Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Sigrid Østergaard
Hold 2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0 Tilladte online hjælpemidler til skr/mdt
Titel 2 Forløb#1 Relationships And Gender Roles
Titel 3 Forløb#2  Værklæsning: Of Mice And Men
Titel 4 Forløb#3 EKSAMEN Multiculturalism
Titel 5 Forløb#4 EKSAMEN The history of Afroamericans
Titel 6 Forløb#5 EKSAMEN Dystopian Fiction (Værklæsning)
Titel 7 Forløb#7 EKSAMEN Dystopian Fiction (Værklæsning)
Titel 8 Forløb#8 Global English
Titel 9 Forløb#9 EKSAMEN The British Empire and....
Titel 10 Forløb#10 EKSAMEN The Renaissance, Shakespeare...

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0 Tilladte online hjælpemidler til skr/mdt

Forløb#0 Tilladte online hjælpemidler til skr/mdt


Tilladte hjælpemidler til mundtlige og skriftlige prøver i engelsk for 2021e

Bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:
• ENGRAM / Minlæring: https://www.minlaering.dk/

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/gyldendal-migration/

• Oxford Learner’s Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


• Cambridge Learner's Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english/


• Merriam-Webster Dictionary: https://www.merriam-webster.com/


• Urban Dictionary: https://www.urbandictionary.com/

• Eksemplariske opgaver

• Netprøver (til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i): https://www.netproever.dk/

• Lectio (til at aflevere backup af besvarelsen): https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx

• OFF-line playlister med musik er tilladt under hele prøven
• Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt.
OBS:
• Det er ikke tilladt at google under prøven. De tilladte hjemmesider skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox, sms) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Alt andet fra internettet (også fra Lectio) som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer.

HUSK også at I skal aflevere i pdf. og medbring høretelefoner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 278 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#1 Relationships And Gender Roles

I forløbet læser vi tekster, der kredser om kærlighedsforhold, kønsopfattelse og kønsstereotyper. Vi læser tekster inden for forskellige genrer og øver os i at analysere dem vha. Wider Contexts Toolbox bl.a. Til forløbet knytter sig desuden skriftlge afleveringer, som træner analysefærdighed og afsnitsopbygning.

Vi analyserer:

Raymond Carver: So Much Water So Close To Home (novelle) (13,3 ns)
Alice Munroe: Dimension (novelle) (21,1 ns)
James Lasdun: It's Beginning to Hurt (novelle) (6,2 ns)
Emma Watson: Gender Equality is Your Issue too (tale) (4 ns)
Chimamanda Ngozi Adichie: We Should All Be Feminists (tale/TED talk) (10, 4 ns)
Ang Lee: Brokeback Mountain (film) (44,7 ns)
Wikihow: How to Throw LIke a Boy if You're a Girl (web page) (1,7 ns)
'Always'-campaign:'#LikeAGirl" (reklamevideo) (0,3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#2 Værklæsning: Of Mice And Men

Værklæsning
Forløbet skal træne elevernes læse- og lyttefærdighed, analysefærdighed og mundtlig fremstilling: Vi veksler mellem at læse John Steinbecks Of Mice And Men (hjemme som lektie og i klassen) og lytte til oplæsning af romanen (audiobook). Vi indleder forløbet med små gruppeoplæg, der sætter romanens handling ind i en historisk kontekst:
(a) The Roaring Twenties/The Jazz Age - Technological advances, financial development and consumer behavior of the 20s.
b) The Great Depression -  The Wall Street Crash - Black Tuesday - the global impact of the recession
c) The Dust Bowl - The Dirty Thirties -  Migrant workers of the 30s
d) Herbert Hoover - Hoovervilles - bread lines/ soup kitchens - unemployment levels of the 30s
e) Franklin D. Roosevelt - New Deal -  the Social Security Act (and other acts)).
Dernæst analyserer vi sammen dele af romanen. Der lægges vægt på den realistiske/naturalistiske stil og brugen af symbol og allegori i beskrivelserne. Eleverne forbereder og præsenterer mundtlige gruppefremlæggelser om udvalgte temaer:

Loneliness and friendship
Dreams and reality
Power and weakness
Inequality and social security
Inequality and gender
Racism and the practise of lynchings
Man versus animal

Afslutningsvis ser vi filmatiseringen af romanen og diskuterer den.

KERNESTOF:
John Steinbeck: Of Mice And Men (1937) (roman) (61 ns)
Gary Sinise: Of Mice And Men (1992) (film) (37 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#3 EKSAMEN Multiculturalism

Forløb om immigration og multikulturalisme i UK og USA. Forløbet sætter fokus på den historiske baggrund for immigration til UK og USA og temaer som integration, assimilation, segregation, racisme, kulturelle værdier, identitet og Otherness etc. Der vil blive lagt vægt på skriftlighed i form af træning af five-paragraph-essays, arbejde med analysemodeller fra Wider Contexts Toolbox og stilistisk analyse både individuelt og i grupper.

Tekster om UK:
The British Empire - The World's Largest Superpower (dokumentar)
https://www.youtube.com/watch?v=bAN01YX1pDM (58 ns)

Five Times Immigration changed the UK (artikel)
https://www.bbc.com/news/uk-politics-51134644 (2 ns)

Enoch Powell: Rivers of Blood (tale) (3,6 ns)

John Agard: "Encounter" (digt)

Monica Ali: "Brick Lane" (tre uddrag fra roman/lydbog) (6,5 ns)

Sarah Gavron: "Brick Lane" (film) (38 ns)

Sunak under pressure as net migration to UK hits record 606,000
https://www.aljazeera.com/news/2023/5/25/sunak-under-pressure-as-net-migration-to-uk-hits-record-606000 (nyhedsindslag) (1,25 ns)

Britain's Obama moment - Rishi Sunak becomes first non-white Prime Minister (artikel)
https://www.voanews.com/a/britain-s-obama-moment-rishi-sunak-becomes-first-non-white-prime-minister-/6806838.html (1,7 ns)

Tekster om USA:
The Immigration History of the United States (dokumentar) (4 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=lBJcqxI7kas

Emma Lazarus: The New Colossus (digt) (0,4 ns)

Judith Ortiz Cofer: American History (novelle) (7,5 ns)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 31,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4 EKSAMEN The history of Afroamericans

SRO-forløb med historie:
Vi skal studere afroamerikanernes historie fra slaveriets begyndelse i 1600-tallet, over borgerkrigen og slaveriets ophør (1860-1865), borgerrettighedsbevægelsen i 50’erne og 60’erne og frem til i dag og Black Lives Matter mv. Vi bruger bl.a. antologien Black Voices og skal beskæftige os med mange forskellige genrer:
Lovtekster, memoirer, film, musik, reklamer, noveller, digte etc.

Kernetekster:
Fra Black Voices, Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, Gyldendal 2016:
Separate But Equal, s. 60-63 (2 ns)
I Am A Man, s. 96-98 (2 ns)

Langston Hughes: The Negro Speaks of Rivers (1921); I, Too (1926); Mother to Son (1922)  (digte) ( i alt 1,75 ns)

William Faulkner: Dry September (1931) (novelle) (10.,()
Zora Neale Hurston: How it feels to be colored me (1928) (essay) (7,5 ns)

Malcolm X: The Ballot or the Bullet (1964) (tale i uddrag) (6,5 ns)

Ava DuVernay: Selma (film) (48 ns)

Common and John Legend: Glory (2014) (sangtekst) (2,2 ns)

Supplerende materiale:
The Harlem Renaissance:
https://www.google.com/search?sca_esv=583328628&rlz=1C1GCEA_enDK1073DK1073&q=the+harlem+renaissance&source=lnms&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwjVt7OggMuCAxUcGBAIHS88Ah0Q0pQJegQIDRAB&biw=1280&bih=643&dpr=1.5&udm=7#fpstate=ive&vld=cid:1f8fd2b3,vid:9gboEyrj02g,st:0 (video)  (2,25 ns)

Zora Neale Hursyon: Crash Course...: https://www.youtube.com/watch?v=72ABMa_PuHU (3,75 ns)

Martin Luther King: I Have A Dream (video): https://www.youtube.com/watch?v=smEqnnklfYs (6, 25 ns)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5 EKSAMEN Dystopian Fiction (Værklæsning)

(Del 1)

Vi skal læse og se tre forskellige dystoipiske værker, hvoraf det ene (The Handmaid's Tale) fungerer som værklæsning. Forløbet vil således have særligt fokus på romananalyse. Vi arbejder sideløbende og vekslende med læsning, lytning (audiobook) og analyse. Vi udforsker dystopien som litterær genre og definerer begreberne utopi og dystopi. I forløbet indgår en kreativ opgave, hvor eleverne selv skal skrive en dystopisk novelle.

Kernestof:
Margaret Atwwod: The Handmaid’s Tale (1985) (200 ns)

TED-ED: Why read Atwwod's The Handmaid's Tale:
https://www.facebook.com/TEDEducation/videos/1968658969813966/UzpfSTE4ODU2NjcyMTI3Mjg5NDoxNTI0MTU4Mjg0MzgwMzkx/ (video) (1,9 ns)

The Epilogue Of 'The Handmaid's Tale' Is Actually The Most Disturbing Part Of The Whole Book af Charlotte Ahlin (2018) (artikel) (2,5 ns)

Utopia - Dystopia (Emily Harris): https://www.youtube.com/watch?v=uoN3IbHR-RQ (video) (1,6 ns)

The Dystopian Literary Genre (Emily Harris): https://www.youtube.com/watch?v=838s50CTG8I (video) (2,2 ns)

The Ones Who Walk Away From Omelas af Ursula Le Guin (1973) (novelle) (7,5 ns)

Blade Runner (Ridley Scott, 1982) (film) (43,8 ns)

Supplerende stof:

Bruce Miller: The Handmaid's Tale (season 1, episode 1) (2017) (20,6 ns)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 41,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 EKSAMEN Dystopian Fiction (Værklæsning)

(Del 2)

Vi skal læse og se tre forskellige dystoipiske værker, hvoraf det ene (The Handmaid's Tale) fungerer som værklæsning. Forløbet vil således have særligt fokus på romananalyse. Vi arbejder sideløbende og vekslende med læsning, lytning (audiobook) og analyse. Vi udforsker dystopien som litterær genre og definerer begreberne utopi og dystopi. I forløbet indgår en kreativ opgave, hvor eleverne selv skal skrive en dystopisk novelle.

Kernestof:
Margaret Atwwod: The Handmaid’s Tale (1985)

TED-ED: Why read Atwwod's The Handmaid's Tale:
https://www.facebook.com/TEDEducation/videos/1968658969813966/UzpfSTE4ODU2NjcyMTI3Mjg5NDoxNTI0MTU4Mjg0MzgwMzkx/ (video)

The Epilogue Of 'The Handmaid's Tale' Is Actually The Most Disturbing Part Of The Whole Book af Charlotte Ahlin (2018) (artikel)

Utopia - Dystopia (Emily Harris): https://www.youtube.com/watch?v=uoN3IbHR-RQ (video)

The Dystopian Literary Genre (Emily Harris): https://www.youtube.com/watch?v=838s50CTG8I (video)

The Ones Who Walk Away From Omelas af Ursula Le Guin (1973) (novelle)

Blade Runner (Ridley Scott, 1982) (film)

Supplerende stof:

Bruce Miller: The Handmaid's Tale (season 1, episode 1) (2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Global English

Vi skal beskæftige os med engelsk som globalt verdenssprog og lingua franca. Vi skal studere det engelske sprogs historie og udbredelse og undersøge, hvordan engelsk bruges og tales forskelligt rundt om i verden. Vi skal lære om forskellene på bristisk og amerikansk engelsk og lytte til/arbejde med andre forskellige accenter af engelsk.

Kernestof:
Worlds of English: Language and Culture pp. 10-28, inkl. John Agard: Reporting From the Frontline… (digt) (16 ns)
Family Guý: https://www.youtube.com/watch?v=X5i5sdXiY3Y (6 ns)
British versus American English: https://www.youtube.com/watch?v=84vxOlMtGQw (6 ns)
Indian Accent: https://www.youtube.com/watch?v=z7MIyQS9p5E (2 ns) https://www.youtube.com/watch?v=Uj56IPJOqWE (3 ns)

Supplerende stof (samlet 9,8 ns):
Scottish accent https://www.youtube.com/watch?v=mALkCGVA2BU
Irish accent https://www.youtube.com/watch?v=W2PHch4IPPQ
Australian accent: https://www.youtube.com/watch?v=QVgiG7_Ey9k
French accent  https://www.youtube.com/watch?v=4YtMC4yUDhc
Spanish accent https://www.youtube.com/watch?v=6ahei-FL7EQ
Russian accent https://www.youtube.com/watch?v=XqKn5HXxeLA
German accent https://www.youtube.com/watch?v=gr7Q_GZlvis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 EKSAMEN The British Empire and....

Forløb 9
The British Empire and The Postcolonial Experience

Forløbet handler om det britiske imperiums historie, koloniseringen oplevet både gennem koloniherrenes og de koloniserede folks øjne samt arven efter imperiet. Vi skal arbejde med tekster, der sætter fokus på racisme, undertrykkelse og selvstændighed og lægger op til en diskussion af begreber som civilisation og kulturel identitet. Igennem en række nedslag i tekster inden for forskelige genrer kommer vi vidt omkring geografisk og spænder tidsmæssigt fra renæssancen til vore dage:

Kernestof:

Empire Builders - The British Empire (dokumentar) (16 ns)
(https://www.youtube.com/watch?v=bAN01YX1pDM)

William Shakespeare: The Tempest (uddrag af drama) (fra English – Global Language Global Anguish, side 42-45) (2,1 ns)

Julie Taymor's film adaption of The Tempest from 2010 i uddrag (18 ns)

Jonathan Swift: A Modest Proposal (essay) (fra Serious Business, side 60-67) (9,5 ns)

Thomas Paine: Common Sense (uddrag af essay) (fra The English Handbook, side 41-42) (1 ns)

The American Revolution | What You Need to Know, video (https://www.youtube.com/watch?v=diOTAe-sNa4) (3,7 ns)

Full History of Australia (documentary) (17 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=PsERYZFY87A

Phillip Noyce: Rabbit Proof Fence (film) (31,3 ns)

The Stolen Generations: https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY (dokumentar) (1,3 ns)

Jomo Kenyatta: The Gentlemen of The Jungle  (novelle) (fra Worlds of English, side 170-174) (1,25 ns)

Kushwant Sing: Karma (novelle) (fra Worlds of English, side 178-183) (1,5 ns)

Supplerende stof (1,7 ns) :
Why you should read Shakespeare's The Tempest: https://www.youtube.com/watch?v=UvznOeSyESU
Utilitarianism - Ethics Defined: https://www.youtube.com/watch?v=-FrZl22_79Q
King Charles visits Australia: https://apnews.com/article/australia-canberra-king-charles-visit-4ea87d39d17c4a9fe3cbfab3455fb8f7

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 EKSAMEN The Renaissance, Shakespeare...

Forløb#10 EKSAMEN The Renaissance, Shakespeare and Macbeth (Værklæsning)

I dette forløb lægges hovedfokus på læsning og analyse af William Shakespeares tragedie Macbeth. Forløbet indledes med en introduktion til Shakespeares liv, forfatterskab og samtid. Endvidere opnår eleverne gennem læsning og perspektivering af 3 udvalgte sonetter kendskab til Shakespeares lyrik.

For at lette læsningen, veksles mellem læsning af teksten oversat til moderne engelsk (LitCharts) og nærlæsning af den originale tekst.

Forløbet har som formål at lære eleverne at analysere og fortolke ældre tekster og sætte dem ind i en kulturel og historisk kontekst. Der vil blive lagt særlig vægt på dramaets opbygning, personskildringer og temaer. Endvidere skal forløbet sætte eleverne i stand til at beskrive sprogets periodemæssige særtræk. I den forbindelse vil vi arbejde med Engrams øvelser i brug af pronominer, verbalbøjninger og syntaks på Shakespeares tid. (Early Modern English). Vi udforsker Shakespeares form- og billedsprog samt brug af dramatiske virkemidler (iambic pentameter, prose, blank verse, sonnet, metaphor, simile, symbol, extended metaphor, personification, pun, paradox, oxymoron, hyperbole, soliloquy, foreshadowing, dramatic irony, tragic hero)

I udvalgte passager arbejder vi kreativt med dramatisering.



Kernestof:

A Short History Of Literature in English: The Renaissance, side 10-22

The Life and Accomplishments of William Shakespeare: https://www.youtube.com/watch?v=ay5Had-3xhg

Sonnet 18 (Shall I compare thee to a summer's day) (14 linjer)
Sonnet 73 (That time of year thou mayst in me behold) (14 linjer)
Sonnet 116 (Let me not to the marriage of true minds) (14 linjer)

Engram Early Modern English
https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/51725

Sparknotes: Macbeth Video Summary
https://www.sparknotes.com/shakespeare/macbeth/video-summary/

The Contexts of Macbeth, fra Cambridge School Shakespeare (2014):
s. 162-165

I original tekst er studeret:
Macbeth, William Shakespeare, Cambridge School Shakespeare:
Act 1: Scenerne 1, 2, 3, 4, 5, 7
Act 2: Scenerne 1, 2, 3 4
Act 3: Scenerne: 1, 2, 3, 4
Act 4: Scene: 1
Act 5: Scenerne: 1, 5

Macbeth (film), Justin Kurzel (2015)

Supplerende materiale:

LitCharts Modern Macbeth Translation: https://www.litcharts.com/shakescleare/shakespeare-translations/macbeth

Understanding Freytag's Pyramid...: https://jerichowriters.com/what-is-freytags-pyramid/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer