Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/n - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jacob Ølgaard Nyboe, Signe Westergaard Lund, Søren Sølvhøj Skovby
Hold
2022 DA/n (
1n DA
,
2n DA
,
3n DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#0 Tilladte hjælpemidler
Titel 2
Klimalitteratur
Titel 3
Skriftlighedsforløb - analyserende artikel
Titel 4
Dokumentarfilm
Titel 5
Sproghandling og kommunikation
Titel 6
Romantik og DHO
Titel 7
Ung og Novelle
Titel 8
Oplysning
Titel 9
Romantisme
Titel 10
Køn og Diskurs
Titel 11
Podcast
Titel 12
1980'er lyrik: SUT, Strunge og Tafdrup
Titel 13
Nyeste tid: Morten Søndergaard og Vokabulantis
Titel 14
Filmanalyse: Lars von Triers "Idioterne"
Titel 15
Litterære læsemetoder
Titel 16
Det moderne gennembrud
Titel 17
Mellemkrigstiden: Futurisme og ekspressionisme
Titel 18
Fantastisk modernisme: Sørensen og Seeberg
Titel 19
Kognitiv metaforteori
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#0 Tilladte hjælpemidler
Tilladt:
•
Ordbogen.com
:
https://www.ordbogen.com/da/gyldendal-migration/
• Den danske ordbog:
https://ordnet.dk/ddo
• Retskrivningsordbogen:
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
• Netprøver – til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i:
https://www.netproever.dk/
• Lectio – til at aflevere besvarelsen i (’back up-sted’):
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
• Onenote: klassenotesbogen til dansk
• OFFline playlister med musik er tilladt under hele prøven. Husk høretelefoner.
OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven.
De hjemmesider som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Klimalitteratur
Vi arbejder med begrebet klimalitteratur og dets baggrund i klimakrisen på baggrund af de fire første kapitler af Thor Gustafssons "Klimalitteratur" (Systime, 2022).
I forløbet inddrages desuden teori om lyrikgenren, lyrikanalyse og billedsprog.
Som værk læses Rasmus Nikolajsens "Tilbage til unaturen"
Karrierelæring: Vi får besøg af ph.d.-studerende og kandidat i hhv. skandinavistik og nordiske sprog Ana Stanicevic. I forbindelse med besøget præsenterer hun sit uddannelsesforløb og sin karrierevej med mulighed for spørgsmål. Derigennem peges på mulige karriereveje i forbindelse med studier i dansk og andre nordiske sprog: forskning, undervisning og kulturformidling.
Læste tekster:
Gustafsson og Kristiansen: "Klimalitteratur", Systime, 2023. Kapitel 1-4 (25 ns)
Mette Ewald og Rikke Taber: "Lyrik - når sproget spiller", Systime, 2016. Kapitel 1+7 (10 ns)
Jannie Schjødt Kold: "Til kamp mod kødspiserne", interview med Rasmus Nikolajsen, Weekendavisen, 15/1, 2016 (3 ns)
Morten Søndergaard: "Bourdieu i køkkenhaven" (1 ns)
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" (1 ns)
Eske K. Mathiesen: "Er ikke ansat hos poplerne" + "Endelig lykkes det" (0,5 ns)
Silje E. K. Henderson: af "1,7 Tipping Point" (1,5 ns)
"Nature is Speaking - Mother Nature" (film, 2 minutter)
Karl Ove Knausgård: "Fienden er følelsen av maktesløshet", 2017 (2 ns)
Værk (lyrik):
Rasmus Nikolajsen: "TIlbage til unaturen" (16 ns)
Indhold
Kernestof:
Kære 1n! Hvor jeg dog ser frem til endelig at møde jer. Vi bruger dagen på almen intro og på at lære hinanden at kende. Men vi tager også hul på vores første forløb.Lektie: Lav en lille tekst, hvor de eneste vokaler er dem, der indgår i dit fornavn +
Læs første side i dokumentet. Hvad er klimalitteratur ifølge teksten? Hvilke forhold behandler den type litteratur? Hvorfor har litteraturen en særlig rolle at spille i forhold til klimakrisen ifølge teksten?
Vi har fået et ekstra modul. Vi runder af fra om morgenen, og I får lejlighed til at komme i gang med første aflevering :-)
Læs de to sider om Menneske og natur. Hvad er det nye i klimalitteratur ifølge teksten? Hvilke pointer uddrager teksten fra de tre digteksempler? Hvorfor har vi brug for at gentænke relationen mellem menneske og natur?
Læs teksten i Klimalitteratur 4. Hvad betegner begrebet "antropocæn"? Teksten introducerer endnu en skala (som vi faktisk har været inde på allerede), vi kan have glæde af i arbejdet med klimalitteratur - hvilken? Midt på anden side peges på et helt
Læs interviewet med Rasmus Nikolajsen og overvej følgende:
OBS: Husk at tage digtsamlingen med!
Genlæs "Tilbage til unaturen" i nedslag, hvis du var der sidst. Læs den, hvis du var væk i sidste time - vi læste den højt på under en halv time, så det er ikke en uoverkommelig opgave ;-)
Læs s. 4-8 om Troper, sammenligning og metafor
OBS: Vi samler op på "Arlanda-Kastrup", så husk dine noter fra sidst :-)
I får en samlet opgaverespons, og jeg præsenterer den nye aflevering, som I får tid til at komme i gang med :-) Lektie: læs din personlige respons i opgaveproteføljen i Klassenotesbogen og se opgaveformuleringen til næste aflevering på Lectio.
Afsnit
Læs s. 9-13 (om personificering, symbol, metonymi) i lyrikdokumentet. Bemærk den afsluttende bemærkning om og eksempel på analyse af billedsprog? Minder det dig om noget?
OBS: Udover teorien kigger vi også lidt mere på værket :-)
Evaluering (til brug i timen)
Gruppe 5 og 6 skal afrapportere fra "Mønsted Kalkgruber", så vær beredt på det. Ellers ingen lektie. Vi runder af og evaluerer.
I får en prøve i klimalitteraturforløbet (inklusiv vores teori om lyrik og troper). Det bliver på papir, uden hjælpemidler, så husk noget at skrive med. Brug lidt tid på at repetere :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Skriftlighedsforløb - analyserende artikel
Skriflighedsforløbet træner eleverne i genren den analyserende artikel gennem en række mindre afleveringer, der fokuserer på delkompetencer. Der veksles mellem delaflveringer, der specifikt træner analytisk kompetencer (citatpraksis og udlægning af citater samt perspektivering) og lidt mere kreative opgaver, hvor eleverne får opbygget skriveglæde i en mere fri tilgang til skønlitterære tekster, hvor de også har mulighed for at arbejde med deres egen personlige stemme.
Forløbet knyttes an til forløbet om klimalitteratur (og for dem, der ønsker det dokumentarforløbet), hvis teksten danner udgangspunkt for det skriftlige arbejde.
Forløbet afsluttes med udarbejdelse af en analyserende artikel, hvor tanken er, at eleverne kan trække på forudgående analysearbejde, delopgaverne og naturligvis den løbende feedback.
Materiale:
Tekster fra forløbet om klimalitteratur (og dokumentarforløbet) samt skriveøvelser og vejledninger (se Lectio).
Indhold
Kernestof:
Genlæs "Tilbage til unaturen" i nedslag, hvis du var der sidst. Læs den, hvis du var væk i sidste time - vi læste den højt på under en halv time, så det er ikke en uoverkommelig opgave ;-)
Læs s. 4-8 om Troper, sammenligning og metafor
OBS: Vi samler op på "Arlanda-Kastrup", så husk dine noter fra sidst :-)
I får en samlet opgaverespons, og jeg præsenterer den nye aflevering, som I får tid til at komme i gang med :-) Lektie: læs din personlige respons i opgaveproteføljen i Klassenotesbogen og se opgaveformuleringen til næste aflevering på Lectio.
Afsnit
Læs s. 9-13 (om personificering, symbol, metonymi) i lyrikdokumentet. Bemærk den afsluttende bemærkning om og eksempel på analyse af billedsprog? Minder det dig om noget?
OBS: Udover teorien kigger vi også lidt mere på værket :-)
Evaluering (til brug i timen)
Gruppe 5 og 6 skal afrapportere fra "Mønsted Kalkgruber", så vær beredt på det. Ellers ingen lektie. Vi runder af og evaluerer.
I får en prøve i klimalitteraturforløbet (inklusiv vores teori om lyrik og troper). Det bliver på papir, uden hjælpemidler, så husk noget at skrive med. Brug lidt tid på at repetere :-)
Læs om dokumentargenren, dokumentartyper og autenticitetsmarkører (s. 1 til midt på s. 8). Overvej forskellen på formål for de forskellige undergenrer (hvad vil de os?). Noter dig de forskellige former for autenticitetsmarkører - hvorfor er de vigtig
Læs beskrivelsen af næste aflevering på Lectio. I får feedback på aflevering 2 og tid til at arbejde på den næste.
Læs s. 8 til 11 om brug af fiktionskoder. Hvordan opstår der fiktionskoder? Hvilken rolle kan de spille i dokumentar? Hvilken problemer kan der være ved brug af fiktionskoder?
Dansk- selvevaluering til FF.docx
Gruppearbejde
Ingen ny teorilektie, MEN se oplæg til gruppearbejde i klassenotesbogen og skriv dig på en gruppe - så ser vi, om det går nogenlunde op (I skal fordeles jævnt på grupperne).
I får modulet til at arbejde med jeres gruppepræsentationer. Aftal selv lektie i grupperne.
Udfyld arket til selvevaluering, så vi kan gå i gang med formativ feedback-samtaler:Dansk- selvevaluering til FF.docx
I får 20 minutter til at blive helt klar i grupperne, og så hører vi præsentationer.Det er sjovest - og nemmere at give respons - hvis du har set de andres klip inden præsentationerne:
Se de første 16 minutter af filmen (til klip i bil med fødder på rattet). Hvad sker der i indledningen (frem til titlen)? Hvilken type dokumentar er der tale om? Er der konflikt til stede? Hvordan bruges klipning og lyd?
Vi ser filmen færdig og arbejder med den. Mød skarpt til tiden og skarp i hovedet ;-)Se fokuspunkter her:
Vi samler op på "SKÅL" og forløbet. Medbring noter fra gruppearbejdet sidst :-) - og se filmen, hvis du ikke var der!!!
Læs s. 6-9 i det nye dokument. På hvilken måde kan sproget opfattes som handling? Hvad ligger der i begrebet "performative verber"? Hvad karakteriserer dem, hvorfor er de performative?
Læs s. 11-16 om de fem typer af sproghandlinger. Repeter efter endt læsning: Hvad hedder de fem og hvad kunne være et eksempel.
Medbring Tilbage til unaturen
Læs s. 30-31 om Optoning og nedtoning. Det repeterer begreber fra sidst.
Læs om Effektivitet og kompleksitet, s. 41-44. Det er delvis repetition af samarbejdsprincipper og implikatur, men med lidt nye eksempler.
Læs teksten om Facework (begrebsrepetition)
Vi laver lidt analyse af "Klovn" (se "Troldmanden fra Frederiksberg", hvis du ikke var der sidst), afrunder og starter nyt forløb.
Læs s. 1-3 (introduktion til romantikken) i kompendiet og se videoen i linket.
Romantikken - Hvad skete der lige der?
Læs s. 1-3 (introduktion til romantikken) i kompendiet og se videoen i linket (samme lektie som før ferien)
Læs s. 5-8 om nyplatonisme og universalromantik (lidt repetition og lidt nyt). Noter dig de væsentligste begreber og pointer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dokumentarfilm
Eleverne introduceres til dokumentargenren inklusiv undergenrer i form af observerende, dybdeborende, poetisk, reflekterende og deltagende dokumentar. Vi arbejder med autenticitetsmarkører samt fiktionskoder samt en række tekniske begreber primært knyttet til klipning, beskæring og lyd.
Eleverne udforsker begreber i analyse af indledninger til forskellige dokumentartyper i grupper med efterfølgende præsentation. Desuden ser og analyserer vi sammen filmen "SKÅL" som værklæsning.
Læst tekst:
Ole Schulz Larsen: "Dokumentarfilm og Mockumentary" + "Filmiske virkemidler" + i "Håndbog til dansk" + "Medieanalyse af dokumentarfilm" (18,5 ns)
Filmindledninger til gruppearbejde:
"Fra Thailand til Thy" (0:00 – 6:40)
"Easy" (0:00 – 6:30)
"Børnene på Blågårds Plads" (0:00 – 9:05)
Tyveriet af Afrika (0:00 – 7:30).
"Til far" (0:00 – 6:30)
"The Act of Killing" (0:00 – 7:20).
"Ambassadøren" (0:00 – 7:15).
Film til fælles eksempelanalyser:
"Spies og morgenbolledamerne", første afsnit ("fHeidis farlige rejse")
"Gadejørgen", kapitel 1 ("Kællingen og bonderøven")
"Armadille", indledningen til 5.05
Værklæsning (dokumentar):
Cecilie Debell og Maria Tórgarð: "SKÅL", 2021
Indhold
Kernestof:
Læs om dokumentargenren, dokumentartyper og autenticitetsmarkører (s. 1 til midt på s. 8). Overvej forskellen på formål for de forskellige undergenrer (hvad vil de os?). Noter dig de forskellige former for autenticitetsmarkører - hvorfor er de vigtig
Læs beskrivelsen af næste aflevering på Lectio. I får feedback på aflevering 2 og tid til at arbejde på den næste.
Læs s. 8 til 11 om brug af fiktionskoder. Hvordan opstår der fiktionskoder? Hvilken rolle kan de spille i dokumentar? Hvilken problemer kan der være ved brug af fiktionskoder?
Dansk- selvevaluering til FF.docx
Gruppearbejde
Ingen ny teorilektie, MEN se oplæg til gruppearbejde i klassenotesbogen og skriv dig på en gruppe - så ser vi, om det går nogenlunde op (I skal fordeles jævnt på grupperne).
I får modulet til at arbejde med jeres gruppepræsentationer. Aftal selv lektie i grupperne.
Udfyld arket til selvevaluering, så vi kan gå i gang med formativ feedback-samtaler:Dansk- selvevaluering til FF.docx
I får 20 minutter til at blive helt klar i grupperne, og så hører vi præsentationer.Det er sjovest - og nemmere at give respons - hvis du har set de andres klip inden præsentationerne:
Se de første 16 minutter af filmen (til klip i bil med fødder på rattet). Hvad sker der i indledningen (frem til titlen)? Hvilken type dokumentar er der tale om? Er der konflikt til stede? Hvordan bruges klipning og lyd?
Vi ser filmen færdig og arbejder med den. Mød skarpt til tiden og skarp i hovedet ;-)Se fokuspunkter her:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sproghandling og kommunikation
Vi arbejder med de forskellige typer af sproghandlinger og deres funktion i hverdagskommunikation. Elever introduceres for begreberne indirekte talehandlinger, Grices kommunikationsmaksimer, implikatur, op- og nedtoning (høflighed) og facework. Der arbejdes løbende med små øvelser og analyser.
Der laves en konversationsanalyse af en Helle Helle-novelle, og et afsnit af serien "Klovn" analyseres med fokus på facework, implikatur og op-/nedtoning.
Læst tekst:
Jann Scheuer: "Sproghandlinger. Brug af sprog i dansk", DLF, 2009, s. 5-17 + 30-31 + 40-43 (25 ns)
Egne præsentationer, se Lectio.
Helle Helle: "Fasaner" fra "Rester", 1997 (7 ns)
"Klovn - Troldmanden fra Frederiksberg" (Tv-serie, TV2, Christen og Hvam), 2008
Indhold
Kernestof:
Læs s. 6-9 i det nye dokument. På hvilken måde kan sproget opfattes som handling? Hvad ligger der i begrebet "performative verber"? Hvad karakteriserer dem, hvorfor er de performative?
Læs s. 11-16 om de fem typer af sproghandlinger. Repeter efter endt læsning: Hvad hedder de fem og hvad kunne være et eksempel.
Medbring Tilbage til unaturen
Læs s. 30-31 om Optoning og nedtoning. Det repeterer begreber fra sidst.
Læs om Effektivitet og kompleksitet, s. 41-44. Det er delvis repetition af samarbejdsprincipper og implikatur, men med lidt nye eksempler.
Læs teksten om Facework (begrebsrepetition)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantik og DHO
Eleverne introduceres til romantikken som periode og litteraturhistorisk strømning. VI læser og analyserer tekster, der repræsenterer nyplatonisme og universalromantik. Hovedfokus er på nationalromantikken, da det er udgangspunktet for elevernes danskhistorieopgave. Udover kernebegreber fra romantikken og analyse af romantiske tekster indbefatter forløbet også et lille skriveforløb med delaflevering op til DHO samt analyse af en eksempel-DHO samt generelle overvejelser over genren. Her knyttes an til skriftlighedsforløbet hidtil, hvor den analyserende artikel er blevet trænet gennem en række mindre træningsopgaven, der ledte frem til første forsøg på en komplet analyserende artikel.
Læst tekst:
Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen: "Romantikken" i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", afsnit 1-6 (11 ns)
Kim Minke: "Nationalromantik" i "Dansk litteraturs historie", 2013 (3,5 ns)
Græsborg og Jørgensen: "Temaafsnit: National identitet" i "Diskursanalyse i dansk", DLF, 2014 (8 ns)
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1 ns)
Adam Oehlenschläger: "Simon Peder" (2 ns)
H. C. Andersen: "Klokken" (4 ns)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelands-Sang" (1,5 ns)
H. C. Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1 ns)
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1, ns)
Egne introduktioner til DHO-genren og eksempelopgaver. Se Lectio.
Indhold
Kernestof:
Vi laver lidt analyse af "Klovn" (se "Troldmanden fra Frederiksberg", hvis du ikke var der sidst), afrunder og starter nyt forløb.
Læs s. 1-3 (introduktion til romantikken) i kompendiet og se videoen i linket.
Romantikken - Hvad skete der lige der?
Læs s. 1-3 (introduktion til romantikken) i kompendiet og se videoen i linket (samme lektie som før ferien)
Læs s. 5-8 om nyplatonisme og universalromantik (lidt repetition og lidt nyt). Noter dig de væsentligste begreber og pointer.
Hav jeres noter fra "Simon Peder" klar - og så skal I selvfølgelig kunne digtlinjerne udenad som varslet ;-) Ellers ingen ny lektie.
Læs om nationalromantik, s. 13-15 (frem til "Folkeeventyr")
Læs s. 48-50 (frem til "Banal nationalisme"). Det er lidt nyttigt baggrundsstof og væsentlige begreber til jeres arbejde.
Læs "Danmarks Trøst", s. 43-44. Hvordan er opbygningen, og hvilke retoriske virkemidler er påfaldende? Hvordan beskrives det særligt danske (den danske mentalitet)? Hvordan ses den historiske situation i teksten?
Læs det vedhæftede eksempel på en DHO-opgave. Hvordan er opbygningen? Hvilke formelle krav fremgår af opgaven (hvad skal I sørge for at have med)? Hvad fungerer godt, synes du? Er der noget, der kunne gøres endnu bedre?
Læs teksten om nationalromantikken i linket. Det er en lidt mere udfoldet beskrivelse, end I har set før. Kan potentielt inddrages i jeres DHO ;-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ung og Novelle
Formål: Forløbet har ungdom som tematiske fokus. Der arbejdes indenfor alle danskfagets tre dimensioner: litteratur, medier og sprog.
Indhold: For den litterære dimension arbejdes der med novellegenren og værklæsning af novellesamlingen Superego af Jacob Ejersbo. Herunder den sproglige dimension og stillistisk analyse. Under medier fokuseres på ungdomsfilmen I blodet og ungdoms tv-serier.
Indhold
Kernestof:
Undervise grupper i hits fra Jacobs undervisning og 1g.
Dansk (2022 DAy)-notesbogen
Afsnit
Læs novellen Blomster (sendt til din skolemail i outlook, som pdf)
Vi mødes til morgenmad på Blågårdsplads kl. 08:15 og går i 80'er og 90'ernes ungdomsfodspor...
Læs novellen og besvar arbejdspunkter - se Onenote - Blågårds Plads
Novellesamlingen Superego af Jacob Ejersbo
20230904_084447.jpg
20230905_085916.jpg
Lektie: Grupperne har et nogenlunde færdigt bud på en brødtekst - hvad skal den indeholde? Hvad vil vi gerne omkring i vores refleksion over ungdommen? med til dagens timer. I timen får hver gruppe vejledning med mig :)
Lektie: Se de to første afsnit af Efterskolen, som du finder på DR1. Forbered dig til timen og beskriv:
Der er ikke mødepligt til modulet. Arbejd hjemmefra med enten den skriftlige aflevering eller opgaven til Efterskolen - se Onenote - Efterskolen.
Lektie: Hver gruppe skal som minimum have set det afsnit af Efterskolen, som gruppen er blevet tildelt. Se Onenote - Efterskolen.
Gruppefremlæggelser Efterskolen - se onenote: Efterskolen for opgaveformulering. Husk du har arbejdet med det i timerne om tirsdagen...
Fremlæggelse af afsnit 5 og 6 (Efterskolen)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ungdom
08-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Oplysning
Formål: Forløbet har litteraturhistorisk læsning og periodens begrebslige verdenssyn som fokus.
Indhold: Der arbejdes med klassicismens idealer, oplysning, rationalisme, i arbejdet med tidens forfattere. Heibergs fabel benyttes til kreativ skrivning og elevproducerede fabler om nutidens dilemmaer og tabuer. Uddrag af Niels Klims underjordiske rejse af Holberg bruges til at demonstrere periodens verdenssyn og en litteraturhistorisk læsning.
Indhold
Kernestof:
Evalueringssamtaler
Oplysning Dansk A
Afsnit
opsamling på reflekterende artikel. Genlæs jeres artikel og feedbacken, i min version af jeres artikel, som ligger samme sted under opgaven i lectio.
Medbring citat nedskrevet på papir fra Niels Klims underjordiske rejse, som vi skal bruge til dialog cirkel.
Nature.docx
Oplysning Dansk A - Modul 3 - Censur & Trykkefrihed
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Romantisme
Formål: litteraturhistorisk læsning med romantismen som omdrejningspunkt. Bygger videre på tidligere forløb om romantikken.
Indhold: I tidens tekster fokuseres der på den splittede romantik og dobbeltgængermotivet, som ud fra en litteraturhistorisk læsning og stillistisk analyse forholde sig til. Skyggen af H. C. Andersen er den bærerne tekst.
Indhold
Kernestof:
Dialogcirkel:
Oplysning Dansk A - Modul 5 - Science-fiction
Fremlæggelser Science-fiction film
Fremlæggelser sci-fi
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel: FOMO
29-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Køn og Diskurs
Formål: Dette argumentatoriske forløb er centreret om diskursanalyse, som både øves på skrevne og filmiske tekster.
Indhold: Der benyttes især reklamefilm i diskursanalysen og skriftligt arbejdes der med den reflekterende artikel.
Indhold
Kernestof:
ano.docx
Vi starter nyt sprogligt forløb om Diskursanalyse.
Læs teksten Diskursanalyse og gør dig overvejelser om, hvad i din musikvideo fra mandagens arbejde, der svarer til de diskursanalytiske begreber.
Diskursanalyse af Selena Gomes og Blaze plus en antagonistisk diskurs.
X&Y - Modul 3 - Diskurs og reklamer
Reklamer
Reklamer.docx
Debatterende artikel
Diskursanalyse.docx
Spørgetime skriftlig aflevering: Debatterende artikel.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Podcast
Formål: der arbejdes med podcast som genre, sideløbende med et skriftligt fokus på den argumenterende artikel. Karrierelæring med professionelt podcaststudie.
Indhold: Genre og koncept benyttes i læsningen af forskellige selvvalgte podcast og eleverne arbejder med fremstillingen af egne podcast, som tematisk har en sammenhæng til værklæsningen af romanen Blækhat.
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen Blækhat af Sissel-Jo Gazan
Værklæsning - læse time
Podcast: PODCAST I UNDERVISNINGEN
Opgave podcast:
Podcast:
Værklæsning:
Studietur forberedelse
Podcast
Berlin Projekt Fremvisning
Sidste hånd på podcast
Sidste time og podcast fremlæggelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
1980'er lyrik: SUT, Strunge og Tafdrup
Forløb og materiale:
Der arbejdes med analyse og fortolkning af 1980'ernes poesi og poetik med fokus på Søren Ulrik Thomsen og Michael Strunge:
Alle medbringer et digt, de har et forhold til, og som de læser højt for klassen.
Baggrundsviden:
- Jørgen Leths portrætfilm af Søren Ulrik Thomsen: "Jeg er levende"
- "Væbnet med ord og vinger" - film om Michael Strunge
- Litteraturens veje, s. 391-401
- Bazar, DR: Debat mellem 1970'er- og 1980'er-generationen.
- SUT's hjemmeside: -
http://oktoberboulevard.dk
- Handout: "Punk, postmodernisme, storbymodernisme og kropsmodernisme"
- Artikler om Michael Strunge
Læsning af Søren Ulrik Thomsen:
- "Jeg er levende" fra 'City Slang', 1981
- "Passager. Rus og fald. Syn" fra 'City Slang', 1981
- "Tusindhaven" fra 'Mit lys brænder'
- Uddrag fra poetikken: "En dans på gloser"
- "Tilgiv at jeg ser dine knogler..." fra 'Det Skabtes Vaklen'
- "Hvis jeg som da jeg var sytten..." fra 'Det Skabtes Vaklen'
Læsning af Michael Strunge:
- "Berlin, mit hoved" fra 'Væbnet med vinger'
- "Stinkende lig" fra 'Skrigerne', 1979
- "Livets hastighed"
- "SKRIGERNE"
- "Den hæslige by"
- "Natmaskinen"
Flere handouts om lyrik: Lyrikintroduktion og lyrikanalyse
Skriveopgave: eget digt inkl. analyse heraf.
Indhold
Kernestof:
Kære 3n, jeg glæder mig meget til at møde jer alle og til at dele et dejligt danskår med jer.
I timerne (ikke lektier):
Lektier: Læs Søren Ulrik Thomsens digt "Passager. Rus og fald. Syn" fra City Slang, 1981, grundigt (det står som andet digt i kompendiet, som er vedhæftet herunder). Prøv dernæst at besvare vedhæftede arbejdsspørgsmål så godt som muligt hjemmefra. Vi
Ikke-lektier:
Samme lektie som til sidste modul. Genlæs dine noter til analysen af digtet: 'Passager. Rus og fald. Syn'. Medbring det printede SUT Kompendium, som jeg udleverede sidst.
Ikke lektier:
Ingen lektier! Men vigtigt: Medbring det fysiske SUT Kompendium!
I modulet:
Vises kl. 9.55:
Ingen lektier!
- Alle læser SUT's digt "Tilgiv at jeg ser dine knogler før kødet..." (i kompendiet).
I modulet (ikke lektier):
Vi læser uddrag fra SUT's poetik.
Læs i SUT's poetik: En dans på gloser, s. 11-15 (i kompendiet). Skriv de pointer ned, som beskriver hans mange refleksioner over digtekunsten.
Lang lektie, så start i god tid: Læs s. 36-46 i dette kompendium om mytegenren: Den mytiske tekstverden.pdf
Uddrag af Gilgamesh.pdf
Læs s. 36-47 i teksten om myteteori (se herunder) grundigt igennem igen med fokus på de begreber, vi vendte i sidste modul. I skal kunne svare på disse spørgsmål til teksten:
Matrixgrupper
Se denne lille film på Lyrikporten, hvor Morten Søndergaard læser højt af udvalgte digte og derefter taler om sit poetiske arbejde. Nedskriv undervejs det, der optager/fanger dig, det du især lægger mærke til i hans digte og i hans poetik. Undrer du
Ikke lektier/I modulet:
Ikke lektierPlaton: Faidros
Forbered jeres svar på fokusspørgsmålene til Morten Søndergaards digte. Find fokusspørgsmålene i 'Plan for modulerne' (s. 3-5) herunder. Find digtene i det printede kompendium (og herunder):
I modulet/ikke lektier:
- Alle:Læs og lyt om 'Ordapoteket' her: https://www.mortensoendergaard.com/apotek-2/
Læs hjemmefra Morten Søndergaards brugsanvisning til værket: "Ordapoteket": Brugsanvisning.pdf Lyt også til dette, hvis du har tid: https://www.dr.dk/lyd/p1/ramt-af-kunst/2022/ramt-af-kunst-benjamin-koppel-og-morten-soendergaard-11032206136
I modulet/ Ikke lektier:
VOKABULANTIS - FORFATTERFORLØB OG SKRIVEVÆRKSTED MED DIGTEREN OG LYDKUNSTNEREN MORTEN SØNDERGAARD
Lektier:- Sæt 30 min. af til at arbejde videre med din myte om Vokabulantis.
Skitse til det videre forløb med Morten Søndergaard.docx
Vi fortsætter med 1980'ernes lyrik, nu med fokus på digteren Michael Strunge. Læs følgende sider som optakt til Strunges lyrik (FRA: "ET FORKOMMENT ENGLEBARN: Michael Strunge" INDTIL: "ANDRE LYRIKERE: Bo Green Jensen..."):
I dag skal I aflevere jeres myte om "Vokabulantis". I får denne time til at finpudse jeres myte, der skal afleveres i aften. I må skrive på skolen eller hjemme, som det fungerer bedst for jer. Modulet er derfor virtuelt.
Læs jeres noter fra analysen af jeres Strunge-digt grundigt igennem, så I kan fremlægge digtet i en matrixgruppe efter dispositionen i dette dokument: Fire Strunge-digte. 3n 2024.doc
Matrixgrupper:
Analyserende artikler retur! Grundbog i de tre skrivegenrer.
https://www.youtube.com/watch?v=t54q9Qm5nCc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Nyeste tid: Morten Søndergaard og Vokabulantis
Indhold
Kernestof:
Lang lektie, så start i god tid: Læs s. 36-46 i dette kompendium om mytegenren: Den mytiske tekstverden.pdf
I modulet (ikke lektier):
Uddrag af Gilgamesh.pdf
Læs s. 36-47 i teksten om myteteori (se herunder) grundigt igennem igen med fokus på de begreber, vi vendte i sidste modul. I skal kunne svare på disse spørgsmål til teksten:
Ikke lektier:
Matrixgrupper
Se denne lille film på Lyrikporten, hvor Morten Søndergaard læser højt af udvalgte digte og derefter taler om sit poetiske arbejde. Nedskriv undervejs det, der optager/fanger dig, det du især lægger mærke til i hans digte og i hans poetik. Undrer du
Ikke lektier/I modulet:
Ikke lektierPlaton: Faidros
Forbered jeres svar på fokusspørgsmålene til Morten Søndergaards digte. Find fokusspørgsmålene i 'Plan for modulerne' (s. 3-5) herunder. Find digtene i det printede kompendium (og herunder):
I modulet/ikke lektier:
- Alle:Læs og lyt om 'Ordapoteket' her: https://www.mortensoendergaard.com/apotek-2/
Læs hjemmefra Morten Søndergaards brugsanvisning til værket: "Ordapoteket": Brugsanvisning.pdf Lyt også til dette, hvis du har tid: https://www.dr.dk/lyd/p1/ramt-af-kunst/2022/ramt-af-kunst-benjamin-koppel-og-morten-soendergaard-11032206136
I modulet/ Ikke lektier:
VOKABULANTIS - FORFATTERFORLØB OG SKRIVEVÆRKSTED MED DIGTEREN OG LYDKUNSTNEREN MORTEN SØNDERGAARD
Lektier:- Sæt 30 min. af til at arbejde videre med din myte om Vokabulantis.
I modulet:
Skitse til det videre forløb med Morten Søndergaard.docx
Vi fortsætter med 1980'ernes lyrik, nu med fokus på digteren Michael Strunge. Læs følgende sider som optakt til Strunges lyrik (FRA: "ET FORKOMMENT ENGLEBARN: Michael Strunge" INDTIL: "ANDRE LYRIKERE: Bo Green Jensen..."):
I dag skal I aflevere jeres myte om "Vokabulantis". I får denne time til at finpudse jeres myte, der skal afleveres i aften. I må skrive på skolen eller hjemme, som det fungerer bedst for jer. Modulet er derfor virtuelt.
Læs jeres noter fra analysen af jeres Strunge-digt grundigt igennem, så I kan fremlægge digtet i en matrixgruppe efter dispositionen i dette dokument: Fire Strunge-digte. 3n 2024.doc
Matrixgrupper:
Analyserende artikler retur! Grundbog i de tre skrivegenrer.
https://www.youtube.com/watch?v=t54q9Qm5nCc
Ingen lektier!
Filmanalyseredskaber til Trier2.ppt Dannebrog-initiativ.pdf
Nyt forløb: Filmanalyse med fokus på Lars von Triers "Idioterne" fra 1998.Læs følgende dokumenter hjemmefra:
Øv jer hjemmefra i at læse jeres myte om Vokabulantis højt. Medbring den udprintet på papir, da vi holder alle skærme lukkede i modulet. I skal dele og tale om jeres myte i en gruppe à ca. 5 klassekammerater.
Fokuspunkter for jeres respons til hinanden:
Gruppe 1
Vi ser første del af Lars von Triers dogmefilm "Idioterne" i L18.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Filmanalyse: Lars von Triers "Idioterne"
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier!
Filmanalyseredskaber til Trier2.ppt Dannebrog-initiativ.pdf
Nyt forløb: Filmanalyse med fokus på Lars von Triers "Idioterne" fra 1998.Læs følgende dokumenter hjemmefra:
I modulet:
Øv jer hjemmefra i at læse jeres myte om Vokabulantis højt. Medbring den udprintet på papir, da vi holder alle skærme lukkede i modulet. I skal dele og tale om jeres myte i en gruppe à ca. 5 klassekammerater.
Fokuspunkter for jeres respons til hinanden:
Gruppe 1
Vi ser første del af Lars von Triers dogmefilm "Idioterne" i L18.
Læs i følgende dokument, s. 9-13 (indtil overskriften "Idioterne (1998)), så I får en forståelse for Triers filmunivers: Henrik Poulsen. Trier. Om Idioterne.PDF. NB! I må ikke læse videre, for det vil spoile jeres umiddelbare oplevelse af filmen.
Med afsæt i den sete film skal du svare på din gruppes fokuspunkter til "Idioterne" jævnfør dokumentet: Fokuspunkter til idioterne.doc.
Afsnit
VOKABULANTIS-FINALE: Afrunding af vores forfatterforløb med Morten Søndergaard på Johan Borups Højskole. Kom glad!
Med afsæt i den sete film skal du svare på din gruppes fokuspunkter til "Idioterne" jævnfør dokumentet: Fokuspunkter til idioterne.doc. De der besvarer fokuspunkter inden for: dramaturgi, filmiske virkemidler og temaer/budskab skal som hjælp til besv
Sidste fremlæggelse om "Idioterne" ved gruppe 8.
I modulet (ikke lektier):
Slutprodukt: Gruppearbejde og matrixgrupper i klassen
Nyt forløb: Litterære læsemetoder.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Litterære læsemetoder
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Litterære læsemetoder.
I modulet (ikke lektier):
Læs resten af kapitlet om de forskellige læsemetoder, der anvendes på "Tepotten", til og med s. 31: Litteraturens Veje (1).pdf.
Matrixgrupper:
Læs Karen Blixens novelle "Ringen" og kom med bud på:
Gennemlæs det kapitel i Jan Sørensens "Metoder i dansk", der passer til den læsemetode, din gruppe skal anlægge på "Ringen", og noter dig skriftligt hjemmefra nogle gode overvejelser om, hvordan metoden kan anvendes på novellen, så du kan bidrage god
Samme lektie, som til sidste modul:
I modulet laves følgende (I kan lave det hjemme eller på skolen):
Læsninger af Blixens Ringen ved Søndergaard.pdf
- I har allerede: 1) læst Karen Blixens "Ringen", 2) læst det kapitel, der hører til jeres gruppes læsemetode i Jan Sørensens "Metoder i dansk" og 3) gjort jer overvejelser om, hvordan metoden anvendes på novellen.
Grupper:
En disposition for fremlæggelsen:
Alle grupper fremlægger deres læsninger af Karen Blixens "Ringen" for klassen. Jeg forventer meget grundige og kvikke fremlæggelser, flot struktureret efter denne disposition:
I modulet:
Virtuelt modul (fortsætter i modulet i morgen tidlig):
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Virtuelt modul (fortsætter i modulet i morgen tidlig):
Afsnit
Virtuelt modul (fortsæt derfra hvor I slap i går):
Siddegrupper 3n_uge 14.docx
- Fremlæggelse: Psykoanalytisk læsning af Karens Blixens "Ringen" (max 20 min.)
Signe informerer om SRP med dansk:
Siddegrupper i 3n. Vi begynder i morgen, onsdag den 15.1., og der kommer nye grupper hver mandag. Siddegrupper betyder, at hver gang man kommer ind i et nyt lokale, sætter man sig så vidt muligt sammen med de to andre fra ens gruppe (det betyder også
- Fremlæggelse af den psykoanalytiske læsning af "Ringen" (max 20 min). Gruppen skal forberede sig godt hjemmefra.
I modulet (ikke lektier):
Lektie: Forbered jer godt på at fremlægge jeres værk i tidlig modernisme i matrixgrupperne. I skal have jeres disposition (se herunder) med noter med fra gruppearbejdet i sidste modul og nu hver især være ekspert i eget værk. Husk også at inddrage vi
I dag: 2 læsemoduler (arbejd selv - et roligt sted på skolen):
Alle lægger deres værkanalyse ind i mappen: Værklæsninger i tidlig modernisme.
Læs først: Om J.P. Jacobsen, æstetisk naturalisme og Et skud i Taagen.docx
Læs J.P. Jacobsens novelle: "Et Skud i Taagen". Den er uddelt i kopi, men ligger også i det elektroniske kompendium til Det moderne gennembrud på vores sidste modul.
Lektie til dansk ligger på næste modul...
Ikke lektie:
I modulet læses s. 209 (Fra og med "Impressionismen i maleriet") - 218 (indtil "Social indignation...") i Litteraturens veje: Litteraturens Veje (1) (3).pdf. Det bliver lektien til fredagsmodulerne i denne uge.
Læs s. 209 (Fra og med "Impressionismen i maleriet") - 218 (indtil "Social indignation...") i Litteraturens veje: Litteraturens Veje (1) (3).pdf. I har også haft onsdagsmodulet at læse i, så alle sider skal være læst ;-).
Herman Bang. Impressionisme - En lille Replik. UNDERSTREGNINGER.doc
Lektier: Læs følgende tekst om impressionistisk stil i litteraturen: Impressionistisk stil.pdf. Tag noter, mens I læser, så I husker alle impressionistiske stiltræk - og dermed kan fremlæse dem af en novelle af Bang, som vi skal læse sammen i modulet
Grupper:
Lektie (en del af lektien har I lavet i sidste modul):
Lektier: Læs først arbejdsspørgsmålene, så I ved, hvad I skal fokusere på, og dernæst novellen "Ørneflugt" af Henrik Pontoppidan:
I modulet (Ikke lektier):
Lektier: Som baggrund for at forstå Pontoppidan, læs s. 218 (Fra og med afsnittet om Pontoppidan) - s. 225 i:Litteraturens Veje (1) (3).pdf
Læs s. 45-51 i dette dokument om den reflekterende artikel:
Essayskrivning: "Om glæden ved..."
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Mellemkrigstiden: Futurisme og ekspressionisme
Indhold
Kernestof:
Læs s. 17-27 (indtil "Futurismen i Danmark") om futurismen som kunstnerisk bevægelse:
I modulet (ikke lektier):
https://musescore.com/user/36575690/scores/6448829
Forbered hjemme: Fremlæggelser i futuristisk litteratur og kunst (10 min. per gruppe - skriv jeres oplæg ned, fordel ordet mellem alle og træn det hjemmefra, så I holder tiden. Jeg sætter æggeuret! ;-)
Læs om ekspressionisme i "Kunstrevolution i mellemkrigstiden", s. 63-71 (til og med: "De ekspressionistiske malere: At få billedet til at knalde"). Vær opmærksom på, at siderne kommer lidt i den omvendte rækkefølge i dokumentet (beklager ;-)):
I modulet arbejdes med oplæg, der fremlægges i næste modul:
Jeres fremlæggelser i ekspressionisme skal være færdige. Tag tid på oplægget hjemmefra (10 min. til hver gruppe - præcist).
Vi starter på fantastisk modernisme og læser Peter Seebergs novelle: "Patienten" i timen.
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Fantastisk modernisme: Sørensen og Seeberg
Indhold
Kernestof:
Jeres fremlæggelser i ekspressionisme skal være færdige. Tag tid på oplægget hjemmefra (10 min. til hver gruppe - præcist).
Vi starter på fantastisk modernisme og læser Peter Seebergs novelle: "Patienten" i timen.
I modulet (ikke lektier):
Afsnit
Vi skal læse en tekst fra næste modernisme-fase: fantastisk modernisme fra 1950-60'erne. Villy Sørensen er både forfatter og filosof og har skrevet denne vidunderlige, sære og filosofiske fortælling: "Duo" (fra samlingen: "Ufarlige historier", 1955)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Kognitiv metaforteori
Indhold
Kernestof:
Vi skal læse en tekst fra næste modernisme-fase: fantastisk modernisme fra 1950-60'erne. Villy Sørensen er både forfatter og filosof og har skrevet denne vidunderlige, sære og filosofiske fortælling: "Duo" (fra samlingen: "Ufarlige historier", 1955)
Læs hjemme disse dokumenter om kognitiv metaforteori:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714513278", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714513278", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714513278" }