Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Cecilie Mayer, Maja Hornstrup Jakobsen
|
Hold
|
2022ab id/1 (1ab id/1, 2ab id/1, 3ab id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate (EKS)
Forløbet er undervist af en anden lærer i grundforløbet
Forløbslængde: 6-8 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: Afleveringssamarbejde, spilbarhed, bredde/dybde.
Tekniske elementer:
• grundlæggende kasteteknikker: forhånd (med og uden lunge), baghånd (med og uden lunge), hammerkast. Alle med og uden opdækning
• grundlæggende gribeteknikker (pandekagegrebet, høj- og lav pincetgreb)
• afleveringer i løb (disc foran den løbende)
• cut-løb
• pivotering
• opdækning (optimal positionering)
Taktiske elementer:
• løbemønstre, spilbarhed, cut og løbe sig fri, spille i hullerne, bredde/dybde
• stacking
• effektivt og sikkert opspil, ro, overblik
• personligt forsvar og opdækning
• kommunikation (verbal og non-verbal)
Sociale elementer:
• fair play, Spirit of the Game
• dømme selv
Regel-gennemgang
• Video af semiprofessionel kamp
Spil på små og store baner
• Små baner (3-4 spillere)
• Stor bane (7 spillere)
• Både mix og kønsdifferentierede kampe
Materiale/kernestof:
• YuBio: s. 619-646
• Materiale fra Dansk Frisbee Sports Union (dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/) https://dfsu.dk/oevelsesbank/oevelser/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball (EKS)
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder indenfor færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Forløbets formål er at give eleverne et kendskab til spillet pickleball og pickleballs historie. Vi har i undervisningen fokus på at spille double
Beskrivelse
Overordnede krav: at kunne styre forhånd og baghånd, og forstå spillets taktiske dimension (placering på banen, tælle point).
Tekniske elementer:
- Greb, gennemsving, benarbejde
- Dink
- Forhånd/baghånd
- Flugtning
- Serv
- Boldkontrol: kryds, lige, dybt i banen
Taktiske elementer:
- At forstå double-bounce
- At forstå vigtigheden af at spille i ”the kitchen”
Sociale elementer:
- fair play (dømme på egen banehalvdel)
Selv spillet
- Spil på halv bane og hel bane
- Kamp: double
Materiale/kernestof
- Pickleball kompendium (2022, CM)
- Introduktionsvideo om pickeball - Pickleball Rules | The Definitive Beginner's Resource to How to Play Pickleball - YouTube
- Instruktionsvideo om pointsystemet: https://www.youtube.com/watch?v=RoheCHp6IDw
- Instruktionsvideo om serv - Pickleball Serve-Legal and Effective - YouTube
- Instruktionsvideo om ”third drop shot” - Master the Third Shot Drop - Pickleball 411 (pickleballchannel.com)
- Instruktionsvideo om flugtning (volley) - Top 3 Tips For Strong Pickleball Volleys - YouTube
- Instruktionsvideo om ”No Man’s Land” - Pickleball Drill | No Man's Land Drill - YouTube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning (EKS)
Faglige mål:
• At forstå sammenhæng mellem musik og bevægelse
• At kunne lave en rytmisk opvarmning
• At opnå indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder samt at få kropsbevidsthed
• At opnå bevægelsesglæde og udfolde sin kreativitet
Beskrivelse
Formålet med forløbet opvarmning er, at I bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. I skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Hvad skal jeg kunne?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på første taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på cirka 15 til 20 minutter
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flag football
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: beherske bolden (kaste og gribe) og spilforståelse
Tekniske elementer:
- Greb på bolden
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt
•
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse
Taktiske elementer:
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Forstå spillets regler samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook
Sociale elementer:
- Sammenspil
- Kommunikation
Der er spillet på små og store baner.
Materiale/kernestof:
- Yubio (2022): s.685-707
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Latinamerikansk danseforløb
Faglige mål:
Formålet er at eleven både skal kunne tilegne sig dansetekniske færdigheder kropsligt med hofte, arme, kropsholdning og benbrug samt forståelse af rytme-, takter og musik. Herunder og udføre basisvariationer indenfor almindelig salsa. Desuden også udføre figurer indenfor cubansk salsa i rundkreds (Rueda De Casino).
De skal også kunne sammensætte variationer og figurer efter eget ønske i et frit danseflow.
Herunder forventes det at eleven kan være caller i en Rueda de casino samt at eleven kan vise hvordan han/hun både anvender korrekt håndgreb i et lead af en partner.
Centrale elementer og færdigheder:
Dansevariationer (min. 5 ) og finde flow i disse
Grund elementer (hoftearbejde, arme, føring, håndfatning, calling) er desuden centrale
herunder kan eleven:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow.
- Følge takten 1-2-3-pause
- Træde på forfod, bruge hofter og ben/knæ, bruge sine roterende latinarme, have overskud til at kigge frem
- Koordinere med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
- Kunne style figurerer (min. 5) variationer i et danseflow
Caller
• Eleven skal kunne følge en callers kommandoer
• Kunne fungere selv som caller
- Herunder ligger at calleren altid giver sin kommando i god tid (inden det 8. taktslag)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton (EKS)
Dette forløb er undervist af en anden lærer.
Formål:
Ved forløbets slutning skal eleverne kunne udføre de mest basale bevægelser og slag (clear, drop, lop, lav baghånd, netspil, serv) og kende basal teori bag disse. Få kendskab til regler og point-tælling i single og double.
Formålet er desuden at se på idrættens organisering i DK med udgangspunkt i Dansk Badminton forbund og anden forening
Fokuspunkter:
Hvad går badminton ud på?
Jeg bliver bedre, når jeg øver mig.
Slagteknikker – serv, clear, drop, netdrop (i nævnte rækkefølge)
Bevægelsesforståelse gennem arbejde og fejlretning af egne færdigheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af mindst otte ugers varighed. Eleverne har selv kunne vælge deres fokus på enten kondition eller styrketræning.
Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
Koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
Demonstrere korrekt brug af faglige termer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hiphop (EKS)
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter.
Faglige mål:
• At forstå sammenhæng mellem musik og bevægelse
• At kunne lave en rytmisk opvarmning
• At opnå indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder samt at få kropsbevidsthed
• At opnå bevægelsesglæde og udfolde sin kreativitet
Beskrivelse
Formålet med forløbet hiphop er, at I skal kunne tilegne jer at lave en koreografi. I forløbet skal I tillære jer nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance.
Hvad skal jeg kunne?
• Kropsbeherskelse
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
• Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
• Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls Freestyle og kreativitet, herunder: - Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
• Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Produktkrav: At I laver jeres hiphop-koreografi i eksamensgrupperne.
Materiale: Yu-bio (2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Floorball (EKS)
Forløbslængde: 6-8 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: beherske bolden, afleveringssamarbejde, spilforståelse
Tekniske elementer:
• Greb
• Afleveringsskud: trækskud, håndledsskud
• Drible (boldkontrol)
Taktiske elementer:
• Forstå spillets regler
• Spilbarhed
• Bruge banens bredde/dybde
• Overtal/undertal
Sociale elementer:
• Sammenspil
• Kommunikation
Der er spillet på små og store baner samt mindre hold
Materiale/kernestof:
• Yubio (2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetion og forberedelse til eksamen
Repetition og forberedelse til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682886935",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682886935",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682886935"
}