Holdet 2022j id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jesper Kristian Petersen
Hold 2022j id (1j id, 2j id, 3j id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Pickelball
Titel 3 Flagfootball
Titel 4 Crossfit (eksamen)
Titel 5 Volleyball (eksamen)
Titel 6 dancefit (eksamen)
Titel 7 Håndbold
Titel 8 træningsprojekt
Titel 9 Ultimate (eksamen)
Titel 10 Salsa rueda de casino (eksamen)
Titel 11 Skumtennis (eksamen)
Titel 12 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pickelball

Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder indenfor færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed  
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Forløbets formål er at give eleverne et kendskab til spillet pickleball og pickleballs historie. Vi har i undervisningen fokus på at spille double

Beskrivelse
Overordnede krav: at kunne styre forhånd og baghånd, og forstå spillets taktiske dimension (placering på banen, tælle point).

Tekniske elementer:
- Greb, gennemsving, benarbejde
- Dink
- Forhånd/baghånd
- Flugtning
- Serv
- Boldkontrol: kryds, lige, dybt i banen

Taktiske elementer:
- At forstå double-bounce
- At forstå vigtigheden af at spille i ”the kitchen”
- At angribe via 3rd shot drop shot.

Sociale elementer:
- fair play (dømme på egen banehalvdel)

Selv spillet
- Spil på halv bane og hel bane
- Kamp: double
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Flagfootball

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. I hele forløbet er man inddelt i faste hold for at kunne udarbejde en god playbook. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Tidsreglen på 30 sekunder ml. hvert spil bør overholdes for at undgå for lange pauser og for lav intensitet.

Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man testes i sine tekniske færdigheder samt evner i det færdige spil.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Crossfit (eksamen)

Formålet med X-Fitforløbet er en grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.

I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. I hver lektion skal I desuden lære en ny måde at sammensætte træningen på.

Eksamen  tager udgangspunkt i de gennemgåede tekniske øvelser (2 selvvalgte) og de forskellige måder at sammensætte træningen på (egen WOD).

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Volleyball (eksamen)

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Eksamen tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 dancefit (eksamen)

Formålet med forløbet i dancefit er, at du lærer at udføre forskellige små serier i takt til
musikken. Musikstilen og bevægelserne kan være meget varierede, og kropsligt skal du kunne
vise forskellige bevægelsesudtryk og koordinere arme og ben i forskellige trin.
I forløbet kommer du også til selv at sammensætte koreografier, og her skal du vise, at du
kan finde relevant musik, analysere musikkens opbygning og bruge musikkens stil, opbygning
og evt. tekst til at lave en koreografi. Du skal kunne undervise resten af holdet i din koreografi.
Du skal også være i stand til at arbejde kontinuerligt i en længere periode uden nævneværdige
pauser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre trinnene og bevægelserne i de serier, som der undervises i på klassen.
- Udføre bevægelser i takt til musikken.
- Vise kropsbeherskelse ved at kunne variere det kropslige udtryk i forskellige stilarter
- Optælle og analysere et musikstykkes opbygning.
- Sammensætte egen koreografi, som passer til et selvvalgt musikstykke.
- Undervise andre i egen koreografi – dvs. både kunne starte bevægelser på det
rigtige tidspunkt, holde rytmen og huske serien.
- Konditionsmæssigt kunne følge med i lektionerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Håndbold

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ultimate (eksamen)

Ultimate har alle klasser spillet i grundforløbet, i løbet af træningsprojektet er Ultimate repeteret, med fokus på løb og træning i forbindelse med boldspil.

Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner
bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skumtennis (eksamen)

Skumtennis.

Formålet med Skumtennis forløbet er en grundlæggende indføring i det tekniske niveau omkring tennis spillet og til en vis grad ”det færdige” tennis spil. Først læres de basale greb og sving/slagsløjfer (forhånd og dobbelt baghånd), derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på (flugtninger og Serv). Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, herunder den taktiske placering i forhold til at dække størstedelen (3/4) af banen til forhåndssiden og den resterende (1/4) til baghåndsside.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende/vise slagene: serv, forhånd, dobb. Baghånd og flugtninger.
- Være bekendt med de grundlæggende regler i Tennis (pointsystemet har vi ikke berørt, men har talt pouint med running score).
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde, at kunne bevæge sig frem til nettet og tilbage til baglinjen.
- Beherskelse af benarbejde og placering på banen til henholdsvis forhånd og dobbelt baghånd og til en vis grad i flugtninger.
- Rimelig beherskelse af både forhånd og dobbelt baghånd.
- Rimelig beherskelse af flugtninger og serv.
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget.
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer