Holdet 2022 MA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Asker Friis Bach, Jacob Ølgaard Nyboe, Uwe Johannes Timm
Hold 2022 MA/k (1k MA, 2k MA, 3k MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler
Titel 2 Rente, eksponentiel vækst og logaritme
Titel 3 Vektorer 1
Titel 4 Potensvækst, residualer og modellering
Titel 5 Kombinatorik og sandsynlighed
Titel 6 Annuitetslån og -opsparing
Titel 7 Vektorer 1 (fortsat)
Titel 8 0. Hjælpemidler til mundtlig prøve
Titel 9 1. Andengradspolynomiet
Titel 10 2. Funktionsteori
Titel 11 3. Trigonometri
Titel 12 4. Logaritmen
Titel 13 5. Differentialregning
Titel 14 6. Statistik
Titel 15 7. Analytisk geometri
Titel 16 8. Forberedelse til årsprøve
Titel 17 0 -Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen
Titel 18 Harmoniske funktioner
Titel 19 Integralregning
Titel 20 Differentialligninger
Titel 21 Vektorfunktioner & banekurver
Titel 22 Ikke lineære differentialligninger
Titel 23 Forberedelsesmateriale
Titel 24 Funktioner af 2 variable I
Titel 25 Normalfordeling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler

MA skriftlig årsprøve 2023
- tilladte hjælpemidler
HOLD: 1k

Tilladte hjælpemidler:
• Lectio (kun til aflevering af opgaven!):
Lectio
Klassenotesbogen: Matematik, 1k
Mat1, stx (lærebog): Kernestof Mat1
• Maple (program) og offline udgave af GeoGebra og
• Formelsamling og egne noter er også tilladt!
Generelt:
• Offline musik er tilladt.
• Det er ikke tilladt at kommunikere via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. Tilladte hjemmesider skal åbnes inden prøven begynder. Luk alle andre faneblade.                        


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rente, eksponentiel vækst og logaritme

Forløbet indledes med en gennemgang af procentregning og renteformlen.

Den eksponetielle funktion introduceres inkluisive dens grafiske egenskaber og vækstegenskaber. Der arbejdes med eksponentielle modeller (teoretiske og empiriske via eksponentiel regression). Der arbejdes med sammenhængen mellem vækstrate og fremskrivningsfaktor - og fortolkning af a og b i en eksponentiel model. Desuden indføres den naturlige eksponentialfunktion og eleverne trænes i at omksrive til og fra denne form. Fordoblings- og halveringskontant indføres og eleverne trænes i at aflæse og beregne denne - samt i at bestemme a ved kendt T2 / T½.

Som en del af forløbet repeteres potensbegrebet og vi indfører logaritmefunktioner og deres regneregler. Eleverne trænes i at løse eksponentielle ligninger vha. logaritmeregneregel 3.


Matematiske ræsonnementer:
Isolering af en komponent i renteformlen (udeledning af alternative udgaver af formlen). Bevis af to-punktsformlen, bevis for formlen for fordoblings-/halveringskostant. Bevis for at (0, b) ligger på grafen for en eksponetialfunktion.

Læst stof:
Gregersen og Skov: "Kernestof Mat 1, stx", Praxis, s. 114-121 + 130-146 + 234-235 + 238-239
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vektorer 1

Forløbet introducerer vektorbegrebet og regning med vektorer inklusiv den grafiske repræsentation. Skalarprodukt og determinant indføres og eleverne arbejder med arealbestemmelse og vinkelbestemmelse vha. de to operationer. Linjens parameterfremstilling indføres og eleverne trænes i at oversætte mellem lineær funktion og parameterfremstilling som repræsentanter for rette linjer.

Der arbejdes desuden med parallellitet og ortogonalitet (herunder tvætvektorbegreber) samt længde- og afstandsformlerne. Endelig indføres enhedsvektor udfra enhedscirklen og derudfra defineres cos(v) og sin(v) til en given retningsvinkel v.


Matematiske ræsonnementer:
Der føres bevis for sætningerne om sammenhængen mellem vinkel mellem vektorer og hhv. skalarprodukt og determinant. Desuden vises regnereglerne for skalarprodukt vha. koordiantregning. Endelig sættes eleverne til at bevise "idiotformlen" og sin(v) = sin(180-v) i forbindelse med en skriftlig aflevering. Der argumenteres desuden for linjens paramenterfremstilling, der indføres tildligt i forløbet.  

Læst stof:
- Gregersen og Skov: "Kernestof Mat 1, stx", Praxis, s. 90-109 + 182-185 + 194 + 196 + 200
- Eget materiale med introduktion til linjens parameterfremstilling (se pdf på Lectio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Potensvækst, residualer og modellering

Der arbejdes med potensfunktioners grafiske egenskaber såvel som procent/procent-vækst. Der sammenlignes naturligt med de allerede velkendte lineær og eksponentiel vækst. Der arbejdes indgående med beviset for to-punktsformlen, som eleverne gennemgår for hinanden i mindre grupper - også her sammenlignes med de andre væksttyper med henblik på mønstergenkendelse.

Der arbejdes desuden med potensmodeller og som en optakt til et flerfagligt forløb med Ng skærpes elevernes fokus på matematiske metoder i almindelighed og modellering i særdeleshed. I forbindelse med potensregression indføres residualplottet som et redskab til at vurdere en empirisk model.

Matematiske ræsonnementer:
Beviset for to-punktsformlen samt beviset for, at punktet (1, b) altid ligger på grafen for en potensfunktion.

Læst stof:
Gregersen og Skov: "Kernestof Mat 1, stx", Praxis, s. 162-179
Supplerende præsentationer om matematisk modellering (se powerpoint her på Lectio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kombinatorik og sandsynlighed

Vi arbejder med grundlæggende kombinatorik samt additions- og multiplikationsprincipperne for både kombinationer og sandsynligheder. Sandsynlighedsbegrebet defineres, og eleverne arbejder med sandsynlighedsbestemmelse ved både a priori og frekvensbaseret sandsynlighed samt ved symmetrisk såvel som asymmetrisk sandsynlighedsfelt.

Binomialkoefficienten indføres og anvendes til sandsynlighedsbestemmelse - herunder anvendelse af hypergeometrisk fordeling (omend denne term ikke anvendes, jf. lærebogsmateriale).

Endelig indføres begrebet stokastisk variabel og middelværdi, spredning og varians.

Matematiske ræsonnementer: Der trænes ikke komplette beviser, men eleverne arbejder med at argumentere for udvalgte sætninger - og det antydes, hvordan man kan generalisere. Primært fokus er på formlerne for P(n,r) og K(n, r). Jf. "Bevis" 75 og 76 i bogen.



Læst stof:
Gregersen og Skov: "Kernestof Mat 1, stx", Praxis, s. 66-87
Gregersen og Nørregaard: "Kernestof Mat 2, stx", Praxis, s. 66-69
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Annuitetslån og -opsparing

Vi gennemgår grundbegreber knyttet til annuiteslån og -opsparing og regner opgaver med formlerne for samlet opsparing, ydelse, gennemsnitlig rente og effektiv rente (på baggrund af nominel rente). Elever trænes desuden i at opstille tabeller over opsparing og amotisationstabeller for annuitetslån.

Matematiske ræsonnementer:
Vi beviser formlen for samlet opsparing efter n terminer samt formlen for gennemsnitlig rente.

Læst stof:
Gregersen og Skov: "Kernestof Mat 1, stx", Praxis, s. 248-268
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vektorer 1 (fortsat)

Vi arbejder med projektion af vektor på vektor samt sinus- og cosinusrelationerne for vilkårlige trekanter. Eleverne træner opgaver og beviser projektionsformlen indgående, mens der argumenteres lidt mere løst for de øvrige formler.

Matematiske ræsonnementer:
Vi beviser projektionsformlen og argumenterer for både sinus- og cosinusrelationer ud fra vektorregning, dog uden at gå i dybden med sidstnævnte ræsonnementer.

Læst stof:
Gregersen og Skov: "Kernestof Mat 1, stx", Praxis, s. 186-187, 190-193, 198-199

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 0. Hjælpemidler til mundtlig prøve

Hjælpemidler til mundtlig prøve i matematik:

Prøven starter idet et spørgsmål er trukket. Bemærk at der er forskel på forberedelsestiden og selve prøven.

Under selve prøven er følgende tilladt:

• Talepapir. 1 side af et A4 papir med få noter. Fx kunne man skrive overskrifter til fremlæggelsesdelen, så man kan huske rækkefølgen. Alternativt et par korte hints / formler.


I forberedelseslokalet er følgende tilladt:

• Bøger. Herunder Kernestof Mat2, stx. Både i fysisk form og online versioner. Egne bøger og tekster er også tilladt.

• Al undervisningsmateriale. Herunder diverse pdf'er fra undervisningen og klassenotesbogen i OneNote. Fysisk og digitalt. Sørg for at downloade alt I skal bruge inden prøven.

• Egne noter. Både fysisk og digitalt. Digitale noter skal ligge lokalt (være downloadet) på egen computer.

• Lectio. Sørg for ikke at have andre faner åbne.

• Offline musik.

• Maple. Inklusiv Maple noter.


Følgende er ikke tilladt under hele prøven:

• Kommunikation med andre. Både direkte via beskeder, sociale medier osv. samt indirekte via fx deling af filer på diverse platforme. Dette gælder også MapleCloud.

• Brug af internettet. Inkluderer Google, ChatGPT, KhanAcademy osv.

• OBS: Det er ikke tilladt at modtage beskeder, så log ud af alle sociale medier og apps, der kan sende push-notifikationer med beskeder. Herunder mails.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 1. Andengradspolynomiet

Andengradspolynomiet.

Pensum: Kapitel 1 i Kernestof Mat 2, stx.




1. Parabler og koefficienter

-> Definition af det generelle andengradspolynomium (forskrift).
-> Parabler og egenskaber for a, b og c.


------------------------------------------------------------------------


2. Toppunktet og diskriminanten

-> Formel for toppunktet og formel for diskriminanten.
-> Bevis af toppunktsformlen.


------------------------------------------------------------------------


3. Andengradsligningen og rødder

-> Sammenhæng mellem diskriminantens fortegn og antallet af rødder.
-> Løsning af andengradsligninger via formel.
-> Bevis for løsningsformlen for andengradsligninger.


------------------------------------------------------------------------


4. Faktoriseret form og polynomier af højere grad

-> Den faktoriserede form af forskriften og sammenhæng med rødder.
-> Nulreglen
-> Forskrift for generelle polynomier. Højest n rødder.


------------------------------------------------------------------------




Beskrivelse af emnet i læreplanen fra UVM:

Funktioner

Eleverne skal opnå viden om andengradspolynomier samt overordnet kendskab til polynomier af højere grad.

Eleverne skal kunne håndtere begrebet rod i et polynomium og begrebet faktorisering, specielt med henblik på andengradspolynomier. Eleverne skal opnå viden om sammenhængen mellem grad og antal  rødder (nulpunkter) for polynomier. Specielt for andengradspolynomier skal eleverne kunne redegøre for både konstanternes og diskriminantens betydning for parablens beliggenhed i koordinatsystemet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 2. Funktionsteori


Funktionsteori.

Pensum: Kernestof Mat 2 stx, kap. 2, s. 24-40




1. Beskrivelse af funktioner

-> Definitionsmængde og værdimængde
-> Monotoniforhold ud fra grafer.
-> Globale og lokale minimum og maksimum.


------------------------------------------------------------------------


2. Hvad vi kan gøre med funktioner

-> Regneregler: Sum, differens, produkt, kvotient og skalering med konstant
-> Sammensatte funktioner
-> Parallelforskydning (vertikal og horisontal)


------------------------------------------------------------------------




Beskrivelse af emnet i læreplanen fra UVM:

Funktioner

Funktionsbegrebet er helt centralt i moderne matematik og er svært at lære. Elever tænker ofte blot på
funktioner som symbolmanipulationer eller procedurer, hvilket giver dem problemer, når de skal repræsentere funktioner på forskellige måder, og når de i fx differentialregningen skal tænke på funktioner
som objekter i stedet for processer.


I bearbejdningen af de elementære funktioner bør der desuden indgå en grafisk og algebraisk undersøgelse af funktioner, hvor der indgår en parameter i funktionsforskriften, fx i kombination med lodret
og vandret parallelforskydning.

Eleverne forventes at kunne håndtere begrebet sammensat funktion på et instrumentelt niveau svarende til at kunne bestemme forskriften ud fra to givne simple funktioner og bestemme funktions-værdier for sammensatte funktioner ud fra forskrift, tabel og graf.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflv. 2 - Funktionsteori 07-10-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 3. Trigonometri

Trigonometri.

Pensum: Kapitel 3 i Kernestof Mat 2, stx.




1. Radianer og enhedscirklen

-> Radianer som begreb til at beskrive vinkler.
-> Forholdet mellem radianer og grader
-> Beskrivelse af enhedscirklen.



------------------------------------------------------------------------


2. Funktionerne sin(x) og cos(x)

-> Definition via enhedscirklen og radianer
-> Grafer for sin(x) og cos(x) inkl. 2*pi periode, minimum og maksimum
-> sin(x) funktionsværdier i x =  pi/2, pi, 3*pi/2 og 2*pi med henvisning til enhedscirklen.


------------------------------------------------------------------------


3.harmoniske svingninger

-> Den generelle forskrift: f(x) = A*sin( omega*x + phi) + k
-> Amplituden A og ligevægtskonstanten k. Relation til grafer som hhv. skalering og vertikal parallelforskydning
-> Frekvensen omega og relation til perioden T via formlen T = 2*pi /omega
-> Faseforskydningen phi som vandret parallelforskydning.


------------------------------------------------------------------------




Beskrivelse af emnet i læreplanen fra UVM:

Funktioner

De trigonometriske funktioner behandles i dybden. Eleverne skal kunne håndtere radianbegrebet og sammenhængen med enhedscirklen. De skal kunne håndtere begreberne amplitude, periode og ligevægtsværdi (lodret parallelforskydning) knyttet til en harmonisk svingning samt kende disse begrebers betydning for funktionens forskrift og for grafens beliggenhed. Trigonometriske funktioner skal således behandles såvel i anvendelsessammenhænge som rent matematisk med henblik på forståelse af begreber knyttet til disse funktioner og udforskning af funktionernes egenskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 4. Logaritmen

Logaritmen og omvendte funktioner.

Pensum: Kapitel 4 i Kernestof Mat 2, stx.

OBS: begrebet 'omvendt funktion' er synonym med 'invers funktion'.


1. Omvendte funktioner

-> Begrebet 'omvendt funktion' generelt.
-> Hvordan man finder omvendte funktioner til lineære funktioner og simple andengradspolynomier. Både ved at beskrive den omvendte procedure samt ved at bytte x og y og isolere y.
-> Omvendte funktioner grafisk. Tager y som input og giver x som output. -> Grafen for en funktion og dens omvendte funktion er hinandens spejlbilleder i linjen y=x.


------------------------------------------------------------------------


2. Logaritmen

-> Logaritmen som den omvendte funktion til eksponentialfunktionen
-> Titalslogaritmen log(x) og den naturlige logaritme ln(x)
-> Regneregler for logaritmer


------------------------------------------------------------------------



Beskrivelse af emnet i læreplanen fra UVM:

Funktioner

I arbejdet med funktionsbegrebet forventes eleverne at opnå kendskab til invers funktion som begreb og ikke blot som en procedure, der går ud på at isolere x og bytte om på x og y eller spejle grafen i linjen y = x, men som en omvendt proces, der definerer en afbildning af output over i input.

De skal opnå viden om logaritmefunktionerne (10-talslogaritmen og den naturlige logaritme) og deres egenskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 5. Differentialregning

Differentialregning.

Pensum: Kapitel 7, 8 og 9 i Kernestof Mat 2, stx.


Link til pdf med materiale, regneregler og eksempler:

-> Differentialregning



Emnet er delt op i 3 svarende til de tre kapitler i Kernestof.




1. Den afledede funktion

1.1 Konceptuel introduktion til grænseværdier.

1.2 Tangenthældninger og den afledede funktion

1.3 Formel for den afledede funktion via sekanter

1.4 Beviser for ax+b, x^2 og 1/x med tretrinsreglen

------------------------------------------------------------------------


2. Regneregler

2.1 Sum- og differensreglen

2.2 At gange med en konstant

2.3 Produktreglen

2.4 Kædereglen

------------------------------------------------------------------------


3. Anvendelser

3.1 Forholdet mellem en funktion og dens afledede (monotoniforhold)

3.2 Optimering

3.3 Tangentligninger

------------------------------------------------------------------------



Beskrivelse af emnet i læreplanen fra UVM:

Monotoniforhold og differentialregning

Eleverne forventes at opnå fortrolighed med differentiation af de elementære funktioner og med regnereglerne for differentiation (sum, differens, produkt, ’gange en konstant’ og sammensat funktion
med lineær indre funktion). Det drejer sig både om at bestemme afledet funktion og tangentligning samt om at kende og kunne anvende sammenhængen mellem afledet funktion, monotoniforhold og
ekstrema i problembehandling.

Eleverne forventes yderligere at kunne differentiere sammensat funktion med ikke-lineær indre funktion og håndtere simple problemstillinger i relation dertil.

På A-niveau kan udledning af reglen for differentiation af produkt henholdsvis sammensat funktion indgå.

Arbejdet med begrebet differentialkvotient indebærer, at grænseværdibegrebet inddrages, så eleverne opnår en intuitiv forståelse af begrebet, men det er ikke tanken, at dette gives en selvstændig behandling.

Tilsvarende inddrages kontinuitetsbegrebet på intuitiv vis i behandlingen af sammenhængen mellem den afledede funktion og begreber som monotoniforhold og ekstrema, men det er ikke tanken, at
dette gives en selvstændig behandling. Det er vigtigt for udvikling af elevernes begrebsforståelse, at de også møder funktionstyper, der ikke er kontinuerte, og funktioner, der ikke er differentiable.

Eleverne skal kunne redegøre for differentialkvotientens betydning både i interne matematiske sammenhænge og i anvendelsesorienteret sammenhæng, dvs. de skal kunne fortolke differentialkvotienten
som en væksthastighed i modelleringssammenhæng.

De anvendelsesorienterede kontekster vælges, så det giver mening for eleverne, når de skal fortolke resultaterne af aflæsningerne. På den måde skal eleverne opleve, at matematiske værktøjsprogrammer bidrager til, at de kan opnå information om den kontekst, som modellen beskriver, og som de ikke ville kunne opnå uden.

I nogle tilfælde vil den matematiske modellering resultere i udtryk, som rækker ud over de funktionstyper, der er dækket af de elementære funktioner, og de regneregler for differentiation, der er beskrevet i
kernestoffet. I disse tilfælde forventes eleverne at anvende CAS til at differentiere disse udtryk.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 6. Statistik

Statistik.

Pensum: Kapitel 5, 6 og 10 i Kernestof Mat 2, stx.




1. Stokastiske variable og binomialfordeling

-> Generelle stokastiske variable. Notation, sandsynligheder, middelværdi og spredning. Sandsynlighedsfordelinger
-> Definition af binomialfordelingen b(n,p).
-> Formel for sandsynligheder inkl. beskrivelse af kombinationer K(n,r) og Pascal's trekant.
-> Middelværdi og spredning af en binomialfordelt stokastisk variabel


------------------------------------------------------------------------


2. Binomialtest

-> Nulhypotese og opstilling af test (to-sidet, venstre eller højre)
-> Acceptområde og kritisk område
-> Signifikansniveau, p-værdi og fejltyper


------------------------------------------------------------------------


3. Konklusioner fra data

-> Normalfordelingsapproksimationen
-> Stikprøver og 95%-konfidensintervaller
-> Regression og mindste kvadraters metode
-> Residualer, residualplot, residualspredning.
-> Polynomiel regression


------------------------------------------------------------------------



Beskrivelse af emnet i læreplanen fra UVM:

Sandsynlighedsregning

Begrebet stokastisk variabel indgår i kernestoffet, men det er ikke tanken, at det skal gives en selvstændig behandling. Begrebet skal indføres i behandlingen af binomialfordelingen, hvorved man opnår en
notation, der gør det mere enkelt at formulere spørgsmål og opstille formler. Eleverne skal kunne håndtere beregninger med middelværdi, varians og spredning for en stokastisk variabel med en given
sandsynlighedsfordeling. Eleverne skal kunne håndtere begreberne stokastisk eksperiment og sandsynlighed, og de skal kunne
anvende binomialfordelingen til løsning af virkelighedsnære problemstillinger, dvs. de skal kunne beregne punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder samt middelværdi og spredning. Desuden skal eleverne kunne tegne og kunne aflæse på et søjlediagram på baggrund af en binomialfordeling.

leverne skal kende betingelserne for, hvornår et empirisk datasæt kan betragtes som realiserede værdier af en binomialfordelt stokastisk variabel; herunder inddrages diskussion af eksperimenter med og
uden tilbagelægning. Hypotesetest i binomialfordelingen anvendes til at vurdere situationer, hvor der ud fra stikprøver sluttes
til generelle udsagn om en population. Bemærk, at eleverne ved den skriftlige prøve kun forventes at kunne håndtere to-sidet test, herunder
kunne opstille af simple nulhypoteser af typen p = p_0 .
Udgangspunktet for beregning af de forventede værdier i testet er den sandsynlighedsparameter p, som vi i den aktuelle situation betragter som ’den sande’ værdi for p i populationen. De centrale begreber i et binomialtest er population, stikprøve, nulhypotese, alternativ hypotese, teststørrelse, kritisk område, acceptområde, signifikansniveau og p-værdi. Konklusioner draget af et hypotesetest diskuteres med henblik på systematiske fejl (bias) og skjulte variable (konfundering). Eleverne skal opnå forståelse af begrebet nulhypotese, herunder at hypotesen altid opstilles, før stikprøven til belysning af hypotesen udtages, og at en påfaldende afvigende observation i én stikprøve peger på en ny hypotese, som testes på baggrund af en ny stikprøve.
Eleverne skal kunne bestemme konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren p (’den sande’ værdi for p i populationen) ud fra stikprøvens størrelse n og et stikprøveestimat for p (ofte kaldet pˆ )
med de indbyggede faciliteter, som et matematisk værktøjsprogram tilbyder, og de forventes herudfra at kunne uddrage den statistiske usikkerhed. Eleverne forventes også at kunne håndtere beregninger
med den eksakt udledte formel (gengivet i formelsamlingen) for usikkerhed baseret på normalfordelingsapproximationen. En rimelig normalfordelingsapproksimation kræver, at både n*p > 5 og
n(p-1 )>5 , men eleverne forventes ikke at argumentere for dette i besvarelsen af opgaver ved den skriftlige prøve.
Simuleringer og beregninger med binomialfordelingens sandsynlighedsfunktion giver gode muligheder for at diskutere løsningsmetodernes grad af præcision set i relation til praktisk anvendelse. Simulering kan desuden udnyttes til eksperimentelt at forstå statistiske sammenhænge, som er for svære at behandle teoretisk.
Eleverne skal kende begreberne normale udfald, der højst ligger to spredninger fra middelværdien, og exceptionelle udfald, der ligger mere end tre spredninger fra middelværdien. Begreberne er hentet fra
normalfordelingen, og normalfordelingsapproximationen til binomialfordelingen omtales gennem konkrete eksempler, der behandles grafisk i et matematisk redskabsprogram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 7. Analytisk geometri

Analytisk Geometri.

Pensum: Kapitel 11 i Kernestof Mat 2, stx.




1. Linjer

-> 3 måder at beskrive linjer i planen: 1) y=ax+b, 2) a(x-x_0)+b(y-y_0) = 0 og 3) parameterfremstilling via vektorer
-> Normalvektor og hældningsvinkel
-> Skæring mellem 2 linjer og vinkel mellem linjer.
-> Skæringstidspunkt via parameterfremstilling
-> Afstand fra punkt til linje


------------------------------------------------------------------------


2. Cirkler

-> Cirklens ligning
-> Skæring mellem cirkler og linjer
-> Tangenter til cirkler
-> Kvadratkomplettering (eng. complete the square)


------------------------------------------------------------------------



Beskrivelse af emnet i læreplanen fra UVM:

Geometri og vektorregning

Vektorregningen udvides med den del af den analytiske geometri, som omhandler analytisk beskrivelse af objekterne linje og cirkel. Også i denne fase er det vigtigt som støtte for elevernes begrebsforståelse,
at der i undervisningen veksles mellem tegning og beregning og mellem aktiviteter med papir/blyant og matematiske værktøjsprogrammer.

Centrale dele af vektorregningen kan trækkes frem og anvendes i argumentationen for resultater i den analytiske geometri, fx anvendes skalarproduktet til at bestemme vinkler mellem linjer, og projektionsformlen kan tænkes ind i en geometrisk argumentation for formlen til bestemmelse af afstand fra punkt til linje. Det forventes, at eleverne kan anvende de simple overgangsformler, som er nødvendige for at kunne håndtere stumpe vinkler mellem vektorer.

Eleverne skal opnå færdigheder og kompetencer i at kunne opstille og omskrive ligninger for cirkler (kvadratkomplettering) og bestemme ligninger for cirkeltangenter samt omskrive frem og tilbage mellem ligning og parameterfremstilling for en ret linje. Desuden skal eleverne kunne bestemme skæringspunkt mellem linjer, skæringspunkter mellem linje og cirkler, vinkel mellem linjer samt afstand fra punkt til linje. Til vinkel mellem linjer hører også sammenhængen mellem en ret linjes hældningsvinkel (med førsteaksen) og linjens hældningskoefficient.

I den analytiske geometri indgår formler, som kan udledes ved figurbetragtninger og anvendelse af vektorregningsformlerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 0 -Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Alle bøger, noter, journaler mm benyttet i undervisningen. Bemærk det skal være jeres egne noter og journaler.
Desuden må I bruge alle dokumenter fra mappen "CL Maple":
https://www.lectio.dk/lectio/5/DokumentOversigt.aspx?laererid=1364193704&folderid=H52714578623_FH70977455168_

Vær opmærksom på at I ikke kan tilgå lectio, så de dokumenter, I regner med at bruge skal downloades til egen computer
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Harmoniske funktioner

Harmoniske funktioner

Hvad er en harmonisk funktion?

Gennemgang af de forskellige parametre ved at løse en række opgaver med Maple og med skydere i GeoGebra.

Differentiation af sinus og cosinus - et geometrisk bevis.

Regression af en harmonisk funktion og anvendelser med den harmoniske funktion.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjemmeopgave 1 23-08-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Integralregning

Integralregning

1. Stamfunktion

2. Indføring af integralet og regneregler for integralet

3. Integralregningens hovedsætning

4. Det bestemte integral og regneregler, samt anvendelser af integralregning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjemmeopgaver 2 13-09-2024
Hjemmeopgaver 3 27-09-2024
Hjemmeopgaver 4 25-10-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Vektorfunktioner & banekurver

Repræsentationsformer, banekurvers forløb i koordinatsystem, differentiable vektorfunktioner, tangent, hastighed, acceleration, længden af en banekurve, anvendelser og eksempler - herunder kurvelængde og bestemmelse af areal afgrænset af en banekurve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Ikke lineære differentialligninger

Den logistiske differentialligning. Seperable differentialligninger og seperation af de variable
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Forberedelsesmateriale

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Funktioner af 2 variable I

Det retvinklede 3 dimensionale koordinatsystem, funktioner af 2 variable og deres grafer, snitfunktion og snitkurve, niveaukurve og højdekurve, differentiation (den retningsafledte, de partielt afledte, gradienten & regneregler), ekstrema og stationære punkter, arten afstationære punkter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Normalfordeling

Tilnærmelse af datasæt med normalfordeling. Tætheds- og fordelingsfunktionen for normalfordelingen. Exceptionelle og normale værddier. Sammenhæng mellem Standardnormalfordeling og en vilkårlig normalfordeling. Beregning af sandsynligheder i Maple og i hånden (ved tabel). Import af data. Normalfordelingsregression og QQ-plot.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer