Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Nikolaj Lerbæk Pedersen
|
Hold
|
2022kn id/1 (1kn id/1, 2kn id/1, 3kn id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning og grundtræning
Bevægelse til musik
Faglige mål:
• At forstå sammenhæng mellem musik og bevægelse
• At kunne lave en rytmisk opvarmning
• At opnå indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder samt at få kropsbevidsthed
• At opnå bevægelsesglæde og udfolde sin kreativitet
Beskrivelse
Formålet med forløbet opvarmning er, at I bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. I skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Hvad skal jeg kunne?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på første taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på cirka 15 til 20 minutter
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
- Demonstrere fysisk kapacitet nødvendig for at bevare bevægelseskvalitet, intensitet og rytme gennem hele programmet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
Klassiske og nye idrætter
Badminton – 6 undervisningsgange
Område: Klassiske og nye idrætter
Teori:
- Regler
- Organisering
- Centralbevægelse
- Forspænding
- Spændingsregulering
Taktik:
- placering på banen i single offensivt og defensivt
- placering på banen i single double offensivt og defensivt
- Kort-lang strategi
- Højre venstre strategi
- Servetaktik
Teknik
- Benarbejde (vi har talt om forspændingshop og øvet det lidt, men det forventes ikke at integreret i spillet)
- Lop forhånd og baghånd solo
- Lang forhåndsserv
- Kort baghåndsserv
- Lang baghåndsserv
- Clear (holdet har generelt ikke arbejdet med saksehop)
- Drop
- Lob
- Netdrop
- Diagonalt netspil
- Slagkombination: lang forhåndsserv – clear-drop -lob
Spil
- Halvbanesingler
- Singler
- Doubler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Parkour
+ Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Udeforløb: Flagfootball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hiphop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Selvforsvar
Indeforløb 2 - nye og klassiske
Pensum – kampsport og selvforsvar forår 2024
Fald og faldrelateret teknik
- Rullefald
- Sideflad
- Rygfald
- Technical standup
- Technical standup med bevægelig modstander
- Reaktioner på skub med åbne og lukkede øjne
Gulvkamp
- Escape fra mount – Upa
- Escape fra mount – elbow escape
- Escape fra mount med strangulering
Stående befrielser
- Befrielse fra stående strangulering forfra
- Håndledsgreb enkelt - lige for
- Håndledsgreb enkelt - diagonalt
- Dobbelt håndledsgreb – ligefor hånd øverst
- Dobbelt håndledsgreb – diagonal hånd øverst
Spark og knæ
- Skridtspark med forreste ben
- Skridtspark med bagerste ben
- Frontspark med forreste ben
- Frontspark med bagerste ben
- Knæ med nakkegreb
- Knæ med nakkegreb fra crazy monkey
Øvrigt
- Håndrodsslag
- Hammerslag
Slagtræning
- Jab
- Kryds
- Hook
- Uppercut
- Slip
- Rul under slag
- Blokader /crazy monkey
- Kombinationer
- Forståelse for anvendelighed
Flugt
- Sprint 100m
- Sprint 400m
- Længere løb
(Aerob/anaerob)
- Diverse parkour elementer
o Løbespring
o Vault – speedvault
o Bestige mur / parkourstativ
Teori og praktisk teori
Reflektioner ift. Nødværge teoretisk
Praktisk brug af nødværge ved at benytte passende “magt” i scenarier
Didaktisk teori
- Compliance /non compliance
- Faser i motorisk læringsforløb
Sårbare områder:
• Farligt: strube, rygsøjle – især, nakke, baghoved.
• Sårbart: skridt, solar plexus, nyrer, næse, læber, ører, øjne,
strubens bund.
Funktionel opvarmning
- Klapjagt
- Balanceøvelser på 1 og 2 ben med skub
- Balanceøvelser på 1 og 2 ben med træk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb - Træningsprojekt - Maksimal iltoptagelse o
Træningsprojekt
Obligatorisk aerob fokuseret træningsprojekt med rapportskrivning
I løbet er de forskellige boldspil holdet har gennemført i 1g og 2g blevet inddraget og vinklet i retning af intervaltræning. Desuden er der arbejdet med løbelege som intervaltræning, 10-20-30 intervaller, mellemlange intervaller og kontinuert løb
På baggrund af konditest (coopertest/bip-test) sætter eleverne individuelle mål for forbedring af deres kondition. Eleverne udarbejder på bagrund af træningsfysiologisk teori et individuelt tilpasset træningsprogram der skal føre til at de når deres mål.
