Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Anna Ramskov Balch, Kristian Gustavussen, Sebastian Lang-Jensen
Hold
2022 SA/e (
1e SA
,
2e SA
,
3e SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. GF - Velfærd og ideologi
Titel 2
0. Tilladte hjælpemidler ved skriftlig eksamen
Titel 3
2. Demokrati og det politiske system
Titel 4
3. Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 5
4. Partier og vælgere
Titel 6
5. Integration og medborgerskab
Titel 7
6. Ulighed
Titel 8
7. Demokrati, rettigheder og fundamentalisme (SRO)
Titel 9
8. Økonomi
Titel 10
9. EU - Valg til Europa-Parlamentet
Titel 11
10. International politik - verdensorden i opbrud?
Titel 12
11. Valg i USA m fokus på politisk kommunikation
Titel 13
12. Dansk udenrigspolitik i en brydningstid
Titel 14
13. Globalisering og international handel
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. GF - Velfærd og ideologi
Fælles intro-forløb for alle grundforløbs-klasser, hvor eleverne under emnet "Velfærd" blev præsenteret for fagets discipliner politik, sociologi og økonomi. Forløbet rummede en introduktion til følgende emner:
- velfærdsstatens historiske udvikling, herunder udvikling fra "skøns-" til "retsprincippet"
- velfærdstrekanten (stat, marked, civilsamfund)
- velfærdsmodeller (universel, selektiv, residual)
- fra universel model til konkurrencestat
- system og livsverden, herunder filmen "I, Daniel Blake"
- politiske ideologier liberalisme, konservatisme, socialisme og socialliberalisme
Faglige mål ifølge læreplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Kernestof ifølge lærerplan
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
0. Tilladte hjælpemidler ved skriftlig eksamen
Tilladte hjælpemidler
- Spotify (til musik)
- Undervisningsbeskrivelsen i Lectio, herunder uploadede artikler, fælles arbejdsdokumenter, rapporter og kapitler fra bøger
-
Ordnet.dk
(digital ordbog)
- Holdets klassenotesbog for samfundsfag i OneNote
Ikke tilladte hjælpemidler
- I må ikke bruge internettet til at søge yderligere information
- I må f.eks. ikke gå på Folketingets eller Freedomhouse' hjemmeside, eller søge artikler på
DR.dk
, eller selv finde tal i Statistikbanken eller i Surveybank.
- Heller ikke selv om I blot bruger det samme link som vi brugte i undervisningen til at løse en opgaven. I skal i stedet bruge de noter og svar I skrev undervejs.
- I må heller ikke bruge webbaserede leksika som Den store Danske eller Wikipedia. Kun digitale ordbøger som "Ordnet".
- studienet eller noget fra andres opgaver er heller ikke tilladt.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
2. Demokrati og det politiske system
Forløbet handler om hvad demokrati er, og hvilke forskellige former for demokrati der findes samt hvordan det politiske system i Danmark fungerer. Vi arbejder med indirekte og direkte demokrati og diskuterer fordele og ulemper ved de to former. Ligeledes arbejder vi med begreberne konkurrence- og deltagelsesdemokratiet (og Koch og Ross' forståelser af demokrati). Vi ser filmen "Vote for me" og diskuterer efterfølgende om der var tale om demokrati eller ej. Eleverne introduceres til Eastons model over det politiske system for at få en grundlæggende forståelse for hvordan det politiske system fungerer. Vi arbejder med Grundloven og dens betydning for demokratiet og fokuserer på magtens tredeling, parlamentarisme og frihedsrettighederne. I den forbindelse går vi i dybden med en case om ytringsfrihed vs. racismeparagraffen.
Med afsæt i Folketingsvalget arbejder vi med regeringsdannelsen og arbejdet i Folketinget og arbejder i folketinget.
I et mindre projekt som ender ud i fremlæggelser, små film og kreative plancher arbejder vi med lovgivningsprocessen
Kernestof:
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Til timen har du sat dig ind i resultatet af folketingsvalget og fundet på et par ting ved valget, som du synes har været interessant, irriterende, overraskende, kedeligt eller andet.
Derudover skal du finde en ting om dig selv (fx en interesse, noget om din familie eller noget helt andet), der siger lidt om dig og som gør at jeg kan huske dig til næste gang :)
Se udviklingen: Partier får flere medlemmer
1. Elevnoter og arb.spg. til Eastons model .docx
Politikkens Kernestof, Rasmussen 2021, Columbus; sider: 8-15, 34-39
2. Elevnoter til Politiske skillelinjer, værdi- og fordelingspolitik (Rokkan og Lipset).docx
3. Noteskema til konkurrence- og deltagelsesdemokrati.docx
3. Dahl øvelse.docx
Samf på B s.83-127.pdf
Samf på B, 2. udgave, Skov, Matthiesen og Bjørnstrup.; sider: 87-95, 98-119
3. Noter og øvelser til MAGT.docx
Link til Grundloven
Lektie om grundloven
min grundlov web.ashx
https://kammeradvokaten.dk/media/9089/elevtekst-grundloven-2021.pdf
4. Aarbejdsspørgsmål til Parlamentarisk styringskæde og regering.docx
Polens retssystem er på kant med EU: Piotr kæmper for sin ret til at dømme uafhængigt
4. Noter til valgmåder.docx
4. Parlamentarisme Øvelse.docx
4. Noter til valgmåder og domstole.docx
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2022
Folketingets udvalg
5. Der var engang en lov, der blev til….docx
Medbring gerne farveblyanter, hvis du er lidt kreativ ;)
I er så langt med jeres projekt at I kan gøre det helt færdigt på et modul. De skal fremlægges i andet modul.
2. Der var en gang en lov, der blev til…..docx
Lille prøve i forløbet som afsluttes i dag. Du skal læse op på:
I er HELT klar med jeres fremlæggelser!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
3. Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
1. Skema over grundlæggende sociologibegreber.docx
Identitet i det senmoderne samfund - Samf på B, s.17-27.pdf
Samf på B, 2. udgave, Skov, Matthiesen og Bjørnstrup.; sider: 17-40
Ingen lektier :)
2. Lektiespørgsmål til identitet.docx
Identitet i det senmoderne samfund - Samf på B, s.27-34.pdf
3. Arbejdspapir samfundsstadier (Samf på B).docx
Genstart: Mordet i Memphis
3. Et liv, to samfund.docx
4. Lektiespørgsmål i første time om senmodernitet.docx
Rettevejledning .docx
4. Selvstændigt arbejde med Giddens og Ziehe.docx
Identitet i det senmoderne samfund - Samf på B, s.35-47.pdf
I disse to timer arbejde I selvstændigt. Opgaven nedenfor uploades i Lectio under opgaver senest i aften kl.22.
Udfyld desuden nedenstående feedback-ark og upload det under opgaver senest 15.30.
Du afleverede i aftes opgaven om Giddens og Ziehe - dem arbejder vi med i dag.
Oplæg af Hjortkjær
4. Hartmut Rosa Resonans - redigeret 1k.docx
4. Gruppearbejde Rosa - et bedre samfund for alle.docx
Medbring en highlighter og en kuglepen.
Supertanker | Vær den bedste version af dig selv! | DR LYD
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
4. Partier og vælgere
Et lille forløb hvor vi indledningsvist arbejdede med de politiske partier, som I fremlagde for hinanden.
Derefter arbejdede vi med de forskellige partityper og hvad der ligger til grund for politiske partiers adfærd. Her tog vi fat på Molin, Downs og Strøms modeller.
Dernæst arbejdede vi med partityper og som afslutning kom vi omkring de to teorier for partiadfærd: Michiganmodellen og issue-voting teorien (Rational Choice).
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen Politikkens Kernestof.
Du har læst op på dine noter om Giddens, Ziehe og Rosa (og Hjortkjær).
Husk bogen Politikkens Kernestof
Fællesslides om partierne
Politikkens Kernestof, Rasmussen 2021, Columbus; sider: 68-78, 80-84, 87-91
2. Figur partityper.docx
3. Øvelse med Molins model.docx
Noter til teorier om partiadfærd.docx
Medbring bogen!
4. Noter til vælgeradfærdsteorier.docx
Medbring bogen Politikkens Kernestof
Ærkedansker Perkerdansker, Thorndal 2019, Columbus; sider: 9-18
2. Integrationsbegreber - arbejdsark.docx
2. Hvad siger statistikkerne.docx
Husk bogen Ærkedansker
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
5. Integration og medborgerskab
I dette forløb har vi arbejdet med indvandring og integration i Danmark.
Indledningsvis arbejde vi med statistikker med fokus på forskelle på indvandrere, efterkommer og etniske danskere. Derefter blev I præsenteret for forskellige begreber for integration: Integration, assimilation og segregation.
Vi så på årsager til indvandringen med afsæt i forskellen på push- og pull-faktorer.
Løbende har vi lyttet til podcasten Generationen af Babak Vakili.
Begreberne socialisering og dobbeltsocialisering blev repeteret og inddraget i forhold til udfordringerne for indvandrere og efterkommer, som skal leve mellem to kulturer
Vi arbejdede med stereotyper og fordomme samt årsager og konsekvenser af disse.
Dernæst tog vi afsæt i Honneths anerkendelsesteori i relation til integration og radikalisering samt medborgerskab. Her valgte vi T.H. Marshalls medborgerskabsbegreb og nyere forståelser af denne samt modborgerskab og mulige årsager til dette.
Som afslutning fik I tid til et mindre projekt: øvelse i faglig argumentation, hvor I skulle besvare spørgsmålet: hvad ligger til grund for at unge efterkommere er mere kriminelle end unge af etnisk dansk oprindelse? Krav til besvarelsen var at den skulle være fagligt funderet i forløbets stof, men formidlingen var valgfri. Projektet skulle fremlægges/vises for klassen sidste undervisning inden ferien.
Indhold
Kernestof:
2. Arbejdsark om dobbeltsocialisering og integration .docx
2. Hvad siger statistikkerne.docx
Ærkedansker Perkerdansker, Thorndal 2019, Columbus; sider: 15-18, 80-84, 89-95, 98-102, 113-116
2. Integrationsbegreber - arbejdsark.docx
Husk bøgerne: Ærkedansker og Knæk Koden - vi skal se på den kommende skriftlige opgave i sidste modul.
Medbring høretelefoner - du skal høre podcast :)
Medbring også Knæk Koden - du får tid til at arbejde på den skriftlige aflevering.
Medbring høretelefoner - hvis vi når det, skal du høre podcast :)
Generationen | DR LYD - afsnit 3 Store A
3. Arbejdsspørgsmål Stereotyper og fordomme.docx
HUSK din bog
Husk bogen
5. Arbejdsspørgsmål - Axel Honneth om integration.docx
6. Øvelse i faglig argumentation.docx
5. Medborger og modborger - arbejdsspørgsmål 1e.docx
Jeres noter til Honneth er færdige
Medborgerskab og modborgerskab - definitioner
https://politiken.dk/indland/uddannelse/art9301690/Efterkommere-af-ikkevestlige-indvandrere-klarer-sig-historisk-godt-i-folkeskolen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
6. Ulighed
Forløb om ulighed med formål at begrebsliggøre selve ulighedsbegrebet at forstå forskellige holdninger til ulighed samt at reflektere over baggrunden for ulighed på et mere teoretisk plan
:
Den første del af forløbet handlede mest om empiri og holdninger:
- begrebsafklaring "fattigdom" og "ulighed"
- forskel på absolut og relativ fattigdom samt på forskellige måder at måle fattigdom på
- hvordan måles og opfattes ulighed? Gine-koefficient, 80/20-mål og maksimal udjævningsprocent
- besøg på CEPOS
Anden del af forløbet var teoretisk baseret:
- kort intro til Thomas Piketty og hans fokus på den nye finansbaserede ulighed
- Social differentiering: vi arbejdede med forskellen på tidligere inddeling i socialgrupper (SFI/Vive) og AE's "klassesamfund"
- Pierre Bourdieus begreber om "kapitaler" og "habitus"
Kernestof ifølge lærerplan
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
Faglige mål ifølge lærerplan
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål fattigdomsmål.docx
Link til klassenotesbog i OneNote
Jakob Glenstrup Jensby & Peter Brøndum: "Ulighedens mange ansigter" (1.udg., 1.opl., Columbus 2014); sider: 48-58, 66-74, 81-85, 126-141, 144-151
Arbejdspapir måling af ulighed.docx
Besvar spm. 5 i arbejdspapiret om "Fattigdomsmål" (ligger i OneNote og i dokument-mappen i Lectio. Læs CEPOS siden for at besvare spørgsmålet
CEPOS: Absolutte og relative fattigdomsgrænser
Tekst ulighed.pdf
Fællesdokument ulighedens udvikling
Kig på arbejdspapiret og teksten fra sidste gang for at repetere de forskellige måder at måle ulighed på
Sørg også for at have udfyldt spm. 5) i arbejdspapiret, hvis I ikke var der sidste gang
Læs opgavebeskrivelse og bilag. Medbring PC (I behøver ikke bogen)
Se youtube filmen Thomas Piketty in 3 minutes - Newsnight BBC
Læs også den lille tekstboks på s. 75 om Thomas Piketty (og medbring bogen "Ulighedens mange ansigter)
Arbejdspapir Den nye ulighed.docx
Husk bogen "Ulighedens mange ansigter"
Tekst den nye ulighed.pdf
Fællesdokument cases ny ulighed
Vil I være med i en fokusgruppe om "Den kønnede by"? Se vedhæftede
Vi laver arbejdspapiret om Socialgrupper og klassesamfund i timen
Fællesdokument eksempler ny ulighed (2e).docx
Arbejdspapir Bourdiues kapitaler.docx
Afsnit
Skriv jeres svar ind i Socrative. Room no C337062C
Arbejdspapir habitus og felt.docx
I skal være så langt med opgaven, at I kan uploade den når timen slutter
Undersøgelse retteark ulighed.docx
Fælles svarark Prinsesser og Bourdieu-begreber
HUSK BOGEN:-)
Sørg for, at have lavet så meget af powerpointen at I kan lave den helt færdig på de første 15 minutter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
7. Demokrati, rettigheder og fundamentalisme (SRO)
Forløb om demokrati, styreformer og rettigheder i samarbejde med religion (FF4 - SRO)
Første del af forløbet handlede om selve begrebet demokrati:
- intro med grundbegreber om demokrati; repræsentativt vs. direkte demokrati, herunder diskussion om fordele og ulemper
- demokratiopfattelser og demokratiidealer: konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati og deliberativt demokrati
Anden del af forløbet handlede om demokrati og rettigheder
- hvilke rettigheder skal være til stede i et demokrati
- magtens tredeling og forskellen på præsidentialisme og parlamentarisme
- arbejde med autentiske sager hvor ytringsfrihed og racisme stødte
- gruppearbejde hvor eleverne i grupper skulle undersøge et bestemt land ud fra "Freedomhouse" og "styreformernes etapekort"
- herefter startede selve SRO-forløbet, hvor eleverne skulle arbejde med en selvvalgt case hvor demokrati, politik og religion støder sammen
Faglige mål ifølge lærerplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof ifølge lærerplan:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Udfyld undervisningsevalueringen via Lectio forsiden inden timen (hvis I ikke har gjort det endnu). Husk også at I skal aflevere bogen "Ulighedens mange ansigter"
Fællesdokument cases direkte demokrati
Jensby, Pedersen og Brøndum: "Politikbogen" (1.udg., 1.opl. Columbus 2017); sider: 180-185, 279-284
Fællesdokument tre vigtigste elementer i det ideelle demokrati
Arbejdspapir Demokatiidealer (Politikbogen).docx
HUSK "Politikbogen"
2e Flerfaglig portfolio (vælg "holdnotesbog")
Fællesdokument forslag emner og materiale
I skal have læst bilagene til opgaven - ellers kan I ikke nå at lave den i timerne
Fællesdokument SRO ideer og materiale
Inspiration brainstorm.pptx
Fælles powerpoint Cases demokratier under pres
Husk "Politikbogen"
Fælles powerpoint cases styreformer
Tekst Styreformernes etapekort (Politikbogen) .pdf
Fællesdokument SRO ideer 2e
Samfundsvidenskabelig metode i teori og praksis.pptx
Øvelser samfundsfaglig metode.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
8. Økonomi
Økonomiforløb med fokus på de grundlæggende økonomiske begreber
- kort intro til markedsøkonomiske begreber; prisdannelse og markedsstrukturer (frit marked/oligopol/duo-pol/monopol)
- samfundsøkonomiske mål og målkonflikter
- vismandsspillet som optakt til det økonomiske kredsløb og de økonomiske politikker finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik
- intro til økonomisk teori (Keynesianisme og neo-klassisk), som del af notat-opgave hvor teorierne skulle inddrages
Kernestof ifølge lærerplan:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
Faglige mål ifølge lærerplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Fællesdokument - hvad er en god studietur?
Bo Isaksen & Dennis Lunding Nielsen: "Basal Økonomi" (1.udg., 1.opl., Columbus 2022); sider: 18-25, 30-41, 48-58, 62-68
Medbring noget at skrive/tegne med
Arbejdspapir Markedsøkonomi (Basal økonomi).docx
Husk bogen!
Link til mitCFU.dk. Log ind og se "Økonomi for dummies". Se de første 15 minutter hvis I ikke var til undervisningen torsdag
Lav kolonnen i arbejdspapiret om "Pengepolitik" færdig
Fælles powerpoint økonomiske skoler og kriser
Link til quiz i Socrative. Room no: C337062C
Skriv nogle stikord i arbejdskemaet om Ny-klassisk og Keynesiansk teori.
Sørg for at have uploadet jeres præsentation (Notatopgave del 1)
Grøn vækst eller økologisk økonomi .pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
9. EU - Valg til Europa-Parlamentet
Forløb om EU i anledning af valget til Europa-Parlamentet i juni 2024
- intro-øvelse hvor eleverne skulle lave deres eget fiktive internationale samarbejde og formulere en række grundregler for samarbejdet
- øvelsen blev relateret til en gennemgang af kernebegreber om EU og internationalt samarbejde: integration i bredden og i dybden, overstatsligt vs. mellemstatsligt, veto-ret vs. flertalsafgørelser
- begreberne blev desuden koblet til en kort gennemgang EUs udvikling fra handelsfællesskab til fuldt ud harmoniseret indre marked
- suverænitetsbegrebet og holdningerne til EU
- EU's institutioner og beslutningsproces med vægt på Europa-Parlamentet
- teorier om Europæisk integration: Føderalisme, neo-funktionalisme og liberal intergovernmentalisme
Faglige mål ifølge lærerplan:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof ifølge lærerplane:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Indhold
Kernestof:
Fælles powerpoint minitraktater
Arbejdspapir og tekst Former for integration.docx
Find en aktuel nyhedshistorie om EU: Hvad handler den om? Hvad er "konflikten" i historien?
Socrative quiz om grundbegreber om EU. Room no: C337062C
Filmklip om afstemning i EP om migrationspagt
Svar på spm 5) og 6) i arbejdspapiret fra sidste gang og skriv svarene ind i lektiequizzen på dette modul
Lars Frederiksen: "EUs udringer" (1.udg., 1.opl. Columbus 2020), Columbus; sider: 27-39, 41-47, 73-82
Dele af bogen scannet og udleveret i kopiform
Svar på de to spørgsmål i lektiequizzen
Tekst EU institutioner (EUs udfordringer).pdf
Fællesdokument Hvad skal vi med EU Parlamentet? (udfyldes i timen)
Arbejdspapir EU institutioner og beslutningsproces (EUs udfordringer).docx
Fælles præsentation Teorier om EU
Tekst Teorier om Europæisk Integration (EUs udfordringer).pdf
Fælles powerpoint fra sidste gang om EU teori
Matrixgrupper teorier om EU (EUs udfordringer).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
10. International politik - verdensorden i opbrud?
Et forløb om aktører i og teorier om international politik. Er den liberale verdensorden under opbrud? Menneskerettigheder - er de universelle eller ej?
Indhold
Kernestof:
What Caused Division in Cyprus? | The Cypriot Partition Explained
LEGO: Everything is NOT awesome.
Knudsen, Tonny Brems: "International Politik NU", Systime, 2015 (kopi); sider: 10-16, 122-123
IP - intro.pdf
Den engelske skole.pdf
Realisme i forskellige afskygninger.pdf
International politik - kernestof. IP-teorier.pdf
Skema om IP-teorier.docx
Den evigt aktuelle Machiavelli.docx
Sørensen, Jacob Graves m.fl.: "IP & Ø - Grundbog i International Politik og Økonomi", Columbus, 2016; sider: 11-20, 61-68, 145-154
IP-teorier 3.e 2024.pptx
Delopgave om Kina og USA 3.e.pdf
Sørensen, Jacob Graves: "International politiks kernestof", Columbus, 2024 (kopi).; sider: 37-43
International politik kernestof. Det internationale politiske system under forandring.pdf
Is war between China and the US inevitable?
Skött, Jakob Sinding: "IP-bogen", Columbus, 2022 (kopi); sider: 160-170
Hvad kommer efter den amerikanske verdensorden.pdf
XI Jinpings nye Kina - arbejdsspørgsmål.docx
Xi Jinpings nye Kina (2)
DRTV - Explainer: Hvorfor er Taiwan så vigtig for Kina og USA?
DRTV - Explainer: Hvad laver Rusland i Afrika?
What are the universal human rights? - Benedetta Berti
Hvad er menneskerettigheder?
Thorndal, Morten Hansen & Tefre, Gertrud Lindberg: "Menneskerettigheder - i et historisk, filosofisk, religiøst og samfundsmæssigt perspektiv", Columbus, 2005 (kopi).; sider: 10-16
Menneskerettigheder - historisk.pdf
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
11. Valg i USA m fokus på politisk kommunikation
Et forløb om det politiske system, vælgere og præsidentvalget i USA i 2024. I forlængelse af dette har vi haft om politisk kommunikation og meningsdannelse. Flerfagligt forløb med engelsk om præsidentvalgkampen i udvalgte svingstater.
Indhold
Kernestof:
Sterling, Kirsten: "Guds udvalgte folk", Information, 16.11.2007.; sider: 1-5
Guds udvalgte folk
Hvad er USA 3.e.pptx
Brøndum, Peter Christian: "USA´s udfordringer", Columbus, 2012.; sider: 14-28
USA´s udfordringer. USA - en nation eller en ide.pdf
Carlsen, Marie Berg: "Sådan skriver du i samfundsfag", Columbus, 2021.; sider: 24-30, 48-54, 144-146
Sådan skriver du samfundsfag - lineær regression.pdf
Sådan skriver du samfundsfag - hypoteser.pdf
Demokraterne og republikanerne.pptx
DRTV - Trump vs. Harris: Er Trumps "bondeknold" et trumfkort?
USAs udfordringer (4.udgave) de to store partier i amerikansk politik.pdf
Brøndum, Peter Christian: "USA´s udfordringer", Columbus, 2024 (kopi).; sider: 84-91, 102-104, 109-114, 132-135
USAs udfordringer (4.udgave) Vælgertyper.pdf
USAs udfordringer (4.udgave) Svingstater og sikre stater.pdf
Genreguide: Hypoteser i skr. samfundsfag
Det politiske system i USA 2024.pptx
Larsen, Niels Ivar: "Der er 538 valgmænd i USA: Sådan fungerer det amerikanske valgsystem", Information, 5.9.2020.; sider: 1-6
Der er 538 valgmænd i USA: Sådan fungerer det amerikanske valgsystem
DRTV - Trump og tyveriet
Arbejdsspørgsmål til Trump og tyveriet.docx
How does Congress “Work”? | Power and Politics in US Government 22 of 30 | Study Hall
Gerrymandering, explained | The Washington Post
Grundtræk i det amerikanske valgsystem 2024.pptx
Lindequist, Maria Katrine Staugaard: "Danskhed - introduktion til dansk kultur og identitet", Columbus, 2020 (kopi); sider: 82-89
Fællesskab i et individualiseret samfund.pdf
The Best People | Harris-Walz 2024
JibJab.com - Time for Some Campaignin'
FF6 Demokratiets tilstand i USA i lyset af præsidentvalget 2024.docx
DRTV - Deadline: Amerikansk demokrati på vej mod afgrunden?
USAs udfordringer (4.udgave) Trump nationalist eller populist.pdf
USAs udfordringer (4.udgave) et demokrati i frit fald.pdf
Arbejdsspørgsmål til Trumps USA Demokrater i krise.docx
DRTV - Trumps USA: Demokrater i krise?
Rasmussen, Finn: "Medier og politisk kommunikation", Columbus, 2018 (kopi).; sider: 79-88, 98-103
Vælgerne - valgstrategi.pdf
Den demokratiske samtale herunder sociale medier.pdf
Voxmeter A/S · Borgergade 6, 4. sal, 1300 København
How accurate are election polls?
Sådan skriver du samfundsfag - konfidensintervaller.pdf
Sommerand, Malthe: "Morgenpost fra USA: Der var meget, der pegede på, at Trump ville vinde. Meningsmålingerne for bare at nævne et eksempel ", DR.dk, 15.11.2024.; sider: 1-4
Morgenpost fra USA: Der var meget, der pegede på, at Trump ville vinde. Meningsmålingerne for bare at nævne et eksempel
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
12. Dansk udenrigspolitik i en brydningstid
Et forløb om dansk udenrigspolitik i en global verden. Vi har haft om den historiske udvikling fra stormagt til småstat. Neutralitetspolitik, tilpasning og aktivisme samt mål og midler i udenrigspolitikken. Besøg i Udenrigsministeriet om dansk udenrigspolitik.
Indhold
Kernestof:
Grundtvig - Rosa og Alex
Makrelmadder og håndbold-jubel: Er politikernes brug af sociale medier et problem?
Gregersen, Rune Valentin: "MedierNU", Systime, 2011.; sider: 124-127
Det politiske superbrand.pdf
How accurate are election polls?
Lykkeberg, Rune: "Arlie Hochschild: Hvis du vil forstå Trumps sejr, må du forstå hans vælgeres følelser ", Information, 21.11.2024.; sider: 1-2
Arlie Hochschild: Hvis du vil forstå Trumps sejr, må du forstå hans vælgeres følelser
FF6 om det amerikanske valg 3.e.pptx
Rasmussen, Finn: "Medier og politisk kommunikation", Columbus, 2018 (kopi).; sider: 21-24, 133-143
Framing og priming i politik.pdf
Thyrri, Irene: "Medierne og den øgede personfiksering", 2004.; sider: 1-4
MEDIERNE OG DEN ØGEDE PERSONFOKUSERING (uddrag).pdf
Boserup Skov, Oliver m.fl.: "Samf på B", Columbus, 2022 (kopi).; sider: 184-192
Vælgeradfærd.pdf
Gruppe 1: Stephanie, Astrid, Arthur, Emilie og Selma (North Carolina eller Texas).
PolitikNU - kakkelakteori og kritisk medieteori.pdf
Teorier om meningsdannelse (effektteorier) 3.e 2024.pptx
Mediebrug og meningsdannnelse.pdf
Oversigt grupper. Skriv jeres navne ind når I er blevet fordelt ved bordene
Sæt jeres hovedpointer ind i denne Fælles præsentation gruppearbejde
Empiriindsamling om jul anno 2024.pptx
Brøndum, Peter m.fl.: "Politik-bogen", Columbus, 2017 (kopi).; sider: 158-162
Politikbogen - den politiske kampagne.pdf
Ny måling: Vælgerne er flygtet fra Moderaterne
Fra en til fem stjerner: Her er de bedste og dårligste politiske kampagner
Lohse, Gregers: “Her er de bedste og dårligste kampagner”, DR.dk, 20.4.2015; sider: 1-6
Branner, Hans m.fl.: “Fokus 3 - fra verdenskrig til velfærd", Gyldendal, 2007 (kopi).; sider: 135-142
Dansk udenrigspolitik.pdf
For USAs fødder
Knudsen, Tonny Brems: "International Politik NU", Systime, 2015 (kopi).; sider: 228-237
IPNU om dansk udenrigspolitik (4).pdf
IPNU om dansk udenrigspolitik.pdf
Krigsmuseet
Genreguide: Sammenligning i skr. samfundsfag
Genreguide: Notat i skr. samfundsfag
Branner, Hans: "Global politik", 3. udgave, Columbus, 2015 (kopi).; sider: 230-237
Mål og muligheder i udenrigspolitik.pdf
Sørensen, Jacob Graves m.fl.: "IP & Ø - Grundbog i International Politik og Økonomi", Columbus, 2016; sider: 117-130, 132-136
Hansen, Linda: "Når den moralsk panik rammer", Modkraft.dk, 22.9.2009.; sider: 1-5
Når den moralske panik rammer
Rasmussen, Lars Løkke: "Vores politik skal være styret af pragmatisk idealisme", Altinget.dk, 17.5.2023.; sider: 1-3
Vores politik skal være styret af pragmatisk idealisme
DRTV - Deadline: Er Vesten i opløsning?
Den lille samfundshjælper 3.g 2025.pptx
En verden af civilisationer.pptx
Hvorfor opstår krige.pptx
Kritik af Huntington.pdf
Inger-demokraterne
I Inger Støjbergs går det godt.pdf
Rosendahl, Natalie: "I Inger Støjbergs parti går det godt", Information, 11.11.2023.; sider: 1-2
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
13. Globalisering og international handel
Et forløb om globalisering og international handel. Vi har haft om forskellige dimensioner af globalisering samt syn på globalisering som et gode eller ej. Teorier om globalisering fx Anthony Giddens og Zygmunt Bauman. Vi har undersøgt den aktuelle internationale handel og haft om teorier herom. Det globale nord og syd og deres indbyrdes forhold er behandlet.
Indhold
Kernestof:
Skött, Jakob Sinding: "IP-bogen", Columbus, 2022 (kopi); sider: 132-139, 155-159, 167-168
IP-bogen. Globalisering.pdf
Velfærdsstaten under pres 3e 2025.pdf
Jacobsen, Benny: "Velfærdsstaten under forandring" i "Velfærdstatens mange liv", Columbus, 2006 (kopi).; sider: 162-164
Transferpricing m.m..pdf
Ingemann, Christian: "Konkurrencestaten er kommet for at blive", Berlingske.dk, 15.12.2013.; sider: 1
Andersen, Lene: "Konkurrencestaten - et taberprojekt", Berlingske.dk, 9.12.2013.; sider: 1
Lovgivningens faser.jpg
Lovgivningens faser 2.jpg
Scavenius, Theresa: "Stænderforsamlingens genkomst", Politiken, Marts 2025.; sider: 1-5
Stænderforsamlingens genkomst.pdf
Forskellige syn på globalisering.pptx
George Ritzer.pdf
Kureer, Henrik: "ØkonomiNU", 2.udgave, Systime, 2012 (kopi).; sider: 10-18, 214-225, 258-266
Verdenshandel fordelt på regioner og lande.pdf
Sørensen, Jacob Graves: "Økonomiens kernestof", Columbus, 2021 (kopi).; sider: 74-81
Økonomiens kernestof økonomiske teorier (1).pdf
Finanskrisen.ØkonomiNU.pdf
Teorier om international handel
Teorier om handel.pdf
Verdenssystemteori.pdf
Karl Marx og kapitalismen.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714597615", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714597615", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714597615" }