Holdet 2022 DA/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jacob Ølgaard Nyboe, Signe Westergaard Lund, Søren Sølvhøj Skovby
Hold 2022 DA/n (1n DA, 2n DA, 3n DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0 Tilladte hjælpemidler
Titel 2 Klimalitteratur
Titel 3 Skriftlighedsforløb - analyserende artikel
Titel 4 Dokumentarfilm
Titel 5 Sproghandling og kommunikation
Titel 6 Romantik og DHO
Titel 7 Ung og Novelle
Titel 8 Oplysning
Titel 9 Romantisme
Titel 10 Køn og Diskurs
Titel 11 Podcast
Titel 12 1980'er lyrik: SUT, Strunge og Tafdrup
Titel 13 Nyeste tid: Morten Søndergaard og Vokabulantis
Titel 14 Filmanalyse: Lars von Triers "Idioterne"
Titel 15 Litterære læsemetoder
Titel 16 Det moderne gennembrud
Titel 17 Mellemkrigstiden: Futurisme og ekspressionisme
Titel 18 Fantastisk modernisme: Sørensen og Seeberg
Titel 19 Kognitiv metaforteori

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0 Tilladte hjælpemidler

Tilladt:
Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/gyldendal-migration/
• Den danske ordbog:
https://ordnet.dk/ddo
• Retskrivningsordbogen: https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
• Netprøver – til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i:
https://www.netproever.dk/
• Lectio – til at aflevere besvarelsen i (’back up-sted’):
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx

• Onenote: klassenotesbogen til dansk

• OFFline playlister med musik er tilladt under hele prøven. Husk høretelefoner.

OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven.  

De hjemmesider som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klimalitteratur

Vi arbejder med begrebet klimalitteratur og dets baggrund i klimakrisen på baggrund af de fire første kapitler af Thor Gustafssons "Klimalitteratur" (Systime, 2022).

I forløbet inddrages desuden teori om lyrikgenren, lyrikanalyse og billedsprog.

Som værk læses Rasmus Nikolajsens "Tilbage til unaturen"

Karrierelæring: Vi får besøg af ph.d.-studerende og kandidat i hhv. skandinavistik og nordiske sprog Ana Stanicevic. I forbindelse med besøget præsenterer hun sit uddannelsesforløb og sin karrierevej med mulighed for spørgsmål. Derigennem peges på mulige karriereveje i forbindelse med studier i dansk og andre nordiske sprog: forskning, undervisning og kulturformidling.

Læste tekster:
Gustafsson og Kristiansen: "Klimalitteratur", Systime, 2023. Kapitel 1-4 (25 ns)
Mette Ewald og Rikke Taber: "Lyrik - når sproget spiller", Systime, 2016. Kapitel 1+7 (10 ns)
Jannie Schjødt Kold: "Til kamp mod kødspiserne", interview med Rasmus Nikolajsen, Weekendavisen, 15/1, 2016 (3 ns)

Morten Søndergaard: "Bourdieu i køkkenhaven" (1 ns)
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" (1 ns)
Eske K. Mathiesen: "Er ikke ansat hos poplerne" + "Endelig lykkes det" (0,5 ns)
Silje E. K. Henderson: af "1,7 Tipping Point" (1,5 ns)
"Nature is Speaking - Mother Nature" (film, 2 minutter)
Karl Ove Knausgård: "Fienden er følelsen av maktesløshet", 2017 (2 ns)

Værk (lyrik):
Rasmus Nikolajsen: "TIlbage til unaturen" (16 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skriftlighedsforløb - analyserende artikel

Skriflighedsforløbet træner eleverne i genren den analyserende artikel gennem en række mindre afleveringer, der fokuserer på delkompetencer. Der veksles mellem delaflveringer, der specifikt træner analytisk kompetencer (citatpraksis og udlægning af citater samt perspektivering) og lidt mere kreative opgaver, hvor eleverne får opbygget skriveglæde i en mere fri tilgang til skønlitterære tekster, hvor de også har mulighed for at arbejde med deres egen personlige stemme.

Forløbet knyttes an til forløbet om klimalitteratur (og for dem, der ønsker det dokumentarforløbet), hvis teksten danner udgangspunkt for det skriftlige arbejde.

Forløbet afsluttes med udarbejdelse af en analyserende artikel, hvor tanken er, at eleverne kan trække på forudgående analysearbejde, delopgaverne og naturligvis den løbende feedback.

Materiale:
Tekster fra forløbet om klimalitteratur (og dokumentarforløbet) samt skriveøvelser og vejledninger (se Lectio).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentarfilm

Eleverne introduceres til dokumentargenren inklusiv undergenrer i form af observerende, dybdeborende, poetisk, reflekterende og deltagende dokumentar. Vi arbejder med autenticitetsmarkører samt fiktionskoder samt en række tekniske begreber primært knyttet til klipning, beskæring og lyd.

Eleverne udforsker begreber i analyse af indledninger til forskellige dokumentartyper i grupper med efterfølgende præsentation. Desuden ser og analyserer vi sammen filmen "SKÅL" som værklæsning.

Læst tekst:
Ole Schulz Larsen: "Dokumentarfilm og Mockumentary" + "Filmiske virkemidler" +  i "Håndbog til dansk" + "Medieanalyse af dokumentarfilm" (18,5 ns)

Filmindledninger til gruppearbejde:

"Fra Thailand til Thy" (0:00 – 6:40)
"Easy" (0:00 – 6:30)
"Børnene på Blågårds Plads" (0:00 – 9:05)
Tyveriet af Afrika (0:00 – 7:30).
"Til far" (0:00 – 6:30)
"The Act of Killing" (0:00 – 7:20).
"Ambassadøren" (0:00 – 7:15).

Film til fælles eksempelanalyser:

"Spies og morgenbolledamerne", første afsnit ("fHeidis farlige rejse")
"Gadejørgen", kapitel 1 ("Kællingen og bonderøven")
"Armadille", indledningen til 5.05

Værklæsning (dokumentar):

Cecilie Debell og Maria Tórgarð: "SKÅL", 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sproghandling og kommunikation

Vi arbejder med de forskellige typer af sproghandlinger og deres funktion i hverdagskommunikation. Elever introduceres for begreberne indirekte talehandlinger, Grices kommunikationsmaksimer, implikatur, op- og nedtoning (høflighed) og facework. Der arbejdes løbende med små øvelser og analyser.

Der laves en konversationsanalyse af en Helle Helle-novelle, og et afsnit af serien "Klovn" analyseres med fokus på facework, implikatur og op-/nedtoning.

Læst tekst:

Jann Scheuer: "Sproghandlinger. Brug af sprog i dansk", DLF, 2009, s. 5-17 + 30-31 + 40-43 (25 ns)
Egne præsentationer, se Lectio.

Helle Helle: "Fasaner"  fra "Rester", 1997 (7 ns)
"Klovn - Troldmanden fra Frederiksberg" (Tv-serie, TV2, Christen og Hvam), 2008
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantik og DHO

Eleverne introduceres til romantikken som periode og litteraturhistorisk strømning. VI læser og analyserer tekster, der repræsenterer nyplatonisme og universalromantik. Hovedfokus er på nationalromantikken, da det er udgangspunktet for elevernes danskhistorieopgave. Udover kernebegreber fra romantikken og analyse af romantiske tekster indbefatter forløbet også et lille skriveforløb med delaflevering op til DHO samt analyse af en eksempel-DHO samt generelle overvejelser over genren. Her knyttes an til skriftlighedsforløbet hidtil, hvor den analyserende artikel er blevet trænet gennem en række mindre træningsopgaven, der ledte frem til første forsøg på en komplet analyserende artikel.

Læst tekst:

Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen: "Romantikken" i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", afsnit 1-6 (11 ns)
Kim Minke: "Nationalromantik" i "Dansk litteraturs historie", 2013 (3,5 ns)
Græsborg og Jørgensen: "Temaafsnit: National identitet" i "Diskursanalyse i dansk", DLF, 2014 (8 ns)

Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1 ns)
Adam Oehlenschläger: "Simon Peder" (2 ns)
H. C. Andersen: "Klokken" (4 ns)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelands-Sang" (1,5 ns)
H. C. Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1 ns)
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1, ns)

Egne introduktioner til DHO-genren og eksempelopgaver. Se Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ung og Novelle

Formål: Forløbet har ungdom som tematiske fokus. Der arbejdes indenfor alle danskfagets tre dimensioner: litteratur, medier og sprog.

Indhold: For den litterære dimension arbejdes der med novellegenren og værklæsning af novellesamlingen Superego af Jacob Ejersbo. Herunder den sproglige dimension og stillistisk analyse. Under medier fokuseres på ungdomsfilmen I blodet og ungdoms tv-serier.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ungdom 08-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Oplysning

Formål: Forløbet har litteraturhistorisk læsning og periodens begrebslige verdenssyn som fokus.

Indhold: Der arbejdes med klassicismens idealer, oplysning, rationalisme, i arbejdet med tidens forfattere. Heibergs fabel benyttes til kreativ skrivning og elevproducerede fabler om nutidens dilemmaer og tabuer. Uddrag af Niels Klims underjordiske rejse af Holberg bruges til at demonstrere periodens verdenssyn og en litteraturhistorisk læsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantisme

Formål: litteraturhistorisk læsning med romantismen som omdrejningspunkt. Bygger videre på tidligere forløb om romantikken.

Indhold: I tidens tekster fokuseres der på den splittede romantik og dobbeltgængermotivet, som ud fra en litteraturhistorisk læsning og stillistisk analyse forholde sig til. Skyggen af H. C. Andersen er den bærerne tekst.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel: FOMO 29-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Køn og Diskurs

Formål: Dette argumentatoriske forløb er centreret om diskursanalyse, som både øves på skrevne og filmiske tekster.

Indhold: Der benyttes især reklamefilm i diskursanalysen og skriftligt arbejdes der med den reflekterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Podcast

Formål: der arbejdes med podcast som genre, sideløbende med et skriftligt fokus på den argumenterende artikel. Karrierelæring med professionelt podcaststudie.

Indhold: Genre og koncept benyttes i læsningen af forskellige selvvalgte podcast og eleverne arbejder med fremstillingen af egne podcast, som tematisk har en sammenhæng til værklæsningen af romanen Blækhat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 1980'er lyrik: SUT, Strunge og Tafdrup

Forløb og materiale:

Der arbejdes med analyse og fortolkning af 1980'ernes poesi og poetik med fokus på Søren Ulrik Thomsen og Michael Strunge:

Alle medbringer et digt, de har et forhold til, og som de læser højt for klassen.

Baggrundsviden:
- Jørgen Leths portrætfilm af Søren Ulrik Thomsen: "Jeg er levende"
- "Væbnet med ord og vinger" - film om Michael Strunge
- Litteraturens veje, s. 391-401
- Bazar, DR: Debat mellem 1970'er- og 1980'er-generationen.
- SUT's hjemmeside: - http://oktoberboulevard.dk
- Handout: "Punk, postmodernisme, storbymodernisme og kropsmodernisme"
- Artikler om Michael Strunge

Læsning af Søren Ulrik Thomsen:
- "Jeg er levende" fra 'City Slang', 1981
- "Passager. Rus og fald. Syn" fra 'City Slang', 1981
- "Tusindhaven" fra 'Mit lys brænder'
- Uddrag fra poetikken: "En dans på gloser"
- "Tilgiv at jeg ser dine knogler..." fra 'Det Skabtes Vaklen'
- "Hvis jeg som da jeg var sytten..." fra 'Det Skabtes Vaklen'

Læsning af Michael Strunge:
- "Berlin, mit hoved" fra 'Væbnet med vinger'
- "Stinkende lig" fra 'Skrigerne', 1979
- "Livets hastighed"
- "SKRIGERNE"
- "Den hæslige by"
- "Natmaskinen"

Flere handouts om lyrik: Lyrikintroduktion og lyrikanalyse

Skriveopgave: eget digt inkl. analyse heraf.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Nyeste tid: Morten Søndergaard og Vokabulantis

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Filmanalyse: Lars von Triers "Idioterne"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Det moderne gennembrud

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer