Holdet 2022ab id/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Christian Theilmann Møller
Hold 2022ab id/2 (1ab id/2, 2ab id/2, 3ab id/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Pickleball
Titel 3 Flagfootball - sommerforløb
Titel 4 Fodbold
Titel 5 Opvarmning til musik
Titel 6 Volleyball
Titel 7 Træningsprojekt - Løb eller styrke program
Titel 8 Badminton
Titel 9 Dancefit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Forløbet er forlænget ind i januar grundet mange aflysninger i november og december.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pickleball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Flagfootball - sommerforløb

Studieplan: Flag football


Forløbslængde: 6-8 moduler á 90 minutter

Faglige mål:

Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter  
Opnå kropsbevidsthed   
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer


Beskrivelse

Overordnede krav: beherske bolden (kaste og gribe) og spilforståelse



Tekniske elementer:

Greb på bolden
Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt
Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse


Taktiske elementer:

Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
Forstå spillets regler samt de mest brugte udtryk
Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige defence-principper
Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
Spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook


Sociale elementer:

Sammenspil
Kommunikation  
Der er spillet på små og store baner.



Materiale/kernestof:

Yubio (2022): s.685-707
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold

Eleverne udgør en meget forskelligartet gruppe på ca 58 elever.

Derfor er der fokus på grundlæggende teknikker i fodbold, aflevering, spark, tæmning, headning og hertil også spilforståelse mm.
Vi har også fokus på forskellige roller på banen, og noget uv vil være niveaudifferentieret.

Forløbet afsluttes med en test i grundlæggende teknikker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opvarmning til musik

Eleverne skal I grupper lave deres eget opvarmningsprogram til Musik.
Introduktion hertil er lidt teori om opvarmning, lære at tælle takter til musik og hvad der passer til de forskellige dele i et program, herunder løb, hop, sving.
Gennemgang af hvad der skal indgå i deres program vha af forevisning og eksempler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Volleyball

Eleverne skal, alt efter deres udgangspunkt, opnå tekniske og taktiske færdigheder indenfor volley.
De skal have styr på regler og hvordan spillet fungerer herunder forskellige roller på banen.
Da det er et teknisk vanskeligt spil så skal de alle som minimum kunne udføre de grundlæggende slag og modtagninger. Derfor vil repetition i høj grad forekomme.
Serv, baggerslag, fingerslag, blokering, smash - at man må bruge hele kroppen i udg.punktet.

De skal også opnå indsigt hvordan de placerer sig på banen under spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Træningsprojekt - Løb eller styrke program

3.g. tr.projektet har fokus på at eleverne skal kunne:
1) planlægge og redegøre for deres eget tr.projekt.
2) Udvise selvstændighed i gennemførelsen af træningsprojektet.
3) En vurdering af deres fysiske præstationsevne og hertil at der er en forbedring. På vises i BIP test start7slut.
4) Udvise teoretisk indsigt i træningslære samt at kunne koble teori og praksis sammen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Badminton

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dancefit

Pga aflysninger vedr. Musical, Terminsprøver, feriefri, vinterferie, påskeferie etc. så er det følgende moduler der pt er gældende.
31/1 er teoretisk opstart af Dancefit forløb.
7/2, 21/2, 28/2, 7/3, 14/3, 21/3, 25/4.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer