Holdet 2022 MU/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Simon Bredal Juul
Hold 2022 MU/n (1n MU, 2n MU, 3n MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler til terminsprøven og eksamen
Titel 2 Introduktion og klassisk musik
Titel 3 Grundlæggende musikteori
Titel 4 Protestsange (FF1)
Titel 5 Sammenspil til forårskoncert
Titel 6 Repetition, sangskriverworkshop og koncerter
Titel 7 Funktionsharmonik og julekor m.m.
Titel 8 Pop/rock arrangement m.m.
Titel 9 Forårskoncert, årsprøve og studietur (FF5)
Titel 10 Rockforløb, efterårskoncert og M2
Titel 11 M1 og julekor
Titel 12 Klassisk forløb
Titel 13 Termminsprøve og forårskoncert

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler til terminsprøven og eksamen

"Bastarden" og "Nøgle til musikken" som e-bog.
https://bastarden.praxis.dk/10000
https://noegletilmusikken.systime.dk/

Eget materiale, dvs. bøger, gamle afleveringer, noter, vejledningsdokumenter, mine eksempelbesvarelser m.m., som du har liggende på din computer.

Eksempelbesvarelser anvendt i undervisningen som opsamling på terminsprøven med "Ingenting jeg hellere vil" kaldet "Eksempel 1", "Eksempel 2", "Eksempel 3" og "Eksempel 4".

Evt. udvalgte sider fra diverse hjemmesider skal være downloadet på forhånd, så de kun tilgås offline (f.eks. musikipedia.dk, tartelet.dk, jakobmjensen.dk, thomashammer.dk)

Netprøver til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i.
https://www.netproever.dk/

Lectio til at aflevere på forsiden.
www.lectio.dk

Generelt:
- offline musik er tilladt
- det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail/messenger/dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme)
- husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder
- det er ikke tilladt "at google" under prøven
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion og klassisk musik

Vi har lavet et oversigtsforløb over den klassiske musikhistorie og ellers arbejdet teoretisk med grundlæggende musikteori. I den praktiske del af faget har vi øvet til julekoncert med alle de andre musik-studieretningsklasser, hvor vi bl.a. har sunget Händels samt gennemført en mindre julekoncert i klassen med følgende julesammenspilsnumre.

Gruppe 1: Tidsrejsen fra Tidsrejsen   
Gruppe 2: Drømte mig en lille drøm fra Absalons hemmelighed
Gruppe 3: Guld jul med Gulddreng
Gruppe 4: Pagten fra Pagten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grundlæggende musikteori

Vi har arbejdet videre med grundlæggende musikteori som intervaller, treklange og simpel melodianalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Protestsange (FF1)

Vi har i dette tværfaglige forløb med samfundsfag arbejdet med protestsange bl.a. med udgangspunkt i "Rockmusik i tid og rum".

Derudover har vi besøgt organisten i Vor Frelser kirke og hørt Fantasymphony i DR Koncerthuset med musik fra bl.a. Ringenes Herre, Game of Thrones, Hobbitten, Elden Ring, The Witcher, Skyrim, League of Legends og spritnye og aktuelle serietitler.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sammenspil til forårskoncert

Vi har i årets sidste forløb fokuseret på sammenspil til skolens forårskoncert med alle de andre musik-studieretningklasser, hvor klassen har spillet:
-Skal vi tage til månen (Undertekst)
-Kiss of Life (Sade) / Woman (Doja Cat)
-Drunk In The Morning (Lukas Graham)
-Gå en tur (Barbara Moleko)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition, sangskriverworkshop og koncerter

Vi har, med afsæt i årsprøven i 1. g, repeteret musikteori. I den praktiske del af faget haft sangskriverworkshop og karrierelæring med Tue West, hvilket vi har brugt som afsæt for en offentlig koncert på Christianshavns Torv til "Torvedag". Derudover har vi øvet til efterårskoncerten, hvor klassen har spillet.
-Pyramids (Frank Ocean)
-Nice guy (Lucas Graham)
-Beetlebum (Blur)
-Uden dig (Ukendt kunstner)

Klassen har desuden haft en tværfaglig workshop i Sundby Kirke med musik og engelsk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Funktionsharmonik og julekor m.m.

Vi har i den teoretiske del af faget fokuseret på harmonik - og især funktionsharmonik. I den praktiske del har vi bl.a. øvet julekor med alle de andre musikklaser, hvor vi har sunget Mozart Eve Verum og Michael Jacksons Earth Song.

Derudover har klassen hørt "Stemmer fra Ukraine" i Konservatoriets Koncertsal.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Pop/rock arrangement m.m.

Klassen har valgt pop/rock-arrangement som skriftlig disciplin, hvilket vi har fokuseret på i undervisningen med forskellige typer af opgaver i Primus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forårskoncert, årsprøve og studietur (FF5)

I forlængelse af korteknikkerne fra Bastarden har vi øvet op til skolens forårskoncert i tre store grupper for at kunne arbejde mere vokalt med sammenspilsnumrene:
-Linger: Cranberries
-MJ: Rock with you
-Angie Stone: Wish I didn't miss you

Derudover har klassen været i Berlin på studietur med musik og dansk, hvor vi fx har besøgt Hansa Studios og hørt om David Bowies og U2's indspilninger. Derudover hørte vi diverse koncerter fx på jazzcafeen B-flat samt ved Berliner Philharmonikerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Rockforløb, efterårskoncert og M2

I dette forløb har vi med afsæt i årsprøven fokuseret på de skriftlige pop/rock-discipliner til M2. Derudover har vi arbejdet med et rock-analyseemne med nedslag i forskellige årtier. Begrebet "rock" skal i denne sammenhæng forstås meget bredt.

Der har været gruppearbejde med mundtlige fremlæggelser for klassen i:
1960: My girl (The Temptations)
1970: Jamming (Bob Marley & The Wailers)
1980: Eye of the tiger (Survivor)
1980: Maneater (Daryl Hall & John Oates)
1990: Dont look back in anger (Oasis)
2000: Fix You (Coldplay)
2010: Billionaire (Bruno Mars og Travie MaCoy)

Ift. begreber og perioder har vi taget udgangspunkt i:
-Aare m-fl.: Rockmusik i tid og rum, Systime, 2003, hvor vi bl.a. har arbejdet med "tid & rum", "hook, break & gimmick", "form", "tonalitet og harmonik", "groove", "sound", "melodik og motiver".
-Nielsen, P. R.: Rebel og Remix, Systime, 2021, 3. udgave, nedslag til placering af analyser i kontekst.
-Derudover har der supplerende været brugt oversigtsdokumenter fra Thomas Hammers hjemmeside: https://thomashammer.dk/musikteori-1/

En stor del af klassen var desuden involveret i skolens 100 års fødselsdag, hvor mange bl.a. deltog i at spille Michael Jacksons Rock with you.

Derudover har klassen spillet til skolens efterårskoncert med numrene:
-Angel Zoo (Phlake)
-Big city (Minds) mashup med Kajs rap
-Jolene (Dolly)
-Blue Lights mashup m. Boulevard (Ukendt kunstner)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 M1 og julekor

I undervisnigen har vi bl.a. fokuseret på M1. Derudover har vi øvet julekor med de andre musikklaser, hvor vi har sunget Mozarts Ave Verum og et vokalarrangement af Thad Jones' A child is born.  

Klassen har desuden selv arrangeret og indstuderet henholdsvis White Winter af Fleet Foxes (drenge) og Undercover af Susanne Sundfør (piger) som er blever fremført til julekoncerten og skolens juleafslutning samt orienteringsaften.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Klassisk forløb

Vi har kort gennemgået hele den musikhistoriske udvikling indenfor den klassiske musik og derefter taget udgangspunkt i nedenstående eksempler fra renæssancen og barokken.

Renæssance:
Madrigalen Il est bel et bon (Pierre Passerau)
Moteten Sicut Cervus (Palestrina)

Barok:
De fire årstider, efteråret, 3.sats (Vivaldi)
Fuga i C-mol fra Das Wohltemperierte Klavier bind I (Bach)

I gennemgangen har vi lavet klassisk værkanalyse, men vi har også arbejdet praktisk ved at synge første del af madrigalen Il est bel et bon samt arbejdet med talekor ud fra digtet til Vivaldis efterårssats samt rytmen fra de forskellige ritornel og episoder.

Materiale: Vi har i den musikhistoriske gennemgang taget udgangspunkt i https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Klassisk_musikhistorie.html

Derudover har vi i analysen af Il est bel et bon og Bachs fuga i C-mol bl.a. benyttet siderne https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Il%20est%20bel%20et%20bon.html og
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Bach,%20fuga_i_c-mol_fra_WK_1.html

Derudover har der supplerende været brugt oversigtsdokumenter fra Thomas Hammers hjemmeside: https://thomashammer.dk/musikteori-1/

Som supplement har vi været til koncert i DR's koncertsal i 2. g, hvor vi hørte Carl Nielsens 2. symfoni: De Fire temperamenter og i Konservatoriets Koncertsal i 3. g, hvor vi hørte Carl Nielsens 4. symfoni: Det uudslukkelige, Aaron Coplands Quiet City samt et nyt værk af Albert Laubel, der studerer komposition på DKDM. Derudover har vi besøgt Vor Frelser Kirke i 1. g, hvor organisten bl.a. har spillet og fortalt om Bach og barokken.

Derudover har vi sunget Händels Messias til julekoncert i 1. g og Mozarts Ave Verum til julekoncert i 2. g.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Termminsprøve og forårskoncert

Vi har fokuseret på M1 og M2 i den teoretiske del af faget som optakt til terminsprøven. I den praktiske del af faget har vi arbejdet frem mod forårskoncerten med følgende numre:
-Smelter under månen (APHACA)
-Today (Smashing Pumpkins)
-Miles Apart (Liss)
-Under din sne (The Minds of 99)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer