Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Søren Rathje
Hold 2022 DA/k (1k DA, 2k DA, 3k DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0
Titel 2 radiomontagen - at fortælle med lyd
Titel 3 gys og gru
Titel 4 Grønland - dengang og nu ... optakt til dho
Titel 5 Mellemkrigstiden - opbrud og radikalitet
Titel 6 værklæsning - Radiator
Titel 7 Journalistikken mange former
Titel 8 oplysningstiden med værklæsning, Erasmus v Lollike
Titel 9 dokumentarfilm
Titel 10 essayet - kort introduktionsforløb
Titel 11 Høj og sort romantik
Titel 12 litteratur med udsyn m værklæsning - kakerlak
Titel 13 ff6 - optakt menneske og natur dengang og nu
Titel 14 diskursanalyse
Titel 15 værklæsning - rødby-puttgarden
Titel 16 det moderne gennembrud
Titel 17 eksistentialisme
Titel 18 Forløb#11
Titel 19 Forløb#0

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0

Forløb#0 Tilladte hjælpemidler til skrift. og mundtlig examen

Tilladte hjælpemidler (online):
• Netprøver.dk: https://www.netproever.dk/ Netprøver
Til at hente opgavesættet og aflevere besvarelsen i

• Lectio: https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
Kun til at aflevere besvarelsen i (back up til Netprøver)

• powerpoints fra 1. til 3.g

• Gyldendals online ordbøger
Ordbogen.com

• Retskrivningsordbogen - ordnet
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/

• Synonymordbogen
Synonymet.dk

• Klassenotesbogen 2022 DAe samt elevens egen notesbog (offline)
https://chrgym.sharepoint.com/:o:/s/Section_1313/EjpfUUlHt_RCo9-qRVswCAMBhhrZWHSQB5TTQ_BDI9_N_Q?e=UTxAom


Generelt:
• Offline musik er tilladt
• Det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail, Messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.                        
• Bøger og opslagsværker fra undervisningen er tilladte: Litteraturhistorien på langs og på tværs (systime), Håndbog til Dansk (Systime)
• Det er ikke tilladt at bruge andres arbejde (opgaver eller analysearbejde) under prøven
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 gys og gru

forløb om gys og gru fra middelalderen til vor tid, litteraturhistorisk  og eksistentielt

Forløbet undersøger, hvad der ligger bag den umiddelbare fascination af gyset ved at trække tænkere som Kierkegaard og Freud ind i billedet.

Forløbet (gen)introducerer også eleverne til en række litteraturanalytiske greb og kommer også genremæssigt vidt omkring fra folkevise over horrornovelle til gyserfilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grønland - dengang og nu ... optakt til dho

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mellemkrigstiden - opbrud og radikalitet


Vigtige holdepunkter i forløbet:

opbrud og opgør

politisk og kunstnerisk radikalitet

realisme-modernisme

kulturkamp

den klassiske avantgarde og dens ismer (dadaisme, futurisme, ekspressionisme, surrealisme)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 værklæsning - Radiator


Vi læser Jan Sonnergaard Radiators med løbende inddragelse af Bourdieus sociologi om klasser og kapitaler (som bogen i høj grad er skrevet op ad).

Centrale begreber:

økonomisk, kulturel, social og symbolsk kapital
felt
habitus
illusio

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Journalistikken mange former

Forløbet stiller skarpt på den klassiske såvel som den helt nye journalistik i form af fem undergenrer:

klassisk nyhedsjournalistik og kort avishistorie
- vinkling
- nyhedskriterier
- målgruppe
- avistyper (omnibus, tabloid, regional, lokal)
- journalistiske genrer (opinion vs. redaktionelt)

konstruktiv journalistik
- baggrund og relation til klassisk journalistik
- aktionskompasset (hyrdehund, vagthund, jagthund, redningshund)

fake news
- de mange forskellige årsager bag fake news (satire, clickbait, propaganda, røgslør, konspiration)

fortællende journalistik
- karakteristika (dialog, scener, følelser, indre tanker)
- den tredje fortællemåde (kombi oplysning-oplevelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 oplysningstiden med værklæsning, Erasmus v Lollike

Forløbet præsenterer de vigtigste kendetegn og tendenser i oplysningstiden (kritik, fornuft, deisme, autonomi, , frigørelse) og sætter disse i relation til Holbergs Erasmus Montanus

Læsningen af Erasmus involverer også sproglig pragmatik (samarbejdsprincippet, høflighedhedsmarkører, op- og nedtonere), som bruges i analysen af dramaet.

NB Vi har læst Christian Lollikes radikale nyfortolkning af værket
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 dokumentarfilm

Forløbet giver indblik i de tre klassiske dokumentar og de tre nyere undregenrer

• observerende
• dybdeborende/autoritativ
• deltagende

• refleksiv
• poetisk
• performativ

løbende inddragelse af filmiske virkemidler og analyser af anslag til de seks dokumentargenrer:
• lys
• lyd
• klip
• beskæring
• perspektiv
• fakta- og fiktionskoder

værklæsning: Testamentet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Høj og sort romantik

Forløbet koncentrerer sig om romantikkens to store underperioder - universalromantikken og romantismen - og stiler efter at revurdere og vitalisere elevernes ofte klicheprægede og mangelfulde opfattelse af perioden som blot og bar nationalistisk og sentimental.

Biedermeier og nationalromantik vil dog også blive inddraget kort for at sætte de to andre i perspektiv

værklæsning: Sildig opvaagnen (Blicher)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 litteratur med udsyn m værklæsning - kakerlak

forløbet tegner konturerne af nye, fremmede stemmer i dansk kultur og om danskhed og det at være fremmed og anderledes med inddragelse af Yahya Hassan, Hassan Preisler, Maja Lee Langvad og Halfdan Pisket, som er forløbets primære omdrejningspunkt

Klassen bliver introduceret for de vigtigste begreber inden for den grafiske roman, hvoraf de visuelle er nye og de mere indholds- og fortællemæssige er velkendte fra den litterære analyse.

Hovedkræfterne bruges på det nyskabende, historisk og samfundsmæssigt vigtige værk "Kakerlak" af Halfdan Pisket.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 ff6 - optakt menneske og natur dengang og nu

poesi om naturen, i naturen

flerfagligt forløb s.m. old om menneskets forhold til naturen med inddragelse af en række danske digtere med forskellige perspektiver, stemmer og genrer

epifani
- eske k mathiessen

ironi og opgør med naturbetagelsen
- højholt og turell

dystopi og cli-fi
- ørntoft og skinnebach

systemdigtning
- inger christensen og rasmus nikolajsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 diskursanalyse


I forløbet har vi indkredset og anvendt diskursanalysens mange forskelligartede begreber på en lang række områder, fx rygning, prostiutution, sugardating og  museumsformidling. Sidstnævnte i forbindelse med besøg på M/S - museet for søfart

Vi har analyseret tekster fra en lang række områder, såvel fra etablerede medier og organisationer som fra firmaer og privatpersoner.

Tiden kalder på diskursanalyse, da den kan hjælpe os med at forstå de mange heftige sproglige magtkampe i offentligheden, såvel på de sociale medier som i de mere etablerede.

I forløbet bliver vi først fortrolige med de mange begreber og tilgange knyttet til metoden og dykker derefter ned i nogle konkrete eksempler:

begreber:
defintionskampe
diskurs
faircloughs tredimensionelle analyse: Tekstuel, diskursiv og social praksis
nodalpunkt
ækvivalenskæde
flydende betegnere
konotation-denotation
poststrukturalisme-socialkonstruktivisme
hegemoniske diskurser
antagonistisker diskurser
antagonismepar: Oppe-nede, Ude-inde Venstre-højre Før-efter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 værklæsning - rødby-puttgarden

vi læser Helle Helles herlige roman med fokus på
klasse
karakteranalyse
minimalisme
land-by-konflikter
de bristede illusioner fra Giddens definition af senmoderniteten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 det moderne gennembrud


introduktion til perioden og læsning af tidens forfattere: Brandes Bang, Skram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 eksistentialisme

Forløbet præsenterer eksistentialismen som litterær og bevidsthedshistorisk fænomen i efterkrigstiden. Forløbet centreres om følgende tematiske omdrejningspunkter: Angst, etik og ansvar, valget, absurditet og fremmedfølelse, at gribe dagen.

Faglige mål:

kendskab til eksistentialismen som filosofisk og litterær strømning

anvende danskfaglige begreber i en tematisk analyse og fortolkning

placere teksterne i forhold til større bevidsthedshistoriske strømninger.


centrale begreber og tilgange
valg
frihed
angst
det absurde
eksistentialisme i nutiden - kravet om at være indiviuel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb#0

det således ud og det sidste punkt har jeg selv tilføjet:
Forløb#0 Tilladte hjælpemidler til skrift. og mund

Tilladte hjælpemidler (online):
• Netprøver.dk: https://www.netproever.dk/ Netprøver
Til at hente opgavesættet og aflevere besvarelsen i

• Lectio: https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
Kun til at aflevere besvarelsen i (back up til Netprøver)

• Gyldendals online ordbøger
Ordbogen.com

• Retskrivningsordbogen - ordnet
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/

• Synonymordbogen
Synonymet.dk

• Klassenotesbogen 2022 DAe samt elevens egen notesbog (offline)
https://chrgym.sharepoint.com/:o:/s/Section_1313/EjpfUUlHt_RCo9-qRVswCAMBhhrZWHSQB5TTQ_BDI9_N_Q?e=UTxAom


Generelt:
• Offline musik er tilladt
• Det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail, Messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.                        
• Bøger og opslagsværker fra undervisningen er tilladte: Litteraturhistorien på langs og på tværs (systime), Håndbog til Dansk (Systime)
• Det er ikke tilladt at bruge andres arbejde (opgaver eller analysearbejde) under prøven

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer