Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Anja Wilkens
Hold
2022 HI/j (
1j HI
,
2j HI
,
3j HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk Vestindien
Titel 2
Grønland og Danmark
Titel 3
Grønland i et postkolonialt perspektiv - DHO
Titel 4
Europa og den tidlige globalisering
Titel 5
Ukraine - historie og identitet
Titel 6
Studietur til Bruxelles
Titel 7
Miniforløb Israel-Palæstina
Titel 8
Israel-Palæstina
Titel 9
Første Verdenskrig
Titel 10
Den Kolde Krig - i verdenshistorisk perspektiv
Titel 11
Romerriget
Titel 12
Vikingetiden - Danmarks fødsel?
Titel 13
Afsluttende kronologi-forløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk Vestindien
Hvorfor havde Danmark kolonier? Hvordan legitimerede man slaveri? Hvilke fortællinger dominerer arbejdet med den fælles fortid i Danmark og i nutidens Virgin Islands? Hvilke spor har kolonitiden efterladt på Christianshavn.
Vi inddrager en lokalhistorisk vinkel, herunder en byvandring på Christianshavn. Vi tager hul på begreberne grundfortælling, etnocentrisme, historiens drivkræfter og tendens. Desuden arbejder vi med definition af merkantilisme og handelskompagni med monopol.
Indhold
Kernestof:
Vollmond: Sukker, slaver, skæbner; sider: 3-12, 14-28
Nationalmuseet 2007
Biskop Pontoppidan - forord om slaveri 1760.docx (ligger også i holdnotesbogen)
Stenum: Vi bærer det i os
dokumentar, 2017 (streamet fra CFU)
DRTV - Den sorte skole: Slavernes frigivelse
Iversen og Pedersen: Danmarks historie, mellem erindring og glemsel; sider: 75-77, 84-88
Columbus 2. udgave, 2020
Lyt til podcasten i linket for at få et indtryk af hvordan københavnerne tog imod efterkommere af de slavegjorte.Henny - Fra Skt. Croix til København Den tager 30 minutter. Husk at tage stikord til oplæg med, og husk varmt tøj. Vi mødes i Studiecente
Henny - Fra Sankt Croix til København
Københavns Kommunes Biblioteker. Serien "Bag om København" (21. okt. 2024). https://bibliotek.kk.dk/work/work-of:870970-basis:38833197?type=podcast
Vi skal arbejde med kilder fra en retssag i Dansk Vestindien.
Kilde 1878-82 Oprør på St Croix.docx (ligger også i holdnotesbog)
Supplerende stof:
Læs lektien og formuler ca. 4 sætninger med væsentlige pointer fra teksten.
(Du må gerne springe modellen på s 10 over). Husk at starte med at skimme overskrifter og evt. illustrationer. Overvej, mens du læser, hvad der er væsentligt at notere, og skriv igen ca. 4 sætninger, som opsummerer med dine egne ord.
Læs lektien. Fokusér din notetagning på Ernst Schimmelmanns rolle i slavespørgsmålet.
Fokus i notetagning på hvilken betydning det danske forbud mod slavehandel fik for området omkring Guldkysten. Du behøver ikke at have styr på alle detaljerne i begivenhedsforløbet. (stop læsning ved overskriften "Afrikanernes liv i Vestindien")
Besvar også 5 spørgsmål til lektien mens du læser. (Find dem i Klassenotesbogen under dit navn)
Undersøg på nettet hvad "Christianshavns Tugt-, Rasp- og Forbedringshus" (tidligere Børnehuset) var, hvorfor det hed sådan og hvor det lå.
Vi skal se dokumentaren i timen. Ingen lektie. Tag en kop med til te (hvis du vil have).
Åbn klassenotesbogen og find under Indholdsbibliotek "Historiens drivkræfter". Se den 10 min. lange film i linket og notér dig hvilke drivkræfter videoen lægger vægt på i spørgsmålet om slavernes frigivelse.
Klassenotesbog historie. Besvar det første spørgsmål mens du læser. (Du finder teksten inde på samme side)
Ingen lektie. I skal sidde i studiegrupper, hvor I skal forberede rundvisning på Christianshavn.
Læs fra overskriften "Dansk angerpolitik - eller mangel på samme?". Stop læsningen ved overskriften "Transfer Day 2017" Skriv stikord til debattørernes argumenter for og imod en officiel dansk undskyldning.
Læs analyseskemaets punkter igennem idet du forsøger at forestille dig hvordan grundfortællingen om kolonitiden lyder på Virgin Islands i dag. (Du har teksten liggende i klassenotesbogen under "Glemsel og grundfortælling")
Alle møder klar til retssagen, dvs. med godt styr på eget vidneudsagn.
Læs dine noter fra forløbet igennem, så du får et overblik over hvad vi har lavet. Vi skal evaluere og I skal også lave en lille test, så jeg kan se hvad I har fået med jer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grønland og Danmark
DHO-skrivning indgår i forløbet.
Vi arbejder erindringshistorisk med udgangspunkt i begreberne historiebrug, grundfortællinger, modfortællinger, selv- og fremmedbillede.
Problemstillinger: Hvilken betydning har forbindelsen mellem Danmark og Grønland haft for udviklingen i de to lande, og hvorfor findes der forskellige fortællinger om det forholdet?
Der indgår ekskursion til Christianshavns Torv for at analysere Grønlandsmonumentet og rundvisning på Arktisk Museum.
Indhold
Kernestof:
Engell: Hun troede jeg boede i en iglo
Debatindlæg, Politiken (september 2018)
Hun troede jeg boede i en igloo.docx
Finderup m.fl. Danske kolonihistorier; sider: 128-136
Dansklærerforeningens Forlag 2019
DR: Historien om Grønland og Danmark
Sæson 1. Del 1
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-groenland-og-danmark_-moedet_501043
Færk, Winnie: Undskyld?; sider: 59-61, 67-71, 100-109
Columbus, 2016
Sorrento: Kampen om Grønland
(2020)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9372629165/kampen-om-gronland
Supplerende stof:
Færdiggør læsning og besvarelse af spørgsmål i klassenotesbogen "De første kulturmøder mellem grønlændere og danskere". Du må gerne lade bøgerne blive hjemme i dag.
erindringshistorie.pdf
I kan lade bøgerne blive hjemme. Ingen lektie.
Vi går en tur på Torvet.
(Stop læsningen ved overskriften midt på siden). Du behøver ikke at skrive noter.
Læs afsnittene "Det grønlandske hjemmestyre 1979" og "Selvstyre fra 2009". Du skal kunne forklare forskellen på de to styreformer. (Lektien er på 1½ side)
Læs om selvbilleder og fremmedbilleder i fortællingerne om forholdet mellem Danmark og Grønland. Find teksten i linket til klassenotesbogen her:
Ingen lektie. Vi skal se og arbejde med en dokumentar om Grønland
Læs hele afsnit 5,5. Læs udenom tekstboksene. Teksten ligger i klassenotesbogen under "Historiefagets metoder".
Ingen lektie. Vi skal samle op på nogle af de analysebegreber I kan bruge i jeres DHO.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Grønland i et postkolonialt perspektiv - DHO
I forløbet arbejder vi primært med fiktionstekster der tematiserer forholdet mellem Danmark og Grønland. Dog lægger vi ud med at læse to non-fiktive tekster fra kolonitiden der giver et billede af hvordan man typisk har set forholdet mellem kolonisterne og de indfødte i dansk, og med en kronologisk gennemgang af Grønland og Danmarks fælles historie i historie. Teksterne analyseres og fortolkes i postkolonialt og erindringshistorisk perspektiv.
I dansk introduceres eleverne til teori om orientalisme og postkolonial metode, Edward W. Saids kritik af den stereotype imperialistiske fortælling om at kolonisterne var helte der ville hjælpe de indfødte, der ligesom vilde og børn havde brug for europæerne til at tæmme og opdrage dem. Det er den fortælling som historiefaget betegner den "paternalistiske grundfortælling." Det problematiseres hvordan denne fortælling kan bruges til at udøve magt og dominans.
Eleverne introduceres også til begreber som ”subaltern” (underordnet), “subaltern agency” (handlen, magt), ”the empire writes back” og internalisering.
I historie introduceres eleverne til erindringshistorisk analyse, herunder begreber som erindringssteder (materielle og immaterielle), selv- og fremmedbillede, fortællinger indefra og udefra, grundfortællinger herunder paternalistisk, imperial og modfortælling.
I deres DHO skal eleverne skrive om en at de læste fiktionstekster.
I vejledningen er der fokus på udarbejdelsen af problemformuleringer og anvendelsen af dansk- og historiefaglig sekundærlitteratur og beskrivelse af metode.
Materialer:
- Christian Rosing, ”Om lampeslukning, konebytning, flerkoneri og hyppige skilsmisser”: [Danske kolonihistorier – Antologi: 96-98].
- Knud Rasmussen, ”Nordpolen og polarekskimoerne”: [Danske kolonihistorier – Antologi: 111-120].
- Jørn Riel, ”Olav ibn Abdullah Frederiksen” [Danske kolonihistorier – Antologi: 136-143].
- Kim Leine, af Profeterne i Evighedsfjorden [Danske kolonihistorier – Antologi: side 148-153].
- Kim Leine, af Rød mand/Sort Mand [Danske kolonihistorier – Antologi: side 154-164].
- Aqqaluk Lynge, ”Ode til danaiderne” og ”Se vort land” [Danske kolonihistorier – Antologi: side 131-135].
Teori om orientalisme og postkolonial metode:
- ”En postkolonial læsning” fra Litteraturens veje.
- Orientalism, postcolonial theory and postcolonial criticism – fra Narrating India.
Forløbet er forberedt i historie med udgangspunkt i uddrag fra Winnie Færk, "Undskyld? - Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid" og kapitlet om Grønland i "Danske Kolonihistorier" Se nærmere beskrivelse i undervisningsbeskrivelsen for forløbet i historie.
Indhold
Kernestof:
Finderup m.fl. Danske kolonihistorier; sider: 134-136
Dansklærerforeningens Forlag 2019
Færk, Winnie: Undskyld?; sider: 102-109
Columbus, 2016
Sorrento: Kampen om Grønland
(2020)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9372629165/kampen-om-gronland
Supplerende stof:
Læs afsnittene "Det grønlandske hjemmestyre 1979" og "Selvstyre fra 2009". Du skal kunne forklare forskellen på de to styreformer. (Lektien er på 1½ side)
Læs om selvbilleder og fremmedbilleder i fortællingerne om forholdet mellem Danmark og Grønland. Find teksten i linket til klassenotesbogen her:
Ingen lektie. Vi skal se og arbejde med en dokumentar om Grønland
Læs hele afsnit 5,5. Læs udenom tekstboksene. Teksten ligger i klassenotesbogen under "Historiefagets metoder".
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Europa og den tidlige globalisering
Forløbet skal give svar på problemstillingen, Hvorfor blev det europæiske område globalt dominerende i perioden 1500-1945? Hvilke konsekvenser af denne udvikling, kan stadig ses i dag?
Der er tale om et verdenshistorisk overbliksforløb med fokus på forholdet mellem Europa og resten af verden, og med særligt fokus på forudsætningerne for imperialismen ca. 1870-1914. Introduktion af begreber til at beskrive hhv. "den gamle verden": lavsvæsen, feudalisme, fæstekontrakt og til at beskrive "den nye verden": økonomisk liberalisme, frihandel, markedskræfter, udbud og efterspørgsel samt "den usynlige hånd".
Der indgår en kort historiografisk undersøgelse af hvordan samme periode behandles i et udvalg af lignende historiebøger.
Indhold
Kernestof:
Kühle: Globalhistorie; sider: 10-50, 57-59
Gyldendal 2015
Nehru: Om den europæiske imperialisme
Kilde fra 1937-40 - kopieret fra Grub: Europa og de andre (2012).
Macaulay: Overvejelser om kvaliteterne ved ikke-europæiske sprog
Kilde fra 1835 - kopieret fra Grub: Europa og de andre (2012).
Vuorela: Kul og kolonialisme gav England magt til at forandre verden
Informations Podcastserie - Børn af Solen (2023)
BBC: Den industrielle revolution - med start i Storbritannien
Dokumentar (2013), som streames fra CFU. Vi har brugt de første 8 minutter og de sidste ca. 5 minutter
Lavsvæsenet
Fællesskab og splittelse
Tysk serie: Europas Historie Afsnit 5. Streames fra CFU
(Vi har brugt de første 19 min.)
Kapitalen i den 21. århundrede (Piketty)
Streames fra Filmstriben. Vi har brugt de første 24 minutter.
En åben verden
Svensk dokumentarserie om globalisering. (1)
(Vi har sprunget over 2.30-11.20)
Streames fra CFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20En%20%C3%A5ben%20verden&orderby=title&SearchID=272270bc-c7d4-40ab-9985-a48a0d19606f&index=1
Supplerende stof:
Start læsningen ved maleriet og slut ved overskriften "Hvorfor Europa?"
Stop læsningen ved overskriften "Europæisk imperialisme".
Stop læsningen ved "Markedskræfter og markedsregulering"
Lyt til afsnit 17, "Kul og kolonialisme gav England magt til at forandre hele verden", i podcastserien (det tager 15 min). Du får brug for at koncentrere dig for at finde svar på hvorfor den industrielle revolution startede i netop England (og ikke
Vælg afsnittet Kul og kolonialisme gav England...
Læs beskrivelsen af hvad et lav var i linket, og forklar fænomenet med dine egne ord i ca. 2 sætninger. (Husk bogen)
Afsnittet "Konkurrenter"
Ingen lektie, hvis din gruppe blev færdig med Industrialisering i tabellerne Men tag bogen med.
Start læsningen ved "Vækstøkonomiens bivirkninger". Forsøg at besvare "Spørgsmål til lektien s. 30-34" i holdnotesbogen under dit eget navn.
(evt Torvet)
Stop læsningen ved "Storbritannien"
(De første 19 minutter)
Læs til "Den nationalsocialistiske revolution"
Start læsningen ved overskriften "Det europæiske sammenbrud"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ukraine - historie og identitet
Forløbet leder frem til SRO om Ukraine i samarbejde med samfundsfag. Vi starter et historisk overbliksforløb om det ukrainske område, herunder tiden som grænseområde for det russiske imperium, tiden som sovjetrepublik og tiden efter Sovjetunionens opløsning.
Vi arbejder med nationalisme og teorien om "nationer som forestillede fællesskaber", ligesom vi arbejder med historiebrug blandt konfliktens parter. Vi kommer også til at arbejde med folkedrabsdefinitionen og med Holodomor.
Problemstillinger: Hvordan bruges fortællingen om fortiden af parterne i nutidens konflikt? Hvilken betydning spiller fortællingen om fortiden og det ukrainske sprog for identitetsdannelsen i den unge, ukrainske nationalstat?
Indhold
Kernestof:
Ukraine - Læs om historie, sprog og geografi - lex.dk
Zelenskij - komikeren der holdt op med at grine
DR TV 2022.
Vi har set de første 14 minutter. (Kan streames fra CFU)
Nielsen - Ukraine i spændingsfeltet; sider: 12-20
Frydenlund (2016)
DR: Krigens skjulte ansigt
(2017)
https://www.dr.dk/drtv/se/krigens-skjulte-ansigt_51790
Sprogkrigen mellem Ukraine og Rusland
DR - Klog på Sprog 2022
Hør de første 25 minutter af podcasten Klog på Sprog | Sprogkrigen mellem Ukraine og Rusland | DR LYD
Genstart | Ukraines ubærlige minde | DR LYD
3 kilder om Holodomor
Vedhæftet som pdf.
Uddrag fra: Kappeler s. 205n-206; Carl-Johan Bryld s 91-92; Sperling 143m
3 kilder om Holodomor.pdf
De to sidste revolutioner ændrede ikke noget. I Kievs frost venter aktivisterne på den næste
Halberg og Coley: Historiebrug
fra Dansk Vestindien, Frydenlund (2016) s. 137-139 (i kopi)
Kampen om historien | Ukraines mest omstridte mand | DR LYD
Kazankov: Vi har altid været russere
Information (9 august 2014)
https://www.information.dk/udland/2014/08/altid-vaeret-russere
Hassing og Vollmond: Fra fortid til historie (2. udg.); sider: 23-24
Columbus 2017
(i kopi)
Iversen: Derfor historie; sider: 15
Columbus, 2022
(i kopi)
Supplerende stof:
Bliv lidt klogere på hvad Ukraine er for et land ved at læse teksten over kortet i linket. Notér dig 3 oplysninger, som du vurderer er væsentlige for at forstå situationen i nutidens Ukraine. (Du skal kunne argumentere for hvorfor de er vigtige). Bes
Læs ekstensivt, dvs. du skal lede efter generelle træk i Ukraine-områdets historie, og behøver ikke at have overblik over alle detaljer. Ordforklaringer til teksten:
Du kan finde vores materialer i holdnotesbogen\Indholdsbibliotek\Ukraine
Find siden "Sprog og politik" under dit eget navn.
Kære 2j. I skal hoppe ind i holdnotesbogen (se linket på timen) og arbejde til vi ses på Teams kl. 13.45
Ukraines ubærlige minde
DR - Genstart 2022
Læs artiklen i linket, men specifikt med fokus på 2004 - Den Orange Revolution og 2014 - Maidan-oprøret. Start evt. med at se de to tidslinjer i artiklen.
(dokumentet ligger i holdnotesbogen under "Historiefagets metoder")
Lyt til podcasten som lektie. (Den varer 1 time, og hvis du har meget travlt, kan du springe de første 13 minutter over)
’Vi har altid været russere’
Læs artiklen i linket
Tag alle dine SRO-ting med. Vi bruger de tre moduler til jeres arbejde med opgaven, og til evt vejledning, for dem som har behov. Skriv evt. spørgsmål ned, så du husker at få spurgt. (I skal arbejde på skolen).
(Find teksterne i holdnotesbogen under "Historiefagets metoder"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Studietur til Bruxelles
Indhold
Kernestof:
Bro-Jørgensen og Buhl: Belgien blev født som et splittet land
Tidsskriftet Historie (2011, nr. 8)
Den hvide konge
dokumentar (streames fra CFU)
Iversen og Pedersen: Danmarks historie, mellem erindring og glemsel; sider: 23-24
Columbus 2. udgave, 2020
Tekst 4 Pierre Nora
Supplerende stof:
Husk at tage din SRO med, hvis du har spørgsmål til den skriftlige feedback.
Vi ser og arbejder med dokumentarfilmen i timen. Ingen lektie.
2j Studietursprogram inkl FF5-oplæg.docx
FF5-afslutning om jeres problemformuleringer.
Vi bruger timen til at afrunde studieturens temaer. Grupperne skal skrive en lille tekst med udgangspunkt i deres problemformulering og på baggrund af iagttagelser fra turen. Teksterne deles med klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Miniforløb Israel-Palæstina
Indhold
Kernestof:
5000 års historie på 2½ minut: Gennemse det korte resumé af Mellemøstens historie med fokus på hvem der har hersket over det nuværende israelsk/palæstinensiske område. Se den igennem to gange, og overvej hvad videoen kan bruges til ifm. den nuværende
Imperial History of the Middle East
Vi evaluerer og diskuterer arbejdsformer for næste års arbejde med Israel-Palæstina.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Israel-Palæstina
Forløbets overordnede problemstilling: Hvorfor nutidens konflikt er så vanskelig af løse?
Vi undersøger det med udgangspunkt i historiske nedslag i antisemitismen, zionismen og forholdene i Israel-Palæstina fra start 1900-tallet og til i dag.
I forløbet indgår arbejde med definition af folkedrab og med Holocaust. Vi genoptager arbejdet med tendens-begrebet.
Indhold
Kernestof:
En nations fødsel 1
Fransk dokumentar (CFU)
Mortensen: Israel - en stat i Mellemøsten; sider: 10-11, 15-22, 50-56, 87-88, 90-94, 101-104, 171-172
Systime (2011)
Guy Davidi: Uskyld
Dokumentarfilm (2022) Kan streames på DR-TV eller CFU
Guy Davidi brød sammen under værnepligt. Nu har han lavet en dokumentar om Israels livsfarlige hjernevask af sine unge
Du skal undersøge hvad holocaust er på nettet. Undersøg også hvorfor netop denne begivenhed har fået sit eget navn. (I dag må du gerne lade bogen blive hjemme)
Stantons 10 faser i folkedrab
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
Nielsen, Jacob Vrist: Myten om holocaust
(2011) religion.dk
Kildetekst om Osloaftale (1993)
Fafner: Propaganda i israelske skolebøger
Information 10/12 2004
DRTV - Explainer: Hvem er Hamas?
DR TV: Hvem er Hamas
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvem-er-hamas_413090
DR TV: Horisont - Bryllup i Betlehem
10/9 (2024)
https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-bryllup-i-betlehem_473613
DR TV: Horisont - Besat af Israel
16/4 (2024) https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-besat-af-israel_448692
2 bud på en løsning på Israel-Palæstina-konflikten - Genstart 2024.pdf
Genstart (19/9 2024)
Udskrift af dele af programmet ligger som vedhæftet fil på modul d. 2/10
Stig Møller: Hvorfor gik det så utrolig galt i Palæstina i 1948?
Kronik, Politiken (2/10 2024)
Abu-Assad: Paradise Now
(2005) Streames fra Filmstriben
Supplerende stof:
Læs fra overskriften Det zionistiske projekt. Hvis der er noget i teksten, som du ikke helt forstår, så husk at få spurgt i timen.
Stop læsningen ved overskriften "Første Verdenskrig og..."
Læs eller lyt til artiklen om dagens dokumentarfilm-instruktør, hvis du vil være forberedt på filmen, vi skal se i timen.
Lang lektie, men bemærk: Start læsningen nederst s. 50. Side 54 kan du nøjes med at skimme.
Læs det indledende afsnit og derefter "Optakt til Seksdageskrigen" til midt på side 88. Stop ved "I november..." Bemærk at PLO og Fatah er 2 palæstinensiske modstandsgrupper.
Jacob Vrist Nielsen - Myten om holocaust.doc
Inden du begynder læsningen skal du tjekke hvor Syrien og Egypten ligger i forhold til Israel, fx på kortet på bogens bagflap.
Læs den vedhæftede artikel. (I behøver ikke tage bogen med).
Lektiespørgsmål om Hamas
Ingen lektie, men tage Israel-bogen med.
Tjekliste til skriftlig øvelsesopgave.docx
Læs den vedhæftede kronik som forberedelse til Gorms besøg: Stig Møller - Hvorfor gik det så utrolig galt i Palæstina i 1948 - Politiken 2 okt 2024.pdf
Medbring et eksempel på en nyhedshistorie fra Israel-Palæstina fra et sted, hvor du plejer at hente nyheder. (fx TikTok, Reddit ol.). Vi forsøger at undersøge dem for tendens. Afrunding af forløbet.
Vi dropper testen. Det giver ikke mening, når halvdelen af klassen er i studiepraktik. Vi ser en film "Paradise Now", som foregår på Vestbredden. (Den ligger på Filmstriben)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Første Verdenskrig
Hvilke henholdsvis udløsende og bagvedliggende faktorer for krigsudbruddet kan vi pege på? Hvilken rolle spillede nationalismen? Hvorfor kaldes det for en verdenskrig?
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Vores Verdens Historie 3; sider: 29-30, 32-56
(Columbus, 2020)
Marie Nielsen: For nationens skyld
Kildetekst 1914 (kopieret fra Fokus 2)
Otto Iversens soldaterbreve 1916-17
Udgivet af Haderslev Byhistoriske Arkiv
https://www.eurobeast.dk/verdenskrig/soldater/iversen_t.htm
Breve fra skyttegraven (17 min)
Supplerende stof:
Mendes: 1917
(Britisk spillefilm fra 2019)
Filmen kan streames fra VIA-Play
Vi starter et forløb om Første Verdenskrig. Læs lektien i den vedhæftede fil.
Frederiksen Vores Verdens Historie.pdf
Find teksten i den vedhæftede fil.Frederiksen Vores Verdens Historie II.pdf
Marie Nielsen - For nationens skyld - Fokus 2.pdf
Frederiksen Vores Verdens Historie III.pdf
Spring kildeteksterne over, når du læser.
Otto Iversen - soldaterbreve.pdf
Spring kildeteksterne over, når du læser. Du behøver heller ikke lave Overblik på sidste side.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den Kolde Krig - i verdenshistorisk perspektiv
Hvem/hvad starter den kolde krig. Hvorfor var den ikke startet i 1917?
Delvist projektorienteret forløb, hvor grupper arbejder med udvalgte konflikter i Den Kolde Krig. I skal undersøge udløsende og bagvedliggende årsager + konsekvenser. I skal også undersøge om der er konkurrerende forklaringer.
Vi arbejder med nedslag fra hele perioden dvs. fra udbruddet i 1947-48 og til afslutningen med Murens fald i 1989 og Sovjetunionens opløsning i 1991.
Alle grupperne lægger materiale ind i Samarbejdsområdet i Holdnotesbogen.
I projektet indgår også overvejelser om brugen af AI.
Indhold
Kernestof:
Frederiksen: Vores Verdens Historie 3; sider: 127-130, 136-138
(Columbus, 2020)
Læs også Kildetekst 30, men spring de andre kildetekster over.
DRTV - Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
Se videoen om AI og læring og notér 2 vigtige pointer. (Den tager ca 17 min.) AI can do your homework. Now what?
Supplerende stof:
Vi tager hul på et nyt forløb om Den kolde krig. Spring kildeteksterne over, når du læser.
Vi starter kort sammen, men derefter arbejder grupperne videre med projektet om udvalgte nedslag i Den Kolde Krig. Husk at gå forbi hos Karsten, hvis I mangler bøger, som behandler jeres nedslag. Projektarbejde om Den Kolde Krig
Grupperne laver plancherne, færdiggør og øver de mundtlige oplæg.
Grupperne får 20 minutter til at træne oplæggene, inden vi går i gang fælles.
Om Danmark under Den Kolde Krig. Vi ser en dokumentar, og starter ved minuttal 25.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romerriget
Forløbet har fokus på følgende problemstillinger: Hvorfor udviklede bystaten Rom sig til et helt imperium? Hvad fik imperiet til at gå i opløsning? Hvilke erfaringer/levn har vi arvet fra Romerriget? Fokus på at udnytte materiale som enten levn eller beretning.
Indhold
Kernestof:
Fibiger Bang: Imperier; sider: 37-59
Columbus, 2017
Læs kun Plinius breve s. 59
Byer og Imperier
fra serien The Secrets to Civilization, Storbritannien (2022). Streamet fra DR.
Otte dage der skabte Rom
Den første Kejser
https://www.dr.dk/drtv/se/otte-dage-der-skabte-rom_-den-foerste-kejser_460804
Frederiksen: Vores verdens historie 1; sider: 57-59, 68-71
Columbus 2019
Supplerende stof:
Stop læsningen ved overskriften "Imperiets politiske organisering"
Ingen lektie, men husk Imperier-bogen (og aflevér Israel-bogen til Karsten)
Stop læsningen ved overskriften "Bøndernes integration i det politiske"
Start læsningen om imperiets politiske organisering ved overskriften "Bøndernes integration i det politiske".
Frederiksen - De politiske institutioner i Rom.pdf
Du kan evt. støtte dig til 5 lektiespørgsmål i Holdnotesbogen under dit eget navn: "Det økonomiske grundlag og Imperiets kultur"
Tag bogen med. Vi læser lektien i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Vikingetiden - Danmarks fødsel?
Hvilken rolle spillede vikingetiden i 1800-tallets nationale historieskrivning? Hvilke kilder har vi til vikingetiden og hvordan har det påvirket synet på perioden? Hvilken betydning har ikke-skriftlige kilder for vores viden om tiden?
Vi træner formulering af problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Stort studie dræber myten om den blonde viking
Politiken (2020)
Vi har ikke læst artiklen, men brugt overskrift og illustration. Ligger i holdnotesbogen.
Iversen og Pedersen: Danmarks historie - mellem erindring og glemsel; sider: 26-31
(i kopi)
Blom m.fl. Vinkler på Vikingetiden; sider: 15-28, 59-70
Nationalmuseet (2013)
Kildetekst: Ahmad al-tartushi
Dudo
Kildetekst (fra Vinkler på Vikingetiden s. 21-22)
Supplerende stof:
Find den nye sektion i Holdnotesbogen under dit eget navn, "Vikingetid", og svar på de tre spørgsmål.
(Teksten ligger i Holdnotesbogen under fanen "Fra fortid til historisk periode")
Mens du læser skal du bemærke hvilken type forskning, som bidrager med viden om vikingetiden.
Spring faktaboksene over. Hold fokus på følgende: Hvilken viden har vi i dag om levevilkår og socialt hierarki i vikingesamfundet?
Stop læsningen ved overskriften "Harald Blåtands stat".
I kommer bl.a. til at lave en test om vikingetiden.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Afsluttende kronologi-forløb
Indhold
Kernestof:
Vi tager hul på det afsluttende kronologiforløb
3j - Afsluttende kronologiforløb 2025.docx
Husk at få alt materiale med til gruppens forløb
Husk at få alt materiale med til gruppens forløb. Fremlæggelserne færdiggøres
Alle grupper fremlægger
Sidste tips om eksamen i historie
Kun 2 grupper har delt deres materiale i holdnotesbogen (Dansk Vestindien og Israel-Palæstina). I andre skal sørge for at få det lagt ind inden i morgen: REPETITION
Om eksamen i historie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714538985", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714538985", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714538985" }