Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Nanna Vesterdorf
|
Hold
|
2022 EN/n (1n EN, 2n EN, 3n EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
00: Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen
Tilladte hjælpemidler til mundtlige og skriftlige prøver i engelsk for 2022n EN.
Bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:
• ENGRAM / Minlæring
• Oxford Learner’s Dictionaries
• Merriam-Webster Dictionary
• Ordbogen.com
• Dictionary.com
• Netprøver (til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i)
• Lectio (til at aflevere backup af besvarelsen)
• OneNote-klassenotesbogen: Engelsk (2022 ENn) må gerne bruges (samarbejdsområdet er låst)
• OFF-line playlister med musik er tilladt under hele prøven
• Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt.
OBS:
• Det er ikke tilladt at google under prøven. De tilladte hjemmesider skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox, sms) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Det er ikke tilladt at bruge Studienet - heller ikke offline.
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Alt andet fra internettet (også fra Lectio) som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Global English
This course is based primarily on the chapter "Language and Culture" in the textbook Worlds of English. We are going to talk about the history of the English language, and the differences between British and American English. Then we are going to look at Great Britain's history as an empire and the language legacy it has left around the world, including English as a lingua franca. We are going to look at some "false friends" and talk about what it sounds like to native speakers when we use English swearwords in Danish.
Primary texts:
Jonathan Safran Foer: Everything is Illuminated (4,4 ns)
John Agard: "Reporting from the Great Dictionary Disaster"
R.K. Narayan: A Horse and Two Goats (7,5 ns)
Secondary texts:
WoE, pp. 19-23
"Danes, Please Stop Swearing in English"
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Short Cuts
We are going to read and work with Raymond Carver's short story collection "Short Cuts" (approx. 180 ns) and Robert Altman's film "Short Cuts" (approx. 20 ns).
When working with the different short stories, we are going to introduce the main elements of prose analysis in English: narrator, setting, characters, structure, conflicts, themes, modes of presentation, and style and tone.
Total: 200 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Graphic novels
Dette forløb skal give eleverne et indblik i alternative måder at analysere fiktion på. Ved at læse uddrag fra forskellige graphic novels får eleverne mulighed for at kombinere tekstanalyse med billedanalyse, og hjælper dermed også elever der har svært ved at fokusere på 'ren' tekst.
Primærteksten for forløbet er en kondenseret version af Scott McClouds "Understanding Comics", der hedder "How to talk about and analyze graphic novels". Eleverne bliver desuden bedt om at skabe deres egen novelle i graphic novel format. Kan også kombineres med en film baseret på graphic novel, som for eksempel "V for Vendetta"
Sekundære tekster (uddrag):
"City of Glass" af Paul Auster
"Maus" af Art Spiegelmann
"The Sculptor" af Scott McCloud
"Y: The Last Man" af Brian K. Vaughan
Shorties - en kompilation af graphic short stories
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatik 2: adjektiver og præpositioner
|
27-02-2023
|
Watchmen - analytical essay
|
12-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Short Cuts - resumed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Poetry and creative writing
We are going to read and talk about 13 very different poems in English, while practising our English prosody and creative writing skills with writing challenges. The primary focus of the course is experiencing poetry and practising the prosody that expresses the experience.
Course material:
1. "Still I Rise" by Maya Angelou
2. "Boy in a Stolen Evening Gown" by Saeed Jones
3. "O Captain! My Captain!" by Walt Whitman
4. "Do not go gentle into that good night" by Dylan Thomas
5. "The road not taken" by Robert Frost
6. "Jabberwocky" by Lewis Carroll
7. "Daffodils" by William Wordsworth
8. "This Be The Verse" by Phillip Larkin
9. “'Hope' is the thing with feathers" by Emily Dickinson
10. "Harlem" by Langston Hughes
11. "[i carry your heart with me(i carry it in]" by e.e. cummings
12. "Mock Orange" by Louise Glück
13. "Errata" by Kevin Young
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
(EXAM) UK: Multicultural Britain
In this course, we are going to look at Britain (primarily London) as a multicultural society. We are going to read briefly about the history of the British empire, focusing on the colonies of Jamaica and India, and an article about some of the multicultural aspects of London.
We are going to read and interpret the poems, short stories, and novel excerpts mentioned below, and watch and discuss a film adaptation of Hanif Kureishi's "My Beautiful Laundrette" (in stead of "Brick Lane", which was missing in action).
Primary texts:
"Encounter" (poem by John Agard" (0,9 ns.)
"My Son the Fanatic" (short story by Hanif Kureishi) (14,1 ns.).
"Here Be Monsters" (short story by Karen Onojaife) (8,5 ns.)
"The Embassy of Cambodia" (short story by Zadie Smith) (11,8 ns.)
"Salaam, Brick Lane" (novel excerpt by Tarquin Hall) (6,4 ns)
"Brick Lane" (opening of the novel by Monica Ali) (4,8 ns.)
"My Beautiful Laundrette" (film by Stephen Frears) (5 ns.)
Secondary texts:
"The British Empire" (from victorianweb.org) (4 ns.)
"How Britain has been shaped by migration" & "Literature as a special mirror of identity struggles" (from Everyone Is Here) (6,8 ns.)
"How the British Empire Became the Biggest in the World" (documentary by This is History, 23 min) (6 ns)
"The Difference between the UK, Great Britain & England Explained" by CGP Grey, 6 min) (2 ns)
Total: 70,3 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
(EXAM) USA: The Sixties and the Vietnam War SRO
This course focusses on some of the main cultural aspects of USA in the 1960s, particularly in relation to the Vietnam War. We are going to look at, read about, and discuss the Vietnam war, the civil rights movement, and the women's liberation. The course introduces you to topics relating to the Vietnam war that you are going to write about in your SROs that will be written in the subjects English and History.
Course material:
The Sixties, ep. 3 (a CNN documentary) (5 ns.)
A Short History of the Vietnam War (from Contents) (5,8 ns.)
How to Tell a True War Story (short story by Tom O'Brien) (12 ns.)
With God on Our Side (lyrics by Bob Dylan) (2,5 ns.)
The Feminine Mystique, excerpt (by Betty Friedan) (3,7 ns.)
I Have a Dream (speech by Martin Luther King) (5,5 ns.)
Marchen i Washington (DR-documentary, 2014) (5 ns.)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
(EXAM) Dystopia
Taking our starting point in a narrow definition of dystopian literature (i.e. not just post-apocalyptic stories), we are going to study different literary examples of dystopia, focusing on some of the classics. During this course, the students are going to choose one of the books to read in extenso, and the course is going to end with their presentations on the books they have read.
Secondary texts:
Why We Need to Read Stories That Make Us Uncomfortable (2,6 ns.)
Definition and Characteristics of Dystopias (0,9 ns.)
Amusing Ourselves to Death (comic by McMillen & Postman) (2 ns)
Primary texts:
The Lottery (short story by Shirley Jackson) (7,8 ns)
75 Years Ago, ‘The Lottery’ Went Viral. There’s a Reason We’re Still Talking About It. (from NY Times) (2,4 ns)
Brave New World, excerpt (novel by Aldous Huxley) (6,1 ns.)
1984, excerpt (novel by George Orwell) (4 ns.)
Fahrenheit 451, excerpt (novel by Ray Bradbury) (3,3 ns)
2BR02B (short story by Kurt Vonnegut) (5,9 ns)
The Ones Who Walk Away from Omelas (short story by U.K. LeGuin) (6,5 ns)
The Handmaid's Tale, excerpt (novel by Margaret Atwood) (5,8 ns)
The Hunger Games, excerpt (novel by Suzanne Collins) (11,3 ns)
The Entire History of You (episode 1, 3, of Black Mirror), 5 ns.
Total:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
PCL: Nigeria
We are going to work briefly with Nigeria and Nigerian literature as an example of a postcolonial country's writing back. We will have a cursory look at the history of the country, and then we are going to read a few texts from Nigeria's late- and post-colonial era (1960s and on). We are going to look at post-colonial theory and discuss the post-colonial aspects of the texts we read.
Course material:
Chimamanda Ngozi Adichie: "The Danger of a Single Story" (10 ns.)
Wole Soyinka: "Kefi's Birthday Treat" (1954)
Chinua Achebe: "Things Fall Apart" (excerpt, 5,5 ns.)
Chinua Achebe: "The Role of The Writer in Africa" (excerpt, 4,4 ns.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Evil
Vi arbejder med begrebet "ondskab" (evil), og hvordan det skildres især i litteratur og på film. Inden vi kaster os over analysematerialet taler vi om Svendsens kategoriseringer af ondskab (dæmonisk, instrumentel, idealistisk og dum) og diskuterer, hvorfor emnet til stadighed fascinerer os. Vi sætter os ind i og diskuterer nogle af de psykologiske forsøg, der gennem tiden er blevet udført mhp. at undersøge menneskets tilbøjelighed til at handle "ondt", fx the Stanford Prison Experiment og The Wave.
Vores analysearbejde fokuserer på filmen "We Need to Talk about Kevin", som vi analyserer, bl.a. med udgangspunkt i stillbilleder fra filmen. Analysen af billederne præsenteres i en mundtlig aflevering. Vi læser et uddrag af romanen, som filmen er baseret på, og laver en aflevering med en kreativ skriveøvelse med afsæt i bogen.
Derefter hører vi et afsnit af podcasten "Dolly Parton's America", der bl.a. kommer ind på genren murder ballads, hvorpå vi arbejder med Nick Caves "Where the Wild Roses Grow". Til sidst læser vi Graham Greenes novelle "The Destructors" og runder forløbet af med en skriftlig aflevering med en analyse af novellen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
(EXAM) USA: American Values and Politics
Vi arbejder med det amerikanske samfund med fokus på præsidentvalgkampen. Vi indleder med at se på de grundlæggende amerikanske værdier, idet vi læser om USAs grundlæggelse og læser uddrag af "The Declaration of Independence" & "The Bill of Rights". Derefter gennemgår vi magtens tredeling, valgmandssystemet og den overordnede indretning af de føderale valg. Vi ser og analyserer en række kampagnevideoer fra både republikansk og demokratisk hold. Undervejs bliver der holdt gruppefremlæggelser om "American Values" og udarbejdet en retorisk analyse af en kampagnevideo fra enten Kamala Harris eller Donald Trump, som bliver genstand for en skriftlig aflevering. Forløbet afsluttes med en retorisk analyse af Kamala Harris' nederlagstale.
Materiale:
The Declaration of Independence (uddrag)
The Bill of Rights
PBS: "America at a Crossroads"
JD Vance: "A Hillbilly Elegy" (uddrag)
Diverse kampagnevideoer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
(EXAM) UK: The Victorian Era & Gothic Literature
Vi arbejder med den victorianske periode i UK. Vi lægger ud med at indhente baggrundsviden om perioden og det herskende klassesamfund, herunder særligt forholdene for børn og kvinder. Vi foretager nedslag i forskellige litterære strømninger i tiden, heriblandt børnelitteratur og fortællinger om ulykkelig kærlighed og uhygge (gothic literature).
Materiale:
The Victorian Age (from The Gothic Universe) (2,9 ns.)
Oliver Twist, excerpt (novel by Charles Dickens) (5,2 ns.)
Oliver Twist (film by Roman Polanski) (5 ns.)
The Happy Prince (fairy tale by Oscar Wilde) (7,7 ns.)
The Lady of Shalott
A Little Grey Glove
Dr. Jekyll and Mr. Hyde, excerpts (by RL Stevenson) (14,7 ns.)
Dracula, excerpt (by Bram Stoker) (2,8 ns.)
Bram Stoker's Dracula (film by Francis Ford Coppola) (5 ns.)
Dracula: Vampires, perversity and Victorian anxieties (article by Greg Buzwell) (6 ns.)
(Total: 49,3 ns.)
Engram/Min Læring
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
(EXAM) Shakespeare
Vi skitserer nogle grundlæggende træk ved det engelske samfund på Shakespeares tid, gennemgår kort nogle af de grammatiske forskelle på elizabethansk og nutidigt engelsk, og læser derefter resumeer og uddrag af fire af Shakespeares værker, som vi analyserer og fortolker i fællesskab: Macbeth, Much Ado about Nothing, Romeo & Juliet og Hamlet. Efter hvert uddrag ser vi en filmatisering af det pågældende værk. Undervejs laver vi nogle øvelser med tekst fra Macbeth, Hamlet og Romeo & Juliet, hvor vi prøver at få rytmen i teksten ind i kroppen og undersøger, hvordan vores stemme og bevægelser kan påvirke forståelsen af teksten - og hvordan ordene påvirker vores bevægelser.
Vi afslutter forløbet med at arbejde kort med sonetterne 18, 97 og 130.
Primærtekster:
Macbeth, I,v & V,v (3,6 ns)
Hamlet: III, i, ll. 57-91 (1,1 ns.)
Much Ado About Nothing: I, i, ll. 110-271 (5,4 ns.)
Romeo & Juliet: The Prologue og II,ii (6,9 ns.)
Sonnet 18, 97 og 130 (1,2 ns)
Sekundærtekster:
Royal Shakespeare Company: Shakespeare's Life and Times (4,1 ns)
N.M.T. Josefsen: Hierarchies and Tropes of Elizabethan Theatre and Shakespeare’s Plays (2,4 ns)
Elizabethan grammar (3 ns)
Macbeth, summary (2,4 ns)
Hamlet, summary (2,8 ns)
Romeo & Juliet, summary (1,6 ns)
Much Ado about Nothing, summary (1 ns)
TEDed: Blank Verse (5 ns)
Film:
Joen Coen: Macbeth (10 ns)
Baz Luhrman: Romeo + Juliet (film, 1996) (10 ns.)
Mel Gibson: Hamlet (film, 1990) (10 ns.)
Kenneth Branagh: Much Ado about Nothing (5 ns)
Engram/Min Læring
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Gender
Vi ser nærmere på nogle af de kønsrelaterede problematikker, som især unge kan opleve i disse år, og hvordan de fremstilles i litteratur og medier. Nogle af de begreber, vi arbejder med og diskuterer er the manosphere, toxic masculinity, incels og #metoo.
Primærlitteratur:
Philip Baratini: Adolescence, ep. 3, 2025 (ca. 20 ns.)
Kristen Roupenian: Cat Person, 2017 (16 ns.)
Charlotte Perkins: The Yellow Wallpaper, 1892 (13,4 ns.)
Sekundærlitteratur:
Online Misogyny: The Manosphere, artikel fra humanrights.ca (7,3 ns.)
Predatory Romance in Harrison Ford Movies, video, 2017 (5 ns.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714463125",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714463125",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714463125"
}