Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Silvia Becerra Bascunan
|
Hold
|
2022 SP/b (1b SP, 2b SP, 3b SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Viva la vida
Materiale: "Viva la vida". L&R Uddannelse, 2017
I “Viva la vida” præsenteres I for et udvalg af lettilgængelige, autentiske tekster samt hverdagsdialoger med autentiske situationer. I bogens website (lur.dk/vivalavida) findes lydoptagelser af samtlige tekster, som vi bruger til at øve forståelse og udtale.
Formålet med at arbejde med autentiske tekster og lydmateriale er at I får et godt fundament for at forstå, tale, læse og skrive spansk som sproget faktisk lyder og ser ud.
I skal lære at kommunikere på målsproget lige fra begyndelsen.
Fokus på:
Udtalen
Almen ordforråd
Basis grammatik
Desuden kan teksterne allerede fra 1.g. bruges i temalæsningen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Viva la vida (s. 22-44)
Materiale: "Viva la vida". L&R Uddannelse, 2017
Fokuspunkter:
1) Tilegnelse af ordforråd.
2) Grammatik
--Verber
Bøjning af de regelmæssige verber (1., 2. og 3. bøjning), herunder: 'llamarse'
Bøjning af 'ser', 'estar' og 'tener' samt 'hay'
Anvendelsen af 'tener' ved alderen mm. samt anvendelse af 'tener' i nødvendighedsudtryk.
Bøjning og anvendelse af verbet 'ir'
--Substantivernes køn og dens bøjning i tal.
--Adjektivernes bøjning.
--Interrogative pronominer.
Emnegloser:
La familia
Farveadjektiver
Tema: Día de Muertos
Materiale: Coco (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Viva la vida (s. 45-72)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Viva la vida. L&R 2017; sider: 45, 47, 52-53, 56, 58-59, 61, 64, 71-72
Der læses et udvalg af artikler.
-
Tag jeres grammatik med! Vi starter kl.8.00 præcis.
-
Ingen lektie. I får jeres test tilbage.
-
Kapitel 10_El día a día de una camarera_preguntas_la. hora.docx
-
🗣 Spanish PRONUNCIATION: How to sound like a Spanish person [Level 1 - A1.1] #LearnSpanish
-
🤝 SER Y LLAMARSE: Basic Spanish Verbs To Know For Introductions [Level 1 - A1.1] #LearnSpanish
-
Minlæring_Klokken
-
Minlæring_IR
-
🏅 BASIC VERBS in Spanish: Present Tense - El presente del indicativo [Level 1 - A1.1] #LearnSpanish
-
Gavlmaleri i Aalborg | Oplev Okudas kunst på Egholmsgade | Læs mere
-
R.docx
-
Selvevaluering_1g.docx
-
Gramática de uso básica. L&R, 2017; sider: 15-16
-
Øv dig i at præsentere dig selv!
-
Kapitel 5.docx
-
Kapitel 5_Del2.docx
-
Kapitel 6 Madrid.pdf
-
Kapitel 7_Mi Familia_completa.pdf
-
Opgave i timen. Vi starter præcis kl. 8
-
Opgave i timen 22-2-23.pdf
-
Opgave i timen 22-2-23.docx
-
Tag jeres grammatik og Viva la vida med.
-
La iglesia Skate, un templo al arte urbano en Asturias - La Maleta de Carl
-
La cara
-
Kapitel 7_Nægtelse.docx
-
Genitiv.docx
-
Las obras de Okuda San Miguel en Madrid
-
Fremlæsselser gøres færdig i timen.
-
GRUPOS
-
El tiempo_vejret.pptx
-
Minlæring_Verbos regulares+ser-estar-hay
-
Minlæring_DATID
-
Sevilla_lektie 15-3-23.docx
-
DEMONSTRATIVE PRONOMINER_1b.pdf
-
La ropa_Describe-adivina.docx
-
Los pronombres demostrativos
-
Regelmæssige verber
-
Afsnit
-
Mi ropa es para chicos_indsæt det rigtige form af verbet.docx
-
Perfektum og futurum, side 66-67
-
2) Este, esta, esto - Demostrativos en español | Gramática
-
1) Los demostrativos
-
Adjektiver_opgaver.docx
-
Spørgetime om jeres aflevering til i aften.Alle skal komme. Jeg fører fravær! Hvis du ikke har noget at spørge om, skal du lave noget andet i timen.
-
Demonstrative pronominer
-
Minlæring
-
Quiz og byt_Paco de Lucía.docx
-
Lidt om Paco_Verbos.docx
-
Ingen lektie. I får jeres test tilbage. Vi sætter fokus på mundtligheden i denne time.
-
Ingen lektie
-
Tag Viva la vida og grammatikken med!
-
Test i timen. Vi starter præcis kl. 8
-
Malamente_Rosalía_1g.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
59 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Viva la vida (Lorca, s. 75-94)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Día de muertos (STX)
Materiale:
1) Día de Muertos i ”Viva la vida”. Lindhardt og Ringhof, 2017, side 216-217
2) Día de Muertos (pdf) (udleveret-pdf):
• El Altar de Muertos y sus elementos (side 1-15)
• La Catrina y Diego Rivera (side 16-22)
• El Gran Desfile de Día de Muertos (side 62-65.)
• Læs også side 31-32, 35, 37, 41, 55 (på dansk)
3) Coco af Lee Unrich, 2017 (film)
4) Baggrundsstof:
o De Dødes Dag (på dansk og på spansk)
https://natmus.dk/historisk-viden/verden/syd-og-mellemamerika/de-doedes-dag/
o De Dødes Dag er en livsbekræftende fest.
https://www.religion.dk/de-dodes-dag (udleveret-pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Viva la vida (s.98-100)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Frida Kahlo (Viva la vida, s. 199-230) (STX)
Materiale
1. Frida, una artista mexicana, side 199-203 + 228-230 i ”Viva la vida” Lindhardt og Ringhof, 2017
2. Un trágico accidente, side 62 (spansk) i ”Frida Kahlo y Diego Rivera”. Gyldendal Uddannelse, 2002 (udleveres)
3. Frida af Julie Taymor, 2002 (Film)
4. Baggrundsstof:
o Dokumentarfilmen 'FRIDA' Spanskarrangement på CPH:DOX: Frida Kahlos ikoniske kunst og liv med brandny dokumentarfilm og ekspertoplæg. Palads den 21. marts.2025
o Frida Kahlo, side 19-28 (dansk) i ”Frida Kahlo y Diego Rivera”. Gyldendal Uddannelse, 2002 (udleveres)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hispanos en EEUU
(Viva la vida, s.117-119, 130-131)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Udveksling-studierejse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hispanos s en EEUU
(Viva la vida, s. 134-135)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Cataluña y el independentismo
Materiale:
1) Carta de Glòria (s. 32-34). Carta de Berta (52-55), Glòria y Berta: "Nos sentimos muy catalanas" (s. 60-62) i Voces de Berga. LRU, 2014
2) Patufet (cuento popular catalán) (s. 105-110) i Voces de Berga (LRU, 2014)
3) ¿Quién apoya la independencia en Cataluña? (udleveret-pdf)
4) Rosalía, la apropiación cultural y el independentismo (udleveret-pdf)
5) La amnistía. Beso polémico: Pedro Sánchez y Carles Puigdemont (udleveres)
6. Catalonien: ¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad más justa." i ”España en la calle” af Kasper Kloch & Martin Tønner. Gyldendal, 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Realismo mágico
I forbindelse med ff6, læser vi et uddrag af "La increíble y triste historia de la cándida Eréndira y su abuela desalmada" af Gabriel García Márquez. Haases spanske novelleserie (1995)
Eleverne læser hele novellen på dansk: Den utrolige og sørgelige historie om den troskyldige Eréndira og om hendes ryggesløse bedstemor af Gabriel García Márquez
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Mis vacaciones + Grammatik
Med udgangspunkt i emnet 'Mis vacaciones' repeterer vi anvendelse af perfektum og præteritum. Vi repeterer også anvendelse af de mest gense verbalperifraser med infinitiv og med gerundium.
Læsning af blog 'Mis vacaciones de Navidad' samt produktion af egen tekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Køn, kønsidentiteter og rettigheder (fortsat)
Materiale:
Diario de Sara. (side 72-75) i ”El sexo en proceso.” (Forlaget Columbus, 2021)
Ser gay en el deporte (side 68-71) i ”El sexo en proceso.” (Forlaget Columbus, 2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Frida (fortsat)
Materiale
1. Frida, una artista mexicana, side 199-203 + 228-230 i ”Viva la vida” Lindhardt og Ringhof, 2017
2. Un trágico accidente, side 62 (spansk) i ”Frida Kahlo y Diego Rivera”. Gyldendal Uddannelse, 2002 (udleveret-pdf)
3. Frida (2002) (Film)
4. Baggrundsstof:
-Dokumentarfilmen 'FRIDA' Spanskarrangement på CPH:DOX: Frida Kahlos ikoniske kunst og liv med brandny dokumentarfilm og ekspertoplæg. Palads den 21. marts.2025
-Frida Kahlo, side 19-28 (dansk) i ”Frida Kahlo y Diego Rivera”. Gyldendal Uddannelse, 2002 (udleveret-pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Chile
Materiale:
1) Machuca. Gyldendal 2006. s. 9-11, 36-39, 43-44 (Drejebogen/Guión)
2) Machuca. Gyldendal 2006, s. 7, 60-61, 65-69, 76 (Supplerende materiale (på dansk))
3) Min ven Machuca af Andrés Wood, 2004 (film) https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002565/min-ven-machuca
4) Cartas (udleveres) (Museo de la memoria y los derechos humanos):
https://epistolariodelamemoria.cl/2021/
https://epistolariodelamemoria.cl/2020/
5) 11 de Septiembre de 1973 https://mmdh.cl/exposiciones/principal
mm. (Visita virtual al Museo de la memoria y los derechos humanos) https://mmdh.cl/exposiciones/principal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Cataluña y el independentismo (fortsat)
Materiale:
1) Carta de Glòria (s. 32-34). Carta de Berta (52-55), Glòria y Berta: "Nos sentimos muy catalanas" (s. 60-62) i Voces de Berga. LRU, 2014
2) Patufet (cuento popular catalán) (s. 105-110) i Voces de Berga (LRU, 2014)
3) ¿Quién apoya la independencia en Cataluña? (udleveret-pdf)
4) Rosalía, la apropiación cultural y el independentismo (udleveret-pdf)
5) La amnistía. Beso polémico: Pedro Sánches y Carles Puigdemont (udleveres)
6. Catalonien: ¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad más justa." i ”España en la calle” af Kasper Kloch & Martin Tønner. Gyldendal, 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682925389",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682925389",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682925389"
}