Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Søren Rathje
Hold
2022 DA/k (
1k DA
,
2k DA
,
3k DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#0
Titel 2
radiomontagen - at fortælle med lyd
Titel 3
gys og gru
Titel 4
Grønland - dengang og nu ... optakt til dho
Titel 5
Mellemkrigstiden - opbrud og radikalitet
Titel 6
værklæsning - Radiator
Titel 7
Journalistikken mange former
Titel 8
oplysningstiden med værklæsning, Erasmus v Lollike
Titel 9
dokumentarfilm
Titel 10
essayet - kort introduktionsforløb
Titel 11
Høj og sort romantik
Titel 12
litteratur med udsyn m værklæsning - kakerlak
Titel 13
ff6 - optakt menneske og natur dengang og nu
Titel 14
diskursanalyse
Titel 15
værklæsning - rødby-puttgarden
Titel 16
det moderne gennembrud
Titel 17
eksistentialisme
Titel 18
Forløb#11
Titel 19
Forløb#0
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#0
Forløb#0 Tilladte hjælpemidler til skrift. og mundtlig examen
Tilladte hjælpemidler (online):
• Netprøver.dk:
https://www.netproever.dk/
Netprøver
Til at hente opgavesættet og aflevere besvarelsen i
• Lectio:
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
Kun til at aflevere besvarelsen i (back up til Netprøver)
• powerpoints fra 1. til 3.g
• Gyldendals online ordbøger
Ordbogen.com
• Retskrivningsordbogen - ordnet
Ordnet.dk
:
https://ordnet.dk/
• Synonymordbogen
Synonymet.dk
• Klassenotesbogen 2022 DAe samt elevens egen notesbog (offline)
https://chrgym.sharepoint.com/:o:/s/Section_1313/EjpfUUlHt_RCo9-qRVswCAMBhhrZWHSQB5TTQ_BDI9_N_Q?e=UTxAom
Generelt:
• Offline musik er tilladt
• Det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail, Messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
• Bøger og opslagsværker fra undervisningen er tilladte: Litteraturhistorien på langs og på tværs (systime), Håndbog til Dansk (Systime)
• Det er ikke tilladt at bruge andres arbejde (opgaver eller analysearbejde) under prøven
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
radiomontagen - at fortælle med lyd
radiomontagen er radioens rolls royce og en forløber for nutidige, gennemarbejdede podcast som Third ear (fx kvinden med den tunge kuffert). Vi introduceres til montagebegrebet og måden at fortælle personlige og vedkommende historier vha erindringsglimt og nøje korreograferede scener
Indhold
Kernestof:
Kære k. Jeg glæder mig til at møde jer og komme i gang med danskfaget :)
Læs vedhæftede introduktion til lydmediet/podcast/radio
Læs vedhæftede præsentation af momentinterviewet i radiomontagen ultanært - uddrag om den ultranære optageteknik i radiomontager.docx
Skriv et udkast til dit erindrings-lydbillede og medbring det i i timen
[YT2mp3.info] - Ghita Nørby interview amok på Journalistinde (2019) Radio hør ABONNÉR (320kbps).mp3
I skal i dagens timer lytte til en række prisvindende montager. Husk hørebøffer :)
Analyse - gruppearbejde 1k - radiomontager.odt
gruppearbejde med radiomontagerne
Analyse - gruppearbejde 1k - radiomontager (1).odt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
gys og gru
forløb om gys og gru fra middelalderen til vor tid, litteraturhistorisk og eksistentielt
Forløbet undersøger, hvad der ligger bag den umiddelbare fascination af gyset ved at trække tænkere som Kierkegaard og Freud ind i billedet.
Forløbet (gen)introducerer også eleverne til en række litteraturanalytiske greb og kommer også genremæssigt vidt omkring fra folkevise over horrornovelle til gyserfilm
Indhold
Kernestof:
lektie: Skriv jeres erindringsglimt igennem, så I tager højde for mine kommentarer og det vi talte om i timen før jul. Vi bruger dagens time på speak og lydredigering
I første time giver jeg gode råd om redigering af lydbilledet, som I skal aflevere tirsdag i næste uge. Derefter starter vi op på nyt forløb
Ingen Lektier. Nyt forløb: Gys, gru og gåsehud
Folkeviser, Germand Gladensvend - gys og gru (3).doc
Læs "Biller" som I skal skrive opgave om.
arbejdsopgaver - find konkrete eksempler til følgende i novellen: •Miljø •Dyr-menneske •Personkarakteristik •Nikolaj •Bakkesen •Kathrine •Ligheder mellem Nikolaj og Bakkesen •komposition
Medbring gruppearbejdet fra gårsdagens arbejde med "Biller". Læs derudover vedhæftede om Freud og gys
fem opgave om biller.odt
Læs vedhæftede gode kolde gys fra mesteren Edgar Allan Poe, Hjertet der sladrede
hjertet der sladrede - arbejdsspørgsmål 1k.docx
Idiosynkrasi - jeg kan simpelthen ikke udstå …
Vi starter timen med de sidste spørgsmål til Poe (4-7)
Gys og gru - 1k 2023.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Grønland - dengang og nu ... optakt til dho
Indhold
Kernestof:
Læs "Biller" som I skal skrive opgave om.
arbejdsopgaver - find konkrete eksempler til følgende i novellen: •Miljø •Dyr-menneske •Personkarakteristik •Nikolaj •Bakkesen •Kathrine •Ligheder mellem Nikolaj og Bakkesen •komposition
Medbring gruppearbejdet fra gårsdagens arbejde med "Biller". Læs derudover vedhæftede om Freud og gys
fem opgave om biller.odt
Læs vedhæftede gode kolde gys fra mesteren Edgar Allan Poe, Hjertet der sladrede
hjertet der sladrede - arbejdsspørgsmål 1k.docx
Idiosynkrasi - jeg kan simpelthen ikke udstå …
Vi starter timen med de sidste spørgsmål til Poe (4-7)
Gys og gru - 1k 2023.pptx
Vi starter op på nyt forløb om Grønland, som er forbundet med det kommende dho-forløb
1k - skriveblog
Hvem er Grønland - srp (2).docx Hvem er Grønland SRP 2022.pdf
Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris 2021 - Danske Taler
vi arbejder med talen og teksten i timerne. I behøver derfor ikke læse dem hjemmefra
blomsterdalen - prolog og kapitel 1.odt
https://dansketaler.dk/tale/niviaq-korneliussens-takketale-ved-nordisk-raads-litteraturpris-2021/
spørgeskema - film Grønland
Ingen lektier. Vi starter med at tale om gårsdagens film, twice colonized
Postkolonialisme.pdf
i den bedste mening - grønland - srp.pdf
rosing - om lampeslukning.pdf
spørgsmål til Rosing.odt
Læs om den postkoloniale metode i vedhæftede pdf-dokument s. 1-4 (læs til om med afsnittet "Hans Egede...."
Lynge, Ode til Daniderne og Se vort land - teksterne.pdf
Lynge, Ode til danaiderne OG Se vort land - spørgsmål.docx
postkolonial metode - arbejdsspørgsmål.odt
opgaver tilbage med øvelser
gennemgang til uddeling 1k.odt
Læs det vedhæftede uddrag fra Kim Leines roman "Profeterne i Evighedsfjorden" (som I skal skrive opgave om). Fokuser i læsningen på missionæren Morten Falcks idealer og de realiteter han møder.
akademisk sprogtest 2023 - spørgsmålene.docx
Leine, Profeterne i Evighedsfjorden (uddrag) - 2023.pdf
Leine, af Profeterne i Evighedsfjorden - spørgsmål.docx
læs de to vedhæftede digte af Aqqaluk Lynge: "Ode til danaiderne" og "Se vort land" læs de to vedhæftede digte af Aqqaluk Lynge: "Ode til danaiderne" og "Se vort land"
Lynge, Ode til Daniderne og Se vort land - teksterne (3).pdf
Aqqaluk Lynge - syv grupper.odt
AKADEMISK SPROGTEST 2023 - SVARENE.docx
DHO-eksempel med fiktion og dokumentar (4).pdf
ingen lektier
Vejledningspjece da-hi-opgave 2023-wp 1.pdf
DHO Grønland 1k.pptx
ingen lektier - vi kigger frem mod dho og samler trådene om Grølandsforløbet :)
dho - metode - basismodellen.odt
hans - sin - øvelse.odt
opgave 2 - om leine.pdf
opg. leine .pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mellemkrigstiden - opbrud og radikalitet
Vigtige holdepunkter i forløbet:
opbrud og opgør
politisk og kunstnerisk radikalitet
realisme-modernisme
kulturkamp
den klassiske avantgarde og dens ismer (dadaisme, futurisme, ekspressionisme, surrealisme)
Indhold
Kernestof:
Kære K. Glæder mig til at se jer. Vi starter op på et spændende forløb om mellemkrigstiden - opbrud og opgør
Læs de vedhæftede sider om optakten til det gamle Europas fald. Siderne stammer fra Litteraturens veje (som I jo også har derhjemme) - spring de overtegnede passager overførste verdenskrigen og følgerne - fra litteraturens veje 3d (4).pdf
vi starter timen med jeres kollager
dadaisme - uddrag fra bog.pdf
Lektie: Læs s. 287-289 i Litteraturens veje fra overskriften "Ekspressionisme..." til og med overskriften "fribytter..."
der gik makrelmad i zelensky-besøget.odt
billedanalyse 2023 ekspressionisme.odp
Læs vedhæftede digt af Tom Kristensen "Det blomstrende slagsmål" og Litteraturens vej om TK, s. 289-91 (nb: I skal ikke have litteraturens veje med, hverken i dag eller fremadrettet, med mindre jeg eksplicit skriver det)
Arbejdsopgaver - det blomstrende slagsmål (1).odt
Skriv en tematisk åbning til den kommende aflevering
https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/65720/digtere-divaer-og-dogmebroedre-28-dansk-kultur-i-100-aar-(1918-1930)
samme lektie som i mandags: Skriv en tematisk åbning til opgaven :)
Lektie: læs vedhæftede uddrag fra Tove Ditlevsens "Barndommens Gade", kapitel 5
Tove Ditlevsen - barndommens gade - kapitel 5, uddrag (1).odt
Teaterchef - Kulturlivet har pligt til at blande sig i blasfemidebat.odt
Berlingskes kunstredaktør i hård opsang - I er behagesyge, og snart er I inderligt ligegyldige.odt
Lektie: skriv noter til nedenstående spørgsmål om Barndommens gade
Arbejdsspørgsmål - Tove Ditlevsen - barndommens gade kap 5.odt
læs om realismens forskellige former i vedhæftede s. 2-6
modernismer - realismer - de første 20 sider.pdf
Vi læser uddrag fra Kjeld Abells "Melodien der blev væk"
kjell abell - melodien der blev væk, uddrag.pdf
Arbejdsspørgsmål - melodien der blev væk.docx
Brug 10 minutter på at gøre spørgsmålene færdig til "Melodien der blev væk"
kjell abell - melodien der blev væk, uddrag (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
værklæsning - Radiator
Vi læser Jan Sonnergaard Radiators med løbende inddragelse af Bourdieus sociologi om klasser og kapitaler (som bogen i høj grad er skrevet op ad).
Centrale begreber:
økonomisk, kulturel, social og symbolsk kapital
felt
habitus
illusio
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi læser opgaver om Tyvetøs og starter op på næste forløb: Værklæsning, "Radiator"
opgaver til gennemlæsning - 2k.docx
opgaveformulering
opgaver tilbage
gennemgang - det blomstrende slagsmål 2023 2k.odt
form til aflevering.docx
Jeg håber I har hygget jer med Radiator i ferien. Vi bruger første time på i fællesskab at analysere bogens 2. novelle med den grotesk lange titel "Historie om en ung mand, der ...", som alle SKAL have læst til dagens time :)
Opvarmningsøvelse - sonnergaard klumme.docx
Arbejdspapir Kapitaler bourdieu (1).docx
spørgsmål - sonnergaard - historie om ung mand .docx
Lektie: Læs mindst én novelle mere i Radiator. Vi gør "Historien om ung mand færdig" og starter op på gruppearbejdet :)
Kære K. Jeg er blevet syg, så I skal derfor i dagens timer arbejde på egen hånd med gruppearbejdet :)
2k - radiator gruppearbejde tirsdag d. 31. oktober 2023.docx
fortsat gruppearbejde. Jeg er fortsat syg, så I arbejder videre på egen hånd
universitetsartikler.zip
den sociale svikmølle - jan sonnergaard opgave kua.doc
fortsat gruppearbejde
opstart præsentationer :)
Samme lektie som i onsdag, hvor jeg blev syg. Her
Fremlæggelser :)
fremlæggelser og afslutning af Radiator-forløb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Journalistikken mange former
Forløbet stiller skarpt på den klassiske såvel som den helt nye journalistik i form af fem undergenrer:
klassisk nyhedsjournalistik og kort avishistorie
- vinkling
- nyhedskriterier
- målgruppe
- avistyper (omnibus, tabloid, regional, lokal)
- journalistiske genrer (opinion vs. redaktionelt)
konstruktiv journalistik
- baggrund og relation til klassisk journalistik
- aktionskompasset (hyrdehund, vagthund, jagthund, redningshund)
fake news
- de mange forskellige årsager bag fake news (satire, clickbait, propaganda, røgslør, konspiration)
fortællende journalistik
- karakteristika (dialog, scener, følelser, indre tanker)
- den tredje fortællemåde (kombi oplysning-oplevelse)
Indhold
Kernestof:
fremlæggelser og afslutning af Radiator-forløb
opstart nyt forløb: Journalistik
læs om avisen som medium via vedhæftede eller jeres grundbog, håndbog til dansk (samme sider)
https://www.tjekdet.dk/quiz
Hvis ikke I læste lektien til i mandags, skal I gøre det til i morgen ... her vedhæftet
læs om konstruktiv journalistik
Konstruktiv journalistik engagerer læserne (2).docx
Vogt dig for konstruktive medier - tom jensen.docx
i dag om reportagen og den fortællende journalistik. Læs vedhæftede tekst s. 1-4 af Søren Boy fra bogen Den journalistiske fortælling
søren boy - den journalistiske fortælling (1) (1).pdf
I skal i små grupper (to og to eller tre og tre) forberede en mundtlig eksamen, som vi afvikler i 2. modul på onsdag. Det er et helt autentisk eksamensspørgsmål (se vedhæftet) om en enestående, brillant og Cavling-præmieret reportage/fortælling om 9/
velmødt, gode folkens. Vi fortsætter med den fortællende journalistik. Tænk over, hvordan vi mødte disse kendetegn i Poul Høis fortælling om 9-11
Læs vedhæftede artikel, Bruderov, som er et godt eksempel på en nyere form for fortællende journalistik.
arbejdsspørgsmål - bruderov (1).docx
Timen starter kl. 14. Vi afslutter forløbet om journalistik med gruppearbejdet om Bruderov
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
oplysningstiden med værklæsning, Erasmus v Lollike
Forløbet præsenterer de vigtigste kendetegn og tendenser i oplysningstiden (kritik, fornuft, deisme, autonomi, , frigørelse) og sætter disse i relation til Holbergs Erasmus Montanus
Læsningen af Erasmus involverer også sproglig pragmatik (samarbejdsprincippet, høflighedhedsmarkører, op- og nedtonere), som bruges i analysen af dramaet.
NB Vi har læst Christian Lollikes radikale nyfortolkning af værket
Indhold
Kernestof:
Timen starter kl. 14. Vi afslutter forløbet om journalistik med gruppearbejdet om Bruderov
Læs første del af forordet til Erasmus Montanus (udleveret torsdag), s. 9-16
Læs prolog og 1. akt i Erasmus Montanus, s. 31-44
Læs 2. Akt af Erasmus
de mange af jer, der ikke var til timen mandag, læser 2. akt :)
streg under - ord fra oplysningstiden.docx
læs 3. akt af Erasmus
Læs Erasmus 4. akt
vi fortsætter hvor vi slap med 4. akt
opgaver tilbage og Erasmus i anden del af timen. Hvis I ikke har læst 4. akt tidligere så gør det til timen
læs erasmus 5. akt
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FErasmus%2FErasmus.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=act5&toc.id=act5
1.Giv en karakteristik af løjtnanten og hans livssyn. Hvilken tankegang er han repræsentant for? ● 1.Giv en mere detaljeret analyse af løjtnantens slutmonolog i scene 5 a.hvordan skal man i hans øjne bruge sine evner b.Hvad er i hans øjne problemet m
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
dokumentarfilm
Forløbet giver indblik i de tre klassiske dokumentar og de tre nyere undregenrer
• observerende
• dybdeborende/autoritativ
• deltagende
• refleksiv
• poetisk
• performativ
løbende inddragelse af filmiske virkemidler og analyser af anslag til de seks dokumentargenrer:
• lys
• lyd
• klip
• beskæring
• perspektiv
• fakta- og fiktionskoder
værklæsning: Testamentet
Indhold
Kernestof:
ingen lektier. Vi afrunder oplysningstiden og starter op på nyt forløb
Læs vedhæftede introduktion om dokumentargenren
Kirsten Andersen m.fl. Dokumentaren i undervisningen. Uddrag.pdf
Læs om den observerende dokumentar via vedhæftede
obseverende, autoritative og deltagende dokumentarfilm - præsentation og værkanalyse fra bogen dox - Kopi.pdf
skjold og isabel - gnm.læsning til 2a og k.docx
Læs opgaven om Skjold og Isabel, som jeg kort præsenterede i gårsdagens time
Lektie: Læs opgavebeskrivelsen (vedhæftet) og medbring mindst tre gode argumenter og et konkret eksempel til jeres power-pep-og-ted-talk i Amsterdam
opgave amsterdam 2k.docx
Læs vedhæftede om de tre klassiske dokumentar-genrer
Få amerikanske filmfolk har været så frygtet og hadet af deres modstandere som ham.docx
ektie: Læs nedenstående definitioner af de tre dokumentariske subgenrer
Afsnit
Testamentet ARB-SPM.docx
LEKTIE: Se Testamentet færdig. Vi nåede 50 min ind i udsendelsen. Brug dette link og log in med unilogin:
Testamentet ARB-SPM (4).docx
Hvis ikke I fik læst den kritiske artikel om socialpornografi og mediealfonser i dox og reality, er det lektie til i dag http://www.ekkofilm.dk/artikler/socialpornografi-og-mediealfonser/
vi afslutter dox og starter op på årets sidste mineforløb: Essayet og den reflekterende artikel :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
essayet - kort introduktionsforløb
kort introduktion til genren med henblik på selv at kunne mestre den reflekterende artikel
Indhold
Kernestof:
Vi læser i timen Klaus Rifbjergs essay Glæden ved vin
rifbjerg essay - glæden ved vin - med kommentarer.pdf
Spørgsmål - rifbjerg - glæden ved vin 2024.docx
I skal forberede jer på de første fem spørgsmål til arbejdsarket om Rifbjergs Glæden ved vin
0 ... Skitse til struktur af de fem timers skriftlige eksamen.docx
2k ppt 23-24.zip
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Høj og sort romantik
Forløbet koncentrerer sig om romantikkens to store underperioder - universalromantikken og romantismen - og stiler efter at revurdere og vitalisere elevernes ofte klicheprægede og mangelfulde opfattelse af perioden som blot og bar nationalistisk og sentimental.
Biedermeier og nationalromantik vil dog også blive inddraget kort for at sætte de to andre i perspektiv
værklæsning: Sildig opvaagnen (Blicher)
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage, K(loge) hoveder.
Agnes har dagens ord
romantikken - intro - fra litteraturens veje.odt
Grundtvig og hca - fædrelandssange - højere bjerg og i dk er jeg født.docx
biedermeier - billedanalyse.docx
Aksel har dagens ord
Nature morte - nyromantikken, her-og-nu-romantikken, essay klaus wivel.odt
biedermeier-romantisme.odt
Emil Aarestrup Distraction med arbejdsspørgsmål.docx
skriveøvelse:
https://docs.google.com/document/d/17b29xCgKI5XMFHFAbwYEF6QXCaNh6ECiEB7GEhkcpRk/edit?usp=sharing
Ella har dagens ord. husk pc, da I får tid til at skrive på den kommende opgaven, som vi også taler om
Afsnit
Alfred har dagens ord. Vi ser filmen Black Swan, som er et virkelig godt eksempel på at romantismen næsten altid sniger sig ind i Biedermeier
Alma har dagens ord
Arbejdsspørgsmål - sildig opvaagnen.docx
h.c. andersen - skyggen (1).docx
læs HCA's Skyggen færdig, som I skal skrive opgave om og arbejde med i timen. Derudover gør vi Sildig opvaagnen færdig og så får I opgaver tilbage
h.c. andersen - skyggen (1) (1).docx
skyggen - arbejdsspørgsmål (1) (1).docx
Opgave 1 a og 1b til gennemlæsning.docx
I dag om Søren Kierkegaard. Læs om mesteren i Litteraturens veje s. 179-186 (jeres fysiske bog derhjemme på hylden)
Kierkegaard - øvelse.docx
forførerens dagbog - uddrag med spørgsmål i margen.docx
prøv at kategorisere de fire arketyper fra Kierkegaard ud fra vedhæftede lille øvelse.
Læs om universalromantikken i litteraturens veje, den store fysiske bog s 146-151
anmeldelser - et drømmespil.docx
KAFKA - FORAN LOVEN.docx
guldhornene - adam oehlenschläger.pdf
Arbejdsspørgsmål guldhornene.docx
I skal have læst "Guldhornene" og besvaret arb.spørgsmålene
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
litteratur med udsyn m værklæsning - kakerlak
forløbet tegner konturerne af nye, fremmede stemmer i dansk kultur og om danskhed og det at være fremmed og anderledes med inddragelse af Yahya Hassan, Hassan Preisler, Maja Lee Langvad og Halfdan Pisket, som er forløbets primære omdrejningspunkt
Klassen bliver introduceret for de vigtigste begreber inden for den grafiske roman, hvoraf de visuelle er nye og de mere indholds- og fortællemæssige er velkendte fra den litterære analyse.
Hovedkræfterne bruges på det nyskabende, historisk og samfundsmæssigt vigtige værk "Kakerlak" af Halfdan Pisket.
Indhold
Kernestof:
dicte har dagens ord
Læs kapitel 1 i Kakerlak færdigt
grafiske romaner - uddrag bog - af mimi olsen og hans-christian christiansen (3).pdf
Læs MEGET GERNE Kakerlak færdig, da vi starter gruppearbejde i dag
gruppearbejde - kakkerlak.docx
grafiske romaner - uddrag bog - af mimi olsen og hans-christian christiansen.pdf
https://www.dr.dk/drtv/se/paa-tirsdag-skal-jeg-doe_-preben-vil-doe_349500
jeres præsentationer af Kakerlak skal være færdige. Øv jer og fordel rollerne imellem jer, så det bliver flydende, fagligt og interessant.
halfdan pisket - interviews weekendavisen og politiken.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
ff6 - optakt menneske og natur dengang og nu
poesi om naturen, i naturen
flerfagligt forløb s.m. old om menneskets forhold til naturen med inddragelse af en række danske digtere med forskellige perspektiver, stemmer og genrer
epifani
- eske k mathiessen
ironi og opgør med naturbetagelsen
- højholt og turell
dystopi og cli-fi
- ørntoft og skinnebach
systemdigtning
- inger christensen og rasmus nikolajsen
Indhold
Kernestof:
Læs MEGET GERNE Kakerlak færdig, da vi starter gruppearbejde i dag
gruppearbejde - kakkerlak.docx
grafiske romaner - uddrag bog - af mimi olsen og hans-christian christiansen.pdf
https://www.dr.dk/drtv/se/paa-tirsdag-skal-jeg-doe_-preben-vil-doe_349500
jeres præsentationer af Kakerlak skal være færdige. Øv jer og fordel rollerne imellem jer, så det bliver flydende, fagligt og interessant.
halfdan pisket - interviews weekendavisen og politiken.docx
Lektie: Læs mindst to digte af enten Ørntoft eller Nikolaisen og medbring nogle tanker om et af digtene: hvad siger det, hvad gør det, hvad vil det
Arbejdsspørgsmål – Saltstraumen
Læs interviewet med Rasmus Nikolajsen: Til kamp mod kødspiserne
Til kamp mod kødspiserne - uddrag - interview med Rasmus nikolajsen.docx
Menneske, natur og klima - litteratur i nyere tid - fra håndbog til dansk.docx
Theis Ørntoft - forvirrede tider m arb.spm.docx
cave - the antrocene
Ingen lektier. Liva har ordet
litteratur med udsyn - introduktion.pdf
Hassan Preisler - intro og brun mands byrde, fra litteratur med udsyn.pdf
arbejdsspørgsmål - brun mands byrde.docx
Læs Maja Lee Langvads kritiske refleksion over Yahya Hassans skæbne i vedhæftede essay. Maria har ordet
maja lee langvad om yahya hassan.docx
CGs vejledning i at lave problemformuleringer.pdf
CGs elevvejledning om metoder og basal videnskabsteori.pdf
Afsnit
Vi arbejder med FF-sexet
læs vedhæftede introduktion til diskursanalysen
diskurs - diskursanalyse i dansk .docx
identitetspolitik - fire eksempler (1).odt
Læs om bustesagen som vi arbejder med i dagens time
ordvalg - buste-debat.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
diskursanalyse
I forløbet har vi indkredset og anvendt diskursanalysens mange forskelligartede begreber på en lang række områder, fx rygning, prostiutution, sugardating og museumsformidling. Sidstnævnte i forbindelse med besøg på M/S - museet for søfart
Vi har analyseret tekster fra en lang række områder, såvel fra etablerede medier og organisationer som fra firmaer og privatpersoner.
Tiden kalder på diskursanalyse, da den kan hjælpe os med at forstå de mange heftige sproglige magtkampe i offentligheden, såvel på de sociale medier som i de mere etablerede.
I forløbet bliver vi først fortrolige med de mange begreber og tilgange knyttet til metoden og dykker derefter ned i nogle konkrete eksempler:
begreber:
defintionskampe
diskurs
faircloughs tredimensionelle analyse: Tekstuel, diskursiv og social praksis
nodalpunkt
ækvivalenskæde
flydende betegnere
konotation-denotation
poststrukturalisme-socialkonstruktivisme
hegemoniske diskurser
antagonistisker diskurser
antagonismepar: Oppe-nede, Ude-inde Venstre-højre Før-efter
Indhold
Kernestof:
læs vedhæftede introduktion til diskursanalysen
diskurs - diskursanalyse i dansk .docx
identitetspolitik - fire eksempler (1).odt
Læs om bustesagen som vi arbejder med i dagens time
ordvalg - buste-debat.docx
Tag en tur i satiremaskinen, når det gælder diskurs, woke og identitetspolitik:
Hvem er Grønland SRP 2022.pdf
Læs vedhæftede temaafsnit om prostitution, hvor der også er mange bølger og fronter
diskurs - prostitution.pdf
sugardadys.docx
Sugarbabes - positivt.docx
sugarbabes - kritisk.docx
ole bornedal - liktorernes tyranni.docx
Læs kapitel 1 i den minimalistiske roman Rødby-Puttgarden (vedhæftet), som vi skal læse i sin fulde længde, og som udleveres fysisk i timen.
Kapitel 1 - Rødby-Puttgarden - Helle Helle.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
værklæsning - rødby-puttgarden
vi læser Helle Helles herlige roman med fokus på
klasse
karakteranalyse
minimalisme
land-by-konflikter
de bristede illusioner fra Giddens definition af senmoderniteten
Indhold
Kernestof:
Kære K
I skal have læst hele første del af Rødby-Puttgarden, som nævnt i arbejd-selv-timen i fredags
Skrivetime. I skal have:
Læs i Rødby-Puttgarden s. 32-42
image.png
Rødby-Puttgarden skal være færdiglæst. husk at læse efter jeres fokusområde
Grupper og opgaver 3k rødby.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
det moderne gennembrud
introduktion til perioden og læsning af tidens forfattere: Brandes Bang, Skram
Indhold
Kernestof:
Thorbjørn har ordet
Georg Brandes - øvelse.docx
Sæt mindst tyve minutter af til at læse Herman Bangs Foran alteret - vedhæftet
Herman Bang - foran alteret.docx
Herman Bang foran alteret - med spørgsmål i margen.docx
Bang - Impressionisme. En lille replik med spørgsmål.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
eksistentialisme
Forløbet præsenterer eksistentialismen som litterær og bevidsthedshistorisk fænomen i efterkrigstiden. Forløbet centreres om følgende tematiske omdrejningspunkter: Angst, etik og ansvar, valget, absurditet og fremmedfølelse, at gribe dagen.
Faglige mål:
kendskab til eksistentialismen som filosofisk og litterær strømning
anvende danskfaglige begreber i en tematisk analyse og fortolkning
placere teksterne i forhold til større bevidsthedshistoriske strømninger.
centrale begreber og tilgange
valg
frihed
angst
det absurde
eksistentialisme i nutiden - kravet om at være indiviuel
Indhold
Kernestof:
skrivetime. I skal inden dagens time have valgt jeres opgave (I kan vælge ml opgave 1-4), have læst teksterne og gjort jer nogle tanker om spørgsmålene
Læs Vedhæftede: Camus' Sisyfosmyten som er den filosofiske optakt til vores sidste forløb om eksistentialismen
Camus - Sisyfosmyten med spørgsmål (3).doc
Camus - Sisyfosmyten med spørgsmål (2) (1).doc
viola har ordet. Vi arbejder i timen med Peter Seebergs skøre, sisyfos-inspirerede novelle Hullet
Seeberg Hullet m. eksamensspørgsmål.docx
vitus har ordet
mundtlig eksamen - tips og ideer.docx
Skriftlig eksamen - tips og ideer.docx
eksamenstræning - Hullet, Seeberg
Johannes V Jensen - interferens.docx
læs de første 2½ side af vedhæftede novelle, hvor en dreng dør en meningsløs død
armbøjnings-ydmygelser: Agnes, Ingrid ...
Blixen Karen _ En skibsdrengs fortælling.pdf
blixen - storyteller, kendetegn
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#11
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb#0
det således ud og det sidste punkt har jeg selv tilføjet:
Forløb#0 Tilladte hjælpemidler til skrift. og mund
Tilladte hjælpemidler (online):
• Netprøver.dk:
https://www.netproever.dk/
Netprøver
Til at hente opgavesættet og aflevere besvarelsen i
• Lectio:
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
Kun til at aflevere besvarelsen i (back up til Netprøver)
• Gyldendals online ordbøger
Ordbogen.com
• Retskrivningsordbogen - ordnet
Ordnet.dk
:
https://ordnet.dk/
• Synonymordbogen
Synonymet.dk
• Klassenotesbogen 2022 DAe samt elevens egen notesbog (offline)
https://chrgym.sharepoint.com/:o:/s/Section_1313/EjpfUUlHt_RCo9-qRVswCAMBhhrZWHSQB5TTQ_BDI9_N_Q?e=UTxAom
Generelt:
• Offline musik er tilladt
• Det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail, Messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
• Bøger og opslagsværker fra undervisningen er tilladte: Litteraturhistorien på langs og på tværs (systime), Håndbog til Dansk (Systime)
• Det er ikke tilladt at bruge andres arbejde (opgaver eller analysearbejde) under prøven
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714511077", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714511077", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714511077" }