Holdet 2022 TY/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Astrid von der Ohe
Hold 2022 TY/a (1a TY, 2a TY, 3a TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMEN: Die goldenen zwanziger Jahre?
Titel 2 Weihnachten und Silvester
Titel 3 Junge Leute in Kopenhagen und Berlin
Titel 4 Junge Leute reisen
Titel 5 EKSAMEN. Der NSU - und der Rechtsruck in Deutschl
Titel 6 EKSAMEN: Der NS-Staat: Opfer - Täter - Helden
Titel 7 Seinen Weg finden: Märchen + Das fotor. Gemälde
Titel 8 Junges Leben in Berlin 1985-2025
Titel 9 træning til skriftlig årsprøve
Titel 10 EKSAMEN: Leben in Hamburg
Titel 11 EKSAMEN: Krimi
Titel 12 EKSAMEN Der NS-Staat:Opfer-Täten - Helden 2. Teil
Titel 13 EKSAMEN: Die goldenen 20er Jahre? 2. Teil
Titel 14 Skriftlighed: Træning til terminsprøven
Titel 15 EKSAMEN: NSU und der Rechtsruck in Deutschl 2.Teil
Titel 16 EKSAMEN: NS-Staat: Opfer -Täter -Helden 3. Teil
Titel 17 EKSAMEN: Leben in Hamburg Teil 2
Titel 18 EKSAMEN:Die goldenen 20ger Jahre? 3.Teil Kafka +NS
Titel 19 Forløb 0 _ Tilladte hjælpemidler under årsprøven

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMEN: Die goldenen zwanziger Jahre?


Fokus: Hvad var det, der skete for almindelige tyskere i ikke mindst Berlin efter nederlaget i 1. Verdenskrig:  Inflationen, indføringen af republikken og den voldsomme modernisering af samfundet også frisættelse.  For at forstå denne periode arbejder vi med følgende:
Mindre klip fra serien "Babylon Berlin"  fra 1. sæson med fokus på  seriens tidsbillede, derunder: die moderne Frau, Armut, PTSD bei manchen Überlebenden des Ersten Weltkriegs und politsches Chaos.

VI læser uddrag af Imgard  Keuns: "Gilgi, eine von uns", der netop omhandler den nye virkelighed for unge kvinder.

Vi ser en lille film om "Neue Sachlichkeit som optakt til et museumsbesøget på
Louisiana, hvor vi og ser udstillingen " Det kolde øje": https://louisiana.dk/udstilling/det-kolde-oeje-tyskland-i-1920erne/

Vi analyserer som optagt til Ekskursion til Louisianna ekspressioniske billeder af Die Brücke-gruppen

Omdrejningspunkterne i udstillingen "Det kolde øje er":
modernitet, ændrede kønsroller, den moderne kvinde, krigstraumer, moderne arkitektur . Vi har fokus på blandt andet: Otto Dix: Bildnis der Journalistin Sylvia von Harden og vi ser det moderne Frankfurter Küche.


Grammatik :VI har fx fokus på adjektiver, enkle verbalformer og kasus.



KERNESTOF / MATERIALE:
Mindre klip fra serien "Babylon Berlin"  fra 1. sæson

Sangen "Von Asche zu Staub" fra Babylon Berlin

Keuns: Gilgi, eine von uns. et uddrag

Zeitreise durch ausgewählte Epochen der Kunst -Neue Sachlichkeit : https://www.youtube.com/watch?v=sagbHQNHvS8

Otto Dix: Bildnis der Journalistin Sylvia von Harden
Det moderne Frankfurter Küche  


Supplerende materiale:

https://louisiana.dk/udstilling/det-kolde-oeje-tyskland-i-1920erne/
Ernst ludwig Kirchner -einfach erklärt
Deutschland Labor -die Kunst
Die Frankfurter Küche: https://www.schuette-lihotzky.at/de/zur-person-msl/biografie/


Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 30 sider



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Babylon Berlin filmet samtale 14-12-2022
Mein Ausflug nach Louisiana 14-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Weihnachten und Silvester

Vi taler om julen i Tyskland og Østrig og om nytåret og hvordan eleverne selv fejrer disse højtider og vi arbejder især med kortfilmen "Der kleine Nazi". 1. skriftige aflevering med fokus på ordstilling og perfektum.

Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 10 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Junge Leute in Kopenhagen und Berlin

Urbanisierung: https://www.tagesschau.de/ausland/europa/kopenhagen-architektur-unesco-101.html

Vi prøver at indkredse , hvad der præger unge mennesker og deres liv.
Vi ser på ungdomslivet i Berlin i dag og sammenligner med elevernes eget storbylivi Kbh.
Vi  ser på elementer i livet i storbyen generelt og på elevernes egne oplevelser af at bo i København. I laver blandt andet en lille film om deres eget nabolag og hvordan de bruger det. Vi læser og ser et tysk nyhedsindslag om at bo i København.

Vi læser et uddrag af romanen "Knallhart" og ser filmen, der handler om en ung dreng og hans opvækst i forskellige miljøer i Berlin.

Vi ser på ligheder og forskelle mellem danske og tyske unge, ved at vi ser Lils teaterprojekt: "Morgen die ganze Welt", hvor vi også læser uddrag og ser forestillingen "Farvel til Madonna", som vi analyserer på tysk. Den rammer både en dansk og tysk problematik for unge





KERNESTOF/ MATERIALE

"Knallhart" - film og romanuddrag i Berlin von Wort zu Ort og i en gammel studenteeeksamensopgave

"Lila Wolken": Materia

" Lieblingsmensch" Namika

Vi læser uddrag af Sybille Bergs "Und morgen die ganze Welt" og ser en dansk iscenesættelse af et uddrag af stykket, hvor en af holdets elever spiller med. Stykket kredser blandt andet om identitetsspørgsmål.

forestillingen: "Farvel til Madonna", som vi analyserer på tysk, da den rammer tidsånden i livet for mange unge mennsker i DK og også Tyskland. Vi sammenligner ligheder og forskelle mellem at være ung i DK og D.

"Und morgen die ganze Welt" uddrag af manus af  Sybille Berg samt indtryk af den danske iscenesættelse på CG.

Vi taler også med jævnaldrende tyskere fra Hamborg, der besøger 2.a


SPROG og GRAMMATK:
Det sproglige fokus ligger op dannelse af ordforråd, basal mundtlig fremstilling. samtale, præsentation
For at styrke sproget og fluency , så ligger den grammatisk fokus ligger på en overordnet gennemgang af de basale dele af tysk grammatik:
modalverber,regelmæssige og uregelmæssige verber (lidt), ordstilling i hel og ledsætninger, spørgende pronomen,personligt pronomen,gradbøjning af adjektiver
Desuden ser vi på de personlige pronomener, modalverbers og de regelmæssige og de uregelmæssige verbers bøjning.
Grammatisk fokus: possesivt pronomen, substantivernes køn og præpositioner

Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Junge Leute reisen

Vi starter igen efter sommerferien og retter fokus på hverdagstysk og unge i Tyskland ved at se et par klip fra ZDF Tivi:"Jungs WG auf Mallorca". Vi arbejder med basal grammatik og mundtlighed i form af små rollespil.


Vi arbejder og opgiver også konflikterne mellem forældre og unge ved at læse og besvare og tale om Ty B eksamensopgaverne:
  "Einatmen, Ausatmen" , "Feuerprobe" og "Die Klassenfahrt"


KERNESTOF/Materiale:
mange klip fra ZDF Tivi:"Jungs WG auf Mallorca".
Ty B eksamensopgaverne:  "Einatmen, Ausatmen" , "Feuerprobe" og "Die Klassenfahrt"


Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 35 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMEN. Der NSU - und der Rechtsruck in Deutschl

Vi arbejder med emnet NSU.
Vi ser de to dele af trilogien: Der NSU: Mitten in Deutschland: Die Täter + Die Opfer.
Vi ser nærmere på kernen i NSU og på årsagerne til deres radikalisering i tiden omkring genforeningen i østtyskland.Også ofrene og deres familier står i centrum -især: Enver Simseck og hans datter.

Eleverne arbejder udførligt med gloser til emnet og både mundtlig og skriftlig fluency.


Vi arbejder med følgende grammatiske emner:
Substantiverns køn, det relative prononem og verber i perfektum i forbindelse med emnet.

KERNESTOF/ MATERIALE:

De to film: Der NSU: Mitten in Deutschland. Die Täter (mit CFU)
Der NSU: Mitten in Deutschland. Die Opfer. (mit CfU)



Supplerende materiale: : Gespräch mit dem Schauspieler Urzendowsky


Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 55 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMEN: Der NS-Staat: Opfer - Täter - Helden

Vi arbejder sammen med historiefaget  i SRO regi om emnet: Nationalsocialismen, Livet i det såkaldt Tredje Rige.  I tysk sætter  vi særligt fokus på livsanskuelsen og især "T4-aktionen" , som var led i nazisternes Euthansie -Programm ,drabet på 200.000 handikappede, roma og sinti-borgere og andre der ikke opfyldte nazisternes krav til den enkeltes "livsduelighed" .

Vi ser  i den forbindelse spillefiilmen "Nebel im August",  der er baseret på virkelige hændelser som vi blandt andet læser om i en Spiegelartikel: "Warum musste Ernst Lossa sterben ".
https://www.spiegel.de/einestages/euthanasie-programm-der-nazis-der-tod-von-ernst-lossa-14-a-1113550.html
https://www.augsburger-allgemeine.de/bayern/nachruf-zum-tod-von-amalie-speidel-fuer-immer-eine-geborene-lossa-id62930461.html

Vi har fokus på hovedpersonen, drengen Ernst Lossa og drabet på ham og eleverne skriver en mindre aflevering om filmen i form af fiktive samtaler mellem filmens hovedpersoner

https://www.zeit.de/1992/14/die-stimme-bleibt

Hjemmesider med info om livet i Det tredje Rige

ELeverne  arbejder efterfølgende individuelt med selvvalget emner i SRO'en:

-Propaganda: Leni Riefenstahls film fra Rigspartidagen i Nürnberg: Der Reichsparteitag 1935"
-Propaganda for børn og andre: "Herr Doktor..." inkl.Hitlerjugend
-Arkitektur i Det Tredje Rige: Die Reichskanzlei
-Napolaskolerne ved at undersøge filmen "Napola" og øjenvidenberetninger om livet som elev, på en sådan skole.
-Grundig analyse af euthanasi og filmen Nebel im August: -Euthanasie - enkelte cases og reaktionerne i dag
- Uddrag af talen "Wollt ihr den totalen Krieg" af Goebbels fra 1943
Käthe Kollwitz skulputer og oplevelse af magtovertagelsen og dermed undertrykkelsen af hende og hendes kunst.
Eleverne runder SROen af ved at de på tysk præsenterer de væsentligste aspekter i deres SRO og underviser de andre i deres materiale ved at vise så uddrag af det. Derfor opgiver hele holdet klip fra hinandens SRO (se padlet med materialer og nøgleord)

Holdet læser hele "Herr Doktor", som er en tysk propagandatekst for børn.

Vi ser også filmen "Zone of Interest" i biografen og taler om filmens komposition, virkemidler, livet i kommandørsfamilien i Auschwitz samt budskab.


MATERIALE/ KERNESTOF:

"Nebel im August" (2016) film

"Warum musste Ernst Lossa sterben ". https://www.spiegel.de/einestages/euthanasie-programm-der-nazis-der-tod-von-ernst-lossa-14-a-1113550.html

https://www.augsburger-allgemeine.de/bayern/nachruf-zum-tod-von-amalie-speidel-fuer-immer-eine-geborene-lossa-id62930461.html


Hele "Herr Doktor" i antologien "Damals"

Filmen: "The Zone of Interest" (+ i 3.g  interview med  skuespilleren)


SUPLERENDE STOF:


Det individuelle emne og klip fra alles materiale fra SROén, som sidenhen er blevet undervist i af elever (se padlet)!


Filmene "Der Untergang", som vi talte om efter eleverne så den i historie og filmen " Aurevior les Enfantes", som vi så sammen med stamklassens franske elever.



Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 70 sider


Desuden har eleverne på en søjledag været på Louisiana med den andre a -klasser og set Pussy Riot -udstillingen og i den forbindelse har vi set klip fra tyske programmer om Pussy Riot og talt om undertrykkelse og frihedskamp i i Rusland nu og i Det Tredje Rige. Men det opgives ikke til eksamen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Seinen Weg finden: Märchen + Das fotor. Gemälde

Vi ser sammen "GRIMM " på Revolver og taler om det uhyggelige og eventyr. Vi læser Rotkäppchen og om genren i Gattungen.
Desuden arbejder vi med studentereksamensopgaven "Das fotorealistische Gemälde" med fokus op Existenz und Identität.
Grammatisk fokus: regelmæssige verber , uregelmæssige verber, modalverber, kasus og præpositioner.

Kernestof: Siderne i Gattungen om Märchen
Eventyret Rotkäppchen
studenterksamensopgaven: Das fotorealistische Gemälde


Suppelrende materiale: Forestillingen: Grimm


Materiale i alt inkl. tekster og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Junges Leben in Berlin 1985-2025

Da stamklassen rejser til Berlin på studietur forbereder vi turen og laver nedslag i Berlins historie samt ser på byen og livsfølelsen før i tiden og i dag.  Vi taler om muren og livet i den delte by. Vi taler om , hvordan Berlinerne mindes murens fald for 35år siden:
35 Jahre Mauerfall - Eindrücke

Vi ser lidt  på flugt ud af Østberlin i https://www.chronik-der-mauer.de/material/?page=4&mType=2&show=18
Vi ser også flugt fra Østberlin til Vestberlin ved at se og arbejde med dokumentarfilmen :"Der Doppelgänger von Ostberlin" tysk version uden undertekster.

Vi undersøger livsfølelsen af stemningen i Berlin omkring 2000 ved at læse "Sonja"

Vi retter blikket mod Berlin som åben og tolerant Multikulti-by i dag ved at læse "Neukölln so fern so nah" I "Berlin von Ort zu Wort "og arbejde med sangen: "Das ist Berlin".



Til eksamen kan eleverne  supplere med  filmen "Knallhart" og uddraget af romanen bag i Berlin von Wort zu Ort, og uddrate i eksamensopgaven"3000Kilometer weit weg" som klassen arbejdede med i 1.g



KERNESTOF/ MATERIALE
Vi ser lidt  på flugt ud af Østberlin i https://www.chronik-der-mauer.de/todesopfer/

" Der Doppelgänger von Ostberlin" tysk version af dokumentarfilmen uden undertekster: https://www.youtube.com/watch?v=iV006K7d278


"Das ist Berlin"  sang , musikvideo  inkl. Arbeitsblätter

"Neukölln so fern so nah" I Berlin von Ort zu Wort



"Tage wie diese"  af Die toten Hosen -Fokus: Alternative Nationalhymne -warum?  anlässlich von 35 Jahre Mauerfall

SUPPLERENDE MATERIALE
sange " Lieblingsmensch" af Namika og  "Tage wie diese" af Bourani

Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 35 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EKSAMEN: Leben in Hamburg

Som optakt til udvekslingen med , Marion Dönhof Gymnasium fra Hamborg læser vi novellen "Sonja" af Judith Hermann og ser på hvordan byerne bliver skildret ud fra protagonisterne. Den smukke Verena fra Hamborg og den spændende ikke klassisk smukke Sonja fra Berlin.

Vi får i september besøg fra venskabsgymnasiet og udvikler sammen et projekt om trivlsel, medbestemmelse og det sociale liv på hhv CG og MDH.
Se link: https://www.marion-doenhoff-gymnasium.de/erasmus-austausch-kopenhagen-hamburg-zumthema-partizipation-und-engagement-in-deroberstufe/

Eleverne bor hos os og vi genbesøger dem 14 dage senere, hvor vi lærer deres (skole)hverdag og kvarter at kende., Blankenese som bydel (indtryk) samt nedslag i HH kultur , historie , og samtid.

Eleverne holder oplæg om deres HH-emne på tysk i byen.

Desuden opgiver vi rundvisningen på Mahnmal St. Nicolai om aktion Gomorrah (Hamborgs voldsomme bombardemen,t under 2. verdenskrig) og læser selv om Hamborgs ødelæggelse i dokumenet: HamburgsZerstörung , som er starten fra selve artiklen om emnet https://www.geschichtsspuren.de/artikel/verschiedenes/175-zerstoerung-hamburg-weltkrieg.html

Samt udvalgte kunstværkerne på hhv Kunsthalle og Deichtorhallen, især Anita Ree: "Selbstportrait"


Når vi kom hjem læste vi:
"Nachts schlafen die Ratten doch" + "Die Küchenur" af Borchert.
Vi læser et digt af Heinrich Heine, der som ung boede i Hamborg: "Ich habe im Traum geweinet" og vi læser også" Die schlesischen Weber"

Eleverne besvarer studentereksamensopgaven: " Soulkitchen" og de kan inddrage den første tekst fra det næste emne: Krimi, nemlig studentereksamensopgaven: "Nachbarn" , samt  wohin das Leben fällt" som begge foregår i rigmandsmiljøerne ved Elben. Blankenese.


KERNESSTOF: MATERIALE
Judith Hermann: "Sonja" i Sommerhaus später -antologien udgivet af Tyskforlaget.

Borchert: "Nachts schlafen die Ratten doch" og "Die Küchenur"

Artikel om udvekslingen med CG på MGHs hjemmeside: https://www.marion-doenhoff-gymnasium.de/erasmus-austausch-kopenhagen-hamburg-zumthema-partizipation-und-engagement-in-deroberstufe/

Hamburg Zerstörung filen, der stammer fra https://www.geschichtsspuren.de/artikel/verschiedenes/175-zerstoerung-hamburg-weltkrieg.html

Heine: "Ich habe im Traum geweinet" og vi læser også" Die schlesischen Weber"

studentereksamensopgaverne: "Soulkitchen"," Nachbarn" samt "Wohin das Leben fällt"
links i Vorträge-dokumentet.


Sprogligt ligger fokus på:
ur. verber, mundtligt tysk, derunder flow og kommunikation, at opbygge et hverdagstysk og ikke mindst kunne tale præcist om elementerne i "projektet " vi udarbejder med Marion Dönhof Gymnasium

Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EKSAMEN: Krimi

Vi ser på genren krimi. Da vi lige har været i Hamborg læser vi teksten "Nachbarn" som er en studentereksamensopgave. af F. von Schirach. den foregår nemlig i et område meget lig Blankenese.

Vi arbejder med genren krimi overordnet ud fra bogen Gattungen og læser forskellige korte tekster af F. von Schirach: "DNA", "Anatomie", Einsam "Volksfest" i bogen Schuld fra Tyskforlaget  


Desuden læser vi "Sonnenbrand" af Milena Moser og ser en smule på retningen Femikrimi

Eleverne arbejder med den autobiografiske skildring af et overfald i stuendereksamensopgaven: " Der Überfall" og med den unge piges oplevelse med Stalkeren i eksamensopgaven "Jorinde"




MATERIALE/KERNESTOF
von Schirach: "DNA", "Anatomie"" Volksfest" i "Schuld"  fra Tyskforlaget, "Einsam" ,( ink. arbejdsspg.) s.78-93 i "Gattungen",

studentereksamensopgaverne: " Nachbarn", "Jorinde" og "Der Überfall"


"Sonnenbrand"  af Milena Moser i Literatur um die Jahrtausendwende

Arbejdsark fra Astrid til gloser og ikke mindst verbernes og adjektivernes bøjning og glosetræning  i relation til genren krimi/Verbrechen

Materiale i alt inkl. tekster og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 EKSAMEN Der NS-Staat:Opfer-Täten - Helden 2. Teil

Vi ser filmen "In Liebe , Eure Hilde", mens den går i biografen og arbejder med den her i december.
Som optakt hører vi  Knud Romer fortælle om sin egen og sin mor og hendes relation til Rote Kapelle, den heterogene modstandgruppe, som Koppi også tilhørte.

Vi arbejder med opgaver fra det tyske Klip fra tysk  Unterrichtsmaterialien zum Film

Grammatisk fokus: Dobbelt infinitv og adjektiver og verber


KERNESTOF /MATERIALER:

Filmen: "In Liebe , Eure Hilde", instruerert af Dreesen

Klip fra  udvalgte tysk Unterrichtsmaterialien zum Film , se den vedhæftede PDF nedenfor.

Hans Coppi erindringer: https://nachkommen-netzwerk-berlin.de/hans-coppi-was-war-wirklich-passiert/



Supplerende:
https://www.dr.dk/lyd/p1/k-live/k-live-20241/kulturen-in-liebe-eure-hilde-og-handicap-i-scenekunst-11032417464  (fra min. 1:37 -17:13)
Interview på dansk med Knud Romer, der fortæller om Rote Kappelles betydning for ham og især hans mor.

Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 EKSAMEN: Die goldenen 20er Jahre? 2. Teil

Eleverne genopfrisker emnet fra 1.g ved at se/gense dele af Babylon Berlin 1. sæson , som ligger på MitCFU.

Dernæst dykker vi ned i centrale emner for denne periode:
Fattigdom, den moderne kvinde, krigstraumatisering, byen Berlin i 20erne og den store kraft der lå i kunsten i perioden. Vi ser på digtenes opbygning og virkelmidler.

Vi repeterer kort pensum fra 1.g og så ser vi på ekspressionistiske digte:
"Weltende" af Van Hoddies
"Nachtcafe" og "Schöne Jugend" af G. Benn
"Die Irren" af Heym


Desuden genoptager vi indtrykkene fra Louisiana-udstillingen "Det kolde øje" ved at se på billedkunsten i ekspressionismen og i Neue Sachlichkeit.
Især maleren Anita Ree er i fokus i Hamborg

MATERIALER/KERNESTOF:
Digtene:
"Weltende" af Van Hoddies
"Nachtcafe" og "Schöne Jungend" af G. Benn
"Die Irren":Heym



Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Skriftlighed: Træning til terminsprøven

Vi arbejder med skriftlighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 EKSAMEN: NSU und der Rechtsruck in Deutschl 2.Teil

Eleverne genser efter behov de to afsnit fra " Der NSU" Teil 1 und 2, som ligger på mitCfU og læser især deres noter fra 2.g!


Vi undersøger højredrejningen efter murens fald og  og hvordan det står til med højredrejningen af ikke mindst store dele af det østtyske samfund i dag

Vi ser den helt nye dokumentarfilm om Jamel og taler om denne specielle landsby og dens betydning for Tyskland og hvordan det er at bo der for familien Lohmeyer: ARD: Jamel - Lauter.Wiederstand

Vi læser også om nytårsnatten 2025 https://taz.de/Naechtlicher-Naziangriff-in-Jamel/!6056695/


Derunder ser vi på, hvordan AfD klarede sig til valget til forbundsdagen.
https://www.srf.ch/news/international/deutschland-wahlen-2025/karten-ergebnisse-grafiken-bundestagswahl-2025-die-resultate-im-ueberblick

Vi taler på Elon Musks indblanding i valget og hvordan borgere protesterer mod Rechtsruck og Rassisme i Tyskland fx. d25.1.

Demo gegen AfD und Merz in Hamburg:
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/65000-Menschen-am-Sonnabend-bei-Demo-gegen-AfD-und-Merz-in-Hamburg,demo4522.html


KERNESTOF /MATERIALER:

Dokumentarfilmen: Jamel. Lauter Widerstand.( De første 26 minutter) https://www.ardmediathek.de/film/jamel-lauter-widerstand/Y3JpZDovL21kci5kZS9zZW5kZXJlaWhlbi9hcmRrdWx0dXItamFtZWwtZWluemVsc3R1ZWNrL2U2M2YzZTI5LWRmMjctNDYxMS05MjFjLWFiMzc3ZWVlYmRiYg

https://taz.de/Naechtlicher-Naziangriff-in-Jamel/!6056695/

Dokumentarfilm:Die Opfer vergesst mich nicht (Vorschau) (5 Minutter) https://www.youtube.com/watch?v=e2qAoFa6RXE

https://www.srf.ch/news/international/deutschland-wahlen-2025/karten-ergebnisse-grafiken-bundestagswahl-2025-die-resultate-im-ueberblick


Dokumentarfilm: Monitor: "Warum die AfD bei den Jungen zulegt" ( De første 10 minutter) https://www.youtube.com/watch?v=00DSaZ_6d6A

SUPPLERENDE:
Demo gegen AfD und Merz in Hamburg:
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/65000-Menschen-am-Sonnabend-bei-Demo-gegen-AfD-und-Merz-in-Hamburg,demo4522.html


Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 15 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 EKSAMEN: NS-Staat: Opfer -Täter -Helden 3. Teil

Vi runder emnet af ved at trække tråde fra hhv filmene ,vi opgiver, til de tekster vi har arbejdet sammen med i klassen og mere individuelt i forbindelse med SRO'en i 2.g

Vi læser i den forbindelse et længere interview med Christian Friedel, der spillede Höss i "The Zone of Interest":
"Wie spielt man den KZ-Kommandanten in Ausschwitz" https://www.rnd.de/kultur/interview-mit-schauspieler-christian-friedel-G5IDLJXARVHKXP3DP7OKS3GKKM.html

Vi talter kort om, hvordan børn skulle opdrages i Set såkaldt 3. Rige blandt andet ud fra:
https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&t=469s


MATERIALE /KERNESTOF:
"Wie spielt man den KZ-Kommandanten in Ausschwitz"
Materiale: https://www.rnd.de/kultur/interview-mit-schauspieler-christian-friedel-G5IDLJXARVHKXP3DP7OKS3GKKM.html


https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&t=469s (Kindheit im Dritten Reich)

Vi arbejder sprogligt med n-bøjning, dativverber, passiv og kongruens


Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer, hjemmesider og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 10 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 EKSAMEN: Leben in Hamburg Teil 2

Vi genopfrisker Hamborgrejsen og selve emnet:

Vi ser på Hamborgs bombardement under 2. Verdenskrig igen ved at se en lille film fra Mahnmal Sankt Nicolai: https://www.mahnmal-st-nikolai.de/ (de første tre minutter) samt en anden lille film på 3 minutter, som man kan se på https://www.ndr.de/nachrichten/info/Erinnerungen-von-1943-Feuersturm-ueber-Hamburg,ndrinfo48436.html

Desuden afleverer eleverne stilen "Das Leben Fällt wohin es will" om en rigmandspige fra Hamborg, der prøver at bryde med sin familiære baggrund.


KERNESTOF /MATERIALE:

https://www.mahnmal-st-nikolai.de/ (de første tre minutter)

https://www.ndr.de/nachrichten/info/Erinnerungen-von-1943-Feuersturm-ueber-Hamburg,ndrinfo48436.html  (3 minuter film)

"Das Leben Fällt wohin es will" (studentereksamensopgave)

Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 EKSAMEN:Die goldenen 20ger Jahre? 3.Teil Kafka +NS

Vi runder emnet af og vi ser på Kafkas univers, ved at læse to hans korte tester:

"Gib's auf "og "Kleine Fabel". Teksterne er skrevet omkring 1920 og kredser om eksistentielle sprøgsmål , som var aktuelle dengang og nu.

Vi ser en forestilling "Menneskedyr" i starten af maj på skolen, hvor blandt andet piger fra holdet spiller med. Stykket består udelukkende af små Kafka-tekster.

Desuden ser vi kort på Hitlerjugend og hvordan den ungdom var anderledes end Charlotte og hendes søsters ungdom i Berlin i 20erne:
MrWissen2go: Jugend im Nationalsozialismus https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&t=469s (Min1-10)


Senere har vi slutspurt i tysk skrivning og talen.

Men vi arbejdet med de sidste knaster hen i mod eksamen og selve det at kunne udtrykke sig forholdsvist frit skriftligt og mundtlig kun støtte sig til stikord. Vi ser på , hvordan et spørgsmål kunne se ud.


MATERIALE/KERNESTOF:

"Gib's auf "og "Kleine Fabel" af Kafka

MrWissen2go: Jugend im Nationalsozialismus https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk&t=469s (Min1-10)


Vi ser på specielle tyske kontruktioner som passiv, dobbelt infinitiv og urgelmæssige verbers bøjning og genitiv.


Materiale i alt inkl. tekster, filmklip, videoer og grammatikarbejdsark og digitale opgaver: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb 0 _ Tilladte hjælpemidler under årsprøven

Tilladt - men bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:

- Link til holdets klassenotesbog, hvis du har noget liggende i den, du vil bruge. I må ikke kommunikere via den på nogen måde.

- I må bruge stave-og grammatikkontrol i word som altid, men ikke editor etc. der kan generere sprog for jer.


- Min Læring: TYSKGRAM basis, TYSKGRAM
- Udviddet infinitiv: https://www.tyskforlaget.dk/deutschstunde/ordstillingudvidetinfinitiv.html


Ordbogen.com

Du bruger Duden -tysk-tysk-ordbog i papirform, hvis du virkelig vil:)



- OFF-line playlister med musik er tilladt under hele prøven


Den danske ordbog
https://ordnet.dk/ordnetdk


netprøver - til åbne opgave og aflevere besvarelsen i
https://www.netproever.dk/

lectio (til at aflevere besvarelse - back up sted)


I må gerne bruge "Alles in Allem" samt alle bøger ,fx "1-2-3 "-bogen og personlige noter, I har downloadet og dermed liggende på computeren eller på papir.


OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.  
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer