Titel
12
|
Forløb#10 EKSAMEN The Renaissance, Shakespeare...
Forløb#10 EKSAMEN The Renaissance, Shakespeare and Romeo and Juliet (Værklæsning)
I dette forløb lægges hovedfokus på læsning og analyse af William Shakespeares tragedie Romeo and Juliet. Forløbet indledes med en introduktion til Shakespeares liv, forfatterskab og historiske samtid. Endvidere opnår eleverne gennem læsning og perspektivering af udvalgte sonetter kendskab til Shakespeares lyrik og prøver selv kræfter med sonettens form i kreativ skrivning.
For at lette læsningen, veksles mellem læsning af teksten oversat til moderne engelsk (LitCharts) og nærlæsning af den originale tekst.
Forløbet har som formål at lære eleverne at analysere og fortolke ældre tekster og sætte dem ind i en kulturel og historisk kontekst. Der vil blive lagt særlig vægt på dramaets opbygning, personskildringer og temaer. Endvidere skal forløbet sætte eleverne i stand til at beskrive sprogets periodemæssige særtræk. I den forbindelse vil vi arbejde med Engrams øvelser i brug af pronominer, verbalbøjninger og syntaks på Shakespeares tid.
Vi udforsker Shakespeares form- og billedsprog samt brug af dramatiske virkemidler (iambic pentameter, prose, blank verse, sonnet, metaphor, simile, symbol, extended metaphor, personification, pun, paradox, oxymoron, hyperbole, soliloquy, foreshadowing, dramatic irony, tragic hero)
Kernestof:
A Short History Of Literature in English: The Renaissance, side 10-22 (2,2 ns)
The Life and Accomplishments of William Shakespeare (2 ns): https://www.youtube.com/watch?v=ay5Had-3xhg
Sonnets (1,4 ns)
Sonnet 18 (Shall I compare thee to a summer's day) (14 linjer)
Sonnet 73 (That time of year thou mayst in me behold) (14 linjer)
Sonnet 116 (Let me not to the marriage of true minds) (14 linjer)
Engram Early Modern English
https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/51725
Sparknotes: Romeo and Juliet Video Summary (3 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=dRrvQ1vZxcg
I original tekst er læst:
Romeo and Juliet, William Shakespeare, Cambridge School Shakespeare: (38,8 ns)
The prologue
Act 1: Scenerne 1, 2, 5
Act 3: Scenerne 1, 2, 3, 4, 5
Act 4: Scenerne 3, 4
Act 5: Scenerne: 1, 3
Romeo and Juliet (film), Baz Luhrmanl (1996) (40 ns)
Supplerende materiale (0,5 ns) :
LitCharts Romeo and Juliet Translation: https://www.litcharts.com/shakescleare/shakespeare-translations/romeo-and-juliet
Understanding Freytag's Pyramid...: https://jerichowriters.com/what-is-freytags-pyramid/
|