Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Cecilie Mayer
|
Hold
|
2022 EN/d (1d EN, 2d EN, 3d EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 0
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Coming of Age: The Catcher in the Rye (værk)
I dette forløb er der blevet arbejdet med emnet "Coming of Age", hvor værket "The Catcher in Rye" er blevet læst for at træne evnen til at overskue og fagligt behandle en længere tekst samt arbejde med faglig fordybelse.
Der har været fokus på protagonisten og dennes vej ind i voksenlivet/udvikling, og arbejdet med analyseredskaber af bl.a. character analysis, narrative voice, plot, symbols etc.
Der er blevet arbejdet individuelt og i gruppearbejde med fremlæggelser og kreative skriveøvelser.
Endeligt har der også været en aflevering tilknyttet værket.
Materiale:
J. D. Salinger, "The Catcher in the Rye" (1951) (novel)
"American Beauty" (1999) (film)
Læst materiale anslået til: 260 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American values and extreme opnions
I forløbet har eleverne arbejdet med "American values and extreme opinions". Eleverne er blevet præsenteret for de amerikanske værdier samt "right wing" holdninger indenfor politik, racisme, religion, abort og konspirationsteori.
De læste tekster har haft fokus på at træne elevernes analystiske evner i forhold til fiktion og non-fiktion.
Eleverne har arbejdet individuelt og i grupper med fremlæggelser og kreative øvelse. Endelig er der løbende blevet knyttet skriftlige afleveringer til forløbet.
Faglig mål i forhold til bekendtgørelsen:
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster er centralt i kernestoffet.
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA såvel som historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
Materiale:
Tekster: Daugaard and Andersen: Angels – grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (2014). Gyldendal.
Sarah Palin, Keynote Speech at the Inaugural Tea Party Convention (2010) (tale)
Spike Milligan: Unto Us (digt)
Ted Kaczynski, Ship of Fools (1999) (novelle)
Guy Reel, American Values (2005) (artikel)
Film: American History X (1999)
Podcast: https://www.newyorker.com/podcast/the-new-yorker-radio-hour/samanthas-journey-into-the-alt-right-and-back (2019) (1 time)
Dokumentar: Christoffer Guldbrandsen, A Storm Foretold (2023)
Antal sider: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The 27 Club
Forløbet tager udgangspunkt i kendte musikere, der døde i en alder af 27 år, og hvordan klubben opstod.
Der fokuseres på musikernes sangtekster, hvor temaet ofte om handler deres liv og livsstil, som førte til deres død.
Materialer:
Brian Jones / The Rolling Stones: Sympathy for the devil (1968)
Jim Morrison / The Doors: Break On Through (1967)
Kurt Cobain's suicide note (1994)
Læst materiale anslået til: 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Global Local Copenhagen
Forløbet er bygget om et lille mini-projekt med fokus på mundtlighed og engelsk som et globalt sprog/lingua franca. Her er også talt om karrierelæring.
På baggrund af viden om det engelske sprog som et globalt sprog samt det engelske sprogs udvikling har eleverne været ude i byen og indsamle empiri om hhv. københavnere og turisters oplevelser af København – og det med det engelske sprog som bindemiddel.
Eleverne har bl.a. interviewet turister, udenlandske arbejdere og studerende – både nogle med engelsk som first language og nogle med engelsk som third language – samt enkelte danskere alt afhængigt af gruppernes valgte fokus/problemstilling.
Resultaterne blev fremlagt ved en mundtlig præsentation for hinanden.
Fagligt mål og kernestof:
Vi arbejder ud fra læreplanen for engelsk A’s faglige mål om, at eleverne skal kunne:
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
Og det faglige kernestof i fokus er:
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
OMFANG: ca. 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Minimalism
Holdet læser et emne, der undersøger Minimalismen og dens konventioner. Emnet er centreret omkring forskellige modernistiske tekster og forfattere, og der er abejdes med forskellige genre heriblandt noveller, digte, billeder og film.
Fokus er på 'the economy of words' og hvordan Minimalismen kommer til udtryk via 'The Iceberg Theory' og 'Less is more' begreberne.
Vi læser amerikanske forfattere og ser dermed også på de samtider som forfatterne har skrevet deres værker ind i.
Endvidere har eleverne arbejdet med kreative skriveøvelser i forbindelse med læst materiale samt skrevet en analyse af selvvalgt tekst.
Faglige mål:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Materialer (primært fra Herman og Karlsen, Less is More (2014)):
Jayne Anne Philips: Solo Dance (1979) (short story)
Amy Hempel: Memoir (2005) (short story)
Raymond Carver: One More Thing (1981) (short story)
Raymond Carver: Why Don't You Dance? (1981)
Raymond Carver: They Are Not Your Husband (1973-76) (short story)
Richard Brautigan: Love Poem (1969) (poem)
Raymond Carver: Morning, Thinking of Empire (1983) (poem)
Gregory Crewdson: Untitled (2002) (painting)
Film: Nomadland (2020)
Læst materiale anslået til 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
SRO (eng/rel)
Flerfagligt samarbejde med faget religion om "Kulturmødet med Storbritannien"(FF4).
I timerne introduceres eleverne for udvalgte engelskfaglige og religionsfaglige tekster med relation til emnet (se nedenfor).
Vi sætter fokus på udarbejdelse af problemformulering med vejledning, metoder (fra Wider Contexts Toolbox) og basal videnskabsteori.
Eleverne udvælger en eller flere af de valgte tekster, formulerer selv en flerfaglig problemformulering og skriver på baggrund heraf deres SRO.
Eleverne får skriftlig feedback på det skriftlige arbejde. Afslutningsvis fremlægger de deres arbejde ved mundlige præsentationer i mindre grupper og skriver deres feedback mv. ind i den flerfaglige portfolio.
Kernestof:
John Agaard: Encounter (2009) (poem)
BBC: What does it mean? (2020) (article)
Ole Henriksen: "Broken Britain - stat, marked og civilsamfund", kap. 3 (2013)
Film: "Brick Lane" (2007)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
True Crime
Forløbet tager udgangspunkt i at vække elevernes kritisk-analytiske evner i forhold til en lettilgængelig og fængende genre i popkulturen.
True crime er på samme tid en nonfiktions-genre og en genre, hvor fortællingen, altså rammesætning, komposition og spændingskurver er meget vigtige, hvis man vil engagere sin tilhører, -skuer eller læser.
I forløbet er der arbejdet med et podcast-afsnit, et doku-serie-afsnit, Charles Dickens statement og en artikel, der spørger til det moralske ved genren.
Eleverne har afsluttet forløbet med at lave deres egen podcast.
Kernestof:
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Materiale:
From Mathias Larsen "Narrating Truth" (2021)
Charles Dickens: Mr. Charles Dickens and the Execution of the Mannings (1849)
Podcast:
Serial, Season 1, Episode 1: “The Alibi” (2014)
Tv-shows:
"The Staircase" S01, E01 (2018)
Article:
Molly Fosco: "Is Our Obession With True Crime Morally Irresponsible?” (2016)
Læst materiale anslået til 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Postmodernism med værklæsning
Holdet læser et forløb, hvor vi beskæftiger os med postmodernisme som (litterær) periode. Vi skal undersøge hvilke genre og stiltræk og temaer, der karakteriserer den, og vi skal læse et udvalg af tekster, og se en film, der problematiserer postmodernisme eller repræsenterer den, og vi skal analysere og fortolke dem med udgangspunkt i vores viden om det postmoderne samfund og postmodernisme.
Holdet startede med at læse Paul Austers "City of Glass" i slutningen af 2.g. Læsningen af "City of Glass" fokuserede bl.a. på postmoderne træk (intertekstualitet, den upålidelige fortæller, metafiktion, åben slutning mv).
Resten af forløbet blev sluttet af i 3.g.
Der er fokus på:
- indblik i postmodernismens særkender (tematik, symbolik og stilistik).
- at træne mundtlig fremstilling, korrekthed, ordforråd og fluency.
- at kunne perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle og litteraturhistoriske sammenhænge
- karakteristiske træk ved det moderne/senmoderne menneske, identitetskabelse, relationer og
fremmedgjorthed.
Materiale:
Paul Auster: City of Glass (New York Trilogy)
Charles Higson, The Red Line (1993)
Carol Ann Duffy, Eurydice (1999)
Irvine Welsh, Eurotrash (1995)
Film:
'Deadpool' (2016)
Læst materiale anslået til 150 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Shakespeare and "Macbeth"
Formål:
- at sætte eleverne i stand til at beskrive sproget stilistisk med inddragelse af relevant faglig terminologi
- at analysere og fortolke ældre tekster
- at perspektivere til kulturelle og historiske forhold.
I forløbet læses en sonnette fra "Romeo and Juliet"og uddrag af Shakespeare's "Macbeth", hvilket er forløbets bærende element.
Der arbejdes med oplæsning og oversættelse samt detaljeret analyse af udvalgte passager.
Værket læses med fokus på sprog, metrik og stilistiske virkemidler. Indholdsmæssigt fokuserer læsningen bl.a. på karakteren Macbeth og dennes udvikling under påvirkning af magt og ambition, samt forholdet mellem Macbeth og Lady Macbeth.
Derudover belyses relevante kulturhistoriske forhold, bl.a. renæssancen og forhold, der havde indvirkning på stykkets tilblivelse.
Materiale:
Uddrag fra dramaet:
Act 1: scene 5 and scene 7
Act 2: scene 2
Act 5: scene 1
Act 5: scene 5
Sonnet from Romeo and Juliet: Act 1 scene 5
Supplerende materiale:
Barkoholt and Jensen (2010): A Short History of English Litterature: "The Rennaisance"
Engram: Early Modern English (EME 1-3)
TedEd (2015): Why Shakespeare loved iambic pentameter
TedEd (2017): Why Should I read Macbeth?
Film: Kurzel's Macbeth (2015)
Tv-serie: uddrag fra House of Cards (sæson 1, afsnit 1, 2013)
Anslået læst materiale: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
FF6: Amerikansk verdensorden?
Forløbet er et flerfagligt forløb med samfundsfag. Det overordnede emne er "USA i verden før og efter Trump”, hvor engelsk har fokus på Trumps udenrigspolitik. Forløbet startede kort efter, at Trump havde vundet valget for anden gang.
Samfundsfaglige input: Viden om globale magtforhold, IP-teorier, skoler/retninger inden for amerikansk udenrigspolitik
Engelskfagligt input: Analyse af taler af nøgleaktører i den amerikanske præsidentvalgkamp 2024
Eleverne lavede selv problemformulering, besvarede den og fremlagde resultaterne. Dette forløb var sidste optakt til SRP.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
India
Dette forløb handler om Indien, hvor der fokuseres på både historiske og aktuelle forhold. Der er fokus på tiden efter 1947 omend tiden op til uafhængigheden også belyses.
Eleverne vælger hvert deres område i grupper og forbereder en præsentation for resten af
klassen.
Kernestof:
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Materiale:
Ten Minute History -The Late British Empire (video)
From Katrine Brøndsted og Mathias Larsen "Narrating India" (2016)
An introduction: India Independence and Partition (artikel)
Jawaharlal Nehru: Tryst with Destiny (1947) (tale)
Kushwant Singh: Karma (1950) (novelle)
Mulk Raj Anand: A Pair of Mustachios (1935) (novelle)
Mulk Raj Anand: Untouchable (1935) (novelle)
Saadat Hasan Manto: The Return (1949) (novelle)
From "Wider Context"
Aravind Adiga: The White Tiger (2008) (uddrag af roman)
From: Holmen et. al. “Another England” (1979)
Jawaharlal Nehru: Lettes to his Daughter, “How Britian Ruled India” (1928)
Læst materiale anslået til 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Facts about India
-
Please readt attached text on the Indian Independence and Partition
-
Exercise for the oral exam
-
Presentation: Sam, David, Otto, Sejer
-
Please bring your notes for Nehru's speech (and the speech if you printed it)
-
Presentation: Ida, Caroline, Ana, Laura
-
Presentation: Maise, Clara, Josefina, Rose, Lucia
-
Presentation: Viola, Kamma, Katrine, Stella, Aram + Mille, Nora, Norma, Sofia, Fiona
-
Jawalahal Nehru letter to daughter.pdf
-
Presentation: Bastian, Molise, Theis, Benjamin, Ninna
-
Please finish reading Jawalahal Nehru letter to daughter and find 3-5 points on how the British Empire is portrayed.
-
Khushwant Singh, Karma.pdf
-
Tips og tricks til skriftlige aflevering_A niveau.docx
-
Please finish reading "Karma"
-
Aravind Adiga, The White Tiger_Wider Context.pdf
-
Please finish reading "The White Tiger"
-
Mulk Raj Anand, A Pair of Mustachios.pdf
-
Mulk Raj Anand, Untouchable.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
The Victorian Age
Holdet læser et emne om Victoriatidens England. (væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie).
Eleverne opnår kendskab til en væsentlig historisk og litteraturhistorisk periode i England og at træne deres tekstanalytiske færdigheder og mundtlige formidlingsevne.
Der er lagt vægt er på tre underemner inden for perioden, nemlig "poverty", "education", "gender roles" og "imperalism".
Faglige mål:
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Kernestof:
- væsentlige historiske, kulturelle forhold i Storbritannien og USA.
- tekst analytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Materiale og emner:
Poverty:
William Blake: The Chimney Sweeper (Songs of Innocence og Songs of Experience) (1789 og 1794) (poem)
Gender:
Charlotte Brontë: Jane Eyre (chapter 4 + 28) (1847) (novel)
Education:
Charles Dickens: David Copperfield (excerpt) (1850) (novel)
Imperalism:
Rudyard Kipling, White Man's Burden (1899)
Industrialization:
Charles Dickens, Hard Times, Coketown (1854)
Serie
"The English Game", ep.1 (2020)
Læst materiale anslået til 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714455675",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714455675",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714455675"
}