Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022v SP/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Anja Wilkens
Hold
2022v SP/1 (
1g SP/1
,
2g SP/1
,
3g SP/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk - fortsat fra Grundforløbet
Titel 2
Fortsat arbejde med begynderspansk
Titel 3
Entre dos países - hispano en EE UU
Titel 4
Cataluña en España
Titel 5
Frida Kahlo
Titel 6
0 = Tilladte hjælpemidler ved mdt/skr prøver
Titel 7
La familia
Titel 8
Vivir en Cuba
Titel 9
Los narcos y la corrupción (Méjico)
Titel 10
La Guerra Civil española
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk - fortsat fra Grundforløbet
Vi bruger Viva la vida-bøgerne
Indhold
Kernestof:
Spansk notesbog
Los meses i Klassenotesbogen
I dag behøver I ikke at tage spanskbøgerne med
Lad spanskbøgerne blive hjemme.
Los colores
Øv dig på farverne med øvelsen i linket. Start med Flashcards. Derefter Learn, Test og Match. Husk at slå lyden til på computeren. Tag Viva la Vida-bogen med.
I må gerne lade spanskbøgerne blive hjemme, men sørg for at have strøm på computeren. I får lov til at arbejde med den første spanskaflevering.
Viva la vida - Grundbog; sider: 37, 42, 44, 47, 53, 56, 77, 81
L&R 2017
Start med at lytte til lydfilen, mens du følger med i bogen. (Dvs. kun første afsnit på siden) Herefter skal du a) Oversætte teksten mundtligt; b) Læse den højt for dig selv; c) Lave en liste med sætninger, hvor der er brugt bøjninger af både SER og
Gæt et spansk ord
Spanskholdets quizlets
Afsæt 10 minutter. Registrer dig i linket og lav øvelsen med LLAMARSE. Hvis du er hurtigt færdig, kan du også nå at bruge nogle af de andre øvelser.
I må gerne lade spanskbøgerne blive hjemme.
Vi arbejder med genafleveringen af jeres første spanskopgave. I får den tilbage i timen. Lad spanskbøgerne blive hjemme, men sørg for at have strøm på computeren.
Alle øver at præsentere sig selv (sidste opgave), så man kan holde den for holdet, uden at læse op.
Vi hører de sidste præsentationer. Derefter spiller vi jule-banko. Øv dig på tallene med øvelsen Quizlet - Vælg Los númerosi linket
Åbn bogen s. 40 og kig gloserne i margin igennem. Vælg fil nr 48 Lyt mens du følger med i bogen. Slut af med at læse teksten højt for dig selv. (Dvs. du skal øve dig i udtale og danne dig et overordnet indtryk af tekstens indhold. Vi oversætter teks
Lyt til lydfillen i linket mens du følger med i bogen. Når du har hørt filen skal du konentrere dig om at oversætte fra overskriften "La lengua habitual en Cataluña" og slutte af med at læse det samme afsnit højt. (Vi starter med at høre de sidste pr
Ingen lektie, men tag bogen med.
Lyt til teksten i første spalte og oversæt den mundtligt. Vælg fil nr 53 og 54Slut af med at læse teksten højt.
Parvist arbejde med aftenens aflevering
I må gerne lade bøgerne blive hjemme
I skal være klar til at fremføre præsentationen fra sidste uge mundtligt, (med mindre I har indspillet og afleveret den). Medbring stikord på papir. Lad bøgerne blive hjemme.
Denne gang skal du lytte lydfilen i linket igennem 2 gange, mens du følger med i bogenVælg fil nr 53. Du behøver ikke oversætte teksten.
Vi starter med at høre de sidste "persona famosa-præsentationer". Alle øver sig på at bøje verbet IR (at gå) til man kan remsen udenad. Lav derefter øvelsen i linketIR (at gå/bevæge sig)
Gramática de uso básica; sider: 53
L&R, 2018
IR
24 restaurant-replikker
Lad bøgerne blive hjemme
Valdemar og Peter præsenterer Persona famosa. Alle øver sig på remsen for at bøje verbet IR. Husk at at tage Viva la vida-bogen med
Holdets quizlet-mappe
Tag bogen med
I holder jeres små oplæg om Okuda San Miguel-værker
Se fotografiet s. 53 af et af Okuda San Miguels værker. Øv dig i mundtligt at beskrive enkeltdele af værket. (Du behøver ikke kunne beskrive alt). Tag "La cuidad"-krydsord fra sidst med. Tag også bogen med.
Øv dig i gloser for at beskrive ansigt (i boksen øverst på siden) Du kan høre hvordan de lyder her Vælg fil nr 68Tjek også om du har styr på farvegloserne. Hvis du har farveblyanter, må du gerne tage dem med. (+ begge spanskbøger)
Øv dig på ansigtsgloserne
Husk at tage begge spanskbøger med.
Dagens ord på spansk
Lad spanskbøgerne blive hjemme. Vi skal se film.
Afsnit
Find dokumentet Opgave LLEVAR, TENER og SER i klassenotesbogen, og lav opgaverne. (Se evt først dokumentet, som vi arbejdede i sidst om LLEVAR og TENER)
Lektien er at medbringe et udkast til aftenens aflevering. I får tid til at bearbejde det i timen. Tag også bøgerne med.
Arbejd med din opgavefeedback til De Madrid a Cielo, så du kan få spurgt, hvis du er i tvivl om noget. Tag Viva la vida-bogen med.
Udvælg dig én af personerne på fotografiet s 64 i Viva la Vida og beskriv personens udseende og tøj med 4-5 simple sætninger. Tag beskrivelsen med.
Minlæring - perfektum
Gloser for at gå ind/ud/forbi osv.
Øv dig på de 8 verber for at bevæge sig i forskellige retninger. Brug 10 minutter.
Vejr: Vocabulario del clima y tiempo atmosférico
HABER
Brug 10 min. på at træne bøjningen af hjælpeverbet. Tag Viva la Vida-bogen med.
Vi laver dagens afleveringsopgave. Tag kun grammatikbogen med.
Gerundium.mp4
Se videoen igennem og medbring dit svar på den sidste opgave. (Og vi ses på skolen, selvfølgelig!). Lad bøgerne blive hjemme.
Læs digtet og find eksempler på verber i gerundium i digtet. Vi oversætter det sammen i timen.
Lav opgave 1 og 2 om gerundium.
Vi laver "Fang min regel" med comida-gloser og slutter året af.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 58
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fortsat arbejde med begynderspansk
Indhold
Kernestof:
Færdiggør repetitionspapirerne fra timen (men max ½ times arbejde). Husk at tage den nye bog med.
Du får tid til at skrive afleveringen. Husk at forberede dig, som det fremgår af opgavebeskrivelsen (under afleveringer). Tag kun grammatikbogen med.
Ingen lektie. I får jeres opgaver retur, og I skal indarbejde feedback. I kommer til at træne at holde små oplæg på baggrund af dem. Lad bøgerne blive hjemme.
Om futurum (nær fremtid)
Se feedback på din genaflevering. Læs om futurum i linket og øv dig også på at bøje IR
Viva la vida - Grundbog; sider: 96, 99, 114, 124
L&R 2017
Lav opgave 1. Se evt. holdnotesbogen: Muy eller mucho
Gæt et (spansk) ord
Lav et udkast til spanskafleveringen, så du kan spørge, hvis der er noget, du har brug for hjælp til. Tag også Viva la vida-bogen med.
Ingen lektie pga aflevering
Lav opgaven under overskriften Nægtelse, hvor du skal indsætte "no". Husk tilmeldingssedlen til udveksling, hvis du gerne vil med.Tilbud om udveksling.docx
Tjek din feedback på sidste aflevering hjemmefra. Vi afsætter tid til arbejdet med genafleveringen. Tag bøgerne med.
Husk evt. tilmelding til udveksling. Ingen lektie. (Lad bøgerne blive hjemme)
Ingen lektie. Tag kun grammatik-bogen med. Vi afsætter det ene modul til arbejdet med næste uges aflevering.
I får timen til at færdiggøre spanskafleveringen til på mandag.GUSTAR og lignende verber
Tjek feedback på din aflevering (I får feedback senest onsdag formiddag). Læs den danske tekst s. 111. Tag bøgerne med.
Se på grafikken og forsøg at forstå hvad den viser. Husk også underteksten, som starter med "En 2016..."
Læs svarene på overskriftens spørgsmål, dvs. den øverste halvdel af siden. Oversæt mundtligt i hovedtræk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Entre dos países - hispano en EE UU
Indhold
Kernestof:
Vi bruger timerne på afleveringsopgaven. I må gerne lade bøgerne blive hjemme.
Afsnit
Tjek din feedback på genaflevering Spansk 3
Viva la vida - Grundbog; sider: 125, 127, 130
L&R 2017
Lyt til alle afsnit. Vælg fil 178-180 inkl. Oversæt mundtligt, men læg flest kræfter i at forstå det første afsnit
Wordle - en español
Minipræsentation: Anton. Ingen anden lektie, men tag Viva la vida-bogen med
Titel
Lav øvelsen i linket Lav en el barrio Medbring underskreven Udvekslingsrejsekontrakt, hvis du skal med på udveksling.
Læs digtet igennem, oversæt det mundtligt (også den engelske del)
Vi genbruger lektien fra 16/11
Husk at tage stilling til om du er interesseret i tage imod en (evt to) spansk udvekslingselev i uge 8. Og vend det med dine forældre.
Sin Nombre - entrega escrita.docx
Orienter dig i dokumentet, så du ved, hvad du skal lave i timen.
Sin Nombre
Ligger på Filmstriben
Træn Sin Nombre-gloser
Minipræsentationer: Kaj og Julius. Ingen lektie, og lad bøgerne blive hjemme.
Minipræsentation: Karla og Anton. Tjek din feedback på lydfil-afleveringen.
Registrer dig og lav Sin Nombre-øvelser, hvis du ikke var til timen mandag.
Minipræsentation: Clara og Lui. Lyt mens du følger med i bogen. Oversæt mundtligt og læs højt.
Vælg fil 187
Minipræsentation: Maiken, Camille
Ingen lektie. Lad spanskbøgerne blive hjemme.
Husk en lille gave til max 5 kr Se feedback på din Los protagonistas de Sin Nombre-opgave.
I skal skrive en præsentation om jer selv, jeres familie, jeres hverdag og jeres kvarter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Cataluña en España
Inkl. introduktion af præteritum.
Indhold
Kernestof:
Minipræsentation: Isabelle
Arbejd med feedback på din præsentations-aflevering fra sidste uge. Minipræsentation: Magnus, Nanna og Peter. Husk at få kopien af teksten om Berga med.
Læs og oversæt mundtligt de første 4 replikker i afsnittet "El intercambio" om udveksling i kopien. Minipræsentation: Isabelle, Willads og Viktor.
Husk at tage kopien om Berga med. Minipræsentation: Willads, Peter, Shayan og Sofie
Minipræsentation: Sofie, Viola og Vitus. Lad bøger og tekst blive hjemme.
Læs resten af s. 53 på kopien, dvs fra "En mis horas libres..." Start med at læse det hele højt for dig selv, og derefter skal du oversætte mundtligt.
evt. Machuca
Min far - narkobaronen Pablo Escobar
Nicolas Entel (Streames fra CFU)
Brug dit Unilogin for at se filmen
Du bestemmer selv om du ser dokumentarfilmen derhjemme eller i skolen (I arbejder på egen hånd).
Ingen lektie pga udveksling
Repetér bøjningen af præteritum-datid for de tre regelmæssige verber:
Præterium-datid
TEMAS (1).docx
Ingen lektie pga. aflevering
Anja: Instruere arbejdselv-opgaver til næste uge
Ingen lektie pga aflevering.
Ingen lektie, men i timen skal I logge på Min Læring med UNI-login, og arbejde med øvelser om præteritum-datid.
Log på Min Læring med UNI-login, hvor der ligger en "lektie" I skal lave i timen.
Vi afsætter tid til at arbejde med genafleveringen i timen, men sørg for at tage et kig på din feedback hjemmefra.
Fodbold er Gud
Dokumentar 2010 (streamet fra CFU)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Frida Kahlo
Indhold
Kernestof:
Viva la vida - Grundbog; sider: 199, 202-203
L&R 2017
Beskriv ét af fotografierne på siden på spansk med 3-5 sætninger. Skriv i nutid. Øv dig på at beskrive det mundtligt, så du ikke behøver at læse op. Brug gerne af gloserne her: Gloser til billedbeskrivelse Efter vi har hørt jeres beskrivelser, ser vi
Vi afsætter tid til at arbejde med ugens spanskaflevering. Hvis du har lavet et udkast hjemmefra, får du størst udbytte.
Ingen lektie, men tag Viva la vida-bogen med. Vi starter med at kigge på feedbacken på præteritum-opgaven.
Brug 20 koncentrerede minutter på at tage hul på mandagens spansk-aflevering. Tag også Viva la vida-bogen med.
Ingen lektie pga aflevering. Vi skal bl.a. lave en Delprøve 1-opgave i timen.
Læs teksterne og oversæt i hovedtræk ved hjælp af gloserne i margin. Slut af med lytte til dem med fil nr 267-271 fra linket lydfiler.html
Præteritum - udfyldning.docx
Lav øvelsen i den vedhæftede fil
Vi laver genafleveringen i timen, og arbejder videre med billeder af Frida Kahlo/Diego Rivera.
Mundtlig årsprøve 2g 2023-24.docx
Vi laver øvelser, som forberedelse til årsprøven.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
0 = Tilladte hjælpemidler ved mdt/skr prøver
Klassenotesbogen
https://chrgym.sharepoint.com/:o:/s/Section_1851/EvsvTM75FK1Kvu-01dU9tRoBsKHUyLRBR7144mzJKKRB_Q?e=nEkths
Ordbogen.com
https://www.ordbogen.com/da/gyldendal-migration#
Min Læring.com
https://www.minlaering.dk
Quizlet.com
https://quizlet.com
Netprøver
- til at åbne opgaven og til af aflevere besvarelsen
https://www.netproever.dk
Lectio
- kun til at åbne Forløb 0 (lukkes straks herefter)
https://www.lectio.dk/lectio/5/login.aspx?prevurl=beskeder2.aspx%3ftype%3dliste%26laererid%3d1364193700
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La familia
Vi arbejder med miniserien Mi querida familia. Fokus på familiestrukturer og kønsroller i nutidens Spanien.
Grammatisk fokus på repetition og det fortsatte arbejde med de to datider og på dativstyrende verber.
Vi supplerer med fokus på kønsroller og machismo i en aflevering med udgangspunkt i Cristiana Sánchez-materiale, "Guía de la buena Esposa" fra Francotiden og uddrag af en aktuel artikel "Cómo ha cambiado el papel de la mujer...".
Indhold
Kernestof:
Velkommen til nye og gamle holdkammerater. Forbered dig på at kunne sige lidt om dig selv på spansk (hvad du hedder, din alder, hvor du bor og evt, hvad du godt kan lide at lave i din fritid eller hvor du har været i ferien), så I kort kan hilse på h
Alle medbringer tre sætninger om sig selv, hvoraf den ene er usand. Verbet TENER skal indgå i minimum en af sætningerne. Øv dig på sætningerne, så du kan dem udenad. (Vi skal bruge dem til at gætte hinandens usande sætninger)
Rosenkilde: Mi querida familia; sider: 17, 21, 53
Gyldendal 2013
Se først grundigt på det lille scrennshot fra filmen. Højtlæs for dig selv den tilhørende dialog (Guión del capítulo 3) indtil ”...Londres” midt på side 17. Du behøver ikke at kunne forstå alle detaljer.
