Titel
10
|
Forløb#10 EKSAMEN The Renaissance, Shakespeare...
Forløb#10 EKSAMEN The Renaissance, Shakespeare and Macbeth (Værklæsning)
I dette forløb lægges hovedfokus på læsning og analyse af William Shakespeares tragedie Macbeth. Forløbet indledes med en introduktion til Shakespeares liv, forfatterskab og samtid. Endvidere opnår eleverne gennem læsning og perspektivering af 3 udvalgte sonetter kendskab til Shakespeares lyrik.
For at lette læsningen, veksles mellem læsning af teksten oversat til moderne engelsk (LitCharts) og nærlæsning af den originale tekst.
Forløbet har som formål at lære eleverne at analysere og fortolke ældre tekster og sætte dem ind i en kulturel og historisk kontekst. Der vil blive lagt særlig vægt på dramaets opbygning, personskildringer og temaer. Endvidere skal forløbet sætte eleverne i stand til at beskrive sprogets periodemæssige særtræk. I den forbindelse vil vi arbejde med Engrams øvelser i brug af pronominer, verbalbøjninger og syntaks på Shakespeares tid. (Early Modern English). Vi udforsker Shakespeares form- og billedsprog samt brug af dramatiske virkemidler (iambic pentameter, prose, blank verse, sonnet, metaphor, simile, symbol, extended metaphor, personification, pun, paradox, oxymoron, hyperbole, soliloquy, foreshadowing, dramatic irony, tragic hero)
I udvalgte passager arbejder vi kreativt med dramatisering.
Kernestof:
A Short History Of Literature in English: The Renaissance, side 10-22
The Life and Accomplishments of William Shakespeare: https://www.youtube.com/watch?v=ay5Had-3xhg
Sonnet 18 (Shall I compare thee to a summer's day) (14 linjer)
Sonnet 73 (That time of year thou mayst in me behold) (14 linjer)
Sonnet 116 (Let me not to the marriage of true minds) (14 linjer)
Engram Early Modern English
https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/51725
Sparknotes: Macbeth Video Summary
https://www.sparknotes.com/shakespeare/macbeth/video-summary/
The Contexts of Macbeth, fra Cambridge School Shakespeare (2014):
s. 162-165
I original tekst er studeret:
Macbeth, William Shakespeare, Cambridge School Shakespeare:
Act 1: Scenerne 1, 2, 3, 4, 5, 7
Act 2: Scenerne 1, 2, 3 4
Act 3: Scenerne: 1, 2, 3, 4
Act 4: Scene: 1
Act 5: Scenerne: 1, 5
Macbeth (film), Justin Kurzel (2015)
Supplerende materiale:
LitCharts Modern Macbeth Translation: https://www.litcharts.com/shakescleare/shakespeare-translations/macbeth
Understanding Freytag's Pyramid...: https://jerichowriters.com/what-is-freytags-pyramid/
|