Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Cecilie Mayer, Valdemar Kølle
|
Hold
|
2022e id (1e id, 2e id, 3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pickleball
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder indenfor færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Forløbets formål er at give eleverne et kendskab til spillet pickleball og pickleballs historie. Vi har i undervisningen fokus på at spille double
Beskrivelse
Overordnede krav: at kunne styre forhånd og baghånd, og forstå spillets taktiske dimension (placering på banen, tælle point).
Tekniske elementer:
- Greb, gennemsving, benarbejde
- Dink
- Forhånd/baghånd
- Flugtning
- Serv
- Boldkontrol: kryds, lige, dybt i banen
Taktiske elementer:
- At forstå double-bounce
- At forstå vigtigheden af at spille i ”the kitchen”
Sociale elementer:
- fair play (dømme på egen banehalvdel)
Selv spillet
- Spil på halv bane og hel bane
- Kamp: double
Materiale/kernestof
- Pickleball kompendium (2022, CM)
- Introduktionsvideo om pickeball - Pickleball Rules | The Definitive Beginner's Resource to How to Play Pickleball - YouTube
- Instruktionsvideo om pointsystemet: https://www.youtube.com/watch?v=RoheCHp6IDw
- Instruktionsvideo om serv - Pickleball Serve-Legal and Effective - YouTube
- Instruktionsvideo om ”third drop shot” - Master the Third Shot Drop - Pickleball 411 (pickleballchannel.com)
- Instruktionsvideo om flugtning (volley) - Top 3 Tips For Strong Pickleball Volleys - YouTube
- Instruktionsvideo om ”No Man’s Land” - Pickleball Drill | No Man's Land Drill - YouTube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmningsprogram
Eleverne skal lære at planlægge og udføre et generelt rytmisk opvarmningsprogram. De skal lære at tælle takter og finde musik med passende BPM til den valgte idrætsaktivitet. Programmet skal opbygges med rækkefølgen: Gang, Løb, Sving, Hop, Styrke og eventuelt udstrækning.
Alle grupper fremviser deres program for/med klassen og for udførlig feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Flag football
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: beherske bolden (kaste og gribe) og spilforståelse
Tekniske elementer:
- Greb på bolden
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt
•
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse
Taktiske elementer:
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Forstå spillets regler samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook
Sociale elementer:
- Sammenspil
- Kommunikation
Der er spillet på små og store baner.
Materiale/kernestof:
- Yubio (2022): s.685-707
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet.
Der arbejdes med basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
Desuden øves driblinger, finter, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen til det færdige spil, hvor sammenspil og taktik er i fokus.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vild med Dans
Eleverne skal lære at danse Vals og Chachacha.
Formålet med det dybdegående forløb i Vild med dans er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af to udvalgte danse.
Der vil være fokus på at lære dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme
og tælling.
På baggrund af undervisningen skal du til forløbsprøven kunne vise en rutine sat sammen af dig/jer selv
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for de valgte danse
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Badminton
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring badminton.
Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige
slag på.
Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde titil henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af mindst otte ugers varighed.
Holdet arbejder med konditionstræning og bliver vurderet på deres aktuelle kondital og teoretiske og praktiske forståelse af træningsprincipper, samt fysiologi, motivationspsykologi, sundhedsfaktorer.
Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
• dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
• koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
• demonstrere korrekt brug af faglige termer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Salsa
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734528517",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734528517",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734528517"
}