Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 TY/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Tysk A
Lærer(e)
Astrid von der Ohe
Hold
2022 TY/a (
1a TY
,
2a TY
,
3a TY
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
EKSAMEN: Die goldenen zwanziger Jahre?
Titel 2
Weihnachten und Silvester
Titel 3
Junge Leute in Kopenhagen und Berlin
Titel 4
Junge Leute reisen
Titel 5
EKSAMEN. Der NSU - und der Rechtsruck in Deutschl
Titel 6
EKSAMEN: Der NS-Staat: Opfer - Täter - Helden
Titel 7
Seinen Weg finden: Märchen + Das fotor. Gemälde
Titel 8
Junges Leben in Berlin 1985-2025
Titel 9
træning til skriftlig årsprøve
Titel 10
EKSAMEN: Leben in Hamburg
Titel 11
EKSAMEN: Krimi
Titel 12
EKSAMEN Der NS-Staat:Opfer-Täten - Helden 2. Teil
Titel 13
EKSAMEN: Die goldenen 20er Jahre? 2. Teil
Titel 14
Skriftlighed: Træning til terminsprøven
Titel 15
EKSAMEN: NSU und der Rechtsruck in Deutschl 2.Teil
Titel 16
EKSAMEN: NS-Staat: Opfer -Täter -Helden 3. Teil
Titel 17
EKSAMEN: Leben in Hamburg Teil 2
Titel 18
EKSAMEN:Die goldenen 20ger Jahre? 3.Teil Kafka +NS
Titel 19
Forløb 0 _ Tilladte hjælpemidler under årsprøven
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
EKSAMEN: Die goldenen zwanziger Jahre?
Fokus: Hvad var det, der skete for almindelige tyskere i ikke mindst Berlin efter nederlaget i 1. Verdenskrig: Inflationen, indføringen af republikken og den voldsomme modernisering af samfundet også frisættelse. For at forstå denne periode arbejder vi med følgende:
Mindre klip fra serien "Babylon Berlin" fra 1. sæson med fokus på seriens tidsbillede, derunder: die moderne Frau, Armut, PTSD bei manchen Überlebenden des Ersten Weltkriegs und politsches Chaos.
VI læser uddrag af Imgard Keuns: "Gilgi, eine von uns", der netop omhandler den nye virkelighed for unge kvinder.
Vi ser en lille film om "Neue Sachlichkeit som optakt til et museumsbesøget på
Louisiana, hvor vi og ser udstillingen " Det kolde øje":
https://louisiana.dk/udstilling/det-kolde-oeje-tyskland-i-1920erne/
Vi analyserer som optagt til Ekskursion til Louisianna ekspressioniske billeder af Die Brücke-gruppen
Omdrejningspunkterne i udstillingen "Det kolde øje er":
modernitet, ændrede kønsroller, den moderne kvinde, krigstraumer, moderne arkitektur . Vi har fokus på blandt andet: Otto Dix: Bildnis der Journalistin Sylvia von Harden og vi ser det moderne Frankfurter Küche.
Grammatik :VI har fx fokus på adjektiver, enkle verbalformer og kasus.
KERNESTOF / MATERIALE:
Mindre klip fra serien "Babylon Berlin" fra 1. sæson
Sangen "Von Asche zu Staub" fra Babylon Berlin
Keuns: Gilgi, eine von uns. et uddrag
Zeitreise durch ausgewählte Epochen der Kunst -Neue Sachlichkeit :
https://www.youtube.com/watch?v=sagbHQNHvS8
Otto Dix: Bildnis der Journalistin Sylvia von Harden
Det moderne Frankfurter Küche
Supplerende materiale:
https://louisiana.dk/udstilling/det-kolde-oeje-tyskland-i-1920erne/
Ernst ludwig Kirchner -einfach erklärt
Deutschland Labor -die Kunst
Die Frankfurter Küche: https://www.schuette-lihotzky.at/de/zur-person-msl/biografie/
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 30 sider
Indhold
Kernestof:
das deutschlandlabor folge 18 - Bing video18_Kunst_Arbeitsblaetter_Praesenzunterricht.pdf
18_Kunst_Manuskript_Glossar (1).pdf
Beschreibung der wichtigsten Personen.docx
Fragen an 2 Folge (1).docx
Ihr seht von Minute 1:09 -1:39 von Babylon Berlin . Wennn du Zeit hast, kannst du freiwillig mehr sehen; wir sehen nicht mehr als diese Minuten von der Episode:)
Deutschlandlabor – Folge 18: Kunst
Den bestemte artikel def.docx
Ernst Ludwig Kirchner - Leben, Werke & Malstil | Einfach erklärt!
Quizlet Expressionismus
Mein Die goldenen 20er Jahre Wortschatz.docx
Expressionismus (Literatur) • Merkmale und Autoren
Bildbeschreibung von einem Bild von Kirchner.docx
Ihr spielt ca. 5 minutter Glosespil zum Thema Expressionismus
Ihr geht auf Mit CFU und seht den Anfang von der 4. Folge: Minute 0:00 -14 und Minute 26-30. (om 1.maj -kampene i Berlin m.v.)
Blutmai
CFU 4.Folge Fragen.docx
Glücksrad - Bildbeschreibung
I har set minut 33:15 -39:11 og minut 48:00 - 59:10 fra Babylon Berlin og har desuden trænet den bestemte artikels bøjning på s.18 i Alles in allem, som I tager med:)
Fragen an Mit CFU 4.+5. Folge Clip.docx
Genitiv i forbindelse med Babylon Berlin (3).docx
Berlin +adjektive.docx
Zu Asche,Zu Staub (2).docx
Video Von Asche zu Staub
I ser de første 20 minutter af 7. episode af Babylon Berlin, jeg har givet jer adgang til. Desuden kommer en lille nem test i den bestemte artikels bøjning
Det kolde øje - Tyskland i 1920'erne
Fragen an die 4. Folge.docx
Kasus Bildbeschreibung Expressionismus.docx
Bildbeschreibung. Wie heisst das Wort auf Deutsch
Zeitreise durch ausgewählte Epochen der Kunst - Neue Sachlichkeit
GLANZ UND ELEND – Kunst in der Weimarer Republik | SCHIRN
Der blaue Engel - Ich bin von Kopf bis Fuß aif Liebe eingestellt (Liedtext)
Kasus Bildbeschreibung Expressionismus.docx Neue Sachlichkeit in Chunks von einem Artikel i 5 Abschnitten.docx Neue Sachlichkeit: Was du über die Literatur der Weimarer Republik wissen musst (1918–1933)
Neue Sachlichkeit in Dresden. Malerei der Zwanziger Jahre von Dix bis Querner ( film om retningen uden undertekster...)
Margarete Schütte-Lihotzky Zentrum Wien
Die Frankfurter Küche von Margarete Schütte-Lihotzky
I har læst grundigt på gloserne til billedanalyse på begge sider af dokumentet: Bildbeschreibung von einem Bild von Kirchner.docx
Irmgard Keun dansk.pdf
Irmgard Keun;Gilgi, eine von uns Wordwall
Irmgard Keun Deutsch Text.pdf
Irmgard_Keun_Autorenpräsentation.docx Personlige pronominer filmIrmgard_Keun_Autorenpräsentation.docx
Du har skrevet i 20 minutter på din aflevering om ekskursionen til Louisiana. Desuden tager du din kopi af "Gilgi, eine von uns" med.
Ausflug nach Louisiana.docx
Neue Sachlichkeit Padlet
Gradbøjning af adjektiver.docx
I har skrevet jeres aflevering færdig og taget "Alles in allem" med:)
Wer ist Charlotte in Wirklichkeit (2).docx
Flip Grid samtale om Charlotte
I genlæser øvelserne fra adjektivernes gradbøjning igennem igen Gradbøjning af adjektiver.docx , skriver 25-30 nye ord ind i ordforråds-dokumentet til Babylon Berlin (mange adjektiver)Mein Die goldenen 20er Jahre Wortschatz.docx.
https://flip.com/6505a63c
Supplerende stof:
Kleider shoppen.docx
Mein Wortschatz med demo-gloser.docx
CFU
15 German expressions you should know! | Easy German 346
Ihr seht "Babylon Berlin" von der 15. Minute bis zur 40. Minute auf CFU ("Episode 1-3" hedder jeres afsnit).CFU-login Ihr braucht heute in Deutsch nur den Computer und einen Bleistift.
(wir sehen bis 1:20) Berlin +adjektive.docx
Tidslinje i 20erne Louisiana.pdf
I forbereder jeres del af powerpointen til jeres årstal (billeder + stikord og enkelte korte sætninger, som I præsenterer for klassen i dag! I får 10 minutter til at øve oplægget.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Babylon Berlin filmet samtale
14-12-2022
Mein Ausflug nach Louisiana
14-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Weihnachten und Silvester
Vi taler om julen i Tyskland og Østrig og om nytåret og hvordan eleverne selv fejrer disse højtider og vi arbejder især med kortfilmen "Der kleine Nazi". 1. skriftige aflevering med fokus på ordstilling og perfektum.
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 10 s.
Indhold
Kernestof:
Der kleine Nazi, Übungen (1).docx
Fragen zu CL Weihnachten u Silvester.docx
Verber til weihnachten-samtale perfektum.docx
Die Weihnachtsfragen Paararbeit.docx
Frohes neues Jahr!
Minlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Junge Leute in Kopenhagen und Berlin
Urbanisierung: https://www.tagesschau.de/ausland/europa/kopenhagen-architektur-unesco-101.html
Vi prøver at indkredse , hvad der præger unge mennesker og deres liv.
Vi ser på ungdomslivet i Berlin i dag og sammenligner med elevernes eget storbylivi Kbh.
Vi ser på elementer i livet i storbyen generelt og på elevernes egne oplevelser af at bo i København. I laver blandt andet en lille film om deres eget nabolag og hvordan de bruger det. Vi læser og ser et tysk nyhedsindslag om at bo i København.
Vi læser et uddrag af romanen "Knallhart" og ser filmen, der handler om en ung dreng og hans opvækst i forskellige miljøer i Berlin.
Vi ser på ligheder og forskelle mellem danske og tyske unge, ved at vi ser Lils teaterprojekt: "Morgen die ganze Welt", hvor vi også læser uddrag og ser forestillingen "Farvel til Madonna", som vi analyserer på tysk. Den rammer både en dansk og tysk problematik for unge
KERNESTOF/ MATERIALE
"Knallhart" - film og romanuddrag i Berlin von Wort zu Ort og i en gammel studenteeeksamensopgave
"Lila Wolken": Materia
" Lieblingsmensch" Namika
Vi læser uddrag af Sybille Bergs "Und morgen die ganze Welt" og ser en dansk iscenesættelse af et uddrag af stykket, hvor en af holdets elever spiller med. Stykket kredser blandt andet om identitetsspørgsmål.
forestillingen: "Farvel til Madonna", som vi analyserer på tysk, da den rammer tidsånden i livet for mange unge mennsker i DK og også Tyskland. Vi sammenligner ligheder og forskelle mellem at være ung i DK og D.
"Und morgen die ganze Welt" uddrag af manus af Sybille Berg samt indtryk af den danske iscenesættelse på CG.
Vi taler også med jævnaldrende tyskere fra Hamborg, der besøger 2.a
SPROG og GRAMMATK:
Det sproglige fokus ligger op dannelse af ordforråd, basal mundtlig fremstilling. samtale, præsentation
For at styrke sproget og fluency , så ligger den grammatisk fokus ligger på en overordnet gennemgang af de basale dele af tysk grammatik:
modalverber,regelmæssige og uregelmæssige verber (lidt), ordstilling i hel og ledsætninger, spørgende pronomen,personligt pronomen,gradbøjning af adjektiver
Desuden ser vi på de personlige pronomener, modalverbers og de regelmæssige og de uregelmæssige verbers bøjning.
Grammatisk fokus: possesivt pronomen, substantivernes køn og præpositioner
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 40
Indhold
Kernestof:
Du har skrevet din stil næsten færdig. Du har markeret 4 steder, du har været i tvivl og du har husket at du skal bruge alle mine gloser og skrive korte sætninger. Du får en 30 minutter til at skrive din stil færdig. Du tager Alles in allem med, som
Mein Wortschatz 2.g Ty1.docx
Chunks Was kann ich in der Stadt machen.docx
Urbanisierung Auf uns s 160.pdf
Urbanisierung Bildbeschreibung.pdf
I har øvet alle gloser fra i mandags , der har med byliv at gøre. I læser s163 i "Auf uns" og oversætter hver sætning til dansk mundtligt.Husk at have en finger i gloselisten! Lektien starter med at forfatteren ligger i haven på landet og ægrer sig
Titel
I skriver en fiktivt mail hjem til jeres forældre fra enten Berlin, Tokio eller New York, hvor I opholder jer på ferie. I skriver selv 100 ord på tysk, hvor i beskriver storbylivet, og hvordan I synes, det er at være der. Brevene læses højt i grupp
Erkläre Wörter auf S 161 in Auf Uns Urbanes Leben.docx
CRO - Traum (Official Version)
Opgave Was mache ich in der Stadt.docx
Hjælpeverber_Babylon_Berlin_oversættelse.docx
Lützerath: Neue Protestaktionen gegen Braunkohletagebau
Du hast 3 Fotos von deiner Strasse und deinem Viertel gemacht. Du hast auch alle neuen Vokabeln von Dokumenten Montag d.16.1.(gloser) zum Thema Stadt gut geübt.
Gründe City-Leben + markeringer.docx
Gründe für ein Leben in der Stadt gloseliste - Kopi.docx
Deutsch DAtiv Urbanisierung.docx
Jeg glæder mig til at se jeres film!
Minlæring
Kopenhagen ist Architektur-WelthauptstadtGlose deledokument
I analyserer og oversætter de sidste sætninger med dativ: Deutsch DAtiv Urbanisierung (1).docx
1) I læser og ser nyhedsindslaget: Kopenhagen ist Architektur-Welthauptstadt
2) I svarer på spørgsmålene til nyhedsinslagetTagesschau Architektur Welthauptstadt Kopenhagen.docx
Berlin von Wort zu Ort; sider: 22-31
I læser fra nederst s.22 , linje 28 over til s.24, linje 5. Hav fokus på følgende mens du læser: Hvordan beskriver han sin nye lejlighed og den bydel i Berlin han lige er flyttet til: Neukölln. Hvordan adskiller bydelen sig fra Zehlendorf, som han bo
Nehmt bitte Alles in Allem mit (en grøn bog) + I lest die Seiten und richtet euren Fokus auf: die neuen Freund Crille und Matze und die Gruppe von gefärlichen deutschen und türkischen Jungs an der Schule. Was geschieht mit Michael unten S.26-27? Über
Det personlige pronomen.docx
Alles in allem; sider: 52, 54-55
Du læser og øver de personlige pronominernes bøjning s.52 og tager bogen "Alles in allem" med. Desuden ser du introvideoen i Minlæring og laver enkelte opgaver der, se link.
Minlæring Personlige Pronominer
Es gibt.docx
Jeg glæder mig til at høre jeres oplæg i dag og naturligvis træne noget grammatik, så tag begge bøger med: Berlin von Wort zu Ort og Alles in allem.
I løser opgaverne om de personlige pronominer (15 min) og tager Alles in allem med, du kan den bøje de personlige pronomener (der kommer en test) og du har skrevet svarene på spg. s.54opgave 2 om ting i dit værelse. I tager Alles in allem med.
FARVEL TIL MADONNA - Østerbro Teater
FARVEL TIL MADONNA / PROGRAM
Farvel til Madonna, iscenesat af How to kill a dog, Teater Republique - Peripeti
noter til Farvel til Madonna
I har skrevet 15 sætninger om forestillingen "Farvel til Madonna". Se fil "Theatervorstellung Madonna" og spil Quizlet inden. Tag "Alles in allem" med!!
Theater Vokabeln Quizlet
Theatervorstellung Madonna.docx
I har skrevet 60 ord selv til jeres beskrivelse og analyse af forestillingen. I afleverer om en uge. Tag "Alles in allem med"
modalverber Madonna.docx
Opernball 2023 - Die Eröffnung fra minut 22 og igen fra min 60:00 og igen fra STÖRAKTION vor WIENER OPERNBALL 20231:15:00
I har skrevet på jeres aflevering om "Farvel til Madonna" og har markeret 3 steder med gult, hvor I er i tvivl og som I vil have forklaret grammatisk. VIGTIGT: Tag "Alles in allem med".
Übersetze das ur.Verb und wie heisst das Verb im Perfekt 3. Person Sgl.
vigtigt dokument: Uregelmæssige verber.docx
Til i dag har du hver dag trænet de første 20 uregelmæssige/stærke verbers bøjning fra vores ark i alle personer og de tre tider! Fra "treffen - schreiben". Læs godt på bøjninger s.66 -77 i Alles in allem Uregelmæssige verber.docx og spil Lykkehjulss
Du kan de første 20 uregelmæssige verber uden ad til idag, lille tjekprøve kommer. Se links og dokumenter i timen i mandags. Desuden har du skrevet 80 ord til afleveringen om en scene i filmen Knallhart, der ligger på filmstriben. Tag "Alles in allem
Rütlischule.pdf
Rütli Brandbrief redigeret.docx
Bandenkriminalität und Jugendkrim. S. 17-20 og 103-110.pdf
Ein böser Zirkel. S. 31-37 og 146-153.pdf
Silje + Liva Michales Wahl. S. 103-110.pdf
Lil og Carl: Miriam und ihre Männer, S. 10-11, 46-50 eller 55-61.pdf
Sophie, Frida og Chris : Misbrugerne med barnet. S. 133-141.pdf
Erik, Ella og Silje: Ny i skolen, s. 13-24 ø.pdf
Survival of the fittest. S. 146-153.pdf
Vorbilder , Mutter und Hamal. S.127-133 og 103-110.pdf
ur verber fra t;finden -;schlagen
Læs s.66-67 grundigt i "Alles in allem" og tag den med.
I har skrevet 50-80 ord til idag på afleveringen til på fredag. I har markeret 2 steder med gult i stilen , hvor I vil spørge mig om noget sprogligt. (I får 30 minutter til at arbejde med stilen i dag.)
ur verber fra finden til schlagen
Uregelmæssige verber.docx
opgaver til knallhart.doc
I har udfyldt minimum udfyldt 75 % af verbearket, øvet bøjningerne og lavet små sætninger til Knallhart med hvert verbum. Til på onsdag skal hele arket være klar til tjek hos Astrid. Det er jo altid godt at træne verbernes bøjning - brug fx spillene
I har lavet jeres del af referatet af jeres uddrag til idag, så I kan præsentere det for klassen i 2. modul.
Ostern
I præsenterer jeres punkter fra Knallhart. Ostern
I tager "Los geht's" og "Alles in allem" med. I har forberedt dagens skriftlige afleveringen ved at have fundet 10 uregelmæssige verber , 5 regelmæssige verber og vigtige gloser vedr. jeres påskeferie og påsketraditioner. Det tjekker jeg:) Husk at
Ukrainische Schüler: Lehrerverband sieht Integration gefährdet
I har skrevet ca. 80 -100 ord på jeres påskestil - brug jeres stikord og skriv direkte på tysk i perfektum fx:"Ich bin in unserem Sommerhaus gewesen". Fokus ligger på kasus fx direkteobjekt i akussativ + kongruens (er verbet bøjet rigtigt). I tager "
Namika | GERMANIA
Eines Tages lyrics med gloser 2023.docx
Grammatik til Eines Tages (5) (5).docx
Konjunktiv 2.docx
Scharade.docx
VIGTIGT: Alle har løst opgave 2 s.58 i "Alles in allem" om de possessive pronomener.
Alles in allem (Aia); sider: 58
Hele holdet ser tyskelevernes produktioner - og gerne flere...:), men så kommer I allerede kl.18:00.
program til teateraften
Her til morgen møder I Signe, der er vikar for mig i 1. modul. (Jeg kommer i 2. modul og taler om forestillingerne med jer) I har ingen lektier for!
Vokabeln_Rezension SPIEL.docx
Theatervorstellung[2].docx
Grimm - Brug Teatret
Grammatik til Eines Tages (5) (5).docx Lektie; I oversætter sætningerne fra de tre første opgaver (regelmæssige verber, uregelmæssige verber og modalverber) . Se I Alles in allem , hvis du er udsikker (opsamlingsøvelse)
Minlæring Modalverber
2.3 Modalverber i præsens og præteritum oversigt
Det her skal I arbejde med to og to mhp en aflevering. "Lil og Timians opsætning af Imorgen Verden" 2023.docx
I havde jo aflyst timen i mandags, til gengæld skal I læse mere end normalt. Det er vigtigt, at I kommer godt forberedt og har læst de to første sider fra manus til Lils forestilling til i dag. I læser først en bid på dansk og så efterfølgende på tys
I morgen Verdenen Start s 2 til 5.pdf
Und Morgen die ganze Welt Anfang s 2 bis 3.pdf
I møder præcist efter pausen, der kommer en test i grammatik. I har høretelefoner med. Selma undersøger Sibylle Berg og laver en powerpoint
Vi fortolker uddraget fra "Und morgen: Die ganze Welt" og Lills iscenesættelse. Det er meget vigtigt, at alle har skrevet i parafleveringen med billeder fra forestillingen og har læst uddraget (se timerne i onsdags for materiale). Jeg glæder mig til
Parnoter til Imorgen Verden
Ny Grammatikopgave til LILA WOLKEN-CG10616.docx
Marteria_Lila_Wolken_-_Arbeitsbltter_B1.pdf
Grammatikopgave til LILA WOLKEN 1.docx
Marteria, Yasha, Miss Platnum - Lila Wolken (Official Video)Marteria_Lila_Wolken_-_Arbeitsbltter_B1.pdf
Vi møder ind kl8.45 i morgen og kører så uden pause frem mod mødet med tyskerne:) . LG Astrid
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 54
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Junge Leute reisen
Vi starter igen efter sommerferien og retter fokus på hverdagstysk og unge i Tyskland ved at se et par klip fra ZDF Tivi:"Jungs WG auf Mallorca". Vi arbejder med basal grammatik og mundtlighed i form af små rollespil.
Vi arbejder og opgiver også konflikterne mellem forældre og unge ved at læse og besvare og tale om Ty B eksamensopgaverne:
"Einatmen, Ausatmen" , "Feuerprobe" og "Die Klassenfahrt"
KERNESTOF/Materiale:
mange klip fra ZDF Tivi:"Jungs WG auf Mallorca".
Ty B eksamensopgaverne: "Einatmen, Ausatmen" , "Feuerprobe" og "Die Klassenfahrt"
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Grammatik til Jungs-WG 2023.docx
Ferien - nutid eller datid
Los geht's; sider: 11
Ferien
Hallo ich freue mich darauf euch wiederzusehen und unsere neue Schülerin Christine begrüssen zu dürfen! Nehmt bitte das Buch "Los geht's" mit. Ihr müsst ein Photo aus den Ferien mitnehmen und 3 Sätze zu dem Photo vorbereitet haben. Ich freue mich so
Der WG song.docx
Chekliste für den Strand.pdf
Min.7-15 Die Jungs-WG auf Mallorca - Folge 10
Grammatik til Jungs-WG 2023.docx I har udfyldt (-og øvet:) skemaerne og sætningerne på den anden side i grammatikdokumentet til "Jungs- WG". I behøver ikke tage bøger med i dag.
Oversættelse til Die Jungen.docx
Min 10-18 (-min25) Gloser til andet afsnit af Jungs-WG.docx
Wenn ich an den Strand gehe.docx
Die Jungs-WG auf Mallorca - Folge 2
Flirt am Strand.docx
Anbaggern + modalverbum.pdf
Tyske vendinger Redewendungen.docx
Forslag til strukturering af præsentation 2021.docx
Einatmen ausatmen (1).pdf I har læst hele den tyske tekst: "Einatmen.Ausatmen" (S.2-4) til i dag og bare i tanker overvejet, hvad man kunne skrive til pind 1-3 i opgave 2 på s.1 om den tyske tekst. Det er en slags genfortælling, som I skriver i dag.
I har skrevet opgave 2 til stilen "Einatmen. Ausatmen" færdig til i dag. Tag Alles in allem med.
Macht eure eigene WG auf.docx Anbaggern + modalverbum.pdf
Se 6. modul.
Tag "Alles in allem" med. I læser siderne 52 -53, i Alles in allem og oversætter sætningerne 1-5 i opgave 4 s.55. Tag glosehæftet med.
Alles in allem (Aia); sider: 44-45, 49, 52-53, 55
Tag "Alles in allem" med. Husk blot, at mit + von styrer dativ, mens über styrer akkussativ:)
I har alle løst opgave 1,2,3,4 i "Feuerprobe"-afleveringen til i dag. Du må godt arbejde sammen med en anden om de punkter. Husk at skrive i skabelonen til opgaven. Tal med dem, der var til timen om, hvordan de åbnede filerne, hvis det driller.
Artikelbøjning 1.docx
Die Jungs-WG auf Mallorca - Folge 13
Du har løst alle opgaver til Feuerprobe inkl.5.1., hvor du dog kun skriver til en af pindene 70 ord og din makker skriver 70 ord til en anden af pindene. I dag kan du stille enkelte spg til mig i forbindelse med aflveringen, du har derfor markeret 4
løst sammensatte verber Die Jungs WG.docx
ZIP Feuerprobe TyB MAj 2919 - Kopi.zip
Kort Aupair/ Jungs WG-Übung 2021.docx
Afsnit
Die Jungs-WG auf Mallorca - Folge 8 , fra minut 19:00 (Hausaufgaben und Musik)
Vedr. lektier, se 6. modul!!
Die Jungs-WG auf Mallorca - Folge 13 fra min.22
VIGTIG lektie: Præpositioner: I læser siderne og løser alle indsætningsopgaver på s.49. Fx Der Ball fliegt durch das Fenster (Forklaring: jeg skriver das , da Fenster er neutrum og durch altid styrer resten af præpositionsleddet i akk.
Løst sammensatte verber, Mallorca 2.docx
Ortsangaben mit Dativ und Akkusativ
Alle typer præp
Du har prøvet at skrevet hele stilen færdig til i dag.Er det helt umuligt at nå det til timen, så kan du også aflevere om aftenen, Du har markeret 2 steder , du vil spørge om. Husk DET ER DIG, der skriver afleveringen:). Tag "Alles in allem" med. Hus
Flip invitation til ny gruppe til 2.a
Du arbejder tæt sammen med din makker. Afsnit
Vi ser i grupper jeres bidrag til udvælgelsen af kommende kandidater til "Jungs-WG auf den Malediven". Vi ser det sidste klip fra Jungs _WG auf Mallorca og slutte med at færdiggøre diverse grammatikpapirer til emnet.
Grammatik til Jungs-WG 2020 (2).docx
Ordstilling Malediven.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EKSAMEN. Der NSU - und der Rechtsruck in Deutschl
Vi arbejder med emnet NSU.
Vi ser de to dele af trilogien: Der NSU: Mitten in Deutschland: Die Täter + Die Opfer.
Vi ser nærmere på kernen i NSU og på årsagerne til deres radikalisering i tiden omkring genforeningen i østtyskland.Også ofrene og deres familier står i centrum -især: Enver Simseck og hans datter.
Eleverne arbejder udførligt med gloser til emnet og både mundtlig og skriftlig fluency.
Vi arbejder med følgende grammatiske emner:
Substantiverns køn, det relative prononem og verber i perfektum i forbindelse med emnet.
KERNESTOF/ MATERIALE:
De to film: Der NSU: Mitten in Deutschland. Die Täter (mit CFU)
Der NSU: Mitten in Deutschland. Die Opfer. (mit CfU)
Supplerende materiale: : Gespräch mit dem Schauspieler Urzendowsky
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 55 sider
Indhold
Kernestof:
Du har skrevet opg.5.1 færdig i afleveringen og har markeret 3 steder med gult, hvor du var i tvivl.Vi ser filmen i dag: Mitten in Deutschland. Der NSU-Die Täter. Er du syg .m.v. ser du den derhjemme på mit CFU
Wortschatz_NSU_Substantive (4).docx
Alles in allem (Aia); sider: 96-97
Stil om Der NSU 1. Folge Die Täter.docx I arbejder i par med spg. 1+2 i afleveringen
Du og din makker har skrevet min. 150 ord SELV til i dag på afleveringens opgave 1+2.
I har til i dag øvet gloserne fra NSU og skrevet lidt videre på afleveringen til på torsdag om NSU-Die Täter. Idag starter vi med at arbejde en times tid på afleveringen (Husk AiA) og så ser vi film inden vi hygger med Kaiserschmarrn:) Vi slutter ca
I har skrevet på de 3 første punkter i afleveringen til i dag og tager Alles in allem med. Mon Benny har flyttet sin aflevering? Ellers finder vi en løsning.Simseks Tochter + rel pron.docx adjektive negative eigenschaften subjektsprædikat.docx
Simek in Talkshow
Minlæring
Du har læst en sidste gang på gloserne til emnet NSU og udfyldt alle felter med det relative pronomen om S.Simseck.Wortschatz_NSU_Substantive (4).docx Semiya Simsek Interview und Relativsätze.docx
Substantivernes køn bedst.docx
I har alle udfyldt alle opgaver i arket fra sidste time om gloser til emnet NSU og trænet gloserne. Dem skal I bruge idag, når I spiller spil uden hjælpemidler:)
Du har læst på alle gloser om emnet NSU i arket og udfyldt det , du måtte mangleWortschatz_NSU_Substantive (4).docx
Tag "Alles in allem" med. Du har løst opgaverne om de løstsammensatte verber i Min læring hjemmefra: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=239720
Mitten in Deutschland: NSU - Im Gespraech mit Sebastian Urzendowsky
Lieblingsszene NSU Die Opfer.docx
Supplerende stof:
85 Jahre Reichspogromnacht: Als die Deutschen Monster wurden
Mitten in Deutschland: NSU - Im Gespraech mit Sebastian Urzendowsky
Fragen an das Interview mit Sebastian Urzendowsky.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
EKSAMEN: Der NS-Staat: Opfer - Täter - Helden
Vi arbejder sammen med historiefaget i SRO regi om emnet: Nationalsocialismen, Livet i det såkaldt Tredje Rige. I tysk sætter vi særligt fokus på livsanskuelsen og især "T4-aktionen" , som var led i nazisternes Euthansie -Programm ,drabet på 200.000 handikappede, roma og sinti-borgere og andre der ikke opfyldte nazisternes krav til den enkeltes "livsduelighed" .
Vi ser i den forbindelse spillefiilmen "Nebel im August", der er baseret på virkelige hændelser som vi blandt andet læser om i en Spiegelartikel: "Warum musste Ernst Lossa sterben ".
https://www.spiegel.de/einestages/euthanasie-programm-der-nazis-der-tod-von-ernst-lossa-14-a-1113550.html
https://www.augsburger-allgemeine.de/bayern/nachruf-zum-tod-von-amalie-speidel-fuer-immer-eine-geborene-lossa-id62930461.html
Vi har fokus på hovedpersonen, drengen Ernst Lossa og drabet på ham og eleverne skriver en mindre aflevering om filmen i form af fiktive samtaler mellem filmens hovedpersoner
https://www.zeit.de/1992/14/die-stimme-bleibt
Hjemmesider med info om livet i Det tredje Rige
ELeverne arbejder efterfølgende individuelt med selvvalget emner i SRO'en:
-Propaganda: Leni Riefenstahls film fra Rigspartidagen i Nürnberg: Der Reichsparteitag 1935"
-Propaganda for børn og andre: "Herr Doktor..." inkl.Hitlerjugend
-Arkitektur i Det Tredje Rige: Die Reichskanzlei
-Napolaskolerne ved at undersøge filmen "Napola" og øjenvidenberetninger om livet som elev, på en sådan skole.
-Grundig analyse af euthanasi og filmen Nebel im August: -Euthanasie - enkelte cases og reaktionerne i dag
- Uddrag af talen "Wollt ihr den totalen Krieg" af Goebbels fra 1943
Käthe Kollwitz skulputer og oplevelse af magtovertagelsen og dermed undertrykkelsen af hende og hendes kunst.
Eleverne runder SROen af ved at de på tysk præsenterer de væsentligste aspekter i deres SRO og underviser de andre i deres materiale ved at vise så uddrag af det. Derfor opgiver hele holdet klip fra hinandens SRO (se padlet med materialer og nøgleord)
Holdet læser hele "Herr Doktor", som er en tysk propagandatekst for børn.
Vi ser også filmen "Zone of Interest" i biografen og taler om filmens komposition, virkemidler, livet i kommandørsfamilien i Auschwitz samt budskab.
MATERIALE/ KERNESTOF:
"Nebel im August" (2016) film
"Warum musste Ernst Lossa sterben ". https://www.spiegel.de/einestages/euthanasie-programm-der-nazis-der-tod-von-ernst-lossa-14-a-1113550.html
https://www.augsburger-allgemeine.de/bayern/nachruf-zum-tod-von-amalie-speidel-fuer-immer-eine-geborene-lossa-id62930461.html
Hele "Herr Doktor" i antologien "Damals"
Filmen: "The Zone of Interest" (+ i 3.g interview med skuespilleren)
SUPLERENDE STOF:
Det individuelle emne og klip fra alles materiale fra SROén, som sidenhen er blevet undervist i af elever (se padlet)!
Filmene "Der Untergang", som vi talte om efter eleverne så den i historie og filmen " Aurevior les Enfantes", som vi så sammen med stamklassens franske elever.
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 70 sider
Desuden har eleverne på en søjledag været på Louisiana med den andre a -klasser og set Pussy Riot -udstillingen og i den forbindelse har vi set klip fra tyske programmer om Pussy Riot og talt om undertrykkelse og frihedskamp i i Rusland nu og i Det Tredje Rige. Men det opgives ikke til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Gesellschaft - Nationalsozialismus | Zeitklicks
Tidsplan SRO oversigt
Du har brugt ca 20 min til at forberede din præsentation af en scene. Lieblingsszene NSU Die Opfer.docx
Gloser til Nebel im August.docx
Delenoter til artiklen: Warum Ernst Lossa sterben musste
MEGET VIGTIG lektie: Du har set SRO powerpointen samt dens links igennem og planen om SRO-forøbet igennem, som ligger i fra 3. modul i torsdags!
Vejledningspjece SRO studieretningsopgave 2023 2024.pdf
Du læser vejledningspjæsen se øverst og har igen orienteret dig i den vedhæftede powerpoint, så du inden torsdag i næste uge kan træffe et godt definitivt valg af emne!!2.a 2023 Leben im NS-Staat.pptx I DAG SER I RESTEN AF DEN FRANSKE FILM.
Euthanasie an Kindern Warum Ernst Lossa sterben musste SPIEGEL.docx I læser et afsnit i klassen og kan præcist resumere det udfra et par stikord på dansk, som du skriver i det nedenstående deledokument. Desuden I skevet to-tre resumerende sætninger
Delenoter til artiklen: Warum Ernst Lossa sterben musste
Du har til i dag trænet gloser på de første 2 sider (20 minutter) i:Gloser til Nebel im August.docx
Du har truffet et foreløbigt valg af emne ud fra SRO- Powerpointen 2.a 2023 Leben im NS-Staat.pptx -hvad kunne være spændende at arbejde med?
2.a 2023 Leben im NS-Staat.pptx Du skal til i dag definitivt have valgt emne ud fra den vedhæftede powerpoint til SRO og fundet ud af hvilke materialer du vil bruge:), brug derfor links i PP og google selv derhjemme.
Vi arbejder med filmen, som alle har set til i dag:)!Videnskabsteori og metoder i Tysk (1).pptx
CG-elevvejledning-om-problemformulering-materiale-og-fremgangsmåde-taksonomi.pdf
AO problemformulering til Nebel im August.docx
Diasshow om problemformulering[1] (1).ppt
VIGTIGT: DU SKAL HAVE TALT MED DINE FORÆDRE OM, HVOR MANGE TYSKE GÆSTER DU KAN /VIL HAVE BOENDE FRA D: 8.-11-APRIL. SKRIV I DELENOTEN. JEG SKAL SENDE INFO TIL HAMBORG !!Aufnahmemöglichkeiten
I er rigtig godt forberedte til timerne i SRO til i dag: det betyder jo meget , at I får mest muligt ud af timerne og derhjemme. I tager alt materiale med i dag!! I skal jo i gang med det redegørende/analyserende arbejde...
Lektie: Enten SRO arbejde eller afleveringen. Du tager Alles in allem og alt dit materiale til SRO'en med. Du kan i den ene time lave afleveringen om Nebel in August. Vi varmer lige op med en taleøvelse
Gerade auf LeMO gesehen: LeMO Kapitel: NS-Regime
Härte und Stärke - Nationalsozialismus | Zeitklicks
Du har arbejdet på SROen i min 30 minutter til i dag og læst på gloserne til Nebel im August, fra timen i tirsdags. Der kommer en lille "test".
Gode SRO-råd.pptx
Videnskabsteori og metoder i Tysk (1).pptx
Zum Tod von Amalie Speidel: Für immer eine geborene Lossa
Der kleine Nazi, Übungen (1).docx
Einkaufen bei REWE.docx
Se i linket nedenfor og juster info, hvor den måtte mangle: Oversigt over værter i forbindelse med besøget fra HH
Du har læst og skrevet noget til din SRO i din ferie. Hvor går det godt - hvor driller det? AO tilbyder hjælp, mens alle arbejder videre med SROen i dag. Husk dagligt, at arbejde videre på din SRO - i dag laves en individuel tidsplan.
Du har brugt tid hver aften på SROen derhjemme og klar til at læse/skrive videre i dag i timen!!
Sauls søn - Dansk trailer
I er nået så langt og lægger en stor ambition for dagen!! Det er skønt. Nu skal vi til at se på, hvordan I får opgaven hjem de næste 8 dage.
De sidste spg. til analysen og perspektiveringen/diskussionen/vurderingen skal overvejes i dag. Struktur til resten af opgaven. Hvad vil man nå frem til og hvordan. Book en tid til mandagsvejledning NU
Fra min 24:50: The History Hour - Danish brains - BBC Sounds
I skriver i 40 min på afleveringen= talepapir på tysk, når I underviser hinanden i SRO. I dag taler vi lidt om Zone of Interest og bagefter går Selma på med sin SRO, hvor vi sammen set to korte klip Selma har fundet til os. Selma underviser i "Triump
scan_ao_2024-01-26-13-10-58.pdf Mathilde Arcel fortæller om GRIMM - Teaterspot
SRO Jugend im Dritten Reich
Planet Wissen: Massenmord in Kliniken - Euthanasie im Dritten Reich | ARD Mediathek
I dag præsenterer Ella sine digte af Bertold Brecht , som vi læser i dag. Ella har lagt digtene og deres oversættelse ind i fællespadlet med et link. efterfulgt af Christine, som fortæller om Käthe Kollwitz og Christine og Frida, der fortæller om T
SRO Vokabelliste
SRO Jugend im Dritten Reich PADLET
Zone of Interest_Inhaltsangabe (1).docx
Personkarakteristisk.pdf
VIGTIGT: Alle har læst Lils propagandatekst til i dag: "HERR DOKTOR", der er vedhæftet.Herr Doktor! Lass Sie.pdf I dag starter Lil, så går Erik og Julius på og Silje runder af. Husk du taler ud fra 20 stikord, som du har oversat i en tabel til de an
ZUR EINWEIHUNG - Digt.docx
SRO Præsentationerne drøftes og så hører vi de sidste 4 oplæg. For at vi kan nå alt det, kræver det at du har styr på dit oplæg, som ikke læses højt og at evt. klip er klar. ALLE har læst Lils tekst, som ligger på timen i torsdags. VIGTIG VIGTIG time
Herr Doktor! Lass Sie.pdf
TALEPAPIR SRO 2024.docx
ALLE har skrevet 20 vigtige gloser om SRO ind
Tjek om du har lagt de vigtigste konklusioner etc. ind i
SRO præsentationer 2.a Ty.docx
Supplerende stof:
DU SKAL løse opgaverne i Minlæring
So war das erste Konzert von Pussy Riot in Berlin
Du får et afsnit i artiklen, som du redegør for på dansk og skriver to korte sætninger på tysk i fællesdokument til artiklen:
P fortæller om livet i Rusland for kritikere
logo!: Putin-Gegnerin flieht aus Russland
VIGTIGST Spektakuläre Flucht als Kurierfahrer: "Pussy-Riot" in Deutschland | SPIEGEL TV
Hannah-Arendt-Preis für Pussy Riot – DW – 27.11.2014
Søjledag_elevpapir.docx
Grupper Søjledag for a 2023 (1).docx - FRANSK
til næste alle 2.a elever: Zeitzeuge Klaus Schikore: Napola auf Rügen
første afsnit -se alle Hellmuth Karasek: Elite-Schmiede Napola (1)
Prospekte und Angebote in deiner Nähe online auf kaufDA.de
Mein Silvesterabend 2022.docx
1943: Goebbels fordert Den totalen Krieg"
Von Min.17. Wer war Joseph Goebbels? - Der Lautsprecher des Dritten Reichs | SPIEGEL TV
Chris præsenterer "Wollt ihr den totalen Krieg" i , mens Julius underviser i Napola og viser et lille klip af filmen og har lagt en vigtig scene op med tekst. Frida og Ingrid går på med deres SRO om Euthanasie.
Alle er forberedte på at vidensdele/ undervise hinanden i jeres SRO i smågrupper.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Seinen Weg finden: Märchen + Das fotor. Gemälde
Vi ser sammen "GRIMM " på Revolver og taler om det uhyggelige og eventyr. Vi læser Rotkäppchen og om genren i Gattungen.
Desuden arbejder vi med studentereksamensopgaven "Das fotorealistische Gemälde" med fokus op Existenz und Identität.
Grammatisk fokus: regelmæssige verber , uregelmæssige verber, modalverber, kasus og præpositioner.
Kernestof: Siderne i Gattungen om Märchen
Eventyret Rotkäppchen
studenterksamensopgaven: Das fotorealistische Gemälde
Suppelrende materiale: Forestillingen: Grimm
Materiale i alt inkl. tekster og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Flip 2a Group
Flip Die Theatervorstellung
Titel undervisningsmateriale til GRIMM
I læser s 131 og løser opgaven på s.136ø i PDF'en Gattungen Das Drama.pdf
I læser og lærer gloserne og substantivernes køn udendad: Theatervorstellung GRIMM.docx
Wortschatz.docx
Rotkäppchen + persönliches Pronomen.docx
I har alle læst "Rotkäppchen" i den nye bog "Gattungen". Husk at læse gloserne, inden du går i gang med at læse en side, så bliver flowet bedre. Du løser også opgave1 s.73 om rækkefølgen i teksten, inden du kommer. Tag "Gattungen" og "Alles in allem"
Gattungen; sider: 61-67, 69-71, 73
personligt pron skema og sætninger 2024.docx
Was habe ich am Wochenende gemacht.docx Modalverber Rotkäppchen.docx
Grammatik: modalverber og det personlige pronomen
Modalverber Rotkäppchen.docx
Fragen an die deutschen Gäste März 2024.docx
Du har læst teksten til "Das fotorealistische Gemälde"- afleveringen og svaret på sandt-falsk-spørgsmålene hjemmefra. Vi gennemgår dem. Du har også øvet bøjningen af de personlige pronominer og løst de sidste sætninger i dokumentet om Personlige pron
Nach Festnahme in Berlin: Schleyer-Sohn dankt Fahndern im RAF-Fall Klette
Verbeøvelse til Das fotorealische Gemälde.docx
Du har skrevet på første pind i 5.1 til afleveringen om "Das f. Gemälde" (75 ord ca. inkl. indledende sætning fx om at få en kæreste generelt...) og have udfyldt verbearket med verberne fra starten af teksten, som I skal rubricere. Terp bøjningen af
Grenze | Chronik der Mauer
Du har løst grammatikopgaverne 2+4 til "Das f. Gemälde" til i dag.
Alles in allem; sider: 59-61
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Junges Leben in Berlin 1985-2025
Da stamklassen rejser til Berlin på studietur forbereder vi turen og laver nedslag i Berlins historie samt ser på byen og livsfølelsen før i tiden og i dag. Vi taler om muren og livet i den delte by. Vi taler om , hvordan Berlinerne mindes murens fald for 35år siden:
35 Jahre Mauerfall - Eindrücke
Vi ser lidt på flugt ud af Østberlin i https://www.chronik-der-mauer.de/material/?page=4&mType=2&show=18
Vi ser også flugt fra Østberlin til Vestberlin ved at se og arbejde med dokumentarfilmen :"Der Doppelgänger von Ostberlin" tysk version uden undertekster.
Vi undersøger livsfølelsen af stemningen i Berlin omkring 2000 ved at læse "Sonja"
Vi retter blikket mod Berlin som åben og tolerant Multikulti-by i dag ved at læse "Neukölln so fern so nah" I "Berlin von Ort zu Wort "og arbejde med sangen: "Das ist Berlin".
Til eksamen kan eleverne supplere med filmen "Knallhart" og uddraget af romanen bag i Berlin von Wort zu Ort, og uddrate i eksamensopgaven"3000Kilometer weit weg" som klassen arbejdede med i 1.g
KERNESTOF/ MATERIALE
Vi ser lidt på flugt ud af Østberlin i https://www.chronik-der-mauer.de/todesopfer/
" Der Doppelgänger von Ostberlin" tysk version af dokumentarfilmen uden undertekster:
https://www.youtube.com/watch?v=iV006K7d278
"Das ist Berlin" sang , musikvideo inkl. Arbeitsblätter
"Neukölln so fern so nah" I Berlin von Ort zu Wort
"Tage wie diese" af Die toten Hosen -Fokus: Alternative Nationalhymne -warum? anlässlich von 35 Jahre Mauerfall
SUPPLERENDE MATERIALE
sange " Lieblingsmensch" af Namika og "Tage wie diese" af Bourani
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Das ist Berlin": Die Hymne für die Stadt
Das ist Berlin Hymne an die Stadt.docx
Das ist Berlin PDF som intro til sangen.pptx
endlich-august_arbeitsblatt_das-ist-berlin_new-design1.pdf
I har jo læst på siderne om præpositioner, inden I laver afleveringen. I skal til i dag kunne bøje der /die /das helt sikkert og nogenlunde kunne så de tre præpositionsremser og hvilken kasus, de tager, læs siderne i Alles in allem. Der kommer en lil
Alles in allem (Aia); sider: 17-18, 44-51, 56-58
Der Doppelgänger von Ost Berlin
Fragen an Dobbeltgængeren fra Østberlin.docx
Tränenpalast
Du kan de tre præpositionsremser som du finder på siderne nedenfor i "Alles in allem".
Relativpronomener.docx
Berlinerisch
Ihr habt in den Ferien den ganzen Text : "Neukölln zu fern , so nah" In Berlin von Ort zu Wort gelesen. Tipp Lest jeden Tag in den Ferien: einteilen.Fokus; erst Vokabeln lesen, dann den Text.
Mordprozess gegen Ex-Stasi-Mitarbeiter begonnen
"Der Untergang". I har set filmen med Valdemar og gjort klar hjemmefra til en præsentation af en scene, der har gjort specielt indtryk. I skal genfortælle scenen og de følelser personerne føler samt kommentere, hvorfor scenen er interessant. (Omfang:
Padlet Der Untergang: Szenen und Personen
Checkpoint Charlie | Chronik der Mauer
Relativpronominer.docx
rbb24: Techno als Weltkulturerbe | ARD Mediathek
Republikflucht - 1. Teil von 4 Tage Angst
Vorträge in Berlin - Wählt ein Thema
sætningerne med akkusativpræp og dativpræp..docx
1. Teil von 4 Tage Angst Vokabeln und Aufgaben.docx
Afsnit
Verber 4 Tage Angst
3. Folge 4 Tage Angst.docx
I tager høretelefoner med og I læser resten af gloserne til "4 Tage Angst- Republikflucht" og hører så i eget tempo resten af podcasten til i dag. I skal have besvaret spg. i slutningen af dokumentet hjemmefra skriftligt og have trænet verberne fra
Republikflucht 4 Tage Angst link
Mein Berliner Tagebuch 5 Filme.docx
2. Wenn ich an meine Klassenfahrt denke.docx
høflig konjunktiv Berlin 2024.docx
I Nehmt bitte Berlin von Wort zu Ort mit. Man muss die Fragen en Text "Neukölln : so fern, so nah" - beantworten können und über die Viertel in Berlin etwas sprechen können- was habt ihr erlebt.
Sidste træningsstil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
træning til skriftlig årsprøve
Indhold
Kernestof:
Hej , jeg kommer 12:05. I har læst teksten til aflevringen og lavet opgaverne 1-4 med Alles in allem ved hånden. I må gerne starte på opgave 5.1 ved at skrive en lille disposition og evt pind 1-2. I afleverer stilen om tirsdagen om14 dage helt færdi
Afsnit
Hej I har markeret tre steder med gult i 5.1/5.2 I er i tvivl om.Det får I 20 minutter til. Alle afleverer i slutningen af timen, så din aflevering skal være færdig inden du kommer. TAG ALLES IN ALLEM MED.
Lektier:Wer bin ich Steckbrief.docx Du udfylder den og afleverer den under afleveringer i lectio inden timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
EKSAMEN: Leben in Hamburg
Som optakt til udvekslingen med , Marion Dönhof Gymnasium fra Hamborg læser vi novellen "Sonja" af Judith Hermann og ser på hvordan byerne bliver skildret ud fra protagonisterne. Den smukke Verena fra Hamborg og den spændende ikke klassisk smukke Sonja fra Berlin.
Vi får i september besøg fra venskabsgymnasiet og udvikler sammen et projekt om trivlsel, medbestemmelse og det sociale liv på hhv CG og MDH.
Se link: https://www.marion-doenhoff-gymnasium.de/erasmus-austausch-kopenhagen-hamburg-zumthema-partizipation-und-engagement-in-deroberstufe/
Eleverne bor hos os og vi genbesøger dem 14 dage senere, hvor vi lærer deres (skole)hverdag og kvarter at kende., Blankenese som bydel (indtryk) samt nedslag i HH kultur , historie , og samtid.
Eleverne holder oplæg om deres HH-emne på tysk i byen.
Desuden opgiver vi rundvisningen på Mahnmal St. Nicolai om aktion Gomorrah (Hamborgs voldsomme bombardemen,t under 2. verdenskrig) og læser selv om Hamborgs ødelæggelse i dokumenet: HamburgsZerstörung , som er starten fra selve artiklen om emnet https://www.geschichtsspuren.de/artikel/verschiedenes/175-zerstoerung-hamburg-weltkrieg.html
Samt udvalgte kunstværkerne på hhv Kunsthalle og Deichtorhallen, især Anita Ree: "Selbstportrait"
Når vi kom hjem læste vi:
"Nachts schlafen die Ratten doch" + "Die Küchenur" af Borchert.
Vi læser et digt af Heinrich Heine, der som ung boede i Hamborg: "Ich habe im Traum geweinet" og vi læser også" Die schlesischen Weber"
Eleverne besvarer studentereksamensopgaven: " Soulkitchen" og de kan inddrage den første tekst fra det næste emne: Krimi, nemlig studentereksamensopgaven: "Nachbarn" , samt wohin das Leben fällt" som begge foregår i rigmandsmiljøerne ved Elben. Blankenese.
KERNESSTOF: MATERIALE
Judith Hermann: "Sonja" i Sommerhaus später -antologien udgivet af Tyskforlaget.
Borchert: "Nachts schlafen die Ratten doch" og "Die Küchenur"
Artikel om udvekslingen med CG på MGHs hjemmeside: https://www.marion-doenhoff-gymnasium.de/erasmus-austausch-kopenhagen-hamburg-zumthema-partizipation-und-engagement-in-deroberstufe/
Hamburg Zerstörung filen, der stammer fra https://www.geschichtsspuren.de/artikel/verschiedenes/175-zerstoerung-hamburg-weltkrieg.html
Heine: "Ich habe im Traum geweinet" og vi læser også" Die schlesischen Weber"
studentereksamensopgaverne: "Soulkitchen"," Nachbarn" samt "Wohin das Leben fällt"
links i Vorträge-dokumentet.
Sprogligt ligger fokus på:
ur. verber, mundtligt tysk, derunder flow og kommunikation, at opbygge et hverdagstysk og ikke mindst kunne tale præcist om elementerne i "projektet " vi udarbejder med Marion Dönhof Gymnasium
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 60 sider
Indhold
Kernestof:
NY Sonja_Anfang_Präpositionen_Präteritum_Textfragen.docx
Ich freue mich sehr darauf euch heute nach den Ferien wiederzusehen. Nehmt bitte die Alles in allem + Kurzgeschichten-sammlung "Sommerhaus Später" mit, in der ihr ja "Sonja" bis heute gelesen habt, nicht wahr? Bis gleich:)
Betaling etc dokument.docx
Verteilung der Schüler Mai 2024.docx
Ihr nehmt bitte wieder "Alles in allem" und "Sommerhaus später" mit -und einen Bleistift/Kugelschreiber
Erinnert bitte "Alles in allem" + "Sonja" mitnehmen. 15 Minuten: schreibt kurze Notizen im neuen Heft zu den folgenden Fragen an den Anfang von dem Text "Sonja"
Ny sætningsanalyse af sætninger fra Sonja.docx
NY Textfragen s.45-48+ Datidsformer og præpositioner i overført betydning i SONJA.docx
Sonja, Text.pdf
Du har oversat alle sætninger, som vi startede på sidst og er klar til at tale om 2/3 del af de spg. , der er til Sonja i samme fil. Du kan bøje de nye verber fra gruppe 2 (og dem fra gruppe 1:). Husk kopier og selve hæftet.
GOD Sonja Tyskforlagets opgaver.docx
Astrid kommer først kl.10:40.
Minlæring
VIGTIG TIME: I kan bøje gruppe 3 verberne og deres oversættelse, som vi legede med i mandags. Desuden har I skrevet stilen. Idag arbejder vi med programmet til besøget fra HH , Øver Smalltalk og træner skoleordforråd og laver en præsentationen af sko
VIGTIGT: HUSK AT HAVE 800kr KLAR TIL D.12.9: Betaling etc dokument.docx
d.23.8. Programm.docx
Übungen zu Vokabeln zu Partizipation etc.docx
Hallo: Ihr müsst nur die Wörter aus der grossen 3. Wortwolke (auf Seite 3) bis heute in die Tabelle geschrieben und geübt haben. Alle anderen Aufgaben machen wir zusammen.
Gode vendinger KBH.docx
konjunktiv 2.docx
Smalltalk i København.docx
Du kan alle "Wortwolken" til i dag , da du jo skal tale om motiverende skolegang de næste mange dage. Desuden er dit værelse topklar til at modtage de tyske gæster, som du jo følges med hjem med i dag og hygger med. Desuden øver du vendingerne: Hätte
I kommer allersenest kl.8:50 ned i lærerhjørnet på fabrikken i stueetagen ved siden af studiecentret. Jeg låser de tyske elevers kufferter ind. Madpakker tages ud og med rundt på skolen. Jeg skal selv undervise og så må tyskerne selv bære rundt på ba
mundtlig præsentation af besøget.docx
Du hast ja den individuellen Aufsatz über den Besuch bis heute geschrieben -erinnere das Selfi:).
Afsnit
Programm AO Hamburg 2024.docx
Skriv navn adresse og telefonnr
Emner til foredrag i HH på tysk
Skal vi opgive et HH emne? Eller hellere et skoleemne til eksamen?
Jeg er orienteret om at I har meget pt gennem Kirsten A.
2. Wenn ich an meine Klassenfahrt denke.docx
Småord
Evaluierung.docx
Die Zerstörung Hamburgs Padlet
Zerstörung Hamburgs mit Vokabeln.pdf
Du har sovet til idag:) Du holder 4 minutters oplæg på tysk ud fra stikord: der er ingen højtlæsning. Det levende ord:)
Die Zerstörung Hamburgs im Zweiten Weltkrieg uden gloser.docx Foto vom ausgebombten Hamburg.docx
Grammatiktræning Soulkitchen.docx
Småordene als, wie.docx
Du har læst teksten til afleveringen "Soulkitchen" til i dag, som vi begyndte på sidst. Hav overvejet hvad du vil tage med i det kommenterende referat, du skal skrive. Tag "Alles in allem" med. Du har også Evaluierung.docx kigget på evalueringen til
Afsluttende regnskab for Hamborgturen.docx
Du har skevet 100-120 ord:
Konjunktiv 2 - einfach erklärt (mit Beispielen & Übungen)
borchert youtube - - Video Search Results
die küchenuhr lesung - - Video Search Results
Borchert Die Küchenuhr spørgsmål.doc
Die Küchenuhr.pdf
gloser Küchenuhr.docx
Du har skrevet "Soulkichen" og markeret 3 steder, hvor du var i tvivl om grammatikken. Tag "Alles in allem" med
Alle har læst " Die Küchenur" til i dag, som vi læste inden ferien i klassen. Evt. skimmer du den lige igen. Den skal du nemlig arbejde med individuelt.
Nachts schlafen die Ratten doch.pdf
Du har læst "Nachts schlafen die Ratten doch", nyt dokument med alle sider er vedhæftet:). Tag Alles in allem med.Ny Nachts schlafen die Ratten doch.pdf
Afbor nachts ub8.htmsnit
I har læst stiloplægget "Nachbarn" og svaret på richtig und falsch. Tag "Alles in allem" med.
Heinrich Heine-Biographie.doc
ich habe im Traum geweinet gesungen - - Video Search Results
heinrich heine - - resultater af billedsøgning
Gedicht Ich habe im Traum geweinet
Die schlesischen Weber
Opsamling delenoter HAmburg
Anita Ree https://schluesseldokumente.net/beitrag/bruhns-anita-ree
Gattungen; sider: 107-109
I har skrevet grammatikdelen til Nachbarn færdig til i dag. I tager "Alles in allem" og "Gattungen" med i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
EKSAMEN: Krimi
Vi ser på genren krimi. Da vi lige har været i Hamborg læser vi teksten "Nachbarn" som er en studentereksamensopgave. af F. von Schirach. den foregår nemlig i et område meget lig Blankenese.
Vi arbejder med genren krimi overordnet ud fra bogen Gattungen og læser forskellige korte tekster af F. von Schirach: "DNA", "Anatomie", Einsam "Volksfest" i bogen Schuld fra Tyskforlaget
Desuden læser vi "Sonnenbrand" af Milena Moser og ser en smule på retningen Femikrimi
Eleverne arbejder med den autobiografiske skildring af et overfald i stuendereksamensopgaven: " Der Überfall" og med den unge piges oplevelse med Stalkeren i eksamensopgaven "Jorinde"
MATERIALE/KERNESTOF
von Schirach: "DNA", "Anatomie"" Volksfest" i "Schuld" fra Tyskforlaget, "Einsam" ,( ink. arbejdsspg.) s.78-93 i "Gattungen",
studentereksamensopgaverne: " Nachbarn", "Jorinde" og "Der Überfall"
"Sonnenbrand" af Milena Moser i Literatur um die Jahrtausendwende
Arbejdsark fra Astrid til gloser og ikke mindst verbernes og adjektivernes bøjning og glosetræning i relation til genren krimi/Verbrechen
Materiale i alt inkl. tekster og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Du har læst teksten "Einsam" i Gattungen færdig til i dag og har prøvet at genfortælle teksten for dig selv derhjemme i et par minutter. Brug verberne fra dette dokument: Krimivokabeln_Würfelspiel.docx . Husk at tage den store bog GATTUNGEN med
Verben vom Text Einsam.docx
Vokabeln Substantive zum Thema Krimi.docx
Krimi-Vokabeln, Anatomie (1).docx
Skal vi ind at se denne film pris 60kr? Kærlig hilsen, Hilde - Grand Teatret
schuldanatomiebingo.doc
Basal adjektivbøjning[1].docx Blandet basal adjektivbøjning.docx
Du har jo lavet afleveringen SELV færdig til i dag. Hverken velmende venner/familie eller AI har været inde over!! Du markerer tre steder, du gerne vil have hjælp fra Astrid til at løse.
Anatomie Text.pdf
Aufgaben zum Text Anatomie.docx
Basal adjektivbøjning[1].docx
Fragen zu Anatomie die letzten drei Abschnitte.docx
step into german tage wie diese - - Video Search Results
die-toten-hosen_lyrics_en_tage-wie-diese (1).pdf
Tage wie diese_Aufgaben November 2024.docx
I har læst tekten til eksamensopgaven Jorinde (aflevering) og i par lavet løst opgave 1-3 inkl. Der er jo et par aflyste tysktimer, man kan mødes i.
Berlin november 2024.pptx
Tysk i SRP_Idekatalog 2024.docx
Du tager den nye bog "Schuld" og " Alles in allem" med.
Du ser afsnittet i DRTV - Deadline: Er tysk regeringskrise godt nyt for Europa?
Schirach DNA Fragen S. 39.docx
DNAOversætSætninger.docx
"Babylon Berlin"-stjernen er hele filmen værd
Du har
Du markerer 2-3 steder, du har brug for hjælp til. Husk at skrive med en åbnet "Alles in allem"hjemme, ikke sandt! Hele stilen skal afleveres i aften kl.21.00.
Besuch aus Grimma.docx
Duden
VERBER TIL KRIMI definitiv (2).docx
mimespil med verber til Krimi.docx
I har læst de første 4 sider af "Volksfest" i Schuld til i dag. Husk først at læse gloselisten og så have en finger i teksten og en i gloselisten, så går det hurtigere. Tag også "Alles in allem" med.
Schuld; sider: 58-61
Ferdinand von Schirach
Minlæring
schuldvolksfestdiskussion.doc
I tager "Gattungen" og "Alles in allem" med og har løst træningsopgaverne i "Min læring".
Tysk i SRP_Idekatalog 2024.docx
20 tyske småord_udtaleøvelse_Tale-fil.pptx
St1_Arbeitsfragen_S101-102n_MBG udvidet form.docx
Gloseliste_Sonnenbrand_101-103.docx
Afsnit
Delenoter til Übersicht über Texte
VERBER TIL KRIMI definitiv (2).docx Du har udfyldt næsten hele dit ark med opgaver til emnet (Opgaverne A,B,C,D). Tag "Alles in allem" med og læs i den , mens du løser opgave C+D om de løst- og fastsammensatte verber. Du tager "Schuld" og "Sonnenbr
Die Bedeutung des Krimis heute.docx
Gattungen afsluttende om Krimigenren.pdf
Der Überfall Kommentare.docx
I læser teksten til den næste eksamensopgave helt færdig: Der Überfall KUN teksten.pdf. TAG "ALLLES IN ALLEM" MED og betal 60kr til mig på 25487740 til filmen.
I har til idag udfyldt hele det lange kompendium: VERBER TIL KRIMI definitiv (2).docx
Hvis du har kræfter kan du jo skrive i glosedokumentet til din krimitekst, hvis du var til timen (se linket fra sidste time) Træne noget, der driller i Min læring.
Knud Romer foredrag | Egen litteratur, branding og livsstil
K-Live | Kulturen:In Liebe, Eure Hilde| DR LYD
Modalverber og links_In Liebe, eure Hilde (2).docx
Welche Filme kennst du zum Thema Leben im Dritten Reich /Kriegsfilme über den Zweiten Weltkrieg? Padlet
Ekko -Rezension vom Film "In Liebe, Eure Hilde
I skal læse den danske anmeldelse af filmen: "Kærlig hilsen, Hilde"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
EKSAMEN Der NS-Staat:Opfer-Täten - Helden 2. Teil
Vi ser filmen "In Liebe , Eure Hilde", mens den går i biografen og arbejder med den her i december.
Som optakt hører vi Knud Romer fortælle om sin egen og sin mor og hendes relation til Rote Kapelle, den heterogene modstandgruppe, som Koppi også tilhørte.
Vi arbejder med opgaver fra det tyske Klip fra tysk Unterrichtsmaterialien zum Film
Grammatisk fokus: Dobbelt infinitv og adjektiver og verber
KERNESTOF /MATERIALER:
Filmen: "In Liebe , Eure Hilde", instruerert af Dreesen
Klip fra udvalgte tysk Unterrichtsmaterialien zum Film , se den vedhæftede PDF nedenfor.
Hans Coppi erindringer: https://nachkommen-netzwerk-berlin.de/hans-coppi-was-war-wirklich-passiert/
Supplerende:
https://www.dr.dk/lyd/p1/k-live/k-live-20241/kulturen-in-liebe-eure-hilde-og-handicap-i-scenekunst-11032417464
(fra min. 1:37 -17:13)
Interview på dansk med Knud Romer, der fortæller om Rote Kappelles betydning for ham og især hans mor.
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Die Bedeutung des Krimis heute.docx
Gattungen afsluttende om Krimigenren.pdf
Der Überfall Kommentare.docx
I læser teksten til den næste eksamensopgave helt færdig: Der Überfall KUN teksten.pdf. TAG "ALLLES IN ALLEM" MED og betal 60kr til mig på 25487740 til filmen.
I har til idag udfyldt hele det lange kompendium: VERBER TIL KRIMI definitiv (2).docx
Hvis du har kræfter kan du jo skrive i glosedokumentet til din krimitekst, hvis du var til timen (se linket fra sidste time) Træne noget, der driller i Min læring.
Knud Romer foredrag | Egen litteratur, branding og livsstil
K-Live | Kulturen:In Liebe, Eure Hilde| DR LYD
Modalverber og links_In Liebe, eure Hilde (2).docx
Welche Filme kennst du zum Thema Leben im Dritten Reich /Kriegsfilme über den Zweiten Weltkrieg? Padlet
Ekko -Rezension vom Film "In Liebe, Eure Hilde
I skal læse den danske anmeldelse af filmen: "Kærlig hilsen, Hilde"
Alle er senest kl.7:55 i Grand Teatret i salen , hvor vi ser filmen: "In Liebe, Eure Hilde" . Filmen starter præsist kl.8:00, så I skal være der før og cykle hurtigt til CG bagefter. Husk det ikke er tilladt at have chips og coladåser med. Smålækker
Vi mødes i lok.30. VIGTIGE TIMER: ORENTERINGSAFTEN kl.19 -21:30. ORIENTERINGSEFTERMIDDAG: kl.14 -16.00. Hvem kommer fra 3.a?
udvalgte tyske Unterrichtsmaterialien In Liebe, Eure Hilde.pdf
Gloser og adjektivøvelse til In Liebe , Eure Hilde.docx Modalverber og links til In Liebe, eure Hilde .docx In Liebe Eure Hilde_Würfelspiel.docx
I laver alle opgaver i timen/der hjemme, hvis I ikke når det.
Gloser og adjektivøvelse til In Liebe , Eure Hilde.docx
In Liebe Eure Hilde_Würfelspiel.docx
TEST i Verber til In Liebe Eure Hilde_Würfelspiel - Kopi.docx
Nach einer schönen Fahrt ins Sommerhaus für viele von Euch geht es heute wieder an das Deutsche. Ihr habt keine Hausaufgaben auf aber nehmt den "Alles in allem" mit.
stille nacht zum mitsingen video - - Video Search Results
Sein haben werden IN Liebe Eure Hilde.docx
LEKTIE: I skriver sætningerne om filmens styrker og svagheder færdig:Beurteilung des Films.docx I har også aftalt , hvem der tager , hvad med til morgenmad og ALLE har kopper med. Er der nogen, der kunne tænke sig, at lave en lidt sjov kahoot/quiz?
Während har to funktioner på tysk.docx
Passiv.docx
Weihnachten Einkaufen bei REWE.docx
De helt specielle Dativ-verber.docx
In Liebe, Eure Hilde rundes af. Jule-grammatik, hygge. Aber kein BINGO , mein persönliches Bingospil an der Schule ist gestolen!! Men jeg skal nok finde på noget:)
🎄 Weihnachtslieder-Mix 1 - Weihnachtslieder zum Mitsingen | Sing Kinderlieder
Weihnachtslieder zum Mitsingen - Elbphilharmonie Mediathek
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
EKSAMEN: Die goldenen 20er Jahre? 2. Teil
Eleverne genopfrisker emnet fra 1.g ved at se/gense dele af Babylon Berlin 1. sæson , som ligger på MitCFU.
Dernæst dykker vi ned i centrale emner for denne periode:
Fattigdom, den moderne kvinde, krigstraumatisering, byen Berlin i 20erne og den store kraft der lå i kunsten i perioden. Vi ser på digtenes opbygning og virkelmidler.
Vi repeterer kort pensum fra 1.g og så ser vi på ekspressionistiske digte:
"Weltende" af Van Hoddies
"Nachtcafe" og "Schöne Jugend" af G. Benn
"Die Irren" af Heym
Desuden genoptager vi indtrykkene fra Louisiana-udstillingen "Det kolde øje" ved at se på billedkunsten i ekspressionismen og i Neue Sachlichkeit.
Især maleren Anita Ree er i fokus i Hamborg
MATERIALER/KERNESTOF:
Digtene:
"Weltende" af Van Hoddies
"Nachtcafe" og "Schöne Jungend" af G. Benn
"Die Irren":Heym
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Die moderne Frau Delenoter
Mein Die goldenen 20er Jahre Wortschatz.docx
Babylon Berlin_Say_it kaputt.docx
Perfektum sætninger uregelmæssige verber.docx
I har genfundet og genlæst jeres noter fra 1.g om Babylon Berlin. I har set minutterne, vi arbejdede med i 1.g. Jeg foreslår vi opgiver hele episode 1+2. Find jeres gamle noter til emnet. Med fordel kan man se hele afsnit for at få en bedre filmoplev
Die Weihnachtsfragen Paararbeit.docx
denken an akk. etc. + poss pron.docx
Præsens Gereons Leben vor seinem Berliner Aufenthalt (4).docx
Charlotte Präteritum.docx
Modalverber Charlotte am Anfang der Serie.docx
Der Gott der Stadt 2020.docx
Die Irren oversat 2020.docx
Heym og van Hoddis gloser.doc
Nachtcafé oversat, Gottfried Benn 2020.docx
Skønne ungdom af Gottfried Benn 2020.docx
Weltende oversættelse 2020.docx
Lyrik: Expressionismus PADLET
Du tager Gattungen og Alles in allem med:).
Reimformen (Reimarten) | Übersicht, Merkmale und Beispiele
I har læst teksten: "Gilgi eine von uns" til i dag og har fundet 4 centrale steder i teksten , der viser noget om den moderne kvinde og den moderne verden hun lever i! I tager ALLES in ALLEM med. I skrevet 80-100 ord på afleveringen.
vi taler om teksten og den moderne kvinde, storbylivet og de ændrede roller i 20ernes Tyskland.
Der Überfall Kommentare.docx Afsnit
Irmgard Keun – Wikipedia
Det relative pronomen +præposition.docx
Irmgard_Keun_Autorenpräsentation.docx
Perfektum sætninger uregelmæssige verber.docx nemme opgaver til uregelmæssige verber.docx
I får oversættelsen tilbage , som I retter. I har som altid "Alles in allem" med!
Possessive pronominer endelig.docx
Relativt pronomen B.B..docx
Passiv Babylon Berlin.docx
Für etwas kämpfen - Sätze In Liebe Eure Hilde.docx
Det personlige pronomen.docx
Du aflevererer stilen i dag. Tag "Alles in allem" med.
Vi bliver hjemme og træner mundtligt og skriftligt tysk. Tag "Alles in allem" med og hav løs alle grammatikopgaver fra timen i mandags om Babylon Berlin.
Kapitel 12 grammatik um zu og damit.doc
I løser så mage opgaver i Einfach so s.108 om dansk da, som I kan nå. I tager hæfter," Einfach so"," Alles in allem"
Ich wär' so gerne Millionär
I har læst stiloplægget og løst opgave 1 til i dag. Læs mine kommentarer til afleveringen: Der Typ ist da.
Det kolde øje - Tyskland i 1920erne -udstillingen vi så i 1.g
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Skriftlighed: Træning til terminsprøven
Vi arbejder med skriftlighed
Indhold
Kernestof:
I løser så mage opgaver i Einfach so s.108 om dansk da, som I kan nå. I tager hæfter," Einfach so"," Alles in allem"
Ich wär' so gerne Millionär
I har læst stiloplægget og løst opgave 1 til i dag. Læs mine kommentarer til afleveringen: Der Typ ist da.
Det kolde øje - Tyskland i 1920erne -udstillingen vi så i 1.g
Grundet musical og aflyste timer, kommer her 30 minutter, hvor I kommer! Jeg lover I møder senere ind en fredag efter vinterferien. I går direkte fra jeres 4. modul, da jeg skal videre til stort PR-møde.
Disse verber udløser dativobjekt[1].docx
Tjekliste til tysk eksamen 2025.doc
Disse verber udløser dativobjekt[1].docx DU HAR LAVET så meget du kan af DETTE ARK INDEN DU KOMMER.
Warum die AfD bei den Jungen zulegt - MONITOR
Generation der Blauäugigen - medienMITTWEIDA
Wahl in Sachsen: Warum wählen so viele junge Menschen die AfD? | DER SPIEGEL
Neue Demo in Hamburg gegen AfD und Merz: 65.000 Menschen in der Innenstadt
Wahlen in Deutschland (1) elevark 3.g.docx
Linken-Abgeordnete Reichinnek bietet der AfD auf TikTok Paroli
I tager Alles in allem med! I får terminsprøverne tilbage og vi skal rette i dem i 1.modul.
Besuch aus Lübeck
Opsamling NSU højredrejning
https://www.srf.ch/news/international/deutschland-wahlen-2025/karten-ergebnisse-grafiken-bundestagswahl-2025-die-resultate-im-ueberblick
Delenoter Bundestagswahl
Delenoter BUndestagswahl mit Aufgaben
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
EKSAMEN: NSU und der Rechtsruck in Deutschl 2.Teil
Eleverne genser efter behov de to afsnit fra " Der NSU" Teil 1 und 2, som ligger på mitCfU og læser især deres noter fra 2.g!
Vi undersøger højredrejningen efter murens fald og og hvordan det står til med højredrejningen af ikke mindst store dele af det østtyske samfund i dag
Vi ser den helt nye dokumentarfilm om Jamel og taler om denne specielle landsby og dens betydning for Tyskland og hvordan det er at bo der for familien Lohmeyer: ARD: Jamel - Lauter.Wiederstand
Vi læser også om nytårsnatten 2025 https://taz.de/Naechtlicher-Naziangriff-in-Jamel/!6056695/
Derunder ser vi på, hvordan AfD klarede sig til valget til forbundsdagen.
https://www.srf.ch/news/international/deutschland-wahlen-2025/karten-ergebnisse-grafiken-bundestagswahl-2025-die-resultate-im-ueberblick
Vi taler på Elon Musks indblanding i valget og hvordan borgere protesterer mod Rechtsruck og Rassisme i Tyskland fx. d25.1.
Demo gegen AfD und Merz in Hamburg:
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/65000-Menschen-am-Sonnabend-bei-Demo-gegen-AfD-und-Merz-in-Hamburg,demo4522.html
KERNESTOF /MATERIALER:
Dokumentarfilmen: Jamel. Lauter Widerstand.( De første 26 minutter) https://www.ardmediathek.de/film/jamel-lauter-widerstand/Y3JpZDovL21kci5kZS9zZW5kZXJlaWhlbi9hcmRrdWx0dXItamFtZWwtZWluemVsc3R1ZWNrL2U2M2YzZTI5LWRmMjctNDYxMS05MjFjLWFiMzc3ZWVlYmRiYg
https://taz.de/Naechtlicher-Naziangriff-in-Jamel/!6056695/
Dokumentarfilm:Die Opfer vergesst mich nicht (Vorschau) (5 Minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=e2qAoFa6RXE
https://www.srf.ch/news/international/deutschland-wahlen-2025/karten-ergebnisse-grafiken-bundestagswahl-2025-die-resultate-im-ueberblick
Dokumentarfilm: Monitor: "Warum die AfD bei den Jungen zulegt" ( De første 10 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=00DSaZ_6d6A
SUPPLERENDE:
Demo gegen AfD und Merz in Hamburg:
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/65000-Menschen-am-Sonnabend-bei-Demo-gegen-AfD-und-Merz-in-Hamburg,demo4522.html
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Tjekliste til tysk eksamen 2025.doc
Disse verber udløser dativobjekt[1].docx DU HAR LAVET så meget du kan af DETTE ARK INDEN DU KOMMER.
