Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Anders Kahr-Højland
|
Hold
|
2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmark i Vikingetiden
Forløbsbeskrivelse
1d er blevet introduceret til historiefaget og vi har set på vikingetiden og udviklingen af Danmark i vikingetiden. Vi set på kilder indefra og udefra i forståelsen af vikingerne, og klassen og har set på Danmarks udvikling fra Asatro til kristendom samt drøftet i hvor høj grad man kan tale om en dansk stat i vikingetiden. Afslutningsvis har grupper i klassen lavet et lille projekt med oplæg om udvalgte "genstande" og deres betydning for forståelsen af dansk kultur, økonomi og statsdannelse i vikingetiden.
Kernestof
- stats og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reformation og rennæssance
Forløbsbeskrivelse
Klassen har i dette forløb stiftet bekendtskab med Reformationen, Luthers tanker og opgøret med den katolske kirke. Vi har set på uddrag af Luthers teser samt konsekvenserne for Danmark og overgangen fra katolicisme til protestantisme. Klassen har desuden arbejdet med renæssancen og set på reformationen i et renæssanceperspektiv.
Kernestof
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2301 tekst, om håndfæstninger.pdf
-
2301, kilde, Chr.II's håndfæstning.pdf
-
"Vores Danmarkshistorie", Peter Frederiksen, Columbus 2021; sider: 38, 82-92
-
2301, tekst, fokus1 reformationen.pdf
-
Klassenotesbogen: arbejdsspørgsmål
-
2302, tekst, metode.pdf
-
Arbejdsspørgsmål i klassenotesbogen
-
Anmeldelse
-
Afsnit
-
Klassenotesbogen
-
Renæssancen
-
2303, tekst, renæssancen.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danmark i 1800 tallet (DHO)
Forløbsbeskrivelse
Forløbet har haft fokus på demokratisering, industrialisering og frigørelsesprocesser i Danmark i 1800 tallet. Klassen har set på omstændighederne omkring grundlovens indførelse i 1849, samt de politiske brydninger der fulgte i sidste halvdel af 1800 tallet og i starten af 1900 tallet. Vi har desuden haft fokus på industrialiseringen i Danmark og samspillet med den voksende arbejderklasse.
Forløbet ledte frem imod skoleårets afsluttende DHO med fagene historie og dansk, hvor eleverne kunne beskæftige sig med frigørelse i et kønsperspektiv, et klasseperspektiv eller et nationsperspektiv.
Kernestof
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- stats og nationsdannelser, herunder Danmarks
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Vores Danmarkshistorie", Peter Frederiksen, Columbus 2021; sider: 139-145, 148-149, 156-157, 159-162, 173-176, 185-186
-
2212, tekst, metode.pdf
-
Analyse af Falstertalen
-
DHO i klassenotesbogen
-
Afsnit
-
Titel
-
2305, om årsagsforklaringer i historie.pdf
-
Elevvejledning (via klassenotesbogen)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kolonisering og slavehandel
Forløbsbeskrivelse
2d har med dette forløb stiftet bekendtskab med Danmarks kolonitid, trekantshandelen, og især forholdet til de dansk-vestindiske øer. Vi har kastet et blik på slavehandelen og ophævelsen med Schimmelmannsforordningen samt ophævelsen af slaveriet 1848 og salget af Øerne i 1917. Klassen har suppleret kildeanalysen med den erindringshistoriske metode og forløbet blev rundet af med et besøg på natioalmuseet, hvor vi så udstillingen "Stemmer fra kolonierne"
Kernestof
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Portefolio - DHO
-
Klassenotesbogen
-
2308, tekst, Behøver Danmarks største slaveejer.....pdf
-
2308, tekst, Konservativ politiker, vi bliver historieløse....pdf
-
"Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel", Iversen og Nedergård, Columbus 2020; sider: 10-14, 63-75, 126, 134
-
Opgaven i klassenotesbogen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
USA's historie
Forløbsbeskrivelse
Vi har med dette forløb sat fokus på Englændernes kolonisering af Nordamerika og den efterfølgende uafhængighedskrig med dannelsen af USA. Vi har set på oplysningstidens tanker og idéer om demokrati, som dannede fundamentet for uafhængighedserklæringen og opbygningen af USA. Samtidig har vi set på realiseringen af de amerikanske idéer, den amerikanske selvforståelse og kultur med bl.a. Hofstedes løgmodel og Frontiertesen samt de udfordringer USA har stået overfor, når idéerne møder virkeligheden i form af ulighed og undertrykkelse af mindretal. Hele forløbet blev rundet af med gruppearbejde og -oplæg om udvalgte amerikanske præsidenter.
Kernestof
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Politiske og sociale revolutioner
- Historiebrug og -formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2310, tekst, den amerikanske revolution.pdf
-
2311, tekst, USA river sig løs.pdf
-
Opgaven i klassenotesbogen
-
Klassenotesbogen
-
2311, tekst, USAs historie. fra den store danske.pdf
-
2311, tekst, USAs udfordringer, kap. 1.pdf
-
2312, tekst, ekspansion og indianere.pdf
-
Projektet i klassenotesbogen
-
Kildeøvelse i klassenotesbogen
-
Afsnit
-
oplysningstiden - Europæisk kultur - 1700-tallet - lex.dk
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romerriget
Forløbsbeskrivelse
Klassen har med dette forløb beskæftiget sig med Romerriget på republikkens tid samt overgangen til kejserstyre. Klassen har indledningsvis kigget på myterne om Romerrigets skabelse og forholdet mellem myte og historieskrivning. Vi har set på opbygningen af det politiske og administrative system under republikken og drøftet mulige demokratiske aspekter af systemet. Vi har derudover drøftet sammenhængskraften i Romerriget og mulige årsager til at republikken blev afløst af kejserstyre.
Kernestof
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Danmark op til og under besættelsen
Forløbsbeskrivelse
3d har i dette forløb taget afsæt i Wallstreet krakket i 1929, set på den økonomiske krise i 30'ernes Danmark samt Kanslergadeforliget i 1933. Vi har sat fokus på optakten til besættelsen af Danmark i 1940 og drøftet forholdet mellem samarbejdspolitikken på den ene side og den tiltagende modstandskamp på den anden. Sideløbende har vi kastet et blik på Hitlers fremmarch, på Holocaust og på Danmarks behandling af jøderne. Hen imod afslutningen af forløbet var klassen en tur på Frihedsmuseet, hvor grupper behandlede hver sin personfortælling i et erindringshistorisk perspektiv. Forløbet blev afrundet med en perspektivering til holocaust og til den danske stats behandling af jøderne op til og under besættelsen.
Kernestof
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Holocaust og andre folkedrab
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Danmark besat og befriet", Peter Frederiksen, Systime, 2000; sider: 6-14
-
Klassenotesbogen
-
"Danmark besat og befriet", Peter Frederiksen, Systime 2000; sider: 15-16, 22-28, 100-104
-
"Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel", Iversen og Nedergård, Columbus 2020; sider: 162-169
-
2410, tekst, Frihedsmuseet og erindringshistorie.pdf
-
Opgaven i klassenotesbogen
-
Links til oplæggene i klassenotesbogen
-
Danmark og de jødiske flygtninge 1938-1945: Flygtningestop
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den kolde krig og Jugoslaviens sammenbrud
Forløbsbeskrivelse
Forløbet har haft fokus på den Kolde Krig med opstarten efter 2. verdenskrig og afslutningen med murens fald og Sovjetunionens opløsning i 1989 og 1991. Sideløbende med den kolde krigs udvikling har vi set på udviklingen i det tidligere Jugoslavien, Titos "3. vej" samt Jugoslaviens opløsning og borgerkrig i et Europa, der er ved at samle sig efter den kolde krig. Et gennemgående tema har været sikkerhed og nationalisme.
Kernestof
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Holocaust og andre folkedrab
- Politiske ideologier herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kina i nyere tid
Forløbsbeskrivelse
Det sidste forløb skal handle om Kinas nyere politiske historie med fokus på republikkens tid og Maos magtovertagelse i 1949 samt Det store spring fremad og Kulturrevolutionen. Klassen kommer til at se på, hvilke kulturelle og historiske faktorer, der kan forklare de seneste 10 års kraftige økonomiske vækst og der vil være fokus på Maos rolle i kinesisk historie og den kinesiske opfattelse af Mao Zedong samt de økonomiske reformer, der blev indledt med Deng Xiao Peng og som banede vejen for Kinas tilbagekomst som supermagt på den internationale scene.
Kernestof
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Globalisering
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kronologiforløb og repetition
De sidste 4-6 moduler vil blive brugt på et kronologiforløb, hvor vi samler op på tre års undervisning og sætter forløbene i forhold til hinanden, til Danmarks- og til verdenshistorien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714535481",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714535481",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714535481"
}