Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Brian Pedersen, Jacob Ølgaard Nyboe, Søren Sølvhøj Skovby
Hold
2022 DA/y (
1y DA
,
2y DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
00: Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen
Titel 2
Klimalitteratur
Titel 3
Skriftlighedsforløb - analyserende artikel
Titel 4
Dokumentarfilm
Titel 5
Sproghandling og kommunikation
Titel 6
Romantik og DHO
Titel 7
Ung og Novelle
Titel 8
Oplysning
Titel 9
Romantisme
Titel 10
Køn og Diskurs
Titel 11
Podcast
Titel 12
Forløb#5
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
00: Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen
Tilladte hjælpemidler til mundtlige og skriftlige prøver i dansk for 2022x
Bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:
•
Den danske ordbog
•
Retskrivningsordbogen
•
Ordbogen.com
•
Synonymordbog
•
Netprøver
(til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i)
•
Lectio
(til at aflevere backup af besvarelsen):
• OneNote-klassenotesbogen: 3Y-DA (samarbejdsområdet er låst)
• OFF-line playlister med musik er tilladt under hele prøven
• Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt
OBS:
• Det er ikke tilladt at google under prøven. De tilladte hjemmesider skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox, sms) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Alt andet fra internettet (også fra Lectio) som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Klimalitteratur
Vi arbejder med begrebet klimalitteratur og dets baggrund i klimakrisen på baggrund af de fire første kapitler af Thor Gustafssons "Klimalitteratur" (Systime, 2022).
I forløbet inddrages desuden teori om lyrikgenren, lyrikanalyse og billedsprog.
Som værk læses Rasmus Nikolajsens "Tilbage til unaturen"
Karrierelæring: Vi får besøg af ph.d.-studerende og kandidat i hhv. skandinavistik og nordiske sprog Ana Stanicevic. I forbindelse med besøget præsenterer hun sit uddannelsesforløb og sin karrierevej med mulighed for spørgsmål. Derigennem peges på mulige karriereveje i forbindelse med studier i dansk og andre nordiske sprog: forskning, undervisning og kulturformidling.
Gustafsson og Kristiansen: "Klimalitteratur", Systime, 2023. Kapitel 1-4 (25 ns)
Mette Ewald og Rikke Taber: "Lyrik - når sproget spiller", Systime, 2016. Kapitel 1+7 (10 ns)
Jannie Schjødt Kold: "Til kamp mod kødspiserne", interview med Rasmus Nikolajsen, Weekendavisen, 15/1, 2016 (3 ns)
Morten Søndergaard: "Bourdieu i køkkenhaven" (1 ns)
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" (1 ns)
Eske K. Mathiesen: "Er ikke ansat hos poplerne" + "Endelig lykkes det" (0,5 ns)
Silje E. K. Henderson: af "1,7 Tipping Point" (1,5 ns)
"Nature is Speaking - Mother Nature" (film, 2 minutter)
Karl Ove Knausgård: "Fienden er følelsen av maktesløshet", 2017 (2 ns)
Værk (lyrik):
Rasmus Nikolajsen: "TIlbage til unaturen" (16 ns)
Indhold
Kernestof:
Kære 1y! Hvor jeg dog ser frem til endelig at møde jer. Vi bruger dagen på almen intro og på at lære hinanden at kende. Måske tager vi også hul på vores første forløb.Lektie: Lav en lille tekst, hvor de eneste vokaler er dem, der indgår i dit fornavn
Læs introduktionen til vores første forløb i vedhæftningen. Øvelserne laver vi i timen :-)
Sørg for som minimum at have valgt det digt, du gerne vil anmelde. Det er selvfølgelig endnu bedre, hvis du også er i gang med at skrive. Der bliver mulighed for at arbejde videre med afleveringen i timen.
Læs de to sider om Menneske og natur. Hvad er det nye i klimalitteratur ifølge teksten? Hvilke pointer uddrager teksten fra de tre digteksempler? Hvorfor har vi brug for at gentænke relationen mellem menneske og natur?
OBS: Genopfrisk evt. pointerne fra "Klimalitteratur 2"-dokumentet - og sørg for lige at læse det, hvis du ikke var der sidst.
Læs teksten i Klimalitteratur 4. Hvad betegner begrebet "antropocæn"? Teksten introducerer endnu en skala (som vi faktisk har været inde på allerede), vi kan have glæde af i arbejdet med klimalitteratur - hvilken? Midt på anden side peges på et helt
Klimalitteratur 4.pdf
OBS: 1y, efter denne time skal I følge jeres besøgselever til L11. De skal afrunde besøgsdagen der.
Genlæs uddraget fra "1,7 tipping point". Find flere eksempler på, hvordan teksten arbejder med skalaen "magt - afmagt". Udover de forskellige teksttyper arbejder uddraget også med forskellige niveauer (det nære liv/det globale, konkrete handlinger/ab
Læs interviewet med Nikolajsen og overvej følgende:
Genlæs "Tilbage til unaturen" i nedslag, hvis du var der sidst. Læs den, hvis du var væk i sidste time - vi læste den højt på under en halv time, så det er ikke en uoverkommelig opgave ;-)
Mød op i kantinen, vær gode ved Karin og Nanna - og nyd det! Det bliver sjovt :-)
OBS: Vi samler op på "Arlanda-Kastrup", så husk dine noter fra sidst :-)
Læs s. 4-8 om Troper - sammenligning og metafor
Læs s. 9-13 (om personificering, symbol, metonymi) i lyrikdokumentet. Bemærk den afsluttende bemærkning om og eksempel på analyse af billedsprog? Minder det dig om noget?
Genlæs "Vesterhavet" (25-28), "Mønsted Kalkgruber" (33-36) og "Saltstraumen" (41-44). Vi skal stille skarpt på de tre digte i timen.
Tilbage til unaturen (Nikolajsen).pdf
Til brug i timen
Gruppe 5 og 6 skal afrapportere fra "Mønsted Kalkgruber", så vær beredt på det (plus spørgsmål 6 fra gruppe 3 og 4). Ellers ingen lektie. Vi runder af og evaluerer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Skriftlighedsforløb - analyserende artikel
Skriflighedsforløbet træner eleverne i genren den analyserende artikel gennem en række mindre afleveringer, der fokuserer på delkompetencer. Der veksles mellem delaflveringer, der specifikt træner analytisk kompetencer (citatpraksis og udlægning af citater samt perspektivering) og lidt mere kreative opgaver, hvor eleverne får opbygget skriveglæde i en mere fri tilgang til skønlitterære tekster, hvor de også har mulighed for at arbejde med deres egen personlige stemme.
Forløbet knyttes an til forløbet om klimalitteratur (og for dem, der ønsker det dokumentarforløbet), hvis teksten danner udgangspunkt for det skriftlige arbejde.
Forløbet afsluttes med udarbejdelse af en analyserende artikel, hvor tanken er, at eleverne kan trække på forudgående analysearbejde, delopgaverne og naturligvis den løbende feedback.
Materiale:
Tekster fra forløbet om klimalitteratur (og dokumentarforløbet) samt skriveøvelser og vejledninger (se Lectio).
Indhold
Kernestof:
Læs teksten i Klimalitteratur 4. Hvad betegner begrebet "antropocæn"? Teksten introducerer endnu en skala (som vi faktisk har været inde på allerede), vi kan have glæde af i arbejdet med klimalitteratur - hvilken? Midt på anden side peges på et helt
Klimalitteratur 4.pdf
OBS: 1y, efter denne time skal I følge jeres besøgselever til L11. De skal afrunde besøgsdagen der.
Genlæs uddraget fra "1,7 tipping point". Find flere eksempler på, hvordan teksten arbejder med skalaen "magt - afmagt". Udover de forskellige teksttyper arbejder uddraget også med forskellige niveauer (det nære liv/det globale, konkrete handlinger/ab
Læs interviewet med Nikolajsen og overvej følgende:
Genlæs "Tilbage til unaturen" i nedslag, hvis du var der sidst. Læs den, hvis du var væk i sidste time - vi læste den højt på under en halv time, så det er ikke en uoverkommelig opgave ;-)
Mød op i kantinen, vær gode ved Karin og Nanna - og nyd det! Det bliver sjovt :-)
OBS: Vi samler op på "Arlanda-Kastrup", så husk dine noter fra sidst :-)
Læs s. 4-8 om Troper - sammenligning og metafor
Læs s. 9-13 (om personificering, symbol, metonymi) i lyrikdokumentet. Bemærk den afsluttende bemærkning om og eksempel på analyse af billedsprog? Minder det dig om noget?
Genlæs "Vesterhavet" (25-28), "Mønsted Kalkgruber" (33-36) og "Saltstraumen" (41-44). Vi skal stille skarpt på de tre digte i timen.
Tilbage til unaturen (Nikolajsen).pdf
Til brug i timen
Gruppe 5 og 6 skal afrapportere fra "Mønsted Kalkgruber", så vær beredt på det (plus spørgsmål 6 fra gruppe 3 og 4). Ellers ingen lektie. Vi runder af og evaluerer.
I får en prøve i klimalitteraturforløbet (inklusiv vores teori om lyrik og troper). Det bliver på papir, uden hjælpemidler, så husk noget at skrive med. Brug lidt tid på at repetere :-)
Udfyld evalueringen, hvis du ikke gjorde det i går!
Læs om dokumentartyper og autenticitetsmarkører (s. 1 nederst til midt på s. 8). Overvej forskellen på formål for de forskellige undergenrer (hvad vil de os?). Noter dig de forskellige former for autenticitetsmarkører - hvorfor er de vigtige? Hvorfor
Læs s. 8 til 11 om brug af fiktionskoder. Hvordan opstår der fiktionskoder? Hvilken rolle kan de spille i dokumentar? Hvilken problemer kan der være ved brug af fiktionskoder?
Læs om billedbeskæring s. 12-13 og lyd s. 16-17Dokumentarfilm - kompendium.pdf
Kære 1y. Efter denne time skal I følge jeres besøgselever til lokale 12. Her skal de afrunde dagen/LS.
Læs om billedbeskæring s. 12-13 og lyd s. 16-17
Ingen ny teorilektie, MEN se oplæg til gruppearbejde i klassenotesbogen og skriv dig på en gruppe - så ser vi, om det går nogenlunde op (I skal fordeles jævnt på grupperne).
I får modulet til at arbejde med jeres gruppepræsentationer. Aftal selv lektie i grupperne.
Udfyld arket til selvevaluering, så vi kan gå i gang med formativ feedback-samtaler:Dansk- selvevaluering til FF.docx
I får 20 minutter til at blive helt klar i grupperne, og så hører vi præsentationer. Det er sjovest - og nemmere at give respons - hvis du har set de andres klip inden præsentationerne:
Se de første 16 minutter af filmen (til klip i bil med fødder på rattet). Hvad sker der i indledningen (frem til titlen)? Hvilken type dokumentar er der tale om? Er der konflikt til stede? Hvordan bruges klipning og lyd?
Vi ser filmen færdig. Mød præcis og vær klar. så vi kan nå det! Se fokuspunkter her:
SE FILMEN FÆRDIG (hvis du ikke var der i går :-))
Vi snakker om aflevering og I får tid til at skrive :-) Læs beskrivelsen på Lectio, hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg afholder samtaler imens.
Læs s. 6-9 i det nye dokument. På hvilken måde kan sproget opfattes som handling? Hvad ligger der i begrebet "performative verber"? Hvad karakteriserer dem, hvorfor er de performative?
Læs s. 11-16 om de fem typer af sproghandlinger. Repeter efter endt læsning: Hvad hedder de fem og hvad kunne være et eksempel.
image.png
Læs s. 30-31 om Optoning og nedtoning (det repeterer begreber fra sidst).
Læs om Effektivitet og kompleksitet, s. 41-44. Det er delvis repetition af samarbejdsprincipper og implikatur, men med lidt nye eksempler.
Læs teksten om Facework (begrebsrepetition)
Læs s. 1-3 (introduktion til romantikken) i kompendiet og se videoen i linket.
Ingen lektie - det må være nok med den aflevering dér ;-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dokumentarfilm
Eleverne introduceres til dokumentargenren inklusiv undergenrer i form af observerende, dybdeborende, poetisk, reflekterende og deltagende dokumentar. Vi arbejder med autenticitetsmarkører samt fiktionskoder samt en række tekniske begreber primært knyttet til klipning, beskæring og lyd.
Eleverne udforsker begreber i analyse af indledninger til forskellige dokumentartyper i grupper med efterfølgende præsentation. Desuden ser og analyserer vi sammen filmen "SKÅL" som værklæsning.
Læst tekst:
Ole Schulz Larsen: "Dokumentarfilm og Mockumentary" + "Filmiske virkemidler" + i "Håndbog til dansk" + "Medieanalyse af dokumentarfilm" (18,5 ns)
Filmindledninger til gruppearbejde:
"Fra Thailand til Thy" (0:00 – 6:40)
"Easy" (0:00 – 6:30)
"Børnene på Blågårds Plads" (0:00 – 9:05)
Tyveriet af Afrika (0:00 – 7:30).
"Til far" (0:00 – 6:30)
"The Act of Killing" (0:00 – 7:20).
"Ambassadøren" (0:00 – 7:15).
Film til fælles eksempelanalyser:
"Spies og morgenbolledamerne", første afsnit ("fHeidis farlige rejse")
"Gadejørgen", kapitel 1 ("Kællingen og bonderøven")
"Armadille", indledningen til 5.05
Værklæsning (dokumentar):
Cecilie Debell og Maria Tórgarð: "SKÅL", 2021
Indhold
Kernestof:
I får en prøve i klimalitteraturforløbet (inklusiv vores teori om lyrik og troper). Det bliver på papir, uden hjælpemidler, så husk noget at skrive med. Brug lidt tid på at repetere :-)
Udfyld evalueringen, hvis du ikke gjorde det i går!
Læs om dokumentartyper og autenticitetsmarkører (s. 1 nederst til midt på s. 8). Overvej forskellen på formål for de forskellige undergenrer (hvad vil de os?). Noter dig de forskellige former for autenticitetsmarkører - hvorfor er de vigtige? Hvorfor
Læs s. 8 til 11 om brug af fiktionskoder. Hvordan opstår der fiktionskoder? Hvilken rolle kan de spille i dokumentar? Hvilken problemer kan der være ved brug af fiktionskoder?
Læs om billedbeskæring s. 12-13 og lyd s. 16-17Dokumentarfilm - kompendium.pdf
Kære 1y. Efter denne time skal I følge jeres besøgselever til lokale 12. Her skal de afrunde dagen/LS.
Læs om billedbeskæring s. 12-13 og lyd s. 16-17
Ingen ny teorilektie, MEN se oplæg til gruppearbejde i klassenotesbogen og skriv dig på en gruppe - så ser vi, om det går nogenlunde op (I skal fordeles jævnt på grupperne).
I får modulet til at arbejde med jeres gruppepræsentationer. Aftal selv lektie i grupperne.
Udfyld arket til selvevaluering, så vi kan gå i gang med formativ feedback-samtaler:Dansk- selvevaluering til FF.docx
I får 20 minutter til at blive helt klar i grupperne, og så hører vi præsentationer. Det er sjovest - og nemmere at give respons - hvis du har set de andres klip inden præsentationerne:
Se de første 16 minutter af filmen (til klip i bil med fødder på rattet). Hvad sker der i indledningen (frem til titlen)? Hvilken type dokumentar er der tale om? Er der konflikt til stede? Hvordan bruges klipning og lyd?
Vi ser filmen færdig. Mød præcis og vær klar. så vi kan nå det! Se fokuspunkter her:
SE FILMEN FÆRDIG (hvis du ikke var der i går :-))
Vi snakker om aflevering og I får tid til at skrive :-) Læs beskrivelsen på Lectio, hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg afholder samtaler imens.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sproghandling og kommunikation
Vi arbejder med de forskellige typer af sproghandlinger og deres funktion i hverdagskommunikation. Elever introduceres for begreberne indirekte talehandlinger, Grices kommunikationsmaksimer, implikatur, op- og nedtoning (høflighed) og facework. Der arbejdes løbende med små øvelser og analyser.
Der laves en konversationsanalyse af en Helle Helle-novelle, og et afsnit af serien "Klovn" analyseres med fokus på facework, implikatur og op-/nedtoning.
Læst tekst:
Jann Scheuer: "Sproghandlinger. Brug af sprog i dansk", DLF, 2009, s. 5-17 + 30-31 + 40-43 (25 ns)
Egne præsentationer, se Lectio.
Helle Helle: "Fasaner" fra "Rester", 1997 (7 ns)
"Klovn - Troldmanden fra Frederiksberg" (Tv-serie, TV2, Christen og Hvam), 2008
Indhold
Kernestof:
Læs s. 6-9 i det nye dokument. På hvilken måde kan sproget opfattes som handling? Hvad ligger der i begrebet "performative verber"? Hvad karakteriserer dem, hvorfor er de performative?
Læs s. 11-16 om de fem typer af sproghandlinger. Repeter efter endt læsning: Hvad hedder de fem og hvad kunne være et eksempel.
image.png
Læs s. 30-31 om Optoning og nedtoning (det repeterer begreber fra sidst).
Læs om Effektivitet og kompleksitet, s. 41-44. Det er delvis repetition af samarbejdsprincipper og implikatur, men med lidt nye eksempler.
Læs teksten om Facework (begrebsrepetition)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantik og DHO
Eleverne introduceres til romantikken som periode og litteraturhistorisk strømning. VI læser og analyserer tekster, der repræsenterer nyplatonisme og universalromantik. Hovedfokus er på nationalromantikken, da det er udgangspunktet for elevernes danskhistorieopgave. Udover kernebegreber fra romantikken og analyse af romantiske tekster indbefatter forløbet også et lille skriveforløb med delaflevering op til DHO samt analyse af en eksempel-DHO samt generelle overvejelser over genren. Her knyttes an til skriftlighedsforløbet hidtil, hvor den analyserende artikel er blevet trænet gennem en række mindre træningsopgaven, der ledte frem til første forsøg på en komplet analyserende artikel.
Læst tekst:
Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen: "Romantikken" i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", afsnit 1-6 (11 ns)
Kim Minke: "Nationalromantik" i "Dansk litteraturs historie", 2013 (3,5 ns)
Græsborg og Jørgensen: "Temaafsnit: National identitet" i "Diskursanalyse i dansk", DLF, 2014 (8 ns)
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1 ns)
Adam Oehlenschläger: "Simon Peder" (2 ns)
H. C. Andersen: "Klokken" (4 ns)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelands-Sang" (1,5 ns)
H. C. Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1 ns)
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1, ns)
Egne introduktioner til DHO-genren og eksempelopgaver. Se Lectio.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 1-3 (introduktion til romantikken) i kompendiet og se videoen i linket.
Ingen lektie - det må være nok med den aflevering dér ;-)
Medbring noter fra "Simon Peder"-læsningen sidst. Vi starter med at tale om digtet.
Læs om nationalromantik, s. 13-15 (frem til "Folkeeventyr").
Læs "Der er et Yndigt Land" med introduktion, s. 38-40. Hvad fremhæves ved Danmark? Hvordan opbygges nationalidentitet? Hvordan er stilen? NB: Du kan klikke på fodnoter og komme til en side med ordforklaringer ;-)
Læs s. 48-50 (frem til "Banal nationalisme"). Det er lidt nyttig baggrundsstof og væsentlige begreber til jeres arbejde.
Læs "Danmarks Trøst", s. 43-44. Hvordan er opbygningen, og hvilke retoriske virkemidler er påfaldende? Hvordan beskrives det særligt danske (den danske mentalitet)? Hvordan ses den historiske situation i teksten?
Læs teksten om nationalromantikken i linket. Det er en lidt mere udfoldet beskrivelse, end I har set før. Kan potentielt inddrages i jeres DHO ;-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ung og Novelle
Formål: Forløbet har ungdom som tematiske fokus. Der arbejdes indenfor alle danskfagets tre dimensioner: litteratur, medier og sprog.
Indhold: For den litterære dimension arbejdes der med novellegenren og værklæsning af novellesamlingen Superego af Jacob Ejersbo. Herunder den sproglige dimension og stillistisk analyse. Under medier fokuseres på ungdomsfilmen I blodet og ungdoms tv-serier.
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe ideer til materiale for forløb.
Vi mødes kl. 12 på Danmarks Design museum, Bredgade 68. Iskal bevæger jer derhen, når I får spisepause, så husk madpakke to go.
Vi mødes til morgenmad på Blågårdsplads og går i 80'er og 90'ernes ungdomsfodspor kl. 8:15
Læs novellen og besvar arbejdspunkter - se Onenote - Blågårds Plads
Novellen.docx
20230905_085903.jpg
20230905_085916.jpg
Undervisningen henlagt til Christianshavns Torv
Lektie: Se de to første afsnit af Alt for kliken, som du finder på DR1. Forbered dig til timen og beskriv:
Lektie og opgavebeskrivelse til Alt for kliken - se onenote: Alt for kliken
Arbejde med fremlæggelser (Alt for kliken)
Fremlæggelse afsnit 2, 3 og 4 (alt for kliken)
Fremlæggelser afsnit 5 og 6 (Alt for kliken)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Oplysning
Formål: Forløbet har litteraturhistorisk læsning og periodens begrebslige verdenssyn som fokus.
Indhold: Der arbejdes med klassicismens idealer, oplysning, rationalisme, i arbejdet med tidens forfattere. Heibergs fabel benyttes til kreativ skrivning og elevproducerede fabler om nutidens dilemmaer og tabuer. Uddrag af Niels Klims underjordiske rejse af Holberg bruges til at demonstrere periodens verdenssyn og en litteraturhistorisk læsning.
Indhold
Kernestof:
Evalueringssamtaler
Oplysning Dansk A
Lektie: Medbring nedskrevet citat fra Niels Klims underjordiske rejse på papir, som vi skal bruge til dialog cirkel.
Nature.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Romantisme
Formål: litteraturhistorisk læsning med romantismen som omdrejningspunkt. Bygger videre på tidligere forløb om romantikken.
Indhold: I tidens tekster fokuseres der på den splittede romantik og dobbeltgængermotivet, som ud fra en litteraturhistorisk læsning og stillistisk analyse forholde sig til. Skyggen af H. C. Andersen er den bærerne tekst.
Indhold
Kernestof:
Oplysning Dansk A - Modul 3 - Censur & Trykkefrihed
Oplysning Dansk A - Modul 5 - Science-fiction
Litt. 1800-1870
Arbejde med Skyggen - Ha læst teksten og tænkt over arbejdsspørgsmålene:
Novelledysten
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel: FOMO
26-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Køn og Diskurs
Formål: Dette argumentatoriske forløb er centreret om diskursanalyse, som både øves på skrevne og filmiske tekster.
Indhold: Der benyttes især reklamefilm i diskursanalysen og skriftligt arbejdes der med den reflekterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Anonym.docx
Anonym2.docx
Vi starter nyt sprogligt forløb om Diskursanalyse
Diskursanalyse.docx Læs teksten Diskursanalyse.
Reklamer.docx
Find en reklame, som du vil analysere. Det kan være en reklamefilm eller et reklame foto/billede/plakat.
Debatterende artikel
Fremlæggelse: reklame + persona
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kønsidealer 10 år
24-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Podcast
Formål: Dette argumentatoriske forløb er centreret om diskursanalyse, som både øves på skrevne og filmiske tekster. Karrierelæring med professionelt podcaststudie.
Indhold: Der benyttes især reklamefilm i diskursanalysen og skriftligt arbejdes der med den reflekterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Podcast: PODCAST I UNDERVISNINGEN
Opgave podcast:
Podcast:
Afsnit
Arbejde med podcasts
Podcast fremlæggelser.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714522157", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714522157", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714522157" }