qRVswCAMBhhrZWHSQB5TTQ_BDI9_N_Q?e=UTxAom
Generelt:
• Offline musik er tilladt
• Det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail, Messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
• Bøger og opslagsværker fra undervisningen er tilladte: Litteraturhistorien på langs og på tværs (systime), Håndbog til Dansk (Systime)
• Det er ikke tilladt at bruge andres arbejde (opgaver eller analysearbejde) under prøven
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
radiomontagen - at fortælle med lyd
radiomontagen er radioens rolls royce og en forløber for nutidige, gennemarbejdede podcast som Third ear (fx kvinden med den tunge kuffert). Vi introduceres til montagebegrebet og måden at fortælle personlige og vedkommende historier vha erindringsglimt og nøje korreograferede scener
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede introduktion til lydmediet/podcast/radio
introduktion til lydmediet - fra håndbog til dansk.odt
Vi analyserer i dagens time montagen “knust kværn og kvæstet” som vi hørte åbningen af i sidste uge
Læs vedhæftede præsentation af momentinterviewet i radiomontagen
analyse - radiomontage, 2022 1a.docx
YouTube to Mp3 Converter (up to 320kbps) [100% Working]
Introduktion og øvelser i lydredigeringsprogrammet Audacity
I skal i dagens timer lytte til en række prisvindende montager. Husk hørebøffer :)
Analyse - gruppearbejde 1a - radiomontager.odt
Vi arbejder i dagens timer med radiomontagerne. Hvis Ikke i var til timen, skal I lytte til jeres respektive udsendelse
sidste præsentationer, opgaver tilbage, hygge og indføring i lydredigeringsprogrammet
fremlæggelser
[YT2mp3.info] - Ghita Nørby interview amok på Journalistinde (2019) Radio hør ABONNÉR (320kbps).mp3
https://www.audacityteam.org/download/
lektie: Skriv jeres erindringsglimt igennem, så I tager højde for mine kommentarer og det vi talte om i timen før jul
Vi samler de sidste tråde til jeres lydprojekt og afslutter forløbet :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
gys og gru
forløb om gys og gru fra middelalderen til vor tid, litteraturhistorisk og eksistentielt
Forløbet undersøger, hvad der ligger bag den umiddelbare fascination af gyset ved at trække tænkere som Kierkegaard (angst) og Freud (das unheimliche + personlighedsmodellen (ægget) ind i billedet.
Forløbet (gen)introducerer også eleverne til en række litteraturanalytiske greb og kommer også genremæssigt vidt omkring fra folkevise over horrornovelle til gyserfilm
tekster:
Folkevise: German Gladensvend
Gert Halbeck: Vampyrer, praktisk og kritisk
Charlotte Weitze: Biller
Poe: Hjertet der sladrede
Ebbe Krogh, Finn Lykke Schmidt: Gys, splat og Freud
Perkins Gilman: Det gule tapet
Joakim Trier: Thelma, film
Indhold
Kernestof:
I skal aflevere jeres lydprojekt på søndag, så vi starter timen med nogle tips og spørgsmål. Derefter opstart på nyt forløb :)
geert hallbäck - gys.pdf
Folkeviser, Germand Gladensvend - gys og gru.doc
Arbejdsspørgsmål til Germand Gladensvend.docx
Nyt forløb - gys, gru og gåsehud fra middelalderen til i dag
gys i kunsten - essays fra cg-elever.docx
GRUPPEARBEJDE - GYS OG ESSAYS
Læs "Biller" som I skal skrive opgave om.
arbejdsspørgsmål - biller weitze 2023.docx
Præsentationer af gruppearbejdet med Biller
Biller - fire tematiske åbninger.docx
biller - to handlingsreferater og 3 x peel-afsnit.odt
form til aflevering.docx
Lektie: Læs vedhæftede uddrag om Freud og det litterære gys
Der er ingen vej uden om fortrængninger, Freud og freudianske fortalelser
Læs vedhæftede gode kolde gys fra mesteren Edgar Allan Poe, Hjertet der sladrede
hjertet der sladrede - arbejdsspørgsmål 1a.docx
https://docs.google.com/document/d/17VTBnhqWw5DVyqYL25KoCGchEOHWb4YENDsm-pgsiKU/edit?usp=sharing
Vi arbejder videre med Poe. I anden time skal I starte skrivearbejdet med "Biller"
fem opgave om biller.odt
Kom ud af fjerene - vi ser en morgengyser
vi taler "Thelma" igennem ud fra følgende spørgsmål:
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨88¨8¨¨¨¨Det gule tapet - arbejdsspørgsmål .odt
Det gule tapet - charlotte Perkins Gilman.mp3
det gule tapet (3).pdf
ingen lektier
refleksioner over "Det gule tapet"
Hvem er Grønland - srp.docx
i den bedste mening - grønland - srp.pdf
1a skriveblog - antiskriveblokering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
grønland - dengang og nu ... optakt til dho
I forløbet arbejder vi med tekster der tematiserer forholdet mellem Danmark og Grønland, både historisk og nutidigt, både i fiktion og nonfiktion. Målet er at kortlægge de historiske omstændigheder for at forstå det nutidige forhold.
I historie introduceres eleverne til erindringshistorisk analyse, herunder begreber som erindringssteder (materielle og immaterielle), selv- og fremmedbillede, fortællinger indefra og udefra, grundfortællinger herunder paternalistisk, imperial og modfortælling.
I deres DHO skal eleverne skrive om en at de læste fiktionstekster.
I vejledningen er der fokus på udarbejdelsen af problemformuleringer og anvendelsen af dansk- og historiefaglig sekundærlitteratur og beskrivelse af metode.
Materialer:
- Christian Rosing, ”Om lampeslukning, konebytning, flerkoneri og hyppige skilsmisser”: [Danske kolonihistorier – Antologi: 96-98].
- aviaja egede lynge – interview, børnenes talsmand, Deadline 1/12-2022
- Niviaq Korneliusen: Blomsterdalen, uddrag 2020
- Niviaq Korneliusen,:Takketale v Nordisk Råds litteraturuddeling, 2021
- Sume, Lyden en revolution, dokumentar, uddrag 2014
- Lin Alluna: Twice Cololonized, dokumentarfilm, (værk)
- Knud Rasmussen, ”Nordpolen og polarekskimoerne”: [Danske kolonihistorier – Antologi: 111-120].
- Kim Leine, af Profeterne i Evighedsfjorden [Danske kolonihistorier – Antologi: side 148-153].
- Aqqaluk Lynge, ”Ode til danaiderne” og ”Se vort land” [Danske kolonihistorier – Antologi: side 131-135].
Forløbet er forberedt i historie med udgangspunkt i Winnie Færk, "Undskyld? - Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid"
begreber:
- kolonialisme
- postkolonialisme
- danificering
- mimicry
- den anden
- hybriditet
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede takketale fra den grønlandske forfatter Nivaq Korneliussen da hun modtog Nordisk Råds Litteraturpris. I timen taler vi om talen og læser uddrag fra romanen
Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris 2021 - Danske Taler
blomsterdalen - prolog og kapitel 1.odt
læs de resterende tre sider af uddraget fra Blomsterdalen - vi nåede til første side af kapitel 45
akademisk sprogtest 2019 - spørgsmålene.docx
spørgeskema - film Grønland Kære A Vi mødes kl. 09.25 i lobbyen ved Empire Bio, Guldbergsgade, Nørrebro. Seancen varer 2 timer, inkl. interview med den grønlandske hovedperson. Jeg har lovet, at I alle svarer på et spørgeskema fra Institut for Mennes
Læs det gode interview med hovedpersonen fra dox-filmen Twice Colonized. Specielt vigtigt for de frankofile (fransk-studieretningen)
interview - Aaju Peters.pdf
rosing - om lampeslukning (1).pdf
spørgsmål til Rosing (1).odt
Postkolonialisme.pdf
Citater fra interviwet med Aaju Peters.odt
opgaver tilbage med øvelser.
gennemgang til uddeling biller.odt
form til aflevering.docx
Leine, af Profeterne i Evighedsfjorden - spørgsmål.docx
læs de to vedhæftede digte af Aqqaluk Lynge: "Ode til danaiderne" og "Se vort land" læs de to vedhæftede digte af Aqqaluk Lynge: "Ode til danaiderne" og "Se vort land"
Lynge, Ode til Daniderne og Se vort land - teksterne.pdf
DHO-eksempel med fiktion og dokumentar.pdf
Aqqaluk Lynge - syv grupper.odt
vi starter med spørgsmål 3-6 i aquluq lynge digtet
i starter med spørgsmål 3-6 i aquluq lynge digtet vi starter med spørgsmål 3-6 i aquluq lynge digtet
ingen lektier. Vi samler op og kigger frem :)
opg. leine .pdf
akademisk sprogtest 2023 - spørgsmålene.docx
hans - sin - øvelse.odt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mellemkrigstiden - opbrud og radikalitet
Periodelæsning med fokus på 20ernes radikale og vilde ismer og 30ernes mere sociale realisme
tekster:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Robert Wiene: Caligaris kabinet (film)
Tove Ditlevsen: Barndommens gade, uddrag
Andersen-Nexø: Tyvetøs
supplerende:
babylon-berlin: uddrag
Yeats: The second coming, uddrag
1verdenskrig, ptsd og granatchok: forskellige youtube-videoer
Kurt Schwitters: Ursonate
Bønnelycke: New York
Kurt Schwitters: Ursonate
Hugo Ball: Karawane
Bønnelycke: New York
Hans Richter: Dada film
Nietzsche:
Blendstrup: John danser grøntsag
billedanalyse ekspressionisme: Grosch,
Vigtige holdepunkter i forløbet:
opbrud og opgør
politisk og kunstnerisk radikalitet
realisme-modernisme
kulturkamp
den klassiske avantgarde og dens ismer (dadaisme, futurisme, ekspressionisme, surrealisme)
entartete kunst (nazisternes forhold til avantgarden)
Indhold
Kernestof:
Kære A. Glæder mig til at se jer. Vi starter op på et spændende forløb om mellemkrigstiden - opbrud og opgør
Læs de vedhæftede sider om optakten til det gamle Europas fald. Siderne stammer fra Litteraturens veje (som I jo også har derhjemme) - spring de overtegnede passager over
dadaisme - uddrag fra bog.pdf
Læs vedhæftede som opsamler de vigtigste aspekter af dadaismen. vi starter timen med jeres kollager
billedanalyse ekspressionisme.odp
Lektie: Læs s. 287-289 i Litteraturens veje fra overskriften "Ekspressionisme..." til og med overskriften "fribytter..."
Det blomstrende slagsmål, Tom Kristensen, 1920 (1).docx
Det blomstrende slagsmål, Tom Kristensen, 1920 (1) (1).docx
Arbejdsopgaver - det blomstrende slagsmål.odt
lektie: Læs om den filmiske ekspressionisme
Skriv et udkast til en åbning til jeres kommende aflevering om det blomstrende slagsmål
I dag primært om 30ernes krise og klassekamp. Der er ingen lektier, da I skal aflevere opgave, men i timen skal vi bl.a. læse Tove Ditlevsen
Tove Ditlevsen - barndommens gade - kapitel 5, uddrag (1).odt
tekster om koranafbrænding - forbud - kunstnerisk.odt
Arbejdsspørgsmål - Tove Ditlevsen - barndommens gade kap 5.odt
Lav arbejdsspørgsmålene til Barndommens gade færdig
læs om realismens forskellige former i vedhæftede s. 2-6
modernismer - realismer - de første 20 sider.pdf
gennemgang - det blomstrende slagsmål 2023.odt
Ingen lektier vi læser Martin Nexøs tyvetøs
Læs Tyvetøs færdig
tyvetøs.pdf
kronik - flotte fejltagelser, politiken, 19.4-2019.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
værklæsning - Rødby-Puttgarden
vi læser Helle Helles roman med fokus på klasse, karakteranalyse, land-by-konflikter
samt de bristede illusioner fra Giddens senmodernitet
gruppearbejde som undersøger og tilbageviser Giddens seks kendetegn ved senmoderniteten, som de kommer til udtryk i romanen:
Gruppe 1 Social mobilitet
Gruppe 2 selvidentitet – holde en fortælling om selvet kørende
Gruppe 3 muligheder – empowerment
Gruppe 4 aftraditionalisering
Gruppe 5 øget refleksivitet
Gruppe 6 udlejring af sociale relationer
Indhold
Kernestof:
opgaver til gennemlæsning - tyvetøs.docx
Ingen lektier. Vi læser opgaver om Tyvetøs og starter op på næste forløb: Værklæsning, "Rødby-Puttgarden"
Retteskema.docx
image.png
Læs kapitel 2 og 3 i Rødby-Puttgarden
Rødby-Puttgarden. læs Hoveddel 1 færdig, Kongeleddet
Jeg håber I har hygget jer med Rødby-Puttgarden i ferien. Som vi talte om inden ferien, skal I have læst bogens to første hoveddele, Kongeleddet og Færgeland, til dagens timer :)
rødby-puttgarden - Udlæg nedenstående passager.docx
https://www.information.dk/kultur/2016/09/velfaerdsstatens-ide-social-mobilitet-politisk-naiv-eksistentielt-oedelaeggende
lav illustrationer ud fra et af følgende temaer i bogen:
Kære A
opstart gruppearbejde - Rødby-Puttgarden :)
helle helle - rødby putt.docx
2A - RØDBY PUTT gruppearbejde NOVEMBER 2023.docx
fortsat gruppearbejde
opstart præsentationer :)
fremlæggelser skal være klar
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Journalistikkens mange former
Forløbet stiller skarpt på den klassiske såvel som den helt nye journalistik i form af fem undergenrer:
klassisk nyhedsjournalistik og kort avishistorie
- vinkling
- nyhedskriterier
- målgruppe
- avistyper (omnibus, tabloid, regional, lokal)
- journalistiske genrer (opinion vs. redaktionelt)
konstruktiv journalistik
- baggrund og relation til klassisk journalistik
- aktionskompasset (hyrdehund, vagthund, jagthund, redningshund)
fake news
- de mange forskellige årsager bag fake news (satire, clickbait, propaganda, røgslør, konspiration)
fortællende journalistik
- karakteristika (dialog, scener, følelser, indre tanker)
- den tredje fortællemåde (kombi oplysning-oplevelse)
Indhold
Kernestof:
vi starter med at sidste gruppe fra rødby-puttgarden fremlægger. Derefter opstart på nyt forløb om journalistik
Læs vedhæftede introduktion til avisjournalistikkens verden
avisjournalistik - fra håndbog til dansk (1) (1).odt
•https://www.tjekdet.dk/quiz
Vi afslutter året med at se dokumentarfilmen Ekstra Bladet uden for citat, som tegner et klart billede af avisernes krise og overlevelseskamp
velmødt, gode folkens. Læs om konstruktiv journalistik via vedhæftede
Konstruktiv journalistik engagerer læserne (2).docx
i dag om reportagen og den fortællende journalistik. Læs vedhæftede tekst s. 1-4 af Søren Boy fra bogen Den journalistiske fortælling
søren boy - den journalistiske fortælling (1) (1) (1).pdf
link til skriveøvelse
Læs vedhæftede artikel, Bruderov, som er et godt eksempel på en nyere form for fortællende journalistik.
BRUDEROV (1).pdf
Gruppe 1 komposition (s.12-16 kompendium) kom herunder ind på
Jeres arbejde med Bruderov fra sidste gang skal gøres færdigt
Læs den Cavling-præmierede reportage/fortælling om 9/11, som vi i dagens anden time laver en prøveeksamen med
Mundtlig eksamen - tekster og spørgsmål (2).pdf
Vi laver en test i journalistik med spørgsmål til nogle af begreber fra forløbet. Læs i håndbog til dansk (under journalistik og medier) og/eller vedhæftede ppt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
oplysningstiden med værklæsning - Erasmus
Forløbet præsenterer de vigtigste kendetegn og tendenser i oplysningstiden (kritik, fornuft, deisme, autonomi, , frigørelse) og sætter disse i relation til Holbergs Erasmus Montanus
Læsningen af Erasmus kredser i høj grad om konflikter omkring land-by, hånd-ånd, kommunikation, status, viden og fake new. Herunder sproglig pragmatik (samarbejdsprincippet, høflighedhedsmarkører, op- og nedtonere)
Indhold
Kernestof:
Oplysningstiden - fra den store danske.docx
læs om oplysningstiden via vedhæftede fra Den store danske. Vi starter forløb om perioden og læser Holbergs Erasmus Montanus
Læs 1. akt af Erasmus via vedhæftede link
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FErasmus%2FErasmus.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=act1&toc.id=act1
læs erasmus 2. akt
læs erasmus 3. akt
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FErasmus%2FErasmus.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=act3&toc.id=act3
Hvilke grundkonflikter ridses op i 1. og 2. akt
kort lektie: læs om den gyldne middelvej via vedhæftede link
https://denstoredanske.lex.dk/den_gyldne_middelvej
DEN GYLDNE MIDDELVEJ øvelse 2a.docx
Læs 4. akt af erasmus
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FErasmus%2FErasmus.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=act4&toc.id=act4
besøg fra kua - oscar og maj
kreative opgaver 2a
læs 5. og sidste akt af erasmus
ingen lektier - vi afrunder forløbet og starter op på det næste om dokumentarfilm
Giv en detaljeret analyse af løjtnantens slutmonolog i scene 5, 5. akt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
dokumentarfilm
Tekster
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (værkanalyse)
Emil Næsby Hansen: Skjold og Isabel, anslag
Max Pedersen: Socialpornografi og mediealfonser
Kirsten Andersen: Dokumentaren i undervisningen
Filmcentralen: Filmleksikon
derudover nedslag og anslag til en række af de øvrige dokumentariske undergenrer:
• observerende
• dybdeborende/autoritativ
• deltagende/performativ
• refleksiv
• poetisk, dramatiserede
løbende inddragelse af filmiske virkemidler:
• lys
• lyd
• klip
• beskæring
• perspektiv
• fakta- og fiktionskoder
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede introduktion om dokumentargenren
Kirsten Andersen m.fl. Dokumentaren i undervisningen. Uddrag.pdf
Læs vedhæftede præsentation af de tre hovedgenrer inden for dokumentar. obseverende, autoritative og deltagende dokumentarfilm - præsentation og værkanalyse fra bogen dox - Kopi.pdf
obseverende, autoritative og deltagende dokumentarfilm - præsentation og værkanalyse fra bogen dox - Kopi.pdf
skjold og isabel - gnm.læsning til 2a og k.docx
I første time underviser jeg jer i den autoritative og deltagende dokumentar. I de to efterfølgende kommer vores studerende fra Københavns Universitet, Maj og Oskar, og underviser i de tre nye sub-genrer
Dokumentar - ppt - oskar og maj.pdf
Vi ser den virkelig gode dokumentarfilm, Testamentet, af Christian Sønderby Jepsen
Testamentet ARB-SPM.docx
LEKTIE: Se Testamentet færdig. Vi nåede 1 time og 06 minutter ind i udsendelsen. Brug dette link og log in med unilogin:
fremlæggelser af gruppespørgsmålene til Testamentet
Hvis ikke I fik læst den kritiske artikel om socialpornografi og mediealfonser i dox og reality, er det lektie til i dag
skema dokumentar - genrer - klip ud og sæt i relation.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
essay - kort introforløb
kort introduktion til genren med henblik på selv at kunne mestre den reflekterende artikel
Indhold
Kernestof:
Årets sidste mineforløb: Essayet og den reflekterende artikel :)
rifbjerg essay - glæden ved vin - med kommentarer.pdf
I skal have læst Rifbjergs essay "Glæden ved vin" færdig
essay - rifbjerg om vin.pdf
Spørgsmål - rifbjerg - glæden ved vin 2024.docx
Læs CG-elevens vinderessay Glæden ved Makrel og tænk over noget du selv glæder dig over (som skal formuleres i dagens time)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/mad-opskrifter/gl%C3%A6den-ved-makrelmadder-med-mayonnaise
link til glæden ved-skriveøvelse
0 ... Skitse til struktur af de fem timers skriftlige eksamen.docx
https://we.tl/t-VLIXkjZ5aD
samlede powerpoints so far
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
høj og sort romantik
Forløbet koncentrerer sig om romantikkens to store underperioder - universalromantikken og romantismen - og stiler efter at revurdere og vitalisere elevernes ofte klicheprægede og mangelfulde opfattelse af perioden som blot og bar nationalistisk og sentimental.
Biedermeier og nationalromantik vil dog også blive inddraget kort for at sætte de to andre i perspektiv
værklæsning: Sildig opvaagnen (Blicher)
kernetekster:
nationalromantik
Grundtvig: Langt højere bjerge
HCA: I Danmark er jeg født
oehlenschläger: Der er et yndigt land
romantisme
Blicher: Sildig opvaagnen
HCA: Skyggen
Aarestrup: Angst og Distraction
Kierkegaard: Forførerens dagbog, uddrag
universalromantik
Kasper David Friedrich: "Vandreren ved tågehavet" og "Den store fælled"
oehlenschläger: Guldhornene
supplerende:
Klaus Wivel: Nature Morte, essay, weekendavisen 30/1-2021
Eckersberg: En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl
Aronofsky: Black swan, film
litteraturens veje: om universalromantik, nationalromantik, biedermeier og romantisme
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage, gode Astronauter
Aida har dagens ord
romantikken - intro - fra litteraturens veje (1).odt
biedermeier - billedanalyse (1).docx
•2 x 3 grupper, 3 grupper arbejder med Grundtvig, 3 med HCA •Hvad er det for et billede af DK sangen tegner •Find semantiske skemaer og brug dem til at understøtte ovenstående •Hvordan er sangen forskellige fra ”Der er et yndigt land” Grundtvig og hc
Christine har dagens ord
romantisme og biedermeier - sæt ring og streg.docx
skriveøvelse •Du ligger på lur. Du er betaget. Hjertet banker hurtigt. Kvinden ved ikke, at du ser hende eller måske lader hun bare som om hun ikke har set dig? PIRRENDE! Beskriv på en sanselig og/eller reflekteret måde et af følgende perspektiver:
link til skriveøvelse
læs opgaveformuleringen til den kommende aflevering om grænseoverskridende kunst og litteratur og brug tid på at brainstorme på de tre elementer i refleksionscirklen
https://docs.google.com/document/d/1JGPcH2P0YHqjd3igLGUPnbNiBDQDj8R-dZe2L5gpwQs/edit
Sildig Opvaagnen.docx
ella har dagens ord
Arbejdsspørgsmål - sildig opvaagnen.docx
vi ser Black Swan - superromantisme ;)
Læs de første tre sider af Skyggen til og med l 95 (vedhæftet), som I skal skrive opgave om
h.c. andersen - skyggen.docx
gennemgang 3a grænseoverskrid.docx
skyggen - arbejdsspørgsmål (1) (1).docx
vi arbejder i dagens første time med HCA's Skyggen (som I skal skrive opgave om). Læs den derfor, hvis ikke I allerede har gjort det
h.c. andersen - skyggen (1) (1) (3).docx
I dag om Søren Kierkegaard. Læs om mesteren i Litteraturens veje s. 179-186 (jeres fysiske bog derhjemme på hylden)
Kierkegaard - øvelse.docx
Læs om universalromantikken i litteraturens veje, den store fysiske bog s 146-151
ingen lektier - vi taler om teaterstykket, vores forløb om romantikken og så får I opgaver tilbage
ingen lektier - vi taler om teaterstykket og vores forløb om romantikken
anmeldelser - et drømmespil.docx
KAFKA - FORAN LOVEN.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
forvrængningens kunst
forvrængningens kunst
Forløbet tegner konturerne af en nyere tendens i dansk litteratur, her kaldt Forvrængningens kunst. Med udgangspunkt i poststrukturalismen forsøger disse digtere og billedkunstnere at afmontere sproglig og diskursiv magt ved at forvrænge og satirisere over umiddelbart almindelige og selvfølgelige positioner og udsagn. Vi har læst, set og analyseret;
Asger Jorn og situationisterne (detournement)
Ivan Malinowski: kritik af sproget
Mette Moestrup: Drama Queen
Ursula Andkjær Olsen: Forbrugsgaader
Maja Lee Langvad: Find Holger danske (værklæsning)
supplerende materiale:
Add Busters (semiotisk jiujitsu): forskellige forvrængede anti-reklamer
The yesmen: uddrag fra filmen "changing the world"
begreber:
detournement/forvrængning
dekonstruktion, poststrukturalisme
Indhold
Kernestof:
Erik har ordet. Vi starter op på nyt forløb
Læs de vedhæftede digte af Ivan Malinowski, kritik af sproget
indledning - hybriddigte (1) (1) (1).pdf
læs om hybriddigte, som er dem vi primært arbejder med i dette forløb, og som også var Malinowskis greb (kritik af sproget)
Poesi som parodi, kritik og forvrængning.docx
om ordspil i kunst og reklamer
Læs vedhæftede interview med Maja Lee Langvad.
interview med maja lee langvad - kristeligt dagblad .... Ung digter roder op i danskheden.docx
maja lee langvad - anmeldelser - find holger danske.docx
gruppeaflevering om Maja Lee Langvads Find Holger Danske.
Ingen lektier
mette moestrup - Drama queen 1 - kingsize.pdf
arbejdsspørgsmål mette moestrup drama queen.docx
Læs vedhæftede talkshow-tekst om Adam&Lilith&Eva af Mette Moestrup
læs de absurde reklametekster af digteren Ursula Andkjær Olsen
ursula andkjær - reklametekster.pdf
Ursula Andkjær Olsen - ARBEJDSSPØRGSMÅL 2022.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
diskursanalyse
Forløbet skal ses i forlængelse af det forrige om Forvrængningens kunst, da disse deler et poststrukturalistisk samt magt- og sprogkritisk udgangspunkt, hvor det første forløb primært bruger æstetiske virkemidler i sin magtkritik, bruger dette forløb i højere grad analytiske og begrebsmæssige.
I forløbet har vi indkredset og anvendt diskursanalysens mange forskelligartede begreber på en lang række områder, fx rygning, prostiutution, sugardating og museumsformidling. Sidstnævnte i forbindelse med besøg på M/S - museet for søfart
Vi har analyseret tekster fra en lang række områder, såvel fra etablerede medier og organisationer som fra firmaer og privatpersoner.
I forløbet bliver vi først fortrolige med de mange begreber og tilgange knyttet til metoden og dykker derefter ned i nogle konkrete eksempler:
begreber:
poststrukturalisme-socialkonstruktivisme
defintionskampe
diskurs
faircloughs tredimensionelle analyse: Tekstuel, diskursiv og social praksis
nodalpunkt
ækvivalenskæde
flydende betegnere
konotation-denotation
hegemoniske diskurser
antagonistisker diskurser
antagonismepar: Oppe-nede, Ude-inde Venstre-højre Før-efter
vi har anvendt metoden på områder som:
prostitution og sugerdating (frit valg eller offergjort)
buste-sænkningen af Kathrine Dirknick-Holmfeldt (hærværk eller kunst)
Indhold
Kernestof:
Læs om diskursanalysen som metode
diskurs - diskursanalyse i dansk .docx
uddrag speciale ursula and.docx
læs om fire konkrete eksempler der har med diskursanalyse/ordkamp/definitionskrig at gøre i vedhæftede artikel fra Politiken
identitetspolitik - fire eksempler (1).odt
ordvalg - buste-debat.docx
medbring frugterne af sidste fredags hjemmearbejde - 1 times arbejde ... I får ikke den mulighed igen, hvis I kommer tomhændet
Læs vedhæftede temaafsnit om prostitution, hvor der også er mange bølger og fronter
diskurs - prostitution.pdf
Sugarbabes - positivt.docx
sugarbabes - kritisk.docx
sugardadys.docx
genopfrisk begreber fra diskursanalysen
ole bornedal - liktorernes tyranni.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
værklæsning - bavian
værklæsning med gruppearbejde, remediering og fremlæggelser
Forløbet undersøger bogen i relation til en række samfundsaktuelle temaer, fx
køn
identitet
umættelighed/grådighed/mangel på besindelse
(selv)kontrol
faldet fra et fast defineret ståsted
Derudover introduceres litteraturanalytiske begreber som
tomme pladser
underrapportering
remediering
paratekst
Indhold
Kernestof:
Vi taler opgaver og starter op på nyt forløb
Læs Myggestik færdig, vi nåede til s. 205.
Arbejdsspørgsmål - myggestik.docx
I skal have læst Bavian færdig, men især og i særdeleshed jeres respektive noveller:
bavian - uniopgaver.zip
BAVIAN - gruppearbejde 3a 2025.docx
jeres bavi-analyser (og remedieringer) skal være klar til præsentation
Otte har ordet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
det moderne gennembrud
introduktion til periodens opgør med romantikken (opgør med idealisme, helhelds- og harmonitanker), fokus på samtid/nutid/sociale prolemer, de 3 k'er (køn, kirke, klasse)
og læsning af en række kanonforfattere:
Brandes: Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag)
Bang: Foran alteret
Pontoppidan: Ane-Mette
Skram: Karens jul
begreber:
de 3 k'er
social arv
naturalisme
modernitet
opgør med dannelsesromanen/dannelsestanken (romantikken): Hjem-ud-hjem
udviklingsromanen: Hvem-ud-hjemløs (selvmord, skilsmisse, sindssyge, ydmygelse, flugt osv)
supplerende materiale:
L A Ring: Banevogteren
Litteraturens veje om perioden
Birgitte Possing: Argumenter mod kvinder, uddrag
Ibsen: Et dukkehjem, uddrag
det naturalistiske teater, præsentation
det moderne sammenbrud
Indhold
Kernestof:
Christoffer har ordet. Vi starter med afslutningen på gr 5 og tager så de sidste to grupper. Og så: Nyt forløb. Lektie:
Georg Brandes - øvelse.docx
Læs Amalie Skrams "Karens Jul" færdig. Vi blev færdige med side 1 i oplæsningen
amalie skram - Karens jul.pdf
Arbejdsspørgsmål - karens jul.docx
AMALIE SKRAM - KARENS JUL OG PETER FABER.pdf
Sæt mindst tyve minutter af til at læse Herman Bangs Foran alteret - vedhæftet
Herman Bang - foran alteret.docx
Herman Bang foran alteret - med spørgsmål i margen (3).docx
Bang - Impressionisme. En lille replik med spørgsmål (1).doc
Sæt 20-30 minutter af til at læse denne harmdirrende novelle af Henrik Pontoppidan om en lille piges meningsløse død.
Ane-mette pontoppidan - 2022.docx
Arbejdsspørgsmål - Ane-Mette.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
eksistentialisme
Forløbet præsenterer eksistentialismen som litterær og bevidsthedshistorisk fænomen i efterkrigstiden. Forløbet centreres om følgende tematiske omdrejningspunkter: Angst, etik og ansvar, valget, absurditet og fremmedfølelse, at gribe dagen.
tekster:
Camus: Sisyfosmyten
Seeberg: Hullet
Blixen: En skibsdrengs fortælling
Kafka: Foran loven
Faglige mål:
kendskab til eksistentialismen som filosofisk og litterær strømning
anvende danskfaglige begreber i en tematisk analyse og fortolkning
placere teksterne i forhold til større bevidsthedshistoriske strømninger.
centrale begreber og tilgange
valg
frihed
angst
det absurde
absurd teater
Indhold
Kernestof:
Læs Vedhæftede: Camus' Sisyfosmyten - vi arbejder med spørgsmålene i margen i dagens time
Camus - Sisyfosmyten med spørgsmål.doc
skrivetime. I skal inden dagens time have valgt jeres opgave (I kan vælge ml opgave 1-4), have læst teksterne og gjort jer nogle tanker om spørgsmålene
ingen lektier, da I skal aflevere opgave i aften. Vi læser Peter Seebergs absurde novelle "hullet" i timen
Seeberg Hullet m. eksamensspørgsmål.docx
timian har ordet
Læs Karen Blixens skønne skrøne "En skibsdrengs fortælling"
Blixen Karen _ En skibsdrengs fortælling.pdf
Fire grupper - som hver laver tre spørgsmål til hhv.docx
blixen - storyteller, kendetegn (1).docx
Læs Johannes V. Jensens stærkt uhyggelige digt "Interferens", der skærer ind til benet af tilværelsen med sine "knivsystemer"
Johannes V Jensen - interferens.docx
Vi slutter af med Kafkas "Foran loven", her vedhæftet
KAFKA - FORAN LOVEN.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#15
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682832879", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682832879", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682832879" }