Holdet 2022 EN/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Sigrid Østergaard
Hold 2022 EN/e (1e EN, 2e EN, 3e EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0 Tilladte online hjælpemidler til skr/mdt
Titel 2 Forløb#1 Relationships And Gender Roles
Titel 3 Forløb#2 FF1 Mars
Titel 4 Forløb#3 Reality Celebrities
Titel 5 Forløb#4Værklæsning: Of Mice and Men EKSAMEN
Titel 6 Forløb#5 Equality and Emancipation EKSAMEN
Titel 7 Forløb#8 Amsterdam - Non-fiction
Titel 8 Forløb#9 Skriftlighed
Titel 9 Forløb#10 Global English
Titel 10 Forløb#11 The British Empire and....EKSAMEN
Titel 11 Forløb#12 FF6 US Election EKSAMEN
Titel 12 Forløb#10 EKSAMEN The Renaissance, Shakespeare...

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0 Tilladte online hjælpemidler til skr/mdt

Forløb#0 Tilladte online hjælpemidler til skr/mdt


Tilladte hjælpemidler til mundtlige og skriftlige prøver i engelsk for 2021e

Bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:
• ENGRAM / Minlæring: https://www.minlaering.dk/

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/gyldendal-migration/

• Oxford Learner’s Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


• Cambridge Learner's Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english/


• Merriam-Webster Dictionary: https://www.merriam-webster.com/


• Urban Dictionary: https://www.urbandictionary.com/
• Eksemplariske opgaver

• Netprøver (til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i): https://www.netproever.dk/

• Lectio (til at aflevere backup af besvarelsen): https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx

• OFF-line playlister med musik er tilladt under hele prøven
• Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt.
OBS:
• Det er ikke tilladt at google under prøven. De tilladte hjemmesider skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox, sms) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Alt andet fra internettet (også fra Lectio) som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer.

HUSK også at I skal aflevere i pdf. og medbring høretelefoner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 280 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#1 Relationships And Gender Roles

I forløbet læser vi tekster, der kredser om kærlighedsforhold, kønsopfattelse og kønsstereotyper. Vi læser tekster inden for forskellige genrer og øver os i at analysere dem vha. Wider Contexts Toolbox bl.a. Til forløbet knytter sig desuden skriftlge afleveringer, som træner analysefærdighed og afsnitsopbygning.

Vi analyserer:

Raymond Carver: So Much Water So Close To Home (novelle) (13,3 ns)
Alice Munroe: Dimension (novelle) (21,1 ns)
James Lasdun: It's Beginning to Hurt (novelle) (6,2 ns)
Emma Watson: Gender Equality is Your Issue too (tale) (4 ns)
Chimamanda Ngozi Adichie: We Should All Be Feminists (tale/TED talk) (10, 4 ns)
Ang Lee: Brokeback Mountain (film) (44,7 ns)
Wikihow: How to Throw LIke a Boy if You're a Girl (web page) (1,7 ns)
'Always'-campaign:'#LikeAGirl" (reklamevideo) (0,3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#2 FF1 Mars

Forløbet er et flerfagligt forløb med fysik. Det overordnede emne er Mars. Eleverne skal se to film: The Martian (Ridley Scott) og Vores smukke solsystem (originaltitel: Touch the Stars). Sidstnævnte ser vi ifm. et besøg på Planetariet. Eleverne skal desuden udføre relevante forsøg i fysikundervisningen, mens det metodiske fokus i engelsk ligger på filmanalyse. Dernæst skal eleverne, med udgangspunkt i The Martian og på baggrund af deres fysik- og engelskfaglige viden, udarbejde en flerfaglig problemformulering. Problemformuleringen udarbejdes i grupper, som præsenteres ved mundtlige fremlæggelser i klassen, hvor der gives feedback fra lærere og andre elever. Afslutningsvis beskriver eleverne deres forløb i deres flerfaglige portfolio.

Kernestof Ridley Scott: The Martian (48 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#3 Reality Celebrities

Forløbet sætter fokus på realitygenren og sociale medier. Eleverne arbejder overvejende selvstændigt i grupper, og skal selv indkredse deres materiale og få det til at fungere i en taksonomi, der bevæger sig fra det redegørende over det analyserende til det diskuterende niveau: Hver grupper skal udvælge en reality celebrity fra et engelsktalende land, redegøre for vedkommendes karriere, finde og analysere en udvalgt non-fiktionstekst samt en reality-episode om/med vedkommende og endelig diskutere den udvalgte person ift. det overordnede emne og med inddragelse af kommentarer fra de sociale medier. Forløbet afsluttes med mundtlige fremlæggelser med feedback fra lærer og klasse. Forløbet lægger vægt på både selvstændighed og samarbejdskompetencer ift. materialesøgning, overblik over og tilrettelæggelse af eget arbejde, bevidsthed om taksonomi og træning i mundtlig fremlæggelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4Værklæsning: Of Mice and Men EKSAMEN

Værklæsning
Forløbet skal træne elevernes læse- og lyttefærdighed, analysefærdighed og mundtlig fremstilling: Vi veksler mellem at læse John Steinbecks Of Mice And Men (hjemme som lektie og i klassen) og lytte til oplæsning af romanen (audiobook). Vi indleder forløbet med små gruppeoplæg, der sætter romanens handling ind i en historisk kontekst:
(a) The Roaring Twenties/The Jazz Age - Technological advances, financial development and consumer behavior of the 20s.
b) The Great Depression -  The Wall Street Crash - Black Tuesday - the global impact of the recession
c) The Dust Bowl - The Dirty Thirties -  Migrant workers of the 30s
d) Herbert Hoover - Hoovervilles - bread lines/ soup kitchens - unemployment levels of the 30s
e) Franklin D. Roosevelt - New Deal -  the Social Security Act (and other acts)).
Dernæst analyserer vi sammen dele af romanen. Der lægges vægt på den realistiske/naturalistiske stil og brugen af symbol og allegori i beskrivelserne. Eleverne forbereder og præsenterer mundtlige gruppefremlæggelser om udvalgte temaer:

Loneliness and friendship
Dreams and reality
Power and weakness
Inequality and social security
Inequality and gender
Racism and the practise of lynchings
Man versus animal

Afslutningsvis ser vi filmatiseringen af romanen og diskuterer den.

KERNESTOF:
John Steinbeck: Of Mice And Men (1937) (roman) (61 ns)
Gary Sinise: Of Mice And Men (1992) (film) (37 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5 Equality and Emancipation EKSAMEN

Forløb der kører delvis parallelt med et forløb om lighed og ulighed i samfundsfag: Vi skal undersøge lighed, ulighed og frigørelse i forskellige sammenhænge: Mellem kønnene, ift. racespørgssmålet, ift. seksualitet og  LGBTQ+, ift. samfundsklasser og klassesamfundet. I forløbet læses forskellige genrer, men der er særligt fokus på non-fiktion og retorisk analyse.

Kernetekster:
Barack Obama: A More Perfect Union (tale) (9,7 ns)
Emmeline Pankhurst: The Hartford Speech (Freedom or Death) (tale) (6,7 ns)
Alissa Quart, The Guardian: What Americans can learn from British class guilt (artikel) (2,5 ns)
Judith Ortiz Cofer: American History (novelle) (6,3 ns)
Ruben Östlund: Triangle of Sadness (film) (49 ns)
Eula Biss: Time And Distance Overcome (essay) (6,3 ns)
Justin Trudeau: Remarks by Prime Minister Justin Trudeau to apologize to LGBTQ2 Canadians (tale) (4,2 ns.)
Gus Van Sant: Milk (2008) (film) (42,7 ns)

Supplerende tekster (i alt 15 ns):
Post-Racist America, pp.139-143 from Black Voices

MYTHS AND LEGENDS - Emmeline Pankhurst
https://www.google.com/search?sca_esv=572214004&rlz=1C1GCEA_enDK1073DK1073&sxsrf=AM9HkKk1FZ0ZPdjhE7BevqZCMa2c2fdzIw:1696946442702&q=emmeline+pankhurst&tbm=vid&source=lnms&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwi98K2P0uuBAxUNHBAIHXs4AeUQ0pQJegQIDRAB&biw=1280&bih=643&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:80015c60,vid:7CuPJN4zYks,st:0

The most notorious act of protest for women’s suffrage
https://www.youtube.com/watch?v=0EIFDSb7tWc

The NEW British Class System – What Class Are You?
https://www.youtube.com/watch?v=-3HSbfPZpxc

Huge survey reveals seven social classes in UK
https://www.bbc.com/news/uk-22007058

Cultural, social, symbolic and economic capital
https://www.researchgate.net/figure/Bourdieus-concept-of-capital_fig1_312005716




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#8 Amsterdam - Non-fiction

Forløb i samarbejde med dansk om non-fiktion i uge 17-19. Forløbet lægger op til FF5: Rejseuge (uge 16) og fokuserer i engelsk på interviewgenren og research. Eleverne skal i grupper researche forskellige emner og forberede interviewguides, som skal bruges på studieturen. Efter turen redigerer og afleverer grupperne deres interviews.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#9 Skriftlighed

I forløbet arbejder vi med forskellige grammatiske emner og træner essaygenren (struktur: tragtindledning, afsnitsopbygning, konklusion, citatbrug mv.) forud for den skriftlige årsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#10 Global English

Vi skal beskæftige os med engelsk som globalt verdenssprog og lingua franca. Vi skal studere det engelske sprogs historie og udbredelse og undersøge, hvordan engelsk bruges og tales forskelligt rundt om i verden. Vi skal lære om forskellene på bristisk og amerikansk engelsk og lytte til/arbejde med andre forskellige accenter af engelsk.

Kernestof:
Worlds of English: Language and Culture pp. 10-28, inkl. John Agard: Reporting From the Frontline… (digt) (16 ns)
Family Guý: https://www.youtube.com/watch?v=X5i5sdXiY3Y (6 ns)
British versus American English: https://www.youtube.com/watch?v=84vxOlMtGQw (6 ns)
Indian Accent: https://www.youtube.com/watch?v=z7MIyQS9p5E (2 ns) https://www.youtube.com/watch?v=Uj56IPJOqWE (3 ns)

Supplerende stof (samlet 9,8 ns):
Scottish accent https://www.youtube.com/watch?v=mALkCGVA2BU
Irish accent https://www.youtube.com/watch?v=W2PHch4IPPQ
Australian accent: https://www.youtube.com/watch?v=QVgiG7_Ey9k
French accent  https://www.youtube.com/watch?v=4YtMC4yUDhc
Spanish accent https://www.youtube.com/watch?v=6ahei-FL7EQ
Russian accent https://www.youtube.com/watch?v=XqKn5HXxeLA
German accent https://www.youtube.com/watch?v=gr7Q_GZlvis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#11 The British Empire and....EKSAMEN

Forløb 9
The British Empire and The Postcolonial Experience

Forløbet handler om det britiske imperiums historie, koloniseringen oplevet både gennem koloniherrenes og de koloniserede folks øjne samt arven efter imperiet. Vi skal arbejde med tekster, der sætter fokus på racisme, undertrykkelse og selvstændighed og lægger op til en diskussion af begreber som civilisation og kulturel identitet. Igennem en række nedslag i tekster inden for forskelige genrer kommer vi vidt omkring geografisk og spænder tidsmæssigt fra renæssancen til vore dage:

Kernestof:

Empire Builders - The British Empire (dokumentar) (16 ns)
(https://www.youtube.com/watch?v=bAN01YX1pDM)

William Shakespeare: The Tempest (uddrag af drama) (fra English – Global Language Global Anguish, side 42-45) (2,1 ns)

Julie Taymor's film adaption of The Tempest from 2010 i uddrag (18 ns)

Jonathan Swift: A Modest Proposal (essay) (fra Serious Business, side 60-67) (9,5 ns)

Thomas Paine: Common Sense (uddrag af essay) (fra The English Handbook, side 41-42) (1 ns)

The American Revolution | What You Need to Know, video (https://www.youtube.com/watch?v=diOTAe-sNa4) (3,7 ns)

Full History of Australia (documentary) (17 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=PsERYZFY87A

Phillip Noyce: Rabbit Proof Fence (film) (31,3 ns)

The Stolen Generations: https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY (dokumentar) (1,3 ns)

Jomo Kenyatta: The Gentlemen of The Jungle  (novelle) (fra Worlds of English, side 170-174) (1,25 ns)

Kushwant Sing: Karma (novelle) (fra Worlds of English, side 178-183) (1,5 ns)

Supplerende stof (5,7 ns) :
Why you should read Shakespeare's The Tempest: https://www.youtube.com/watch?v=UvznOeSyESU
Utilitarianism - Ethics Defined: https://www.youtube.com/watch?v=-FrZl22_79Q
Men At Work, Land Down Under: https://www.youtube.com/watch?v=XfR9iY5y94s
King Charles visits Australia: https://apnews.com/article/australia-canberra-king-charles-visit-4ea87d39d17c4a9fe3cbfab3455fb8f7
King Charles to ackowledge painful Kenyan history: https://www.youtube.com/watch?v=F1HIfzk05uM


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#12 FF6 US Election EKSAMEN

Flerfagligt forløb med samfundsfag om præsidentvalget i USA 2024. I forløbet beskæftiger vi os i engelsktimerne med det amerikanske demokrati og valgsystem, de politiske partier og amerikanske værdier.  Vi har særligt fokus på greb og virkemidler som kendetegner kandidaterne og retorikken i debatten. Eleverne udarbejder i grupper et flerfagligt projekt om en udvalgt stat og valgdebatten og valgresultatet i den pågældende stat og fremlægger projektet mundtligt.

Kernestof:
Election Yea:r (25,8 ns):
Chapter 1 How the system works, pp. 10-22
Chapter 2 Democracy under pressure, pp.  23-26 og pp. 37-50 (herunder: President trump's Speech at the January 6th Ellipse Rally)
Kamala Harris'closing argument (6,25 ns) : https://www.washingtonexaminer.com/news/campaigns/presidential/3208426/read-in-full-harris-closing-argument-on-ellipse/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#10 EKSAMEN The Renaissance, Shakespeare...

Forløb#10 EKSAMEN The Renaissance, Shakespeare and Romeo and Juliet (Værklæsning)

I dette forløb lægges hovedfokus på læsning og analyse af William Shakespeares tragedie Romeo and Juliet. Forløbet indledes med en introduktion til Shakespeares liv, forfatterskab og historiske samtid. Endvidere opnår eleverne gennem læsning og perspektivering af udvalgte sonetter kendskab til Shakespeares lyrik og prøver selv kræfter med sonettens form i kreativ skrivning.

For at lette læsningen, veksles mellem læsning af teksten oversat til moderne engelsk (LitCharts) og nærlæsning af den originale tekst.

Forløbet har som formål at lære eleverne at analysere og fortolke ældre tekster og sætte dem ind i en kulturel og historisk kontekst. Der vil blive lagt særlig vægt på dramaets opbygning, personskildringer og temaer. Endvidere skal forløbet sætte eleverne i stand til at beskrive sprogets periodemæssige særtræk. I den forbindelse vil vi arbejde med Engrams øvelser i brug af pronominer, verbalbøjninger og syntaks på Shakespeares tid.
Vi udforsker Shakespeares form- og billedsprog samt brug af dramatiske virkemidler (iambic pentameter, prose, blank verse, sonnet, metaphor, simile, symbol, extended metaphor, personification, pun, paradox, oxymoron, hyperbole, soliloquy, foreshadowing, dramatic irony, tragic hero)


Kernestof:

A Short History Of Literature in English: The Renaissance, side 10-22 (2,2 ns)

The Life and Accomplishments of William Shakespeare (2 ns): https://www.youtube.com/watch?v=ay5Had-3xhg

Sonnets (1,4 ns)
Sonnet 18 (Shall I compare thee to a summer's day) (14 linjer)
Sonnet 73 (That time of year thou mayst in me behold) (14 linjer)
Sonnet 116 (Let me not to the marriage of true minds) (14 linjer)

Engram Early Modern English
https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/51725

Sparknotes: Romeo and Juliet Video Summary (3 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=dRrvQ1vZxcg

I original tekst er læst:
Romeo and Juliet, William Shakespeare, Cambridge School Shakespeare: (38,8 ns)
The prologue
Act 1: Scenerne 1, 2, 5
Act 3: Scenerne 1, 2, 3, 4, 5
Act 4: Scenerne 3, 4
Act 5: Scenerne: 1, 3

Romeo and Juliet (film), Baz Luhrmanl (1996) (40 ns)

Supplerende materiale (0,5 ns) :
LitCharts Romeo and Juliet Translation: https://www.litcharts.com/shakescleare/shakespeare-translations/romeo-and-juliet


Understanding Freytag's Pyramid...: https://jerichowriters.com/what-is-freytags-pyramid/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer