Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Christian Theilmann Møller
|
Hold
|
2022ab id/2 (1ab id/2, 2ab id/2, 3ab id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis
Forløbet er forlænget ind i januar grundet mange aflysninger i november og december.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Flagfootball - sommerforløb
Studieplan: Flag football
Forløbslængde: 6-8 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: beherske bolden (kaste og gribe) og spilforståelse
Tekniske elementer:
Greb på bolden
Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt
Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse
Taktiske elementer:
Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
Forstå spillets regler samt de mest brugte udtryk
Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige defence-principper
Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
Spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook
Sociale elementer:
Sammenspil
Kommunikation
Der er spillet på små og store baner.
Materiale/kernestof:
Yubio (2022): s.685-707
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Eleverne udgør en meget forskelligartet gruppe på ca 58 elever.
Derfor er der fokus på grundlæggende teknikker i fodbold, aflevering, spark, tæmning, headning og hertil også spilforståelse mm.
Vi har også fokus på forskellige roller på banen, og noget uv vil være niveaudifferentieret.
Forløbet afsluttes med en test i grundlæggende teknikker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opvarmning til musik
Eleverne skal I grupper lave deres eget opvarmningsprogram til Musik.
Introduktion hertil er lidt teori om opvarmning, lære at tælle takter til musik og hvad der passer til de forskellige dele i et program, herunder løb, hop, sving.
Gennemgang af hvad der skal indgå i deres program vha af forevisning og eksempler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volleyball
Eleverne skal, alt efter deres udgangspunkt, opnå tekniske og taktiske færdigheder indenfor volley.
De skal have styr på regler og hvordan spillet fungerer herunder forskellige roller på banen.
Da det er et teknisk vanskeligt spil så skal de alle som minimum kunne udføre de grundlæggende slag og modtagninger. Derfor vil repetition i høj grad forekomme.
Serv, baggerslag, fingerslag, blokering, smash - at man må bruge hele kroppen i udg.punktet.
De skal også opnå indsigt hvordan de placerer sig på banen under spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt - Løb eller styrke program
3.g. tr.projektet har fokus på at eleverne skal kunne:
1) planlægge og redegøre for deres eget tr.projekt.
2) Udvise selvstændighed i gennemførelsen af træningsprojektet.
3) En vurdering af deres fysiske præstationsevne og hertil at der er en forbedring. På vises i BIP test start7slut.
4) Udvise teoretisk indsigt i træningslære samt at kunne koble teori og praksis sammen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dancefit
Pga aflysninger vedr. Musical, Terminsprøver, feriefri, vinterferie, påskeferie etc. så er det følgende moduler der pt er gældende.
31/1 er teoretisk opstart af Dancefit forløb.
7/2, 21/2, 28/2, 7/3, 14/3, 21/3, 25/4.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734330465",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734330465",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734330465"
}