Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Kristian Gustavussen, Sebastian Lang-Jensen
Hold
2022 HI/e (
1e HI
,
2e HI
,
3e HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
0) Tilladte hjælpemidler til historieeksamen
Titel 2
1) Aztekerriget og den spanske erobring
Titel 3
2) Hitlers magtovertagelse og Holocaust
Titel 4
3) Velfærdsstat og kvindekamp i Danmark(1850-1980)
Titel 5
4) Middelalder og reformation
Titel 6
5) Renæssance og kunst
Titel 7
6) Industrialisering og imperialisme
Titel 8
7) Danske folkeafstemninger om eur. samarbejde
Titel 9
8) Den romerske republik
Titel 10
9) Dansk udenrigspolitik 1914-2022
Titel 11
10) Globalisering og terrorisme
Titel 12
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
0) Tilladte hjælpemidler til historieeksamen
Dette må I gerne benytte i forberedelsen:
- alle undervisningsbøger og noter i fysisk form
- alle noter, dokumenter og kapitler, der ligger som filer i Lectio eller andre steder på jeres PC
- undervisningsplanen i Lectio og noter i OneNote
- online ordbøger som
ordbogen.dk
- spotify til musik
Dette må i ikke benytte i forberedelsen:
- I må ikke gå på nettet ud over de ovenstående eksempler
- I må f.eks. ikke slå ting op på
danmarkshistorien.dk
eller
lex.dk
, selv om I brugte i en undervisningstime
- I må selvfølgelig heller ikke gå studienet eller youtube eller noget i den retning, heller ikke selv I har gjort det undervejs i undervisningen
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1) Aztekerriget og den spanske erobring
Vi har om de europæiske opdagelsesrejser med fokus på kulturmødet mellem Aztekerriget og Spanien. Vi kommer ind på, hvordan det aztekiske samfund var organiseret og hvordan "tilstanden" var for Aztekerriget ved spaniernes ankomst. Vi gennemgår forskellige årsager til erobringen samt spanierenes syn på og behandling af indianerne efter denne. Vi runder af med eftertidens syn på den spanske erobring og kolonisering af det nuværende Mexico.
Vi fik under forløbet et oplæg af forfatteren, Jesper Nielsen, der også fortalte om sin uddannelse og arbejde som historiker (karrierelæring).
Indhold
Kernestof:
Christopher Columbus (1960) | Mell-O-Toons Animation
Helles, Knud m.fl.: "Store linjer i verdenshistorien", Gyldendal , 1996.; sider: 98-99
Opdagelsesrejser.pdf
Madsen, Finn (1987): "Aztekerriget og den spanske erobring - Mesoamerikas indianere i 1500-tallet", Forlaget Lee.; sider: 7-9, 19-22, 28-35
Kildekritik - 2022.pdf
Aztekerrigets grundlæggelse, verdensopfattelse og religion.pptx
History Summarized: The Maya, Aztec, and Inca
Erobringen af Aztekerriget.
Nielsen, Jesper: "Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico", Columbus, 2018.; sider: 35-41, 44-48, 56-63, 69-74
Dona Marina.pdf
Aztecs: Arrival of Cortes and the Conquistadors
Iversen, Kristian & Pedersen, Ulla N.: "Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel", Columbus, 2014 (kopi).; sider: 13-21
Erindringshistorie.pdf
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
2) Hitlers magtovertagelse og Holocaust
Vi har om Hitlers vej til magten og livet i Nazi-Tyskland frem til 2. Verdenskrig. Versailles-freden, propaganda, Rigsdagsbrand, Nürnberg-love etc, er gennemgået. Desuden har vi haft om "der historikerstreit" mellem Goldhagen og Browning om nazismens opståen i netop Tyskland. Vi har set en dokumentar om retssagen mod Eichmann i Jerusalem.
Indhold
Kernestof:
Fascism Explained | What is Fascism? What is a fascist? Who were Bennito Mussolini and Adolf Hitler?
Hansen, L m.fl.: "Hvorfor mener de det?" columbus. 2005; sider: 22-27
Anakisme og fascisme.pdf
1. verdenskrig og versaillesfreden.pptx
Helles, Knud m.fl.: "Store linjer i verdenshistorien", Gyldendal , 1996.; sider: 180-183, 190-195
Taberne af 1. verdenskrig (bog).pdf
Pedersen, Karen Lerbech: "For 100 år siden var Danmark også ramt af pandemi: Mathilde blev kun 35 år", DR.dk, 19.3.2020.; sider: 1-4
For 100 år siden var Danmark også ramt af pandemi: Mathilde blev kun 35 år
Breve fra skyttegraven
Johansen, Anders Hjort: "1. verdenskrig og Danmark 1914-1918", Danmarkshistorien.dk, 3.7.2017.; sider: 1-4
1. verdenskrig og Danmark 1914-1918
Frederiksen, Peter: “Det tredje rige - Tysklands historie 1914-1945”, Systime, 2016 (2. udgave).; sider: 21-27, 29-34, 37-43, 45-53, 55-63, 74-79, 108-112
The Beer Hall Putsch (1923)
Adolf Hitler Speech Addresses Crowd 1933 [Colorized]
1000 Cars per Day | Henry Ford
CAPITALISM, SOCIALISM & COMMUNISM EXPLAINED SIMPLY
Karl Marx on Alienation
Nazisterne tager magten 1933-34.pptx
DRTV - Nazisternes vej til magten: De første seks måneder
Gruppearbejde om jødeforfølgelser i Nazi-Tyskland.pptx
Anmeldelse af "Wannsee-konferencen" - What2Watch
The promise (8:27 inde)
Folkedrab.dk: "Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen" (online marts 2023)..; sider: 1-5
Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen
Seven Minutes in the Warsaw Ghetto
Vogelsang, Peter: "Ghettoerne i Polen", Holocaust-uddannelse.dk, 2002.; sider: 1-4
de polske ghettoer
Eichmann i Jerusalem
Arbejdsspørgsmål til artikel og film om Eichmann 1.e 2023.docx
Clausen, Bente: "Adolf Eichmann: Lydig bureaukrat eller bestialsk folkemorder?", Kristeligt Dagblad, 27.1.2011.; sider: 1-6
Adolf Eichmann: Lydig bureaukrat eller bestialsk folkemorder?
Holocaust-benægtelse gennem tiden
DIIS: "Holocaust-benægtelsens grundelementer", folkedrab.dk, 2010.; sider: 1-5
Holocaust-benægtelsens grundelementer
danmarkshistorien.dk | Aarhus Universitet
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
3) Velfærdsstat og kvindekamp i Danmark(1850-1980)
Vi har haft om forskellige faser af den danske velfærdsstats historie samt om de fire bølger af feminisme. Fokus har primært været på 1. bølge (stemmeret) og 2. bølge (rødstrømper). Vi har set dokumentaren "Vejen er lang" og spillefilmen "Fede tider" samt været på Frihedsmuseet og fået en rundvisning om kvinders rolle under besættelsen af Danmark (1940-45). Tjenestemandsreformen er der set en Explainer fra DRTV om. Seksualitet under Sædelighedsfejden og omkring 1970 er også gennemgået. Elever har skrevet DHO inden for dette forløbs tema.
Indhold
Kernestof:
Feminisme.pdf
Teorier om køn.pdf Bølger af feminisme 1.e.pptx
Storr-Hansen, Anna m.fl.: "Køn og ligestilling", Columbus, 2017 (kopi).; sider: 81-87
Feministiske bølger.pdf
Fede tider
Stage, Camilla: "52 år gammel lønkrig kan nu sende sygeplejersker i strejke: Forstå hvorfor her", DR.dk, Explainer, 7.5.2021.; sider: 1-6
52 år gammel lønkrig kan nu sende sygeplejersker i strejke: Forstå hvorfor her
Kampe for politisk og seksuel ligestilling.pptx
Arbejdernes levevilkår.pdf
Frihed, lighed og stemmeret
Ørsted, Elisabeth Lollike: "Kampe for ligestilling - køn og seksualitet i et historisk perspektiv", Columbus, 2021 (kopi).; sider: 56-67, 118-134
Kampe for ligestilling - 1.bølge i DK.pdf
Jacobsen, Benny: "Velfærdsstaten under forandring" i "Velfærdstatens mange liv", Columbus, 2006 (kopi).; sider: 124-129
Velfærdsstaten i et historisk perspektiv samt modeller.pdf
Demokrati i DK - en historisk indføring.pdf
Vejen er lang - om Kvindebevægelsens historie
Vejen er lang - arbejdsspørgsmål.docx
Kampe for ligestilling - 2.bølge i DK.pdf
DHO 1.e.pptx
Bjørnstjerne Bjørnson: Nutidens sædelige Lighedskrav. Artikel i Morgenbladet, 4. august 1887
Indførelsen af seksualoplysning i folkeskolen 1970
Kildekritik - 2022.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
4) Middelalder og reformation
Et længere forløb om Middelalderen i Europa. Vi har kort haft om korstoge og pest. Den katolske kirkes rolle og middelaldermennesket. Wycliffe, Huus og Luther i forhold til Reformationen.
Indhold
Kernestof:
Middelaldermennesket og romerkirken 2.e.pptx
Danielsen, Kim Beck: “Middelalderen - historie, religion, litteratur og kunst”, Systime, 2011.; sider: 17-26, 53-59
middelalder.pdf
The Crusades in 5 Minutes
Fledelius, Karsten: "Korstog - pilgrimsfærd og krigstog i Middelalderen", Den store danske, 2023.; sider: 1-6
korstog - Pilgrimsfærd og krigstogt i middelalderen - lex.dk
Eksamen 2014. Korstoge.pdf
Fra Korstog til Mohammedkrise. Færdig.docx
Kildekritik - 2022.pdf
Kildeanalyse på korstogene 2.e.pptx
Thiedecke, Johnny: "Pokker, Pest og Piller" - historien om de store sygdomme og lægerne, Pantheon, 1995 (kopi).; sider: 18-25
Pokker, Pest og Piller.pdf
Gruppearbejde om sygdomme i middelalderen.pptx
Iversen, Kristian: "Derfor historie - teori og metode i brug", Columbus, 2022 (kopi).; sider: 44-51
Derfor historie! Sygdomme.pdf
Middelalderbyen.pdf
Reformationen #1: Den unge Luther led for sin tro, men intet var godt nok
Reformationen #2: Luther gik op imod den mægtige verdenskirke
Nørhøj, Henning: "10 vigtigste om Reformationen", Kristendom.dk, 29.10.2008; sider: 1-5
10 vigtigste om Reformationen
Luther
Von Jessen, Thomas: "Luthers enestående løfte", Berlingske, 10.10.2017.; sider: 1-2
Luthers enestående løfte.pdf
Reformation - Martin Luther 2023.pptx
Reformationen #4: Reformationen har slået dybe rødder i det danske samfund
DRTV - Historien om Danmark: Reformation og renæssance
Martin Luther -The Animated Movie - English
McGuire, Brian Patrick: "Ti myter om den mørke middelalder" (uddrag), Information, 30.1.1999.; sider: 1-5
Ti myter om Middelalderen.pdf
Ti myter om den mørke middelalder
Ti myter om den mørke middelalder.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
5) Renæssance og kunst
Et kortere forløb med projektarbejde om Renæssance og kunst i Europa. I kølvandet på forløbet om Middelalderen har vi haft om den brydningstid, som Renæssancen var. Samt diskuteret om det var en selvstændig historisk periode eller ej. Elever har udarbejdet plancher om renæssancepersonligheder fx Machiavelli og Da Vinci med fokus på deres værker og personlighed. Forskelle i kunst og arkitektur fra Middelalder og Renæssance er en del af forløbet.
Indhold
Kernestof:
Magt versus sandhed (brydningstid)
Renæssance kunst
Frederiksen, Peter: "Vores verdenshistorie 1", Columbus, 2020.; sider: 216-235
Vores verdenshistorie 1 - Renæssancen.pdf
DRTV - Historien om Danmark: Reformation og renæssance
Florence and the Renaissance: Crash Course European History #2
Nationalmuseet: "Renæssance i Europa og Danmark", Natmus.dk, besøgt 29.11.2023.; sider: 1-3
Renæssance i Europa og Danmark
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
6) Industrialisering og imperialisme
Et forløb om industrialisering med fokus på England og i forlængelse heraf imperialismen med fokus på kolonisering af Afrika. Maskinstormere, Peterloo-massakren, barske vilkår i det industrielle England fx via Charles Dickens værker (så "Et juleeventyr" ved juletid). Berlin-konferencen (1884-85), "den hvide mands byrde", Fashoda-affæren og folkedrabet i Namibia og Rwanda (i lyset af kolonisering - afkolonisering) er gennemgået.
Indhold
Kernestof:
Josepsen, Abigail: "Charles Dickens", Litteratursiden.dk, 2023.; sider: 1-4
Charles Dickens
Den industrielle revolution i England 2.e.pptx
Frederiksen, Peter: "Vores verdenshistorie 2", Columbus, 2020.; sider: 73-83
Vores verdenshistorie 2 - den industrielle revolution.pdf
Andersen, Margit & Poulsen, John: "Peterloo-massakren på engelske arbejdere er ikke glemt", Arbejderen.dk, 11.9.2019.; sider: 1-5
Peterloo-massakren på engelske arbejdere er ikke glemt _ Arbejderen.pdf
Arbejdernes levevilkår i Danmark.pptx
Karl Marx og kapitalismen.docx
Kûhle: Danmark - Historie - Samfund; sider: 118-127
Arbejdernes levevilkår.pdf
Racehygiejne som en konsekvens af industrialisering.pdf
Teorier om kriminalitet.pdf
Smitt, Thorkil & Vollmond, Christian: "Industrialisering og imperialisme" i "Verdens Historie 2 - fra moderne til nyeste tid", Lindhardt og Ringhof, 2015 (kopi).; sider: 75-81
Racehygiejne som en konsekvens af industrialisering 2.e 2024.pptx
Guldberg Mikkelsen, H og Munthe af Morgenstierne, C: Afrikas historie. Gyldendal uddannelse; sider: 29-34, 54-60
Afrikas historie.ny.pdf
Gruppearbejde om afkoloniseringen 2.e.pptx
Folkedrab.dk (case - Rwanda): "Koloniriden 1884-1962 - de hvide kommer til Rwanda".; sider: 1-4
Kolonitiden 1884-1962 – de hvide kommer til Rwanda
Folkedrab.dk (case - Rwanda): "Kolonihistoriske årsager".; sider: 1-4
Kolonihistoriske årsager
Krasnik, Benjamin: "Ondskabens vej fra Afrika til Auschwitz", Kristeligt Dagblad, 25.1, 2010.; sider: 1-4
Ondskabens vej fra Afrika til Auschwitz
Forestillinger om Afrika.pdf
Rasmussen, Finn: "Afrika - fortid og fremtid", Columbus, 2015.; sider: 192-200
Forestillinger om Afrika.pptx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
7) Danske folkeafstemninger om eur. samarbejde
Et kortere forløb om danske folkeafstemninger til EF / EU. Hvad er EF og EU? Hvorfor har vi folkeafstemninger herom - formel og reel suverænitetsafgivelse? Selvvalgte folkeafstemning startende fra 1972 (indmeldelse), 1986 (EF-pakken), 1992-93 (Maastrict og Edinburgh), 2000 (EURO-forbehold) er eksempler samt den manglende afstemning af Lissabon-traktaten. Elever har set "Præsidenten" af Christoffer Guldbrandtsen.
Indhold
Kernestof:
Se 50 års EU-valgkamp i plakater: 'Det ville gå helt galt, hvis man hængte den her op igen'
EU-oplysningen: "Folkeafstemninger om EU", Folketinget.dk, april 2024.; sider: 1-3
Folkeafstemninger om EU
EU-oplysningen: "De danske forbehold", Folketinget.dk, april 2024.; sider: 1-5
De danske forbehold
Pedersen, Morten Bønke: "Danmark i EU - 50 år fortalt gennem folkeafstemninger", DEO, Samfundstanker, 2022.; sider: 7-8
ST22 Danmark i EU NET 1.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
8) Den romerske republik
Forløb om Romerriget, med fokus på den politiske organisering af riget, og overgangen fra republik til kejserdømme. I punktform arbejdede vi med følgende problemstillinger:
- tidslinjer over antikkens riger sammenlignet med vores egen verden på samme tid
- den antikke "bystat"/"Polis" som er kendt fra antikkens Grækenland, og som var udgangspunktet for det, der senere bliver til Romerriget
- fra romersk bystat til romerriget - hvordan skal vi forstå udviklingen
- den romerske republik som styreform, sammenlignet med de øvrige styreformer (enevælde, fåmandsvælde, folkevælde)
- institutioner i den romerske republik
- republikkens sammenbrud og overgangen fra republik til kejserstyre
- "Pax Romana" og det romerske kejserige
- forklaringer på Romerrigets fald
Faglige mål ifølge lærerplan
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof ifølge lærerplan:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne ̶
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer ̶
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering ̶
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Husk analoge skriveredskaber: Blyant, kuglepen, fyldepen, fjer, blækhus el. lign.
Fællesskema hvad ved jeg om Romerriget
Kristian Jepsen Steg: "På sporet af Romerriget" (1.udg, 4.opl., Lindhardt og Ringhof 2018); sider: 7-11, 13-17, 19-21, 31-33, 39-42, 49-51, 61-64, 71-72
Arbejdspapir Intro Romerriget (På sporet af Romerriget) .docx
History of Europe - 6013 years in 3 minutes
HUSK BOGEN "ROMERRIGET" SOM I LIGE HAR FÅET
I skal have lavet introspørgsmålene fra sidste gang færdige. (Læs også s. 7-11 hvis I ikke nåede det sidst)
Intropapir Fra bystat til verdensrige (På sporet af Romerriget).docx
Arbejdspapir intro styreformer antikken.docx
Visuel opgave om den romerske republik (På sporet af Romerriget).docx
Husk skriveredskaber - I skal skrive noget i hånden
Arbejdspapir Republikkens fald (På sporet af Romerriget) .docx
Skriv svaret på spm 4 ind i denne Socrative-side: Room no: C337062C
Roman Patronage System
Husk bogen "På sporet af Romerriget"
Øvelse problemstillinger Republikkens fald (På sporet af Romerriget) .docx
Skriv svaret på opsamlingsspørgsmålet her. Room no: C337062C
Arbejdspapir Pax Romana (På sporet af Romerriget) .docx
Fællesdokument problemstillinger
I skal have lavet jeres problemstillinger og korte svar færdige
Arbejdsskema Romerrigets sammenbrud (På sporet af Romerriget)(Matrixgrupper).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
9) Dansk udenrigspolitik 1914-2022
Vi indledte forløbet med et kort tilbageblik nederlaget i 1864 og skiftet til neutralitet i dansk udenrigspolitik fra 1870'erne og frem. Herefter fokuserede vi på den danske neutralitet under første verdenskrig, hvor opgaven bl.a. var, at formulere en besked til den engelske konge om den danske mineudlægning i danske farvande. Derefter arbejdede vi med tilpasningspolitikken og det "Munch'ske system" i mellemkrigstiden og i forlængelse heraf tilpasningspolitikkens "sammenbrud" under besættelsen i 1940.
Næste del af forløbet fokuserede på det danske NATO-medlemsskab, og den ændring der dermed sker i udenrigspolitikken. Vi arbejdede med fodnotepolitikken og den senere debat om denne inden vi arbejdede med Dansk udenrigspolitisk aktivisme efter 1989. Vi læste i relation hertil Fukuyamas teori om "historiens afslutning" som vi satte overfor Huntingtons tekst om "Civilisationernes sammenstød" for at perspektivere begivenhederne og udviklingen.
Undervejs besøgte vi krigsmuseet for at få et overblik over Danmarks fjender og krige fra 1500-2000
Kernestof ifølge lærerplan:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
Faglige mål ifølge lærerplan:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Lav quizzen i timen. Jeg fører fravær efter om den er blevet udfyldt.
I skal bruge denne hjemmeside til at svare: National konflikt, krig og neutralitetspolitik
Arbejdspapir Danmark 1914 Virtuelt 3e.docx
Arbejdsspørgsmål Dansk udenrigspolitik 1914-1940.docx
Lars Andersen (m.fl.): Fokus 3: "Fra verdenskrig til velfærd" (1.udg., Gyldendal 2007); sider: 135-149
Læs de to kilder igennem inden timen. I skal ikke svare på spørgsmålene, men kig gerne på dem undervejs så I ved hvad I skal fokusere på.
Betal kr. 25,- til tlf. 61701022
Svar på kildespørgsmålene i forhold til talen af Anders Fogh Rasmussen
Sørg for at have skrevet noget i dokumentet med overblik Danmarks krige .docx
Fællesdokument overblik Danmarks krige
I skal have udfyldt kilde-analyse skemaet om Anders Fogh Rasmussens tale fra 2003 på forhånd. Vi laver problemstillingerne og skriveøvelsen i timen. Skriveøvelse med kilder Dansk udenrigspolitik 1940.docx
Kig powerpointen med SRP inspiration historie igennem
Vi læser et par sider fra denne tekst i timen
Peter Frederiksen: "Ideologiernes kamp" (2.udg., 2015)"; sider: 151-154
Dele af kapitel 7 udleveret / indscannet
Opgave Europakort Kolde krigs udbrud.docx
Arb spm DK i NATO 1945-1949.docx
Fælles opsamling på arbejdsspørgsmål: Socrative Room C337062C
Sørg for at have besvaret alle arbejdsspørgsmålene i arbejdspapiret om "Danmark i NATO"
HUSK BOGEN "Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærd"
Arbejdspapir flyer fodnotepolitikken.docx
Tipskupon Udenrigspolitiske mål .docx
Tekst Danmark 1945-49 (Fokus3).pdf
Link til lektiequiz via Forms
Quiz spm Kolde krigs afslutning (Overblik 20 årh) .docx
Læs den vedhæftede tekst Murens fald (Overblik 20 årh).pdf. Vi starter timen med en lektiequiz:-)
Kilde og spm Fukuyama.docx
Fælles powerpoint danske missioner 1991-2021
Afsnit
Fælles powerpoint Danske operationer 1991-2020
Fælles præsentation DK missioner 1991-2021
Arbejdspapir Fukuyama vs. Huntington (opdateret Fukuyama)(3e).docx
Tænk over hvad I vil have som sidste emne i historie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
10) Globalisering og terrorisme
Første del af forløbet handlede om de to første faser i terrorismens historie efter 1945: Selvstændighedsterrorisme og afkolonisering (Ca. 1948-1970), efterfulgt af den politiske terrorisme i 1970'erne. Eleverne arbejdede i grupper med undersøgelse af de enkelte gruppers motivation og budskaber.
Næste del af forløbet kredsede om globaliseringsbegrebet, hvor vi arbejdede med de forskellige "globaliseringsbølger" og hvor vi kort repeterede satte Fukuyamas teori om "historiens afslutning" overfor Huntingtons tekst om "Civilisationernes sammenstød".
I forlængelse heraf handlede sidste del af forløbet om den religiøse terrorisme fra 1980'erne og frem.
Kernestof ifølge lærerplan:
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- globalisering
Faglige mål ifølge lærerplan:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Indhold
Kernestof:
Tekst Terrorismens historie.pdf
Pia Penkowsky: "Terrorens mange ansigter" /Columbus 2006); sider: 17-21, 24-25, 62-64
S. 17-29 udleveret / indscannet i kopiform
Arb spm intro terror og terrorisme .docx
Arbejdspapir kilde og kort afkolonisering.docx
Tekst Globalisering og afkolonisering (Fokus 3).pdf
Lars Andersen (m.fl.): Fokus 3: "Fra verdenskrig til velfærd" (1.udg., Gyldendal 2007); sider: 76-85
Arbejdsskema Globaliseringsbølger .docx
Tekst Politisk terrorisme (terrorens mange ansigter).pdf
Baggrundsspm og gruppeopgave politisk terrorisme 3e.docx
Tekst Terrorismens historie (Terrorens mange ansigter).pdf
Fælles præsentation politisk terrorisme
Arbejdsspørgsmål religiøs terrorisme (Global terrorisme) .docx
Tekst Den ny terror (Global Terrorisme).pdf
Leonard Weinberg: "Global terrorisme" (2008)Gyldendal 2001); sider: 61-73
Sider om "Den ny terrorisme" indscannet og udleveret
Lav arbejdsspørgsmålene fra torsdag færdige. Vi lader skæbnen bestemme hvem der skal besvare hvilket spørgsmål:-)
Sørg for at have besvaret arbejdsspørgsmålene om religiøs terrorisme fra sidste gang
Læs s. 67-73 i denne tekst hvis I ikke nåede det sidst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition
1) August, Andreas, Milas: Hitlers magtovertagelse og holocaust
2) William, Emilio, Thomas: Globalisering og terrorisme
3) Astrid, Esther, Hannah: Industrialisering og imperialisme
4) Nanna, Mathilda, Tarlan: Velfærdsstat og kvindekamp i Danmark
5) Rosa, Emilie, Vera: Renæssance og kunst
6) Katharina, Jasmin, Lucca, Laila: Dansk udenrigspolitik 1914-2022
7) Esther M, Stephanie, Le, Camilla: Den romerske republik
8) Selma, Nora, Marie: Middelalder og reformation
9) Asger, Carl-Emil, Artur: Azterriget og den spanske kolonisering
Indhold
Kernestof:
Opsamlingsopgave Kronologiforløb 3e 2025.docx
Sørg for at have lavet jeres præsentationer færdige og uploadet dem i opgaver i Lectio. Læg dem også ind i dokumentmappen "Repetition og eksamen"
Eksamensøvelse 3e Dansk udenrigspolitik 1914-2022.docx
Lars Andersen (m.fl.): Fokus 3: "Fra verdenskrig til velfærd" (1.udg., Gyldendal 2007); sider: 138-141
Kig jeres noter fra om Dansk udenrigspolitik 1939-1949 igennem. I må gerne printe jeres noter fra forløbet ud. Husk også skriveredskab - I skal lave øvelsen i hånden
Tjekliste eksamen Historie.docx
Faglige mål og vurdering historie.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714537033", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714537033", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714537033" }