Undervejs i forløbet føres logbog
Forløbet afsluttes med endnu en konditionstest der viser elevens progression og fysiske kapacitet og og en aflevering der skal vise forståelse for den gennemgåede teori, vise evner for at anvende teorien i egen praksis og vise evner til at forholde sig kritisk til egen praksis og evaluere på resultatet, smat diskutere evt. fejlkilder.
I timerne arbejdes teoretisk og praktisk med teori om kondition, aerobt arbejde, puls, kredsløb, restitution og forskellige træningsformer,
Nogle af træningssessionerne har været elevorganiseret,
Et seriøst rapport er et krav for at bestå faget Idræt c
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vild med dans
Musik og bevægelse
I forløbet har eleverne i grupper lært sig en pardans og forberedt gennemført en undervisningstime for holdet.
Vurderingsgrundlag
- bevægelseskvalitet
- musikforståelse
- kompleksitet og omfang af trin og variationer
- Evne til at tælle og instruere klart.
- Evne til at sammensætte en koreografi
- Evne til at udføre koreografi til musik med forskellig tempo.
- Evne til at danse begge roller.
- Evne til at lære og i rimelig grad beherske en eller flere af de andre gruppers danse.
Danse
Cha Cha Cha (2 gange)
Jive (2 gange)
Salsa (1 gang)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vollyball
Forløbslængde: 6 á 90 minutter
Faglige mål:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: beherske bolden (modtage og aflevere) og spilforståelse
Tekniske elementer:
• Baggerslag med en højde og præcision, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
• Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
• Smash, med korrekt afsæt og rytme, og bolden slås over nettet med en hånd
• Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
Taktiske elementer:
• Forståelse for regler og rotationssystem
• Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
• Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Sociale elementer:
• Sammenspil
• Kommunikation
Der er spillet på små og store baner. Fokus har været på spil med højest 4 spillere på hvert hold.
Materiale/kernestof:
• Yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ultimate - grundforløb
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Obligatorisk ultimate-forløb - Fælles boldspilsforløb for alle GF-klasser
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tekniske elementer
- Grundlæggende kasteteknikker: forhånd (med og uden lunge), baghånd (med og uden lunge), hammerkast. Alle med og uden opdækning.
- Grundlæggende gribeteknikker (pandekagegreb, høj- og lav pincetgribning /krabbegrivning)
- Afleveringer i løb (foran den løbende)
- Cut-løb
- Pivotering
- Opdækning (optimal positionering)
Taktiske elementer
- Løbemønstre, spilbarhed, cut og løbe sig fri, spille i hullerne, bredde/dybde,
- Stak (angrebsopstilling og løbemønstre)
- Cut med retningsskift
- Modløb
- Medløb
- Effektivt og sikkert opspil
- Personligt forsvar og opdækning
- Kommunikation (verbal og non-verbal)
Sociale elementer
- Evne til at gennemføre en fokuseret opvarmning
- Evne til at indgå konstruktivt i parøvelser.
- Evne til at indgå konstruktivt i gruppeøvelser.
- Evne til selvstændigt at sætte øvelser op efter instruktion fra lærer
- Evne til selvstændigt at sætte øvelser op efter læsning af lektie
- Evne til at opstille baner
- Evne til at undervise andre elever i små lukkede spiløvelser på baggrund af lektie og hjælp fra lærer
- Sammenspil og evne til at indgå konstruktivt på et hold.
- Evne til at følge regler
- Dømme selv
- Even ti at følge fair play principper i spil
Teoretiske elementer
- Regler
- Fair play konceptet og spirit of the game
- Diskussion af relevant opvarmning
- Dømme selv
Spil
Spil på små og store baner på små (3-4 spillere) og større (7 spillere) hold. Både mix og kønsdifferentierede kampe.
Teori: kapitel i Yubio
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734773092",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734773092",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734773092"
}