Warum die AfD bei den Jungen zulegt - MONITOR
Generation der Blauäugigen - medienMITTWEIDA
Wahl in Sachsen: Warum wählen so viele junge Menschen die AfD? | DER SPIEGEL
Neue Demo in Hamburg gegen AfD und Merz: 65.000 Menschen in der Innenstadt
Wahlen in Deutschland (1) elevark 3.g.docx
Linken-Abgeordnete Reichinnek bietet der AfD auf TikTok Paroli
I tager Alles in allem med! I får terminsprøverne tilbage og vi skal rette i dem i 1.modul.
Besuch aus Lübeck
Opsamling NSU højredrejning
https://www.srf.ch/news/international/deutschland-wahlen-2025/karten-ergebnisse-grafiken-bundestagswahl-2025-die-resultate-im-ueberblick
Delenoter Bundestagswahl
Delenoter BUndestagswahl mit Aufgaben
udviddet infinitv opgaver - - Video Search Results Se kun til Min1:40 .
Minlæring - Passiv Ty A niveau
Du har læst teksten til afleveringen Krafttraining og løst opgave 1+2 til i dag og taget "Alles in allem" med.
Jamel - Lauter Widerstand - hier anschauen Jamel ARD Dokumentarfilm.docx
Jamel - Lauter Widerstand (ARD Video siehe bis zur 30. Minute)
Den svage bøjning NSU -Stationenlernen.docx
Du har lavet opgaverne 1-4 i Afleveringen Afleveringen til i dag. Tag "Alles in allem" med og hav forberedt jeres korte oplæg med gloser til emnet NSU / højredejrening i Tyskland.Nu skal der tales! og skrives:)
INGEN har skrevet i det endnu. Mærkeligt! Vi suser jo videre til næste emne lige om lidt.
verber perf part til NSU.docx
Wortschatz_NSU_Substantive (4).docx
Stil om Der NSU 1. Folge Die Täter.docx
Stimmung_nach_Mauerfall_und_am_Abend_9_November_sætninger_delt.docx
Stil om Die Opfer.docx
Todesopfer | Chronik der Mauer
Gattungen
Vi taler om Berlin med fokus på Mauer, Flucht und Mauerfall
Du har lavet hele afleveringen om Krafttraining færdig til i dag. Læs lige dette link inden i laver grammatikopgaverne. Leg også med en enkelt udviddet infinitiv i afleveringen og marker den ordstillingudvidetinfinitiv.html
dativ vb, n-bøj, genitiv NSU.docx Den svage bøjning NSU -Stationenlernen.docx
Simseks Tochter + rel pron.docx
Lieblingsszene NSU Die Opfer.docx
Semiya Simsek Interview und Relativsätze.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
EKSAMEN: NS-Staat: Opfer -Täter -Helden 3. Teil
Vi runder emnet af ved at trække tråde fra hhv filmene ,vi opgiver, til de tekster vi har arbejdet sammen med i klassen og mere individuelt i forbindelse med SRO'en i 2.g
Vi læser i den forbindelse et længere interview med Christian Friedel, der spillede Höss i "The Zone of Interest":
"Wie spielt man den KZ-Kommandanten in Ausschwitz" https://www.rnd.de/kultur/interview-mit-schauspieler-christian-friedel-G5IDLJXARVHKXP3DP7OKS3GKKM.html
Vi talter kort om, hvordan børn skulle opdrages i Set såkaldt 3. Rige blandt andet ud fra:
https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&t=469s
MATERIALE /KERNESTOF:
"Wie spielt man den KZ-Kommandanten in Ausschwitz"
Materiale: https://www.rnd.de/kultur/interview-mit-schauspieler-christian-friedel-G5IDLJXARVHKXP3DP7OKS3GKKM.html
https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&t=469s
(Kindheit im Dritten Reich)
Vi arbejder sprogligt med n-bøjning, dativverber, passiv og kongruens
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Link/Pensum fra modulet i fredagst il NSU -emet:
I tager hæftet med.
Zone of Interest_Inhaltsangabe (1).docx
SERVICE: Oversigt over tekster til hvert eksamensemne. MEN LECTIO ER DEN GYLDIGE PENSUMLISTE.
Nøgleord til teksterne fra: Das Leben im NS-Staat: Opfer - Täter - Helden
Fragen an Interview mit Christian Friedel The Zone of Interest .docx Interview mit Christian Friedel.docx
The Zone of Interest: Das ganze Interview: Zone of Interest_Inhaltsangabe (1).docx
I tager Alles in allem med og så dykker vi ned i drillske ting og taler en masse tysk.
dativ vb, n-bøj, genitiv NSU.docx
Den svage bøjning NSU -Stationenlernen.docx
Herr Doktor! Lass Sie.pdf
Otto Wells Rede im Reichstag kurz vor dem Inkrafttreten des Ermächtigungsgesetzes 1933.docx
Passiv krimiverber.docx
Tag ALLES IN ALLEM og EINS-ZWEI-DREI-bogen med.
35 Jahre Mauerfall und Friedliche Revolution
Junge Leute in Berlin PADLET I skriver stikord i /linker arbejdsark og noter...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
EKSAMEN: Leben in Hamburg Teil 2
Vi genopfrisker Hamborgrejsen og selve emnet:
Vi ser på Hamborgs bombardement under 2. Verdenskrig igen ved at se en lille film fra Mahnmal Sankt Nicolai: https://www.mahnmal-st-nikolai.de/ (de første tre minutter) samt en anden lille film på 3 minutter, som man kan se på https://www.ndr.de/nachrichten/info/Erinnerungen-von-1943-Feuersturm-ueber-Hamburg,ndrinfo48436.html
Desuden afleverer eleverne stilen "Das Leben Fällt wohin es will" om en rigmandspige fra Hamborg, der prøver at bryde med sin familiære baggrund.
KERNESTOF /MATERIALE:
https://www.mahnmal-st-nikolai.de/ (de første tre minutter)
https://www.ndr.de/nachrichten/info/Erinnerungen-von-1943-Feuersturm-ueber-Hamburg,ndrinfo48436.html (3 minuter film)
"Das Leben Fällt wohin es will" (studentereksamensopgave)
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 10 sider
Indhold
Kernestof:
www.mahnmal-st-nikolai.de ( de første tre minutter)
Erinnerungen von 1943: Feuersturm über Hamburg Filmen om emnet hvor blandt andet øjenvidner fortæller om sine oplevelser.(3 minutter)
I skal aflevere opgave 1-4 til afleveringen i timen kl 10:15.(læse og forstå- delen og alle grammatikopgaver!!! Desuden skal du have skrevet noget til opgave 5.1.og markeret 3 steder, der driller.) I afleverer resten, hvis I ikke er færdige søndag kl
Afsnit
Kommentarer til den sidste stil om Marie i HH.docx
Genitiv Kafka.docx
ordstillingudvidetinfinitiv.html
Passiv på tysk om Kafka.docx
Vokabeln zu Gibs auf[1].docx Kleine Fabel und Gibs auf.docx
Forslag til strukturering af præsentation 2021.docx Ein paar Fragen an die Texte (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
EKSAMEN:Die goldenen 20ger Jahre? 3.Teil Kafka +NS
Vi runder emnet af og vi ser på Kafkas univers, ved at læse to hans korte tester:
"Gib's auf "og "Kleine Fabel". Teksterne er skrevet omkring 1920 og kredser om eksistentielle sprøgsmål , som var aktuelle dengang og nu.
Vi ser en forestilling "Menneskedyr" i starten af maj på skolen, hvor blandt andet piger fra holdet spiller med. Stykket består udelukkende af små Kafka-tekster.
Desuden ser vi kort på Hitlerjugend og hvordan den ungdom var anderledes end Charlotte og hendes søsters ungdom i Berlin i 20erne:
MrWissen2go: Jugend im Nationalsozialismus
https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&t=469s
(Min1-10)
Senere har vi slutspurt i tysk skrivning og talen.
Men vi arbejdet med de sidste knaster hen i mod eksamen og selve det at kunne udtrykke sig forholdsvist frit skriftligt og mundtlig kun støtte sig til stikord. Vi ser på , hvordan et spørgsmål kunne se ud.
MATERIALE/KERNESTOF:
"Gib's auf "og "Kleine Fabel" af Kafka
MrWissen2go: Jugend im Nationalsozialismus
https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&t=469s
(Min1-10)
Vi ser på specielle tyske kontruktioner som passiv, dobbelt infinitiv og urgelmæssige verbers bøjning og genitiv.
Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Genitiv Kafka.docx
ordstillingudvidetinfinitiv.html
Passiv på tysk om Kafka.docx
Vokabeln zu Gibs auf[1].docx Kleine Fabel und Gibs auf.docx
Forslag til strukturering af præsentation 2021.docx Ein paar Fragen an die Texte (1).docx
Jeg har lavet et eksamensspørgsmål til teksten: "Das Leben fällt, wohin es will". Vi arbejder i klassen med hvordan man griber mundtlig eksamen an. Tag Eins-zwei-Drei-bogen med.
Generelle vendinger.docx , Typiske grammatiske fejltyper i mundltigt tysk.docx Forslag til strukturering af præsentation 2021.docx Ein paar Fragen an die Texte (1).docx
PENSUM :Kindheit im Dritten (Min.1-10). Reich: https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&t=469s
TAG 1-2-3 og Alles in allem og høretelefoner med! VI arbejder med mundtlig eksamen i 1. modul og skriftlig eksamen i 2. modul.
Tjekliste til tysk eksamen.doc Ein paar Fragen an die Texte (1).docx Forslag til strukturering af præsentation 2021.docx Generelle vendinger.docx Gode tyske ord og vendinger[1].docx
Jugend im Dritten Reich - Noter til video https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&t=469s
Tjekliste til tysk eksamen 2022.doc
Spg til LiebeDer Fremde Freund.docx Tekst Der fremde Freund.pdf
Spg til Leben in der DDR Kindheit.. Sehnsucht + Die BRD....docx Tekst Kindheit Sehnsucht nach D.pdf
Du tager de udleverede eksamensprøgsmål med. Måske har nogen fået mod på at vi taler om de to tekster mere indgående/laver en lille eksamen?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb 0 _ Tilladte hjælpemidler under årsprøven
Tilladt - men bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:
- Link til holdets klassenotesbog, hvis du har noget liggende i den, du vil bruge. I må ikke kommunikere via den på nogen måde.
- I må bruge stave-og grammatikkontrol i word som altid, men ikke editor etc. der kan generere sprog for jer.
- Min Læring: TYSKGRAM basis, TYSKGRAM
- Udviddet infinitiv:
https://www.tyskforlaget.dk/deutschstunde/ordstillingudvidetinfinitiv.html
Ordbogen.com
Du bruger Duden -tysk-tysk-ordbog i papirform, hvis du virkelig vil:)
- OFF-line playlister med musik er tilladt under hele prøven
Den danske ordbog
https://ordnet.dk/ordnetdk
netprøver - til åbne opgave og aflevere besvarelsen i
https://www.netproever.dk/
lectio (til at aflevere besvarelse - back up sted)
I må gerne bruge "Alles in Allem" samt alle bøger ,fx "1-2-3 "-bogen og personlige noter, I har downloadet og dermed liggende på computeren eller på papir.
OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682933705", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682933705", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682933705" }