Holdet 2022 MA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Jesper Thrane
Hold 2022 MA/j (1j MA, 2j MA, 3j MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0
Titel 2 Grundforløb
Titel 3 Ligninger og algebra
Titel 4 Funktioner 1
Titel 5 Funktioner 2
Titel 6 Funktioner 3 - Polynomier
Titel 7 Vektorer 2D
Titel 8 Differentialregning
Titel 9 Integralregning
Titel 10 Vektorfunktioner
Titel 11 Differentialligninger
Titel 12 Funktioner af to variable
Titel 13 Normalfordelingen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0

I undervisningen er indgået
1. Lærerens besvarelser af de skriftlige opgaver, og de ligger uploadet under dokumenter i Lectio
2. Cheatsheet - fælles opsamling på de opgaver hvor CAS er tilladt
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundforløb

Eleverne arbejder med funktionsbegrebet; herunder begreberne funktionsværdi, variable, konstanter og graf for funktion.

Som et værktøj genopfriskes principperne for løsning af førstegradsligninger i forløbet.

Der arbejdes i særlig grad med lineære funktioner og lineære modeller. Eleverne trænes i at opstille, analysere og foretage beregninger med lineære modeller. Desuden diskuteres betydningen af a og b - både grafisk og i forhold til modellen. Eleverne arbejder med to-punktsformlen og lineær regression som to metoder til at bestemme en lineær sammenhæng. Desuden introduceres proportionalitetsbegrebet.

Som en første introduktion til den mere metodisk teoretiske del af faget bevises to-punktsformlen.

Eleverne får lejlighed til at genopfriske basal procentregning og herunder procentvis vækst. Desuden indføres indekstal, og eleverne trænes i at regne frem og tilbage mellem hhv. pristabeller og indekstabeller.

Vi introducerer deskriptorerne median, nedre-/øvre kvartil og middeltal for både ugrupperede og grupperede data. Der arbejdes desuden med grafiske repræsentationer i form af punktdiagram, historgram, sumkurve og boksplot.

Forløbet starter med etablering af begrebsforståelse, hvor der kun arbejdes på papir, og hvor der er fokus på fortolkning af deskriptorerne og sammenligning af forskellige datasæt. I forløbets anden halvdel arbejdes med Maples funktioner til beskrivende statistik, og der bliver således lejlighed til at styrke CAS-kompetencen hos eleverne. Eleverne skal i den forbindelse for første gang aflevere en opgave, der er udfærdiget i Maple.
Indhold
Omfang Estimeret: 39,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Funktioner 1

Procentregning, rentesregning, Annuitetslån, ÅOP
Forskellige repræsentationer af funktioner. Graf, forskrift, navn, tabel
Modeller i matematik – specielt vækstmodeller.
Eksponentiel vækst, grafernes forløb,
Bevis for topunktsformlen for a
Potenssammenhænge, grafernes forløb
Topunktsformlen for a.
Ligefrem- og omvendt proportionalitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Funktioner 2

Definitions- og værdimængde. Funktioners egenskaber. Voksende, aftagende, monotone
Maksimum/minimum. Asymptoter.
Sammensatte funktioner. Omvendte/inverse funktioner.
Gaffelfunktioner

Eksponentiel vækst, bevis for fordoblings- og halveringskonstant.
Enkeltlogaritmisk koordinatsystem.

Potenssammenhænge. Dobbeltlogaritmisk koordinatsystem.
Egenskaber ved potensfunktioner – relativ/relativ vækst.
Logaritmefunktioner og nogle af deres egenskaber.

Basal Maple-teknik som graftegning, regression og ligningsløsning. Residualer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Funktioner 3 - Polynomier

Andengradspolynomier og deres grafer. Betydningen af a, b, c og d for grafens forløb.
De tre forskellige måder at skrive et andengradspolynomium op på.
ax^2+bx+c,
a(x-h)^2+k og
a(x-r1)(x-r2)
Toppunktsformlen, rødder og nulpunkter samt faktorisering
Nulreglen
n-tegradspolynomer og forløbet af deres grafer.
Trigonometriske funktioner, enhedscirklen, radianer, periodiske funktioner
Konstanternes betydning i f(x)=Asin(Bx+C)+D
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Integralregning

Stamfunktion
Bestemt- og ubestemt integral
Arealberegning under og mellem grafer
Volumenberegning
Kurvelængde
Integration ved substitution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Vektorfunktioner

Vektorfunktioner og banekurver
Koordinatfunktioner
Skæringer med akserne og dobbeltpunkter
Hastighed og acceleration
Tangenter
Vektorfunktioner for cirkler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 23-08-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Differentialligninger

Opstilling af differentialligninger
Linjeelementer og kvalitativ analyse af differentialligninger
Eksakt løsning af lineære første ordens differentialligninger samt anvendelser.
Numerisk løsning af differentialligninger
Den logistiske differentialligning
Separable differentialligninger og separation af de variable
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Funktioner af to variable

Det retvinklede 3 dimensionale koordinatsystem
Forskrifter for funktioner af 2 variable og deres grafer
snitfunktion og snitkurve, niveaukurve og højdekurve
differentiation (den retningsafledte, de partielt afledte, gradienten & regneregler)
ekstrema, stationære punkter samt arten af stationære punkter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Normalfordelingen

Normalfordelingen bygger videre på det vi ved om binomialfordelingen og stokastiske variable.

Vi ser på et intuitivt grundlag for normalfordelingen med random walk i én dimension.

Centrale begreber er sandsynligheds/tæthedsfunktion og fordelingsfunktion.

Sandsynlighed forstået som areal under grafen for tæthedsfunktionen.

Fordelingsfunktionen som summerede sandsynligheder.

En en konkret normalfordeling er entydigt defineret ud fra middelværdi og spredning. Hvor det er helt fast hvor meget sandsynlighed der ligger inden for et givet antal spredninger fra middelværdien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer