Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Christian Theilmann Møller
|
Hold
|
2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Vikinger
Bogens tekster er suppleret med relevante Podcasts om nutidige historikeres anskuelse af Vikingetiden i DK.
Af serieafsnit om Vikingetid ift en populær historisk fremstilling af Vikingetid samt et besøg på National Museets Vikingeudstilling.
Erindringshistorie ift tolkningen af fx Jellingestenene og hvordan ny danske forskere kommer med ny teorier bag tekst og figur på Jellingestenene.
Vi arbejder lidt om Diakron og Synkron historiografisk analyse. Hertil diskussion om hvorfor emnet Vikingetid har oplevet særlig opmærksomhed i midten af 1800-tallet, i 1970'erne og igen i dag.
Vi berører Dendrokronologisk metode og supplerer ny viden om at vikingerne ofrede mennesker med hvordan vikingerne fremstilles i Netflix serien Vikings.
Vi fokuserer også på kildesituationen omkring vikingetiden og hvordan samtidige kilder typisk har beskrevet vikingerne.
Bog: Danmarks historie - fra erindring til glemsel. Kap: 2, side 27-62
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk Kolonihistorie. slavegjorte. glemsel/anger
Forløbets teoretiske fokus er erindringshistorisk.
Vi læser og ser dokumentarisk materiale som vil give eleverne en dybere indsigt i hvordan dette kapitel i dansk historie enten har været fortrængt i mange år eller i hvert fald fordrejet. Historien om at danskerne var de gode koloniherrer, de flinke plantageejere etc er en myte som forløbet gerne skulle gøre op med.
Vi diskuterer hvorvidt der bør undskyldes overfor efterkommerne af de dansk vestindiske øer. Hvis ja hvordan.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grønland-Danmark
Fokus på det moderne Grønland og det kulturmøde som der har været mellem Grønland-Danmark siden Hans Egedes ankomst til Håbets ø i 1721 og senere anlæggelsen af byen Godthåb (Nuuk) i 1728.
Herefter fokus på en række af de sager der er kommet frem i de senere år. "De stjålne børn", Spiral-sagen og generelt de kolonialistiske forhold og den forskelsbehandling den grønlandske befolkning har været udsat for.
Vi har også læst om Forsoningskommissionen som blev nedsat i 2014 og de resultater eller mangel spå samme som der kom ud af kommissionens arbejde efter 2017.
Haft fokus på den spirende politiske bevidsthed fra 1970'erne og frem fx via Sume - deres musik og særligt deres tekster, og hvordan mange grønlændere i dg søger tilbage til deres oprindelige inuit kultur for at finde identitet, bl.a via inuit-tattooveringer og anden materiel kultur.
Eleverne har læst om og brugt en Analyse model af erindringssteder og monumenter. Analysemodellen er blevet brugt af leverne på de Grønlands monumenter som står placeret på Christianshavns Torv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opdaget? - Spansk erobring af Aztekerriget
Forløb ml: 1500-1900
Fokus er på kultursammenstød udenfor Europa.
Betydningen af at have samtidige indianske kilder til rådighed. Således mulighed for at læse kilder som ikke er skrevet af sejrherrerne men af de besejrede og hvordan de har oplevet erobringen og destruktionen af deres imperium og samfund.
Primære bog: Jesper Nielsen: Opdaget? – Mesoamerika
Podcast med Jesper Nielsen om bla brug af indianske kilder mm.
Apocalypto – brugbar/ikke brugbar populær historisk skildring?
Dokumentar på CFU – 2 afsnit.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Holocaust under 2 verdenskrig
Forløb efter 1900
Hovedfokus er Holocaust under 2. verdenskrig samt koblingen bag folkedrabet med folkedrabstoerier, særligt Stantons teroi om de 10 stadier i et folkedrab.
• Nationale, regionale og globale konflikter.
• Politiske og sociale omvæltninger.
• Demokrati og menneskerettigheder.
Primære bog:
Jacob Bjerre, Holocaust, 2010, side 11-18, 28-37, 38-42, 53-64, 65-69, 78-87, 96-112, 113-121.
Kopiark:
Amnesty Int. 70 året for menneskerettighederne 1948, 8 sider.
Primo Levi – øjenvidneberetning fra Auschwitz, 6 sider.
I skal fortælle det – Kildehæfte fra DIIS, 5 sider.
Dokumentar på Filmstriben:
KZ lejrenes befrielse – Alfred Hitchcocks glemte film.
Dokumentar: Fotografier fra Auschwitz
Folkedrab.dk – Stantons teori om foldedrabets 10 stadier:
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romerriget - Gladiatorer i et slavesamfund
Forløbet omhandler Det antikke romerske rige.
Fokus er på opbygningen af det romerske rige og overgangen fra republik til kejserdømme hvori behovet for slaver i Romerriget er en konstant. Vi berører en del af de romerske embeder og hvem der kunne bestride dem og vi læser om Clientela-systemet.
Forløbet har særligt fokus på Gladiatorerne og underholdningsindustrien i det antikke romerske slavesamfund.
Klassen har været i Falkoner Bio og set Gladiator II.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Den kolde krig og en ny kold krig
Forløbet binder Den kolde Krig fra 1945-1990 sammen med Den Ny kolde krig.
Forud for perioden 1945-1990 læser vi grundbogsmateriale der fokuserer på ideologiernes opståen i 1700- og 1800 tallet.
Der vil være fokus på hvordan A-våben og våbenkapløbet spillede en fremtrædende rolle under den kolde krig, på de mange stedfortræderkrige der blev udkæmpet samt hvordan og på hvilken måde vi i dag kan tale om en ny kold krig.
Forløbet inkluderer bl.a. et besøg til Stevnsfortet v. Rødvig.
Forløbet inkluderer frivillige selvstændige miniprojekter/oplæg fra eleverne med fokus på at finde eget kildemateriale og at producere problemstillinger derudfra - som en del af det eksamensforberedende fokus.
Der indgår et gruppeprojekt i forløbet som omhandler Vietnamkrigen hvor vi læser fælles materiale og ser en relevant Vietnam film. Herudfra arbejder grupperne med et særligt Tema indenfor Vietnam krigen og der arbejdes kildekritisk, og med udformning af relevant problemformulering ift de kilder man arbejder med og det afsluttes med elevoplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
29,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Jugoslaviens sammenbrud og krigen i Bosnien
Primære bog: Jugoslaviens sammenbrud, A. Bjørn med særligt fokus på Den bosniske krig og hertil massakren i Srebrenica 1995.
Hertil: Dokumentar bl.a. ICTY retssagen mod Slobodan Milosevic og Ratko Mladic
Brug af www.folkedrab.dk - øjenvidnebretninger
Der er særligt fokus på Srebrenica.massakren, herunder retssagen mod Slobodan Milosevic i ICTY og en generel diskussion af hvem Gerningsmændene bag massakren er. Ansvar og skyldsplacering samt fokus på Folkedrabsteori: Stantons 10 stadier.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
FILM - Quo Vadis, Aida.docx
-
Anders Bjørn, Den Jugoslaviske krig, side 105-109, Damirs historie.pdf
-
Afsnit
-
Jugoslaviens sammenbrud, A. Bjørn, 2010; sider: 10-16, 19-21, 46-54, 67-80
Jugoslaviens sammenbrud. Fokus på krigen i Bosnien 1992-1995, herunder Srebrenica massakren
-
3 kilder med fokus på Før, Under og Efter krigen i Bosnien.docx
-
Slobodan Milosevic - Præsident under anklage
-
En minister krydser sit spor
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition/Prøveeksamen/eksamensforberedelse
Fokus på repetition af pensum vha elev oplæg.
Hertil fokus på eksamenskrav hvad angår at eleverne skal fremstille 2-3 problemstillinger udfra ukendt kildemateriale.
Denne del samt at finde 1 ukendt kilde som skal inddrages indgår som et benspænd i elevernes oplæg.
Vi har både i 2.g. og i denne periode gennemført en prøveeksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714546426",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714546426",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714546426"
}