Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/n - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Simon Bredal Juul
Hold
2022 MU/n (
1n MU
,
2n MU
,
3n MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tilladte hjælpemidler til terminsprøven og eksamen
Titel 2
Introduktion og klassisk musik
Titel 3
Grundlæggende musikteori
Titel 4
Protestsange (FF1)
Titel 5
Sammenspil til forårskoncert
Titel 6
Repetition, sangskriverworkshop og koncerter
Titel 7
Funktionsharmonik og julekor m.m.
Titel 8
Pop/rock arrangement m.m.
Titel 9
Forårskoncert, årsprøve og studietur (FF5)
Titel 10
Rockforløb, efterårskoncert og M2
Titel 11
M1 og julekor
Titel 12
Klassisk forløb
Titel 13
Termminsprøve og forårskoncert
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tilladte hjælpemidler til terminsprøven og eksamen
"Bastarden" og "Nøgle til musikken" som e-bog.
https://bastarden.praxis.dk/10000
https://noegletilmusikken.systime.dk/
Eget materiale, dvs. bøger, gamle afleveringer, noter, vejledningsdokumenter, mine eksempelbesvarelser m.m., som du har liggende på din computer.
Eksempelbesvarelser anvendt i undervisningen som opsamling på terminsprøven med "Ingenting jeg hellere vil" kaldet "Eksempel 1", "Eksempel 2", "Eksempel 3" og "Eksempel 4".
Evt. udvalgte sider fra diverse hjemmesider skal være downloadet på forhånd, så de kun tilgås offline (f.eks.
musikipedia.dk
,
tartelet.dk
,
jakobmjensen.dk
,
thomashammer.dk
)
Netprøver til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i.
https://www.netproever.dk/
Lectio til at aflevere på forsiden.
www.lectio.dk
Generelt:
- offline musik er tilladt
- det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail/messenger/dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme)
- husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder
- det er ikke tilladt "at google" under prøven
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Introduktion og klassisk musik
Vi har lavet et oversigtsforløb over den klassiske musikhistorie og ellers arbejdet teoretisk med grundlæggende musikteori. I den praktiske del af faget har vi øvet til julekoncert med alle de andre musik-studieretningsklasser, hvor vi bl.a. har sunget Händels samt gennemført en mindre julekoncert i klassen med følgende julesammenspilsnumre.
Gruppe 1: Tidsrejsen fra Tidsrejsen
Gruppe 2: Drømte mig en lille drøm fra Absalons hemmelighed
Gruppe 3: Guld jul med Gulddreng
Gruppe 4: Pagten fra Pagten
Indhold
Kernestof:
Tænk over en musiker/band, som du har lyttet meget til, der starter med det samme forbogstav som dig selv. I timerne skal vi bl.a. repetere og snakke om, hvad der venter forude med musik på A-niveau:-)
Til alle: Hvad er et interval, og hvordan kan en terts være stor og lille? Læs om intervaller på s. 13-14 i Nøgle til musikken (og læs s. 7-12 om nodesystemet, hvis du ikke nåede det sidst).
Kun for nogle: Orienter dig i kapitlet Rytmik i Nøgle til musikken på s. 72-81, hvis du ikke havde musik i grundforløbet, eller hvis du er usikker på nodeværdier, taktarter, bindebuer og punkteringer m.m.
Hvordan kan en terts være stor og lille? Læs eller genlæs om intervaller på s. 13-14 i Nøgle til musikken (og læs s. 7-12 om nodesystemet, hvis du ikke nåede det sidst).
Vi får et kort besøg af Karsten og skal derefter se på den klassiske musikhistorie i store træk.
Link til brug i timen
Alle grupper skal være klar til deres musikhistoriske fremlæggelse ud fra vores fælles PowerPoint (Link)
Tænk over gode og simple julenumre til sammenspil. Vi laver grupper og vælger numre i dag (vi øver først rigtig næste gang). Find evt. inspiration her: Sammenspilsnumre | Musikipedia eller her Julesammenspil.docx.
Øv på jeres julesammenspilsnumre (se nedenfor:-)
Øv på jeres julesammenspilsnumre:-) Julesammenspil.docx
Udfyld og medbring musikopgave 1, og øv på jeres julesammenspilsnumre.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Grundlæggende musikteori
Vi har arbejdet videre med grundlæggende musikteori som intervaller, treklange og simpel melodianalyse.
Indhold
Kernestof:
Godt nytår! Hvad er forholdet mellem en terts og en sekst? Læs om omvending af intervaller m.m. på s. 15-21 i Nøgle til musikken (det tager 10-15 min.)
OBS 1n: Efter denne time skal I følge jeres besøgselever til L40. Her skal de afrunde dagen.
Introduktion til musikopgave 2, skalagennemgang og blues-jam.
Hvad er forskellen på en dur-skala og en mol-skala? Læs om skalaer m.m. på s. 22-27 i Nøgle til musikken (det tager ca. 10 min.)
Til brug I timen: muddy waters-Train fare home blues
Læs s. 31 i Nøgle til musikken om blues-skalaer (og læs/genlæs evt. s. 22-27 fra sidst om dur og mol).
Til brug i timen: Intervaller og melodiøvelser.
Lav så vidt muligt musikopgave 2, så I kan stille eventuelle spørgsmål i timen.
I får musikopgave 1 tilbage, og så snakker vi om eventuelle spørgsmål til musikopgave 2.
