Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Lene Nørholm Jakobsen
Hold 2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 00: Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen
Titel 2 Love and gender
Titel 3 Normal People: Identity and normality
Titel 4 Graphic novels
Titel 5 EKS: New Shapes of Diversity & Belonging in the UK
Titel 6 EKSAMEN: American Minimalism
Titel 7 EKSAMEN: The American Dream - myth or reality?
Titel 8 EKSAMEN: Dystopia - med værklæsning
Titel 9 EKSAMEN: Power, Ambition and Love
Titel 10 EKSAMEN: The Victorian Age
Titel 11 EKSAMEN: Power, ambition and Love Part II
Titel 12 EKSAMEN: India: past and present
Titel 13 EKSAMEN: Minimalism
Titel 14 Power, ambition and love - Shakespeare's Macbeth

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 00: Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen

00: Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen

Tilladte hjælpemidler til mundtlige og skriftlige prøver i engelsk for 2022a

Bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:

•   ENGRAM / Minlæring
Oxford Learner’s Dictionaries
Merriam-Webster Dictionary
Ordbogen.com
Dictionary.com
Netprøver (til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i)
Lectio (til at åbne forløb 0 og lukke igen)

• OneNote-klassenotesbogen: Engelsk (2022 ENa) må gerne bruges (samarbejdsområdet er låst)


Eksemplarisk opgave anvendt i undervisningen: fiction - Tom Corridan + non-fiction - A Tale of Two Americas (ligger i klassenotesbogen og i forløbsmaterialet) og som det derfor er tilladt at have liggende på egen computer til eksamen.  Derudover er der også diverse forslag til løsning af grammatikdelen af studentereksamensopgaver som eleverne også må bruge.

• OFF-line playlister med musik er tilladt under hele prøven
• Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt.

OBS:
• Det er ikke tilladt at google under prøven. De tilladte hjemmesider skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox, sms) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Alt andet fra internettet (også fra Lectio) som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Love and gender

I forløbet læser vi tekster, der kredser om kærlighed og køn i forskellige sociale, kulturelle og generationelle kontekster. VI læser forskellige genrer: noveller, drama, lyrik, tale og roman, og har fokus på fiktionsanalyse: værktøjer og begreber. Derudover træner vi relevant ordforråd.

Vi skal læse:
Jayne Anne Phillips: Solo Dance (short story)
Raymond Carver: They are not your husband
Christopher Graybill: Go Look! (drama)
Emma Watson: Gender Equality is Your Issue too (tale)
Advert: Throw Like a Girl, Gillette
Shakespeare: Sonnet 130
The Power of the Dog


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Graphic novels

Dette forløb skal give eleverne et indblik i alternative måder at analysere fiktion på. Ved at læse uddrag fra forskellige graphic novels får eleverne mulighed for at kombinere tekstanalyse med billedanalyse, og hjælper dermed også elever der har svært ved at fokusere på 'ren' tekst.
Primærteksten for forløbet er en kondenseret version af Scott McClouds "Understanding Comics", der hedder "How to talk about and analyze graphic novels". Eleverne bliver desuden bedt om at skabe deres egen novelle i graphic novel format. Kan også kombineres med en film baseret på graphic novel, som for eksempel "V for Vendetta"

Sekundære tekster (uddrag):
"City of Glass" af Paul Auster
"Maus" af Art Spiegelmann
"The Sculptor" af Scott McCloud
"Y: The Last Man" af Brian K. Vaughan
Shorties - en kompilation af graphic short stories
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Graphic short story 21-04-2023
Summary/evaluation 07-05-2023
Final assignment 12-05-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKS: New Shapes of Diversity & Belonging in the UK

Holdet læser et emne som ser på det multikulturelle Storbritannien i dag.
Vi læser fiktion og non-fiktion, som viser hvordan det multikulturelle samfund i Storbritannien er gået ind i en ny fase. Immigration og kulturel mangfoldighed er ikke længere undtagelsesvise brud på det normale, men er blevet til en ny normaltilstand, der tegner samfundets udvikling og påvirker alle borgeres liv og færden uanset farve og baggrund.
Temaer i læsningerne er fx language and diversity, English variants, ethnolect, sociolect, switchcoding, racism, belonging, integration, diversity and conviviality.

Den nye britiske litteratur er repræsenteret ved navne som Zadie Smith og John Agard og og mindre kendte forfattere, som Karen Onojaife og Gautam Malkani.
De læses sammen med kontekstualiserende tekster i form af taler, artikler og nyhedsklip, ligesom vi også arbejder med introduktionerne i bogen Everyone is Here, Systime, 2021.

Til sidst i forløbet skriver eleverne individuelt eller parvist essays om disse tekster:
Karen Onojaife's "Here Be Monsters" (2015)
Guatam Malkani: Paki (2005)

Tekster: (alle tekster kan findes i Everyone is here...)
- Introduktionstekster fra Everyone is here... om Literature as a special mirror of Identity Struggles, Language and Diversity, Racism, Whiteness and White Privilege,  og
"Encounter", John Agard, poem
Guatam Malkani: Paki (2005)
"Speaking in Tongues", Zadie Smith
Karen Onojaife's "Here Be Monsters" (2015)
"Red, White, Blue" Steve McQueen and Courttia Newland, 2022


Grammatik:
- kommatering
- Fortsættelse af pronominer: personlige, possessive, demonstrative, relative pronominer (og sætninger), og interrogative


Kernestof:
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien (fokus på Storbritannien og herunder immigrationen fra særligt 1940'erne og frem, hvor andre engelsksprogede regioner er fremhævede og inkluderet)
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

Tekstudvalget og opgavematerialet bidrager særligt til udvikling af elevernes:
- sproglige, kulturelle, æstetiske og kritiske kompetencer og viden
viden om standardsprog og variation
- brug af analytiske og kritiske begreber som værktøjer til analyse af fiktion og nonfiktion
- indsigt i tekstopbygning og tekstsammenhæng
- faglige formidlingskundskaber

Faglige mål:
- at forstå rammen for UK's udvikling over tid som et "mindre rige", til en stor verdensmagt til et nu multikulturelt mekka med dets tilhørende udfordringer
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emne
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

OMFANG: ca. 45 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMEN: American Minimalism

Via læsning af en række noveller af forskellige minimalistiske forfattere søges det at sætte eleverne ind i minimalismens univers, tematikker og skrivestil. Vi ser på den aktive rolle læseren må indtage og på invitationen til at 'choose sides' baseret på tekstens hints om setting, plot, karakterer.
Fokus er på 'the economy of words' , 'The Iceberg Theory' og 'Less is more-begreberne.
I relation til teksterne anvendes billeder af Edward Hopper, Amy Bennett og Gregory Crewdson. Endelig ser og analyserer vi kortfilmen, Caroline (Logan George & Celine Held, 2019)

Eleverne læses desuden gruppevis en selvvalgt tekst som anvendes til en gruppefremlæggelse (analyse og fortolkning) samt et skriftligt essay, og endelig holder eleverne oplæg om emner som 'the Iceberg Theory, the Lost Generation og Hemingway.

Vi læser amerikanske forfattere og ser dermed også på den samtid som forfatterne har skrevet deres værker ind i.

Kernestof: Materialer (primært fra Less is More):
Philips: Solo Dance, 1979
Raymond Carver: They are not your Husband
Disse 2 tekster læste vi i 1g under emnet 'Love and Gender'

Raymond Carver: One More Thing, 1981
Ernest Hemingway: The End of Something, 1925
Ernest Hemingway: Hills Like White Elephants, 1927
Frederik Barthelme, Domestic, 2000
Caroline Logan & Celine Held, Caroline, 2019 (shortfilm)

Formål:
Vi læser teksterne med fokus på at komme godt i gang med at tale engelsk i 2.g og på at bruge samt styrke vores analyseredskaber og tekstlæsningsfærdigheder.

Ang. faglige mål i engelsk
- gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
- perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig  terminologi

Ang. kernestof i engelsk
- et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Desuden:
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- kommunikationsformer og kommunikationsstrategier

Supplerende stof:
Biografi Hemingway: https://www.youtube.com/watch?v=0JQDe0GCNHg
Tekst om Hemingways skrivestil: http://www.people.vcu.edu/~bmangum/hemstories.htm
Wikipedia om The Iceberg Theory: https://en.wikipedia.org/wiki/Iceberg_Theory

OMFANG: ca 35 ns

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Funnel introduction and conclusion 10-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN: The American Dream - myth or reality?

Holdet læser et emne hvor vi undersøger den amerikanske drøm både i en historisk og en nutidig kontekst. Indledningsvist analyserer vi Todd Philips Joker film som en allegory over det amerikanske samfund anno 2019.
Dernæst introduceres værdier og ideer, der traditionelt forbindes med USA og amerikanske værdier. Vi danner os et overblik over amerikansk historie og dannelsen af disse værdier - fx immigration og ekspansion (Frontier thesis) og amerikansk exceptionalisme.
Vi ser og læser et udvalg af tekster( film, poesi, fiktion og non-fiktion), der på forskellig måde omhandler, inddrager eller bygger på det amerikanske idésæt.
Undervejs i forløbet får klassen besøg af amerikanske studerende fra DIS, som de bla diskuterer forskelle og ligheder ml dansk og amerikansk kultur med.
Undervejs arbejder eleverne med gruppefremlæggelser om forskellige aspekter af Black-American history (se padlet-link).
Afslutningsvist analyserer vi Ava Duvernays dokumentar, 13th.

Der er et særligt fokus på analyse af non-fiktive tekster og klassen træner relevante begreber om retorisk analyse og argumentationsanalyse.
Eleverne analyserer i grupper én af disse 3 non-fiktionstekster:
Sophia A.Nelson, The Daily Beast, Kamala Harris Just Revived the American Dream (article, 2020)
Joe Biden: Remarks by President Biden on the Continued Battle for the Soul of the Nation (speech, 2022)
Rachel Leingang, The Guardian: Trump’s bizarre, vindictive incoherence has to be heard in full to be believed (article, 2024)


Materiale:
Todd Phillips: Joker (film) 2019
Emma Lazarus: The New Colossus (poem) 1883
Edward Kearney: The Frontier Heritage (1984)
Bernie Sanders: Don't Allow Demagigues to Divide Us" (speech, 2017)
Arnold Schwarzenegger: Call Me Arnold (interview, 1980)
Colson Whitehead: The Underground Railroad (excerpt of novel, 2017)
Tom McAfee: This Is My Livingroom (1966)
Ava duVernay: 13th (documentary, 2016)

The New York Times, Samuel J. Abrams: The American Dream Is Alive and Well (opinion, 2019), https://www.nytimes.com/2019/02/05/opinion/american-dream.html

Link til elevpræsentationer: https://padlet.com/rp36/present-some-highlights-of-the-political-social-cultural-lan-mxoij7dl45pn1alj

Sekundærlitteratur:
The New Yorker, Richard Brody: “Joker” Is a Viewing Experience of Rare, Numbing Emptiness, (article, 2019) https://www.newyorker.com/culture/the-front-row/joker-is-a-viewing-experience-of-rare-numbing-emptiness
Indie Wire: Michael Moore Calls ‘Joker’ a Masterpiece: ‘The Greater Danger to Society May Be If You Don’t See This Movie’ (article/opinion, 2019), https://www.indiewire.com/features/general/joker-michael-moore-1202179054/
The BBC, Puritans Leave for America | Mayflower Malarkey | Horrible Histories (video) https://www.youtube.com/watch?v=eYvyojvpduE&t=68s

Omfang: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EKSAMEN: Dystopia - med værklæsning

Klassen arbejder med et forløb hvor vi fokuserer på dystopiske tekster; genrekarakteristika, tematik, fortællestil og samfundsrelevans. Vi læser romanuddrag såvel som noveller og arbejder også med HBO-serien "The Handmaid's Tale"'s første del. Undervejs skriver eleverne også essays i relation til genren og dystopiske tekster.


The Handmaid's Tale i uddrag på klassen og  Derefter analyserer eleverne gruppevist dystopiske romaner og underviser afslutningsvist hinanden i uddrag af disse romaner.

Fælles materiale:
Shirley Jackson, The Lottery (1948) fra Wider Contexts
Aldous Huxley, Brave New World, excerpt (chapter one) (1932)
Ruth Franklin, 75 Years Ago, ‘The Lottery’ Went Viral. There’s a Reason We’re Still Talking About It (2023)
Margaret Atwood, The Handmaid's Tale, ch. one (1985)
HBO, The Handmaid's Tale, season 1, episode 1 (2017)


Romaner læst gruppevist:
George Orwell, 1984 (1948): Erik, Helena, Milla, Aida, Christopher, Josefine, Hanna
Margaret Atwood, The Handmaid's Tale (1985): Anna, Frida, Mitra, Liva, Karma, Christine, Manilla
Ray Bradbury, Fahrenheit 451 (1953): Aida, Ella
Kurt Vonnegut, Slaughter House Five (1969): Timian, Caroline, Juliane
William Golding: Lord of the Flies (1954): Julius, Otte, Selma, Sophia, Silje, Lil, Aase, Cecilie

Sekundært materiale:
Alex Gendler: How to recognize a dystopia, Ted-Ed (2016)
Brooke Meredith: Why We Need to Read Stories That Make Us Uncomfortable (2021)

Lektietekster:
Fahrenheit 451, pp. 33-38
Slaughterhouse Five, ch 1 + 10
The Handmaid's Tale, ch 1+2+3
Hunger Games, ch. one
Lord of the Flies, final chapter



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EKSAMEN: Power, Ambition and Love

Klassen læser Shakespeares Macbeth i uddrag.

Forløbet har som formål at lære eleverne at analysere og fortolke ældre tekster og sætte dem ind i en kulturel og historisk kontekst. Der vil blive lagt særlig vægt på dramaets opbygning, personskildringer og temaer - særligt på karakteren Macbeth og dennes udvikling under påvirkning af magt og ambition, samt forholdet mellem Macbeth og Lady Macbeth.
Endvidere skal forløbet sætte eleverne i stand til at beskrive sprogets periodemæssige særtræk. I den forbindelse vil vi arbejde med Engrams øvelser i brug af pronominer, verbalbøjninger og syntaks på Shakespeares tid.

Vi udforsker Shakespeares form- og billedsprog samt brug af dramatiske virkemidler (iambic pentameter, prose, blank verse, sonnet, metaphor, simile, symbol, conceit/extended metaphor, personification, pun, paradox, soliloquy, foreshadowing, dramatic irony, tragic hero)

Herudover læses baggrund, der belyser relevante kulturhistoriske forhold, primært med fokus på den Elizabethanske tid (verdensopfattelse, teater, ideologi, religion og historie)
For at opnå forståelse af værket som drama samt et samlet overblik over plottet ses indledende Roman Polanskis film Macbeth.  Forløbet indledes med en introduktion Shakespeares liv, forfatterskab og samtid. Vi ser også diverse filmatiseringer af - dele af - dramaet; Roman Polanskis, Kurzels og optagelser af centrale scener fra National Theatre. Endelig ser vi forestillingen Kong Lear eller Daddy Issues på Husets teater.

Vi ser også to TED EDs/talks om metrikken og relevansen af stykket i dag: Why Should you read Macbeth?' og 'Why Shakespeare loved iambic pentametre'.


Eleverne indøver selvvalgt passage fra dramaet og giver analyse af denne.

Kernestof:
A Short History Of Literature in English: The Renaissance, side 10-22

Engram Early Modern English
https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/51725

Macbeth, William Shakespeare, Cambridge School Shakespeare:
Act 1: Scene 5, 7 (siderne 23-27 og 30-35)
Act III: scene II (siderne 43-47)
Act V: scene V (siderne 145-147)
Macbeth (film), Justin Kurzel (2015)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004180/macbeth

Sekundært materiale:
Why should Yuo Read Macbeth: https://www.youtube.com/watch?v=rD5goS69LT4
Why Shakespeare Loved Iambic Pentameter: https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EKSAMEN: The Victorian Age

Holdet læser et emne hvor vi ser på de 3 k'er i forbindelse med The Victorian Age: Kolonialisme, kønsroller og klasseskel. Forløbet er læst i forbindelse med klassens FF6-forløb.

Der indledes med et historisk rids, der skal give et overordnet indblik i perioden og dens kendetegn. Ligesom også første episode af serien The English Game bruges til at give et indblik i perioden (kvindesyn, kønsroller, klassesamfund)

Derefter arbejdes der, med udgangspunkt i tidens litteratur, særligt med
- klasseforhold,
- fattigdom (Dickens)
- kønsroller (Bronte)
- moral, kønsroller, the Gothic(Stoker)


Materialer:
Julian Fellowes: The English Game, episode 1 (2020)
Charlotte Brönte: Jane Eyre - excerpt (1847)
Charles Dickens: Oliver Twist - excerpt (1838)
Bram Stoker: Dracula (1897) - excerpt of novel
Robert Eggers: Nosferatu (2024)

Supplerende materiale:
Introduktion til perioden: Fra barkholdt / Jepsen: A Short History of Literature in English, systime, 2011
Robert Zemeckis /and Charles Dickens): A Christmas Carol (2009)
Short clips on:
Gender in 19th century Britain: https://www.youtube.com/watch?v=vkJJFX8Qn90
The Governess: https://www.youtube.com/watch?v=tlOkWIxqqWs
The Middle Classes: https://www.youtube.com/watch?v=CV_tbE0Q0b8
Childhood in Jane Eyre: https://www.youtube.com/watch?v=OdsJcJNP9bw
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikopgave 2 19-12-2024
FF6 relateret opgave 12-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EKSAMEN: Power, ambition and Love Part II

Vi fortsætter og færdiggør Shakespeare-forløbet. Se udførlige noter i det første forløb.
Tilføjelse til første forløb:

Vi ser en dramatisering af King Lear i Husets Teater: Daddy Issues. Inden forestillingen arbejder vi med tragediens tematikker, far/datter-forholdet og ser på ligheder mellem King Lear og Macbeth.

Sekundært materiale:
Liv Helm: Daddy Issues (teaterforestilling), 2025
National Theatre: Introduction to the play, King Lear, https://www.youtube.com/watch?v=V9t1gXb5nRw
Royal Shakespeare Company: The Plot of King Lear. https://www.rsc.org.uk/king-lear/the-plot

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 EKSAMEN: India: past and present

I dette forløb opnår eleverne indsigt i - primært - det moderne Indien. Vi tager udgangspunkt i korte nedslag om Det Britiske Imperium som historisk og kulturelt fænomen, Independence and Partition og bevæger os derfra til det moderne Indien hvor vores fokus ligger på tendenser som identitet, hudblegningstrends, kønsroller og kvindeundertrykkelse og meget andet, og vi anvender mange forskellige medier og teksttyper (ældre og nyere tekster, film, billeder og filmklip).
Undervejs i forløbet får vi besøg af journalist og forfatter Louise Voller som fortæller om sit arbejde som journalist og specifikt sin roman om Bhopal katastrofen. Inden besøger læser vi om denne via to artikler fra the BBC og Aljazeera.
Afslutningsvist ser vi kort på den aktuelle eskalering af konflikten ml Inden og Pakistan.

Vi belyser:
Det Britiske Imperiums historie i korte træk
Forholdet mellem Indien og kolonimagten
Indiens identitet som selvstændig nation
Forskellige problematikker i det moderne Indien
Engelsk som globalt sprog og forskellige accenter (Britisk engelsk, amerikansk engelsk, indisk engelsk)

Kernestof:
Baggrundstekster:
Narrating India: 16-17 (Indian Independence and Partition)
Narrating India: 144-146 (Ambition – economy, politics and religion)
Narrating India: 228-230 (Demarcations)
narating India: 276-280 (Language and Identity)

Jawaharlal Nehru, Tryst with Destiny (speech)
Kushwant Singh: Karma (short story)
Rahmin Bahrani, The White Tiger (film) + excerpt from novel
Anand Giridharadas: The Ideas Shaping a New India (article fra The New York Times), 2011

Supplerende tekster/sekundært materiale:
Vox Borders: https://www.youtube.com/watch?v=r5Ps1TZXAN8
Famous People Bio, Jawaharlal Nehru Biography in English | Prime Minister of India: The Guardian (article + video): Pakistan decries ‘act of war’ as it retaliates against India missile attack: https://www.theguardian.com/world/2025/may/06/pakistan-vows-to-retaliate-after-wave-of-indian-missiles-hit-country
Aljazeera: India clears toxic waste from Bhopal gas leak site, 40 years after disaster (article): https://www.aljazeera.com/news/2025/1/2/india-clears-toxic-waste-from-bhopal-gas-leak-site-40-years-after-disaster
The BBC: Toxic waste from world's deadliest gas leak fuels protests in India (article): https://www.bbc.com/news/articles/c863jy00430o

OMFANG: ca. 60 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 EKSAMEN: Minimalism

Via læsning af en række noveller af forskellige minimalistiske forfattere søges det at sætte eleverne ind i minimalismens univers, tematikker og skrivestil. Vi ser på den aktive rolle læseren må indtage og på invitationen til at 'choose sides' baseret på tekstens hints om setting, plot, karakterer.
Fokus er på 'the economy of words' , 'The Iceberg Theory' og 'Less is more-begreberne.
I relation til teksterne anvendes billeder af Edward Hopper, Amy Bennett og Gregory Crewdson. Endelig ser og analyserer vi kortfilmen, Caroline (Logan George & Celine Held, 2019)

Eleverne læses desuden gruppevis en selvvalgt tekst som anvendes til en gruppefremlæggelse (analyse og fortolkning) samt et skriftligt essay, og endelig holder eleverne oplæg om emner som 'the Iceberg Theory, the Lost Generation og Hemingway.

Vi læser amerikanske forfattere og ser dermed også på den samtid som forfatterne har skrevet deres værker ind i.
Formål:
Vi læser teksterne med fokus på at komme godt i gang med at tale engelsk i 2.g og på at bruge samt styrke vores analyseredskaber og tekstlæsningsfærdigheder.

Ang. faglige mål i engelsk
- gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
- perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig  terminologi

Ang. kernestof i engelsk
- et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Desuden:
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- kommunikationsformer og kommunikationsstrategier


Kernestof: Materialer (primært fra Less is More):
Philips: Solo Dance, 1979
Raymond Carver: One More Thing, 1981
Ernest Hemingway: The End of Something, 1925
Ernest Hemingway: Hills Like White Elephants, 1927
Frederik Barthelme, Domestic, 2000
Caroline Logan & Celine Held, Caroline, 2019 (shortfilm)


Supplerende stof:
Biografi Hemingway: http://www.biography.com/people/ernest-hemingway-9334498/videos/ernest-hemingway-mini-biography-572995835
Tekst om Hemingways skrivestil: http://www.people.vcu.edu/~bmangum/hemstories.htm
Wikipedia om The Iceberg Theory: https://en.wikipedia.org/wiki/Iceberg_Theory

OMFANG: ca 35 ns

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Power, ambition and love - Shakespeare's Macbeth

Klassen læser Shakespeares Macbeth i uddrag.
Der arbejdes med oplæsning og oversættelse samt detaljeret analyse af udvalgte passager. Værket læses med fokus på sprog, metrik og stilistiske virkemidler. Analytisk fokuserer læsningen bl.a. på karakteren Macbeth og dennes udvikling under påvirkning af magt og ambition, samt forholdet mellem Macbeth og Lady Macbeth.
Herudover læses baggrund, der belyser relevante kulturhistoriske forhold, primært med fokus på den Elizabethanske tid (verdensopfattelse, teater, ideologi, religion og historie)
For at opnå forståelse af værket som drama samt et samlet overblik over plottet ses indledende Roman Polanskis film Macbeth.

Formål er at sætte eleverne i stand til at beskrive sproget stilistisk med inddragelse af relevant faglig terminologi, analysere og fortolke en ældre tekst og at perspektivere til kulturelle og historiske forhold. Vi ser også to TED EDs/talks om metrikken og relevansen af stykket i dag: Why Should you read Macbeth?' og 'Why Shakespeare loved iambic pentametre'.

Eleverne skriver undervejs diverse tekster i relation til vores analyse og arbejder med de centrale sproglige karakteristika i Shakespeares sprog i Min Lærings afsnit om 'Early Modern English'.
Endelig arbejder vi fokuseret med iscenesættelsen/betydningen af 'the weird sisters' ved at sammenligne åbningsscener i Roman Polanskis, Geoffrey Wrights og Rupert Goolds filmatiseringer.
Som afslutning på forløbet arbejder vi med en teoretisk tekst 'Men, Women, Babes' som eleverne relaterer til vores læsning af tragedien.

Indledningsvist - for at stifte bekendtskab m. Shakespeares sprog har vi også læst sonnet 18 + 116.
I 2g så eleverne derudover en iscenesættelse af stykket på Asterions Hus.

Materiale:
Roman Polanski: Macbeth (film) 1971
William Shakespeare: Macbeth
Act 1 scene 5 + scene 7
Act 2 scene 2
Act 3 scene 4
Act 5 scenes 1
Fra Wider Contexts: Sonnet 18 + 116

Background:
Ted Ed: Why should you read Shakespeare: https://ed.ted.com/lessons/why-should-you-read-macbeth-brendan-pelsue
Ted Ed: Why Shakespeare loved Iambic Pentameter: https://ed.ted.com/lessons/why-shakespeare-loved-iambic-pentameter-david-t-freeman-and-gregory-taylor

Men, Women, Babes' (teoretisk tekst)

Baggrundsviden fra:
Romeo and Juliet: Høpfner Clausen og Kaalund
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer