Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Valdemar Kølle
|
Hold
|
2022dm id/1 (1dm id/1, 2dm id/1, 3dm id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate (EKS)
Forløbet er undervist af en anden lærer i grundforløbet
Forløbslængde: 6-8 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: Afleveringssamarbejde, spilbarhed, bredde/dybde.
Tekniske elementer:
• grundlæggende kasteteknikker: forhånd (med og uden lunge), baghånd (med og uden lunge), hammerkast. Alle med og uden opdækning
• grundlæggende gribeteknikker (pandekagegrebet, høj- og lav pincetgreb)
• afleveringer i løb (disc foran den løbende)
• cut-løb
• pivotering
• opdækning (optimal positionering)
Taktiske elementer:
• løbemønstre, spilbarhed, cut og løbe sig fri, spille i hullerne, bredde/dybde
• stacking
• effektivt og sikkert opspil, ro, overblik
• personligt forsvar og opdækning
• kommunikation (verbal og non-verbal)
Sociale elementer:
• fair play, Spirit of the Game
• dømme selv
Regel-gennemgang
• Video af semiprofessionel kamp
Spil på små og store baner
• Små baner (3-4 spillere)
• Stor bane (7 spillere)
• Både mix og kønsdifferentierede kampe
Materiale/kernestof:
• YuBio: s. 619-646
• Materiale fra Dansk Frisbee Sports Union (dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/) https://dfsu.dk/oevelsesbank/oevelser/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning (EKS)
Eleverne skal lære at planlægge og udføre et generelt rytmisk opvarmningsprogram. De skal lære at tælle takter og finde musik med passende BPM til den valgte idrætsaktivitet. Programmet skal opbygges med rækkefølgen: Gang, Løb, Sving, Hop, Styrke og eventuelt udstrækning.
Alle grupper fremviser deres program for/med klassen og for udførlig feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball (EKS)
Basketball
Teknik:
- Afleveringer (brystaflevering, studsning, gribe)
- Ball-handling
- Rebound og at gribe bold i toppunkt
- Driblinger: hurtigt, langsomt, mellem ben, bagom, 1 mod 1
- Jumpstop
- Pivotering
- Kommunikation
- Hop-skud
- Layup,
- Kængurufinten
- Crossover finten
- Give and go
- Backdoor cut
- Taktik:
Forsvar (zone og mandsopdækning, defensivt-offensivt) – kun i begrænset omfang og som oplæg til en didaktisk samtale om hvad der gør spillet sjovt og motiverende.
- Angrebstaktik: hopskuddets og layuppets funktioner ift. at flytte rundt og bryde igennem forsvaret.
- Spilbarhed, kommunikation, bredde-dybde.
Øvrig teori
Regler
Spiltyper: partibold, 1 mod 1, 3 mod 3, 5 mod 5, partibold. Både kønsintegreret og kønsopdelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flagfootball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet.
Der arbejdes med basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
Derudover øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og alle dele sættes sammen i spillet hvor sammenspil og taktik er i fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Badminton (EKS)
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring badminton.
Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige
slag på.
Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde titil henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vild med Dans (EKS)
Eleverne skal lære at danse Vals og Chachacha.
Formålet med det dybdegående forløb i Vild med dans er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af to udvalgte danse.
Der vil være fokus på at lære dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme
og tælling.
På baggrund af undervisningen skal du til forløbsprøven kunne vise en rutine sat sammen af dig/jer selv
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for de valgte danse
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Danseperformance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pickleball (EKS)
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder indenfor færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Forløbets formål er at give eleverne et kendskab til spillet pickleball og pickleballs historie. Vi har i undervisningen fokus på at spille double
Beskrivelse
Overordnede krav: at kunne styre forhånd og baghånd, og forstå spillets taktiske dimension (placering på banen, tælle point).
Tekniske elementer:
- Greb, gennemsving, benarbejde
- Dink
- Forhånd/baghånd
- Flugtning
- Serv
- Boldkontrol: kryds, lige, dybt i banen
Taktiske elementer:
- At forstå double-bounce
- At forstå vigtigheden af at spille i ”the kitchen”
Sociale elementer:
- fair play (dømme på egen banehalvdel)
Selv spillet
- Spil på halv bane og hel bane
- Kamp: double
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734464982",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734464982",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734464982"
}