Hvad er forskellen på dur og mol? Læs om akkorder i Nøgle til musikken på s. 33-35. Suppler evt. med tekst og øvelser fra Jakob Jensens hjemmeside her: Akkorder
Musikopgave 2 tilbage og introduktion til musikopgave 3.
Til brug i timen: intervalopslag og genkendelse dur mol dim aug
Genlæs s. 18 og 19 i Nøgle til musikken om "intervaller med fortegn" med fokus på forstørrede og formindskede intervaller og se på bemærkningerne til musikopgave 2 (under opgaver på Lectio).
Til brug i timen: genkendelse dur mol dim aug
Til brug i timen: genkendelse mol
Hvad er forskellen på harmonisk og melodisk mol? Læs lidt videre om skalaer i Nøgle til musikken på s. 28-32.
Vi arbejder med melodianalyse og begynder så småt på vores forløb om protestsange.
Til brug i timen: Analayse af Kringsatt av fiender.docx
Til brug i timen: genkendelse mol eller genkendelse alle dur mol skalaer.
Lav så vidt muligt musikopgave 3, så I kan stille eventuelle spørgsmål i timen.
Vi arbejder bl.a. med at skrive vores egen protestsang over melodien til Kringsatt av fiender.
Til brug i timen: Delt link til Protestsang
Vi har en lille opsummerende prøve, der samler op på den musikteori, vi har gennemgået på holdet indtil videre (kun Nøgle til musikken og en blyant må anvendes som hjælpemiddel).
Hvad kendetegner et hit? Læs om tid, rum, hook, break og gimmick i Rockmusik i tid og rum på s. 16-26, og tænk gerne over supplerende musikeksempler:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Protestsange (FF1)
Vi har i dette tværfaglige forløb med samfundsfag arbejdet med protestsange bl.a. med udgangspunkt i "Rockmusik i tid og rum".
Derudover har vi besøgt organisten i Vor Frelser kirke og hørt Fantasymphony i DR Koncerthuset med musik fra bl.a. Ringenes Herre, Game of Thrones, Hobbitten, Elden Ring, The Witcher, Skyrim, League of Legends og spritnye og aktuelle serietitler.
Indhold
Kernestof:
Hvordan er formen på et almindelig musiknummer typisk bygget op? Orienter dig i Rockmusik i tid og rum på s. 30-44, men fokuser på formleddene (s. 35-37) og standardformtyperne (s. 41).
Hvad er et groove? Orienter dig I Rockmusik i tid og rum på s. 82-100, så du kan svare på spørgsmålet med dine egne ord.
Pumped up kicks sammenspil.docx
Øv gerne et lille klaverstykke, hvis du vil prøve at spille det på et barok-orgel:-) Vi mødes foran Vor Frelser Kirke kl. 10.30.
Hvad betyder lyden for et musiknummers identitet, og hvad er en soundbox? Orienter dig i kapitlet Sound på s. 104-123 i Rockmusik i tid og rum med fokus på de sidste 6 sider (118-123) om soundbox, livelyd og soundscape.
Se på s. 134-139 i Rockmusik i tid og rum, så du kan forklare begreberne lineær og cyklisk melodik samt sekvensering. Skim desuden dette dokument om Syngestil og sangteknik.doc
Hvad kendetegner de forskellige tidsperioder indenfor politiske sange? Læs om tendenser i Den politiske sangs historie.pdf, så du kan svare på spørgsmålet.
Analyse i grupper og formative evalueringssamtaler.
Mangler du inspiration til nyere protestsange? Læs artiklen Pop som protest – fra The Beatles til Beyoncé.docx som Word-fil eller via dette link Pop som protest – fra The Beatles til Beyoncé (hvor der er links til diverse musikeksempler).
Velkommen til FF1:-)
FF1 - samfundskritiske sange om det senmoderne samfund
Sociologisk diskussion.pptx
Analyse/"sammenspil".
Medbring noder og artikler m.m. til analyse af jeres protestsange til FF1.
Analyse/"sammenspil" samt formative evalueringssamtaler med gruppe 1 og gruppe 2.
Medbring tekster og noder m.m. til analyse og "sammenspil" med protestsange til FF1.
Analyse/"sammenspil" samt formative evalueringssamtaler med gruppe 3 og gruppe 4.
Analyse/"sammenspil" samt formative evalueringssamtaler med gruppe 5 og gruppe 6.
Fantasymphony er tilbage i DR Koncerthuset med episk musik fra de største fantasy-film, serier og spil. Troldspejlet og DR Symfoniorkestret åbner porten til magiske universer som Ringenes Herre, Game of Thrones, Hobbitten, Elden Ring, The Witcher, Sk
Husk madpakke:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sammenspil til forårskoncert
Vi har i årets sidste forløb fokuseret på sammenspil til skolens forårskoncert med alle de andre musik-studieretningklasser, hvor klassen har spillet:
-Skal vi tage til månen (Undertekst)
-Kiss of Life (Sade) / Woman (Doja Cat)
-Drunk In The Morning (Lukas Graham)
-Gå en tur (Barbara Moleko)
Indhold
Kernestof:
Tænk over sammenspilsnumre til forårskoncerten. Find evt. inspiration her: Sammenspilsnumre | Musikipedia
Læs dette tilbud fra konservatoriestuderende
Lyt og øv på jeres sammenspilsnumre (se nedenfor) og skriv til mig, hvis I har ændret nummer, da jeg vil prøve at finde tekst og akkorder m.m.
Lyt og øv på jeres sammenspilsnumre:-)
Til brug i timen: syverakkord.html
Læs om firklange på s. 36-37 i Nøgle til musikken (og repeter gerne akkorder generelt på s. 33-35).
Læs om firklange på s. 36-37 i Nøgle til musikken eller på https://www.musikipedia.dk/akkorder#3, og se på minimum første linje til musikopgave 4 (gerne hele opgaven), så du kan stille eventuelle spørgsmål i timen. Vi arbejder med musikopgaven i time
Øv på jeres sammenspilsnumre, så I er klar til generalprøve i kantinen:-)
Vi evaluerer forårskoncerten og samler op på musikopgave 4.
Læs om udvidede akkorder i Nøgle til musikken på s. 38-42.
Husk at aflevere musikopgave 5 og medbring eventuelle spørgsmål i timen.
Musikhygge og tak for i år:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Repetition, sangskriverworkshop og koncerter
Vi har, med afsæt i årsprøven i 1. g, repeteret musikteori. I den praktiske del af faget haft sangskriverworkshop og karrierelæring med Tue West, hvilket vi har brugt som afsæt for en offentlig koncert på Christianshavns Torv til "Torvedag". Derudover har vi øvet til efterårskoncerten, hvor klassen har spillet.
-Pyramids (Frank Ocean)
-Nice guy (Lucas Graham)
-Beetlebum (Blur)
-Uden dig (Ukendt kunstner)
Klassen har desuden haft en tværfaglig workshop i Sundby Kirke med musik og engelsk.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage til musik. Vi starter med at snakke om året og synge lidt:-)
Vi skal bl.a. samle op på årsprøven i musik i nye studiegrupper og repetere akkorder.
Repeter afsnittet "Rytmik" i Nøgle til musikken med fokus på s. 75-80 om bl.a. rytmenotation, taktart, bindebue og punktering m.m.
Forberedelse til workshop i næste uge: Per Vers om musik og Koda
Repeter gerne siderne om treklange, firklange, udvidede akkorder og rytmik m.m. i Nøgle til musikken eller på denne: hjemmeside. I får en lille skriftlig opgave i studiegrupperne i dag.
Sammenspilsgrupper
Sammenspilsgrupper og lokale
Medbring optagelser/noter m.m. fra vores sangskriverworkshop med Tue West. Vi arbejder videre på jeres numre i dag:-)
Til brug i timen:
Hvad er en tonal kadence? Læs om harmonisk analyse på s. 43 og derefter om funktionsharmonisk analyse på s. 47-50 i Nøgle til musikken.
Øv på jeres sammenspilsnumre til Torvedagen.
Lyt og øv på jeres sammenspilsnumre. Vi øver i begge timer:-)
Lyt og øv på jeres sammenspilsnumre, så I kan det udenad. Vi bruger første halvdel af timen på at spille numrene igennem i grupperne, derefter holder vi fælles generalprøve i L22:-)
Introduktion til musikopgave 2 og udlevering af studierejsekontrakt.
Husk at medbringe og aflevere studierejsekontrakten (studierejsekontrakt 2023_24 .docx).
Se på musikopgave 2 og læs/genlæs fra s. 47-50 i Nøgle til musikken.
Til brug i timen: genkendelse paralleller i dur.html
Læs om den tonale kadence i mol, parallelakkorder og ufuldkommen dominant på s. 51-52 i Nøgle til musikken (du skal bruge det til musikopgave 3).
Husk at medbringe og aflevere studierejsekontrakten, hvis du endnu ikke har gjort det (studierejsekontrakt 2023_24 .docx).
Arbejd selv = øve sammenspil til efterårskoncerten (husk at rydde pænt op efter jer!).
Øv på jeres sammenspilsnumre. Vi har generalprøve til efterårskoncerten i kantinen i begge timer.
efterårskoncert okt23 - program (final).pdf
Opsamling på musikopgave 2 og 3 - og go' efterårsferie:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Funktionsharmonik og julekor m.m.
Vi har i den teoretiske del af faget fokuseret på harmonik - og især funktionsharmonik. I den praktiske del har vi bl.a. øvet julekor med alle de andre musikklaser, hvor vi har sunget Mozart Eve Verum og Michael Jacksons Earth Song.
Derudover har klassen hørt "Stemmer fra Ukraine" i Konservatoriets Koncertsal.
Indhold
Kernestof:
Mødetid kl. 10.00 i Konservatoriets Koncertsal.I skal selv finde derhen. Adressen er: Julius Thomsensgade 1, Frederiksberg (lige ved Forum st.). Maria (PJ) krydser jer af, da jeg desværre ikke kan komme.
Vi snakker om fredagens koncert, samler op på musikopgave 2 og musikopgave 3 og går derefter videre med funktionsharmonikken.
Til brug i timen:
Hvad er en bidominant og en vekseldominant? Find svaret ved at læse s. 53 og 54 i Nøgle til musikken (og repeter evt. de gennemgåede sider om funktionsharmonik fra s. 47-52).
Ekstraopgave til brug i timen: dominantforudhold.html
Repeter de gennemgåede sider om funktionsharmonik på s. 47-52 i Nøgle til musikken. Vi skal bruge det til musikopgave 4, som vi arbejder med i timen.
Lyt til Hit the road Jack!. Vi laver et mini-rotationsforløb med nummeret i timen:-)
Gennemgang af musikopgave 4.
Læs om dominantkæder, dominantformer og dominantforudhold på s. 55-58 i Nøgle til musikken.
Introduktion til Halleluja og Earth Song, som vi skal synge i julekoret.
Musikopgave 5 skal senest afleveres til mig til julekor eller lægges i mit dueslag inden spisepausen (se under opgaver på Lectio).
Vi gennemgår musikopgave 5, og I får udleveret musikopgave 6.
Læs om subdominantformer, mol-subdominant, funktioner i mol og modulation på s. 58-61 i Nøgle til musikken.
Tænk over julesammenspilsnumre og instrument(er):-) Find bl.a. inspiration her: Sammenspilsnumre | Musikipedia
Vi samler op på musikopgave 5, snakker om musikprøven i næste uge og laver sammenspilsgrupper m.m.
Medbring Nøgle til musikken og noget at skrive med. I får en musikprøve (som bare er repetition samt evaluering).
Lyt og øv på jeres julesammenspilsnumre (se nedenfor:-)
Sammenspilsgrupper/lokaler
Se på musikopgave 6 og stil eventuelle spørgsmål i starten af timen (og øv på jeres julesammenspilsnummer).
Lyt og øv på jeres sammenspilsnumre. Vi spiller koncert for hinanden i 4. modul:-)
Medbring musikopgave 6 (og stil evt. spørgsmål i starten af timen).
Gennemgang af musikopgave 6 og go' jul:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Pop/rock arrangement m.m.
Klassen har valgt pop/rock-arrangement som skriftlig disciplin, hvilket vi har fokuseret på i undervisningen med forskellige typer af opgaver i Primus.
Indhold
Kernestof:
Godt nytår!:-) Vi mødes kl. 12.00 i forhallen til DR Koncertsalen (koncerten starter kl. 12.30 og varer ca. én time).
Til brug i timen:
Tænk over tre inspirerende pointer, som du har taget med dig fra koncerten i går!
Temaet for vores søjledag er karrierelæring i musikfaget:
Læs i Bastarden fra s. 1-5 om poprock-arrangement generelt og mere specifikt flydekor. Prøv desuden at huske de opsummerende regler i de firkantede bokse på s. 3 og 5.
NB. Medbring opladt computer med primus installeret (Installation af PriMus.docx )!
Til brug i timen: Kold tid.pri
Vi arbejder med musikopgave 7 - flydekor.
Find hjælp til M1 her: thomashammer.dk
Læs om subdominantformer, funktioner i mol, modulation, kvintfald og skuffende opløsning på s. 58-62 i Nøgle til musikken.
Se på musikopgave 7 med flydekor, så du kan stille eventuelle spørgsmål i timen.
Musikopgave 7 tilbage og arbejde med musikopgave 8.
PP om funktionsharmonik.pdf
Læs vejledningen og hent/installer den særlige font til M1 her (så vidt muligt inden timen): Funktionsfont til Musikteori 1 - Musik - STX | Emu.dk
Se på musikopgave 8, som skal afleveres senest i aften, så du kan stille eventuelle spørgsmål i timen.
Minisammenspil med flydekor.
Læs i Bastarden om flydekor med lifts, og tænk over sammenspilsnumre med simple akkordrundgange, så der nemt kan laves flydekor. Find bl.a. inspiration her: Sammenspilsnumre | Musikipedia. Vi øver flydekor i praksis med trommer og bas m.m.
Orienter dig på denne hjemmeside: http://thomashammer.dk/musikteori-1/ Se desuden specifikt på dokumentet "Begreber til melodianalyse". Vi skal bruge det til at arbejde videre på den seneste musikopgave (M1).
Husk cykel, så I kan komme hurtigt hen til Kulturhuset Islands Brygge (Islands Brygge 18, 2300 København), hvor vi mødes kl. 12.50 (koncerten starter kl. 13.00).
Orienter dig (igen) på denne hjemmeside: http://thomashammer.dk/musikteori-1/ Se denne gang specifikt på dokumentet "Grooveanalyse". Vi skal bruge det til at arbejde videre på M1-opgaven.
Melodirytmefordobling på Tears In Heaven.pri
Læs om melodirytmefordobling i Bastarden på s. 7-9 (og genlæs desuden gerne om flydekor med lifts på s. 6).
Læs/genlæs om melodirytmefordobling i Bastarden på s. 7-9 (og husk den fysiske bog!).
Stil evt. spørgsmål til musikopgaven om melodirytmefordobling (som skal afleveres i dag). I timen samler vi bl.a. op på M1-opgaven.
Sammenspilsgrupper
Tænk over (forholdsvis simple) sammenspilsnumre til forårskoncerten, som fungerer godt til en stor gruppe med flere akkordinstrumenter og kor m.m. Find fx inspiration her: https://www.musikipedia.dk/sammenspilsnumre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forårskoncert, årsprøve og studietur (FF5)
I forlængelse af korteknikkerne fra Bastarden har vi øvet op til skolens forårskoncert i tre store grupper for at kunne arbejde mere vokalt med sammenspilsnumrene:
-Linger: Cranberries
-MJ: Rock with you
-Angie Stone: Wish I didn't miss you
Derudover har klassen været i Berlin på studietur med musik og dansk, hvor vi fx har besøgt Hansa Studios og hørt om David Bowies og U2's indspilninger. Derudover hørte vi diverse koncerter fx på jazzcafeen B-flat samt ved Berliner Philharmonikerne.
Indhold
Kernestof:
Tænk over musiknumre, der på en eller anden måde forholder sig til Berlin. Vi snakker om programmet for studieturen og starter op på det tilhørende FF5-forløb.
Forårskoncert 2024 2n .docx
Lyt og øv på jeres sammenspilsnumre (se nedenfor). Vi spiller i begge timer!
Vi arbejder videre med jeres musikanalyse og problemformulering ifm. FF5. Alle grupper skal i timen udfylde dette dokument: FF5 i 2n
Upload jeres videoer fra Berlin i denne mappe inden timerne: FF5-videoer (og se evt. krav og råd her FF5 2n Berlin 2024.docx samt en oversigt over Problemformulering m.m.).
Lyt og øv på jeres sammenspilsnumre (se nedenfor).
Lyt og øv på jeres sammenspilsnumre. Vi holder lydprøve/generalprøve i kantinen. I skal spille ca. kl. 17.50 i denne rækkefølge:
Introduktion til årets sidste musikopgave med bas m.m. (som forberedelse til årsprøven).
Læs s. 31-33 i Bastarden om Groove med fokus på grundrytme og gennemgangsbas (og husk bogen!). Læs desuden om korsvar på s. 17-19 (og repeter gerne siderne om flydekor, lifts og melodirytmefordobling).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Rockforløb, efterårskoncert og M2
I dette forløb har vi med afsæt i årsprøven fokuseret på de skriftlige pop/rock-discipliner til M2. Derudover har vi arbejdet med et rock-analyseemne med nedslag i forskellige årtier. Begrebet "rock" skal i denne sammenhæng forstås meget bredt.
Der har været gruppearbejde med mundtlige fremlæggelser for klassen i:
1960: My girl (The Temptations)
1970: Jamming (Bob Marley & The Wailers)
1980: Eye of the tiger (Survivor)
1980: Maneater (Daryl Hall & John Oates)
1990: Dont look back in anger (Oasis)
2000: Fix You (Coldplay)
2010: Billionaire (Bruno Mars og Travie MaCoy)
Ift. begreber og perioder har vi taget udgangspunkt i:
-Aare m-fl.: Rockmusik i tid og rum, Systime, 2003, hvor vi bl.a. har arbejdet med "tid & rum", "hook, break & gimmick", "form", "tonalitet og harmonik", "groove", "sound", "melodik og motiver".
-Nielsen, P. R.: Rebel og Remix, Systime, 2021, 3. udgave, nedslag til placering af analyser i kontekst.
-Derudover har der supplerende været brugt oversigtsdokumenter fra Thomas Hammers hjemmeside:
https://thomashammer.dk/musikteori-1/
En stor del af klassen var desuden involveret i skolens 100 års fødselsdag, hvor mange bl.a. deltog i at spille Michael Jacksons Rock with you.
Derudover har klassen spillet til skolens efterårskoncert med numrene:
-Angel Zoo (Phlake)
-Big city (Minds) mashup med Kajs rap
-Jolene (Dolly)
-Blue Lights mashup m. Boulevard (Ukendt kunstner)
Indhold
Kernestof:
Velkommen til musik i 3. g! Vi starter med at snakke om året og synge en sang eller to:-)
Eleveksempel M2.pdf
Repeter afsnittene i Bastarden om flydekor på s. 3-7, melodirytmefordobling på s. 8-10 og korsvar på s. 17-19 (og lyt til eksemplerne via e-bogen).
Studietur
Rock With You-sammenspilsgruppen (Ida-Louise, Camille, Aina, Frida, Josefine, Elias, Leon, Jonathan og Carla) skal øve på nummeret derhjemme. I får tid til at opfriske nummeret I musiktimen, så I er helt klar næste fredag, hvor I skal spille i interv
Læs og lyt i Bastarden om grundrytme og gennemgangsbas på side 33-35 (og repeter evt. afsnittene fra i fredags i Bastarden om flydekor på s. 2-6, melodirytmefordobling på s. 7-9 og korsvar på s. 16-18).
Udfyld dette dokument for at få 399,50 kr. tilbage for studieturen: Studietur
Det er CG.pdf
Rock With You-sammenspilsgruppen (Ida-Louise, Camille, Aina, Frida, Josefine, Elias, Leon, Jonathan og Carla) skal øve på nummeret derhjemme. Vi slutter af med en generalprøve i musiktimen, så I er helt klar på fredag, hvor I skal spille i intervalle
Ekstraopgaver:
Repeter de gennemgåede sider i Bastarden om flydekor, melodirytmefordobling, korsvar og grundrytme samt gennemgangsbas - og lyt til eksemplerne via e-bogen!
Husk desuden høretelefoner og Bastarden.
Bastarden
Se på din M1-opgave fra årsprøven samt mine kommentarer og markeringer, så du kan stille eventuelle spørgsmål i timen, hvor vi gennemgår den.
Grupper og rocknumre.docx
Tænk over hvilket årti og kunstner/nummer, som du kunne tænker dig at arbejde med. Vi starter på et længere rockforløb i dag.
Læs og lyt i Bastarden om kromatisk gennemgangsbas, dobbeltbevægelse samt gennemgang og udvidelsestoner på s. 36-38 (det skal bruges til den næste musikopgave).
Tænk over sammenspilsnumre til efterårskoncerten. Find evt. inspiration her: Sammenspilsnumre | Musikipedia
Læs og lyt i Bastarden på s. 41-45 om fire typer grooves og totaktsgrooves. Se desuden på mine kommentarer til jeres genaflevering af årsprøven og stil evt. spørgsmål i timen.
Primus (og Maple) til PDF på Mac - fiktiv printer.pdf
Lyt og øv på jeres sammenspilsnumre til efterårskoncerten (se nedenfor)
Læs og lyt i Bastarden om groove og melodi på s. 45-50. Medbring desuden Rebel & Remix og tænk over jeres valg af nummer. I skal beslutte jer i dag og bl.a. finde noder.
Lyt, øv og find akkorder m.m. til jeres sammenspilsnumre til efterårskoncerten.
Se på mine kommentarer/markeringer til musikopgave 1. Vi samler op på opgaven i starten af timen og skynder os derefter ned på torvet for at høre lidt musik:-)
Medbring Rebel & Remix og Rockmusik i tid og rum og læs i sidstnævnte om den harmoniske trekant på s. 69. Se desuden på Thomas Hammers hjemmeside om harmonisk vurdering.I skal bruge det til jeres rockanalyser.
Lyt, øv og find akkorder m.m. til jeres sammenspilsnumre til efterårskoncerten INDEN TIMEN (så I kan bruge tiden på at spille).
Sammenspil
Læs og lyt i Bastarden om oplæg og deres placeringer på s. 51-53 og om slutninger på s. 58-60. Vi gennemgår det inden sammenspil, da I skal bruge det til den næste aflevering.
Øv på jeres sammenspilsnumre. I får et kvarter i grupperne. Derefter er der generalprøve i de store musiklokaler:-)
Alle skal være klar til generalprøve i kantinen:-)
Læs om treklangsmedstemmer i Bastarden på s. 19-27. I skal bruge det til den næste aflevering.
Delt dokument: Rockanalyse
Medbring Rebel & Remix og Rockmusik i tid og rum. I skal arbejde videre med jeres rockanalyser i grupper.
Til brug i timen: Dokumenter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
M1 og julekor
I undervisnigen har vi bl.a. fokuseret på M1. Derudover har vi øvet julekor med de andre musikklaser, hvor vi har sunget Mozarts Ave Verum og et vokalarrangement af Thad Jones' A child is born.
Klassen har desuden selv arrangeret og indstuderet henholdsvis White Winter af Fleet Foxes (drenge) og Undercover af Susanne Sundfør (piger) som er blever fremført til julekoncerten og skolens juleafslutning samt orienteringsaften.
Indhold
Kernestof:
Gruppe 1, 2 og 3 skal være klar til at fremlægge deres rockanalyser. Se grupperne her: Rockanalyse.
NB! Husk inden timen at uploade jeres noder på Lectio under dokumenter - 3n MU - Rockforløb, så jeg kan printe inden fremlæggelserne.
Gruppe 4, 5, 6 og 7 skal være klar til at fremlægge deres rockanalyser. Se grupperne her: Rockanalyse.
Læs og lyt om treklangsmedstemmer i Bastarden på s. 20-28 (NB! Det sidste afsnit om "Vippeakkorder og toneartsfremmede akkorder" er kun i e-bogen). I skal bruge det til den næste aflevering af I'm Outta Love.
Gruppe 4 skal fremlægge (og gruppe 1 kommenterer). Se mere her: Rockanalyse.
Tænk over numre til klassens drenge- og pigekor (og find gerne nodemateriale/melodi/akkorder/arrangement).
Lav treklangsmedstemmer færdige fra takt 13-17 i I'm Outta Love (se musikopgave 4), så vi kan gennemgå teknikken med treklangsmedstemmer sammen - og prøve at synge det i klassen:-)
Treklangsmedstemmer.docx
Koncert med Copenhagen Phil i Konservatoriets koncertsal. I skal være der kl. 12.30. Adressen er Julius Thomsens Gade 1, Frederiksberg. Koncerten slutter ca. kl. 14.30.
Læs i Bastarden om tekst på lange toner på s. 15-16 og om korsvar og vippeakkord m.m. på s. 26-30 (I skal bruge det til den næste skriftlige opgave).
Lyt til White Winter af Fleet Foxes (drenge) og Undercover af Susanne Sundfør (piger). Anthon, Elias, Camille, Frida og Wilma skal desuden tænke i korarrangement af vers og/eller omkvæd.
Karaktersamtaler i 3n
Lyt til White Winter af Fleet Foxes (drenge) og Undercover af Susanne Sundfør (piger) og øv på jeres stemmer ud fra jeres arrangementer.
Skriv i dette dokument inden timen, hvis du vil have en karaktersamtale i musik.
Se på kommentarerne til musikopgave 4 (treklangsmedstemmer) og forbered eventuelle spørgsmål til musikopgave 5 (flydekor og korsvar m.m.), som skal afleveres i dag.
Se og lyt til opgave A (akkordlæsning), B1 (harmonisk analyse) og C (melodisk analyse) til den næste M1-opgave (se under opgaver på Lectio), så du kan stille eventuelle spørgsmål i timen, hvor vi starter på den sammen.
Se og lyt til opgave D (rytmisk analyse) og B2 (harmonisk analyse 2) til den næste M1-opgave (se under opgaver på Lectio), så du kan stille eventuelle spørgsmål i timen, hvor vi snakker om opgaven, som skal afleveres i aften.
Lyt til White Winter af Fleet Foxes (drenge) og Undercover af Susanne Sundfør (piger) og øv på jeres stemmer ud fra jeres arrangementer. Vi har generalprøve for hinanden kl. 11.15:-)
Medbring, læs og lyt i Bastarden på s. 51-54 om kvint- og oktavveksel, motownvendingen, ostinat samt konstrat og udvikling. I skal bl.a. bruge det til årets sidste skriftlige musikaflevering.
Se på mine kommentarer til musikopgave 5 (de ligger også samlet under opgaven på Lectio).
Se på mine kommentarer til M1-opgaven Signelil samt min eksempelbesvarelse (under opgaven på Lectio). Vi samler op på M1-opgaven i 2. modul (og gør klar til koncert i 3. modul).
Øv på jeres arrangementer af White Winter Hymnal (drenge) og Undercover (piger). Vi stiller op i gården og afholder generalprøve, inden I skal synge for skolen til juleafslutningen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Klassisk forløb
Vi har kort gennemgået hele den musikhistoriske udvikling indenfor den klassiske musik og derefter taget udgangspunkt i nedenstående eksempler fra renæssancen og barokken.
Renæssance:
Madrigalen Il est bel et bon (Pierre Passerau)
Moteten Sicut Cervus (Palestrina)
Barok:
De fire årstider, efteråret, 3.sats (Vivaldi)
Fuga i C-mol fra Das Wohltemperierte Klavier bind I (Bach)
I gennemgangen har vi lavet klassisk værkanalyse, men vi har også arbejdet praktisk ved at synge første del af madrigalen Il est bel et bon samt arbejdet med talekor ud fra digtet til Vivaldis efterårssats samt rytmen fra de forskellige ritornel og episoder.
Materiale: Vi har i den musikhistoriske gennemgang taget udgangspunkt i
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Klassisk_musikhistorie.html
Derudover har vi i analysen af Il est bel et bon og Bachs fuga i C-mol bl.a. benyttet siderne
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Il%20est%20bel%20et%20bon.html
og
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Bach
,%20fuga_i_c-mol_fra_WK_1.html
Derudover har der supplerende været brugt oversigtsdokumenter fra Thomas Hammers hjemmeside:
https://thomashammer.dk/musikteori-1/
Som supplement har vi været til koncert i DR's koncertsal i 2. g, hvor vi hørte Carl Nielsens 2. symfoni: De Fire temperamenter og i Konservatoriets Koncertsal i 3. g, hvor vi hørte Carl Nielsens 4. symfoni: Det uudslukkelige, Aaron Coplands Quiet City samt et nyt værk af Albert Laubel, der studerer komposition på DKDM. Derudover har vi besøgt Vor Frelser Kirke i 1. g, hvor organisten bl.a. har spillet og fortalt om Bach og barokken.
Derudover har vi sunget Händels Messias til julekoncert i 1. g og Mozarts Ave Verum til julekoncert i 2. g.
Indhold
Kernestof:
Se på den nye M2-opgave (2000 meter i frit fald), som skal afleveres på mandag - og opfrisk de forskellige teknikker fra Bastarden. Vi snakker om resten af året i musik og arbejder med M2-opgaven.
NB. Husk Bastarden som fysisk bog og høretelefoner!
Se på mine kommentarer til M1-opgaven Signelil samt min eksempelbesvarelse (under opgaven på Lectio) samt denne guide Samlet manual M1 .pdf. Vi samler op på M1-opgaven i timen.
SRP med musikA - formuleringer.docx
Lav så vidt muligt kor til de 12 første takter af 2000 meter i frit fald (se under opgave 8 på Lectio). Vi arbejder videre med arrangementet i timen.
Inspiration til SRP
Tænk over mulige emner og fagkombinationer til SRP og musik. Vi snakker videre om det i timen og ser på konkrete eksempler.
Se på nedenstående dokument, der forklarer, hvordan den harmoniske vurderingsopgave i M1 kan besvares: B2 opgaven.pdf. Vi ser på eksempler i timen.
Alle drenge skal genopfriske vokalarrangementet af White Winter Hymnal. Vi opfrisker det i timen, så I er klar til at synge til orienteringsaftenen i morgen!
Lydprøve til orienteringsaften for 3n drengevokalgruppen + hyggepianist i kantinen.
Delt PowerPoint til brug i timen: Klassisk musikhistorie
Hvad er forskellen på polyfon og homofon musik, og hvad kendetegner i det hele taget klassisk musik? Orienter jer i følgende musikhistoriske links med særlig fokus på renæssance, barok og wienerklassik, for at finde svar på spørgsmålene. Vi starter p
Repeter renæssancens kendetegn og lyt til Il est bel et bon her: Renæssancen. Vi arbejder med madrigalen i timen.
Vi mødes kl. 16.30 på Julius Thomsens Gade 1, 1974 Frederiksberg C (ved Forum metrostation).
Lyt til Palestrina - Sicut cervus - The Cambridge Singers og se gerne på noden (den findes også her: Sicut Cervus node.pdf). Vi analyserer denne motet i timen og sammenligner med madrigalen fra sidst.
Lyt gerne til din stemme af Il est bel et bon. Vi finpudser første del (som vi også sang i mandags).
Link til satsen: Antonio Vivaldi - The Four Seasons - Autumn Allegro
Hvad kendetegner barokken, og hvad er en rondo-form? Læs og lyt til barokken med fokus på Rondo-formen og Vivaldi, som vi starter på at arbejde med i dag: Barokken
Se på musikopgave 7 (mere bas) samt mine kommentarer. Vi samler op på opgaven og bruger det til at finpudse jeres trommer og bas i dagens aflevering (bas og trommer på 2000 meter i frit fald).
Tænk over dit SRP-emne samt fag, metoder og materiale m.m. Hvad vil du gerne undersøge? Vi bruger timen på SRP-forberedelsesopgave 1.
Vivaldi efterår 3.pdf
Hvad kendetegner renæssancen og barokken? Vi repeterer fra sidst og arbejder videre med Vivaldi.
Se på mine kommentarer til musikopgave 9 og giv dig selv karakter ud fra nedenstående dokument med evalueringskriterier (I får karakter af mig inden fredag, hvor vi samler op). I dag fortsætter vi vores analyse af Vivaldi.
M1 Prinsessen sad i højeloft.docx
23052024 M1 AB-18857.mp3
23052024 M1 C-18858.mp3
23052024 M1 DB2-18860.mp3
M2 Der.pri
Brugbare dokumenter/links:
Se eller gense evalueringskriterier for M2 med eksempler.pdf og sammenlign med din karakter for den seneste M2-opgave, så du kan stille eventuelle spørgsmål i timen, hvor vi forbereder os til terminsprøven.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Termminsprøve og forårskoncert
Vi har fokuseret på M1 og M2 i den teoretiske del af faget som optakt til terminsprøven. I den praktiske del af faget har vi arbejdet frem mod forårskoncerten med følgende numre:
-Smelter under månen (APHACA)
-Today (Smashing Pumpkins)
-Miles Apart (Liss)
-Under din sne (The Minds of 99)
Indhold
Kernestof:
Eksamenssæt for sommeren 2024
Evalueringskriterier
Durskala med funktioner.pri
NB! Det er vigtigt at møde op til denne aktivitet for at teste at din computer + keyboard virker til terminsprøven.
Terminsprøve F25 LOKALEFORDELING.docx
Eksamensspørgsmål 1.docx
Medbring noter og noder m.m. til Vivaldis 3. sats ”Efteråret” fra De fire årstider (1723), og repeter karakteristiske træk for barokken her. Vi repeterer satsen i timen ved at lege eksamen.
NB. Husk at gemme jeres Word- og Primus-dokument (M1 og M2) fra terminsprøven i fredags, da vi laver en genaflevering.
Hvad er dux, comes og kontrapunkt - og hvem var Bach? Læs om Bachs fugaer via dette link og google Bach, så du kan svare på spørgsmålene. I timen analyserer vi Bachs fuga i C-mol fra Das Wohltemperiertes Klavier og lytter til nyere kunstnere, der sta
Til brug i timen
Vi prøver igen: Hvad er dux, comes og kontrapunkt - og hvem var Bach? Læs om Bachs fugaer via dette link og google Bach, så du kan svare på spørgsmålene. I timen analyserer vi Bachs fuga i C-mol fra Das Wohltemperiertes Klavier og lytter til nyere ku
Evalueringskriterier for M1 med eksempel.pdf
Evalueringskriterier for M2 med eksempler.pdf
Bastarden opsamling.docx
Se på mine kommentarer til terminsprøven og stil evt. spørgsmål i timen, hvor vi samler op (inden genafleveringen på søndag). Find evt. hjælp i nedenstående dokumenter.
Tænk over sammenspilsgrupper og numre til forårskoncerten.
Gruppe 1 (køkken): Smelter under månen (APHACA)
Lyt og øv på jeres sammenspilsnumre og find tekst og akkorder m.m.
Lyt og øv på jeres sammenspilnumre (se nedenfor)
Lyt og øv på jeres sammenspilnumre (se nedenfor). NB. I skal arbejde selv (jeg har fremlæggelser med 1m i L50).
Lyt og øv på jeres sammenspilnumre (se nedenfor). Vi spiller for hinanden i 4. modul.
Tænk over, at du til en eventuel mundtlig eksamen i musik skal vise både vokale og instrumentale færdigheder samt vise færdigheder i såvel solo- som ensemblesammenhæng.
Velkommen tilbage:-) Lær tekst og akkorder m.m. udenad i jeres sammenspilsnumre, og tænk over vigtige detaljer som lift, break, lyd/effekter, kor, intro/outro og dynamik m.m. Vi opfrisker og finpudser i begge timer.
Lydprøve til forårskoncerten i kantinen. Øveplan:
forårskoncert-program 7maj25 - final.docx
Opsamling og forberedelse på eventuel eksamen i skriftlig og mundtlig musik.
Eksempelopgaver fra klassen fra terminsprøven:
Skriv hvad du medbringer her: Brunch med 3n
Husk computer med opdateret Primus og høretelefoner m.m., til opstilling og test af udstyr til den skriftlige eksamen i musik.
Afsnit
Jeg bor på Vittrup Alle 36B, 2770 Kastrup:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682911955", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682911955", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682911955" }