Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Kathrine von Holst, Signe Riis Petersen
Hold
2022 DA/e (
1e DA
,
2e DA
,
3e DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#0 Tilladte hjælpemidler til skrift. og mund
Titel 2
Forløb#1 Litteratur og følelser
Titel 3
Forløb#2 Værklæsning: Intet nyt fra Vestfronten
Titel 4
Forløb#3 Kvindekamp: 1870'erne til 1970'erne (DHO)
Titel 5
Forløb#4 - Litteratur fra og om Grønland (Værk)
Titel 6
Forløb#5 Digtlæsning (værklæsning)
Titel 7
Forløb#6 Dokumentar (værk)
Titel 8
Forløb#7 Journalistik FF5
Titel 9
Forløb #8 Galskab (værk)
Titel 10
Forløb#9 Fællesskaber?
Titel 11
Forløb#11 Oplysningstid (værk)
Titel 12
Forløb#12 Eksistentialisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#0 Tilladte hjælpemidler til skrift. og mund
Tilladte hjælpemidler (online):
• Netprøver.dk:
https://www.netproever.dk/
Netprøver
Til at hente opgavesættet og aflevere besvarelsen i
• Lectio:
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
Kun til at aflevere besvarelsen i (back up til Netprøver)
• Gyldendals online ordbøger (https://ordbogen.dk/)
Ordbogen.com
•
Ordnet.dk
:
https://ordnet.dk/
Retskrivningsordbogen
• Synonymordbogen
Synonymordbog:
https://www.synonymbog.com/
• Klassenotesbogen 2022 DAe samt elevens egen notesbog (offline)
https://chrgym.sharepoint.com/sites/Section_1764/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=
{3a4c0203-8670-489c-b780-bb7e6cf9d523}&action=edit&wd=target%28Velkommen.one%7C2c31e8af-176c-49be-852e-f3840a1271e8%2FVelkommen%20til%20Klassenotesbogen%7C7c0287a9-341a-42db-b73b-1ee0b1bb1416%2F%29&wdorigin=NavigationUrl
Generelt:
• Offline musik er tilladt
• Det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
• Bøger og opslagsværker fra undervisningen er tilladte: Litteraturhistorien på langs og på tværs (systime), Håndbog til Dansk (Systime)
Vi har i undervisningen arbejdet med siderne:
Filmcentralens filmleksikon
Gymdansk.dk
• Det er ikke tilladt at bruge andres arbejde (opgaver eller analysearbejde) under prøven
- Eksemplariske opgaver findes i
https://chrgym.sharepoint.com/sites/Section_1764/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7B3a4c0203-8670-489c-b780-bb7e6cf9d523%7D&action=edit&wd=target%28_Indholdsbibliotek%2FSKRIFTLIGHED%2FOptakt+til+terminspr%C3%B8ve.one%7C13d1a4a6-6bde-4635-a915-5b2b8867cb63%2F%29&wdorigin=717
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#1 Litteratur og følelser
Dette forløb beskæftiger sig med litteratur og følelser.
Eleverne læser nyere og ældre skønlitterære tekster, der beskæftiger sig med en grundfølelse (vrede, lykke eller sorg). De læser digte af Rudolf Broby Johansen (vrede), Yahya Hassan (vrede) og Edith Södergran (lykke), en novelle af Lone Hørslev (lykke) samt et romanuddrag af Marie Bregendahl (sorg).
I timerne stilladseres en undersøgende læsemetode, som tager udgangspunkt i elevernes egne følelser og oplevelser af teksterne og bygger bro mellem litterær oplevelse, undersøgelse, fortolkning og perspektivering.
I anaysearbejdet er der fokus på fortælleforhold, komposition og sproglige virkemidler, og eleverne har fået kendskab til begreberne tomme pladser og intertekstualitet.
Til slut i forløbet introduceres eleverne for den analyserende artikel, og de skriver en analyserende artikel i miniformat om en af de læste tekster med fokus på indledning og analyse.
MATERIALE:
- Bregendahl, Marie: "En dødsnat" (uddrag)
- Broby-Johansen: "Storby i månenat"
- Hassan, Yahya: "LANGDIGT" (uddrag)
- Hørslev, Lone: "Paradis"
- Södergran, Edith: "Triumf att finnas till"
- "Du som er i himlen" (filmatisering af "En dødsnat")
Tekster fra Helle Juhl Lassen: "Føl dig frem - affektteori og undersøgende litteraturlæsning", Systime 2022:
- "Følelser og fornuft"
- "Følelser i sociale sammenhænge"
- "At læse følelser"
- "Rudolf Broby-Johansen"
- "Edith Södergran"
Tekster fra Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime/Dansklærerforeningen 2015:
- "Den ydre og indre komposition"
- "Fortæller"
Derudover oversigt over sproglige billeder og figurer.
Samlet omfang: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Jeres lektie er at finde tre grunde til, at man læser skønlitteratur. Hvis du ikke selv kan finde nogen, så prøv at spørge familie og venner!
Følelser og fornuft
Følelser i sociale sammenhænge
At læse følelser
Medbring en skønlitterær tekst, f.eks. et digt, en novelle eller en roman, der har påvirket dig følelsesmæssigt. Hvis du har valgt en roman eller en novelle, så find også en scene eller en beskrivelse, der især har påvirket dig. Det er helt ok, hvis
Arbejdspapir til Odalisk-skønhed
Sproglige billeder og figurer
Læs teksten om Rudolf Broby-Johansen og notér tre ting, der karakteriserer den litterære ekspressionisme Rudolf Broby-Johansen
Jeres lektie er at kigge opgaveformuleringen til jeres digt-aflevering igennem - I har mulighed for at stille spørgsmål og gå i gang med digtet i denne time :)
Arbejdspapir til Edith Södergran.docx
Triumf att finnas till.docx
Din lektie er at læse den korte tekst om Edith Södergran Edith Södergran . Derefter skal du notere tre ting om hendes liv og værk på denne padlet Edith Södergran - padlet
Edith Södergran - padlet
Arbejdspapir II.docx
Sproglige billeder og figurer - en oversigt.docx
I skal have jeres oversættelse af Edith Södergrans digt klar til i dag :) De af jer, der ikke var der i timen, skal have læst det svenske digt og også bruge 15 minutter på at prøve at lave en oversættelse af det: Triumf att finnas till.docx
Arbejdsspørgsmål Paradis
Paradis
Jeres lektie er at undersøge, hvad filosoffen Nietzsches overmenneskefilosofi går ud på, og overvej, hvordan Södergrans digt er inspireret af Nietzsches tanker. Skriv et par stikord op i vores fælles padlet: Edith Södergran - padlet
Genlæs novellen "Paradis" og se dine noter igennem. Overvej, hvad der undrer dig ved novellen og lav derefter tre spørgsmål til den (som du ikke behøver at kunne svare på).
LANGDIGT
Arbejdspapir til LANGDIGT
LANGDIGT.docx
Arbejdspapir til LANGDIGT.docx
Arbejdspapir til LANGDIGT_del II.docx
1) Til i dag skal I have skrevet en kort tekst (5-10 linjer), hvor I bruger fem af de fejltyper, som Yahya Hassan også bruger. 2) Kig også på følgende to verslinjer: JEG SIGER AT JEG I DET MINDSTE / TALER MANIPULERENDE GODT DANSK. Hvad siger dette s
Skriv et kort portræt af jeget i "Langdigt" (ca. 75 ord). Hvem er han? Hvad er hans baggrund? Hvad laver han? Er han den samme person som virkelighedens Yahya Hassan? Hvorfor/hvorfor ikke? Brug ikke mere end 20 minutter på lektien!
Arbejdsspørgsmål En dødsnat
Opsamlingsskema_vrede og lykke.docx
En dødsnat.docx
En dødsnat
Fortæller (Håndbog til dansk)
Arbejdsspørgsmål
Find dit navn i arket "Arbejdsspørgsmål" og kig på de spørgsmål, du skal arbejde med i timen. Genlæs derefter "En dødsnat" med spørgsmålene i baghovedet. Du skal sætte 20 minutter af til dagens lektie.
Opgaver til filmen
Opsamlingsskema
Lav en liste over de tekster, vi har læst i dansk indtil nu. Hvis du ikke kan huske, hvad de handler om, så brug et par minutter på at skimme dem. Husk at tage en kuglepen eller blyant med til timen!
Den analyserende artikel_modul 1_elever.pptx
1) Læs opgaveformuleringen til næste aflevering igennem (den ligger på Lectio under 'Opgaver'). 2) Beslut dig for, hvilken tekst du vil skrive om. 3) Kig opsamlingsskemaet og powerpoint-præsentationen fra i tirsdags samt dine noter igennem og skriv o
Den analyserende artikel (modul 1)
Til i dag skal du have en disposition til din analyserende artikel klar. Du skal altså lave en oversigt over følgende: 1) Hvad skal med i indledningen? Hvordan fanger du modtagerens interesse? 2) Hvad skal med i analysen? Hvilke danskfaglige begreber
I skal mindst have brugt en time på jeres aflevering til i dag. I timen får I mulighed for at stille spørgsmål, og jeg går rundt og tager en snak med de sidste af jer.
1) Brug 10 min. på at udfylde dette ark som forberedelse til feedback-samtalerne: Feedback_1.e.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ekspressionistisk digt
02-12-2022
Analyserende artikel
03-03-2023
Genaflevering
25-03-2023
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Forløb#2 Værklæsning: Intet nyt fra Vestfronten
Vi læser Erich Maria Remarques antikrigsroman "Intet nyt fra Vestfronten" med fokus på romanens personer og opbygning samt dens relevans den dag i dag.
Vi lægger ud med et kort overblik over 1. verdenskrig samt romanens reception siden udgivelsen for at få en fælles forforståelse, hvorefter eleverne i grupper fokuserer på udvalgte kapitler. I gruppearbejdet beskæftiger de sig bl.a. med begrebet 'den fortabte generation', hovedpersonen Paul Bäumers udvikling samt romanens opbygning.
Forløbet sluttes af med en gruppeanmeldelse af romanen.
MATERIALE:
- Erich Maria Remarque: "Intet nyt fra Vestfronten"
- Netflixfilmatiseringen af "Intet nyt fra Vetsfronten" (uddrag)
Supplerende materiale:
- Ole Schultz Larsen: "Personkarakteristik", i Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime/Dansklærerforeningen 2015
Samlet omfang: 120 sider
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde_Intet nyt fra Vestfronten intro.docx
Feedback_1.e.docx
Som optakt til vores nye emne skal I lytte til de første 22 min. af denne podcast om 1. verdenskrig: Podcast 1. verdenskrig
1) I skal være klar til at præsentere jeres gruppearbejde fra i onsdags. Så hvis I ikke nåede at svare på alle spørgsmålene i timen, må I gøre det hjemme. 2) Det er vigtigt, at I alle er oprettet som lånere på biblioteket (hvis I er under 18, har I b
I skal have læst kapitel 2 i "Intet nyt fra Vestfronten" og kunne beskrive forskellen mellem livet før krigen og livet under krigen. Skriv nogle stikord og tag dem med til timen. (Til fredag skal I have læst kapitel 3 og 4, så læs gerne mere end kapi
Kapitel 1 og 2_Intet nyt fra Vestfronten.pdf
Plan over gruppearbejde
Aftal i jeres grupper, hvor meget I skal have læst til i dag og husk at tage bogen med.
Sætningsopbygning.docx
Kig på jeres spørgsmål/kapitel og overvej, om I har brug for hjælp - I kan få vejledning i dag: Intet nyt fra Vestfronten_version 2.docx
Intet nyt fra Vestfronten_opsamlingsskema.docx
I denne time præsenterer I jeres kapitler fra "Intet nyt fra Vestfronten". Husk at tage bogen med og at aflevere jeres svar på Lectio også! Til 2. modul skal I have læst s. 67-70 (samme tekst som historielektie): Kampe for ligestilling - 1.bølge i DK
Mathilde Fibiger_uddrag.docx
Litteraturhistorien - på langs og på tværs s.8-16.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Intet nyt fra Vestfronten-spørgsmål
11-04-2023
Anmeldelse
23-04-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 4
Forløb#3 Kvindekamp: 1870'erne til 1970'erne (DHO)
I dette DHO-forløb beskæftiger vi os med kvindekamp i perioden fra 1870'erne til 1970'erne.
Vi starter med at læse et uddrag af Mathilde Fibigers brevroman "Clara Raphael", der for alvor satte gang i den offentlige en debat om ligestilling og ligeværd mellem mænd og kvinder. Herefter fokuserer vi på ægteskabsproblematikker og forholdet mellem mænd og kvinder i det moderne gennembrud. Vi ser på sædelighedsfejdens forskellige positioner og læser et uddrag af Amalie Skrams roman "Forrådt" samt et uddrag af Henrik Ibsens "Et dukkehjem". Efterfølgende arbejder vi med kvinders stemmeret ved at lave en retorisk analyse af Johanne Meyers tale "Kvinders valgret og valgbarhed". Slutteligt vender vi blikket mod 70'erne og rødstrømpebevægelsen, hvor vi sammenligner digtene "Selvportræt 1" af Tove Ditlevsen samt "Hun ser godt ud" af Vita Andersen.
MATERIALE:
- Andersen, Vita: "Hun ser godt ud"
- Ditlevsen, Tove: "Selvportræt 1"
- Fibiger, Mathilde: "Clara Raphael. Tolv breve" (uddrag af 3. brev)
- Ibsen, Henrik: "Et dukkehjem" (uddrag af 3. akt)
- Meyer, Johanne: "Kvinders politiske valgret og valgbarhed" (uddrag)
- Skram, Amalie: "Forrådt" (to korte uddrag)
Supplerende materiale:
- Bødtcher-Hansen, Maja og Susan Mose: "Sædelighedsfejden", i Bødtcher-Hansen, Maja og Susan Mose: "Det moderne gennembrud #MeToo", Systime 2019
- Kjær-Hansen, Barbara, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Om begrebet litteraturhistorie", i Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime
Samlet omfang: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Intet nyt fra Vestfronten_opsamlingsskema.docx
I denne time præsenterer I jeres kapitler fra "Intet nyt fra Vestfronten". Husk at tage bogen med og at aflevere jeres svar på Lectio også! Til 2. modul skal I have læst s. 67-70 (samme tekst som historielektie): Kampe for ligestilling - 1.bølge i DK
Mathilde Fibiger_uddrag.docx
Litteraturhistorien - på langs og på tværs s.8-16.pdf
I skal have læst resten af den tekst, vi arbejdede med i sidste time. Altså s. 14-16 (fra afsnittet At læse og besøge det fremmede): Litteraturhistorien - på langs og på tværs s.8-16.pdf I skal kunne forklare den 'dobbelte bevægelse', der bliver besk
1) Slå ordet 'sædelighed' op i en ordbog.
Amalie Skram_Forrådt.m4a
DHO_det moderne gennembrud_kvindekamp.pdf
Sproglige billeder og figurer - en oversigt.docx
Retorisk analyse af taler_analysevejledning.docx
1) I skal læse et uddrag af kvindesagsforkæmperen Johanne Meyers tale "Kvindens politiske Valgret": Kvindens politiske Valgret og Valgbarhed.docx Overvej, hvordan hun argumenterer for sin sag.
Vita Andersen_Hun ser godt ud.pdf
Kvindekamp i 70'erne_Gruppearbejde.docx
Tove Ditlevsen_Selvportræt 1.pdf
Brug mindst 20 minutter på at overveje emne og finde materiale til DHO.
Jeres lektie er at tænke over emne og materiale til DHO. Hav meget gerne nogle konkrete spørgsmål klar - det er vores sidste dansktimer sammen før skrivedagene!
DHO 1.e.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delaflevering DHO
07-05-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#4 - Litteratur fra og om Grønland (Værk)
Vi arbejder med udgangspunkt i følgende begreber med litteratur fra og om Grønland:
Postkolonialisme
Kolonisme
Hybriditet
’den anden’
Mimicry
Kulturel appropriation
Identitet
Etnicitet
National selvforståelse
Kolonialt blik
Postkolonialt blik
Hvidhedens hegemoni
- Hvordan bør man som enkeltperson og stat forholde sig til fortidens synder?
- Skal man omskrive bøger, der benytter sig af ord, der med nutidens øjne ikke er acceptable?
- Kan en dansker lave en kunstnerisk tolkning af grønlandsk kultur?
Vi undersøger koloniseringen og afkoloniseringen af Grønland og skribentens fremstilling af og holdning til denne gennem tekster med en repræsentation af dansk litteratur i perioden fra oplysningstiden til 2000-tallet med fokus på kolonisering og mødet med det fremmede.
Eleverne får viden om den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund. I forløbet arbejdes med kernestof fra 1700-tallet til nutiden, hvor der arbejdes metodisk med analyse og fortolkning samt anvendelse af relevante litterære metoder. Der arbejdes både med litterære, sproglige og mediemæssige perspektiver og analyser.
Der arbejdes med værket "Homo Sapienne" og hvorledes ungdomskulturen i Grønland fremstilles.
Materiale:
Kernemateriale:
Korneliussen, Niviaq: Homo Sapienne (2014) (Værklæsning)
Leine, Kim, uddrag af Rød mand/Sort mand (2018)
Petrussen, Josef Tarrak: Tupilak (2016)
Film: Kampen om Grønland (2020) af Kenneth Sorento
Udstilling og performance på SMK af Jessie Kleemann
Diskussion om Jim Lyngvild og kulturel appropriation:
https://nyheder.tv2.dk/2022-02-18-groenlaendere-i-skarp-kritik-af-jim-lyngvild-vi-bliver-fremstillet-som-noget-eksotisk
Christensen, Lars, "Lad tyrkere bage pizza og lad Lyngvild hylde Grønland - men vær klogere end Rihanna", 28. februar 2022 Berlingske Sektion 1 Side 20 (OPINION)
https://www.berlingske.dk/kultur/efter-voldsom-kritik-jim-lyngvild-dropper-groenlandsk-udstilling
Christensen, Lars, "Lad tyrkere bage pizza og lad Lyngvild hylde Grønland - men vær klogere end Rihanna", 28. februar 2022 Berlingske Sektion 1 Side 20 (OPINION)
Teori og baggrund:
Colerick m.fl.: Danske kolonihistorier - fra sukkerør til skippermix (2019), s. 12-13, 144-157, 166-169
Undervisningsministeriet: Rapport for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet - Danske unges viden om Grønland
https://www.levendegronland.dk/da/dansk/postkolonialisme/
Indhold
Kernestof:
Kære 2.eJeg glæder mig til at lære jer at kende :)
Opstart Grønland 2.e.docx
Afsnit
Jeg er væk i denne time og I skal arbejde selv. I må gerne gøre det hjemmefra.
Postkolonialisme begreber
Arbejdsspørgsmål til Kap 1_Crimson & Clover_HomoSapienne.docx
Husk HOMO Sapienne. Hjemmefra sætter I uret på 20 min og begynder på 1. kapitel.
Fremlæggelser 2e, Homo Sapienne kap 1-2.docx
Alle har læst kapitel 1 og 2 i Homo Sapienne og besvaret spørgsmålene til begge kapilter HomoSapienne_Kap2.docx
Alle grupper er klar til fremlæggelser og har tilføjet slides til præsentationen (se link i dokument fra sidste time)
I det første kapitel var fortælleren Fia, i det andet Inuk. I kapitel tre er synsvinklen Arnaqs.
Alle har læst resten af HOMO Sapienne. Hav I jeres læsning vedhæftede arbejdsspørgsmål for øje. I får tid til at besvare dem grundigt på timen, men noter relevante sidetal mens I læser Homo Sapienne kap 4 og 5.docx
Holdnotesbog
Optakt til Jessie Kleemann på SMK.docx
Se vedhæftede, hvis du er tvivl om PEEL
Se vedhæftede, hvis du er tvivl om PEELPEEL.docx
Skriv et analyseafsnit.docx
Lad tyrkere bage pizza og lad Lyngvild hylde Grønland - men vær klogere end Rihanna.docx
Tjekliste analyserende artikel, 2.e.docx
Eksempler fra tidligere afleveringer.docx
Medbring jeres aflevering samt Homo Sapienne. I får dette modul til at arbejde med afleveringen, som skal afleveres i aften. Det vil sige, at I har et stort set færdigt produkt med, som I medbringer.
Feedback Homo Sapeinne 2.e.docx
Nedenstående er lektien fra 17/8. Genopfrisk begreberne så I kan bruge dem i jeres genafleveringer
Læs t.o.m s. 159, l. 17 og besvar de to første spørgsmål i arbejdsarket.
Leine af Rød mand Sort mand - spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#5 Digtlæsning (værklæsning)
Eleverne vælger i grupper en af følgende digtsamlinger:
Yahya Hassan: digte (2013)
Henrik Nordbrandt: Vi danskere (2013)
Maja Le Langvad: Find Holger danske (2006)
Caspar Eric: Nike (2014)
Vi arbejder med digtanalyse med særligt fokus på semantiske felter, sproglige figurer, komposition.
Eleverne laver en analyse af digtsamlingen, som de skal formidle i arbejdet med en podcast
Indhold
Kernestof:
Læs digtsamlingen. Notér undervejs, hvis I falder over digte I finder interessanteNår I har læst digtene, sætter I jer sammen i gruppen:Hvordan går man til en digtsamling? Hvad og hvordan analyserer man digte?Lav en fremlæggelse, hvor I analyserer 2
Lyrik
Orienter jer på de to links om lyrikanalyse. I får timerne til at forberede fremlæggelser, men hjemmefra skla I have valgt de to digte/uddrag i vil tage udgangspunkt i.Se på kompositionen. Hvilket slags digt er det? Hvilke sporglige figurer benyttes?
Alle grupper udfylder dette skema:2.e digte
Alle grupper udfylder dette skema: 2.e værklæsning - digte
Opdater jeres grupper i
Husk jeres bøger
Vi afslutter forløbet om digtsamlingerne. Lektie: Få overblik over jeres noter og det digt I hver især præsenterer og analyserer i jeres podcast
I får timen til at optage podcast. Sørg for at være forberedte.
2.e, arbejdsspørgsmål - Karens jul.docx
Læs Karens julKarens jul, Amalie Skram.docx
Afsnit
Hav jeres omskrivninger af Karens Jul færdige og klar til oplæsning
PLAN FOR TEAMTIME OM DIGITAL DANNELSE I 2G .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#6 Dokumentar (værk)
Formål: At introducere eleverne for dokumentarfilmgenren og tilhørende begrebsapparat herunder fakta-/fiktionskoder.
Indhold:
Eleverne skal kunne benytte begrebsapparatet til at underbygge deres analyse af levende billeder. Eleverne laver en værkanalysere "Kandis for livet" og diskuterer, hvilke etiske overvejelser der fører med sådan en dokumentarfilm. Vi ser "Kandis for livet" og arbejder med genren dokumentarfilm.
Især undersøger vi hvilke fakta- og fiktionskoder, der benyttes i filmen fx. i forhold til, hvordan personerne i filmen fremstilles og vi diskuterer om der er en grænse for, hvor meget instruktøren må iscenesætte.
Metode:
Eleverne introduceres til dokumentarfilmtyperne den dybdeborende, den observerende, den deltagende, den refleksive, den dramatiserede og den poetiske dokumentar. Til at skærpe elevernes analyse, opfriskes begreberne fakta-/fiktionskoder
Materiale:
Værk: Jesper Dalgaard, ”Kandis for livet”, 2021:
https://www.dr.dk/drtv/serie/kandis-for-livet_433983
Michelle From Hoxer, ”Jesper har brugt tre år på at følge Kandis og deres fans. Nu vil han udfordre dine fordomme med ny film”, DR, 23. sep 2021
https://www.dr.dk/musik/jesper-har-brugt-tre-aar-paa-foelge-kandis-og-deres-fans-nu-vil-han-udfordre-dine-fordomme-med
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, Kapitel 5,2 ”Dokumentarfilm og Mockumentary”, s. 228-237, Systime
Filmcentralens filmleksikon:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog
Anslag (første 3 min) af Mads Brüggers, Det Røde Kapel (2009). Kan tilgås på mitcfu
Indhold
Kernestof:
Resumé_sådan gør du_2024_NV.docx
Analyser anslaget (00:00-03:03) af Kandis for livet1. Hvilke temaer slås an?2. Hvilke autencitetsmarkører (fakta-/fiktionskoder) benyttes?3. Hvad er det for en slags dokumentarfilm?
Lav jeres personkarakteristikker færdige. I skal lave en power point og fremlægge jeres arbejde. I får 20 min af timen til at forberede jer, resten skal laves hjemmefra
Kandis for livet, personkarakteristikker .docx
De to sidste grupper fremlægger
Skriveøvelse Kandis for livet, analyseafsnit.docx
Kandis, skriftlighed.docx
Skriveøvelse EKSEMPEL.docx
Skriv videre på jeres tekster. I dag skal I læse hinandens og give feedback
Læs artiklen og besvar følgende spørgsmål1. Hvad er instruktørens formål med filmen?2. Hvordan taler han om brugen af iscenesættelse og rekonstruktion i filmen?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#7 Journalistik FF5
Som optakt til studieturen til Amsterdam og FF5-forløbet, arbejder vi med journalistik herunder dis- mis- og malinformation og fortællende journalistik.
Vi undersøger mediebilledet i dag og hvordan en nyhed udvikler sig på diverse platforme.
Skriftligt arbejder vi med reportagegenren.
På studieturen laver eleverne forskellige interviews og skal på baggrund af deres arbejde skrive en reportage.
Kernestof:
Poul Høi: Og månen blev som blod (2001)
Matthias Bredsdorff: Tårnet er væltet. Dragefødderne er smeltet. Der kom et brag fra himlen. Børsen brænder, Information (2024)
Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin (1991)
DR dokumentar: Ryd forside: Dødstrusler og deadlines
Begreb om dansk, journalistik
Håndbog til dansk: Avisjournalistik
Tjek det: Stop. Tænk. Tjek det
Lea Korsgaard: på Zetland bruger vi ikke nyhedskriterier
Indhold
Kernestof:
Vi starter på det nye forløb om journalistik og nyhederLæs vedhæftede tekst avisjournalistik - fra håndbog til dansk.odt
Studietur program
Afsnit
TYPER
Se resten af afsnittet (fra minuttal 52) og besvar følgende spørgsmål:
DRTV - Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines
Falsk information kan serveres på flere måder
Skema til faktatjek. Stop. Tænk. Tjek det.pdf
Arbejd videre med reportagen "Og månen blev som blod".Analyser kompositionen i forhold til nyhedstrekanten. Hvornår får vi hvilke informationer? Inddel teksten i "afsnit" med overskrifter
Punkter til aftenprogram
Begreb om dansk journalistik.pdf
Skriv jeres tekst færdig til vi mødes
Hjallerup-sagen
Husk at betale sidste rate til studieturen
Medbring pasnummer og udløbsdato for pas
På Zetland bruger vi ikke nyhedskriterier. Så her er, hvordan vi vælger vores historier
Den der råber lyver ∣ Lea Korsgaard
Identitet og fællesskab i tilværelsen online.docx
Glæden ved vin - arbejdsspørgsmål.docx
Tårnet er væltet. Dragefødderne er smeltet. Der kom et brag fra himlen. Børsen brænder.docx
K. Rifbjerg - Glæden ved vin.pdf Læs Glæden ved vin. Hvorfor er denne tekst et essay?
2.e _Kandis for livet_ - feedback..docx
Reflekterende artikel_Naturdigte - Kopi.docx
Retteark til den reflekterende artikel.docx
Feedback studietursprojekt.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb #8 Galskab (værk)
Forløbet dykket ned i menneskets afkroge, hvor vid bliver til vanvid og sind til afsind. Vi undersøger gennem en række litterære nedslag, hvordan galskaben kommer til udtryk, og hvad vi kan lære af den, både sprogligt, mentalt og samfundsmæssigt.
Kort præsentation af Foucault og galskab i hverdagssproget
kendetegn ved galskab, præsenteret af Minkowski (og Foucault): oplevelsen af tid, rum, selvet og omverden
læsning af en række fiktive tekster
psykisk sygdom, magt og psykiaternes sprog
Litteratur:
Johannes v. Jensen, Hos fuglene
Tove Ditlevsen, Ansigterne (værk)
Dokumentar: Lys på den lukkede, DR, første afsnit
Anna Juhl, Superskurk, s. 103-124, (2023)
Interview med en skizofren kvinde
Foucault om galskab
Indhold
Kernestof:
Kære 3.e, jeg glæder mig til at se jer igen :) I dag taler vi om dansk i 3.g og tager et kig på jeres årsprøver. Find derfor jeres årsprøve med rettelser frem fra gemmerne.
Arbejdsark: Galskab, 3.e 2024, Intro_Foucault_Interview_HosFuglene.docx
1. Interview med skizofren kvinde.docx
2. Foucault - fire kendetegn der kommer til udtryk hos den sindssyge.docx
3. Hos fuglene, Johannes V. Jensen - word.docx
Padlet: Indtast ord eller fraser, der er relateret til galskab eller psykiatri, uden i første omgang at forholde jer til deres signalværdi (eksempler kunne være vanvid, afsindig, skizofren, angst etc.).
Hos Fuglene, arbejdsspørgsmål, 3.e.docx
Læs resten af "Hos Fuglene" (vi læste t.o.m. side 5 (31) i timen)
Hos fuglene, Johannes V. Jensen - word.docx
Fremlæggelser. Alle grupper har lavet et ppt til deres spørgsmål med relevante tekstnedslag. Hver gruppe fremlægger ca. 10 min. Alle i gruppen siger noget.
Sidste fremlæggelser + læsecafé - Ansigterne
Vi arbejder med vedhæftede arbejdsark på timen
Læs Ansigterne kap 1-4 med fokus på miljø og personer. Hvordan beskrives forholdet mellem Lise, Gert og Gitte?
Genaflevering, feedback.docx
Læs kap 5 i AnsigterneDem, der ikke har betalt for teaterbilletter, bedes få det gjort (123 kr. til 61400844)
Alle har læst t.o.m. kap 8. Arbejdsspørgsmål finder I Klassenotesbogen i jeres Galskabsmappe
Afsnit
Læs til og med kap. 10 i Ansigterne
Alle har læst resten af Ansigterne. Husk at tage noter til de forskellige kapitler (se klassenotesbogen) I skal bruge det på timen. Der er afsat 2 elevtimer + den alm. forberedelse i Lectio til at forberedelse til dette modul.
Skønlitteratur | Vidste hun det? (Tove Ditlevsens barnebarn fortæller, del 1) | DR LYD
Individuel skriveopgave i timen, Ansigterne.docx
Ansigterne
Medbring noter fra filmen og besvar følgende spørgmål:- Hvordan fremstilles samfundet i filmen?- Hvilken rolle spiller klovnemotivet i filmen?
Alle har lavet arbejdsarket om Litteratur og psykiatri, der ligger i klassenotesbogen.
Vi mødes på lærerværelset kl. 17:30 og spiser. Man tager selv mad med
Læs Politikens anmeldelse Hvor er Anne Linnet Hvor er Tove Ditlevsen Hvad er det her.docx
Fejl
Timen starter kl. 8:15
Læs vedhæftede dokument fra side 3 "Galskabslitteratur og kreativitet" (ca. 4 ns i alt) Overstreg interessante passager i forhold til:
Opfrisk denne gamle lektie, der skal bruges i jeres næste aflevering: Alle har lavet arbejdsarket om Litteratur og psykiatri, der ligger i klassenotesbogen under Galskab.
Læs om "Don't fear the weird"
Debatterende artikel 3.e galskab.docx
Don't fear
Asta bar, Cinemateket, Gothersgade 55Medbring papir og skriveredskaber til noterI kan vælge mellem:
Nonstopskrivning - Studiemetro
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Teaterbilletter
01-09-2024
Genaflevering af årsprøve
01-09-2024
Skriveøvelse på timen
18-09-2024
Debatterende artikel
24-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#9 Fællesskaber?
Indhold
Kernestof:
Medbring en sang, genstand, billede, du forbinder med et fællesskab
Generelt responsark - debatterende artikel.doc
Vi snakker kort om genafleveringer og derefter går vi til Fællesskabsforløbet. Samme lektier som i går
Nationalidentitet, romantik og danskhed.docx
https://padlet.com/rp36/romantikken-3mrjmk4gt6hukjp1
Ebbe Skammelsøn - arbejdsspørgsmål.docx
Opdel Ebbe Skabbelsøn i tre hovedafsnit. Giv hvert afsnit en overskrift.Hvordan bygges spændingen op? Tegn f.eks. en spændingskurve. Har man forlagt visen, er den vedhæftet her:Ebbe Skammelsøn tekst.docx
Læs om novellegenren. Hvordan går man til en novelleanalyse?
3.e's julesang
Da vi var yngre, 3.e.docx
Genopfrisk novellen "Spørg mig, hvorfor solen skinner"
Læs resten af "Da vi var yngre" og udfyld skemaet. Da vi var yngre (uddrag) Oliver Lovrenski.pdf Da vi var yngre, 3.e.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11 Oplysningstid (værk)
Indhold
Kernestof:
Eksistentialisme
Camus - Sisyfosmyten med spørgsmål.doc
Læs de to tekster i opgaveformuleringen med henblik på de forskellige syn på valget.
Plan: Vi læser videre i Jeppe på Bjerget
Jeppe på Bjerget, arbejdsspørgsmål, 3.e.docx
Alle har læst 1. akt af Jeppe paa Bierget eller Den forvandlede Bonde "start" og besvar spørgsmålene:
SRP-modul 3.e.docx
Nonstopskrivning - Studiemetro
Alle har læst 2. akt af Jeppe på Bjerget
Brug 3 elevtimer på forberedelse hjemme. Se opgavebeskrivelsen på Lectio.Vi starter kl. 8 sharp
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12 Eksistentialisme
Forløbet præsenterer eksistentialismen som litterær og bevidsthedshistorisk fænomen i efterkrigstiden. Forløbet centreres om følgende tematiske omdrejningspunkter: Angst, etik og ansvar, valget, absurditet og fremmedfølelse, at gribe dagen.
Faglige mål:
- kendskab til eksistentialismen som filosofisk og litterær strømning
- anvende danskfaglige begreber i en tematisk analyse og fortolkning
- placere teksterne i forhold til større bevidsthedshistoriske strømninger.
Centrale begreber og tilgange:
- valg
- frihed
- angst
- det absurde
- eksistentialisme i nutiden - kravet om at være individuel
Tekster:
Camus, Sisyfosmyten
Peter Seeberg, Hullet (1962)
Martin A. Hansen, Høstgildet
Kafka, Foran Loven
Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 174-184 + s. 119-120
Christian Hjortkjær, Utilstrækkelig (2020), s. 9-20
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Alle har læst Jeppe på Bjerget færdigt og besvaret følgende spørgsmål:
Medbring Litteraturhistorien på langs og på tværs
stx221_DANA_18052022.zip
Læs opgaveformulering og tekster grundigt til enten opgave 2, 4 eller 5. Skriv noter og find relevante tekstpassager
2025_3.e Hullet.docx
Læs Hullet af Peter Seeberg Seeberg Hullet m. linjetæller.pdf
Alle har besvaret spørgsmålene til Hullet fra sidst
Alle har besvaret spørgsmålene til Hullet
Aftal i jeres grupper, hvad I skal nå til i dag. I har 1 modul til at lave at arbejde med jeres analyser. De grupper, der ikke fremlægger, skal forberede kvalificerede spørgsmål til deres tekst.I arbejder videre i jeres grupper i 1. modul. Var man de
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714503230", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714503230", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714503230" }