Titel
8
|
EKSAMEN: Dystopia - med værklæsning
Klassen arbejder med et forløb hvor vi fokuserer på dystopiske tekster; genrekarakteristika, tematik, fortællestil og samfundsrelevans. Vi læser romanuddrag såvel som noveller og arbejder også med HBO-serien "The Handmaid's Tale"'s første del. Undervejs skriver eleverne også essays i relation til genren og dystopiske tekster.
The Handmaid's Tale i uddrag på klassen og Derefter analyserer eleverne gruppevist dystopiske romaner og underviser afslutningsvist hinanden i uddrag af disse romaner.
Fælles materiale:
Shirley Jackson, The Lottery (1948) fra Wider Contexts
Aldous Huxley, Brave New World, excerpt (chapter one) (1932)
Ruth Franklin, 75 Years Ago, ‘The Lottery’ Went Viral. There’s a Reason We’re Still Talking About It (2023)
Margaret Atwood, The Handmaid's Tale, ch. one (1985)
HBO, The Handmaid's Tale, season 1, episode 1 (2017)
Romaner læst gruppevist:
George Orwell, 1984 (1948): Erik, Helena, Milla, Aida, Christopher, Josefine, Hanna
Margaret Atwood, The Handmaid's Tale (1985): Anna, Frida, Mitra, Liva, Karma, Christine, Manilla
Ray Bradbury, Fahrenheit 451 (1953): Aida, Ella
Kurt Vonnegut, Slaughter House Five (1969): Timian, Caroline, Juliane
William Golding: Lord of the Flies (1954): Julius, Otte, Selma, Sophia, Silje, Lil, Aase, Cecilie
Sekundært materiale:
Alex Gendler: How to recognize a dystopia, Ted-Ed (2016)
Brooke Meredith: Why We Need to Read Stories That Make Us Uncomfortable (2021)
Lektietekster:
Fahrenheit 451, pp. 33-38
Slaughterhouse Five, ch 1 + 10
The Handmaid's Tale, ch 1+2+3
Hunger Games, ch. one
Lord of the Flies, final chapter
|