Medbring desuden et billede (evt. fra din ferie), som du kan bruge til at skrive afleveringsopgaven. Husk at der skal være noget at beskrive, et billede af en smuk solnedgang over havet er derfor ikke så velegnet. Vi afsætter det første modul til arb
Tjek dine noter om GUSTAR, lav opgave 5 s. 21 + medbring 3 sætninger om dig selv med GUSTAR eller lign. verber.
kropsgloser
Øv gloserne i linket. Kropsgloser(Brug ca 10 minutter). I får feedback på jeres første aflevering i løbet af mandag. Se den igennem, så du kan spørge i timen, hvis du er i tvivl om noget.
Ny holdnotesbog til Spansk
Registrer dig i holdets Quizlet-gruppe med linket. Vælg derefter øvelsen "Los días de la semana" og brug ca. 10 min på at repetere.
I bliver inddelt i 6 grupper, som skriver en kort præsentation af hver af personerne. (ugens aflevering)
Husk - som altid - at få bogen med!
Vera var 13 år gammel, da hun fandt ud af, at hun hverken var mand eller kvinde. Men noget helt særligt. (Baggrunds- læsning)
Tjek kort din feedback på genaflevering 1. Gå derefter i holdnotesbogen under dit navn. I mappen La familia ligger en øvelse om gerundium ved refleksive verber. Lav punkt 1-4 i øvelsen.Holdnotesbogen
Ingen lektie, men husk at få Mi querida familia-bogen med.
Guía de la buena esposa.docx
Afsnit
Læs artiklen Como ha cambiado el papel de la mujer - i uddrag.docx Læs hele artiklen igennem, inden du kaster dig over at oversætte mundtligt - kun i hovedtræk. Brug ca 20 min.
Lav 2 sætninger på spansk om filmen, hvor du bruger forskellige verbalperifraser (se holdnotesbogen). Tag også bogen med.
Lad bogen blive hjemme. I får tid i timen til at lave genafleveringen og til at forberede spørgsmål til de 3 spanske elever, som kommer på besøg i 2. modul.
Lav den lille genitivøvelse øverst på siden
GUSTAR og lign verber - dobbeltrepræsentation af objektet.docx ikke lektie!
Udfyld alle de tomme felter på første side i den vedhæftede øvelse. Mi querida familia - øvelse med datider, perfektum og futurum.docx
Tjek feedback på sidste uges lydfil og øv det, som du er blevet opfordret til. Læs også den vedhæftede tekst "La escuela", og hold godt øje med brugen af datiderne. I skal prøve kræfter med en eksamensopgave i par (ikke en test).
La escuela - tekst til delprøve 1.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Vivir en Cuba
Vi arbejder med bogen Cuba en Cambio og dokumentarfilmene Soy Cubana og La Fabri_K. Dels fokus på turismens betydning for de sociale roller i nutidens Cuba og dels på racespørgsmålet.
Der indgår et lille projektarbejde undervejs, hvor grupper arbejder på at læse om og præsentere hver sin person fra bogen for resten af holdet.
Indhold
Kernestof:
Vi tager hul på næste uges aflevering sammen.
López og Frederiksen: Cuba en Cambio; sider: 4-13, 16, 34-36, 50-52
Gyldendal
Tag dig tid til først at læse grundigt på den danske introduktion. Så vil du lettere kunne forstå den spanske del af teksten. (På side 4 skal du kun læse den øverste 2/3-dele).
Læs teksten side 9 højt for dig selv. Oversæt den mundtligt. Slut af med at løse opgaven øverst s. 10. Svar også på den sidste opgave på s. 8.
Uregelmæssige præteritum-verber
Du bliver introduceret for endnu en ny karakter i det moderne Cuba. Start med at læse gloserne i margin, og læs derefter hele teksten højt uden at stoppe op. (Vi oversætter sammen i timen)
Holdets quizlets
Læs teksten side 11 højt for dig selv. Øv dig herefter på at oversætte den mundtligt. Gør det samme med spørgsmålene på side 12, og øv dig på at formulere simple svar på dem. Der er mulighed for at spørge til genafleveringen.
Tekst fra Delprøve 1 - Miguel el cubano med ekstra gloser.pdf Du skal arbejde i 4 trin: 1. Skim gloserne nederst for at få en idé om tekstens indhold. 2. Læs hele teksten uden at stoppe op. 3. Oversæt teksten mundtligt. 4. Slut af med at læse teksten
Vi arbejder med en Delprøve 1-opgave.
Dalhoff: Soy Cubana
Dokumentar, 2015
Læs nederste halvdel af siden, dvs. fra linje 22. Oversæt mundtligt.
Læs de øverste 21 linjer på siden. Forsøg at bruge de 4 trin: 1) læs gloserne i margin igennem, 2) gennemlæs hele tekststykket uden at stoppe op, 3) oversæt mundtligt, 4) Læs teksten højt.
Ingen lektie pga. aflevering
Læs hele siden og få Carlos version af historien. Han er Adelas ex-marido. Start med at læse gloserne igennem, læs derefter hele teksten. Arbejd med oversættelse af de passager, som du er mest i tvivl om. I de 2 indledende replikker hilser Rosa og Ca
Start med at læse grundigt på den danske introduktion til teksten og gloserne, inden du læser den spanske tekst højt for dig selv - også tallene. (Vi oversætter sammen i timen, så du skal bare have en overordnet fornemmelse for indholdet).
La Fabri_K
Lisandro Perez-Rey (2004). https://www.youtube.com/watch?v=_u_GUDkuBMA&ab_channel=LisandroPerez-Rey
Lad bogen blive hjemme. Vi ser filmen La Fabri_K, som også skal bruges til ugens afleveringsopgave, og tager hul på skrivningen.
Vigtigt at få bogen med! Miniprojekt - forberedelse: I bliver inddelt i grupper af 3-4 personer. Vi bruger et modul til læsning og mundtlig oversættelse af gruppens tekst, samt til skrivning af simpelt resumé af teksten. Andet modul bruges til at lav
Svar på det anonyme spørgeskema i Lectio om spansk. Tjek også feedback på din genaflevering.
Øv dig på din gruppes oplæg som lektie. Du skal helst kunne holde det, uden at læse op (stikord er ok). I kommer til at holde oplæg i mindre grupper. OBS Jeg har forlænget fristen for at svare på spørgeskemaet i Lectio. Hvis du ikke fik gjort det i s
Læs først grundigt på den danske introduktion. Læs også gloserne igennem for at få en fornemmelse for tekstens indhold. Læs nu hele sidens spanske tekst højt for dig selv. Du behøver ikke at oversætte den, men du skal helst ende med at have en fornem
Læs teksten igennem afsnit for afsnit og oversæt løbende afsnittene, men kun i hovedtræk. Hvis du har tid, skal du slutte af med at læse teksten højt for dig selv.
Deep Spanish, AI language practice chatbots that help you improve your Spanish skills — Berges Institute
Vi laver forskellige faglige og hyggelige aktiviteter.
Medbring en lille indpakket gave (pris 5-10 kr) til Bingo. Hvis du trænger til at repetere tallene, så Vælg "Los números"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Los narcos y la corrupción (Méjico)
Vi arbejder med temaet med udgangspunkt i den mexicanske film "El crimen del Padre Amaro", hvor vi undersøger hvilken rolle lokale narko-baroner kan komme til at spille i en fattig, provinsby. Vi beskæftiger os også med den katolske kirkes rolle i byens liv.
Grammatisk fokus på bl.a. markering af personobjekter med "a" og på passivkonstruktioner (SER+participiet). Forløbet har desuden fokus på træning af mundtlighed i arbejdet med filmens scener.
Indhold
Kernestof:
I skal lave en Delprøve 1-opgave - parvist eller individuelt. Man vælger selv om man vil læse teksten i det vedhæftede dokument hjemmefra. Juan Pablo Escobar - el hijo de un narco - tekst til Delprøve 1.pdf
Læs tekst B til ugens afleveringsopgave hjemmefra. Vi afsætter tid til at skrive på afleveringen.
Ingen lektie pga. aflevering.
Holdets quizlets
Gå via linket og vælg "El crimen del Padre Amaro"-øvelsen. Brug 15 min på at træne gloserne på forskellig vis.
Teología de la liberación fra Weichel.pdf
Læs det vedhæftede dokument (på dansk) om en særlig retning indenfor den katolske kirke. OBS: Du behøver ikke at have styr på alle detaljer.
Vi afsætter tid til arbejdet med genafleveringen.
Øvelse med "a" ved personobjekter
Lav den lille øvelse i linket. Se også din feedback på genafleveringen.
Vi arbejder med afleveringen i det første modul.
Lav den lille vedhæftede øvelse, som gemmer sig nederst på siden i linket (minimum punkt 1 og 2). Du kan skrive i den, hvis du kopierer øvelsen til din egen sektion i holdnotesbogen. Passivkonstruktioner
Passivøvelse - El crimen del Padre Amaro.docx
Lav den vedhæftede øvelse. Brug max 15 min. Tjek også din feedback på sidste uges video-aflevering.
Terminsprøvetræning
Skriv med Sarah
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La Guerra Civil española
Forløbet introducerer begrebet Las dos Españas som medvirkende forklaring på borgerkrigens udbrud. I filmen og romanuddrag fra Los girasoles ciegos følger vi borgerkrigens konsekvenser for en konkret familie.
Vi arbejder med den sidste finpudsning af de skriftlige eksamensgenrer.
Indhold
Kernestof:
Parallelle mødre
I skal selv sørge for at se filmen, evt. hjemme. Man skal være oprettet med et bibliotekslogin for at kunne. (Gratis). Mens du ser filmen, skal du være opmærksom på hvilken rolle Den spanske borgerkrig spiller i filmen.
ingen lektie pga. SRP-skrivedage
Caprani - La Guerra Civil Española - første afsnit.pdf
Læs den danske intro s. 7 og lav opgave A på s 8.
Caprani: La Guerra Civil Española; sider: 7-9, 13, 23-26, 29-30, 44
Columbus (2024)
Arbejd med teksten "Las dos Españas" øverst på siden. Øv dig både på højtlæsning og på mundtligt at oversætte teksten. Gerne mere end én gang. NB Teksten ligger på tirsdagstimerne.
Læs teksterne til denne uges aflevering. Se hvor du finder dem under Opgaven. Tag også den nye bog med.
Læs den danske introduktion om borgerkrigen, og lav øvelse A på side 24.
Læs teksterne "Franco" og "El caudillo de España". Start med at læse gloserne i margin igennem, for at få en idé om hvad teksterne handler om. Læs teksterne højt for dig selv, og øv dig i at oversætte dem mundtligt.
Afsnit
Læs først gloserne igennem. Læs derefter hele teksten igennem og øv dig i at oversætte den mundtligt. Slut af med højtlæsning.
Vi ser en spillefilm, som foregår under Den spanske Borgerkrig. Lad bøgerne blive hjemme.
Cuerda: Los girasoles ciegos
(2008)
Tjek din feedback på Genafleveringerne fra uge 11 og 13. I skal lave en Delprøve 1-opgave i timen (individuelt)
Alberto Méndez: Los girasoles ciegos; sider: 1-3
Uddrag af romanen bag filmen
Los girasoles ciegos _ uddrag af roman af Alberto Méndez (1).docx
Læs s. 2 og 3 i den vedhæftede tekst. Koncentrer oversættelsesarbejdet om dialogen.
Spørgeordene
Husk at medbringe det du har lovet til morgenmaden. Vi deles om udgifterne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682928644", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682928644", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682928644" }