Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Anders Kahr-Højland
|
Hold
|
2022 SA/k (1k SA, 2k SA, 3k SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen i samf
Det er tilladt at bruge
- alle fysiske hjælpemidler til den skriftlige eksamen i samfundsfag, dvs. alle grundbøger og noter
- Spotify, hvis det er noget der behager
- Lectios undervisningsbeskrivelser, uploadede dokumenter og materialer
- Klassenotesbogen, hvor vi har noter og opgaver liggende for alle forløb siden 1g.
- ordnet.dk (digital ordbog)
Det er ikke tilladt at bruge
- internettet ud over ovenstående.
- Dvs. at diverse hjemmesider (DR, elektroniske opslagsværker mm.) er no go.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitetsdannelse: hvem er jeg og hvem er vi?
Forløbsbeskrivelse
1k har i dette første forløb mødt grundlæggende sociologiske begreber og arbejdet med socialisering og identitetsdannelse. Klassen har stiftet bekendtskab med Anthony Giddens, Aksel Honneth og Hartmut Rosa i forsøget på at forstå, hvad det er, der skaber individer og identitet i dag. Undervejs i forløbet er eleverne desuden blevet introduceret til den kvantitative og den kvalitative metode i samfundsfag og forløbet blev sluttet af med et lille gruppeprojekt, hvor eleverne interviewede grupper fra en klasse på Øregaard gymnasium med henblik på at afdække identitetsdannelse og udfordringer set fra et "Øregaardperspektiv". Projektet mundede ud i en skriftlig aflevering.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
2211, tekst, Gymnasier og druk.pdf
-
Klassenotesbogen
-
2211, tekst, Sociologiens kernestof.pdf
-
“Sociologiens kernestof”, Morten Hansen Thorndal, Columbus, 2021; sider: 10-16, 36-45, 48-61
Teksten er scannet og udleveret i kopi.
-
2212, tekst, om interviewmetoden.pdf
-
OBS: 1k, efter denne time skal I følge jeres besøgselever til L12. Her skal de afrunde dagen.
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politiske skillelinjer, parti- og vælgeradfærd.
Forløbsbeskrivelse
Klassen er i dette forløb blevet introduceret til grundlæggende begreber og analyseredskaber for at forstå de politiske spændingsfelter på Christiansborg samt partiernes og vælgernes adfærd. Et gennemgående tema har været den nye regeringskonstellation hen over midten samt afskaffelsen af Store Bededag og 1k har har arbejdet med Kaare Strøms model samt Molins model og enkeltgrupper har analyseret og fremlagt enkeltpartiers politik på forskellige områder.
Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danmarks økonomiske situation
Forløbsbeskrivelse
1k er i dette forløb blevet introduceret til de økonomiske mål, det økonomiske kredskøb samt forskellige former for økonomiske politik. På den baggrund har klassen gruppevis lavet små analyse af den økonomiske situation i Danmark som den ser ud på nuværende tidspunkt og vi har perspektiveret til diskussionen om den den danske velfærdsmodel og udviklingen henimod en konkurrencestat, som var et tema i grundforløbet.
Kernestof
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU's betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"ØkonomiNU", Henrik Kureer, Systime 2016; sider: 25-27, 40-55, 61-66, 83-86, 91-95, 98-104, 116-121, 156-161, 321-330
-
2303, tekst, ØkonomiNU, s. 25-27.pdf
-
Afsnit
-
2303, tekst, ØkonomiNU, s. 40-43, øk.kredsløb.pdf
-
2303, tekst, ØkonomiNU, s. 43-46, BNP og vækst.pdf
-
2303, tekst, ØkonomiNU, s. 47-49, multiplikator.pdf
-
2303, tekst, ØkonomiNU, s. 50-55, prisdannelse.pdf
-
ØkonomiNu (2.udg.), s 25-27, 40-55, 61-66.pdf
-
ØkonomiNu (2.udg.), s 83-104, 116-121.pdf
-
Opgaven i klassenotesbogen
-
ØkonomiNu (2.udg.), s 156-161.pdf
-
ØkonomiNu (2.udg.), s 318-336.pdf
-
Klassenotesbogen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kriminalitet, straf og ret
Forløbsbeskrivelse
2k har i dette forløb set på kriminaliteten i Danmark: omfanget af kriminalitet, årsagerne til kriminalitet samt mulighederne for at nedbringe kriminaliteten i Danmark. Vi har set på forholdet mellem forebyggelse og straf i et idéhistorisk perspektiv og med inddragelse af forskellige teorier om hvad der skaber kriminalitet og har bl.a. arbejdet med Snap-modellen og Pierre Bourdieu samt i et mere idéhistorisk perspektiv: Thomas Hobbes, Jeremy Bentham og Michel Foucault. Som empirisk case har vi bl.a. set på kriminaliteten på Christiania samt de politiske reaktioner, der førte til rydning og nedrivning af Pusher street.
Kernestof
- kvalitativ og kvantitativ metode herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- Magt og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2308, tekster, koranafbrændingerne.pdf
-
Kriminaliteten bliver værre og værre! - Nej den gør ikke! - Jo den gør! - Nej...
-
"Fra drengestreger til bandekrig", Bjørnstrup m.fl., Columbus 2017; sider: 11-20, 27-37, 62-64, 77-85, 88-98
-
Klassenotesbogen
-
Genstart | Pusher Street is closed | DR LYD
-
Christianiaprojektet
-
2309, tekst, metoder i samfundsfag.pdf
-
2309, tekst kriminaliteten i Malmø.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Medier, politik og demokrati
Forløbsbeskrivelse
Vi har i dette forløb set på udviklingen i mediebilledet og medierne som forudsætning for og udfordring af demokratiet. Vi har repeteret demokratiteorier fra 1g og er gået i dybden med sociale medier, spin, og diskurser, hvor især Jürgen Habermas' teorier har været et udgangspunkt for forståelsen af demokrati. Forløbet bygger bl.a. videre på forløbet "Politiske skillelinjer" fra 1.g, hvor klassen blev introduceret til demokratibegrebet og til det politiske system i Danmark.
Kernestof
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Genstart | Ud at køre med de skøre | DR LYD
-
Tekst, medier og kommunikation, kap. 1.pdf
-
Genstart | Israel under angreb | DR LYD
-
2310, tekst, timing, priming, framing, spin.pdf
-
Klassenotesbogen om lineær regression
-
2311, tekst, lineær regression.pdf
-
Tekst, medier og kommunikation, kap. 2.pdf
-
Opgaven i klassenotesbogen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
International politik: Israel - Palæstina (SRO)
Forløbsbeskrivelse
Et lille forløb, der knyttede an til SRO projektet i historie og samfundsfag, hvor emnet var "Israel-Palæstina konflikten". I samfundsfag blev eleverne introduceret til det internationale system, uni- bi- og multipolaritet samt FN systemet og de muligheder og begrænsninger FN har for at agere i det internationale system. Formålet var at afdække mulige forklaringer på Israel-Palæstina konflikten set fra et IP perspektiv.
Kernestof
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2311, tekst, demokratiformer.pdf
-
"Knæk koden", Lasse Ørum Wikman, Systime 2017; sider: 22-23
-
Klassenotesbogen om SRO
-
2311, tekst, Alliancen mellem USA og Israel har en sprække.pdf
-
Klassenotesbogen - SRO
-
"Global Politik", Hans Branner, Columbus 2015; sider: 10-14, 16-17, 23-29, 149-157, 170-171, 174-176
-
SRO i klassenotesbogen
-
Netanyahu på vej mod comeback: Israel har kurs mod regering med støtte fra den yderste højrefløj
-
Omfattende demonstrationer i Israel: Premierministers kone evakueret fra frisørsalon
-
Deltagerliste - Bruxelles
-
Nyt
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU's udfordringer
Forløbsbeskrivelse
Vi har i forløbet sat fokus på EU's institutioner og opbygning samt se på hvilke udfordringer EU står over for i disse år. Fokus har været håndteringen af flygtningekrisen i de sydeuropæiske lande samt den tiltagende populisme og udfordring af EU's magt over medlemsstaterne. Et gennemgående tema er spørgsmålet om EU's sammenhængskraft og klassen har forholdt sig til økonomiske såvel som politiske / demokratiske aspekter af unionen samt de centrale teorier inden for europæisk integration, der søger at forklare EU's udvikling. Forløbet fungerede som optakt til 2k's tur til Amsterdam, hvor vi en enkelt dag tog til Bruxelles og besøgte den danske EU ambassade samt europaparlamentet.
Kernestof
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Klassenotesbogen
-
2312, tekst, Orban og EU.pdf
-
Pasinfo til studietur
-
"Det politiske Europa", Hans Branner, Columbus 2017; sider: 9-14, 24-29, 34-42, 45-50, 106-116, 155-157, 170-176
-
Microsoft Forms
-
2403, tekst, DIGEBRUD.pdf
-
2404, tekst, om populisme.pdf
-
2404,tekst, udforsk Amsterdam.pdf
-
Amsterdams historie | lex.dk – Den Store Danske
-
Plan for ugen
-
2404, podcast, Reflektariet.mp3
-
Klassenotesbogen.
-
2405, tekst, EU integrationsteorier.pdf
-
Skriftlighed i klassenotesbogen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Danmark i en verdensorden under forandring
Forløbsbeskrivelse
3k har i dette forløb beskæftiget sig med den danske udenrigspolitik i en verdensorden under forandring. Forløbet bygger videre på Israelforløbet fra 2g, der var knyttet op på klassens SRO, og vi har løbende undersøgt Danmarks muligheder og begrænsninger i spændingsfeltet mellem en regelbaseret og en magtbaseret verdensorden.
Fokus har bl.a. været på Ukrainekonflikten, den danske Afrikastrategi samt sikkerhed i et bredere perspektiv med Københavnerskolen og det konstruktivistiske sikkerhedsbegreb som forståelsesramme for nye sikkerhedspolitiske udfordringer (klimakrise, terrorisme etc). Gennemgående teorier har været neorealismen, liberalismen og konstruktivismen og forløbet er blevet rundet af med små videoer, hvor grupper kaster et blik på den seneste udvikling i Mellemøsten set gennem neorealistiske, liberalistiske og konstruktivistiske briller, samt ser på konfliktens sikkerhedspolitiske betydning for Danmark.
Kernestof
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Klassenotesbogen
-
2408, interview med Løkke.pdf
-
"Knæk koden", Lasse Ørum Wikman, Systime 2017; sider: 26-27
-
"IP bogen", Jesper Jarsbæk m.fl, Columbus 2023; sider: 11-17, 32-47, 51-57, 71-87, 91-99, 113-130
-
2409, tekst, stat. usikkerhed.pdf
-
Stream
-
Opgaven i klassenotesbogen
-
Delt mappe til videoer
-
Gruppen giver hinanden lektier for til færdiggørelse af videoklippet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Valg i USA
Forløbsbeskrivelse
Vi kastede med dette korte forløb et blik på præsidentvalgkampen i USA. Fokus har været det amerikanske politiske system, checks and balances, valgprocessen i USA samt repetition og uddyning af demokratiteorier og teorier om valg og vælgeradfærd. Forløbet blev rundet af med små videooplæg, hvor grupper udlagde valgresultatet og mulige årsager til valgudfaldet.
Kernestof
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2410, tekst, USA's demokrati.pdf
-
2410, tekst, USAs udfordringer, kap.2.pdf
-
2410, tekst, vælgeradfærd.pdf
-
2410, debatindlæg, den rigtige historie om USA.pdf
-
2411, tekst, analyse af valgudfaldet.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Klima og bæredygtighed
Forløbsbeskrivelse
3k har med dette forløb haft fokus på forholdet mellem økonomisk vækst og de klimamæssige udfordringer, der knytter sig til vækstlogikken. Vi har set prisdannelse på det fri marked samt eksternalitetsbegrebet og konsekvenserne af statsintervention i markedet. Kate Raworths doughnutmodel har været anvendt som ramme for en diskussion af statens muligheder og begrænsninger i forhold til at balancere vækst og klimaudfordringer. Den Grønne trepart har været en fælles case, og forløbet mundede ud i 7 gruppeprojekter, der hver rummede en klimaproblematik, og hvor produktet var en synopsis med et mundtligt oplæg.
Kernestof
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2411, tekst, Grøn vækst er en illusion.pdf
-
"Klima og bæredygtighed", Morten Hasselbalch m.fl., Columbus 2020; sider: 196-216, 219-223, 226-232, 236-246
-
Genstart | En kæmpe, kæmpe, kæmpe, kæmpe, kæmpe, kæmpe, kæmpe opgave | DR LYD
-
Klimaprojektet
-
Klimaprojektet i klassenotesbogen
-
Klassenotesbogen, SRP
-
2024-25-SRP-elevvejledning.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Køn, identitet og ligestilling
Forløbsbeskrivelse
3k har med dette forløb haft fokus på køn som identitetsskabende faktor og på ulighedsproblematikker, der knytter sig til køn. Lighedsbegrebet og struktur-aktør perspektivet har været gennemgående begreber og vi har repeteret centrale sociologiske begreber: socialisering, identitetsdannelse, familiestrukturer mm.
Med bl.a. Judith Butler har vi set på diskurser og og sprog om køn og med 4. bølgefeminismen har vi sat kønsopfattelsen i et historisk perspektiv
Klassen har undervejs arbejdet med Surveybanken og statistisk usikkerhed for at afdække ulighed i køn inden for forskellige områder (hjemmet, uddannelsessystemet mm)
Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
“Køn og ligestilling”, Anna Storr-Hansen m.fl., Columbus 2017; sider: 7-25, 30-35, 61-72, 81-85
-
Klassenotesbogen
-
2012, tekst, Pierre Bourdieu.pdf
-
2501, tekst, Pierre Bourdieu.pdf
-
3k 3. årgang Stx - Christianshavns Gymnasium - GYM ETU 2024.pdf
-
SRP-forberedelsesopgave 2 2025.docx
-
2502, tekst om komparativ metode og cases i samfundsfag.pdf 2502, tekst Flyvbjerg om casemetoden.pdf 2502, Flyvbjerg, rationalitet og magt, casemetoden.pdf
-
2503, tekst, kronik om forældreskab.pdf
-
Borgerrepræsentationen
-
Inden søjledagen skal I hver især lave lidt research på Lynetteholmen. Find en artikel eller hjemmeside, der fremhæver fordelene ved projektet og en artikel/hjemmeside, der fremhæver det negative ved projektet. I skal fortælle de andre i jere
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Arbejdsliv og arbejdsmarked
Forløbsbeskrivelse
I dette sidste forløb har det overordnede tema været arbejdsbegrebet i et økonomisk og et sociologisk perspektiv.
Holdet har repeteret de grundlæggende økonomiske begreber og sammenhænge fra 1g: de økonomiske mål, det økonomiske kredsløb, forskellige typer af økonomisk politik mm. I forlængelse af det har vi kastet et blik på arbejdets betydning i en blandingsøkonomi, forskellige arbejdsløshedsformer samt økonomiske teorier som Keynesianisme og monetarisme. Vi har desuden kastet et blik på det danske arbejdsmarked med fokus på fagbevægelsen, den danske model og flexicuritybegrebet, der er under pres fra konkurrencestaten.
Med Hartmut Rosa har vi bygget bro fra det økonomiske til det sociologiske perspektiv på arbejde og set på spørgsmålet om, hvad der giver mening i et arbejdsliv under konkurrencestaten.
Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714603359",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714603359",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714603359"
}