Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Valdemar Kølle
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikingetid (EKS)
VÆSENTLIGSTE HISTORIEFAGLIGE PROBLEMSTILLINGER:
- Hvor har vi vores viden om vikingerne fra?
- Hvordan levede vikingerne i det daglige?
- Hvilken rolle spillede byerne i vikingesamfundet?
- Hvilken rolle spillede kongemagten i vikingetiden?
- Hvordan kom kristendommen til Norden i vikingetiden og hvorfor tog
vikingerne den til sig?
- Hvilken rolle spillede Harald Blåtand i kristendommens indførsel i DK?
- Hvordan så det kristne Europa på vikingerne?
- Hvorfor tog vikingerne på togt?
- Hvilken betydning fik vikingernes togter?
- Hvilket formål havde vikingerne med deres togter?
- Hvor stor en rolle spillede togterne i vikingernes hverdag?
- Hvem tog på togt?
- Hvad er erindringshistorie og historiebrug?
- Hvordan erindres vikingernes togter og specifikt angrebet på Lindisfarne?
- Hvad er erindringshistorie og historiebrug?
- Hvilke former for historiebrug findes der?
- Hvordan bliver og er vikingetiden blevet brugt af eftertiden?
- Hvilke myter eksisterer om vikingernes udseende?
- Hvor går grænsen mellem fiktion og fakta i fremstillingen af historien?
FORLØBETS FOKUS:
- Kildekritik
- Erindringshistorisk teori og metode
- Historievidenskab og –bevidsthed
- Vikingetiden som periode – reel eller opfundet?
- Diakron og synkron historiografi
- Historiebrug
FAGLIGE MÅL (FRA LÆREPLANEN):
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige
forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over
mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk
materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse
problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF (FRA LÆREPLANEN):
- hovedlinjer i Danmarks historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
SPREDNINGSKRAV:
Forløbet placerer sig i perioden år 500-1400 og fokuserer på Danmarks
historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Middelalder og korstog (EKS)
Middelaldersamfundet
Feudalisme
Vassal-systemet
Konger og adel
Håndfæstninger begrænser kongens magt
Jyske lov
Statsdannelse og lovgivning, der begrænser magten
Sædvane og traditioner må vige for central lovgivning
Kongerækken (der er andre konger ind imellem)
Valdemar den Store (Ham med Absalon)
Valdemar Sejr (ham med Dannebrog) og
Valdemar Atterdag (far til Dronning Margrete den første)
Margrete den Første (hende der ikke måtte være Konge, men blev det lidt alligevel)
Kirkens magt
Kirken som eneste levn fra Romerriget
Samlende europæiske (magt)struktur – tidlig over/mellem-statslig organisation
Klostre som religiøse videnscentre
Saxo og Absalon (+Valdemar)
Korstog som eksempel på Kirken og troens magt
Religion eller magt?
Korstog og Jihad
Når man mobiliserer religion til militært formål
Kingdom of Heaven - Analyse af Historiske spillefilm
Film som historiske kilder - hvad kan man bruge dem til
Allegorier?
Fortæller noget om den samtid de er produceret i?
Påvirker vores historiebevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DK´s kolonihist. - særligt fokus på Grønland (EKS)
Undervisningsbeskrivelse
FORMÅL
Formålet med dette forløb er at give eleverne et indblik i hvordan Danmark har deltaget i koloniseringen, med henholdsvis de Vestindiske øer og Grønland.
Forløbet fører hen til årets DHO, hvor eleverne skal kun redegøre for dette forhold, analysere en kilde på baggrund af en given problemstilling, og vurdere/diskutere et relevant emne med inddragelse af både dansk og historie.
Dansk Vestindien og Slaveriet
- Kolonialvarer
- Merkantilisme
- Slaveri og Slavehandel
- Forbud mod Slavehandel
- Synet på koloniseringen og slaveriet i dag - hvordan skal vi forholde os?
Forløbet fokuserer også på tre forskellige “tidsperioder” i
forholdet mellem Danmark og Grønland:
Koloniseringen (1721 - 1900-tallet), Daniseringen/Moderniseringen (1950erne-2009), og Selvstyre/Selvstændighed (2009 og frem).
Forløbet fokuserer på mødet mellem danskere og grønlændere, danskernes syn på grønlænderne, og grønlændernes egen identitet.
FOKUS
Væsentligste historiefaglige problemstillinger:
- Hvordan har Grønlands relation til Danmark ændret sig gennem tiden?
- Hvordan har Danmark påvirket det grønlandske samfund?
- Hvilken betydning har den koloniale fortid for Grønland i dag?
Forløbets fokus:
- Det grønlandske samfund før den danske kolonisering
- Den danske kolonisering af Grønland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO - Danmarks og Grønlands historie (EKS)
Er koblet sammen med det foregående forløb om Danmarks kolonisering af hhv. Vestindien, men i særdeleshed Grønland.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Oplysningstid og revolutioner (EKS)
Vi beskæftiger os med den Amerikanske og Franske revolution og deres betydning for udviklingen af demokratiet
Vi gennemgår en række oplysningsfilosoffer og deres tanker og ideer, for at kunne diskuterer hvordan disse kommer til udtryk i datidens revolutioner og hvordan de præger vores tanker og ideer i dag.
Filosofferne: Kant, Rousseau, Hobbes, Locke, Voltaire, Montesquieu
-Nationalisme
-Mobilisering af befolkningen på nationens vegne
-Amerikanske revolution (IKKE borgerkrig)
-”No taxation without representation”
-Modstanden mod at betale skat er en del af den amerikanske folkesjæl?
-Handler det om frihed eller økonomi? Er det bare rige slaveejere der vil beholde deres -penge og slaver eller elsker de frihed?
- Uafhængighedserklæringen
- Kongen er konge fordi gud – Kongen er konge fordi det bedst for almenvældet
- Den oplyste monark?
Franske revolution
- ”Lad dem spise kage” myter og propaganda
- Stænderforsamlinger – adelen og kirkens magt og bøndernes og borgernes afmagt
- Guillotinen
- Rædselsherredømmet
- Systematisk analyse af naturen
- Troen på at sandheden er objektiv - Empirisme og rationalisme
- Napoleon - Skurk eller helt? Redder Frankrig ved at indsætte sig selv som kejser?
- Oplyst enevælde eller demokrati?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Industrialisering og Imperialisme (EKS)
Hvordan kommer industrialiseringen og mekaniseringen af arbejdsprocesser til at præge samfundet?
Nøgleord: Urbanisering, industrialisering, arbejderbevægelse, imperialisme, bomuld, kolonier.
Vi ser film, der forklarer Jared Diamonds teori om Våben, (hvede) parasitter og Stål. For at forstå hvorfor det blev Europa og særligt England, der kom til at dominere verdenskortet i denne periode.
Sammenhængen mellem industrialisering og Imperialisme
Imperialisme teorier
White Mans Burden
Imperialismens kulturelle indflydelse, bl.a. i Indien. Er det koloniherrementalitet at forbyde enkebrændinger eller er det godt?
Kapløbet om Afrika og opbygningen af spændinger mellem Europæiske stormagter
Eksempler på urbanisering fra både England og Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Første Verdenskrig (IKKE EKSAMEN)
(Opgives ikke til eksamen - kort gennemgang som oplæg og baggrundsviden til forløbet om 2. verdenskrig)
Et (foreløbigt) ganske kort forløb om første verdenskrig
Formålet med forløbet er at forstå hvordan første verdenskrig lægger kimen til det der bliver 2. verdenskrig
Anledninger og årsag
Mobiliseringsplaner og krigsoptimisme
Versaillestraktaten og Dolkestødslegenden
Freden og Woodrow Wilsons Folkeforbund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Anden Verdenskrig og Holocaust (EKS)
Forløbet er koblet til elevernes SRO projekt i samarbejde med Studieretningsfagene Fransk og Tysk.
Fokusområder:
Hitlers vej til magten i Tyskland og Krigens forløb i store træk
Ideologier: Hvad er Nazisme og totalitær ideologi?
Holocaust, herunder det besatte Frankrigs rolle ift. udlevering af franske jøder
Danmark besat: Herunder Dilemmaspillet om angrebet på DK, den danske samarbejdspolitik og modstandskamp
Tysk kapitulation og "voldtægten" af Berlin. Hvorfor har vi ikke hørt så meget om den fortælling og hvad gør den ved vores historiesyn?
Vi ser filmen Der Untergang og diskuterer bl.a. Historiebrug, erindringshistorie og skyldsspørgsmålet
Vi perspektiverer og diskuterer historiebrug og erindringshistorie ift. den verserende konflikt i Gaza.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nazisme
-
Anden Verdenskrig del 1 ud af 3
-
Ideologier Nazisme Fascisme Kommunisme.pptx
-
2. Verdenskrig
-
Da Tysklands læger blev nazister
-
eutanasi.asp
-
Eutanasi og Folkedrab .pptx
-
Sterilisation og eutanasi
-
Andre offergrupper under nazismen
-
Holocaust
-
Hvad er folkedrab?
-
Fortid, film og historie - filmanalyse i historie.pdf
-
Historie teori, metode og forståelse - opdateret version.pptx
-
Anden Verdenskrig del 2 ud af 3
-
TGA2ARH: Chess (Kingdom of Heaven)
-
Speech by Franklin D. Roosevelt, New York (Transcript)
-
WE SHALL FIGHT ON THE BEACHES speech
-
Darkest Hour | Churchill's Triumphant Speech: "We Shall Never Surrender!"
-
Kurt Werner fra Sonderkommando 4a, beskriver babi-Jar
-
Uddrag fra Martin Luther: Om jøderne og deres løgne, 1543
-
Øvelser i historiebrug – Hverveplakater fra 2. verdenskrig
-
Darkest Hour | Winston Churchill Takes the Tube
-
Metode, teori og værktøjer
-
Governor Schwarzeneggers Message Following this Weeks Attack on the Capitol
-
10 vigtige begivenheder under Anden Verdenskrig
-
Japans krigsforbrydelser
-
Anden Verdenskrig del 3 ud af 3
-
The Fallen of World War II
-
Nanjing-massakren - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd
-
Hvordan kunne de gøre det? – moral og intention hos gerningsmænd under Holocaust
-
Antisemitisme
-
Israel-Palæstina-konflikten
-
Terrorisme før og nu
-
Forenede Nationer (FN)
-
Lektor har holdt foredrag et utal af gange, men nu tør han ikke mere
-
Israel, Palestine and Hamas explained in two minutes
-
Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina
-
This Land Is Mine
-
Kingdom of Heaven - What is Jerusalem Worth ?
-
Dilemmaspillet
-
End of the war for Denmark - April 9th
-
Besættelsen den 9. april 1940
-
9. APRIL: BAG OM FILMEN
-
Besættelsestiden i Danmark (1940-1945)
-
Spørgsmål til besættelsen af Danmark.docx
-
Besættelsen 1940-45
-
Afsnit
-
Masters of the Air. Season 1. Episode 5. This is another insane aerial fight!
-
The rape of Berlin
-
Voldtægt i krig - Samfundsfag
-
The Rape of German Women during WWII | Lisa Slater | Women’s History Month | USC Shoah Foundation
-
CENSORED: Red Army Rapes the Reich - War Against Humanity 127
-
Besættelsen 1940-1945
-
Hendes Majestæt Dronningen fortæller om befrielsen
-
Hvorfor blev Bornholm ikke befriet samtidig med resten af Danmark?
-
Grundregler for sabotører under Anden Verdenskrig
-
Der Untergang - persongalleri
-
Der Untergang - Ordforklaringer
-
Der Untergang - Historisk kontekst
-
Berlin in July 1945 (HD 1080p color footage)
-
Bruno Ganz on playing Hitler
-
Det Tredie Rige Fællesskab og Forbrydelse; sider: 140-141, 224-225, 227-228
Peter Frederiksen
-
Foghstale.pdf
-
Danmark under anden verdenskrig.pptx
-
Anden verdenskrig afslutning og opsummering [Gemt automatisk].pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kold Krig og Vietnamkrigen (EKS)
Forløbet gennemgår perioden Den Kolde Krig, fra 1945-1991.
De nye globale magtstrukturer og organisationer der vokser frem efter 2. verdenskrigs afslutning. Hvilken betydning har dette for samtiden og eftertiden?
Vi beskæftiger os med Vietnamkrigen, som eksempel på stedfortræderkrig og ser i den forbindelse filmen Platoon fra 1986.
2. verdenskrig er slut
Bipolær verdensorden – to supermagter
-De gamle stormagter har mistet magt
Afkolonisering
-Ideologi og moral
-FN bestemmer
-Svækkede kolonimagter
Grækenland som begyndelsen
-Hvem skal styre landet og hvem støtter hvem? – England ud, USA ind
Berlinmuren og DDR
- Berlins rolle som skueplads og "udstillingsvindue" for magtforholdet
- At spærre sin egen befolkning inde
- Gorbatjov, perestrojka og glasnost
- Hvorfor går Sovjetunionen i opløsning? Årsagsforklaringer
Atomkapløb
- Oprustning
- Nedrustningsaftaler
- Terrorbalancen
Inddæmningspolitik
- Truman-doktrinen
Vietnam er proxy-krig mellem USA og USSR
-Platoon, erindringshistorie og historiebevidsthed?
Afghanistan – USSR’s Vietnam - Baggrunden for Taliban?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jalta-konferencen som spil - optakten.docx
-
Vores Verdenshistorie 3 - Peter Frederiksen; sider: 126-144, 146-153, 158-161, 189-192, 194-200, 204-207, 213-215, 223-230
-
udbruddet af den kolde krig s 15-22.pdf
-
Kold Krig - begyndelsen, Jalta og Potsdam.pptx
-
Hvordan er jeg faglig i historie - En værktøjskasse til elever.docx
-
How the Truman Doctrine Established the Cold War
-
Kold Krig i Asien - Koreakrigen.pptx
-
Jutlandia
-
71- Into the Fire Trailer [HD]
-
Jim Henson vs Stan Lee. Epic Rap Battles of History
-
These guys inspired #akira #anime #bosozoku
-
The Cold War in Asia: Crash Course US History #38
-
Vietnamkrigen 2024.pptx
-
Paul Hardcastle - 19 (Official Music Video)
-
-
Arbejdsspørgsmål til filmen Platoon.docx
-
Film, historiebevidsthed og kollektiv erindring (Peter Brunbech)
-
Calley om My Lai-massakren.pdf
-
Meadlo om My Lai-massakren.pdf
-
Lydighed og Vietnamkrigen.pdf
-
Våbenkapløbet - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
A Time-Lapse Map of Every Nuclear Explosion Since 1945 - by Isao Hashimoto
-
Atomvåben og rumkapløb.pptx
-
I atomkrigens skygge: Danmark: Atomvåben under den kolde krig - Forsvarshistorien
-
Hvis krigen kommer stor.pdf
-
Nukemap
-
Tema 5: Kold krig - 2. halvleg
-
Tema 4: Nej til atomkraft
-
The Nuclear Apocalypse Scene Terminator 2 1991 HD
-
Atomic Bombings Opening Scene | Fallout 2024
-
Lucy MacLean introduces herself (Fallout 2024)
-
Chernobyl Episode 4 Scene | HBO | Graphite Clearing
-
Tjernobyl - Sådan ser der ud i dag
-
Besøger Danmarks hemmelige atombunker
-
Besøger underjordisk atomfort
-
FNs verdenserklæring om menneskerettigheder
-
Women in 1950s, 60s and 70s Afghanistan
-
Berlinmurens fald - 12. november 1989
-
Den kolde krigs afslutning.pptx
-
Det røde årti (foreløbig).pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
FF6 Victoriatiden (IKKE EKSAMEN)
Opgives ikke til eksamen
Fællesfagligt forløb med Engelsk, hvor vi har arbejdet med Victoriatiden i England.
Her trak vi på mange af de emner og oplysninger vi har gennemgået med Imperialisme og Industrialisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Antikken i Grækenland (EKS)
Det antikke Grækenland
(Vi beskæftiger os ikke med Romerriget)
Hvilken betydning har perioden haft for senere perioder, i f.eks. renæssancen og frem til i dag?
Bystater, kolonisering, økonomi, religion og samfundsstruktur
Hvordan bruger og performer vi antikken og dens idealer i dag?
Demokrati-kritik i antikken
Hæren og flådens betydning for det Athenske demokrati
Den Peleponnesiske krig mellem Sparta og Athen
Perserkrigene
Vi ser i den forbindelse filmen 300 og tager den under grundig behandling. Analyse af historiske spillefilm
Clash of Civilisations
Filmen som allegori for Vesten mod Østen?
Faglige mål ifølge lærerplan
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof ifølge lærerplan:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne ̶
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer ̶
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering ̶
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Globalisering og krigen mod Terror (EKS)
Hvad er globalisering og hvordan har den udviklet sig?
Vi gennemgår globaliseringsbølgerne og diskuterer om vi befinder os i en ny bølge?
Outsourcing, udveksling af penge, varer, arbejdskraft, kultur, medier, etc.
Amerikanisering
Konsekvenser for udviklingslande og den globale økonomi - er globalisering en gevinst eller ej?
Modstanden mod Globalisering og Krigen mod Terror
Definitioner på terror - terrorisme eller frihedskamp?
Al-Qaeda og Osama bin Laden
Angrebet på World Trade Center 11/9-2001
Irak krigen og Krigen i Afghanistan
Danmarks aktivistiske udenrigspolitik siden borgerkrigen i ex-Jugoslavien
Vi ser filmen Armadillo og fokuserer på Dokumentarfilms analyse i Historie
Krigsforbrydelser?
Krigens formål og konsekvenser - for Danmark og for soldaterne og for Afghanistan
Vi inddrager begreberne Idealisme og Realisme, til at forsøge at forklare bevæggrunde og udlægninger af konflikterne
Kernestof ifølge lærerplan:
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- globalisering
Faglige mål ifølge lærerplan:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682884028",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682884028",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682884028"
}