Holdet 2022 SA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Sebastian Lang-Jensen
Hold 2022 SA/d (1d SA, 2d SA, 3d SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro forløb: Ideologi og velfærd
Titel 2 0) Tilladte hjælpemidler skriftlig eksamen
Titel 3 1) Partier og valg (1g)
Titel 4 2) Unge, identitet og sociale medier (1g)
Titel 5 4) Energipolitik (FF1 med fysik)(1g)
Titel 6 5) Integration og medborgerskab (1g)
Titel 7 6) Ulighed (2g)
Titel 8 7) Demokrati og rettigheder (2g)
Titel 9 8) Økonomi (2g)
Titel 10 9) EU (FF5 Studietur)(2g)
Titel 11 10) Køn og ligestilling
Titel 12 11) Amerikansk verdensorden? (IP)(FF6)
Titel 13 12) Metodeforløb
Titel 14 13) Globalisering, velfærd og arbejdsmarked
Titel 15 14) Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro forløb: Ideologi og velfærd

Fælles intro-forløb for alle grundforløbs-klasser, hvor eleverne under emnet "Velfærd" blev præsenteret for fagets discipliner politik, sociologi og økonomi. Forløbet rummede en introduktion til følgende emner:  

- velfærdsstatens historiske udvikling, herunder udvikling fra "skøns-" til "retsprincippet"
- velfærdstrekanten (stat, marked, civilsamfund)
- velfærdsmodeller (universel, selektiv, residual)
- fra universel model til konkurrencestat
- system og livsverden, herunder filmen "I, Daniel Blake"
- politiske ideologier liberalisme, konservatisme, socialisme og socialliberalisme

Faglige mål ifølge læreplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet

Kernestof ifølge lærerplan
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 0) Tilladte hjælpemidler skriftlig eksamen

Tilladte hjælpemidler
- Spotify (til musik)
- Undervisningsbeskrivelsen i Lectio, herunder uploadede artikler, fælles arbejdsdokumenter, rapporter og kapitler fra bøger
- Ordnet.dk (digital ordbog)
- Holdets klassenotesbog for samfundsfag i OneNote (Offline)
- downloadede undervisningsfilm fra "Excel i samfundsfag", da disse har været brugt i undervisningen (kun denne side)
- downloadet undervisningsfilm om "Indekstal og procentvis andel"

Ikke tilladte hjælpemidler
- I må ikke bruge internettet til at søge yderligere information
- I må f.eks. ikke gå på Folketingets eller Freedomhouse' hjemmeside, eller søge artikler på DR.dk, eller selv finde tal i Statistikbanken eller i Surveybank.
- Heller ikke selv om I blot bruger det samme link som vi brugte i undervisningen til at løse en opgaven. I skal i stedet bruge de noter og svar I skrev undervejs.
- I må heller ikke bruge webbaserede leksika som Den store Danske eller Wikipedia. Kun digitale ordbøger som "Ordnet".
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1) Partier og valg (1g)

Grundlæggende politik-forløb, i forlængelse af de fælles grundforløb om "Ideologi og velfærd"

Vi indledte forløbet med en opsamling på de grundlæggende politiske ideologier og akser - herunder fordelingspolitik og værdipolitik. I forlængelser heraf arbejdede vi mere konkret med selve Folketingsvalget og de politiske partier før og nu. Eleverne blev fortrolige med Kåre Strøms model som de brugte på en række cases.  

Anden del af forløbet fokuserede på begreber om vælgeradfærd, hvor elevrene i grupper skulle lave deres egen lille undersøgelse af vælgeradfærd i deres bagland (issue-/classvoting, rational choice-voting). Til sidst i forløbet blev holdet introduceret til regeringsdannelse og parlamentarisme via de aktuelle regeringsforhandlinger.

Kernestof ifølge lærerplan
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Faglige mål ifølge lærerplan
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at - - undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2) Unge, identitet og sociale medier (1g)

Vi startede forløbet med en række kernebegreber om identitet, socialisation og normer. Herefter arbejdede vi med samfundsstadier og fokuserede på Giddens' og Ziehes karakteristika om det senmoderne samfund, inden vi rundede af med Hartmut Rosas begreber om accelerationssamfundet. Undervejs gennemførte eleverne en lille undersøgelse hvor de interviewede deres bedsteforældre med henblik på at sammenligne empiri fra det moderne og det senmoderne samfund

Andel del af forløbet fokuserede på forholdet mellem identitet og sociale medier. Efter en kort intro til socialkonstruktivismen, arbejdede vi med "Netværksindividdet" og Goffmanns begreber om "Front-stage" og "Back-stage".

Faglige mål ifølge lærerplan:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof ifølge lærerplan:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4) Energipolitik (FF1 med fysik)(1g)

Klassens første flerfaglige forløb som blev afviklet i samarbejde med fysik under emnet energipolitik.

Samfundsfagligt indhold:
- intro til parlamentariske styringskæde, lovgivningsproces og lobbyisme
- partiernes energipolitik, herunder kort repetition af ideologier og mærkesager
- intro til samfundsfaglig metode med vægt på begreberne teori og empiri
- øvelse i problemstillinger

Kernestof ifølge lærerplan:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU

Faglige mål ifølge lærerplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5) Integration og medborgerskab (1g)

Vi indledte forløbet med en gennemgang af selve integrationsbegrebet og de forskellige opfattelser af begrebet (integration, assimilation, segregation). Herefter fokuserede vi på forholdet mellem "stat", "nation" og de forskellige opfattelser af national identitet og nationalisme.

I den sidste del af forløbet fokuserede vi på statsborgerskab og medborgerskab, og havde besøg af både hollandske og tyrkiske elever, med hvem vi sammenlignede traditioner og kultur. I samarbejde med de tyrkiske elever arbejdede klassen med deres egen udgave af en "medborgerskabstest" som en afløser for den officielle "indfødsretsprøve"

Kernestof ifølge lærerplan:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

Faglige mål i følge lærerplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6) Ulighed (2g)

Forløb om ulighed med formål at begrebsliggøre selve ulighedsbegrebet at forstå forskellige holdninger til ulighed samt at reflektere over baggrunden for ulighed på et mere teoretisk plan :

Den første del af forløbet handlede mest om empiri og holdninger:
- begrebsafklaring "fattigdom" og "ulighed"
- forskel på absolut og relativ fattigdom og forskellige måder at måle fattigdom på
- hvordan måles og opfattes ulighed? Gine-koefficient, 80/20-mål og maksimal udjævningsprocent
- mini-udveksling med gymnasieklasse fra Frederikshavn Gymnasium
- fælles foredrag for de to klasser af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og af et medlem af Liberal Alliance

Anden del af forløbet var teoretisk baseret:
- kort intro til Thomas Piketty og hans fokus på den nye finansbaserede ulighed
- Social differentiering: vi arbejde med forskellen på tidligere inddeling i socialgrupper (SFI/Vive) og AE's "klassesamfund"
- Pierre Bourdieus begreb om "kapitaler" og "habitus"  

Kernestof ifølge lærerplan
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Faglige mål ifølge lærerplan
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7) Demokrati og rettigheder (2g)

Forløb om demokrati, styreformer og rettigheder

Første del af forløbet handlede om selve begrebet demokrati:
- intro med grundbegreber om demokrati; repræsentativt vs. direkte demokrati, herunder diskussion om fordele og ulemper
- demokratiopfattelser og demokratiidealer: konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati og deliberativt demokrati
- vi så filmen "Vote for me" og koblede de forskellige demokratiidealer til filmen

Anden del af forløbet handlede om demokrati og rettigheder
- hvilke rettigheder skal være til stede i et demokrati
- magtens tredeling og forskellen på præsidentialisme og parlamentarisme
- arbejde med autentiske sager hvor ytringsfrihed og racisme stødte sammen
- aktuelt om "Koran-loven"
- gruppearbejde hvor eleverne i grupper skulle undersøge et bestemt land ud fra "Freedomhouse" og "styreformernes etapekort"

Faglige mål ifølge lærerplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Kernestof ifølge lærerplan:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8) Økonomi (2g)

Økonomiforløb med fokus på de grundlæggende økonomiske begreber

- kort intro til markedsøkonomiske begreber; prisdannelse og markedsstrukturer (frit marked/oligopol/duo-pol/monopol)
- samfundsøkonomiske mål og målkonflikter
- vismandsspillet som optakt til det økonomiske kredsløb og de økonomiske politikker finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik
- intro til økonomisk teori (Keynesianisme og neo-klassisk), som del af notat-opgave hvor teorierne skulle inddrages

Kernestof ifølge lærerplan:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt

Faglige mål ifølge lærerplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 9) EU (FF5 Studietur)(2g)

Forløb om EU i relation til studietur og valget til Europa-Parlamentet i juni 2024

- intro-øvelse hvor eleverne skulle lave deres eget fiktive internationale samarbejde og formulere en række grundregler for samarbejdet
- øvelsen blev relateret til en gennemgang af kernebegreber om EU og internationalt samarbejde: integration i bredden og i dybden, overstatsligt vs. mellemstatsligt, veto-ret vs. flertalsafgørelser
- begreberne blev desuden koblet til en kort gennemgang EUs udvikling fra handelsfællesskab til fuldt ud harmoniseret indre marked
- suverænitetsbegrebet og holdninger til EU
- EU's institutioner og beslutningsproces med vægt på Europa-Parlamentet
- teorier om Europæisk integration: Føderalisme, neo-funktionalisme og liberal intergovernmentalisme

Faglige mål ifølge lærerplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Kernestof ifølge lærerplane:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10) Køn og ligestilling

Forløbet om køn og ligestilling ud med et indledende fokus på ligestilling i forhold til rettighede, løn og arbejdsforhold og efterfølgende med fokus på køn som sociologisk begreb

Vi arbejdede med følgende problemstillinger

- grundbegreber om normer, socialisation og kønsroller, herunder egen empirisk mini-undersøgelse og kønsroller og familiemønstre
- ligestilling på arbejdsmarkedet og debatten om køns-kvoter. Herunder "glasloftet", "glasrulletrappen" og "rip, rap, rup"-effekten
- feminismebølger
- teorier om køn; biologisk, socialt og kulturelt
- struktur og aktør-perspektiver på kønsproblematikken  

Faglige mål ifølge lærerplan
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof ifølge lærerplan
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11) Amerikansk verdensorden? (IP)(FF6)

Forløb om International politik og udenrigspolitik med fokus på USAs ændrede rolle

Vi startede forløbet med et overordnet kig på , hvordan vi skal forstå begreber som "magt" og "orden" i international politik sammenlignet med det nationale niveau. Vi kiggede desuden, hvad der karakteriserer magthierarkiet på internationalt niveau, og hvordan hhv. FN og NATO repræsenterer forskellige tilgange til magt og orden.

Næste del af forløbet fokuserede på IP-teorier, hvor vi lagde vægten på Neo-realisme og liberalisme/institutionalisme, men hvor vi også blev introduceret til en række øvrige IP-teorier. Vi bliv tillige introduceret til debatten om Neo-realisten Mearshimer og hans syn på Rusland/Ukraine-konflikten. I forlængelse heraf var holdet med i et flerfagligt forløb med engelsk, med fokus på amerikansk udenrigspolitik før og efter det amerikanske præsidentvalg.

Sidste del af forløbet handlede om Dansk Udenrigspolitik; om mål og midler i udenrigspolitikken og dansk udenrigspolitisk aktivisme efter den kolde krig.

Kernestof ifølge lærerplan
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Faglibge mål ifølge lærerplan:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed  
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer