Holdet 2022 SP/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Silvia Becerra Bascunan
Hold 2022 SP/b (1b SP, 2b SP, 3b SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler ved mdt/skr prø
Titel 2 Viva la vida
Titel 3 Viva la vida (s. 22-44)
Titel 4 Viva la vida (s. 45-72)
Titel 5 Viva la vida (Lorca, s. 75-94)
Titel 6 Día de muertos (STX)
Titel 7 Viva la vida (s.98-100)
Titel 8 Frida Kahlo (Viva la vida, s. 199-230) (STX)
Titel 9 Hispanos en EEUU
Titel 10 Udveksling-studierejse
Titel 11 Hispanos s en EEUU
Titel 12 Las huellas del franquismo
Titel 13 Køn, kønsidentiteter og rettigheder
Titel 14 Cataluña y el independentismo
Titel 15 Realismo mágico
Titel 16 Mis vacaciones + Grammatik
Titel 17 Las huellas del franquismo-fortsat
Titel 18 Køn, kønsidentiteter og rettigheder (fortsat)
Titel 19 Frida (fortsat)
Titel 20 Chile
Titel 21 Cataluña y el independentismo (fortsat)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler ved mdt/skr prø

Der er som udgangspunkt ikke adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel til prøverne.

Dog vil det være tilladt for eksaminander at bruge:

Ordbogen.com
https://www.ordbogen.com/da/#/

Netprøver - til at åbne opgaven og til af aflevere besvarelsen
https://www.netproever.dk

Lectio - kun ifm. aflevering
https://www.lectio.dk/lectio/5/login.aspx?prevurl=beskeder2.aspx%3ftype%3dliste%26laererid%3d1364193700
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Viva la vida

Materiale: "Viva la vida". L&R Uddannelse, 2017

I “Viva la vida” præsenteres I for et udvalg af lettilgængelige, autentiske tekster samt hverdagsdialoger med autentiske situationer. I bogens website (lur.dk/vivalavida) findes lydoptagelser af samtlige tekster, som vi bruger til at øve forståelse og udtale.

Formålet med at arbejde med autentiske tekster og lydmateriale er at I får et godt fundament for at forstå, tale, læse og skrive spansk som sproget faktisk lyder og ser ud.

I skal lære at kommunikere på målsproget lige fra begyndelsen.

Fokus på:
Udtalen
Almen ordforråd
Basis grammatik

Desuden kan teksterne allerede fra 1.g. bruges i temalæsningen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Viva la vida (s. 22-44)

Materiale: "Viva la vida". L&R Uddannelse, 2017

Fokuspunkter:
1) Tilegnelse af ordforråd.
2) Grammatik
--Verber
Bøjning af de regelmæssige verber (1., 2. og 3. bøjning), herunder: 'llamarse'
Bøjning af 'ser', 'estar' og 'tener' samt 'hay'
Anvendelsen af 'tener' ved alderen mm. samt anvendelse af 'tener' i nødvendighedsudtryk.
Bøjning og anvendelse af verbet 'ir'

--Substantivernes køn og dens bøjning i tal.

--Adjektivernes bøjning.

--Interrogative pronominer.

Emnegloser:
La familia
Farveadjektiver

Tema: Día de Muertos
Materiale: Coco (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Viva la vida (s. 45-72)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Día de muertos (STX)


Materiale:

1) Día de Muertos i ”Viva la vida”. Lindhardt og Ringhof, 2017, side 216-217
2) Día de Muertos (pdf) (udleveret-pdf):
• El Altar de Muertos y sus elementos (side 1-15)
• La Catrina y Diego Rivera (side 16-22)
• El Gran Desfile de Día de Muertos (side 62-65.)
• Læs også side 31-32, 35, 37, 41, 55 (på dansk)
3) Coco af Lee Unrich, 2017 (film)
4) Baggrundsstof:
o De Dødes Dag (på dansk og på spansk)
https://natmus.dk/historisk-viden/verden/syd-og-mellemamerika/de-doedes-dag/
o De Dødes Dag er en livsbekræftende fest.
https://www.religion.dk/de-dodes-dag (udleveret-pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Viva la vida (s.98-100)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Frida Kahlo (Viva la vida, s. 199-230) (STX)



Materiale

1. Frida, una artista mexicana, side 199-203 + 228-230 i ”Viva la vida” Lindhardt og Ringhof, 2017
2. Un trágico accidente, side 62 (spansk) i ”Frida Kahlo y Diego Rivera”. Gyldendal Uddannelse, 2002 (udleveres)
3. Frida af Julie Taymor, 2002 (Film)
4. Baggrundsstof:
o Dokumentarfilmen 'FRIDA' Spanskarrangement på CPH:DOX: Frida Kahlos ikoniske kunst og liv med brandny dokumentarfilm og ekspertoplæg. Palads den 21. marts.2025
o Frida Kahlo, side 19-28 (dansk) i ”Frida Kahlo y Diego Rivera”. Gyldendal Uddannelse, 2002 (udleveres)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Udveksling-studierejse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Las huellas del franquismo



Materiale
1. 1953. Carretera de Aragón, km. 14 Madrid i ”Paracuellos 1” af Carlos Giménez (udleveret-pdf) [Hogares infantiles]
o Baggrundlæsning:
Genudgivelsen af Giménez’ antifascistiske klassiker er af høj kvalitet (Information)
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2022/10/genudgivelsen-gimenez-antifascistiske-klassiker-hoej-kvalitet
2. Alumbramiento: “Tenemos derecho a conocer nuestra historia y ellas tienen derecho a que se sepa su historia” (udleveret-pdf)
o Baggrundslæsning:
Ines blev stjålet som baby under Franco-styret: Jeg har løst mit livs puslespil
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ines-blev-stjaalet-som-baby-under-franco-styret-jeg-har-loest-mit-livs-puslespil#!/
Diktatur stjal 50.000 spædbørn fra deres mødre – ny rapport anklager den spanske stat for at lade stå til
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-03-18-diktatur-stjal-50000-spaedboern-fra-deres-moedre-ny-rapport-anklager-den-spanske-stat-for-at-lade-staa-til

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Køn, kønsidentiteter og rettigheder



Materiale

1. Muxes, et særlig tredje køn.
o Baggrundslæsning:
Vera var 13 år gammel, da hun fandt ud af, at hun hverken var mand eller kvinde. Men noget helt særligt.
https://www.femina.dk/agenda/koen-identitet/vera-var-13-aar-gammel-da-hun-fandt-ud-af-hun-hverken-var-mand-eller-kvinde
2. Video: Muxes (1:36 min)
https://www.youtube.com/watch?v=rFC9P9Sk0eM
o Baggrundslæsning:
Muxes: El documental sobre el tercer género de HBO Max, por Miguel Vicencio, 8 de noviembre de 2022. Vogue. Méxixo y Latinoamérica
https://www.vogue.mx/estilo-de-vida/articulo/muxes-documental-hbo-max
3. Video: ¿Quiénes son las muxes?  (11:41 min.)
(Entrevista. La activista muxe Felina Santiago Valdivieso explica qué caracteriza a las muxes, las controversias que les rodean, su postura frente a los géneros y sus creencias religiosas, entre otros temas.)
https://www.youtube.com/watch?v=QgAaN1BCfLk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Cataluña y el independentismo


Materiale:

1) Carta de Glòria (s. 32-34). Carta de Berta (52-55), Glòria y Berta: "Nos sentimos muy catalanas" (s. 60-62) i Voces de Berga. LRU, 2014
2) Patufet (cuento popular catalán) (s. 105-110) i Voces de Berga (LRU, 2014)
3) ¿Quién apoya la independencia en Cataluña? (udleveret-pdf)
4) Rosalía, la apropiación cultural y el independentismo (udleveret-pdf)
5) La amnistía. Beso polémico: Pedro Sánchez y Carles Puigdemont (udleveres)
6. Catalonien: ¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad más justa." i ”España en la calle” af Kasper Kloch & Martin Tønner. Gyldendal, 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Realismo mágico


I forbindelse med ff6, læser vi et uddrag af "La increíble y triste historia de la cándida Eréndira y su abuela desalmada" af Gabriel García Márquez. Haases spanske novelleserie (1995)
Eleverne læser hele novellen på dansk: Den utrolige og sørgelige historie om den troskyldige Eréndira og om hendes ryggesløse bedstemor af Gabriel García Márquez
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 16 Mis vacaciones + Grammatik

Med udgangspunkt i emnet 'Mis vacaciones' repeterer vi anvendelse af perfektum og præteritum. Vi repeterer også anvendelse af de mest gense verbalperifraser med infinitiv og med gerundium.

Læsning af blog 'Mis vacaciones de Navidad' samt produktion af egen tekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Las huellas del franquismo-fortsat



Materiale

1. El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte i ”España en la calle”af Kasper Kloch & Martin Tønner. Gyldendal, 2019 (side 66-68)
2. Massegrave: Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes" i ”España en la calle” af Kasper Kloch & Martin Tønner. Gyldendal, 2019
3. Madres paralelas af Pedro Almodóvar (Guión/drejebog). Penguin Random House. Grupo Editorial, 2021 (Uddrag) (udleveres)
4. Madres paralelas af Pedro Almodóvar, 2021 (Film) Filmstriben:
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006045/parallelle-modre
o Baggrundslæsning:
I den fremragende ’Parallelle mødre’ undersøger Pedro Almodóvar et åbent sår i spansk historie. (Anmeldelse) Information 3/3-2022
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2022/03/fremragende-parallelle-moedre-undersoeger-pedro-almodovar-aabent-saar-spansk-historie
5. Versos que abren fosas. Slam Poetry y la Memoria Histórica de España (udleveres)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Køn, kønsidentiteter og rettigheder (fortsat)



Materiale:
Diario de Sara. (side 72-75) i ”El sexo en proceso.” (Forlaget Columbus, 2021)
Ser gay en el deporte (side 68-71) i ”El sexo en proceso.” (Forlaget Columbus, 2021)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Frida (fortsat)

Materiale

1. Frida, una artista mexicana, side 199-203 + 228-230 i ”Viva la vida” Lindhardt og Ringhof, 2017
2. Un trágico accidente, side 62 (spansk) i ”Frida Kahlo y Diego Rivera”. Gyldendal Uddannelse, 2002 (udleveret-pdf)
3. Frida (2002) (Film)
4. Baggrundsstof:
-Dokumentarfilmen 'FRIDA' Spanskarrangement på CPH:DOX: Frida Kahlos ikoniske kunst og liv med brandny dokumentarfilm og ekspertoplæg. Palads den 21. marts.2025
-Frida Kahlo, side 19-28 (dansk) i ”Frida Kahlo y Diego Rivera”. Gyldendal Uddannelse, 2002 (udleveret-pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Chile



Materiale:

1) Machuca. Gyldendal 2006. s. 9-11, 36-39, 43-44 (Drejebogen/Guión)
2) Machuca. Gyldendal 2006, s. 7, 60-61, 65-69, 76 (Supplerende materiale (på dansk))
3) Min ven Machuca af Andrés Wood, 2004 (film) https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002565/min-ven-machuca
4) Cartas (udleveres) (Museo de la memoria y los derechos humanos):
https://epistolariodelamemoria.cl/2021/
https://epistolariodelamemoria.cl/2020/
5) 11 de Septiembre de 1973 https://mmdh.cl/exposiciones/principal
mm. (Visita virtual al Museo de la memoria y los derechos humanos) https://mmdh.cl/exposiciones/principal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Cataluña y el independentismo (fortsat)


Materiale:

1) Carta de Glòria (s. 32-34). Carta de Berta (52-55), Glòria y Berta: "Nos sentimos muy catalanas" (s. 60-62) i Voces de Berga. LRU, 2014
2) Patufet (cuento popular catalán) (s. 105-110) i Voces de Berga (LRU, 2014)
3) ¿Quién apoya la independencia en Cataluña? (udleveret-pdf)
4) Rosalía, la apropiación cultural y el independentismo (udleveret-pdf)
5) La amnistía. Beso polémico: Pedro Sánches y Carles Puigdemont (udleveres)
6. Catalonien: ¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad más justa." i ”España en la calle” af Kasper Kloch & Martin Tønner. Gyldendal, 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer