Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Christel Schilling Ostenfeld, Ida Ellehammer Johansen
|
Hold
|
2022dm id/3 (1dm id/3, 2dm id/3, 3dm id/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate i Grundforløbet
Obligatorisk ultimate-forløb
Fælles boldspilsforløb for alle GF klasser
Tekniske elementer
- Grundlæggende kasteteknikker: forhånd, baghånd, hammerkast. Alle med og uden opdækning.
- Grundlæggende gribeteknikker (pandekagegreb, høj- og lav pincetgribning /krabbegrivning)
- Afleveringer i løb (foran den løbende)
- Cut-løb (v- og L-cut)
- Pivotering
- Opdækning (personligt forsvar)
Taktiske elementer
- Løbemønstre, spilbarhed, cut og løbe sig fri, spille i hullerne, bredde/dybde,
- Stak (angrebsopstilling og løbemønstre) - det nåede alle hold ikke
- Cut med retningsskift
- Modløb
- Medløb
- Effektivt og sikkert opspil
- Personligt forsvar og opdækning
- Kommunikation (verbal og non-verbal)
Sociale elementer
- Evne til at indgå konstruktivt i øvelser.
- Evne til selvstændigt at sætte øvelser op efter instruktion.
- Sammenspil og evne til at indgå konstruktivt på et hold.
- Fair play, Spirit of the game.
- Dømme selv
Teoretiske elementer
- Regler
- Fair play-konceptet
Spil
Spil på små og store baner på små (3-4 spillere) og større (7 spillere) hold. Både mix og kønsdifferentierede kampe.
Introduktion til Drejebog
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning (IJ)
Formålet med forløbet opvarmning er, at I bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. I skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Hvad skal jeg kunne?
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på første taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på cirka 15 til 20 minutter
• Finde egnet musik til de fundne øvelser
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball (IJ)
Forløbets formål:
Forløbets formål er at give eleverne et kendskab til spillet pickleball og pickleballs historie. Vi har i undervisningen fokus på double.
Tekniske færdigheder:
Forskellige slag:
• Serv – skal være underhånd. Udføres som regel i forhånd
• Grundslag/returnering – både forhånd og baghånd
• Drop – baghånd og forhånd. Fra baglinje og ind i modstanders kitchen
• Dink – baghånd og forhånd. Når man spiller bolden fra eget kitchen og ind i modstandernes kitchen, hedder det et ”dink”. Man må gerne træde ind i the kitchen og spille bolden, når den har ramt gulvet. Oftest unødvendigt at træde ind.
• Flugtning – forhånd og baghånd
• Lob – spilles over modstanderen mod dennes baglinje
• Smash½
I deres slag skal de også have fokus på greb og benstilling (åben og lukket benstilling).
Taktiske færdigheder og reglerne i pickleball:
Eleverne skal kende til reglerne i pickleball, herunder banens dimensioner og felter, reglen om doublebounce og korrekt pointtælling med fokus på point og set. I undervisningen spiller vi ikke altid til 11, men i stedet til 7 eller 5 point pr. set.
Taktisk skal de kunne placere sig rigtigt på banen ved serven og i løbet af duellen. De skal både forstå meningen med samt kunne arbejde sig frem til nettet i løbet af duellerne.
Materialer:
Kompendium om pickleball - ligger på modulet d.22.2.
Videoer: dem der er linket til på modulerne
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal i dag i gang med vores næste forløb i idræt - pickleball.
-
Lektie: Til i dag skal I have læst om reglerne i pickleball i kompendiet, som jeg har vedhæftet. Det er ULTRA vigtigt, at I prøver at forstå reglerne. Selvom de ved første øjekast kan se lidt avancerede ud, så er de ret simple :)
-
Pickleball kompendium.pdf
-
Video om serven: Pickleball Serve-Legal and Effective
-
Video om returnering: Pickleball: Returning Serve and Moving Like The Pros
-
Lektier:
-
I skal alle huske INDENDØRSSKO i dag! Sko er en del af jeres udstyr i idræt, og man skal have sko på, for at være med i idræt. Har I ikke nogle, så kan I tage et par gamle sneakers og køre dem i vaskemaskinen på 30 grader, og så er de klar til at fun
-
Lektie til i dag: I skal se de to videoer om hhv. lob og smash. Var I der ikke sidste gang, så skal I også se de to videoer fra sidste uge, og har I stadig ikke styr på reglerne, så skal I genlæse reglerne og pointtælling i kompendiet.
-
Vi mødes omklædte i Hal C - husk indendørs sko!
-
Lektie:
-
I dag skal I spille holdkamp - kom glad! Vi mødes omklædte i Hal C kl.12.05. Husk sko! Læs op på reglerne og pointtællingen, hvis I fortsat her udfordringer med den del.
-
I dag skal I lave drejebøger i pickleball. Vi mødes OMKLÆDTE kl.12.05 i Hal C. I skal både skrive + prøve jeres drejebøger af.
-
Skabelon til drejebog.docx
-
Eksempel på drejebog i Ultimate.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volley - Amager Strandpark (sommeridræt) (Lkr)
Formål:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I den første lektion har hovedvægten været på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skiftede vi fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Desuden har der været fokus på elevernes beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
HVAD DU SKAL KUNNNE / tekniske og taktiske færdigheder:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
OBS: Vi har spillet almindelig volleyball med de dertilhørende regler og ikke beachvolley pga. manglende net på stranden (kun 1-2 til rådighed per gang). Vi har IKKE lavet drejebog (pga. manglende forhold).
(1x undervisning med Ida indenfor/3x undervisning med Lisbeth udenfor).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold (VK og CM)
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet.
Der arbejdes med basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
Derudover øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og alle dele sættes sammen i spillet hvor sammenspil og taktik er i fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfit (MeH)
Formålet med Crossfit forløbet er en grundlæggende indføring i Crossfit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende
lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. I hver lektion skal I desuden lære en ny
måde at sammensætte træningen på.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede tekniske øvelser og de forskellige måder
at sammensætte træningen på.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
HipHop (CS)
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så
skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de
basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer
du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow
HVAD KAN JEG ELLERS LÆSE?
26.6 Subkultur
33.1 Hiphoppens historie
33.2 Hiphop- og breakdance
33.6 Idrættens organisering
Eksempel på drejebog
C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Dette forløb er kørt af VK og CM (kopieret fra deres uvb):
I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af mindst otte ugers varighed. Eleverne har selv kunne vælge deres fokus på enten kondition eller styrketræning.
Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
Koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
Demonstrere korrekt brug af faglige termer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Skumtennis (IJ)
Forløbets formål:
Forløbets formål er at give eleverne et kendskab til skumtennis med fokus på single (i undervisningen spilles både single og double). Der er fokus på overførslen og forskelle og ligheder mellem pickleball, som de havde i 1.g og skumtennis her i 3.g.
Tekniske færdigheder:
Forskellige slag:
• Serv
• Forhånd
• Baghånd
• Flugtning
• Smash
Greb og benstilling i de forskellige slag (åben og lukket benstilling).
Taktiske færdigheder og reglerne i tennis:
Eleverne skal kende til reglerne i tennis, herunder pointtælling med fokus på point, partier og set. Vi gennemgår også tiebreak, men fokus ligger primært på pointtælling i de enkelte partier.
Taktisk skal de kunne placere sig rigtigt på banen, og både arbejde på baglinjen (defensivt) og kunne se og vurdere, hvornår de kan arbejde frem og flugte/smashe (og spille mere offensivt).
Materiale:
Om tennis overordnet + lidt om pointtælling:
https://www.youtube.com/watch?v=5FSE6GL94Kg
Om reglerne i tennis:
Tennisregler – den ultimative guide | Hos Tennisshoppen
Videoer om forskellige slag:
https://www.youtube.com/watch?v=Mwe_SCYpLEI
Flugtning - YouTube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Salsa Rueda de Casino (IJ)
Formål:
Salsa Rueda de Casino er en cubansk danseform, der kombinerer elementer af salsa og et cirkulært gruppeformat. Navnet "Rueda de Casino" betyder "casinohjul," hvilket refererer til den runde formation, I som dansere står i. I denne dans danser I hele klassen sammen, mens I udfører synkroniserede trin (figurer) og partnerudvekslinger baseret på kommandoer, der gives af kalderen ("líder" eller "cantante"). Kaldet skal altid gives på første taktslag, og så udføres figuren på det næste første taktslag. I denne form for salsa er vi afhængige af hinanden, så samarbejde og kommunikation er en forudsætning for at kunne danse her.
I skal ved forløbets start vælge, om I helst vil danse ’follow’ eller ’lead’, og så er det den rolle, som I danser i hele forløbet. Har man dog mod på at prøve begge roller, så er det bare at give den gas med det.
Faglige mål:
I skal alle kunne danse samtlige figurer nedenfor, og derudover skal I kunne være ‘kaldere’.
Figurer:
• Rapido
• Directo
• Vuelta
• Dame
• Fly
• Besito
• Musqito
• Enchufla
• Enchufla Dile Que no
• Enchufla double
• Enchufla double Dile Que no
• Laprima
• Laprima double
• Familia
• Sombrero
Link til alle figurerne på Youtube:
Salsa undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734501921",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734501921",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734501921"
}