Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kathrine von Holst, Signe Riis Petersen
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0 Tilladte hjælpemidler til skrift. og mund
Titel 2 Forløb#1 Litteratur og følelser
Titel 3 Forløb#2 Værklæsning: Intet nyt fra Vestfronten
Titel 4 Forløb#3 Kvindekamp: 1870'erne til 1970'erne (DHO)
Titel 5 Forløb#4 - Litteratur fra og om Grønland (Værk)
Titel 6 Forløb#5 Digtlæsning (værklæsning)
Titel 7 Forløb#6 Dokumentar (værk)
Titel 8 Forløb#7 Journalistik FF5
Titel 9 Forløb #8 Galskab (værk)
Titel 10 Forløb#9 Fællesskaber?
Titel 11 Forløb#11 Oplysningstid (værk)
Titel 12 Forløb#12 Eksistentialisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0 Tilladte hjælpemidler til skrift. og mund

Tilladte hjælpemidler (online):
• Netprøver.dk: https://www.netproever.dk/ Netprøver
Til at hente opgavesættet og aflevere besvarelsen i

• Lectio: https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
Kun til at aflevere besvarelsen i (back up til Netprøver)

• Gyldendals online ordbøger (https://ordbogen.dk/)
Ordbogen.com

Ordnet.dk: https://ordnet.dk/
Retskrivningsordbogen

• Synonymordbogen
Synonymordbog: https://www.synonymbog.com/

• Klassenotesbogen 2022 DAe samt elevens egen notesbog (offline)
https://chrgym.sharepoint.com/sites/Section_1764/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc={3a4c0203-8670-489c-b780-bb7e6cf9d523}&action=edit&wd=target%28Velkommen.one%7C2c31e8af-176c-49be-852e-f3840a1271e8%2FVelkommen%20til%20Klassenotesbogen%7C7c0287a9-341a-42db-b73b-1ee0b1bb1416%2F%29&wdorigin=NavigationUrl

Generelt:
• Offline musik er tilladt
• Det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.                        
• Bøger og opslagsværker fra undervisningen er tilladte: Litteraturhistorien på langs og på tværs (systime), Håndbog til Dansk (Systime)
Vi har i undervisningen arbejdet med siderne:
Filmcentralens filmleksikon
Gymdansk.dk
• Det er ikke tilladt at bruge andres arbejde (opgaver eller analysearbejde) under prøven
- Eksemplariske opgaver findes i https://chrgym.sharepoint.com/sites/Section_1764/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7B3a4c0203-8670-489c-b780-bb7e6cf9d523%7D&action=edit&wd=target%28_Indholdsbibliotek%2FSKRIFTLIGHED%2FOptakt+til+terminspr%C3%B8ve.one%7C13d1a4a6-6bde-4635-a915-5b2b8867cb63%2F%29&wdorigin=717

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#1 Litteratur og følelser

Dette forløb beskæftiger sig med litteratur og følelser.

Eleverne læser nyere og ældre skønlitterære tekster, der beskæftiger sig med en grundfølelse (vrede, lykke eller sorg). De læser digte af Rudolf Broby Johansen (vrede), Yahya Hassan (vrede) og Edith Södergran (lykke), en novelle af Lone Hørslev (lykke) samt et romanuddrag af Marie Bregendahl (sorg).

I timerne stilladseres en undersøgende læsemetode, som tager udgangspunkt i elevernes egne følelser og oplevelser af teksterne og bygger bro mellem litterær oplevelse, undersøgelse, fortolkning og perspektivering.

I anaysearbejdet er der fokus på fortælleforhold, komposition og sproglige virkemidler, og eleverne har fået kendskab til begreberne tomme pladser og intertekstualitet.

Til slut i forløbet introduceres eleverne for den analyserende artikel, og de skriver en analyserende artikel i miniformat om en af de læste tekster med fokus på indledning og analyse.

MATERIALE:

- Bregendahl, Marie: "En dødsnat" (uddrag)
- Broby-Johansen: "Storby i månenat"
- Hassan, Yahya: "LANGDIGT" (uddrag)
- Hørslev, Lone: "Paradis"
- Södergran, Edith: "Triumf att finnas till"
- "Du som er i himlen" (filmatisering af "En dødsnat")

Tekster fra Helle Juhl Lassen: "Føl dig frem - affektteori og undersøgende litteraturlæsning", Systime 2022:
- "Følelser og fornuft"
- "Følelser i sociale sammenhænge"
- "At læse følelser"
- "Rudolf Broby-Johansen"
- "Edith Södergran"

Tekster fra Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime/Dansklærerforeningen 2015:
- "Den ydre og indre komposition"
- "Fortæller"

Derudover oversigt over sproglige billeder og figurer.

Samlet omfang: 150 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ekspressionistisk digt 02-12-2022
Analyserende artikel 03-03-2023
Genaflevering 25-03-2023
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#2 Værklæsning: Intet nyt fra Vestfronten

Vi læser Erich Maria Remarques antikrigsroman "Intet nyt fra Vestfronten" med fokus på romanens personer og opbygning samt dens relevans den dag i dag.

Vi lægger ud med et kort overblik over 1. verdenskrig samt romanens reception siden udgivelsen for at få en fælles forforståelse, hvorefter eleverne i grupper fokuserer på udvalgte kapitler. I gruppearbejdet beskæftiger de sig bl.a. med begrebet 'den fortabte generation', hovedpersonen Paul Bäumers udvikling samt romanens opbygning.

Forløbet sluttes af med en gruppeanmeldelse af romanen.

MATERIALE:
- Erich Maria Remarque: "Intet nyt fra Vestfronten"
- Netflixfilmatiseringen af "Intet nyt fra Vetsfronten" (uddrag)

Supplerende materiale:
- Ole Schultz Larsen: "Personkarakteristik", i Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier", Systime/Dansklærerforeningen 2015

Samlet omfang: 120 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Intet nyt fra Vestfronten-spørgsmål 11-04-2023
Anmeldelse 23-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb#3 Kvindekamp: 1870'erne til 1970'erne (DHO)

I dette DHO-forløb beskæftiger vi os med kvindekamp i perioden fra 1870'erne til 1970'erne.

Vi starter med at læse et uddrag af Mathilde Fibigers brevroman "Clara Raphael", der for alvor satte gang i den offentlige en debat om ligestilling og ligeværd mellem mænd og kvinder. Herefter fokuserer vi på ægteskabsproblematikker og forholdet mellem mænd og kvinder i det moderne gennembrud. Vi ser på sædelighedsfejdens forskellige positioner og læser et uddrag af Amalie Skrams roman "Forrådt" samt et uddrag af Henrik Ibsens "Et dukkehjem". Efterfølgende arbejder vi med kvinders stemmeret ved at lave en retorisk analyse af Johanne Meyers tale "Kvinders valgret og valgbarhed". Slutteligt vender vi blikket mod 70'erne og rødstrømpebevægelsen, hvor vi sammenligner digtene "Selvportræt 1" af Tove Ditlevsen samt "Hun ser godt ud" af Vita Andersen.

MATERIALE:
- Andersen, Vita: "Hun ser godt ud"
- Ditlevsen, Tove: "Selvportræt 1"
- Fibiger, Mathilde: "Clara Raphael. Tolv breve" (uddrag af 3. brev)
- Ibsen, Henrik: "Et dukkehjem" (uddrag af 3. akt)
- Meyer, Johanne: "Kvinders politiske valgret og valgbarhed" (uddrag)
- Skram, Amalie: "Forrådt" (to korte uddrag)

Supplerende materiale:
- Bødtcher-Hansen, Maja og Susan Mose: "Sædelighedsfejden", i Bødtcher-Hansen, Maja og Susan Mose: "Det moderne gennembrud #MeToo", Systime 2019
- Kjær-Hansen, Barbara, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Om begrebet litteraturhistorie", i Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime

Samlet omfang: 80 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delaflevering DHO 07-05-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4 - Litteratur fra og om Grønland (Værk)

Vi arbejder med udgangspunkt i følgende begreber med litteratur fra og om Grønland:
Postkolonialisme
Kolonisme
Hybriditet
’den anden’
Mimicry
Kulturel appropriation
Identitet
Etnicitet
National selvforståelse
Kolonialt blik
Postkolonialt blik
Hvidhedens hegemoni

- Hvordan bør man som enkeltperson og stat forholde sig til fortidens synder?
- Skal man omskrive bøger, der benytter sig af ord, der med nutidens øjne ikke er acceptable?
- Kan en dansker lave en kunstnerisk tolkning af grønlandsk kultur?

Vi undersøger koloniseringen og afkoloniseringen af Grønland og skribentens fremstilling af og holdning til denne gennem tekster med en repræsentation af dansk litteratur i perioden fra oplysningstiden til 2000-tallet med fokus på kolonisering og mødet med det fremmede.
Eleverne får viden om den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund. I forløbet arbejdes med kernestof fra 1700-tallet til nutiden, hvor der arbejdes metodisk med analyse og fortolkning samt anvendelse af relevante litterære metoder. Der arbejdes både med litterære, sproglige og mediemæssige perspektiver og analyser.
Der arbejdes med værket "Homo Sapienne" og hvorledes ungdomskulturen i Grønland fremstilles.


Materiale:
Kernemateriale:
Korneliussen, Niviaq: Homo Sapienne (2014) (Værklæsning)
Leine, Kim, uddrag af Rød mand/Sort mand (2018)
Petrussen, Josef Tarrak: Tupilak (2016)

Film: Kampen om Grønland (2020) af Kenneth Sorento
Udstilling og performance på SMK af Jessie Kleemann

Diskussion om Jim Lyngvild og kulturel appropriation:
https://nyheder.tv2.dk/2022-02-18-groenlaendere-i-skarp-kritik-af-jim-lyngvild-vi-bliver-fremstillet-som-noget-eksotisk

Christensen, Lars, "Lad tyrkere bage pizza og lad Lyngvild hylde Grønland - men vær klogere end Rihanna",  28. februar 2022 Berlingske Sektion 1 Side 20 (OPINION)
https://www.berlingske.dk/kultur/efter-voldsom-kritik-jim-lyngvild-dropper-groenlandsk-udstilling

Christensen, Lars, "Lad tyrkere bage pizza og lad Lyngvild hylde Grønland - men vær klogere end Rihanna",  28. februar 2022 Berlingske Sektion 1 Side 20 (OPINION)


Teori og baggrund:
Colerick m.fl.: Danske kolonihistorier - fra sukkerør til skippermix (2019), s. 12-13, 144-157, 166-169

Undervisningsministeriet: Rapport for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet - Danske unges viden om Grønland

https://www.levendegronland.dk/da/dansk/postkolonialisme/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5 Digtlæsning (værklæsning)

Eleverne vælger i grupper en af følgende digtsamlinger:

Yahya Hassan: digte (2013)
Henrik Nordbrandt: Vi danskere (2013)
Maja Le Langvad: Find Holger danske (2006)
Caspar Eric: Nike (2014)

Vi arbejder med digtanalyse med særligt fokus på semantiske felter, sproglige figurer, komposition.

Eleverne laver en analyse af digtsamlingen, som de skal formidle i arbejdet med en podcast
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#6 Dokumentar (værk)



Formål: At introducere eleverne for dokumentarfilmgenren og tilhørende begrebsapparat herunder fakta-/fiktionskoder.


Indhold:
Eleverne skal kunne benytte begrebsapparatet til at underbygge deres analyse af levende billeder. Eleverne laver en værkanalysere "Kandis for livet" og diskuterer, hvilke etiske overvejelser der fører med sådan en dokumentarfilm. Vi ser "Kandis for livet" og arbejder med genren dokumentarfilm.
Især undersøger vi hvilke fakta- og fiktionskoder, der benyttes i filmen fx. i forhold til, hvordan personerne i filmen fremstilles og vi diskuterer om der er en grænse for, hvor meget instruktøren må iscenesætte.  

Metode:
Eleverne introduceres til dokumentarfilmtyperne den dybdeborende, den observerende, den deltagende, den refleksive, den dramatiserede og den poetiske dokumentar. Til at skærpe elevernes analyse, opfriskes begreberne fakta-/fiktionskoder

Materiale:
Værk: Jesper Dalgaard, ”Kandis for livet”, 2021: https://www.dr.dk/drtv/serie/kandis-for-livet_433983
Michelle From Hoxer, ”Jesper har brugt tre år på at følge Kandis og deres fans. Nu vil han udfordre dine fordomme med ny film”, DR, 23. sep 2021 https://www.dr.dk/musik/jesper-har-brugt-tre-aar-paa-foelge-kandis-og-deres-fans-nu-vil-han-udfordre-dine-fordomme-med
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, Kapitel 5,2 ”Dokumentarfilm og Mockumentary”, s. 228-237, Systime
Filmcentralens filmleksikon: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog
Anslag (første 3 min) af Mads Brüggers, Det Røde Kapel (2009). Kan tilgås på mitcfu


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7 Journalistik FF5

Som optakt til studieturen til Amsterdam og FF5-forløbet, arbejder vi med journalistik herunder dis- mis- og malinformation og fortællende journalistik.

Vi undersøger mediebilledet i dag og hvordan en nyhed udvikler sig på diverse platforme.

Skriftligt arbejder vi med reportagegenren.

På studieturen laver eleverne forskellige interviews og skal på baggrund af deres arbejde skrive en reportage.


Kernestof:

Poul Høi: Og månen blev som blod (2001)
Matthias Bredsdorff: Tårnet er væltet. Dragefødderne er smeltet. Der kom et brag fra himlen. Børsen brænder, Information (2024)
Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin (1991)
DR dokumentar: Ryd forside: Dødstrusler og deadlines
Begreb om dansk, journalistik
Håndbog til dansk: Avisjournalistik
Tjek det: Stop. Tænk. Tjek det
Lea Korsgaard: på Zetland bruger vi ikke nyhedskriterier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb #8 Galskab (værk)

Forløbet dykket ned i menneskets afkroge, hvor vid bliver til vanvid og sind til afsind. Vi undersøger gennem en række litterære nedslag, hvordan galskaben kommer til udtryk, og hvad vi kan lære af den, både sprogligt, mentalt og samfundsmæssigt.

Kort præsentation af Foucault og galskab i hverdagssproget
kendetegn ved galskab, præsenteret af Minkowski (og Foucault): oplevelsen af tid, rum, selvet og omverden
læsning af en række fiktive tekster
psykisk sygdom, magt og psykiaternes sprog


Litteratur:
Johannes v. Jensen, Hos fuglene
Tove Ditlevsen, Ansigterne (værk)
Dokumentar: Lys på den lukkede, DR, første afsnit
Anna Juhl, Superskurk, s. 103-124, (2023)

Interview med en skizofren kvinde
Foucault om galskab


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teaterbilletter 01-09-2024
Genaflevering af årsprøve 01-09-2024
Skriveøvelse på timen 18-09-2024
Debatterende artikel 24-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#12 Eksistentialisme

Forløbet præsenterer eksistentialismen som litterær og bevidsthedshistorisk fænomen i efterkrigstiden. Forløbet centreres om følgende tematiske omdrejningspunkter: Angst, etik og ansvar, valget, absurditet og fremmedfølelse, at gribe dagen.

Faglige mål:

- kendskab til eksistentialismen som filosofisk og litterær strømning

- anvende danskfaglige begreber i en tematisk analyse og fortolkning

- placere teksterne i forhold til større bevidsthedshistoriske strømninger.


Centrale begreber og tilgange:
- valg
- frihed
- angst
- det absurde
- eksistentialisme i nutiden - kravet om at være individuel

Tekster:
Camus, Sisyfosmyten
Peter Seeberg, Hullet (1962)
Martin A. Hansen, Høstgildet
Kafka, Foran Loven
Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 174-184 + s. 119-120
Christian Hjortkjær, Utilstrækkelig (2020), s. 9-20

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer