Holdet 2022 DA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jon Møller Johansen
Hold 2022 DA/j (1j DA, 2j DA, 3j DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte online hjælpemidler til skr/mdt prøver
Titel 2 Introduktion til dansk – analyse og fortolkning
Titel 3 Forløb om skriftlighed
Titel 4 Yahya Hassan, Yahya Hassan - værk
Titel 5 Grønland i et postkolonialt perspektiv - DHO
Titel 6 Den farlige overgang
Titel 7 Fiktionsfilm (inkl. værk)
Titel 8 Litteraturhistorisk læsning 2.g - inkl. 2 værker
Titel 9 Samtalen - det handler om magt
Titel 10 Et godt arbejdsliv (karrierelæring), reflekterende
Titel 11 Litteraturhistorisk læsning - 3.g
Titel 12 Dokumentarfilm (inkl. værk)
Titel 13 Retorik og argumentation
Titel 14 Metoder i litterær analyse
Titel 15 Nyhedsformidling i aviser, på TV og på nettet
Titel 16 Sociale medier
Titel 17 Jens Blendstrup, Gud taler ud - værk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte online hjælpemidler til skr/mdt prøver

Tilladt - men bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:

- Den Danske Ordbog (Herunder ”ordnet.dk”, ”Ordbog over det dansk sprog”, ”Korpus DK”):
https://ordnet.dk/ddo/forside

Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/gyldendal-migration/

• Retskrivningsordbogen:
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/

• Netprøver – til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i:
https://www.netproever.dk/

• Lectio – til at aflevere besvarelsen i (’back up-sted’):
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx

• OFFline playlister med musik er tilladt under hele prøven

OBS:
- Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
- Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
- Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
- Alt andet fra Internettet som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer.
- Man må selvfølgelig medbringe alle fysiske hjælpemidler.

ELEVOPGAVER BRUGT SOM EKSEMPLER I UNDERVISNINGEN
Holdet har gennem de tre år set en række "eksempelopgaver" og "eleveksempler"(sammensat af forskellige elevers besvarelser).
Disse opgaver har læreren lagt op til eleverne i Lectio som gode eksempler på hvad der fungerer godt i de forskellige genrer, og derfor må eleverne altså gerne bruge disse opgaver og eksempler som inspiration til eksamen.
De delte opgaver findes i dokumenterne nedenfor, men til eksamen skal de ligge off-line på elevernes egne computere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til dansk – analyse og fortolkning

Formålet med forløbet er at introducere til danskfagets grundlæggende metode – analyse, fortolkning og perspektivering, samt til de mest grundlæggende tekstanalytiske begreber og værktøjer.

Udover primærteksterne som vi analyserer, læser eleverne en række artikler i et litteraturleksikon (scan fra særligt Litteraturens veje), og der er vægt på at fylde elevernes værktøjskasse op med analyseredskaber. Endvidere integreres AP i arbejdet med teksterne, primært i forbindelse med stilistisk analyse, men også mht. sociolingvistik.

Tekster:
- Wulffmorgenthaler, ”En ren guldmine”
- Poul Sørensen, "Umenneskelig fristelse"
- Per Kirkeby, ”Novelle”
- Simon Fruelund, "Markus"
- Michael Strunge, "Natmaskinen"
- Per Højholt, "Gittes monolog om naturen"
- Schack Staffeldts 'Indvielsen.'
- Henrik Pontoppidans 'Det forjættede land' (de første to sider af romanen).
- Jacob Ejersbo, af Nordkraft (de først sider af romanen)
- J.P. Jacobsen, af Fru Marie Grubbe (kapitel 1)
- Ib Lucas, "Forbrug"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb om skriftlighed

Forløbet introducerer eleverne til skrivningens forskellige faser og værktøjer:

- Skriftlighedens forarbejdningsfaser:
forskellen på formidlings- og tænkeskrivning, processkrivning, revision.

-  Struktur og citatteknik:
struktur, afsnit og kernesætninger, citatteknik.

Eleverne skriver en opgave hvor de analyserer og fortolker Jacob Ejersbos novelle "Blomster," og de får løbende input og respons ift. ovenstående punkter.

Malerialer:
- Barbara Illum, "Det gode citat i litterære analyser." Dansk Noter.
- Jacob Ejersbo, "Blomster."
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Yahya Hassan, Yahya Hassan - værk

Værklæsning af Yahya Hassans digtsamling Yahya Hassan.
I læsningen lægger vi vægt på digter-jegets og sprogets udvikling, samt på kritikken af det Hassan i nedenstående interview betegner som "underklasseislam."

Materialer:
- Yahya Hassan, Yahya Hassan.

Interview med Yahya Hassan:
-Tarek Omar, Digter - Jeg er fucking vred på mine forældres generation, Politiken 5.10.2013

En artikel om digtsamlingen:
-Jes Stein Pedersen, Fra Salma og Zadie til Zlatan og Hassan, Politiken 21.12.2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Grønland i et postkolonialt perspektiv - DHO

I forløbet arbejder vi primært med fiktionstekster der tematiserer forholdet mellem Danmark og Grønland. Dog lægger vi ud med at læse to non-fiktive tekster fra kolonitiden der giver et billede af hvordan man typisk har set forholdet mellem kolonisterne og de indfødte i dansk, og med en kronologisk gennemgang af Grønland og Danmarks fælles historie i historie. Teksterne analyseres og fortolkes i postkolonialt og erindringshistorisk perspektiv.

I dansk introduceres eleverne til teori om orientalisme og postkolonial metode, Edward W. Saids kritik af den stereotype imperialistiske fortælling om at kolonisterne var helte der ville hjælpe de indfødte, der ligesom vilde og børn havde brug for europæerne til at tæmme og opdrage dem. Det er den fortælling som historiefaget betegner den "paternalistiske grundfortælling." Det problematiseres hvordan denne fortælling kan bruges til at udøve magt og dominans.

Eleverne introduceres også til begreber som ”subaltern” (underordnet), “subaltern agency” (handlen, magt), ”the empire writes back” og internalisering.

I historie introduceres eleverne til erindringshistorisk analyse, herunder begreber som erindringssteder (materielle og immaterielle), selv- og fremmedbillede, fortællinger indefra og udefra, grundfortællinger herunder paternalistisk, imperial og modfortælling.

I deres DHO skal eleverne skrive om en at de læste fiktionstekster.
I vejledningen er der fokus på udarbejdelsen af problemformuleringer og anvendelsen af dansk- og historiefaglig sekundærlitteratur og beskrivelse af metode.

Materialer:
- Christian Rosing, ”Om lampeslukning, konebytning, flerkoneri og hyppige skilsmisser”: [Danske kolonihistorier – Antologi: 96-98].
- Knud Rasmussen, ”Nordpolen og polarekskimoerne”: [Danske kolonihistorier – Antologi: 111-120].
- Jørn Riel, ”Olav ibn Abdullah Frederiksen” [Danske kolonihistorier – Antologi: 136-143].
- Kim Leine, af Profeterne i Evighedsfjorden [Danske kolonihistorier – Antologi: side 148-153].
- Kim Leine, af Rød mand/Sort Mand [Danske kolonihistorier – Antologi: side 154-164].
- Aqqaluk Lynge, ”Ode til danaiderne” og ”Se vort land” [Danske kolonihistorier – Antologi: side 131-135].

Teori om orientalisme og postkolonial metode:
- ”En postkolonial læsning” fra Litteraturens veje.
- Orientalism, postcolonial theory and postcolonial criticism – fra Narrating India.

Forløbet er forberedt i historie med udgangspunkt i uddrag fra Winnie Færk, "Undskyld? - Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid" og kapitlet om Grønland i "Danske Kolonihistorier" Se nærmere beskrivelse i undervisningsbeskrivelsen for forløbet i historie.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den farlige overgang

I dette tematiske forløb læser vi tekster der tilhører forskellige perioder og genrer, men som alle tematiserer ”den farlige overgang” der er forbundet med seksualitet – særligt unge menneskers første seksuelle erfaringer.

Dernæst har teksterne det fællestræk at de alle er stærkt symbolske og mere eller mindre direkte benytter folkevisemotiver som overgangssituationer, dæmoner og bjergtagning. Disse begreber introduceres i arbejdet med ”Harpens kraft” og anvendes derefter i analysen af alle teksterne.

I arbejdet med teksternes symbolske lag træner vi fagets grundlæggende metode – samspillet mellem analyse og fortolkning, nærlæsning og abstraktion, samt delenes betydning for helhedsforståelsen.
Dernæst træner vi også tematisk (og litteraturhistorisk) perspektivering.

Materialer:
- J.P. Jacobsen, af Fru Marie Grubbe (indledningen til romanen)
- Tryllevise, "Harpens kraft"
- Tryllevise, "Germand Gladensvend"
- Folkeeventyr, "Kong Lindorm"
- Karen Blixen, ”Ringen, (novelle 1958)
- Charlotte Weitze, "Villy" (novelle 1999)
- Kaspar Munk, ”En lille død” (kortfilm 2005)
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fiktionsfilm (inkl. værk)

Vi arbejder med Søren Frellesens kortfilm Boy Meets Girl som et medieværk med fokus på filmens metafiktive elementer, og hvordan den leger med en række forskellige genrekoder og –forventninger mht. både det dramaturgiske og det billedæstetiske.
Dernæst analyserer og fortolker vi Anders Thomas Jensens Oscarvindende kortfilmen Valgaften.

Film:
• Søren Frellesen, Boy Meets Girl, 2007. (VÆRK)
• Anders Thomas Jensen, Valgaften, 1998.

Teori:
- Håndbog til dansk: side 325-331 og 335.
-      Filmcentralens Filmleksikon A-Z: http://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog

Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Litteraturhistorisk læsning 2.g - inkl. 2 værker

Særligt bør nævnes, at der i forløbet indgår en receptionshistorisk læsning af uddrag af Ludvig Holbergs Niels Klims underjordiske Reise og Charlotte Dorothea Biehls Den kierlige mand.
Teksterne suppleres med en citatmosaik sammensat af læreren der fortæller om hvordan samtiden opfattede kvindesynets i det to tekster. Formålet med denne del af forløbet er at udvide elevernes metodiske bevidsthed om hvordan fortolkninger og litteraturhistorier bliver til i konstant samspil med fortolkerne og den tid som de er produkter af.
Endvidere problematiseredes den officielle kanonliste og den uofficielle kvindekanonliste, og vi diskuterede de to forskellige kunstsyn eller kriterier der danner baggrund for de to lister og debatten om dem:
det æstetiske/kunstneriske kriterium og det repræsentative kriterium.

Sideløbende med primærteksterne læser eleverne naturligvis litteraturhistoriske fremstillinger:
- Litteraturens veje

Materialer:

Rationalisme/oplysningstiden:
-       Ludvig Holberg, "Censur"
• Ludvig Holberg, af Niels Klims underjordiske Reise: Om kønnenes roller i Kokleku (roman fra 1741)
• Charlotte Dorothea Biehl, af Den kierlige mand (drama fra 1764) [Sven H. Rossel, Periodeserien: mellem Holberg og Ewald. Gyldendal, 1975:49-53]
• Hvordan bliver litteraturhistorien til?: Citatmosaik om modtagelsen af Holberg og Biehls syn på kvindens rolle i samfundet [Udarbejdet af Jon Møller Johansen]
- Ludvig Holberg, "Jeppe paa Bierget" (1723) [VÆRK]

Barokken:
Thomas Kingo, "Keed af Verden, og keir ad Himmelen" (1681).

Romantikken:
• Adam Oehlenschläger, "Guldhornene" (1802)
• Adam Oehlenschläger, "Fædrelands-Sang/Der er et yndigt land" (1823)
• N.F.S. Grundtvig, "At sige Verden ret Farvel"

Romantisme/poetisk realisme:
- Emil Aarestrup, "I en Landsbykirke," 1837
• St. St. Blicher, Sildig opvågnen, 1828 [VÆRK]

Det moderne gennembrud:
• Georg Brandes, Af Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur [Falkenstjerne 2: 106-109]
- J.P. Jacobsen, af Fru Marie Grubbe (kapitel 1)
• Henrik Pontoppidan, indledningen til Det forjættede land [Kopi].
- Henrik Pontoppidan, Naadsensbrød [Falkenstjerne 2: 155-160]
Indhold
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Samtalen - det handler om magt

I forløbet arbejder vi med teori vedrørende samtaler, sproghandlinger og facework, og teorien anvender vi på analysen af fiktive tekster samt et interview.
Vi lægger ud med at analysere et uddrag af TV-serien Klovn samt kortfilmen Dennis.
Dernæst producerer eleverne deres egne manuskripter hvor karaktererne primært skal udtrykke sig indirekte – altså sige noget andet end det de egentlig mener.
Vi fortsætter med at analysere uddrag af Iben Maria Zeuthens interview med Ghita Nørby
Endelig analyserer vi to minimalistiske noveller og et klassisk skuespil.
Blandt teksterne er eksempler på svensk og verdenslitteratur.

Materialer:
- Klovn, ”London Kashmir”: Klovn sæson 3, afsnit 4 (2006)
- Dennis: kortfilm af Mads Matthiesen (2007)
- "Hele Danmarks Ghita" - Iben Maria Zeuthens interview med Ghita Nørby fra Radio24syv (2019).
- Helle Helle, ”Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark” fra Biler og dyr (2000)
- Jonas Karlsson, ”Min kompis på Gondolen 1” fra Det andra målet (2007)
- Bertolt Brecht, Den jødiske hustru” (1938)

Skriftlig aflevering:
- Litterær artikel om ”Glad jul” (eksamenssæt fra 18. maj 2017)

Teori:
- Håndbog til dansk: side 176-191.
- Selvproduceret materiale om ”Samtale og sproghandlinger” samt ”Face og facework.”
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Et godt arbejdsliv (karrierelæring), reflekterende

Eleverne skriver i den reflekterende genre og skal forholde sig til deres tanker om "et godt arbejdsliv."
Herunder skal de overveje danskfagets anvendelighed ift. deres videre uddannelse og arbejdsliv.
På hvilken måde kan fx deres kompetencer mht. analyse af diverse tekster samt mht. skriftlig og mundtlig formidling have relevans for deres videre uddannelse og arbejde?
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Litteraturhistorisk læsning - 3.g

Den litteraturhistoriske læsning spreder sig over hele året, men bliver afbrudt af diverse andre forløb.

Sideløbende med primærteksterne læser eleverne naturligvis litteraturhistoriske fremstillinger:
- primært Litteraturens Veje

Materialer:
Det moderne gennembrud (fortsat fra 2.g):
• Herman Bang, Frøkenen [Falkenstjerne 2: 191-195]
• Henrik Ibsen, Af Et Dukkehjem [Falkenstjerne 2: 220-226]

De folkelige gennembrud:
- Martin Andersen Nexø, Af Pelle Erobreren [Falkenstjerne 2: 311-318]

Modernisme - lyrik:
• Johannes V. Jensen, ”På Memphis station” (1904) [Falkenstjerne 2: 393-396]
• Johannes V. Jensen, ”Ved Frokosten” (1901) [Falkenstjerne 2: 387-389]
• Tom Kristensen, ”Fribytter” [Falkenstjerne 3: 11]
• Tom Kristensen, ”Det blomstrende slagsmål” [I kopi]
• Klaus Rifbjerg,  ”Værtshus” [Falkenstjerne 3: 256-257]

Modernisme – prosa (eksistentialisme):
• Martin A. Hansen, ”Roden,” 1953 [I kopi]
• Peter Seeberg, ”Patienten” [Falkenstjerne 3: 286-289]

Minimalisme:
- Helle Helle, ”En stol for lidt”

Diverse nyere litteratur inkl. de seneste 5 år:
Fælles for nedenstående tekster er at de beskæftiger sig med samfundet, men på vidt forskellige måde og i vidt forskellige genrer.
- Katrine Marie Guldager, ”Nørreport” fra København (2004)
- Olga Ravn, Diverse uddrag fra romanen De Ansatte (2018)
- Maren Uthaug, Diverse uddrag fra romanen 11% (2022)
- Glenn Bech, Diverse digte fra digtsamlingen Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet: Manifest  (2022)
[Vi arbejdede med følgende Bech digte:
jeg har det blandet med mit tilegnede akademiske sprog
+ min mor synes jeg er sjusket
+ min bror mener heller ikke han har noget klogt at bidrage med
+ min faster er højreorienteret FC
+ når drengene mobbede mig med at være svans
+ kære trendsætter, kære bøllefis + hvor tilgængelige er omverdenens rum for dig?
+ til en børnefødselsdag bad faren drengene følge med udenfor
+ på Roskilde Festival piller jeg regnbueklistermærket af bæltetasken inden fællesbadningen
+ i denne machoverden kender jeg ikke voldsomt mange]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Dokumentarfilm (inkl. værk)

Dokumentarfilm – autenticitetsmarkører og fiktionskoder

Vi analyserer anslagene til en række forskellige dokumentarfilm der hører ind under forskellige undergenrer.
Dernæst analyserer vi Janus Metz Pedersens Armadillo som værk.
Analysearbejdet har særligt fokus på hvordan filmene benytter fiktionskoder mht. både dramaturgi og billedæstetik.

Dokumentarfilm – analyse af anslag:

- Den Hemmelige Krig (Christoffer Guldbrandsen, 2006): 0-5:00
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-hemmelige-krig

- Gasolin’ (Anders Østergaard, 2006): 0-6:01
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/gasolin?uniuser=jonx0519

- Lykketoft Finale (Christoffer Guldbrandsen, 2005): 0-5:13
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/lykketoft-finale

- Testamentet (Christian Sønderby Jepsen, 2011): 0-6:43
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/testamentet

- Ambassadøren (Mads Brügger, 2011): 0-7:15
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ambassadoren

- The Act of Killing (Joshua Oppenheimer, 2012): 0-7:19
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/act-killing

- De fem benspænd (Lars Von Trier og Jørgen Leth, 2003): 0-4:02
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/de-fem-benspaend

Dokumentarfilm - VÆRK:
• Janus Metz Pedersen, Armadillo, 2010.

Teori:
• Håndbog til dansk: 228-235 og 325-337.
• Filmcentralens Filmleksikon A-Z: filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Retorik og argumentation

Forløbet repeterer og bygger videre på det forløb om retorik og argumentation som alle elever havde i deres GF-forløb.
I GF-forløbet var der fælles rammer om teori og begreber, men ikke de konkrete tekster.

Vi fokuserer særligt på kommunikationsmodellen (afsender, modtager, situation/omstændigheder), appelformerne og gendrivelser.
Udover det analytiske arbejde øver eleverne sig i at argumentere og debattere mundtligt.

Tekster til analyse (teksterne er ikke fælles for GF):
- Læserbreve om en muslimsk mand der ikke ville give hånd til Ida Auken. Politiken 15. og 18. juni 2024.
- Helle Thorning-Schmidt, Tale i forbindelse med at Thorning-Schmidt har vundet kampen om formandskabet for Socialdemokraterne over Frank Jensen. 12. april 2005
- Pia Kjærsgaard, “Synes I selv, I hører til her?” Ugebrev fra Dansk Folkepartis hjemmeside.
- Johanne Schmidt-Nielsen, ”Tror du, de smider os ud?” Politiken 24. februar 2008.
- Line Knutzon, "1. maj tale: Kammerater... arter... arter"

Teori:
- Begreb om dansk: Kapitel 8 "Retorik og argumentation" side 95-107.
- Ark med retoriske begreber
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Metoder i litterær analyse

Metoder i litterær analyse via H.C. Andersens ”Tepottten”

Vi taler om de forskellige metoder i dansk med udgangspunkt i H.C. Andersens eventyr.

Materialer:
- Litteraturens Veje [3. udgave] side 22-38.
- H.C. Andersen, ”Tepottten”
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Nyhedsformidling i aviser, på TV og på nettet

Vi analyserer nyhedsartikler om samme sag fra to forskellige aviser med fokus på nyhedskriterier, kilder og vinkling (ift. modtagergrupper).
Dernæst laver vi en kort analyse af et nyhedsindslag fra TV.

Materialer:
Teori:
- Journalistik generelt: Håndbog til dansk side 198-200, 203-204, 207-210.
- Gallups kompasmodel: Håndbog til dansk side 269.
- Fake news og clickbait: Håndbog til dansk side 222-227.

Nyhedstekster:
- Diverse fra forskellige aviser fokus på nye barselsregler.
- TV nyheder: DR TV Avisen: ”Våbenhvilen kan være tæt på…”
13. januar, 2025:
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-vaabenhvile-kan-vaere-taet-paa_500021
(00:00-09:16 minutter)
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Sociale medier

Vi arbejder med hvad der kendetegner sociale medier som kommunikationsform.
Vi har særligt fokus på de problemer der kan være med manglende samarbejdsprincipper og sproglig høflighed, herunder en række kvindelige politikere og debattørers oplevelser med debatten på sociale medier.

Teori og baggrundsviden:
- Håndbog til dansk side 272-282.
- ”At&tack-Ha&te-algoritmen kortlægger hadet.” Politiken, søndag 23. maj 2021.
- ”Tre DF’ere ligger i toppen på listen over hadefulde ytringer.” Politiken, søndag 23. maj 2021.

Analyse af tekster fra sociale medier:
- Håndbog til dansk side 283-285.
- ”Lise Rønne: ’Kære Politiken, jeg synes, I skal holde op med at tale fornedrende til kvinder” (Uddrag fra Begreb om dansk side 105-106).
- Kommentartråden til Lise Rønnes artikel: ”Facebookopslag fra Politiken med uddrag af kommentartråden”
(Begreb om dansk side 111-113)
- Selvvalgt kommentartråd.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Jens Blendstrup, Gud taler ud - værk

Værket læses med særlig vægt på tonen og stilistisk analyse, samt blandingen af det komiske og det tragiske.
Vi kommer kort ind på genren autofiktion.

Materialer:
Jens Blendstrup, Gud taler ud (2004)
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer